Domen skapar inte rättvisa.
-
Domen skapar inte rättvisa.
Domen skapar inte rättvisa i formel 1. Domen handlar om att inte ta kål på formel 1 cirkusen.
Hade McLaren med Alonso och Hamilton uteslutits och blivit av tävlingslicensen hade mkt förtroende och intresse förlorats. FIA låter Alonso och Hamilton vara kvar i F1-cirkusen för att bibehålla intresset likadant som de gjorde med Michael Schumacher tidigare.
Enligt mina åsikter borde M. Schumacher förlorat tävlingslicensen 1997 efter hans påkörning på J. Villeneuve i kamp om VM-titeln.
McLaren och Alonso borde ha blivit uteslutna ur Formel 1 cirkusen efter spionskandalen. Men FIA utesluter dem inte för dem vet att Formel 1 finns tack vare dem personligheterna. Ett svagt FIA.
Hade McLaren med Alonso och Hamilton uteslutits och blivit av tävlingslicensen hade mkt förtroende och intresse förlorats. FIA låter Alonso och Hamilton vara kvar i F1-cirkusen för att bibehålla intresset likadant som de gjorde med Michael Schumacher tidigare.
Enligt mina åsikter borde M. Schumacher förlorat tävlingslicensen 1997 efter hans påkörning på J. Villeneuve i kamp om VM-titeln.
McLaren och Alonso borde ha blivit uteslutna ur Formel 1 cirkusen efter spionskandalen. Men FIA utesluter dem inte för dem vet att Formel 1 finns tack vare dem personligheterna. Ett svagt FIA.
-
Re: Domen skapar inte rättvisa.
Colnago6 skrev:
Kanske borde samma öde ha drabbar Senna enligt dina åsikter??
Som tur är så sitter det klokare människor än du och jag i Fias högsta beslutande organ.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Så i dessa fall är de kloka, men inte när de delar ut sportens hårdaste någonsin?Gösta skrev:Colnago6 skrev:
Som tur är så sitter det klokare människor än du och jag i Fias högsta beslutande organ.
-
Vad hade de för val med tanke på vad som framkommit???GMD skrev:Så i dessa fall är de kloka, men inte när de delar ut sportens hårdaste någonsin?Gösta skrev:Colnago6 skrev:
Inget som jag ser det, möjligtvis helt rättvist diskat Alonso och redan nu avgjort WDC. Ser inte att Hamilton gjort något fel!!!! (någon som har koll på det)????
-
Det e bara för Ferarri att tacka för konstruktör vinnsten. Hade dom inte legat efter McLaren hade dom aldrig dragit upp detta.FIA lär ju räknat ut detta när dom straffa Mclaren att Ferarri skulle ta hem vinsten ,Bmw kommer aldrig ifatt dom.... konstigt att aldrig Ferarri blir straffade.det är bara deras förare som straffas men nerflyttningar i startleden.
F:et i FIA betyder nog Ferarri.
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
-
Det kan bero på att Ferrari inte fuskar eller så uptäcks inte de oegentligheter man har för sig. Man är oskyldig till motsatsen bevisas, nu har man kunnat bevisa motsatsen hos McLaren.olag skrev:.... konstigt att aldrig Ferarri blir straffade.det är bara deras förare som straffas men nerflyttningar i startleden.
Det är knappast Ferraris fel att Maestro får motorstopp mitt i en kurva eller har spasmatiska ryckningar i armarna.
-
Det är knappast Ferraris fel att Maestro får motorstopp mitt i en kurva eller har spasmatiska ryckningar i armarna.
Knappast Hamiltons fel att Alonso inte släppte in han i depån. Vem fick inga poäng då? Jo McLaren.. Varför straffades dom för osportsligt uppträdande??
Parkeringen på monaco borde vara osportsligt. När Barri släppte skomakaren innan målflaggan så han vann var kanske inte fusk eller osportsligt!! Inga poängavdrag där heller..
VAD säger att inte Ferarri har McLarens ritningar eller dokument??
Borde vara logiskt att dom bytat erfarenheter och inte bara den ena idioten dela med sig!
Knappast Hamiltons fel att Alonso inte släppte in han i depån. Vem fick inga poäng då? Jo McLaren.. Varför straffades dom för osportsligt uppträdande??
Parkeringen på monaco borde vara osportsligt. När Barri släppte skomakaren innan målflaggan så han vann var kanske inte fusk eller osportsligt!! Inga poängavdrag där heller..
Borde vara logiskt att dom bytat erfarenheter och inte bara den ena idioten dela med sig!
-
Jag vet inte de exakta detaljerna kring att Alonsos och Hamiltons fadäs kring depåbesöket, vill minnas att stallpersonal var inblandad på något sätt!!!!olag skrev:Det är knappast Ferraris fel att Maestro får motorstopp mitt i en kurva eller har spasmatiska ryckningar i armarna.
Maestro blev bestraffad för sin "parkering" i Monaco. Även Ferrari drabbades för uteblivna WCC poäng!!!
Stallorder var inte på något sätt förbjudna den där eftermiddagen i Österrike, Ferrari agerade helt i enlighet med reglerna, sen kan publiken ha en uppfattning gällande hurvida det var snyggt skött av Ferrari.
Ferrari kan mycket väl ha en trave McLarenritningar, det är inte alls uteslutet. Det står McLaren fritt att göra en polisanmälan och Fia en utredning. Men innan Ferrari är fällda för det så är de oskyldiga. Det råder inte omvänd bevisföring. Fia eller McLaren skall visa på Ferraris skuld, inte Ferrari sin oskuld.
-
Maestro blev bestraffad för sin "parkering" i Monaco. Även Ferrari drabbades för uteblivna WCC poäng!!!
Dom fick inte avdrag på poängen. Dom fick starta sist..
Det var bara ren spekulation av mig om att Ferarri hade dokument.. Men om jag skulle ge ut information om min arbetsplats hade jag kräft liknande information tillbaka..
Men F i Fia = Ferarri..
Det var bara ren spekulation av mig om att Ferarri hade dokument.. Men om jag skulle ge ut information om min arbetsplats hade jag kräft liknande information tillbaka..
Men F i Fia = Ferarri..
-
olag skrev:Maestro blev bestraffad för sin "parkering" i Monaco. Även Ferrari drabbades för uteblivna WCC poäng!!!
Men F i Fia = Ferarri..
ATT STARTA SIST I MONACO ÄR SAMMA SAK SOM ATT INTE KUNNA TA NÅGRA WCC / WDC POÄNG!!!! (som Ferrari troligtvis annars hade tagit genom att starta 1-5! )
-
Skitsnack..olag skrev:Det e bara för Ferarri att tacka för konstruktör vinnsten. Hade dom inte legat efter McLaren hade dom aldrig dragit upp detta.FIA lär ju räknat ut detta när dom straffa Mclaren att Ferarri skulle ta hem vinsten ,Bmw kommer aldrig ifatt dom.... konstigt att aldrig Ferarri blir straffade.det är bara deras förare som straffas men nerflyttningar i startleden.
-
När fick ferarri ett straff? Förutom nerflyttad på starten?Tiresias skrev:Skitsnack..olag skrev:Det e bara för Ferarri att tacka för konstruktör vinnsten. Hade dom inte legat efter McLaren hade dom aldrig dragit upp detta.FIA lär ju räknat ut detta när dom straffa Mclaren att Ferarri skulle ta hem vinsten ,Bmw kommer aldrig ifatt dom.... konstigt att aldrig Ferarri blir straffade.det är bara deras förare som straffas men nerflyttningar i startleden.
-
Gösta skrev:Ha ha men jag menar avdrag inte möjliga avdrag. Dom kunde köra sig upp till poängplats...det kunde inte mClaren efter depå-bråketolag skrev:Maestro blev bestraffad för sin "parkering" i Monaco. Även Ferrari drabbades för uteblivna WCC poäng!!!
ATT STARTA SIST I MONACO ÄR SAMMA SAK SOM ATT INTE KUNNA TA NÅGRA WCC / WDC POÄNG!!!! [/color](som Ferrari troligtvis annars hade tagit genom att starta 1-5! )
-
Så nerflyttning på "gridden" är inget straff?????olag skrev:När fick ferarri ett straff? Förutom nerflyttad på starten?Tiresias skrev:Skitsnack..olag skrev:Det e bara för Ferarri att tacka för konstruktör vinnsten. Hade dom inte legat efter McLaren hade dom aldrig dragit upp detta.FIA lär ju räknat ut detta när dom straffa Mclaren att Ferarri skulle ta hem vinsten ,Bmw kommer aldrig ifatt dom.... konstigt att aldrig Ferarri blir straffade.det är bara deras förare som straffas men nerflyttningar i startleden.
-
Det är ett möjligt straff.... har hänt ett par lopp där man startat sist och t.om vunnit lopp..då blir det inget straff... Jag menar att dom blir av med poäng dom ALDRIG kan ta tillbaka.Gösta skrev:Så nerflyttning på "gridden" är inget straff?????olag skrev:När fick ferarri ett straff? Förutom nerflyttad på starten?Tiresias skrev: Skitsnack..
-
Nej, att starta sist i Monaco är ett rejält straff. Inte många vinner i Monaco från sista startrutan.olag skrev:Det är ett möjligt straff.... har hänt ett par lopp där man startat sist och t.om vunnit lopp..då blir det inget straff... Jag menar att dom blir av med poäng dom ALDRIG kan ta tillbaka.Gösta skrev:Så nerflyttning på "gridden" är inget straff?????olag skrev: När fick ferarri ett straff? Förutom nerflyttad på starten?
Fråga Alonso vad han hellre hade velat ha för straff, bli av med samtliga WCC poäng eller starta sist i varje återstående lopp!!!!!
-
Han är och har varit den dummaste f1 föraren i hela sitt liv så han hade nog startat sist Fan vad Ron ångrar sig att han fixa Alonso till Mclaren..Gösta skrev:Nej, att starta sist i Monaco är ett rejält straff. Inte många vinner i Monaco från sista startrutan.olag skrev:Det är ett möjligt straff.... har hänt ett par lopp där man startat sist och t.om vunnit lopp..då blir det inget straff... Jag menar att dom blir av med poäng dom ALDRIG kan ta tillbaka.Gösta skrev: Så nerflyttning på "gridden" är inget straff?????
Fråga Alonso vad han hellre hade velat ha för straff, bli av med samtliga WCC poäng eller starta sist i varje återstående lopp!!!!!
-
- Varnad
-
Sant. Men har visat sig kosta lite mer än vad Ron hade budgeterat.Jari skrev:Tror jag knappast.
Alonso ligger bra till att vinna VM...
Han är snabb och levererar resultat...
Sen är frågan om det är Alonso eller Nigel / Michael som "levererat"
-
-
Nisse skrev:Du har nog rätt i det, jag tror att luften har gått ur marknaden för stulna konkurentritningar.Gösta skrev:Inte idag, kan ta ett vad på att det aldrig funnits så lite information tillgängligt om konkurentstall som idag hos något av stallen.olag skrev: J
Ferrari kan mycket väl ha en trave McLarenritningar, det är inte alls uteslutet.
-
Det är riktigt att stallorder inte var förbjudet enligt FIAs regelverk då detta inträffade.Gösta skrev:Stallorder var inte på något sätt förbjudna den där eftermiddagen i Österrike, Ferrari agerade helt i enlighet med reglerna, sen kan publiken ha en uppfattning gällande hurvida det var snyggt skött av Ferrari.olag skrev:Det är knappast Ferraris fel att Maestro får motorstopp mitt i en kurva eller har spasmatiska ryckningar i armarna.
Men inte heller det som McLaren nu blivit fällda för, finns inte heller omnämnt i FIAs regelverk.
Utan McLaren blev dömd enligt pragraf 151c. Vilket kort sammanfattat lyder, Genom sitt agerande, så har man åsamkat F1-sporten stor skada.
Samma regel borde i så fall kanske ha gällt även den berömda eftermiddagen i Österrike. Man blev visserligen dömd efter regeln, men det var för uppträdandet under själva priscermonin !
Men uppträdandet på banan fick passera ostraffat.
Men jag vill påpeka att dessa 2 händelser är ändå så vitt skilda, så att straffen kan ju inte bli exakt lika.
Men personligen så tycker jag att straffet som McLaren fick är lite för hårt. För det var ju vad som hittills framkommit en Ferrari-anställd som gav bort Ferrari-materialet.
Men visar det sig att det är McLaren som avlönat/mutat NS för att skicka över mtrl., eller att man gjort inbrott hos Ferrari och stulit pappren etc., då kommer det hela i ett helt annat läge.
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
-
Maestro ville bara ha upp Rubens på pallen tilsammans med sig, det var ju trotts allt Rubens som gav honom segern. Jag var inte det minsta upprörd. Det var tämligen välkännt att Rubens spelade 2á fiol, så händelsen i österrike var en logisk konsikvens av detta.
-
Håller med dig.Undra hur dom blir straffade för att rödmeckaren gav pärmen till svartmeckaren.Och vem kommer att straffa dom. Visst kan man inte jämföra straffen men Ferrari kommer nästan alltid undan billigt.Apex skrev:Det är riktigt att stallorder inte var förbjudet enligt FIAs regelverk då detta inträffade.Gösta skrev:Stallorder var inte på något sätt förbjudna den där eftermiddagen i Österrike, Ferrari agerade helt i enlighet med reglerna, sen kan publiken ha en uppfattning gällande hurvida det var snyggt skött av Ferrari.olag skrev:Det är knappast Ferraris fel att Maestro får motorstopp mitt i en kurva eller har spasmatiska ryckningar i armarna.
Men inte heller det som McLaren nu blivit fällda för, finns inte heller omnämnt i FIAs regelverk.
Utan McLaren blev dömd enligt pragraf 151c. Vilket kort sammanfattat lyder, Genom sitt agerande, så har man åsamkat F1-sporten stor skada.
Samma regel borde i så fall kanske ha gällt även den berömda eftermiddagen i Österrike. Man blev visserligen dömd efter regeln, men det var för uppträdandet under själva priscermonin !
Men uppträdandet på banan fick passera ostraffat.
Men jag vill påpeka att dessa 2 händelser är ändå så vitt skilda, så att straffen kan ju inte bli exakt lika.
Men personligen så tycker jag att straffet som McLaren fick är lite för hårt. För det var ju vad som hittills framkommit en Ferrari-anställd som gav bort Ferrari-materialet.
Men visar det sig att det är McLaren som avlönat/mutat NS för att skicka över mtrl., eller att man gjort inbrott hos Ferrari och stulit pappren etc., då kommer det hela i ett helt annat läge.
Såg att du inte var en skomakare fan. Håller med dig han vet inte vad sportsligt upptäde är. Därför kan man bara hata han.
-
Klart att du inte blev upprörd. Du vet inte iheller vad sportsligt uppförande är. Du jubla väll i soffan när skomakaren preja hill och villn. eller när han fick motorstopp i den absolut svåraste svängen i monaco ... du borde bli idrottminister.Seger räknas bara inte hur man tar denGösta skrev:Maestro ville bara ha upp Rubens på pallen tilsammans med sig, det var ju trotts allt Rubens som gav honom segern. Jag var inte det minsta upprörd. Det var tämligen välkännt att Rubens spelade 2á fiol, så händelsen i österrike var en logisk konsikvens av detta.
-
Rubens var 2á förare, vars ENDA uppgift var att ta så många WCC poäng som möjligt, inget annat. Vad har det med osportslighet att göra när stallet försöker maximera sina chanser att ro hem båda titlarna. Helt rätt gjort av Todt, Rubens och Maestro.olag skrev:Klart att du inte blev upprörd. Du vet inte iheller vad sportsligt uppförande är. Du jubla väll i soffan när skomakaren preja hill och villn. eller när han fick motorstopp i den absolut svåraste svängen i monaco ... du borde bli idrottminister.Seger räknas bara inte hur man tar denGösta skrev:Maestro ville bara ha upp Rubens på pallen tilsammans med sig, det var ju trotts allt Rubens som gav honom segern. Jag var inte det minsta upprörd. Det var tämligen välkännt att Rubens spelade 2á fiol, så händelsen i österrike var en logisk konsikvens av detta.
Incidenten med Hill ser jag som helt och hållet Hills fel som dök in på insidan där det bevisligen inte fanns någon plats. Maestro blev heller inte dömd för det vad jag minns.
Incidenten med den kanadensiske dvärgen är en helt annan sak, Maestro överreagerade med ratten som slutade med att han själv tvingades att bryta, blev diskvalificerad den sässongen och dvärgen fick sin titel.
Motorstoppet i Monaco dömdes han för, enligt mitt synsätt orättvist men det är trotts allt Fia som dömmer och inte jag.
Ja, i den ohyggligt konkurrensutsatta sporten F1 så är det bara segrar som räknas, ibland så går man över lik för att vinna. Det hör liksom till, för 2000 år sedan hade vi gladiatorspel nu har vi F1. Statsråd, jag? Nej, det är för dåligt betalt dessutom har jag både svart städerska och betalar inte tv licens.
-
haha då har du kvaliteerna till stadsråd. varken bättre eller sämre än dom som jobbar där OK så du menar på fullaste allvar att skomakaren är helt oskyldig till osportsligheter eller liknande då tycker du oxå att läggmatcher i andra sporter e helt ok.för om man vänder och vrider på saker hittar man altid en fördel åt alla.även åt skomakaren.haha du e kulGösta skrev:Rubens var 2á förare, vars ENDA uppgift var att ta så många WCC poäng som möjligt, inget annat. Vad har det med osportslighet att göra när stallet försöker maximera sina chanser att ro hem båda titlarna. Helt rätt gjort av Todt, Rubens och Maestro.olag skrev:Klart att du inte blev upprörd. Du vet inte iheller vad sportsligt uppförande är. Du jubla väll i soffan när skomakaren preja hill och villn. eller när han fick motorstopp i den absolut svåraste svängen i monaco ... du borde bli idrottminister.Seger räknas bara inte hur man tar denGösta skrev:Maestro ville bara ha upp Rubens på pallen tilsammans med sig, det var ju trotts allt Rubens som gav honom segern. Jag var inte det minsta upprörd. Det var tämligen välkännt att Rubens spelade 2á fiol, så händelsen i österrike var en logisk konsikvens av detta.
Incidenten med Hill ser jag som helt och hållet Hills fel som dök in på insidan där det bevisligen inte fanns någon plats. Maestro blev heller inte dömd för det vad jag minns.
Incidenten med den kanadensiske dvärgen är en helt annan sak, Maestro överreagerade med ratten som slutade med att han själv tvingades att bryta, blev diskvalificerad den sässongen och dvärgen fick sin titel.
Motorstoppet i Monaco dömdes han för, enligt mitt synsätt orättvist men det är trotts allt Fia som dömmer och inte jag.
Ja, i den ohyggligt konkurrensutsatta sporten F1 så är det bara segrar som räknas, ibland så går man över lik för att vinna. Det hör liksom till, för 2000 år sedan hade vi gladiatorspel nu har vi F1. Statsråd, jag? Nej, det är för dåligt betalt dessutom har jag både svart städerska och betalar inte tv licens.
-
-
Nej, jag menar verkligen inte att Maestro är oskyldig på något sätt. Han har dömts flertalet ggr för olika förseelser, Jerez 1997 och Monaco 2006 är 2 av dessa. Det är inte frågan om läggmatcher. F1 är en lagsport, varje lag har 2 spelare på banan och ett otal bakom kulliserna. Om lagledningen bestämmer sig för en viss taktik så är det den som gäller. Förarna är anställda och förväntas att följa lagledningens beslut. Det är lagledningen som bestämmer vem som skall lägga en straff, vem som skall vara målvakt, de bestämmer även om det är dax att byta spelare eller ta in avbytare. Din illusion om "fair play" mellan förarna är inget annat än just en illusion. Vissa lagledningar ger sina spelare väldigt fria händer i början av sässongen, andra gör det inte. Exemplet i österrike, jag förstår inte varför folk blir upprörda, de fick ju se Rubens köra skjortan av hela fältet i 99% av loppet, men man bestämde sig för att WDC poängen skulle tillfala Maestro, de bedömde att han skulle ha störst chans att bli WDC. Rubens var fullt medveten om detta, han visste sin roll och skötte den väl. Liksom David Coulthard skötte sin roll snyggt hos McLaren när Mika var försteförare. Hur naiv är du egentligen? Du verkar tro att ett stall äventyrar sina sponsorer genom att låta förare ta poäng av varandra i ett stall för att på så vis gynna en motståndare. dax att vakna eller fortsätta att titta på damcurling. Kul att du gillar motorsport i alla fall, det är fina bilar man kör med och dom låter mycket och går snabbt.olag skrev: OK så du menar på fullaste allvar att skomakaren är helt oskyldig till osportsligheter eller liknande då tycker du oxå att läggmatcher i andra sporter e helt ok.för om man vänder och vrider på saker hittar man altid en fördel åt alla.även åt skomakaren.haha du e kul
Enda sättet för vår Ronnie att bli WDC hos Lotus var att Andretti skulle misslyckas totalt eller förulyckas. Andretti var den som fick de största resurserna, de senaste prylarna mm mm. Det fanns en tid i F1 då andreföraren fick lämna över sin bil till försteföraren under pågående race för att dennes bil var skadad.
"Wellcome to the pirhana club"
-
- Varnad
-
Jari skrev:Undrar vad tycker snart när Massa iklär sig kepsen med den stora tvåan...
Under rådande omständigheter med Kimi som är den som har flest poäng hos Scuderia så är Massa 2é violininst. Tvivelsutan.
Det räcker med ett "poff" hos Kimi i nästa race samtidigt som Massa vinner så är det ombytta roller!!!!!!