Alx i F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ingen av dagens topp-4 i F1 är särskilt lastgamla, men ändå är det väl bara Hamilton som varit med i ett riktigt förarprogram? Alonso hamnade visserligen under Flavios vingar, men det var ju först strax innan hans F1-karriär. Så jag undrar hur träffsäkra de här förarprogrammen egentligen är?
Red Bull junior team utgörs ju av 20 förare och sedan finns det flera andra förarprogram, så ganska många förare totalt, men är det verkligen de med störst potential som tas ut?
Om man enbart kollar efter resultaten i de lägsta serierna så är det ju endast de som har råd att köra för de bästa stallen som kan komma ifråga.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

För att undvika missförstånd vill jag börja med att skriva och säga att jag är och alltid har varit ett stort fan av Alx sedan jag först hörde talas om honom. Snabb, målmedveten och väldigt sympatisk och som jag uppfattat det ett stort hjärta för motorsport. Skulle han lyckas hamna i F1 tror jag han definitivt skulle göra bra ifrån sig. Jag skulle inte säga "köra skjortan av de flesta andra" för jag upplever förarnivån i F1 vara väldigt hög numera. Det är väldigt få rena pay-drivers som inte har på den nivån att göra numera. Men Alx skulle definitivt hävda sig väl, det är jag övertygad om.

Som SIM-racer är jag givetvis lite extra glad över hans engagemang och entusiasm för Virtuell bilsport.

Det pratas här mycket om förare som är "tunna" fast de är i F1, som itne håller måttet, fått för tidiga chanser, inte presterat som man kan förvänta sig innan o.s.v.

Ska man för ett ögonblick spela lite djävulens advokat så kan man ju fundera över hur bedömmare utanför svensk motorsport kanske ser på Alx och hans meriter ur ett F1-sammanhang.

Efter F Ford i Sverige har det varit lite tunt. Seger i brittiska F-Ford vinterserien, sen ngn eller ett par enstaka vinster i resp. serier.

Bröt med DAMS i World Series, vann mästerskapet andra året men i en serie som väl anses ... tja, helt ok?

Ingenting till 2007 trots mästerskapsseger. Körning i den svaga italenska F3000-serien där resultaten på papperen är så där och en brytning med teamet sägs vänta?

Inget "riktigt" F1-test utan körningar i show-car. Ganska tunt för bedömmare på andra forums och i F1 att göra en utvärdering på. Det har tagit tid för resultaten att komma på papperet.

Vad jag försöker säga är att vi ser i Alx:s fall att det finns en historia bakom meritlistan, varför den ser ut som den gör. Det gäller även för de unga förare som har kommit in i F1 som Liuzzi, Speed, Vettel som kanske avfärdas lite väl lätt här. Det finns en historia bakom dem också.

Jag tycker inte man behöver avfärda dem för att motivera Alx:s chanser i F1.

Vad jag däremot tycker det finns tecken på är att man för att ha bra F1-chanser måste prestera direkt och anmärkningsvärt redan långt, långt ner i mästeskapssystemet. Redan i de absolut lägsta formelbilsklasserna gäller det att prestera för att F1-stallen ska få upp ögonen.

Kommer resultaten flera säsonger senare högre upp, så verkar det svårare att synas utan man har då redan hunnit avfärdas.

Precis som att jag upplever att F1-förare får väldigt få chanser att visa något innan de avfärdas så känner jag att F1-kandidater har väldigt få chanser att visa upp sig. Det gäller att inleda med en Bang helt enkelt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:För att undvika missförstånd vill jag börja med att skriva och säga att jag är och alltid har varit ett stort fan av Alx sedan jag först hörde talas om honom. Snabb, målmedveten och väldigt sympatisk och som jag uppfattat det ett stort hjärta för motorsport. Skulle han lyckas hamna i F1 tror jag han definitivt skulle göra bra ifrån sig. Jag skulle inte säga "köra skjortan av de flesta andra" för jag upplever förarnivån i F1 vara väldigt hög numera. Det är väldigt få rena pay-drivers som inte har på den nivån att göra numera. Men Alx skulle definitivt hävda sig väl, det är jag övertygad om.

Som SIM-racer är jag givetvis lite extra glad över hans engagemang och entusiasm för Virtuell bilsport.

Det pratas här mycket om förare som är "tunna" fast de är i F1, som itne håller måttet, fått för tidiga chanser, inte presterat som man kan förvänta sig innan o.s.v.

Ska man för ett ögonblick spela lite djävulens advokat så kan man ju fundera över hur bedömmare utanför svensk motorsport kanske ser på Alx och hans meriter ur ett F1-sammanhang.

Efter F Ford i Sverige har det varit lite tunt. Seger i brittiska F-Ford vinterserien, sen ngn eller ett par enstaka vinster i resp. serier.

Bröt med DAMS i World Series, vann mästerskapet andra året men i en serie som väl anses ... tja, helt ok?

Ingenting till 2007 trots mästerskapsseger. Körning i den svaga italenska F3000-serien där resultaten på papperen är så där och en brytning med teamet sägs vänta?

Inget "riktigt" F1-test utan körningar i show-car. Ganska tunt för bedömmare på andra forums och i F1 att göra en utvärdering på. Det har tagit tid för resultaten att komma på papperet.

Vad jag försöker säga är att vi ser i Alx:s fall att det finns en historia bakom meritlistan, varför den ser ut som den gör. Det gäller även för de unga förare som har kommit in i F1 som Liuzzi, Speed, Vettel som kanske avfärdas lite väl lätt här. Det finns en historia bakom dem också.

Jag tycker inte man behöver avfärda dem för att motivera Alx:s chanser i F1.

Vad jag däremot tycker det finns tecken på är att man för att ha bra F1-chanser måste prestera direkt och anmärkningsvärt redan långt, långt ner i mästeskapssystemet. Redan i de absolut lägsta formelbilsklasserna gäller det att prestera för att F1-stallen ska få upp ögonen.

Kommer resultaten flera säsonger senare högre upp, så verkar det svårare att synas utan man har då redan hunnit avfärdas.

Precis som att jag upplever att F1-förare får väldigt få chanser att visa något innan de avfärdas så känner jag att F1-kandidater har väldigt få chanser att visa upp sig. Det gäller att inleda med en Bang helt enkelt.
Jag håller väl med i det mesta du säger och det är det som gör det så himla svårt att nå till F1. Hur övertygar man omgivningen om sin kapacitet när man inte har tillgång till det bästa materialet, kanske kör i konkurrens med team som ingår i förarutvecklingsprogrammen med alla fördelar som det innebär för konkurrenterna? Jag är ju helt övertygad om att det finns ett antal förare av Alx kaliber som har fastnat på ännu tidigare nivåer. Det räcker med en dålig säsong för att det ska vara kört, och orsaken till det uteblivna resultatet kan ligga långt bortom förarens kontroll (så var det i DAMS, ett toppteam som strukturerade om lagom till att det var dags för Alx att köra för dem.).

I Sverige sker nästan varje satsning på de högre kategorierna i egen regi. Det finns ingen struktur att hoppa in i eller ta hjälp av. När det är dags för nästa generation att satsa finns som regel ingenting kvar av det som tidigare förare har byggt upp. Vi saknar ett system för att ta fram förare i Sverige.

Sedan missunnar jag ingen förare framgångar, inte ens Vettel. Jag tror inte att man ska hänga upp sina egna förhoppningar på att andra ska misslyckas, man måste ta sig fram för egen maskin. Men vad gäller den här högen med broilerförare som kommer från Red Bull och en del andra program är jag tveksam och jag tror inte att de programmen, som de ser ut idag, är speciellt lyckade för sporten. Inte ännu i alla fall.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

JTarnstrom skrev:
Blomman skrev:Jag håller o hållet med om att det är kul med åsikter och subjektivt tyckande...fan, det är ju mitt jobb i TV:). Jag har långt ifrån alltid rätt i mina analyser av förare o annat som händer på banorna, det jag vill ha fram här är att det finns ett fenomen bland oss "nördar" där vi tror att alla förare, utom möjligtvis två eller tre, är i F1 enbart för att dom har tur eller dom rätta kontakterna resp. mycket pengar...Min uppfattning är att det pågår mycket noggrann kartläggning av alla unga förare på väg upp och så fort dom upptäcks åker dom in i olika förarprogram. Det är dom förarna som så småningom tar plats i F1, efter gedigen utbildning på dom flesta områden.

När det gäller Vettel så vet jag mycket väl vilken incident som du pratar om på SPA, men ska man göra en bedömning enbart p g a av det så tror jag många förare skulle bli avsågade....alla kan ha en dålig dag, dålig bil. eller tekniska problem.

Vettel (Inget speciellt med honom, han e bara ett exempel) vann 18 av 20 FBMW lopp i Tyskland och var på pallen i alla....det är sådana resultat som får förarprogrammen att vakna. Bourdais är ett lysande undantag, men det krävdes 4? titlar i USA....

Du nämner Sutil...Också ruggit framgångsrik i klasser under. Snäppet efter Hamilton i EuroserienF3, Hur bedömmer man honom i förhållande till t ex Vettel..Finns ju inget o jämföra med. Jag håller med om att Sutil kan bli riktigt bra, men det tror jag om Vettel, Kovalainen, Rosberg och Kubica också. Dom är ett gäng riktigt bra chaufförer.

I Alx fall är jag övertygad om att förmågan att köra F1 finns, men segern i WSbR räcker förmodligen inte som resultat på vägen fram (läs Bourdais)

Jag vet att Magnus Danielsson blev riktigt sur över Ejes omdömen efter renault-provkörningen men jag tycker ändå att man ska få den bilden också. Eje hittar ju inte bara på...

Jag eftersöker lite balans och nyanserad bevakning av våra löften..

JB
Jo, själv tycker jag inte att man kan göra så mycket åt vad folk tycker. De måste ju få tycka vad de vill och ingen ska ju behöva vara oärlig med sin övertygelse. Nu är ju Magnus ibland en hetsporre (men en godhjärtad sådan, vill jag ändå säga) och det är nog vinnarskallen som slår igenom - på den punkten är han och Alx likadana, och det krävs om de ska nå ända fram.

Alx omdömen om Vettel gällde väl inte bara själva racet som jag förstod det. Sedan har jag ju själv hållt ögonen på killen. Självklart en talang, inget snack, men kanske inte en så självklar talang som många tror. Jag fattar inte ens hur Red Bull och BMW har kunnat vara så övertygade om det, med tanke på den korta karriär han har haft. Man behöver nog se en förare ur lite fler perspektiv innan man lägger alla ägg i korgen. Tyvärr är det ju så de här förarprogrammen fungerar. Det är lite för mycket curlingföräldrar över det hela. Alla svåra moment sållas bort och förarna prövas inte på det sätt de egentligen borde prövas på. Sedan, när de får chansen i F1, så är det lättare än någonsin att göra resultat eftersom bilarna bestämmer resultatet i högre grad än förarna.

Vettel var ju 27 sekunder efter Heidfeld efter 20 varv, förvisso efter en tripp i gräset, men poängplatsen han tog tycker jag motsvarade det man kunde ha förväntat av vem som helst som gjorde sin debut i BMW:n (om man förutsätter en hyggligt skolad förare). Godkänt men vare sig mer eller mindre.

Tärnström
Jag vet inte om du säger emot dej själv eller helt enkelt håller med om att underlaget för bedömning är för litet när det gäller vilka ägg man ska lägga i korgen.

Red Bull jobbar hårt på att hitta "the one", f n har dom väl ca 15 förare kontrakterade, kanske är det en på 50 som går hela vägen, inte vet jag, men förarprogrammen gör det möjligt för riktiga talanger att gå hela vägen utan att ruinera familjen. Nu är precis i början av en ny rekryteringsfas där Mr Hamilton är den förste som man verkligen kunnat se gå hela vägen med gedigen utbildning. Inget curlingföräldrande där, utan mycket hårt arbete. Vad familjesatsningen måste lyckas med är att vara med i Karting och möjligen den första Formel-klassen, är du med där så kan allt hända..teamen har koll. Mclaren har väl redan börjat på nästa gubbe..13-14 år i Karting

Jag vet inte vad du menar med dom svåra momenten, men jag tror att ju mer du kan koncentrera dej på att köra ju bättre går det. När och om dom sen kommer till F1 är det lika för alla, lättkört eller inte.

JB
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Blomman skrev:
Jag vet inte om du säger emot dej själv eller helt enkelt håller med om att underlaget för bedömning är för litet när det gäller vilka ägg man ska lägga i korgen.

Red Bull jobbar hårt på att hitta "the one", f n har dom väl ca 15 förare kontrakterade, kanske är det en på 50 som går hela vägen, inte vet jag, men förarprogrammen gör det möjligt för riktiga talanger att gå hela vägen utan att ruinera familjen. Nu är precis i början av en ny rekryteringsfas där Mr Hamilton är den förste som man verkligen kunnat se gå hela vägen med gedigen utbildning. Inget curlingföräldrande där, utan mycket hårt arbete. Vad familjesatsningen måste lyckas med är att vara med i Karting och möjligen den första Formel-klassen, är du med där så kan allt hända..teamen har koll. Mclaren har väl redan börjat på nästa gubbe..13-14 år i Karting

Jag vet inte vad du menar med dom svåra momenten, men jag tror att ju mer du kan koncentrera dej på att köra ju bättre går det. När och om dom sen kommer till F1 är det lika för alla, lättkört eller inte.

JB
Förmodligen både och, det gäller att helgardera sig i debatten :)

Jo, Hamilton är ett lyckat exempel, det kan ju ingen förneka.

De svåra momenten... Jag menar nog de där momenten som härdar, motgångar, att få lösa problemen själv osv. En skola, hur krävande den än är, brukar som regel utgöra en tryggare miljö än verkligheten. Än så länge tycker jag inte att utvecklingsprogrammen har visat sådär värst lyckade. Risken är också att de blockerar möjligheterna för de förare som av olika skäl inte har möjlighet att ingå i programmen. Kommer man från fel marknad är man rökt om man ska hitta en bra styrning i F3 - förarutvecklingsprogrammen är ju numer ofta hårt knutna till toppteamen i matarserierna. Det finns alltså en risk att urvalet faktiskt blir mindre än vad det annars hade varit.

Jag vill inte påstå att förautvecklingsprogrammen enbart är av ondo, men de är inte utan nackdelar. Det som oroar mig är att FIA inte tycks bry sig. Var finns konsekvensutredningar om sportens framtid, vad är det som krävs för att motorsportens återväxt ska tryggas? Till skillnad från andra sporter tycker jag att FIA (Mosley skulle kanske anse att det inte är FIA:s sak, vad vet jag, men vem ska då ta det övergripande ansvaret) tappar mark. Nu lämnas utrymmet helt fritt till marknadskrafterna. Under de senaste åren har ju F1 varit föremål för en omvandling som ingen egentligen har haft kontroll över och för sportens överlevnad, i konkurrens med andra sporter, borde FIA ta ett starkare initiativ. Det är inte bra om F1-stallen monopoliserar hela vägen till F1, från karting till GP2. Då försvinner ju moroten att köra matarserierna öht om man inte ingår i ett utvecklingsprogram.


Jag skulle gärna se ett mer reglerat system som gav ett större urval av förare. Man skulle ju kunna tänka sig ett kvalificeringssystem till F1. F1-stallen skulle kunna pressas att erbjuda testkörningar beroende på placeringar i matarserierna. Tänk vad spännande det skulle vara med en shootout mellan 10 förare under en testhelg. De fyra bästa får en superlicens, inga andra.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

En shoot-out helg känns alltför slumpartad för att utgöra urval för F1-sitser. Har du en dålig dag, eller någon i teamet ställer inte bilen lite galet eller har feber så är det kört. Känns mer som ett PR-jippo än som ett seriöst förslag på urval av F1-förare tycker jag.

Nåväl, det jag skulle kommentera är att jag inte tycker det är FIA:s sak att styra urvalet till F1. Deras sak är att ställa kompetenskrav på förarna, men inte i övvrigt hur de väljs ut av stallen. Det tror jag skulle bli väldigt galet och ha minst lika många och stora nackdelar som de s.k. förarprogrammen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:En shoot-out helg känns alltför slumpartad för att utgöra urval för F1-sitser. Har du en dålig dag, eller någon i teamet ställer inte bilen lite galet eller har feber så är det kört. Känns mer som ett PR-jippo än som ett seriöst förslag på urval av F1-förare tycker jag.

Nåväl, det jag skulle kommentera är att jag inte tycker det är FIA:s sak att styra urvalet till F1. Deras sak är att ställa kompetenskrav på förarna, men inte i övvrigt hur de väljs ut av stallen. Det tror jag skulle bli väldigt galet och ha minst lika många och stora nackdelar som de s.k. förarprogrammen.
En shootout skulle ju kunna organiseras på andra sätt, över flera testpass, förstås. Det skulle säkert inte utgöra en sämre grundval för stallen att vaska fram förare än nuvarande system. Dessutom skulle det ge fansen ett tävlingsmoment över vintern.

Varför FIA inte skulle kunna stipulera vilka kvalifikationer som en förare måste uppnå för att vara aktuell för F1, förstår jag inte. Det gör man redan i dag i och med superlicensen och när andra förbund kan ha serier med upp- och nedflyttningsplatser borde det inte vara svårt för FIA att tvinga på F1 detta - om man skulle vilja. Det vore inte fel om det fanns en koppling mellan matarserierna och F1. Det är bland annat det jag menar med att FIA inte bryr sig om den sportsliga strukturen inom motorsporten. Det är inte bra. Det finns avskräckande exempel inom andra sporter på hur illa det kan gå. Boxningen är ett sådant. Idag domineras kampsporterna av K1 som verkligen har förstått sig på att matcha fram profiler och erbjuda en struktur som publiken kan ta till sig, till skillnad från boxningens förbundsflora. Exakta lösningar kan säkert diskuteras och det finns säkert bättre förslag än mina. Jag vill bara peka på en annan riktning som vore möjlig.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:
LuckyStrike1 skrev:En shoot-out helg känns alltför slumpartad för att utgöra urval för F1-sitser. Har du en dålig dag, eller någon i teamet ställer inte bilen lite galet eller har feber så är det kört. Känns mer som ett PR-jippo än som ett seriöst förslag på urval av F1-förare tycker jag.

Nåväl, det jag skulle kommentera är att jag inte tycker det är FIA:s sak att styra urvalet till F1. Deras sak är att ställa kompetenskrav på förarna, men inte i övvrigt hur de väljs ut av stallen. Det tror jag skulle bli väldigt galet och ha minst lika många och stora nackdelar som de s.k. förarprogrammen.
En shootout skulle ju kunna organiseras på andra sätt, över flera testpass, förstås. Det skulle säkert inte utgöra en sämre grundval för stallen att vaska fram förare än nuvarande system. Dessutom skulle det ge fansen ett tävlingsmoment över vintern.

Varför FIA inte skulle kunna stipulera vilka kvalifikationer som en förare måste uppnå för att vara aktuell för F1, förstår jag inte. Det gör man redan i dag i och med superlicensen och när andra förbund kan ha serier med upp- och nedflyttningsplatser borde det inte vara svårt för FIA att tvinga på F1 detta - om man skulle vilja. Det vore inte fel om det fanns en koppling mellan matarserierna och F1. Det är bland annat det jag menar med att FIA inte bryr sig om den sportsliga strukturen inom motorsporten. Det är inte bra. Det finns avskräckande exempel inom andra sporter på hur illa det kan gå. Boxningen är ett sådant. Idag domineras kampsporterna av K1 som verkligen har förstått sig på att matcha fram profiler och erbjuda en struktur som publiken kan ta till sig, till skillnad från boxningens förbundsflora. Exakta lösningar kan säkert diskuteras och det finns säkert bättre förslag än mina. Jag vill bara peka på en annan riktning som vore möjlig.

Tärnström
Jag sa ingenting om att FIA inte skulle stipulera vilka kvalifikationer som ska gälla, om du läser om det jag skrev. Jag skrev faktiskt att de ska ställa kompetenskrav på förarna som de gör idag.

Det jag däremot skrev var att jag inte anser det vara FIA:s sak att styra urvalet av förarna i övrigt, förstår inte varför FIA skulle göra det. FIA ska som idag ställa kompetenskrav på förarna men jag anser inte att det är FIA:s sak att bestämma hur stallen i övrigt väljer sin personal.

Så länge föraren uppfyller kraven på erfarenhet som Superlicensen ställer (med de undantag som finns att göra som i fallet Kimi Räikkönen) så ska FIA inte blanda sig i om föraren i övrigt var anställd av stallet sedan födseln, ser bra ut, har rätt nationalitet i passet, har en rik familj, är backad av stora sponsorer eller kommer från ett land där F1 gärna vill bli större.

Så illa ställt är det ju inte med F1-urvalet idag tycker jag. Det är svårt att komma in i F1 precis som det är svårt att få en sits i någon av de stora racingserierna.

Det som är glädjande att se att nivån på F1-förarna känns mycket högre idag än på t.ex. 90-talet. De rena betalförarna med mer sponsorer än talang känns inte alls lika vanliga i F1 idag. Det är väl bara Spyker som har en förare som inte riktigt känns som han hör hemma i F1, men han ersatte å andra sidan en förare som hörde hemma i F1 men som inte hade sponsorer som tyckte det var kul att betala.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Varför ska fotbollsförbundet styra urvalet av lag som spelar i Elitserien (eller vad den högsta serien nu heter)? Det är en frågeställning som man gott kan begrunda inom motorsporten. Att ta fram ett sportsligt ramverk som talar om vilka sportsliga kvalifikationer man ska ha för att få göra F1, genom att kanske stipulera att det krävs en plats bland de sex bästa i GP2 för att komma i åtanke, eller en seger WSbR, eller Champ Car, vore inte fel, tycker jag. Det skulle bara vara en regel bland alla andra för förarna att förhålla sig till.

Jag tycker ju att FIA sedan länge borde ha tagit fram en ekonomisk och sporslig struktur som hade förhindrat den omvandling av sporten vi har sett under de senaste åren då biltillverkarna dominerar sporten. En sport ska inte göra sig till föremål för företagens nycker och allmänna konjunkturer.

FIA har egentligen inte sett om sitt hus öht om man jämför med andra stora idrottsförbund.

Nivån på förarna... Ja, jag är övertygad om att vi hade en bredare topp på 90-talet jämfört med idag och jämför vi med 80-talet så anser jag att det är stor skillnad. På den tiden fanns det ju bilar som sållade bort agnarna från vetet på ett helt annat sätt än dagens kärror.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Den enda föraren i dagens fält som jag kan komma på håller Ricardo Rosset, Tarzo Marques, Sarazzin m.fl. klass är Yamamoto. Därför anser jag att nivån är klart högre idag. DAvidson, Sato, Liuzzi, Vettel, Sutil ... det är riktigt kompetenta förare som hör hemam i F1 enbart tack vare kompetens, inte rika sponsorer. Sen kommer alltid vissa förare att vara bättre än andra - att Fisichella blir förnedrad av Alonso betyder inte att Fisichella inte är en mycket duktig F1-pilot.

Till Elitserien - där ställer ju förbundet kompetenskrav på lagen som ska vara med, och även hur många som ska vara med. Precis som FIA gör i F1. Men nu tycker inte jag motorsport är en särskilt lämpad sportgren för en regel som säger att vinnaren av GP2 är garanterad en F1-plats eller en kvalplats till F1.

Jag ser inte riktigt vad det skulle lösa för ev. aktuellt F1-problem idag. Vinner du GP2 är du ju ändå en F1-kandidat per default, men det krävs oftast mer än bara en GP2-titel. Har föraren inte så mycket annat än det innan GP2 har han redan sålllats bort av teamen idag som förstahansval.

Det positiva med det är dock att om man lyckas göra bra resultat redan på ett tidigt formelbilsstadium så kan man få hjälp och intresse för fortsättningen. Dvs. talang betalar sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ibland sker väl uttagningarna till förarprogrammen, åtminstone red bulls, också genom enstaka dagars tester. Men inte alltid, så det verkar finnas flera ingångar. Dessutom är det ju inte säkert att man får allt betalt. Jag har för mig att det var nån svensk förare för några år sedan som fick ett BMW-stipendium, där typ hälften skulle betalas av BMW, men det sket sig ändå eftersom han inte fick ihop den andra hälften. Hälften av mycket pengar kan ju fortfarande vara mycket pengar.

Undrar om Marcus Ericsson hamnar i nåt förarutvecklingsprogram?
Han är ju bara 17 och det kan gå hur som helst med hans karriär, men det är ändå väldigt få som vunnit en hyfsat konkurrenskraftig internationell formelbilsserie som formelbils-rookie. Det är väl Kimi då, men han körde ju en handfull lopp året innan, plus att han var mycket äldre. Pizzonia kanske? Alonso, även om spanska Formel Open Nissan, eller vad serien hette, inte direkt har samma status som FBMW UK.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror det kan se väldigt bra ut för Marcus Ericsson - prestationen i F BMW är nog sådan att man redan lagt märke till den där man ska lägga märke till den.

Det är i så fall något positivt - att bra resultat i tidiga klasser belönas, och att det är värt något. Det visar ju ändå att det är talang som styr, att talang betyder något.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Förutsatt då att man har råd att köra för det bästa stallet, som vunnit serien ett antal ggr...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:.... att Fisichella blir förnedrad av Alonso betyder inte att Fisichella inte är en mycket duktig F1-pilot.

.

Det där måste ha gjort ont att skriva??????? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:.... att Fisichella blir förnedrad av Alonso betyder inte att Fisichella inte är en mycket duktig F1-pilot.

.

Det där måste ha gjort ont att skriva??????? :o
Inte alls - Fisichella är mycket duktig men har framtiden och talangen bakom sig, och som inte riktigt höll måttet när han väl fick en vinnarbil.

Han hade en världsmästarbil i två säsonger, vilket är mer än vad många andra förare har och han kom aldrig i närheten av att ens sluta tvåa i mästerskapet.

Liksom Jean Alesi en snabb förare, bland de snabbaste på sina bra dagar, men med få bra dagar och oftast bättre i icke-vinnarbilar än i vinnarbil om man säger så.

Jag har inget emot Fisichella alls - jag hävdar bara att han inte riktigt har det som krävs för att lyckas med mer än några få segrar i F1. Det är i och för sig mer än vad många andra förare lyckas få ihop.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Förutsatt då att man har råd att köra för det bästa stallet, som vunnit serien ett antal ggr...
Jo, sådan äro ju motorsportens värld. Det är en dyr materialsport. Men det gäller också att ta vara på chanserna och förhoppningsvis ger sådant utdelning.

Det hade varit tråkigare om en prestation som Marcus gjort går obemärkt förbi, men förhoppningsvis är det inte så.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det gick ganska bra för Vettel idag ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Det gick ganska bra för Vettel idag ...
Jovisst. Men vad säger du om Sutil då? Tror du fortfarande att han har gjort sitt efter den här säsongen :)

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om han inte får ny plats hos Spyker, så ja.

Inte för att han är dålig, det har jag nog heller inte påstått någon gång tror jag. Men jag är mycket tveksam till vilket stall som i dagsläget skulle anlita honom ifall han skulle stå utan en Spykersits.

Då pratar vi om en raceroll. Möjligen Toyota då ifall Alonso inte hamnar där nästa säsong, och Toyota saknar andra alternativ.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Att Vettel gick bra idag drar jag ungefär lika stora växlar av som efter Indy. Faktum är att banorna liknar varandra - en lång raka och lite tvära krökar som inte sätter förarna på några större prov. Det finns väl en vänster som är någorlunda svår men mer är det inte. Bilen fungerade för honom och därför gick det bra. Se på Renault, där var det tvärtom. Bilen betyder mer än föraren på nya Fuji, tyvärr. Nu kunde ju teamen lasta på så mycket downforce det gick utan att straffas lika hårt på långa rakan som om vädret hade varit bättre.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och skulle han köra bra på andra banor skulle det bero på ändringarna på den banan som tagit bort utmaningarna. Och sen är ju alltid bilarna mer lättkörda numera ;)

Skämt åsido - jag måste säga att Vettel har gjort bra ifrån sig, och helt klart är en positiv överraskning. Jag tror inte man ska underskatta utmaningen i att köra WsR, vara testförare för BMW, hoppa in som raceförare för BMW med en veckas varsel och sen mitt i säsongen byta till Toro Rosso.

Ändå har Liuzzi med sin erfarenhet och trygghet inte lyckats stoppa denne (numera tack och lov nyfriserade) unge tysk.

Jag trodde aldrig att Vettel skulle lyckas bättre än tia idag när han gick vidare till Q3. Jag måste erkänna att jag underskattat Vettel, sen får Fuji vara hur lättkörd som helst. Vad jag kunde se av banan idag verkade inte så väldans lättkörd. Jag tycker du underskattar förarens betydelse på Fuji lite grann.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, att bilarna är lättkörda gör det inte lättare att bedöma förarnas förmåga. Därför vill jag nog ha lite mer på fötterna innan jag ger Vettel mitt klartecken (vilket jag är säker på att han bara sitter och väntar på). Jag tror att han hade lite tur med inställningarna på bilen idag samtidigt som en del andra hade uppenbara problem. Han gjorde sitt jobb bra, något annat kan man inte säga, men jag vill som sagt se mer.

Banan i sig måste ju vara förhållandevis lika lättkörd jämfört med andra banor oavsett om det är torrt eller blött. Det går rakt fram, en hård inbromsning, sedan är det en massa pluttenuttkurvor som inte verkar utgöra någon större utmaning. Förarna klagade lite på att det var svårt att pricka rätt i dem men det måste de väl ha lärt sig vid det här laget. Banan är en stor besvikelse ur ett perspektiv, enligt min mening. ÅTerstår att se om den kan underlätta bra racing.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Snabb, men VILD är han den unga Vettel...
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

för en gångs skulle tyckte jag synd om Webber. Den där Vettel!
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Webber körde riktigt bra idag. Speciellt i första stinten där han tog mycket tid och körde snabbt, han kom ju ut bara någon sekund efter Hamilton. Synd att Vettel förivrade sig lite. Vettel som jag också tyckte imponerade stort, han hade ju en tredjeplats inom räckhåll.

Det är dessutom konfirmerat att Vettel får 10 platsers nerdflyttning i kvalet till Kinas GP om en vecka.
Ferrari.
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

Han som tråden handlar om kommer aldrig att få köra F1 .
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jaha, då vet vi det. Ännu en missundsam finne till forumet, med andra ord...
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

AndersF1 skrev:Jaha, då vet vi det. Ännu en missundsam finne till forumet, med andra ord...
Ja men det är ju som det är med svenskar och motorsport .
Harvar på åkrarna i plöjnings tävlingar .
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det blev en tuff prestigekamp i det tysta mellan Lucky och mig. För några korta ögonblick trodde jag att Vettel skulle ta hem segern men till slut visade han sitt rätta ansikte och plöjde in i Webber. Red Bull missade viktiga poäng, liksom Toro Rosso. Om han någon gång skulle ha kört in i någon så var nog det här det sämsta tillfället han kunde ha valt - och det sämsta offret också.

Bra kört den här helgen, men som Eje sade, en dålig bil kan plötsligt bli till en fördel i en sådan väderlek. Jag är inte övertygad om att Vettels placering i loppet avspeglar hans kapacitet som förare. Jag vill se resultat på torrt underlag först. Sedan känns det skönt att veta att jag åtminstone har Webber på min sida i diskussionen (jag hoppas för övrigt att han snart kommer att registrera sig här på forumet): så går det när man släpper in alltför oerfarna förare i F1. Jag tror som Webber, och det kan faktiskt vara att göra Vettel en otjänst att slänga in honom på den här nivån.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ja, Lucy hade lite otur där. Det såg klart lovande ut för Vettel, men helt plötsligt bekräftade han Tärnströms tes med eftertryck.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag ska vara stor i denna framgångssötmans stund :) - jag måste ju medge att min aversion mot den unge Vettel ÄR färgad av det elände han ställde till med för Alx förra säsongen. Det går inte att komma ifrån. Men det betyder inte att det inte finns en kärna av sanning i mina omdömen - jag tror att han har tagits fram för snabbt. Han är lite för vild och oborstad. Snabb är han, liksom många andra, men han har ännu inte visat att han är en "thinking mans driver".

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Trodde väl att någon skulle gnugga händerna lite extra när han gjorde sin tabbe Vettel. Det var verkligen en riktig dundertabbe.

Såg nån intervju med Vettel där han sa att han aldrig var rädd...och det satt jag och tänkte på när regnet öste ner. Ju dummare desto snabbare liksom...nja...han känns lite tveksam trots allt.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Idag hade han tokflyt med depåstoppet Vettel, men bra gjort också och framförallt bra placering. Teamkompisen Liuzzi var inte långt efter, trots ett stopp mer. Så stort plus för STR.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur många förare försvinner nästa år och hur många tillkommer?
Wurz och Ralf är helt klart borta. Liuzzi försvinner ifrån STR och kanske Fisi ifrån Renault? Några fler?
Vilka är på väg in, Bourdais och kanske Piquet jr.?
Sedan finns det ju två platser till att fylla nästa år också och inga så där självklara stjärnor i lägre serier.
Användarens profilbild
jokan
Inlägg: 428
Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
Ort: örebro

Inlägg av jokan »

Prost o berger :D
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tycker Vettel gör bra ifrån sig - kul att se :up:

Lite kul, eller egentligen tragiskt, att höra spelet kring hans straff efter kvalet bara. Ingen verkar ha sett blockeringen han fick straff för och Kovalainen som ska ha varit den blockerade verkade ju inte själv ha märkt att han var blockerad.

Men det är underbart att se när sådant som Vettel gjorde idag sker. Mer sånt!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jo - han var duktig idag. Tyckte också det var kul.
Lite skönt att en del förare försvinner men Alx...han har ingen chans att få in en fot eller?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

El Scorcho skrev:Jo - han var duktig idag. Tyckte också det var kul.
Lite skönt att en del förare försvinner men Alx...han har ingen chans att få in en fot eller?
Ska det ske, måste det ske till nästa års säsong. Förarmarknaden är ganska öppen efter denna säsong och hoppet är det sista som överger människan.

Men som sagt, blir det inget till nästa år, får han köra Porsche för glatta livet.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Pastis skrev:
El Scorcho skrev:Jo - han var duktig idag. Tyckte också det var kul.
Lite skönt att en del förare försvinner men Alx...han har ingen chans att få in en fot eller?
Ska det ske, måste det ske till nästa års säsong. Förarmarknaden är ganska öppen efter denna säsong och hoppet är det sista som överger människan.

Men som sagt, blir det inget till nästa år, får han köra Porsche för glatta livet.
För hur mycket pengar skulle han komma in i cirkusen?
Han kanske skulle spela lite på lotto som hjälp;)
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jodå, Vettel lyckades... eller var det stallet? Jag har fortfarande inte sett något som övertygar mig om att ingen annan förare hade lyckats med samma sak. Förhållandena i de senaste två racen har varit alldeles för chansartade för att man ska kunna dra några växlar. Juryn är fortfarande ute. Vettel gjorde det han skulle göra, vare sig mer eller mindre, och det är inte dåligt.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, för alla förare i framför allt F1 handlar det ju om vad stallet gör. Även för Hamilton.

Är bilen och strategin inte bra blir det inga bra resultat, oavsett vem som kör.

Toro Rosso tillhör ju inte direkt toppen av F1 så deras chanser finns när det är andra förhållanden och det utjämnas lite mellan stallen. Vettel och Toro Rosso har levererat under sådana förhållanden på sistone.

Killen gör tycker jag utan tvekan ett mycket mycket bra jobb, jag är klart positivt överraskad. Fortsätter han så här kan det bli något riktigt bra av honom! Jag tror inte det finns så många förare som med några enstaka F1-race i ryggen hade klarat av det han klarade av.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Ja, för alla förare i framför allt F1 handlar det ju om vad stallet gör. Även för Hamilton.

Är bilen och strategin inte bra blir det inga bra resultat, oavsett vem som kör.
Nä, och det är det som är bekymret med dagens F1. Situationen är värre än någonsin. Resultaten styrs mer än någonsin av bilarna, det räcker med att kolla tabellen. Problemet är att F1:orna är lättare än någonsin att köra och det jämnar ut förhållandena mellan förarna. Det finns helt enkelt färre misstag att göra. Aldrig att Vettel, eller ens en Lewis, hade tagit sig i mål som fyra under turboeran i liknande förhållanden som de på Fuji och i Kina.

De enda vi egenltigen kan jämföra med är stallkamraterna. I Vettels fall kan det lika gärna ha varit strategin som avgjorde till hans fördel jämfört med Liuzzi. Dock tror jag att Vettel är bättre än Liuzzi. Framförallt har han en betydligt större utvecklingspotential (Liuzzi verkar ha noll. Jag har inte sett någonting hos den mannen som har övertygat mig om att han verkligen hör hemma i F1). Hur Vettel står sig mot övriga förare, det tror jag är för tidigt att säga.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
pulverapa
Inlägg: 50
Blev medlem: fre aug 24, 2007 20:48

Inlägg av pulverapa »

Finns det månne en plats över i Renault? Det är väl det enda stallet som skulle kunna tänkas vilja ha honom? Är Danielsson dessutom verkligen bättre än Ekström?
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

pulverapa skrev:Finns det månne en plats över i Renault? Det är väl det enda stallet som skulle kunna tänkas vilja ha honom? Är Danielsson dessutom verkligen bättre än Ekström?
Ekström vill inte köra f1. tyvärr
FIA = Ferrari International Assistance
hazze
Inlägg: 7
Blev medlem: tor okt 11, 2007 17:55

Inlägg av hazze »

Enl initierade källor har Alx ett färdigt förarkontrakt i F1
Vilket stall vill han i detta nu ej avslöja , innan han sitter i bilen.
Allt kan hända i den här branschen
hazze m-sport
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det borde vara i McLaren! Men näää, livet är så orättvist för oss svenskar och Mercedes vill väl bara ha tyska förare och vill de inte det så blir det väl en finne!!!! :cry: :cry: :cry:
Användarens profilbild
molle2
Inlägg: 122
Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
Ort: Oslo

Inlägg av molle2 »

hazze skrev:Enl initierade källor har Alx ett färdigt förarkontrakt i F1
Vilket stall vill han i detta nu ej avslöja , innan han sitter i bilen.
Allt kan hända i den här branschen
alx själv är ganska säker rapporterar svd;

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_576165.svd
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Någon måste ju veta något???
är detta ett skämt?
Vilket stall är det som det pratas om?
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Nej, ingen vet.
Nej det är inget skämt.
Alla utom Ferrari i princip ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Men vafan!
Kan man drömma lite?
McLaren har inte råd med någon "kanon" pga av böterna och satsar på en lite svensk och på att Hamilton ska ha riktig nr 1 status
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz: