Alx i F1
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Alx i F1
Har en lite fundering. Metro är Alxs huvudsponsor. Har fått uppfattningen att RedBull som har Metro som sponsor har gjort dekalen större på bilen i år...Det borde betyda att Metro betalar mer... Kan Alx vara på väg dit?
EDIT: Stavat om namnet i ärendet från Axl till Alx // Pastis
EDIT: Stavat om namnet i ärendet från Axl till Alx // Pastis
Senast redigerad av olag den lör sep 15, 2007 16:28, redigerad totalt 1 gång.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
En lång odräglig typ som huserar i alla svenska motorsportsforum. NOTolag skrev:Jag måste undra vem e Tärnström?Jari skrev:Vem är Axl?
Du menar säkert Alx?
Jag vill gärna veta mer om detta och som tur är skriver Tärnström här och han borde ha lite koll...
Han dyker säkert upp här idag med sina professior.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Tärnström har aldrig vetat vad han egentligen tycker.Nisse skrev:Just nu har han lite tungt med vad han egentligen tycker.
Ibland kan man köpa utalanden från honom, han kan tycka på beställning och ha vilka åsikter du önskar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Japp, det kostar om jag ska tycka. Alx betalar mig för det. Skämt åsido, jag skriver Alx pressreleaser och står i mycket nära kontakt med honom. Självklart kan jag inte säga något även om jag skulle veta (då skulle jag få sparken och Alx skulle kanske bli av med sin sits). Det enda jag kan säga är att Alx har ständiga och långt gångna kontakter med olika F1-team sedan minst ett år tillbaka.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Vad kan det betyda? Att han ringer runt dagligen och ber om en styrning...?JTarnstrom skrev:Det enda jag kan säga är att Alx har ständiga och långt gångna kontakter med olika F1-team sedan minst ett år tillbaka.
Ärligt talat så har väl inte den pöjken presterat tillräckligt för att förtjäna en F1-sits. Amerika, kanske?
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Ok men då får man fortsätta att undra! men det stämmer det om sponsorn? Har han provat med IKEA för dom har pengar:)JTarnstrom skrev:Japp, det kostar om jag ska tycka. Alx betalar mig för det. Skämt åsido, jag skriver Alx pressreleaser och står i mycket nära kontakt med honom. Självklart kan jag inte säga något även om jag skulle veta (då skulle jag få sparken och Alx skulle kanske bli av med sin sits). Det enda jag kan säga är att Alx har ständiga och långt gångna kontakter med olika F1-team sedan minst ett år tillbaka.
Tärnström
Senast redigerad av olag den lör sep 15, 2007 21:29, redigerad totalt 1 gång.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Alx är den bästa talangen jag har sett i Sverige och jag kan garantera (äter upp min keps) på att han skulle köra skjortan av de flesta F1-förarna. Tyvärr så rinner tiden på och han är inte längre "ung" och lovande, utan behöver en sits NU innan han blir för gammal!Cuscino skrev:Vad kan det betyda? Att han ringer runt dagligen och ber om en styrning...?JTarnstrom skrev:Det enda jag kan säga är att Alx har ständiga och långt gångna kontakter med olika F1-team sedan minst ett år tillbaka.
Ärligt talat så har väl inte den pöjken presterat tillräckligt för att förtjäna en F1-sits. Amerika, kanske?
Senast redigerad av Pastis den lör sep 15, 2007 21:29, redigerad totalt 1 gång.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
IKEA har väl som en policy att inte använda sponsring. De skänker pengar till olika vlgörande projekt istället vilket väl en annan slags sponsring.olag skrev:Ok men då får man fortsätta att undra! men det stämmer det om sponsorn? Har han provat med IKEA för dom har pengar:)JTarnstrom skrev:Japp, det kostar om jag ska tycka. Alx betalar mig för det. Skämt åsido, jag skriver Alx pressreleaser och står i mycket nära kontakt med honom. Självklart kan jag inte säga något även om jag skulle veta (då skulle jag få sparken och Alx skulle kanske bli av med sin sits). Det enda jag kan säga är att Alx har ständiga och långt gångna kontakter med olika F1-team sedan minst ett år tillbaka.
Tärnström
Men jag tror det kommer dröja länge innan vi ev. får se en IKEA.sponsrad racerförare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
LuckyStrike1 skrev:olag skrev:Vilket företag i sverige sponsrar mest i motorsporten?JTarnstrom skrev:Japp, det
IKEA har väl som en policy att inte använda sponsring. De skänker pengar till olika vlgörande projekt istället vilket väl en annan slags sponsring.
Men jag tror det kommer dröja länge innan vi ev. får se en IKEA.sponsrad racerförare.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur mycket Metro betalar för att synas på Red Bull har jag ingen aning om men självklart försämrar inte det Alx möjligheter.olag skrev:Ok men då får man fortsätta att undra! men det stämmer det om sponsorn? Har han provat med IKEA för dom har pengar:)JTarnstrom skrev:Japp, det kostar om jag ska tycka. Alx betalar mig för det. Skämt åsido, jag skriver Alx pressreleaser och står i mycket nära kontakt med honom. Självklart kan jag inte säga något även om jag skulle veta (då skulle jag få sparken och Alx skulle kanske bli av med sin sits). Det enda jag kan säga är att Alx har ständiga och långt gångna kontakter med olika F1-team sedan minst ett år tillbaka.
Tärnström
Sedan funkar det inte riktigt så att man "provar" med sponsorer. Uppstartssträckan före ett avtal är lång. Det tar lång tid att bygga upp en relation med en sponsor, ofta ett resultat av flera års arbete. Med de pengar vi talar om räknar ett storföretag på ROI (Return of Investement) - hur mycket får de tillbaka på varje krona de satsar, och kan de få mer för sina pengar någon annanstans. Frågan är också vad de vill ha tillbaka? Vill de synas mer i media? Är de ute efter business-to-business? Vilka marknader kommer de att synas på? Det gäller med andra ord för idrottssmannen att kunna betala tillbaka på det sätt företaget önskar. MEd ett företag som IKEA kan man på goda grunder också anta att de har en marknadsföringsstrategi, där sponsring eventuellt ingår, som är fastlagd sedan länge (även om de också säkert kan agera med en viss flexibilitet) vilket gör nödvändigheten av en lång relation ännu större.
Ur förarens perspektiv gäller samma sak - ROI. Vilket spår ger mig mest tillbaka i förhållande till hur mycket tid och pengar jag själv satsar?
Alx har en manager, Rick Gorne, som jobbar stenhårt på att sälja in Alx i F1. Alx namn är planterat hos samtliga F1-stall och mycket handlar nu om att allt ska klaffa, att rätt möjlighet öppnar sig i rätt ögonblick. Då kan Alx stoppa nyckeln i låste och kliva in i finrummet. Det är svårt att ta sig in i F1 men inte omöjligt.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Hur många ggr har du sett honom köra? Vill inte förta något, men som jag också sa till Alx själv, det är många som tycker (åt båda håll), men få som sett honom köra överhuvudtaget (bortsett från Porschen då vill säga).Pastis skrev:Alx är den bästa talangen jag har sett i Sverige och jag kan garantera (äter upp min keps) på att han skulle köra skjortan av de flesta F1-förarna. Tyvärr så rinner tiden på och han är inte längre "ung" och lovande, utan behöver en sits NU innan han blir för gammal!Cuscino skrev:Vad kan det betyda? Att han ringer runt dagligen och ber om en styrning...?JTarnstrom skrev:Det enda jag kan säga är att Alx har ständiga och långt gångna kontakter med olika F1-team sedan minst ett år tillbaka.
Ärligt talat så har väl inte den pöjken presterat tillräckligt för att förtjäna en F1-sits. Amerika, kanske?
Vill bara balansera lite..
JB
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag har sett honom ett antal gånger och det som imponerar mest är att han är snabb från början i en helt ny och okänd bil. Däremot vet jag ingenting om hans förmåga att ge teknisk feedback till ingenjörena. Där har jag bara läst "PR-omdömen" om honom och det litar jag inte alls på. Men hans råa grundsnabbhet imponerar i alla fall på mig.
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl jag som är pr-omdömet :)
Jag kan bara säga att jag genom åren har pratat med många av dem som har jobbat med Alx och de är imponerade. Världsbäst? Det vet jag inte men han har rätt attityd, är lätt att samarbeta med och han lär sig hela tiden (vilket inte ska tolkas som att han kan för lite, snarare att han är ödmjuk nog att inse att det alltid finns mer att lära).
Och snabb är han. Jag har sett hans data och med vilken precision han kör. De ingenjörer jag har pratat med har bland annat jobbat i F3000 och är idag verksamma inom GP2. De vill fortfarande jobba med Alx.
Den största svagheten, raceförmågan, har han rättat till under de senaste åren. När han kom upp i WSbR 2004 gjorde han en del missbedömningar, inte misstag, som försatte honom i situationer där han blev offer för andras oförmåga och misstag. Min tolkning är och har varit att han inte fick en komplettskolning i Formel Ford. Han körde ofta i material som inte kunde mäta sig med konkurrenternas. Han kvalade ofta in bra mycket bättre än vad bilen egentligen tillät och han fick ägna många race åt att köra mer defensivt än offensivt. Han fick inte tillräckligt med träning i att förvalta ett övertag och omvandla det till maximal utdelning. Idag är Alx betydligt mer kylig när han väljer omkörningslägen och han har tålamodet att vnta på det rätta tillfället. För det krävs också att materialet fungerar och ger föraren den möjligheten. Det är något han inte har haft tillgång till förrän under förra säsongen med Comtec. Alx är också bra på att hantera media och sponsorer, det har vi sett många gånger.
Idag skulle jag vilja påstå att Alx är en så komplett förare som ett F1-team skulle kunna önska sig. Han har allt som behövs för att kunna göra debut i F1 utan att behöva läsa ikapp några ämnen (som en del andra förare har behövt göra. Tänker på Speed, Liuzzi och andra som har hoppat över en klass eller två i karriären), så att säga.
Vad en förare egentligen går för är inte lätt att säga på förhand, men att Alx har de kvalifikationer som behövs för att få en chans i F1, det är jag övertygad om. Det betyder inte att han per automatik är en ny Hamilton men han är definitivt ingen Speed, Liuzzi eller Yamamoto.
Tärnström
Jag kan bara säga att jag genom åren har pratat med många av dem som har jobbat med Alx och de är imponerade. Världsbäst? Det vet jag inte men han har rätt attityd, är lätt att samarbeta med och han lär sig hela tiden (vilket inte ska tolkas som att han kan för lite, snarare att han är ödmjuk nog att inse att det alltid finns mer att lära).
Och snabb är han. Jag har sett hans data och med vilken precision han kör. De ingenjörer jag har pratat med har bland annat jobbat i F3000 och är idag verksamma inom GP2. De vill fortfarande jobba med Alx.
Den största svagheten, raceförmågan, har han rättat till under de senaste åren. När han kom upp i WSbR 2004 gjorde han en del missbedömningar, inte misstag, som försatte honom i situationer där han blev offer för andras oförmåga och misstag. Min tolkning är och har varit att han inte fick en komplettskolning i Formel Ford. Han körde ofta i material som inte kunde mäta sig med konkurrenternas. Han kvalade ofta in bra mycket bättre än vad bilen egentligen tillät och han fick ägna många race åt att köra mer defensivt än offensivt. Han fick inte tillräckligt med träning i att förvalta ett övertag och omvandla det till maximal utdelning. Idag är Alx betydligt mer kylig när han väljer omkörningslägen och han har tålamodet att vnta på det rätta tillfället. För det krävs också att materialet fungerar och ger föraren den möjligheten. Det är något han inte har haft tillgång till förrän under förra säsongen med Comtec. Alx är också bra på att hantera media och sponsorer, det har vi sett många gånger.
Idag skulle jag vilja påstå att Alx är en så komplett förare som ett F1-team skulle kunna önska sig. Han har allt som behövs för att kunna göra debut i F1 utan att behöva läsa ikapp några ämnen (som en del andra förare har behövt göra. Tänker på Speed, Liuzzi och andra som har hoppat över en klass eller två i karriären), så att säga.
Vad en förare egentligen går för är inte lätt att säga på förhand, men att Alx har de kvalifikationer som behövs för att få en chans i F1, det är jag övertygad om. Det betyder inte att han per automatik är en ny Hamilton men han är definitivt ingen Speed, Liuzzi eller Yamamoto.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Kanske en ny Vettel, med en bra bil och rejält med uppbackning från stallet så... Dvs. det som inte Björn Wirdheim fick i Jaguar (nu var han ju iofs tredjeförare men i alla fall).JTarnstrom skrev:Vad en förare egentligen går för är inte lätt att säga på förhand, men att Alx har de kvalifikationer som behövs för att få en chans i F1, det är jag övertygad om. Det betyder inte att han per automatik är en ny Hamilton men han är definitivt ingen Speed, Liuzzi eller Yamamoto.
Tärnström
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Joakim...
Du har förmodligen rätt om allt..det är inte det jag ifrågasätter.
Problemet vi svenskar har, är att vi inte förstår hur många ANDRA förare det finns runt i världen som är lika bra och i vissa fall bättre. Jag betvivlar inte att Alx skulle kunna göra rätt för sej i F1, men jag skulle vilja att alla som tycker något skaffar sej lite grund för det. Eller så får man helt enkelt vänta o se.
Jag själv har, som sagt, sett och hört honom vid ett flertal tillfällen och är ändå försiktig med att utnämna honom till en som skulle "köra ifrån dom flesta av dagens F1-förare"
Handen på hjärtat, vad vet du egentligen om förarna i dagens F1 i förhållande till vad dom kör för bil? GP2, F3 England, F3 Euroserien o s v....
JB
Du har förmodligen rätt om allt..det är inte det jag ifrågasätter.
Problemet vi svenskar har, är att vi inte förstår hur många ANDRA förare det finns runt i världen som är lika bra och i vissa fall bättre. Jag betvivlar inte att Alx skulle kunna göra rätt för sej i F1, men jag skulle vilja att alla som tycker något skaffar sej lite grund för det. Eller så får man helt enkelt vänta o se.
Jag själv har, som sagt, sett och hört honom vid ett flertal tillfällen och är ändå försiktig med att utnämna honom till en som skulle "köra ifrån dom flesta av dagens F1-förare"
Handen på hjärtat, vad vet du egentligen om förarna i dagens F1 i förhållande till vad dom kör för bil? GP2, F3 England, F3 Euroserien o s v....
JB
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är inte så att jag inte håller med dig, käre Blomma! Ett av Alx problem är att man kanske måste gräva lite för att förstå hur bra han är och även om man förstår det så finns det en verklighet med ännu fler okända variabler i form av andra förare som framstår som mycket kapabla. Men vissa förare vet man mer om än andra på grundval av att man har sett dem köra i F1 och andra serier. En del egenskaper kan man också se oavsett vad de har för material, främst kanske mentala egenskaper. Men det är en djungel, det är en djungel, det håller jag med om... Vi har sett förare med avsevärt sämre meriter komma och gå i F1 utan att göra några andra avtryck än att vara dåliga, vi har sett förare som på förhand har sett ut som slagpåsar göra bra ifrån sig... Det är lite hasardartat. Med detta sagt, Alx har gjort vad han kan för att ta sig till en position där han har möjlighet att ta sig in i F1. Mer går inte att göra om man inte heter Hamilton i efternamn och har en uppbackning som ingen annan förare hittills har haft. I övrigt kommer ingen in i F1 och kör åttor runt någon annan förare, vilket jag inte tror att Alx heller inbillar sig (och ingen annan bör heller göra det).Blomman skrev:Joakim...
Du har förmodligen rätt om allt..det är inte det jag ifrågasätter.
Problemet vi svenskar har, är att vi inte förstår hur många ANDRA förare det finns runt i världen som är lika bra och i vissa fall bättre. Jag betvivlar inte att Alx skulle kunna göra rätt för sej i F1, men jag skulle vilja att alla som tycker något skaffar sej lite grund för det. Eller så får man helt enkelt vänta o se.
Jag själv har, som sagt, sett och hört honom vid ett flertal tillfällen och är ändå försiktig med att utnämna honom till en som skulle "köra ifrån dom flesta av dagens F1-förare"
Handen på hjärtat, vad vet du egentligen om förarna i dagens F1 i förhållande till vad dom kör för bil? GP2, F3 England, F3 Euroserien o s v....
JB
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, eller vi som är insyltade får ju jobba på detBlomman skrev:Vi får vänta o se....
JB
Det är långt ifrån givet och motorsporten är inte alltid rättvis och det finns många förare som slåss om det. Det är också många fler än Alx, som på pappret kanske är ännu mer givna, som aldrig får chansen.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
Eftersom inte jag har följt Alx framfart kanske du kan jämföra den med Kimis.
Kan man via deras (jag antar olika karriärsteg) avgöra hur dom skulle ha legat i F1, låt oss säga i Ferrari med samma förutsättningar.
Du ser antagligen Alx som en av dom största talanger formelvärlden skådat men du har väl betalt för att säga det.
Vore han så bra som många säger så tycker jag att det är synd att han inte har en styrning i F1.
Att bara höra , kanske, på gång, vi får se är frusterande. Då är det bättre att få höra att han inte räcker till eller att moneysupporten inte finns.
Jag vet att du inte kan avslöja för mycket men i en tråd retades du mer än det smakade.
In med en 4:e nordic
Kan man via deras (jag antar olika karriärsteg) avgöra hur dom skulle ha legat i F1, låt oss säga i Ferrari med samma förutsättningar.
Du ser antagligen Alx som en av dom största talanger formelvärlden skådat men du har väl betalt för att säga det.
Vore han så bra som många säger så tycker jag att det är synd att han inte har en styrning i F1.
Att bara höra , kanske, på gång, vi får se är frusterande. Då är det bättre att få höra att han inte räcker till eller att moneysupporten inte finns.
Jag vet att du inte kan avslöja för mycket men i en tråd retades du mer än det smakade.
In med en 4:e nordic
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Jag är givetvis med på att det är ytterst svårt att uppskatta hur många förare det finns runt om i världen som är lika bra eller bättre än någon specifik nationell förare. Det som jag förundras över är att du insinuerar att det just är vi svenskar som har detta problem.Blomman skrev:Joakim...
Du har förmodligen rätt om allt..det är inte det jag ifrågasätter.
Problemet vi svenskar har, är att vi inte förstår hur många ANDRA förare det finns runt i världen som är lika bra och i vissa fall bättre.
För att göra ett paradoxalt uttalande: är det inte typiskt oss svenskar att - utan någon som helst saklig grund - uttala oss negativt om oss själva i många sammanhang?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Näe, det går inte att jämföra med Kimi.form-ola1 skrev:Eftersom inte jag har följt Alx framfart kanske du kan jämföra den med Kimis.
Kan man via deras (jag antar olika karriärsteg) avgöra hur dom skulle ha legat i F1, låt oss säga i Ferrari med samma förutsättningar.
Du ser antagligen Alx som en av dom största talanger formelvärlden skådat men du har väl betalt för att säga det.
Vore han så bra som många säger så tycker jag att det är synd att han inte har en styrning i F1.
Att bara höra , kanske, på gång, vi får se är frusterande. Då är det bättre att få höra att han inte räcker till eller att moneysupporten inte finns.
Jag vet att du inte kan avslöja för mycket men i en tråd retades du mer än det smakade.
In med en 4:e nordic
Jovisst har jag betalt för att säga det men å andra sidan hade jag inte jobbat åt Alx om jag inte hade trott på honom. När jag började jobba med honom gjorde han sin första säsong i Formel Ford i England. Jag har haft lång tid på mig att följa honom, med andra ord. Under de första åren fick jag faktiskt inte betalt för att säga något om honom... den budgeten fanns helt enkelt inte och jag gjorde det för att jag tyckte att det var kul och jag kände också att han hade något utöver det vanliga. Jag har alltid varit av den åsikten att den mentala förmågan är mer avgörande än något annat inom motorsporten - åtminstone på den högsta nivån. Där är förarna ungefär lika snabba och det som avgör är självförtroende, förmågan att fatta rätt beslut, förmågan att övervinna svårigheter etc. Alx har allt det.
Med andra ord, jag ser inte Alx talang som så unik. Däremot hans förmåga att göra någonting av talangen är på absolut högsta nivå och jag är säker på att han inte skulle kasta bort chansen om den presenterade sig för honom.
Ja, saker är på gång, folk frågar och något måste man svara. Det är sanningsenligt. Att en del blir besvikna på att det inte går snabbt nog, det är ju positivt på ett sätt, men inget att göra något åt. Det går heller inte att hålla helt tyst eftersom man i varje läge vill maximera mediaexponeringen, något annat vore fel. Om ni tittar er omkring så ser ni samma mönster hos andra utländska förare men allt fokus för oss svenskar ligger på Alx och då lägger man mer märke till det.
Att säga att pengarna inte räcker till, det vore ju att ge upp och det kan jag garantera att Alx inte kommer att göra. Om han tar sig till F1 så var supporten tillräcklig, gör han det inte kanske man i efterhand kan analysera vad det var som fattades, inte förr. I nuläget finns det support nog att driva satsningen på F1 vidare, så mycket är klart.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Utan att vara tekniskt ínsatt som er andra vill jag ändå jämföra med Wirdheim som ju hade tredjeförarsits hos Jaguar. Alx är ju oerhört mycket mer tillgänglig och charmig. När han suttit med i studion så är han öppen och vältalig. Om jag skulle vara sponsor så vore han ju lätt att satsa på. Andra F1 förare som tex Spykerkillarna som lever på sponsorer är ju lika roliga som ett paket knäckebröd.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
Jag vet att Alx jobbar mot ett bestämt mål och att även du deltar i det arbetet men vi som väntar tycker att det trampas luft.JTarnstrom skrev:Näe, det går inte att jämföra med Kimi.form-ola1 skrev:Eftersom inte jag har följt Alx framfart kanske du kan jämföra den med Kimis.
Kan man via deras (jag antar olika karriärsteg) avgöra hur dom skulle ha legat i F1, låt oss säga i Ferrari med samma förutsättningar.
Du ser antagligen Alx som en av dom största talanger formelvärlden skådat men du har väl betalt för att säga det.
Vore han så bra som många säger så tycker jag att det är synd att han inte har en styrning i F1.
Att bara höra , kanske, på gång, vi får se är frusterande. Då är det bättre att få höra att han inte räcker till eller att moneysupporten inte finns.
Jag vet att du inte kan avslöja för mycket men i en tråd retades du mer än det smakade.
In med en 4:e nordic
Jovisst har jag betalt för att säga det men å andra sidan hade jag inte jobbat åt Alx om jag inte hade trott på honom. När jag började jobba med honom gjorde han sin första säsong i Formel Ford i England. Jag har haft lång tid på mig att följa honom, med andra ord. Under de första åren fick jag faktiskt inte betalt för att säga något om honom... den budgeten fanns helt enkelt inte och jag gjorde det för att jag tyckte att det var kul och jag kände också att han hade något utöver det vanliga. Jag har alltid varit av den åsikten att den mentala förmågan är mer avgörande än något annat inom motorsporten - åtminstone på den högsta nivån. Där är förarna ungefär lika snabba och det som avgör är självförtroende, förmågan att fatta rätt beslut, förmågan att övervinna svårigheter etc. Alx har allt det.
Med andra ord, jag ser inte Alx talang som så unik. Däremot hans förmåga att göra någonting av talangen är på absolut högsta nivå och jag är säker på att han inte skulle kasta bort chansen om den presenterade sig för honom.
Ja, saker är på gång, folk frågar och något måste man svara. Det är sanningsenligt. Att en del blir besvikna på att det inte går snabbt nog, det är ju positivt på ett sätt, men inget att göra något åt. Det går heller inte att hålla helt tyst eftersom man i varje läge vill maximera mediaexponeringen, något annat vore fel. Om ni tittar er omkring så ser ni samma mönster hos andra utländska förare men allt fokus för oss svenskar ligger på Alx och då lägger man mer märke till det.
Att säga att pengarna inte räcker till, det vore ju att ge upp och det kan jag garantera att Alx inte kommer att göra. Om han tar sig till F1 så var supporten tillräcklig, gör han det inte kanske man i efterhand kan analysera vad det var som fattades, inte förr. I nuläget finns det support nog att driva satsningen på F1 vidare, så mycket är klart.
Tärnström
Det arbetas säkert lika hårt i andra länder men det rinner oss förbi.
En fråga bara. Börjar Alx ålder bli ett hinder?
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Ok? Jag tyckte bara att det var lite val o saga att Alx skulle kora ifran dom flesta av dagens F1-forare, darav min asikt i denna trad. Jag tror inte att jag menade alla svenskar i allmanhet, utan mest oss "hardcore fans" som tycks tro att det "bara" saknas pengar just nu. Det finns ratt manga forare darute som BADE kan kora och har pengar som anda har det tufft att ta sej hela vagen....Jag ar radd for att jag har skapligt pa fotterna for detta...jAsO skrev:Jag är givetvis med på att det är ytterst svårt att uppskatta hur många förare det finns runt om i världen som är lika bra eller bättre än någon specifik nationell förare. Det som jag förundras över är att du insinuerar att det just är vi svenskar som har detta problem.Blomman skrev:Joakim...
Du har förmodligen rätt om allt..det är inte det jag ifrågasätter.
Problemet vi svenskar har, är att vi inte förstår hur många ANDRA förare det finns runt i världen som är lika bra och i vissa fall bättre.
För att göra ett paradoxalt uttalande: är det inte typiskt oss svenskar att - utan någon som helst saklig grund - uttala oss negativt om oss själva i många sammanhang?
Missuppfatta inte detta som att jag inte tror att Alx racker till, det vet jag namligen inget om an....finns inget o jamfora med.
JB
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är val om man någonsin kan få ett bra svar på den analysen utan att vara hans raceingenjör, eller någon annan förares F1-förmåga heller? Det blir ju bara mer eller mindre bra gissningar.Blomman skrev:Jag har sett honom live köra både Champcar o F1 och kommenterat det sista loppet han gjorde i WSbR...men fortfarande tycker jag att underlaget är för litet för att göra alltför djupa analyser.
Han kan köra racerbil, utan tvekan....men dom är många som kan det på den här nivån.
JB
Jag tycker att Alx absolut är värd att testas i F1 av nåt som stall som inte tillhör de absolut sämsta, så får man väl se.
Det finns några andra förare som är värd det också, t.ex. tidigare nämnde Piquet jr., trots hans efternamn, eller Bourdais och han som troligen skulle ha vunnit årets WSbR, Vettel, men många av de förarna har eller kommer också att få en chans i F1.
Vilka andra förare skulle vara särskilt mycket mer värd det än Alx?
Med "värd det" menar jag har förutsättningar för att lyckas i F1.
Det är ju förstås svårt att exakt veta vad de olika raceingenjörarna egentligen tycker om en viss förare, om man inte känner dem personligen, eftersom de knappast baktalar honom inför någon okänd, men man brukar ju kunna gissa av mängden superlativ åtminstone och där får jag intrycket att Alx är mycket uppskattad, speciellt eftersom flera av dem verkar vilja fortsätta jobba med honom.
En av Alx f.d. raceingenjörer känner jag dock och han uttryckte sig väldigt positivt om Alx.
Angående inställningar så har ju Alx hjälpt många amatörracers med inställningar och där verkar det han säger stämma väldigt bra, även i jämförelse med annan svensk förarelit, vilket kanske inte säger så mycket, men det ger ju iallafall en vink om att han verkar veta hur en tävlingsbil skall ställas in även utan hjälp av en raceingenjör. Var han förresten inte sin egen raceingenjör nåt år i FF?
Men som sagt, hur det räcker till i F1 är förstås svårare att avgöra.
Jag har nog tyckt att han ibland har hamnat i lite onödiga smällar, även om det formellt inte varit hans fel, men han verkar ju ha jobbat bort det på senare år. T.ex. en del inbjudande spår där han borde ha kunnat gissa sig till att konkurenterna skulle kunna göra ett försök och sedan inte varit beredd på det när det kom.
Det tycker jag att riktigt bra kartingchaffisar är bra på, att kunna gissa var konkurenterna sätter in sina attacker och att antingen förhindra det, eller vara beredd när det händer. Så möjligen har Alx ibland lidit lite av att han startade sin karriär så sent och endast har några enstaka karting-år, att jämföra med många andra som sedan de var 10 år har kört 2-3 kvalheat, förfinal och final 15-20 helger per år i en himla massa år - det kan ju bli 500 jämna och hårda race utan backspeglar innan man flyttar upp till formelbil och kanske inte helt snabbt att ta igen vad det gäller racevana och div trick. Speciellt inte i formelbilsserier som kanske kör 20 heat per år, i bästa fall.
Han körde förresten efter bara några varv över en sekund snabbare än mig i min S2000-kart, vilket väl att det slutliga beviset på att han kommer att köra åttor kring F1-chaffisarna bara han får chansen.
Nu står det förresten på SBF:s webbsida att Virtual Grand Prix har premiär i TV4 Plus 23:30, alltså om några minuter, med Herr Blomqvist och Alx som kommentatorer.
Han är iallafall ett riktigt racefreak Alx, vilket jag inte vet om alla F1-chaffisar är.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 20:48
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tror att det ligger mycket i att Alx "skippade" ett antal kartingsäsonger. Det stora steget tycker jag att han tog i och med fjolåret. Då fick han äntligen möjlighet att börja disponera lopp från ett övertag. Han var inte längre tvungen att dyka i den där enda luckan som uppenbarade en gång per race för att han satt i undermåligt material - nu kunde han disponera sina race, välja och skapa tillfälle för omkörning och resultaten kom också som ett brev på posten. För mig var det den sista biten som han behövde för att bli en komplett förare. Han behövde bara lite övning.AndersF1 skrev:Frågan är val om man någonsin kan få ett bra svar på den analysen utan att vara hans raceingenjör, eller någon annan förares F1-förmåga heller? Det blir ju bara mer eller mindre bra gissningar.Blomman skrev:Jag har sett honom live köra både Champcar o F1 och kommenterat det sista loppet han gjorde i WSbR...men fortfarande tycker jag att underlaget är för litet för att göra alltför djupa analyser.
Han kan köra racerbil, utan tvekan....men dom är många som kan det på den här nivån.
JB
Jag tycker att Alx absolut är värd att testas i F1 av nåt som stall som inte tillhör de absolut sämsta, så får man väl se.
Det finns några andra förare som är värd det också, t.ex. tidigare nämnde Piquet jr., trots hans efternamn, eller Bourdais och han som troligen skulle ha vunnit årets WSbR, Vettel, men många av de förarna har eller kommer också att få en chans i F1.
Vilka andra förare skulle vara särskilt mycket mer värd det än Alx?
Med "värd det" menar jag har förutsättningar för att lyckas i F1.
Det är ju förstås svårt att exakt veta vad de olika raceingenjörarna egentligen tycker om en viss förare, om man inte känner dem personligen, eftersom de knappast baktalar honom inför någon okänd, men man brukar ju kunna gissa av mängden superlativ åtminstone och där får jag intrycket att Alx är mycket uppskattad, speciellt eftersom flera av dem verkar vilja fortsätta jobba med honom.
En av Alx f.d. raceingenjörer känner jag dock och han uttryckte sig väldigt positivt om Alx.
Angående inställningar så har ju Alx hjälpt många amatörracers med inställningar och där verkar det han säger stämma väldigt bra, även i jämförelse med annan svensk förarelit, vilket kanske inte säger så mycket, men det ger ju iallafall en vink om att han verkar veta hur en tävlingsbil skall ställas in även utan hjälp av en raceingenjör. Var han förresten inte sin egen raceingenjör nåt år i FF?
Men som sagt, hur det räcker till i F1 är förstås svårare att avgöra.
Jag har nog tyckt att han ibland har hamnat i lite onödiga smällar, även om det formellt inte varit hans fel, men han verkar ju ha jobbat bort det på senare år. T.ex. en del inbjudande spår där han borde ha kunnat gissa sig till att konkurenterna skulle kunna göra ett försök och sedan inte varit beredd på det när det kom.
Det tycker jag att riktigt bra kartingchaffisar är bra på, att kunna gissa var konkurenterna sätter in sina attacker och att antingen förhindra det, eller vara beredd när det händer. Så möjligen har Alx ibland lidit lite av att han startade sin karriär så sent och endast har några enstaka karting-år, att jämföra med många andra som sedan de var 10 år har kört 2-3 kvalheat, förfinal och final 15-20 helger per år i en himla massa år - det kan ju bli 500 jämna och hårda race utan backspeglar innan man flyttar upp till formelbil och kanske inte helt snabbt att ta igen vad det gäller racevana och div trick. Speciellt inte i formelbilsserier som kanske kör 20 heat per år, i bästa fall.
Han körde förresten efter bara några varv över en sekund snabbare än mig i min S2000-kart, vilket väl att det slutliga beviset på att han kommer att köra åttor kring F1-chaffisarna bara han får chansen. :)
Nu står det förresten på SBF:s webbsida att Virtual Grand Prix har premiär i TV4 Plus 23:30, alltså om några minuter, med Herr Blomqvist och Alx som kommentatorer.
Han är iallafall ett riktigt racefreak Alx, vilket jag inte vet om alla F1-chaffisar är.
Ibland tror jag att det är svårt för en del förare att få all den träning de behöver. I en del fall är det säkert så att de till och med skulle ha mer nytta av att köra en säsong i en kass bil, bara för att lära sig hantera den situationen. Mina favorithackkycklingar, Vettel, Liuzzi och Speed, kanske skulle ha varit hjälpta av det.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det gillar jag skarpt - jag gillar förare som visar ett genuint intresse och entusiasm för motorsporten.AndersF1 skrev: Han är iallafall ett riktigt racefreak Alx, vilket jag inte vet om alla F1-chaffisar är.
Det är också anledningen till att jag alltid har svårt för vissa förare som t.ex. bröderna Schumacher där de framstår som totalt ointresserade av motorsporten som sådan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Vad är det som inte e bra med Vettel?JTarnstrom skrev:Tror att det ligger mycket i att Alx "skippade" ett antal kartingsäsonger. Det stora steget tycker jag att han tog i och med fjolåret. Då fick han äntligen möjlighet att börja disponera lopp från ett övertag. Han var inte längre tvungen att dyka i den där enda luckan som uppenbarade en gång per race för att han satt i undermåligt material - nu kunde han disponera sina race, välja och skapa tillfälle för omkörning och resultaten kom också som ett brev på posten. För mig var det den sista biten som han behövde för att bli en komplett förare. Han behövde bara lite övning.AndersF1 skrev:Frågan är val om man någonsin kan få ett bra svar på den analysen utan att vara hans raceingenjör, eller någon annan förares F1-förmåga heller? Det blir ju bara mer eller mindre bra gissningar.Blomman skrev:Jag har sett honom live köra både Champcar o F1 och kommenterat det sista loppet han gjorde i WSbR...men fortfarande tycker jag att underlaget är för litet för att göra alltför djupa analyser.
Han kan köra racerbil, utan tvekan....men dom är många som kan det på den här nivån.
JB
Jag tycker att Alx absolut är värd att testas i F1 av nåt som stall som inte tillhör de absolut sämsta, så får man väl se.
Det finns några andra förare som är värd det också, t.ex. tidigare nämnde Piquet jr., trots hans efternamn, eller Bourdais och han som troligen skulle ha vunnit årets WSbR, Vettel, men många av de förarna har eller kommer också att få en chans i F1.
Vilka andra förare skulle vara särskilt mycket mer värd det än Alx?
Med "värd det" menar jag har förutsättningar för att lyckas i F1.
Det är ju förstås svårt att exakt veta vad de olika raceingenjörarna egentligen tycker om en viss förare, om man inte känner dem personligen, eftersom de knappast baktalar honom inför någon okänd, men man brukar ju kunna gissa av mängden superlativ åtminstone och där får jag intrycket att Alx är mycket uppskattad, speciellt eftersom flera av dem verkar vilja fortsätta jobba med honom.
En av Alx f.d. raceingenjörer känner jag dock och han uttryckte sig väldigt positivt om Alx.
Angående inställningar så har ju Alx hjälpt många amatörracers med inställningar och där verkar det han säger stämma väldigt bra, även i jämförelse med annan svensk förarelit, vilket kanske inte säger så mycket, men det ger ju iallafall en vink om att han verkar veta hur en tävlingsbil skall ställas in även utan hjälp av en raceingenjör. Var han förresten inte sin egen raceingenjör nåt år i FF?
Men som sagt, hur det räcker till i F1 är förstås svårare att avgöra.
Jag har nog tyckt att han ibland har hamnat i lite onödiga smällar, även om det formellt inte varit hans fel, men han verkar ju ha jobbat bort det på senare år. T.ex. en del inbjudande spår där han borde ha kunnat gissa sig till att konkurenterna skulle kunna göra ett försök och sedan inte varit beredd på det när det kom.
Det tycker jag att riktigt bra kartingchaffisar är bra på, att kunna gissa var konkurenterna sätter in sina attacker och att antingen förhindra det, eller vara beredd när det händer. Så möjligen har Alx ibland lidit lite av att han startade sin karriär så sent och endast har några enstaka karting-år, att jämföra med många andra som sedan de var 10 år har kört 2-3 kvalheat, förfinal och final 15-20 helger per år i en himla massa år - det kan ju bli 500 jämna och hårda race utan backspeglar innan man flyttar upp till formelbil och kanske inte helt snabbt att ta igen vad det gäller racevana och div trick. Speciellt inte i formelbilsserier som kanske kör 20 heat per år, i bästa fall.
Han körde förresten efter bara några varv över en sekund snabbare än mig i min S2000-kart, vilket väl att det slutliga beviset på att han kommer att köra åttor kring F1-chaffisarna bara han får chansen.
Nu står det förresten på SBF:s webbsida att Virtual Grand Prix har premiär i TV4 Plus 23:30, alltså om några minuter, med Herr Blomqvist och Alx som kommentatorer.
Han är iallafall ett riktigt racefreak Alx, vilket jag inte vet om alla F1-chaffisar är.
Ibland tror jag att det är svårt för en del förare att få all den träning de behöver. I en del fall är det säkert så att de till och med skulle ha mer nytta av att köra en säsong i en kass bil, bara för att lära sig hantera den situationen. Mina favorithackkycklingar, Vettel, Liuzzi och Speed, kanske skulle ha varit hjälpta av det.
Tärnström
JB
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Överskattad, enligt min mening. Betyder inte att han inte kan bli bra men jag tycker att han är en av de förare som har tagits fram för snabbt. Kan sätta grymt snabba varv men han kör rätt yvigt över långa loppet. För mycket av en vildhjärna ännu så länge.
Bra debut på Indy men det var inte den succé som många andra tycktes anse, enligt mig. F1:orna är för lätta att köra (något som har blivit väldigt tydligt den här säsongen och inte minst på Spa som vi såg i helgen där det var full gas lite för mycket på alltför många ställen) och de sållar inte agnarna från vetet som de borde. Förarnas betydelse är mindre än någonsin tidigare vilket tar sig uttryck i tabelsställningen (McLaren, McLaren, Ferrrari, Ferrari, BMW, BMW, Renault, Renault osv). Vettel har inte imponerat lika mycket i Toro Rosso i en bil som inte är lika lättkörd men han har fördel av att han kör mot Liuzzi som inte kommer att ge honom någon hårdare fajt i långa loppet. Återstår mycket för Vettel att bevisa innan jag ser någon större stjärna i honom. Han borde ha fått köra några säsonger till på lägre nivå i GP2 och liknande.
Ja, du frågade...
Tärnström
Bra debut på Indy men det var inte den succé som många andra tycktes anse, enligt mig. F1:orna är för lätta att köra (något som har blivit väldigt tydligt den här säsongen och inte minst på Spa som vi såg i helgen där det var full gas lite för mycket på alltför många ställen) och de sållar inte agnarna från vetet som de borde. Förarnas betydelse är mindre än någonsin tidigare vilket tar sig uttryck i tabelsställningen (McLaren, McLaren, Ferrrari, Ferrari, BMW, BMW, Renault, Renault osv). Vettel har inte imponerat lika mycket i Toro Rosso i en bil som inte är lika lättkörd men han har fördel av att han kör mot Liuzzi som inte kommer att ge honom någon hårdare fajt i långa loppet. Återstår mycket för Vettel att bevisa innan jag ser någon större stjärna i honom. Han borde ha fått köra några säsonger till på lägre nivå i GP2 och liknande.
Ja, du frågade...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De gjorde ju inte Berger glad i alla fall. I Speeds fall tror jag att deet var som för Vettel - too much too soon.AndersF1 skrev:Har verkligen Speed och Liuzzi varit så dåliga?
Jag tycker ändå att de varit OK, om än inte jätteimponerande, men inte särskilt mycket sämre än huvuddelen av alla F1-förare.
Vettel verkar ju inte direkt vara bättre, hittills iallafall.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 7566
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Men det är just det här som är så intressant med alla åsikter...Killen har en väldigt bra CV, gjorde bra fredagstester i BMW (oavsett förutsättningar), tog poäng som tonåring och har succesivt blivit snabbare i en bil där förare som Webber, Coulthard verkligen ser ut som medelmåttor. 20 år gammal...skapligt tycker jag. Hade väl ganska enkelt vunnit WSbR (en stark serie väl?) om han hade fortsatt där och har defentivt bevisat att han gör hemma i F1, kan hålla med om att dagens bilar är lite för förlåtande, men det gäller väl alla förarna på gridden.JTarnstrom skrev:Överskattad, enligt min mening. Betyder inte att han inte kan bli bra men jag tycker att han är en av de förare som har tagits fram för snabbt. Kan sätta grymt snabba varv men han kör rätt yvigt över långa loppet. För mycket av en vildhjärna ännu så länge.
Bra debut på Indy men det var inte den succé som många andra tycktes anse, enligt mig. F1:orna är för lätta att köra (något som har blivit väldigt tydligt den här säsongen och inte minst på Spa som vi såg i helgen där det var full gas lite för mycket på alltför många ställen) och de sållar inte agnarna från vetet som de borde. Förarnas betydelse är mindre än någonsin tidigare vilket tar sig uttryck i tabelsställningen (McLaren, McLaren, Ferrrari, Ferrari, BMW, BMW, Renault, Renault osv). Vettel har inte imponerat lika mycket i Toro Rosso i en bil som inte är lika lättkörd men han har fördel av att han kör mot Liuzzi som inte kommer att ge honom någon hårdare fajt i långa loppet. Återstår mycket för Vettel att bevisa innan jag ser någon större stjärna i honom. Han borde ha fått köra några säsonger till på lägre nivå i GP2 och liknande.
Ja, du frågade...
Tärnström
Jag undrar vilket resultat från Vettel som hade varit godkänt i en Toro Rosso?
Liuzzi kommer inte att ge honom någon fight i långa loppet för han ska ju inte köra nästa år.
Håller verkligen med om att Speed inte höll måttet, men han hade ju ändå gått hela vägen med hjälp av Red Bull och klarade inte av F1 iallafall. Liuzzi däremot är en helt ok förare som kämpar väl i undermåligt material. Du kommer inte o se någon dramatisk förändring av TR framfart när Bourdais och Vettel kör nästa år...Toro Rosso behöver resurser för att lyckas.
JB
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som du säger, Blomman, det är åsikter och det finns ju egentligen ingen, förutom de som står Vettel allra närmast som vet hans kapacitet, men inte ens de kan ju vara riktigt säkra (lika lite som jag egentligen kan vara så spiksäker på Alx kapacitet) eftersom man har mindre kunskap om konkurrenterna än sin egen kille. Det är bara mina åsikter om Vettel och argumenten har du läst ovan (jag kan lägga till att jag är färgad av Alx iakttagelser av Vettel när de körde på Spa. Alx låg länge bakom Vettel och bara väntade på att han skulle köra av. Hans körstil var långt ifrån förfinad, han tog egentligen bara mer risker än de andra och det var där han hämtade sina varvtider).Blomman skrev:Men det är just det här som är så intressant med alla åsikter...Killen har en väldigt bra CV, gjorde bra fredagstester i BMW (oavsett förutsättningar), tog poäng som tonåring och har succesivt blivit snabbare i en bil där förare som Webber, Coulthard verkligen ser ut som medelmåttor. 20 år gammal...skapligt tycker jag. Hade väl ganska enkelt vunnit WSbR (en stark serie väl?) om han hade fortsatt där och har defentivt bevisat att han gör hemma i F1, kan hålla med om att dagens bilar är lite för förlåtande, men det gäller väl alla förarna på gridden.JTarnstrom skrev:Överskattad, enligt min mening. Betyder inte att han inte kan bli bra men jag tycker att han är en av de förare som har tagits fram för snabbt. Kan sätta grymt snabba varv men han kör rätt yvigt över långa loppet. För mycket av en vildhjärna ännu så länge.
Bra debut på Indy men det var inte den succé som många andra tycktes anse, enligt mig. F1:orna är för lätta att köra (något som har blivit väldigt tydligt den här säsongen och inte minst på Spa som vi såg i helgen där det var full gas lite för mycket på alltför många ställen) och de sållar inte agnarna från vetet som de borde. Förarnas betydelse är mindre än någonsin tidigare vilket tar sig uttryck i tabelsställningen (McLaren, McLaren, Ferrrari, Ferrari, BMW, BMW, Renault, Renault osv). Vettel har inte imponerat lika mycket i Toro Rosso i en bil som inte är lika lättkörd men han har fördel av att han kör mot Liuzzi som inte kommer att ge honom någon hårdare fajt i långa loppet. Återstår mycket för Vettel att bevisa innan jag ser någon större stjärna i honom. Han borde ha fått köra några säsonger till på lägre nivå i GP2 och liknande.
Ja, du frågade...
Tärnström
Jag undrar vilket resultat från Vettel som hade varit godkänt i en Toro Rosso?
Liuzzi kommer inte att ge honom någon fight i långa loppet för han ska ju inte köra nästa år.
Håller verkligen med om att Speed inte höll måttet, men han hade ju ändå gått hela vägen med hjälp av Red Bull och klarade inte av F1 iallafall. Liuzzi däremot är en helt ok förare som kämpar väl i undermåligt material. Du kommer inte o se någon dramatisk förändring av TR framfart när Bourdais och Vettel kör nästa år...Toro Rosso behöver resurser för att lyckas.
JB
Det som är lite kul är ändå hur ofta vi som sitter vid sidan av, exemplevis på forum som det här, ofta kan ha mer rätt än de som jobbar inom branschen. Jag gillar att sticka ut hakan med spekulationer, jag tycker förstås att det är roligare att ha rätt än fel men jag gräver inte ned mig i det senare fallet. Just nu är jag spänd på att se vart Sutil ska ta vägen nästa säsong. Han har imponerat på mig hela säsongen medan andra inte alls tror på honom.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Angående Vettels CV så är det bra, men inte superimponerande. Det är hans femte formelbilssäsong och det enda han vunnit är FBMW ADAC 2004, som han vann överlägset. Men om man tittar på motståndet så har de andra ifrån det året inte precis visat upp några lysande resultat, som exempelvis tvåan Atila Abreu som kom 15:e i F3 Euro 2005 och ifjol körde han StockCar i Brasilien, utan nån större framgång. Buemi och van der Dift har det väl gått skapligt för, men de var rookies det året, så det känns inte som nåt imponerande motstånd, men Vettel gjorde vad han skulle och vann klart.
Han hade troligen vunnit WSbR också, men inte helt självklart. Han ledde serien när han lämnade, efter 7 lopp, men då hade Parente DNF i de två senaste loppen. Ser man till de fem första loppen hade Vettel placeringarna 5-3-1-2-2 och Parente 2-4-3-10-1 och båda hade en pole var.
Han hade troligen vunnit WSbR också, men inte helt självklart. Han ledde serien när han lämnade, efter 7 lopp, men då hade Parente DNF i de två senaste loppen. Ser man till de fem första loppen hade Vettel placeringarna 5-3-1-2-2 och Parente 2-4-3-10-1 och båda hade en pole var.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tyvärr pratar han ju så gnälligt, så man förstår ju inte vad han säger.woodi skrev:Jag skulle lägga min röst på Marcus Ericsson som den största talangen vi har sett i Sverige. Så det så!Pastis skrev:Alx är den bästa talangen jag har sett i Sverige
Om man skall titta på svenska karting-talanger de senaste åren så tycker jag att Marcus Ericsson och Daniel Roos sticker ut som de klarast lysande stjärnorna. Det vore himla synd om Daniel försvann ifrån racingen för alltid. Hoppas att han kommer tillbaks och då i ett bättre team än vad Nexa var i fjolårets FR UK.
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Jag håller o hållet med om att det är kul med åsikter och subjektivt tyckande...fan, det är ju mitt jobb i TV:). Jag har långt ifrån alltid rätt i mina analyser av förare o annat som händer på banorna, det jag vill ha fram här är att det finns ett fenomen bland oss "nördar" där vi tror att alla förare, utom möjligtvis två eller tre, är i F1 enbart för att dom har tur eller dom rätta kontakterna resp. mycket pengar...Min uppfattning är att det pågår mycket noggrann kartläggning av alla unga förare på väg upp och så fort dom upptäcks åker dom in i olika förarprogram. Det är dom förarna som så småningom tar plats i F1, efter gedigen utbildning på dom flesta områden.
När det gäller Vettel så vet jag mycket väl vilken incident som du pratar om på SPA, men ska man göra en bedömning enbart p g a av det så tror jag många förare skulle bli avsågade....alla kan ha en dålig dag, dålig bil. eller tekniska problem.
Vettel (Inget speciellt med honom, han e bara ett exempel) vann 18 av 20 FBMW lopp i Tyskland och var på pallen i alla....det är sådana resultat som får förarprogrammen att vakna. Bourdais är ett lysande undantag, men det krävdes 4? titlar i USA....
Du nämner Sutil...Också ruggit framgångsrik i klasser under. Snäppet efter Hamilton i EuroserienF3, Hur bedömmer man honom i förhållande till t ex Vettel..Finns ju inget o jämföra med. Jag håller med om att Sutil kan bli riktigt bra, men det tror jag om Vettel, Kovalainen, Rosberg och Kubica också. Dom är ett gäng riktigt bra chaufförer.
I Alx fall är jag övertygad om att förmågan att köra F1 finns, men segern i WSbR räcker förmodligen inte som resultat på vägen fram (läs Bourdais)
Jag vet att Magnus Danielsson blev riktigt sur över Ejes omdömen efter renault-provkörningen men jag tycker ändå att man ska få den bilden också. Eje hittar ju inte bara på...
Jag eftersöker lite balans och nyanserad bevakning av våra löften..
JB
När det gäller Vettel så vet jag mycket väl vilken incident som du pratar om på SPA, men ska man göra en bedömning enbart p g a av det så tror jag många förare skulle bli avsågade....alla kan ha en dålig dag, dålig bil. eller tekniska problem.
Vettel (Inget speciellt med honom, han e bara ett exempel) vann 18 av 20 FBMW lopp i Tyskland och var på pallen i alla....det är sådana resultat som får förarprogrammen att vakna. Bourdais är ett lysande undantag, men det krävdes 4? titlar i USA....
Du nämner Sutil...Också ruggit framgångsrik i klasser under. Snäppet efter Hamilton i EuroserienF3, Hur bedömmer man honom i förhållande till t ex Vettel..Finns ju inget o jämföra med. Jag håller med om att Sutil kan bli riktigt bra, men det tror jag om Vettel, Kovalainen, Rosberg och Kubica också. Dom är ett gäng riktigt bra chaufförer.
I Alx fall är jag övertygad om att förmågan att köra F1 finns, men segern i WSbR räcker förmodligen inte som resultat på vägen fram (läs Bourdais)
Jag vet att Magnus Danielsson blev riktigt sur över Ejes omdömen efter renault-provkörningen men jag tycker ändå att man ska få den bilden också. Eje hittar ju inte bara på...
Jag eftersöker lite balans och nyanserad bevakning av våra löften..
JB
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, själv tycker jag inte att man kan göra så mycket åt vad folk tycker. De måste ju få tycka vad de vill och ingen ska ju behöva vara oärlig med sin övertygelse. Nu är ju Magnus ibland en hetsporre (men en godhjärtad sådan, vill jag ändå säga) och det är nog vinnarskallen som slår igenom - på den punkten är han och Alx likadana, och det krävs om de ska nå ända fram.Blomman skrev:Jag håller o hållet med om att det är kul med åsikter och subjektivt tyckande...fan, det är ju mitt jobb i TV:). Jag har långt ifrån alltid rätt i mina analyser av förare o annat som händer på banorna, det jag vill ha fram här är att det finns ett fenomen bland oss "nördar" där vi tror att alla förare, utom möjligtvis två eller tre, är i F1 enbart för att dom har tur eller dom rätta kontakterna resp. mycket pengar...Min uppfattning är att det pågår mycket noggrann kartläggning av alla unga förare på väg upp och så fort dom upptäcks åker dom in i olika förarprogram. Det är dom förarna som så småningom tar plats i F1, efter gedigen utbildning på dom flesta områden.
När det gäller Vettel så vet jag mycket väl vilken incident som du pratar om på SPA, men ska man göra en bedömning enbart p g a av det så tror jag många förare skulle bli avsågade....alla kan ha en dålig dag, dålig bil. eller tekniska problem.
Vettel (Inget speciellt med honom, han e bara ett exempel) vann 18 av 20 FBMW lopp i Tyskland och var på pallen i alla....det är sådana resultat som får förarprogrammen att vakna. Bourdais är ett lysande undantag, men det krävdes 4? titlar i USA....
Du nämner Sutil...Också ruggit framgångsrik i klasser under. Snäppet efter Hamilton i EuroserienF3, Hur bedömmer man honom i förhållande till t ex Vettel..Finns ju inget o jämföra med. Jag håller med om att Sutil kan bli riktigt bra, men det tror jag om Vettel, Kovalainen, Rosberg och Kubica också. Dom är ett gäng riktigt bra chaufförer.
I Alx fall är jag övertygad om att förmågan att köra F1 finns, men segern i WSbR räcker förmodligen inte som resultat på vägen fram (läs Bourdais)
Jag vet att Magnus Danielsson blev riktigt sur över Ejes omdömen efter renault-provkörningen men jag tycker ändå att man ska få den bilden också. Eje hittar ju inte bara på...
Jag eftersöker lite balans och nyanserad bevakning av våra löften..
JB
Alx omdömen om Vettel gällde väl inte bara själva racet som jag förstod det. Sedan har jag ju själv hållt ögonen på killen. Självklart en talang, inget snack, men kanske inte en så självklar talang som många tror. Jag fattar inte ens hur Red Bull och BMW har kunnat vara så övertygade om det, med tanke på den korta karriär han har haft. Man behöver nog se en förare ur lite fler perspektiv innan man lägger alla ägg i korgen. Tyvärr är det ju så de här förarprogrammen fungerar. Det är lite för mycket curlingföräldrar över det hela. Alla svåra moment sållas bort och förarna prövas inte på det sätt de egentligen borde prövas på. Sedan, när de får chansen i F1, så är det lättare än någonsin att göra resultat eftersom bilarna bestämmer resultatet i högre grad än förarna.
Vettel var ju 27 sekunder efter Heidfeld efter 20 varv, förvisso efter en tripp i gräset, men poängplatsen han tog tycker jag motsvarade det man kunde ha förväntat av vem som helst som gjorde sin debut i BMW:n (om man förutsätter en hyggligt skolad förare). Godkänt men vare sig mer eller mindre.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666