En öppen fundering kring F1 på svensk TV
-
-
-
-
-
- Moderator
Du ska ju vara objektiv, ju... eller nåt.Blomman skrev:Ja....men jag fattar inte vad du efter hos mej
JB
Nä, låt känslorna fara iväg, det är bara bra. Eje finns där och styr upp och det ger lite dynami(k/t) åt kommenterandet.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Reklam är ju iofs ingen höjdare, men jag tycker att Blomman sköter det förträffligt, och är så förutsägbar (vilket är positivt) att man hör när det är på "g". Den som minns herr Artur Ringart, som började påannonsera fotboll och trav mitt under pågående presskonferens efter att vinnaren hade pratat, kan nog hålla med om att vi ska vara rätt så nöjda med rådande radarpar och sändningar!
Sen angående "fränt", så uppfattade jag det som att Blomman tyckte att situationen som uppstod skulle bli kontroversiell, och inte att det var sportsligt ok att blocka i depån. Tycker nog att Alonsos drag var i paritet med Schumis parkering, även om det inte var lika visuellt provokativt Jag är dock helt säker på att Hamilton är minst lika slipad när det gäller "mindgames", men drar nytta av sin pojkcharm
Sen angående "fränt", så uppfattade jag det som att Blomman tyckte att situationen som uppstod skulle bli kontroversiell, och inte att det var sportsligt ok att blocka i depån. Tycker nog att Alonsos drag var i paritet med Schumis parkering, även om det inte var lika visuellt provokativt Jag är dock helt säker på att Hamilton är minst lika slipad när det gäller "mindgames", men drar nytta av sin pojkcharm
---------------------------------------------
"Detta är ju skandal! Varför kollar han inte bensinmätaren!?" - Artur Ringart
"Detta är ju skandal! Varför kollar han inte bensinmätaren!?" - Artur Ringart
-
Jag är nog inte ute efter något speciellt bortsett från det som Jtarnstrom skrev, att man som kommentator bör vara objektiv (även om det är skönt med lite känslor hit och dit), vilken jag tycker att du är större delen av tiden. Jag reagerade bara över att jag tyckte att du hackade mer på schumi när han gjorde något dumt än vad du gjort på Alonso när denne gjort det. Men som du skrev, det kanske bara är jag som inbillar mig eftersom mina sympatier ligger hos schumacher.
Ballkula, visst är det så. Jag har skrivit ett mail till Blomman och sagt att jag är mycket nöjd över hans och Ejes kommentering, har även ringt till Eje och sagt detta vid ett par tillfällen. Men ibland är det ju saker man hakar upp sig på...vem som har rätt eller fel i frågorna kan dock vara väldigt svårt att avgöra eftersom alla resonerar ju på sitt sätt.
Ballkula, visst är det så. Jag har skrivit ett mail till Blomman och sagt att jag är mycket nöjd över hans och Ejes kommentering, har även ringt till Eje och sagt detta vid ett par tillfällen. Men ibland är det ju saker man hakar upp sig på...vem som har rätt eller fel i frågorna kan dock vara väldigt svårt att avgöra eftersom alla resonerar ju på sitt sätt.
-
-
Men Alonso måste ju komma upp i Schumis "bravadklass", innan han kan göra jämförbara "Sågningar", det Alonso visat upp hitills, är ju bara en stilla viskning av vad Schumi hade på sin reportoar. Men det är klart, mina sympatier ligger inte hos Schumi.Crazy F1 skrev: Jag reagerade bara över att jag tyckte att du hackade mer på schumi när han gjorde något dumt än vad du gjort på Alonso när denne gjort det. Men som du skrev, det kanske bara är jag som inbillar mig eftersom mina sympatier ligger hos schumacher.
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
-
hehe, oroa dig inte Alonso har inte kört så länge, det var inte fören 97 som schumi visade upp de riktigt fula grejerna
Okej, 94 kan man prata om och där kan man nog omöjligt säga vems fel det var, i mina ögon kör Hill på Schumi och i andras ögon försökte väl schumi prejja hill...
Så alonso spårar nog ur nästa år om beräkningarna ska vara liknande
Okej, 94 kan man prata om och där kan man nog omöjligt säga vems fel det var, i mina ögon kör Hill på Schumi och i andras ögon försökte väl schumi prejja hill...
Så alonso spårar nog ur nästa år om beräkningarna ska vara liknande
-
-
- Moderator
Hur ser ekonomin ut för DR2?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
- Varnad
Då är det väl ett så gott som säkert tecken på att blomman varit "extra" objektiv då, med tanke på vart hans sympatier legat...Crazy F1 skrev:Jag är nog inte ute efter något speciellt bortsett från det som Jtarnstrom skrev, att man som kommentator bör vara objektiv (även om det är skönt med lite känslor hit och dit), vilken jag tycker att du är större delen av tiden. Jag reagerade bara över att jag tyckte att du hackade mer på schumi när han gjorde något dumt än vad du gjort på Alonso när denne gjort det. Men som du skrev, det kanske bara är jag som inbillar mig eftersom mina sympatier ligger hos schumacher.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
-
Menar du DR2 eller TV2? Det är en rätt stor skillnad, är du verkligen säker på att DR, Danmarks motsvarighet till SVT, sänder F1 i Danmark i år?Millan-72 skrev:Tror att den är statligt finsnsierade än så länge.JTarnstrom skrev:Hur ser ekonomin ut för DR2?
Tärnström
Men den är evla bra när ni andra har reklampaus slår jag över till dr2.
Ifjol var det TV2 i Danmark som sände F1. De är kan man säga motsvarigheten till TV4 i Danmark.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Tv2 men känner inte en dansk som inte säger dr2 eftersom säger de tv2 i skåne blir det automatiskt att man tror det är svensk tv man pratar om. En teknisk miss av mej. Är endå en stor skildnad mellan tv4 o tv2 danmark. Där finns aldrig reklam i programmen.
Kvinna.... OCH Skåning !! Kan det bli bättre ??
-
Jag känner massor av danskar som säger DR2, eftersom det är DR2. DR1 och DR2 är de två statliga kanalerna likt SVT1 och SVT2 som är finansierade av skattemedel och licenspengar.
TV2 är en statligt ägd kommersiellt kanal som från början finansierades av både reklam och licenspengar men tills för ett par år sen helt finasieras av reklam.
Och det är riktigt att de i TV2 - huvudkanalen - inte har reklamavbrott i programmen. Något TV4 inte heller hade en gång i tiden, men som de sedan flera år tillbaka har frångått.
En stor förklaring är nog att TV4 är privatägt medan TV2 är en statligt ägd kommersiellt kanal.
TV2 är en statligt ägd kommersiellt kanal som från början finansierades av både reklam och licenspengar men tills för ett par år sen helt finasieras av reklam.
Och det är riktigt att de i TV2 - huvudkanalen - inte har reklamavbrott i programmen. Något TV4 inte heller hade en gång i tiden, men som de sedan flera år tillbaka har frångått.
En stor förklaring är nog att TV4 är privatägt medan TV2 är en statligt ägd kommersiellt kanal.
-
Kollar du uppe i hörnan på danska kanalen står där tv2, inte dr2LuckyStrike1 skrev:Jag känner massor av danskar som säger DR2, eftersom det är DR2. DR1 och DR2 är de två statliga kanalerna likt SVT1 och SVT2 som är finansierade av skattemedel och licenspengar.
-
Ja, nu tror jag du är lite förvirrad.Millan-72 skrev:Kollar du uppe i hörnan på danska kanalen står där tv2, inte dr2LuckyStrike1 skrev:Jag känner massor av danskar som säger DR2, eftersom det är DR2. DR1 och DR2 är de två statliga kanalerna likt SVT1 och SVT2 som är finansierade av skattemedel och licenspengar.
Klart det står TV2 eftersom det är TV2. Det står inte SVT1 uppe i högra hörnet på TV4 ...
DR2 är en annan kanal. TV2 och DR2 är INTE samma kanal.
DR2 är en av Danmark Radios TV-kanaler - statligt ägd och finansierad av skattemedel och licensmedel.
TV2 Danmark är en statligt ägd kommersiell kanal numera helt reklamfinansierad, tidigare finansierad av licensmedel och reklam.
Du har blandat ihop och tror att DR2 och TV2 Danmark är samma kanal vilket det inte är.
-
Nopp är inte ett dugg förvirrad.
Men vi säger dr2 om danmarks tv2 eftersom den går o blanda ihop med sveriges tv2 som jag skrev innan. Eftersom jag umgås med många danskar så måste vi hålla isär kanalerna på någon vänster. DR1 & tv2 är fria kanaler som de flesta här kan se. Hade kanske blivit lättare om man sa svt1 & svt2 istället så resten hängde med också.
-
Re: Nopp är inte ett dugg förvirrad.
Säg vad ni vill.Millan-72 skrev:Men vi säger dr2 om danmarks tv2 eftersom den går o blanda ihop med sveriges tv2 som jag skrev innan. Eftersom jag umgås med många danskar så måste vi hålla isär kanalerna på någon vänster. DR1 & tv2 är fria kanaler som de flesta här kan se. Hade kanske blivit lättare om man sa svt1 & svt2 istället så resten hängde med också.
Jag råkar känna en del danskar också och jag vet att det knappast kan råda någon tvekan om vad DR2 är och vad TV2 är.
Och det är rent felaktigt att göra som du och påstå att DR2 sänder F1 i Danmark, med mindre att Danmarks Radio har köpt sändningsrättigheterna till F1 i år.
TV2 Danmark sänder F1 och är en kommersiell kanal. Sen kan ni kalla den för Bertil om det gör det lättare för er
-
Jag stod för mitt misstag direkt. Har du något problem med det?LuckyStrike1 skrev:Säg vad ni vill.Millan-72 skrev:Men vi säger dr2 om danmarks tv2 eftersom den går o blanda ihop med sveriges tv2 som jag skrev innan. Eftersom jag umgås med många danskar så måste vi hålla isär kanalerna på någon vänster. DR1 & tv2 är fria kanaler som de flesta här kan se. Hade kanske blivit lättare om man sa svt1 & svt2 istället så resten hängde med också.
Jag råkar känna en del danskar också och jag vet att det knappast kan råda någon tvekan om vad DR2 är och vad TV2 är.
Och det är rent felaktigt att göra som du och påstå att DR2 sänder F1 i Danmark, med mindre att Danmarks Radio har köpt sändningsrättigheterna till F1 i år.
TV2 Danmark sänder F1 och är en kommersiell kanal. Sen kan ni kalla den för Bertil om det gör det lättare för er
Förklarade bara varför misstaget uppstod.
-
-
.
Herre gud, varför inte skriva ett brev till TV2 redan nu, då får ni det uppgjort - Dessutom.. så är Tv2 och Dr2 inte samma kanal, Jag håller med LS1. Eftersom även jag byter från Tv6 till Tv2 när det blir reklam.
Dessutom, den som har varit på detta forumet under en längre tid borde veta att folk har problem med det mesta
Dessutom, den som har varit på detta forumet under en längre tid borde veta att folk har problem med det mesta
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
-
Re: .
Redbullgerdigvingar skrev:Dessutom, den som har varit på detta forumet under en längre tid borde veta att folk har problem med det mesta
Säg det bara inte högt så vi alla blir hämtade av snälla män i vita rockar som har med sig tröjor som gör det lätt att krama sig själv.
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
-
- Varnad
Men tänk efter, om han hackat på Schumi så har det väl funnits anledning till det och för att uttala det trots att man är Schumi och/eller Ferrarifan tyder på opartiskhet.Crazy F1 skrev:Jari, den där meningen fattade jag inte?
Kanske något att beakta innan man påstår partiskhet hos någon?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Vad säger ni om den danska kanal som heter DR2, då?Millan-72 skrev:Men vi säger dr2 om danmarks tv2 eftersom den går o blanda ihop med sveriges tv2 som jag skrev innan. Eftersom jag umgås med många danskar så måste vi hålla isär kanalerna på någon vänster. DR1 & tv2 är fria kanaler som de flesta här kan se. Hade kanske blivit lättare om man sa svt1 & svt2 istället så resten hängde med också.
Blir det inte förvirrande att hålla isär den och den danska kanalen TV2 om ni kallar båda för DR2?
Man kan ju tänkas säga dansk TV2, så är alla felkällor eliminerade.
-
- Mr Forza Motorsport
-
Vad det gäller tv produktion av F1 så var dagens kval från Turkiet bland
det bästa jag sett.
Bildproducenten kunde sin sak samtidigt som Blomman och Eje ganska skönt var osams om det mesta.
Dock var de rörande överens om kurva 8.
3-4.7 g i 6.5 sekunder är tufft.
Jag antar att just bildproduktionen läggs i lokala händer till vissa lopp
med tragiskt resultat.
För enkelhetens skull bör tilläggas att jag har Viasat guld via fiberoptik
som kostar mig 299 kr /mån
Det kanske är dyrt men värt det då jag samtidigt får 4 st kvalitetskanaler och ett antal filmkanaler.
Då jag bor i hyresrätt så måste jag samtidigt kollektivt betala ca 79 spänn för ett grundutbud till "com hem" bestående av samma grundkanaler men där jag snart blir av med Eurosport och discovery mix.
"Det så vi gör det här i Sthlm"
En topic med Com hem hotar gp2 intresset kanske är lite låg.
En lösning är väl att påverka lokala politiker att släppa fibern fri.
Viasat har enligt mig lyft F1 i Sverige
det bästa jag sett.
Bildproducenten kunde sin sak samtidigt som Blomman och Eje ganska skönt var osams om det mesta.
Dock var de rörande överens om kurva 8.
3-4.7 g i 6.5 sekunder är tufft.
Jag antar att just bildproduktionen läggs i lokala händer till vissa lopp
med tragiskt resultat.
För enkelhetens skull bör tilläggas att jag har Viasat guld via fiberoptik
som kostar mig 299 kr /mån
Det kanske är dyrt men värt det då jag samtidigt får 4 st kvalitetskanaler och ett antal filmkanaler.
Då jag bor i hyresrätt så måste jag samtidigt kollektivt betala ca 79 spänn för ett grundutbud till "com hem" bestående av samma grundkanaler men där jag snart blir av med Eurosport och discovery mix.
"Det så vi gör det här i Sthlm"
En topic med Com hem hotar gp2 intresset kanske är lite låg.
En lösning är väl att påverka lokala politiker att släppa fibern fri.
Viasat har enligt mig lyft F1 i Sverige
-
När en kommentator visar känslor gör han sitt jobb som bäst. Tycker jag.JTarnstrom skrev:Du ska ju vara objektiv, ju... eller nåt.Blomman skrev:Ja....men jag fattar inte vad du efter hos mej
JB
Nä, låt känslorna fara iväg, det är bara bra. Eje finns där och styr upp och det ger lite dynami(k/t) åt kommenterandet.
Tärnström
Sen att det 1950 (!) ansågs att en kommentator skulle vara objektiv känns rätt ointressant.
Se på Vacci och Anders som kommenterar cykling på eurosport. Där svallar det av känslor och jag älskar varje minut med dom...
-
- Mr Forza Motorsport
Jag tycker också om Vacci och Anders, men tyvärr har jag slutat följa touren av uppenbara orsaker. Trist, för det var en fröjd att sitta ned och följa med runt Frankrike och deras grannländers fina natur och kultur med slott och allt, guidad av kunniga och engagerade kommentatorer.Fp730a skrev:När en kommentator visar känslor gör han sitt jobb som bäst. Tycker jag.JTarnstrom skrev:Du ska ju vara objektiv, ju... eller nåt.Blomman skrev:Ja....men jag fattar inte vad du efter hos mej
JB
Tärnström
Sen att det 1950 (!) ansågs att en kommentator skulle vara objektiv känns rätt ointressant.
Se på Vacci och Anders som kommenterar cykling på eurosport. Där svallar det av känslor och jag älskar varje minut med dom...
-
-
det här gäller absolut inte svensk tv, men väl brittisk, ett tips för er som har bbc world så startar de en serie i 8 delar om formel 1,
tiderna är lördagar, 7.30 och repris 20.00 om jag minns rätt. så repriser också på söndagen tror jag.
formula for success heter serien, jag har en post om det här;
http://f1bloggen.se/2007/08/31/bbc-star ... -framover/
vet inte om de kommer lägga ut den på nätet, har för mig att bbc brukar lägga upp ganska många av sina program.
tiderna är lördagar, 7.30 och repris 20.00 om jag minns rätt. så repriser också på söndagen tror jag.
formula for success heter serien, jag har en post om det här;
http://f1bloggen.se/2007/08/31/bbc-star ... -framover/
vet inte om de kommer lägga ut den på nätet, har för mig att bbc brukar lägga upp ganska många av sina program.
daniel @ http://f1bloggen.se
-
Jag ser aldrig på Tv6 mer. Dom har så dålig bildkvalitet och sedan sänder dom inte ens i 16:9 utan någon form av beskuren 4:3 som gör att allt ser stort och grynigt ut. TV2 Danmark har en kanon sändning i förhållandet. Riktigt 16:9 format och bättre bildkvalitet. Kvalen ser man på RTL även om Nicki Lauda är jobbig.
Visst saknar man Blomman men Eje klarar man sig utan.
-
Se Premieres sändningar istället för RTL:s, med sina långa och många reklamavbrott.
Personligen så ser jag på F1 på TV6 och har Premieres onboard-kanal i PiP.
Bara att byta till Premieres world feed när TV6 kör reklam.
Personligen så ser jag på F1 på TV6 och har Premieres onboard-kanal i PiP.
Bara att byta till Premieres world feed när TV6 kör reklam.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Framför allt så är han svår att förstå med sin grötiga österrikiska dialekt.BlackhawkMTV skrev:Kvalen ser man på RTL även om Nicki Lauda är jobbig.
Det är roligare att höra Keke Rosberg prata en alldeles utmärkt tyska men med finskt staccato... det låter lite kul, men är ganska lätt att förstå jämfört med Laudas tyska på skånska.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Vill inte dra upp någon gammal diskussion här men jag måste bara säga att Blomman och Eje är väldigt pro-finska och jag undrar vad som skulle sägas i TV om Kimi gjorde "något dumt". Men det gör inget att det är lite pro-finskt, de som kollar på F1 har ju för det mesta en egen favorit (finnar mestadels ) och förstår Blommans/Ejes sympatiseringar. Även om Blomman och Eje är offentligt kända personer så är de ju ändå på något sätt med bland vanliga F1-fans i Sverige.Crazy F1 skrev:Stämmer, det var frågan. Det jag var ute efter var att om man beter sig osportsligt så ska man dömas lika oavsett om man heter Alonso, Schumacher eller Hamilton och om nu båda blir dömda för "unsportsmanlike behavour" eller vad det nu hette så är de ju båda lika goda kålsupare i den frågan.
-
- Mr Forza Motorsport
-
- Mr Forza Motorsport
-
- Mr Forza Motorsport
-
TIPS. Till alla som har TV.Video/DVD med 5,1 ljud. Sätt tv på Danmarks TV2. Sätt Videon/DVD på Tv6. På med förstärkaren och vips har ni bra tv bild från dansk tv och svenska komentatorer.....BlackhawkMTV skrev:Jag ser aldrig på Tv6 mer. Dom har så dålig bildkvalitet och sedan sänder dom inte ens i 16:9 utan någon form av beskuren 4:3 som gör att allt ser stort och grynigt ut. TV2 Danmark har en kanon sändning i förhållandet. Riktigt 16:9 format och bättre bildkvalitet. Kvalen ser man på RTL även om Nicki Lauda är jobbig.
FIA = Ferrari International Assistance
-
Du glömmde kanske tipsa om att de som inte bor i Malmö / Helsingborg kanske borde flytta dit för att få in Danmarks TV2!!!olag skrev:TIPS. Till alla som har TV.Video/DVD med 5,1 ljud. Sätt tv på Danmarks TV2. Sätt Videon/DVD på Tv6. På med förstärkaren och vips har ni bra tv bild från dansk tv och svenska komentatorer.....BlackhawkMTV skrev:Jag ser aldrig på Tv6 mer. Dom har så dålig bildkvalitet och sedan sänder dom inte ens i 16:9 utan någon form av beskuren 4:3 som gör att allt ser stort och grynigt ut. TV2 Danmark har en kanon sändning i förhållandet. Riktigt 16:9 format och bättre bildkvalitet. Kvalen ser man på RTL även om Nicki Lauda är jobbig.
Jag tror att ett abbonemang på Viasat sport är något billigare?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
- Varnad
-
Han titta på dansk tv innan så jag tror att han kan se detGösta skrev:Du glömmde kanske tipsa om att de som inte bor i Malmö / Helsingborg kanske borde flytta dit för att få in Danmarks TV2!!!olag skrev:TIPS. Till alla som har TV.Video/DVD med 5,1 ljud. Sätt tv på Danmarks TV2. Sätt Videon/DVD på Tv6. På med förstärkaren och vips har ni bra tv bild från dansk tv och svenska komentatorer.....BlackhawkMTV skrev:Jag ser aldrig på Tv6 mer. Dom har så dålig bildkvalitet och sedan sänder dom inte ens i 16:9 utan någon form av beskuren 4:3 som gör att allt ser stort och grynigt ut. TV2 Danmark har en kanon sändning i förhållandet. Riktigt 16:9 format och bättre bildkvalitet. Kvalen ser man på RTL även om Nicki Lauda är jobbig.
-
Det är en liten fördröjning. men det e 100gr bättre bild på dansk tvANFRAN skrev:Och allt är synkat också? Det låter ju fantastiskt!olag skrev:TIPS. Till alla som har TV.Video/DVD med 5,1 ljud. Sätt tv på Danmarks TV2. Sätt Videon/DVD på Tv6. På med förstärkaren och vips har ni bra tv bild från dansk tv och svenska komentatorer.....
-
Säkert kan han det, men du gav ett generellt råd till "alla som har Tv.Video /DVD med 5.1 ljud"olag skrev:Han titta på dansk tv innan så jag tror att han kan se detGösta skrev:Du glömmde kanske tipsa om att de som inte bor i Malmö / Helsingborg kanske borde flytta dit för att få in Danmarks TV2!!!olag skrev: TIPS. Till alla som har TV.Video/DVD med 5,1 ljud. Sätt tv på Danmarks TV2. Sätt Videon/DVD på Tv6. På med förstärkaren och vips har ni bra tv bild från dansk tv och svenska komentatorer.....
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"