Behovet av "bad boys" inom F1
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Cheever skrev:Vilket inte bevisar mer än just att DC saktade ner i regnet för att släppa förbi Schumacher, precis min poäng...
Lemon skrev:Coulthard har ju själv medgivit långt senare att det inte var någon bra idé att köra med halvgas i idealspåret i ösregnet.
Vad är det som inte bevisas, menar du?The reality is that I lifted to let him pass me, but I lifted in heavy spray on the racing line. You should never do that.
Stämmer inte Lemons påstående?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det som inte stämmer är att det var mordförsök som Schumacher försökte göra gällande.Razor skrev:Cheever skrev:Vilket inte bevisar mer än just att DC saktade ner i regnet för att släppa förbi Schumacher, precis min poäng...Lemon skrev:Coulthard har ju själv medgivit långt senare att det inte var någon bra idé att köra med halvgas i idealspåret i ösregnet.Vad är det som inte bevisas, menar du?The reality is that I lifted to let him pass me, but I lifted in heavy spray on the racing line. You should never do that.
Stämmer inte Lemons påstående?
Enögda Schumacher-fans har alltid hävdat att den krocken var DC:s fel, något jag inte håller med om. Även efter att DC örton år efteråt säger att han inte skulle göra samma sak igen.
Det spelar liksom ingen roll hur man än gör och vad man säger, brakar man in i en bil bakifrån har man jäkligt svårt att hävda att det var den andres fel.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, just den var det, men jag har för mig att de fortsatte slåss, men kan minnas fel.Pepparkvarnen skrev:http://www.youtube.com/watch?v=3SXbGDcMeo8AndersF1 skrev: Piquet sparkade väl förresten någon på smalbenen en gång har jag för mig?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Men nu var det ju inte riktigt det som Lemon skrev och inte det som du till synes opponerade dig emot.Cheever skrev: Det som inte stämmer är att det var mordförsök som Schumacher försökte göra gällande.
Det är väl ganska uppenbart att det inte var ett mordförsök och de enda som jag har sett påstå att så var fallet är folk som raljerar om det som inträffade, ungefär som Gösta brukar göra.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Kolla på lite kracher. Denna lär ju alla skomakar fans skylla på frenzen att han gjorde fel men jag undrar bara fanns inte den reglen att korsa linjen ut från depån 98?
http://www.youtube.com/watch?v=3pmyOlf5 ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=3pmyOlf5 ... ed&search=
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jag menar inte alla. jag menade dom som har sina fina bortförklaringar på alla skomakar "insidenterna" som parkeringen och prejningarna han gjort mm. Det finns tyvärr folk som "vet" att han är oskyldig och guds bästa barn.Sen skyller dom på alla andra. Det var dom skomakar fansen jag mena.Eau Rouge skrev:Vad får dig att tro att alla Schumacher-fans skulle skylla på Frentzen i det läget?
Det finns ju fans som även ekänner sitt fave team göra fel. Tyvärr har ju mitt precis blitt av med lite poäng Inte skyller jag det på Ferrari.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, man behöver bara läsa kommentarerna till filmen - lite underligt hur folk kan få det till att bli Frenzens fel.olag skrev:Kolla på lite kracher. Denna lär ju alla skomakar fans skylla på frenzen att han gjorde fel men jag undrar bara fanns inte den reglen att korsa linjen ut från depån 98?
http://www.youtube.com/watch?v=3pmyOlf5 ... ed&search=
Var det inte i det loppet som [Schumacher] anklagade Hill för att vilja döda honom?
Glashuskastar-VM...
Visserligen var det lite småfult av Hill att göra lite Skummivingel, men det var väl bara betalt för gammal ost och incidenten med Frenzen känns värre - av banan med honom bara.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det var ju till och med Irvines första F1-helg.Razor skrev:Ja, om jag minns rätt så var det när en varvad Irvine "tar tillbaka ett varv" på Senna, som Senna fick frispel efter loppet och frågade vad i helvete Irvine – som väl var rookie då – höll på med. "I was racing", svarar Irvine med och så håller de på ett tag.ANFRAN skrev:Jaså? Det har jag missat...Razor skrev: Ivrigt påhejad av gamängen Gerhard Berger.
Berger ska, enligt legenden, ha peppat Senna att ge Irvine en dagsedel varpå Irvine kommer med sitt "Insurance claim here".
Men jag hade missat det där att Berger lekte uppviglare. Autosport hade väl en reporter som stod några meter därifrån och såg allting. Finns den artikeln på nätet måntro?
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Oj då. Alesi skolkade kanske från den.AndersF1 skrev:Nej, du skall absolut inte byta spår mitt på en raka, nåt man lär sig redan i första licenskursen. Sånt brukar bara leda till missuppfattningar och krascher.
http://www.youtube.com/watch?v=942cR1YwEjo
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Denna är rätt kul också, där Alesi glömmer Skummis namn:
http://www.youtube.com/watch?v=RhHy7O6n ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=RhHy7O6n ... ed&search=
Ferrari.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vem är det som är enögd egentligen? Coulthard har ju medgivit långt efteråt att det var han som orsakade olyckan. Och att alltid hävda att den som kör på en bil bakifrån alltid är den felande parten är att göra det lite väl enkelt för sig. Varvade bilar ska hålla åt sidan och underlätta för snabbare bilar att kunna ta sig förbi.Cheever skrev: Enögda Schumacher-fans har alltid hävdat att den krocken var DC:s fel, något jag inte håller med om. Även efter att DC örton år efteråt säger att han inte skulle göra samma sak igen.
Det spelar liksom ingen roll hur man än gör och vad man säger, brakar man in i en bil bakifrån har man jäkligt svårt att hävda att det var den andres fel.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34
ANFRAN skrev:Oj då. Alesi skolkade kanske från den.AndersF1 skrev:Nej, du skall absolut inte byta spår mitt på en raka, nåt man lär sig redan i första licenskursen. Sånt brukar bara leda till missuppfattningar och krascher.
http://www.youtube.com/watch?v=942cR1YwEjo
Synd of fotografen som krashar sin kamera
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Visst ska dom varvade göra det, men hur mycket kan DC se bak. Han ser nog bara stt vattenfallet bakom sig. MS ser knappt fram pga DC vattenfall. Svårt att bedömma var bilen framför/bakom befinner sig då!Lemon skrev:Vem är det som är enögd egentligen? Coulthard har ju medgivit långt efteråt att det var han som orsakade olyckan. Och att alltid hävda att den som kör på en bil bakifrån alltid är den felande parten är att göra det lite väl enkelt för sig. Varvade bilar ska hålla åt sidan och underlätta för snabbare bilar att kunna ta sig förbi.Cheever skrev: Enögda Schumacher-fans har alltid hävdat att den krocken var DC:s fel, något jag inte håller med om. Även efter att DC örton år efteråt säger att han inte skulle göra samma sak igen.
Det spelar liksom ingen roll hur man än gör och vad man säger, brakar man in i en bil bakifrån har man jäkligt svårt att hävda att det var den andres fel.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34
olag skrev:Kolla på lite kracher. Denna lär ju alla skomakar fans skylla på frenzen att han gjorde fel men jag undrar bara fanns inte den reglen att korsa linjen ut från depån 98?
http://www.youtube.com/watch?v=3pmyOlf5 ... ed&search=
Är det inte väjningsplikt ut ur depå? Om man tittar på officiella resultatet från den tävlingen så står det "Spun off" på HHF
Jag har inga problem med bilar som kör varandra av banan, så länge de tävlar om placeringar, inte gör något regelvidrigt eller är teamkamrater.
Tex förkastar jag Alonsos manöver mot Hamilton på Spa-F i år. Det är äkta bad boy.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Håller med.Alonso sa detta efter loppet.SF-Tifoso skrev:["]Är det inte väjningsplikt ut ur depå? Om man tittar på officiella resultatet från den tävlingen så står det "Spun off" på HHF
Jag har inga problem med bilar som kör varandra av banan, så länge de tävlar om placeringar, inte gör något regelvidrigt eller är teamkamrater.
Tex förkastar jag Alonsos manöver mot Hamilton på Spa-F i år. Det är äkta bad boy.
Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso stod for det mest bemærkelseværdige udsagn efter søndagens Formel 1 Grand Prix, da han beskyldte team-kollega Lewis Hamilton for at ville drage fordel af at køre af banen i første sving - uagtet, at det var ham selv, der tvang briten af banen. Från TV2.DK
Klart att det saknas lite spännande omkörningar nu. Ser man gamla lopp så kör dom slalom och oftast slutar det med att bakomvarande kör om med två hjul utanför banan.Ibland kommer dom då om eller slutar det med en eller två bilar i väggen. Visst e det kul att se men det är lite våghalsligt.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jo det visade sig att det inte var det bästa. Men om man säger att han valt att köra till sidan hade MS sett det då?Det regna ganska bra.Skulle inte villa åka/köra i dom hastigheterna utan att se fram.Eau Rouge skrev:Just därför är det väl jäkligt olämpligt att släppa av mitt i ideallinjen, eller?olag skrev:men hur mycket kan DC se bak
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 4&from=rssGösta skrev:[
Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Maestro skulle sjunka så lågt som att klippa till någon, med eller utan hjälm!!!!!
Han är för tok för civiliserad för det!!!!!
Jätte civiliserad...
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag såg nån snutt där Jackie Stewart intervjuar Senna och säger nåt i stil med att om man tar alla mästare och stora F1-förare innan Senna så har de tillsammans färre trängningar och smällar än vad Senna får ihop på mindre än en säsong. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad Senna svarade.olag skrev:Vem leder när det gäller flest krockar,bestrafningar och andra dumma saker på banan?
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34
Så talar en sann världsmästareAndersF1 skrev:Jag såg nån snutt där Jackie Stewart intervjuar Senna och säger nåt i stil med att om man tar alla mästare och stora F1-förare innan Senna så har de tillsammans färre trängningar och smällar än vad Senna får ihop på mindre än en säsong. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad Senna svarade.olag skrev:Vem leder när det gäller flest krockar,bestrafningar och andra dumma saker på banan?
http://www.youtube.com/watch?v=ko94oniszuA
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
"Michael Schumacher blev påkörd bakifrån av japanen Takuma Sato. Båda förarna tvingades bryta.olag skrev:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 4&from=rssGösta skrev:[
Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Maestro skulle sjunka så lågt som att klippa till någon, med eller utan hjälm!!!!!
Han är för tok för civiliserad för det!!!!!
Jätte civiliserad...
När den mycket uppretade tysken klev upp ur bilen gick han fram till Sato och daskade till honom på hjälmen med näven, en osportslig gest. "
Att daska till någon på hjälmen för att visa sitt ogillande är knappast att betrakta att slå någon på käfften, en F1 hjälm tål att daskas på, hade Maestro velat klippa till Sato så hade han inte daskat till hjälmen utan gjort det på ett oskyddat ställe, Sato kan knappast ha kännt att Maestro gjorde så.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34
Jag minns händelsen med Sato, det var precis som SVT beskriver det, Michael gick fram och uttryckte sitt missnöje med en dask på hjälmen. En dask är inte en rak höger.
Värre tycker jag det är med de förare som låter sin frustration gå ut över funktionärerna som kommer fram till bilen, minns inte på rak arm nu men det har hänt vid ett flertal tillfällen.
Värre tycker jag det är med de förare som låter sin frustration gå ut över funktionärerna som kommer fram till bilen, minns inte på rak arm nu men det har hänt vid ett flertal tillfällen.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Hårt eller lätt. Han markera med ett slag. Knappast hjälpte inte markeringen. Dom var fortfarande av banan.Det är ett hot även om det inte gör ont.Gösta skrev:[
"Michael Schumacher blev påkörd bakifrån av japanen Takuma Sato. Båda förarna tvingades bryta.
När den mycket uppretade tysken klev upp ur bilen gick han fram till Sato och daskade till honom på hjälmen med näven, en osportslig gest. "
Att daska till någon på hjälmen för att visa sitt ogillande är knappast att betrakta att slå någon på käfften, en F1 hjälm tål att daskas på, hade Maestro velat klippa till Sato så hade han inte daskat till hjälmen utan gjort det på ett oskyddat ställe, Sato kan knappast ha kännt att Maestro gjorde så.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så det du inte kunde tänka dig i din vildaste fantasi verkar i själva verket ha inträffat?Gösta skrev:"Michael Schumacher blev påkörd bakifrån av japanen Takuma Sato. Båda förarna tvingades bryta.olag skrev:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 4&from=rssGösta skrev:[
Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Maestro skulle sjunka så lågt som att klippa till någon, med eller utan hjälm!!!!!
Han är för tok för civiliserad för det!!!!!
Jätte civiliserad...
När den mycket uppretade tysken klev upp ur bilen gick han fram till Sato och daskade till honom på hjälmen med näven, en osportslig gest. "
Att daska till någon på hjälmen för att visa sitt ogillande är knappast att betrakta att slå någon på käfften, en F1 hjälm tål att daskas på, hade Maestro velat klippa till Sato så hade han inte daskat till hjälmen utan gjort det på ett oskyddat ställe, Sato kan knappast ha kännt att Maestro gjorde så.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Kan det vara det här när Kimi knuffar bort en dvärg. http://youtube.com/watch?v=ogC1w_RAnxU
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LuckyStrike1 skrev:Så det du inte kunde tänka dig i din vildaste fantasi verkar i själva verket ha inträffat?Gösta skrev:"Michael Schumacher blev påkörd bakifrån av japanen Takuma Sato. Båda förarna tvingades bryta.
När den mycket uppretade tysken klev upp ur bilen gick han fram till Sato och daskade till honom på hjälmen med näven, en osportslig gest. "
Att daska till någon på hjälmen för att visa sitt ogillande är knappast att betrakta att slå någon på käfften, en F1 hjälm tål att daskas på, hade Maestro velat klippa till Sato så hade han inte daskat till hjälmen utan gjort det på ett oskyddat ställe, Sato kan knappast ha kännt att Maestro gjorde så.
Not eaven close. En liten knackning på hjälen så att han inte satt och sov.
Schumacher var gentleman, en hård tuff och ibland hänsynslös gentleman, men dock en gentleman.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Grabben gör sitt jobb, för förarnas egen säkerhet och så gör en frustrerad looooser så. Tragiskt att se.Christoffer skrev:Kan det vara det här när Kimi knuffar bort en dvärg. http://youtube.com/watch?v=ogC1w_RAnxU
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
olag skrev:Hårt eller lätt. Han markera med ett slag. Knappast hjälpte inte markeringen. Dom var fortfarande av banan.Det är ett hot även om det inte gör ont.Gösta skrev:[
"Michael Schumacher blev påkörd bakifrån av japanen Takuma Sato. Båda förarna tvingades bryta.
När den mycket uppretade tysken klev upp ur bilen gick han fram till Sato och daskade till honom på hjälmen med näven, en osportslig gest. "
Att daska till någon på hjälmen för att visa sitt ogillande är knappast att betrakta att slå någon på käfften, en F1 hjälm tål att daskas på, hade Maestro velat klippa till Sato så hade han inte daskat till hjälmen utan gjort det på ett oskyddat ställe, Sato kan knappast ha kännt att Maestro gjorde så.
Tanken var att det skulle göra ont i japanens själ och självförtroende, vilket det också gjorde förhoppningsvis.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Banpersonalens hämd. http://youtube.com/watch?v=0fp2QId144g& ... ed&search=
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
lolChristoffer skrev:Banpersonalens hämd. http://youtube.com/watch?v=0fp2QId144g& ... ed&search=
ajaj,
är nog bäst att låta personalen på banan göra sitt jobb med att släcka bränder och annat..
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu måste jag för kanske första gången komma till Schumachers försvar, vilket jag är övertygad om kommer att ge mig illamående. Men jag kan inte hålla med om en del av det du har skrivit här.Cheever skrev:
Det som inte stämmer är att det var mordförsök som Schumacher försökte göra gällande.
Enögda Schumacher-fans har alltid hävdat att den krocken var DC:s fel, något jag inte håller med om. Även efter att DC örton år efteråt säger att han inte skulle göra samma sak igen.
Det spelar liksom ingen roll hur man än gör och vad man säger, brakar man in i en bil bakifrån har man jäkligt svårt att hävda att det var den andres fel.
Det stämmer givetvis inte att det var mordförsök som Schumacher så patetiskt utbrast, när han stormade genom depån för att ge DC på käften. Gentleman?
Men inte är olyckan Schumachers fel, och t.o.m. DC själv har ju efteråt medgett att det var hans fel. I vanlig trafik kan jag hålla med om att det är en bra generell tumregel att den som kör in bakifrån är den skyldiga. Men den generella regeln anser jag inte håller i racingsammanhang.
Till att börja med ska man i vanlig trafik hålla behörigt avstånd, något racingen faktiskt inte alls går ut på i samma grad. Sen kan man faktiskt inte skylla t.ex. bromstestning på den som ligger bakom.
Att som i DC:s fall som varvad förare ligga kvar i racelinjen under sådana förhållanden som rådde och bromsa eller släppa på gasen är både livsfarligt och oansvarigt. Det är sådant som orsakar olyckor, vilket också skedde i det här fallet.
Jag håller nog med DC om att det där var DC:s ansvar och ett felaktigt beteende. Man gör inte så.
Som varvad i den situationen går man normalt ur racespår och saktar ner, och låter ledaren passera i idealspår. Det bästa hade varit om han hade kört kurvan på vanligt sätt och efter kurvan bara vikt av ur spår och släptt av. Alternativt gjort det långt innan kurvan.
Schumachers beteende efter olyckan var patetiskt, och att han pressade på så hårt med så stor ledning var onödigt och ett misstag.. Men själva olyckan tycker jag man måste vara enögd Schumacherhatare för att lasta tysken för.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad jag förstår så släppte inte DC av, utan han gasade inte fullt ut på rakan, i tron att Schumacher låg strax bakom och var på väg om. Problemet var väl att han låg kvar så lite väl länge, så att när Schumacher väl kom så var det ganska stor hastighetsskillnad mellan dem. Frågan är om Schumacher visste om att DC fått order att släppa om honom och därför kunde vänta sig att DC låg framför och fiskörde?
Det generellt absolut säkraste sättet vid varvning är att den bakomvarande sköter om det hela och den framförvarande ger plats t.ex.i eller ut ur kurvor, eller gasar lite mindre, men vinglande på rakor kan ge samma problem som om man möter nån på trottoaren och både kliver åt samma håll - men med lite värre konsekvenser... (om det inte råkar vara en julklappshandlande Christer Petterson man stöter emot)
Det generellt absolut säkraste sättet vid varvning är att den bakomvarande sköter om det hela och den framförvarande ger plats t.ex.i eller ut ur kurvor, eller gasar lite mindre, men vinglande på rakor kan ge samma problem som om man möter nån på trottoaren och både kliver åt samma håll - men med lite värre konsekvenser... (om det inte råkar vara en julklappshandlande Christer Petterson man stöter emot)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Finns Monacoinsidenten på film?Razor skrev:Det där är ju allas vår favoritsopa, Taki Inoue, som lyckas med konststycket att dels bli påkörd av en brandbil i Ungern och dels lyckas välta i Monaco när han blir bogserad av banan
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Okej, jag ger mig inte bara enögda Schumacherfans kan få det till att det var DC:s fel, även en gammal Hill/Villenöff-fan kan tydligen det ocksåLuckyStrike1 skrev:Men inte är olyckan Schumachers fel, och t.o.m. DC själv har ju efteråt medgett att det var hans fel. I vanlig trafik kan jag hålla med om att det är en bra generell tumregel att den som kör in bakifrån är den skyldiga. Men den generella regeln anser jag inte håller i racingsammanhang.Cheever skrev:
Det som inte stämmer är att det var mordförsök som Schumacher försökte göra gällande.
Enögda Schumacher-fans har alltid hävdat att den krocken var DC:s fel, något jag inte håller med om. Även efter att DC örton år efteråt säger att han inte skulle göra samma sak igen.
Det spelar liksom ingen roll hur man än gör och vad man säger, brakar man in i en bil bakifrån har man jäkligt svårt att hävda att det var den andres fel.
Till att börja med ska man i vanlig trafik hålla behörigt avstånd, något racingen faktiskt inte alls går ut på i samma grad. Sen kan man faktiskt inte skylla t.ex. bromstestning på den som ligger bakom.
Att som i DC:s fall som varvad förare ligga kvar i racelinjen under sådana förhållanden som rådde och bromsa eller släppa på gasen är både livsfarligt och oansvarigt. Det är sådant som orsakar olyckor, vilket också skedde i det här fallet.
Jag håller nog med DC om att det där var DC:s ansvar och ett felaktigt beteende. Man gör inte så.
Som varvad i den situationen går man normalt ur racespår och saktar ner, och låter ledaren passera i idealspår. Det bästa hade varit om han hade kört kurvan på vanligt sätt och efter kurvan bara vikt av ur spår och släptt av. Alternativt gjort det långt innan kurvan.
Schumachers beteende efter olyckan var patetiskt, och att han pressade på så hårt med så stor ledning var onödigt och ett misstag.. Men själva olyckan tycker jag man måste vara enögd Schumacherhatare för att lasta tysken för.
Ett par saker, både du och Lemon säger ungefär samma sak nämligen att "DC själv har ju efteråt medgett att det var hans fel" och
"Coulthard har ju medgivit långt efteråt att det var han som orsakade olyckan"
Det är mycket möjligt att han tycker sig ha orsakat olyckan men om det är uttalandet som Razor postade så håller jag fortfarande inte med. Nu har jag tappat mitt Autosport-konto så jag kan inte läsa hela artikeln men om han säger att han tar på sig skulden där så visst. Men att säga att man inte skulle göra så idag är inte att ta på sig skulden och säga att man orsakade olyckan i min värld. Det var bland annat därför jag från början efterlyste uttalandet.
Sen är det som AF1 har påpekat enklast om den bakomvarande tar på sig uppgiften att varva istället för den som blir varvad, ganska självklart egentligen. Är det sen dålig sikt och allmänt dåliga förhållanden bör man tycka att den varvande bör ta det lite piano.
DC får order om att släppa om Schumacher, gasar inte fullt, Schumacher kör in i DC - sorry men jag kan fasiken inte få det till att bli DC:s fel, race-linje och regn eller inte.
Det är mycket möjligt att inte Schumacher var speciellt klantig och att DC hjälpte honom på traven genom att ligga kvar i race-linjen men därifrån till att säga att den som blir varvad orsakar olyckan tycker i alla fall jag är stor.
Schumacher var ju inte direkt ödmjukheten själv och om inte jag missminner mig helt fel (ni får väl posta 93 mess om jag har fel igen dårå) så bad väl även Schumacher om ursäkt för sitt beteende.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det bryter kanske mot några regler eller annat men eftersom Pastis uppmanar till nedladdning av musik så utgår jag från att det här är OK okcsåCheever skrev:Nu har jag tappat mitt Autosport-konto så jag kan inte läsa hela artikeln
I annat fall så är det väl bara att ta bort inlägget och ge mig smisk.
Interview: Coulthard Acknowledges Blame for Spa '98
Saturday July 5th, 2003
By Alan Baldwin
David Coulthard accepted, for the first time, that he was to blame for a 1998 collision in Belgium that left a raging Michael Schumacher accusing the McLaren driver of trying to kill him. Speaking at the French Grand Prix, the Scot also said he fears a Formula One fatality if young drivers fail to act responsibly on the track.
Coulthard was comparing the 1998 incident, which happened at Spa-Francorchamps, with the one last week when he almost ploughed into the back of Spaniard Fernando Alonso's Renault at the European Grand Prix. Alonso denied 'brake testing' Coulthard, by slowing early to throw his rival off, but the Briton felt the whole story had not been told.
"It could have been a much more severe accident," he said of the Nurbrugring incident, citing previous examples of track collisions including the 2001 Australian Grand Prix when a marshal died after Jacques Villeneuve's BAR flew over Ralf Schumacher's Williams.
"I was that close to getting one of those," said Coulthard, talking to a group of reporters. "As sure as we are all sitting here, there will be a fatality in motorsport at some time in the future.
"Let's hope it's not any time soon and that it never happens. But it's a dangerous business and you can't just brush these things under the carpet."
Spa Blame
At Spa in 1998, Schumacher's Ferrari ploughed into Coulthard's car in heavy spray while the German was leading and trying to lap Coulthard. The Scot vehemently denied he had braked early at the time.
"I'm not doing a Fernando-beating thing," said Coulthard. "But I realised on reflection...when Michael ran into the back of me, his reaction was that I'd brake tested him or tried to kill him and all that sort of thing. The stewards looked at the data and I hadn't braked, so it was just all brushed under the carpet.
"The reality is that I lifted to let him pass me, but I lifted in heavy spray on the racing line. You should never do that. I would never do that now. In 1998, I didn't have the experience and the knowledge, and I had never had someone run into the back of me. And because someone pushes you, you react. So you act as though 'I didn't do that,'" he said.
"The minute I knew he was there, and I was told by the team that he was and was trying to allow him to pass me, I should have made a smarter decision."
Coulthard said he had learnt from the experience and that drivers like Alonso would have to learn as well.
"The risk is that it could have been a very dangerous accident for Michael and Nurburgring could have been a very dangerous accident for me," he said. "Eventually, somewhere down the line, eight or 10 years from now, a young guy will come in and it will happen to Fernando and then he will feel slightly different about it."
Penny Dropped
Coulthard was asked whether he had told Schumacher what really happened all those years ago. "No, because the penny has only dropped since Nurburgring," he replied.
That last Grand Prix was the second time this year that Alonso has been mired in controversy. In Brazil, the 21-year-old ended the race early when he ploughed into wreckage on the track, despite warning flags. The Spaniard still took third place.
Coulthard, who had just made a pitstop and might have won rather than finishing fourth, was bitterly disappointed.
"I hit the bar when I got back to the hotel and was put to bed in a hell of a state," he recalled. "Not that I think its clever to drink heavily as that kind of response, but what can you do? You can't punch someone. I often think boxers have a great position to be in because, if someone hits you and it hurts, you've got the opportunity to punch the bastard back."
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag ska väl också förtydliga mig och säga att jag tycker det där är mest en raceincident, än att det är någons fel.
Men om man ska lägga större delen av ansvaret på en av förarna så tycker jag tveklöst att det ansvaret ska hamna på Coulthard. Han gjorde ett misstag och tog ett felaktigt beslut i den situationen.
Inte för ett ögonblick tror jag att det var medvetet, men det var ett felaktigt beslut under svåra omständigheter som förvärrades av att Schumacher dessutom tog en onödigt stor risk med tanke på omständigheterna.
Summa summarum en raceincident som inte är någon enskilds fel men som Coulthard bär störst ansvar för. Det är min åsikt, och den är definitivt reviderad sedan 1998.
Men om man ska lägga större delen av ansvaret på en av förarna så tycker jag tveklöst att det ansvaret ska hamna på Coulthard. Han gjorde ett misstag och tog ett felaktigt beslut i den situationen.
Inte för ett ögonblick tror jag att det var medvetet, men det var ett felaktigt beslut under svåra omständigheter som förvärrades av att Schumacher dessutom tog en onödigt stor risk med tanke på omständigheterna.
Summa summarum en raceincident som inte är någon enskilds fel men som Coulthard bär störst ansvar för. Det är min åsikt, och den är definitivt reviderad sedan 1998.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Man kan ju knappast påstå att Schumacher tog det speciellt lugnt i regnet... Jag har för mig att han var c:a 8 sek snabbare än DC per varv och c:a 4 sek snabbare än Hill per varv.LuckyStrike1 skrev:Inte för ett ögonblick tror jag att det var medvetet, men det var ett felaktigt beslut under svåra omständigheter som förvärrades av att Schumacher dessutom tog en onödigt stor risk med tanke på omständigheterna.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
I det racet ja, men annars är han ytterliggare lite snabbare än de 2, därför har han 7 titlar och de 2 har en tilsammans en som Sir Frank var så generös att ge Hill. Kommer inte på några förare som är mer oförtjänta av sina titlar som de som snubblade över dem 1996 och 1997.Razor skrev: Man kan ju knappast påstå att Schumacher tog det speciellt lugnt i regnet... Jag har för mig att han var c:a 8 sek snabbare än DC per varv och c:a 4 sek snabbare än Hill per varv.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
"En bra bil får man inte. En bra bil gör man sig förtjänt av."Gösta skrev:I det racet ja, men annars är han ytterliggare lite snabbare än de 2, därför har han 7 titlar och de 2 har en tilsammans en som Sir Frank var så generös att ge Hill. Kommer inte på några förare som är mer oförtjänta av sina titlar som de som snubblade över dem 1996 och 1997.Razor skrev: Man kan ju knappast påstå att Schumacher tog det speciellt lugnt i regnet... Jag har för mig att han var c:a 8 sek snabbare än DC per varv och c:a 4 sek snabbare än Hill per varv.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Razor skrev:Man kan ju knappast påstå att Schumacher tog det speciellt lugnt i regnet... Jag har för mig att han var c:a 8 sek snabbare än DC per varv och c:a 4 sek snabbare än Hill per varv.LuckyStrike1 skrev:Inte för ett ögonblick tror jag att det var medvetet, men det var ett felaktigt beslut under svåra omständigheter som förvärrades av att Schumacher dessutom tog en onödigt stor risk med tanke på omständigheterna.
Precis - han hade ett onödigt högt tempo. Men om han hade kört 4 sek långsammare per varv hade det ändå varit en betydande fartskillnad redan innan DC klev av gasen mitt i racelinjen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34
Att Schumi inte direkt tog det piano även att han ledde stort efter sin omkörning av Hill ligger nog i hans natur. Han är racerförare.
Det är just kraften i smällen som visar hur stor skillnad det var i hastighet mellan DC och Schumi som gör att jag anser fullt och fast att DC fulade sig.
Att David hade motiv gör inte saken bättre. Var han verkligen sån noob 98 att han inte "visste bättre" (det var ändå hans femte säsong), eller hoppades han på det bästa för att säkra titeln för McLaren? Hur som helst föll det Häkkinen i fatet och att McLaren inte skyr några medel är ju bekant.
Det är just kraften i smällen som visar hur stor skillnad det var i hastighet mellan DC och Schumi som gör att jag anser fullt och fast att DC fulade sig.
Att David hade motiv gör inte saken bättre. Var han verkligen sån noob 98 att han inte "visste bättre" (det var ändå hans femte säsong), eller hoppades han på det bästa för att säkra titeln för McLaren? Hur som helst föll det Häkkinen i fatet och att McLaren inte skyr några medel är ju bekant.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nä, jag har nu läst materialet för och emot och är beredd att hålla med Cheever i hans analys av det inträffade.
Artikeln av Baldwin ser jag som direkt skruvad och föga opartisk och som rekommendation kan man sluta läsa den någonstans i höjd med "the briton".
Jag har inte sett DC göra särskilt många "efterhandsuttalanden" som stämmer med vad alla kunnat se över huvudtaget, för den delen heller så att...
Artikeln av Baldwin ser jag som direkt skruvad och föga opartisk och som rekommendation kan man sluta läsa den någonstans i höjd med "the briton".
Jag har inte sett DC göra särskilt många "efterhandsuttalanden" som stämmer med vad alla kunnat se över huvudtaget, för den delen heller så att...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Fantastisk film! Senna har ju mer eller mindre helgonförklarats efter sin död. Men det han gjorde på banan mot sina teamkamrater och hur han betedde sig mot Irvine, Schumi mfl. + att hade det inte varit Jackie Stewart som gjorde intervjun så hade han väl bara gått eller klappat till vederbörande. Senna var ett praktarsel! (Fan när man ändrar en pinsam felstavning så ändras det inte hos dom som citerar)SF-Tifoso skrev:Så talar en sann världsmästareAndersF1 skrev:Jag såg nån snutt där Jackie Stewart intervjuar Senna och säger nåt i stil med att om man tar alla mästare och stora F1-förare innan Senna så har de tillsammans färre trängningar och smällar än vad Senna får ihop på mindre än en säsong. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad Senna svarade.olag skrev:Vem leder när det gäller flest krockar,bestrafningar och andra dumma saker på banan?
http://www.youtube.com/watch?v=ko94oniszuA
Senast redigerad av Christoffer den ons sep 26, 2007 17:15, redigerad totalt 2 gånger.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden