Domen mot McLaren - Var den för hård eller för mjuk?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Domen mot McLaren - Var den för hård eller för mjuk?
Ni bör först läsa igenom domen innan ni besvarar frågan!
https://f1.tauzero.se/etc/17844641__WMS ... 130907.pdf
https://f1.tauzero.se/etc/17844641__WMS ... 130907.pdf
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Har precis läst igenom domslutet och de nya bevisen. Ingen trevlig litteratur alls. Jag kan inte rösta än, för jag vet helt ärligt talat inte vad jag tycker på punkten rörande förarnas benådning.
En sak förvirrar mig enormt. Det står ju nu svart på vitt att förarna undkom straff på grund av att de tillhandahöll information till FIA rörande spektaklet. Dennis å andra sidan hävdar att man under förhöret igår presenterade skriftliga vittnesmål från Alonso, Hamilton och de la Rosa där de ska ha intygat att de inte tagit del av någon Ferraridata öht.
En sak förvirrar mig enormt. Det står ju nu svart på vitt att förarna undkom straff på grund av att de tillhandahöll information till FIA rörande spektaklet. Dennis å andra sidan hävdar att man under förhöret igår presenterade skriftliga vittnesmål från Alonso, Hamilton och de la Rosa där de ska ha intygat att de inte tagit del av någon Ferraridata öht.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Nej förarna säger att stallet inte tagit del av datat, förarna däremot har diskuterat det. Det (o)lustiga i McLarens försvar är att Pedro de la Rosa lyfts fram som konstruktör, designer, testledare och gud vet allt om man hårddrar det lite. Men Ron och hans "tunga" personal visste inget. Tror han själv på det?GMD skrev:Har precis läst igenom domslutet och de nya bevisen. Ingen trevlig litteratur alls. Jag kan inte rösta än, för jag vet helt ärligt talat inte vad jag tycker på punkten rörande förarnas benådning.
En sak förvirrar mig enormt. Det står ju nu svart på vitt att förarna undkom straff på grund av att de tillhandahöll information till FIA rörande spektaklet. Dennis å andra sidan hävdar att man under förhöret igår presenterade skriftliga vittnesmål från Alonso, Hamilton och de la Rosa där de ska ha intygat att de inte tagit del av någon Ferraridata öht.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Borde då inte Ron sparka de som har fört honom bakom ljuset?Pastis skrev:Nej förarna säger att stallet inte tagit del av datat, förarna däremot har diskuterat det. Det (o)lustiga i McLarens försvar är att Pedro de la Rosa lyfts fram som konstruktör, designer, testledare och gud vet allt om man hårddrar det lite. Men Ron och hans "tunga" personal visste inget. Tror han själv på det?GMD skrev:Har precis läst igenom domslutet och de nya bevisen. Ingen trevlig litteratur alls. Jag kan inte rösta än, för jag vet helt ärligt talat inte vad jag tycker på punkten rörande förarnas benådning.
En sak förvirrar mig enormt. Det står ju nu svart på vitt att förarna undkom straff på grund av att de tillhandahöll information till FIA rörande spektaklet. Dennis å andra sidan hävdar att man under förhöret igår presenterade skriftliga vittnesmål från Alonso, Hamilton och de la Rosa där de ska ha intygat att de inte tagit del av någon Ferraridata öht.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jo hela bunten!JTarnstrom skrev:Borde då inte Ron sparka de som har fört honom bakom ljuset?Pastis skrev:Nej förarna säger att stallet inte tagit del av datat, förarna däremot har diskuterat det. Det (o)lustiga i McLarens försvar är att Pedro de la Rosa lyfts fram som konstruktör, designer, testledare och gud vet allt om man hårddrar det lite. Men Ron och hans "tunga" personal visste inget. Tror han själv på det?GMD skrev:Har precis läst igenom domslutet och de nya bevisen. Ingen trevlig litteratur alls. Jag kan inte rösta än, för jag vet helt ärligt talat inte vad jag tycker på punkten rörande förarnas benådning.
En sak förvirrar mig enormt. Det står ju nu svart på vitt att förarna undkom straff på grund av att de tillhandahöll information till FIA rörande spektaklet. Dennis å andra sidan hävdar att man under förhöret igår presenterade skriftliga vittnesmål från Alonso, Hamilton och de la Rosa där de ska ha intygat att de inte tagit del av någon Ferraridata öht.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om Dennis argumentation ska ha någon trovädighet måste han ju backa upp det med agerande. Det gör han inte. Ett mer ihåligt försvar än vad jag hade trott att han skulle mäkta med.Pastis skrev:Jo hela bunten!JTarnstrom skrev:Pastis skrev: Nej förarna säger att stallet inte tagit del av datat, förarna däremot har diskuterat det. Det (o)lustiga i McLarens försvar är att Pedro de la Rosa lyfts fram som konstruktör, designer, testledare och gud vet allt om man hårddrar det lite. Men Ron och hans "tunga" personal visste inget. Tror han själv på det?
Borde då inte Ron sparka de som har fört honom bakom ljuset?
Tärnström
Jag tror att sponsorerna kommer att ställa honom mot väggen och kliver en av dem av kommer resten att få svårt att stanna kvar.
Alonso och de la Rosa borde sparkas på direkten likväl som samtliga involverade i ledargarnityret och de som enbart kan beskyllas för bristande omdöme borde ju avgå självmant.
Men det måste finnas en anledning till att det inte sker och det är att Ron kände till saken.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Nej, gud kan inte sparka sig själv.ANFRAN skrev:Finns det några som kan ge Ron Dennis sparken?
Det senaste jag läste var att uteslutning var mycket nära och att det var vår allas "favorit" Bernie Ecclestone som fick till den nuvarande domen. Han räknar allt i pengar den mannen och tror det är lösningen på allt.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:07
- Ort: Ängelholm
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Efter att ha läst Ron Dennis uttalande från igår igen så kan jag nog medge att du har rätt där. De la Rosas roll i försvaret var tämligen märkligt. Bland annat försökte han ju få FIA att tro att han själv i egenskap av stallets testförare kunde avgöra huruvida datan de fått från Ferrari var relevant eller ej.Pastis skrev:Nej förarna säger att stallet inte tagit del av datat, förarna däremot har diskuterat det. Det (o)lustiga i McLarens försvar är att Pedro de la Rosa lyfts fram som konstruktör, designer, testledare och gud vet allt om man hårddrar det lite. Men Ron och hans "tunga" personal visste inget. Tror han själv på det?GMD skrev:Har precis läst igenom domslutet och de nya bevisen. Ingen trevlig litteratur alls. Jag kan inte rösta än, för jag vet helt ärligt talat inte vad jag tycker på punkten rörande förarnas benådning.
En sak förvirrar mig enormt. Det står ju nu svart på vitt att förarna undkom straff på grund av att de tillhandahöll information till FIA rörande spektaklet. Dennis å andra sidan hävdar att man under förhöret igår presenterade skriftliga vittnesmål från Alonso, Hamilton och de la Rosa där de ska ha intygat att de inte tagit del av någon Ferraridata öht.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
de la Rosa ville testa Ferraris viktfördelning, men konstaterade att den skiljde sig väldigt mycket ifrån McLarens och därför tyckte han inte det verkade vara någon ide, vilket man väl kan anta att även Alonso tyckte, eftersom de tydligen diskuterat det.GMD skrev:Efter att ha läst Ron Dennis uttalande från igår igen så kan jag nog medge att du har rätt där. De la Rosas roll i försvaret var tämligen märkligt. Bland annat försökte han ju få FIA att tro att han själv i egenskap av stallets testförare kunde avgöra huruvida datan de fått från Ferrari var relevant eller ej.Pastis skrev:Nej förarna säger att stallet inte tagit del av datat, förarna däremot har diskuterat det. Det (o)lustiga i McLarens försvar är att Pedro de la Rosa lyfts fram som konstruktör, designer, testledare och gud vet allt om man hårddrar det lite. Men Ron och hans "tunga" personal visste inget. Tror han själv på det?GMD skrev:Har precis läst igenom domslutet och de nya bevisen. Ingen trevlig litteratur alls. Jag kan inte rösta än, för jag vet helt ärligt talat inte vad jag tycker på punkten rörande förarnas benådning.
En sak förvirrar mig enormt. Det står ju nu svart på vitt att förarna undkom straff på grund av att de tillhandahöll information till FIA rörande spektaklet. Dennis å andra sidan hävdar att man under förhöret igår presenterade skriftliga vittnesmål från Alonso, Hamilton och de la Rosa där de ska ha intygat att de inte tagit del av någon Ferraridata öht.
Är det helt orimligt att en testförare kommer fram till nåt sånt själv?
Motsatsen att han skulle nämnt det för teknikerna och de sagt att det inte var någon ide är förstås också rimligt, men är verkligen motsatsen helt orimligt?
Vad det gäller däcksgasen så pratade han ju med en Bridgestone-tekniker, som sade att det inte skulle vara någon förbättring. Det verkar FIA inte tro på.
Frågan är varför de la Rosa skulle ljuga om det, då han riskerar att inte få sin amnesti om det visar sig att han ljuger och det där med Bridgestone-teknikern borde väl ganska enkelt kunna kollas genom att fråga honom? Likadant är ju risken stor att någon McLaren-tekniker säger att han hörde de la Rosa prata med simulator-folket om vikttesten.
Det är förresten fascinerande hur otroligt förbannad Stepney verkar vara på Ferrari, som efter så många år i stallet, där han ju tydligen har varit en stor bidragande orsak till deras framgångar, plötsligt gör nåt så uselt och fullständigt idiotiskt mot sin arbetsgivare.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vilka menar du har fört honom bakom ljuset då, förutom de la Rosa och Alonso?JTarnstrom skrev:
Borde då inte Ron sparka de som har fört honom bakom ljuset?
Tärnström
För det har väl inte framkommit att någon fler har vetat något, än vad som tidigare sagts?
Coughlan är förstås ännu värre ute än vad han var tidigare, men han lär väl inte få vara kvar med tanke på vad Ron sagt om honom.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 19:10
Skäms McLaren
Först lite reflektioner över vad som skett.
Jag trodde aldrig att en sådan här händelse skulle inträffa. Jag trodde inte att det fanns någon riktig substans bakom anklagelserna utan trodde mer det var ett mediadrev initierat och utnyttjat av Ferrari (vilket det också har varit till vis del). Visst, Stepney och Coughlan har fifflat ihop, det har jag inte misstrott en sekund men fokus har knappast varit på denna händelse utan snarare på att Mclaren fuskar. Tyvärr har det ju nu också visat sig vara sant.
Jag kan inte påstå att det är bevisat att McLaren har implementerat något som har sprungit ur felaktigt inhämtad Ferrariinformation, vilket inte heller WMSC kan. Däremot menar de att det inte spelar någon roll då McLaren har innehaft, diskuterat och möjligen utnyttjat hemlig Ferrari information. Jag får nog också hålla med. Det de har gjort är insider och spionage vilket är olagligt i den vanliga förtagsvärlden, så också i Formel 1 världen.
De La Rosa verkar ha varit ganska så inblandad. Alonso verkar också ha lite smutsig byk. Hamilton verkar inte var inblandad. Troligtvis har även andra ingenjörer varit inblandade då det inte är troligt att en testförare kan ha så stor makt att bedöma vad som ska implementeras och testas. Detta anser även WMSC vara fallet.
McLaren har som stall gjort sig skyldigt till brott mot artikel 151(c). Därför straffas stallet. Man utesluts för det år man har fuskat, dvs 2007 och får böta. Skulle det visa sig finnas Ferrari "prylar" på 2008 års bil riskerar de ytterligare uteslutning och jag antar böter. Detta straff anser jag är rimligt. Visst man kan diskutera bötesbeloppet, 100 miljoner USD, men det är ganska mycket pengar. Ca en tiondels årsbuget.
Förarna har genom sitt deltagande till bevisinsamligen (De La Rosa och Alonso) åtnjutit imunitet av WMSC. Hamilton var inte inblandad. De kan därför inte straffas. Deras straff får bli att alla kommer att veta vad som hänt i år och att de var delaktiga. Jag tror inte att det var det här Alonso ville bli hågkommen för... Dock borde kanske De La Rosa fått böter och Alonso böter plus poängavdrag. Men i så fall skulle man fälla alla individer inblandade och det vet jag inte om WMSC har befogenhet att göra. Än svårare att bevisa vilka som verkligen var inblandade.
Slutsats
Jag tycker det här är för jäkligt. Främst för sporten. Den behöver inte sånt här. Det är för mycket pengar inblandade om man drivs till detta för att lyckas och tillfredsställa sponsorer (jämför med aktiemarkanaden av idag). Sedan blir det sådan tråkig hysteri över vad som borde gjorts och andra onyaserade kommentarer, liknande:
- "Ja de borde få böta hundra trilljoner typ, och inte få tävla nästkommande decinnum, hö hö... Å sen sparka hela bunten, hö hö..."
Straffet för stallet är rimligt. Utifrån gjorda överenskommelser är också avsaknade av straff för förarna rimligt.
Tråkigast tycker jag är att det här har hänt... Skäms McLaren! Skäms Alonso!
/Stefan
PS
v-power - På vilka grunder skulle Hamilton straffas?
Om jag jobbar för ett företag som myglar och avslöjas, ska jag då avskedas för vad företaget gjort?
Afran och ni andra - På vilka grunder skulle Ron Dennis sparkas?
Det finns inget i domslutet eller bevisföringen som indikerar att Ron är inblandad. Han var till och med den som tipsade FIA om att emailen existerade. Man är trots allt oskyldig till motsatsen är bevisad. Däremot är han ansvarig och det kommer nog att ställas en del platser till förfogande hos Mclaren efter detta. Möjligtvis tjänsten som testförare men även en del andra...
DS
Jag trodde aldrig att en sådan här händelse skulle inträffa. Jag trodde inte att det fanns någon riktig substans bakom anklagelserna utan trodde mer det var ett mediadrev initierat och utnyttjat av Ferrari (vilket det också har varit till vis del). Visst, Stepney och Coughlan har fifflat ihop, det har jag inte misstrott en sekund men fokus har knappast varit på denna händelse utan snarare på att Mclaren fuskar. Tyvärr har det ju nu också visat sig vara sant.
Jag kan inte påstå att det är bevisat att McLaren har implementerat något som har sprungit ur felaktigt inhämtad Ferrariinformation, vilket inte heller WMSC kan. Däremot menar de att det inte spelar någon roll då McLaren har innehaft, diskuterat och möjligen utnyttjat hemlig Ferrari information. Jag får nog också hålla med. Det de har gjort är insider och spionage vilket är olagligt i den vanliga förtagsvärlden, så också i Formel 1 världen.
De La Rosa verkar ha varit ganska så inblandad. Alonso verkar också ha lite smutsig byk. Hamilton verkar inte var inblandad. Troligtvis har även andra ingenjörer varit inblandade då det inte är troligt att en testförare kan ha så stor makt att bedöma vad som ska implementeras och testas. Detta anser även WMSC vara fallet.
McLaren har som stall gjort sig skyldigt till brott mot artikel 151(c). Därför straffas stallet. Man utesluts för det år man har fuskat, dvs 2007 och får böta. Skulle det visa sig finnas Ferrari "prylar" på 2008 års bil riskerar de ytterligare uteslutning och jag antar böter. Detta straff anser jag är rimligt. Visst man kan diskutera bötesbeloppet, 100 miljoner USD, men det är ganska mycket pengar. Ca en tiondels årsbuget.
Förarna har genom sitt deltagande till bevisinsamligen (De La Rosa och Alonso) åtnjutit imunitet av WMSC. Hamilton var inte inblandad. De kan därför inte straffas. Deras straff får bli att alla kommer att veta vad som hänt i år och att de var delaktiga. Jag tror inte att det var det här Alonso ville bli hågkommen för... Dock borde kanske De La Rosa fått böter och Alonso böter plus poängavdrag. Men i så fall skulle man fälla alla individer inblandade och det vet jag inte om WMSC har befogenhet att göra. Än svårare att bevisa vilka som verkligen var inblandade.
Slutsats
Jag tycker det här är för jäkligt. Främst för sporten. Den behöver inte sånt här. Det är för mycket pengar inblandade om man drivs till detta för att lyckas och tillfredsställa sponsorer (jämför med aktiemarkanaden av idag). Sedan blir det sådan tråkig hysteri över vad som borde gjorts och andra onyaserade kommentarer, liknande:
- "Ja de borde få böta hundra trilljoner typ, och inte få tävla nästkommande decinnum, hö hö... Å sen sparka hela bunten, hö hö..."
Straffet för stallet är rimligt. Utifrån gjorda överenskommelser är också avsaknade av straff för förarna rimligt.
Tråkigast tycker jag är att det här har hänt... Skäms McLaren! Skäms Alonso!
/Stefan
PS
v-power - På vilka grunder skulle Hamilton straffas?
Om jag jobbar för ett företag som myglar och avslöjas, ska jag då avskedas för vad företaget gjort?
Afran och ni andra - På vilka grunder skulle Ron Dennis sparkas?
Det finns inget i domslutet eller bevisföringen som indikerar att Ron är inblandad. Han var till och med den som tipsade FIA om att emailen existerade. Man är trots allt oskyldig till motsatsen är bevisad. Däremot är han ansvarig och det kommer nog att ställas en del platser till förfogande hos Mclaren efter detta. Möjligtvis tjänsten som testförare men även en del andra...
DS
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Re: Skäms McLaren
Svara då på den här frågan: om Ron Dennis inte visste något om detta, är det inte rimligt att han sparkar de som har fört honom bakom ljuset? I vilket annat vanligt företag hade det varit det enda rimliga. Nu gör inte Ron Dennis det. Varför då? Ge mig några skäl! Jag hittar inga andra skäl, hur mycket jag än letar, än att han kände till det som hände och då återstår inget annat alternativ än att ja, han borde sparkas eller avgå självmant.lastefan skrev: Afran och ni andra - På vilka grunder skulle Ron Dennis sparkas?
Det finns inget i domslutet eller bevisföringen som indikerar att Ron är inblandad. Han var till och med den som tipsade FIA om att emailen existerade. Man är trots allt oskyldig till motsatsen är bevisad. Däremot är han ansvarig och det kommer nog att ställas en del platser till förfogande hos Mclaren efter detta. Möjligtvis tjänsten som testförare men även en del andra...
DS
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:07
- Ort: Ängelholm
Re: Skäms McLaren
Här kommer ett litet uydrag av domen så avgör själv:lastefan skrev:Först lite reflektioner över vad som skett.
Jag trodde aldrig att en sådan här händelse skulle inträffa. Jag trodde inte att det fanns någon riktig substans bakom anklagelserna utan trodde mer det var ett mediadrev initierat och utnyttjat av Ferrari (vilket det också har varit till vis del). Visst, Stepney och Coughlan har fifflat ihop, det har jag inte misstrott en sekund men fokus har knappast varit på denna händelse utan snarare på att Mclaren fuskar. Tyvärr har det ju nu också visat sig vara sant.
Jag kan inte påstå att det är bevisat att McLaren har implementerat något som har sprungit ur felaktigt inhämtad Ferrariinformation, vilket inte heller WMSC kan. Däremot menar de att det inte spelar någon roll då McLaren har innehaft, diskuterat och möjligen utnyttjat hemlig Ferrari information. Jag får nog också hålla med. Det de har gjort är insider och spionage vilket är olagligt i den vanliga förtagsvärlden, så också i Formel 1 världen.
De La Rosa verkar ha varit ganska så inblandad. Alonso verkar också ha lite smutsig byk. Hamilton verkar inte var inblandad. Troligtvis har även andra ingenjörer varit inblandade då det inte är troligt att en testförare kan ha så stor makt att bedöma vad som ska implementeras och testas. Detta anser även WMSC vara fallet.
McLaren har som stall gjort sig skyldigt till brott mot artikel 151(c). Därför straffas stallet. Man utesluts för det år man har fuskat, dvs 2007 och får böta. Skulle det visa sig finnas Ferrari "prylar" på 2008 års bil riskerar de ytterligare uteslutning och jag antar böter. Detta straff anser jag är rimligt. Visst man kan diskutera bötesbeloppet, 100 miljoner USD, men det är ganska mycket pengar. Ca en tiondels årsbuget.
Förarna har genom sitt deltagande till bevisinsamligen (De La Rosa och Alonso) åtnjutit imunitet av WMSC. Hamilton var inte inblandad. De kan därför inte straffas. Deras straff får bli att alla kommer att veta vad som hänt i år och att de var delaktiga. Jag tror inte att det var det här Alonso ville bli hågkommen för... Dock borde kanske De La Rosa fått böter och Alonso böter plus poängavdrag. Men i så fall skulle man fälla alla individer inblandade och det vet jag inte om WMSC har befogenhet att göra. Än svårare att bevisa vilka som verkligen var inblandade.
Slutsats
Jag tycker det här är för jäkligt. Främst för sporten. Den behöver inte sånt här. Det är för mycket pengar inblandade om man drivs till detta för att lyckas och tillfredsställa sponsorer (jämför med aktiemarkanaden av idag). Sedan blir det sådan tråkig hysteri över vad som borde gjorts och andra onyaserade kommentarer, liknande:
- "Ja de borde få böta hundra trilljoner typ, och inte få tävla nästkommande decinnum, hö hö... Å sen sparka hela bunten, hö hö..."
Straffet för stallet är rimligt. Utifrån gjorda överenskommelser är också avsaknade av straff för förarna rimligt.
Tråkigast tycker jag är att det här har hänt... Skäms McLaren! Skäms Alonso!
/Stefan
PS
v-power - På vilka grunder skulle Hamilton straffas?
Om jag jobbar för ett företag som myglar och avslöjas, ska jag då avskedas för vad företaget gjort?
Afran och ni andra - På vilka grunder skulle Ron Dennis sparkas?
Det finns inget i domslutet eller bevisföringen som indikerar att Ron är inblandad. Han var till och med den som tipsade FIA om att emailen existerade. Man är trots allt oskyldig till motsatsen är bevisad. Däremot är han ansvarig och det kommer nog att ställas en del platser till förfogande hos Mclaren efter detta. Möjligtvis tjänsten som testförare men även en del andra...
DS
I en rapport som FIA World Motor Sports Council (WMSC) har sammanställt fastslås att stjärnan Fernando Alonso trots allt är inblandad.
Han ska ha haft tillgång till hemlig teknisk information från Ferrari.
I den detaljerade rapporten motiverar WMSC sitt beslut att bötfälla McLaren-Mercedes med 657 miljoner kronor.
Det framkommer även att förarna Fernando Alonso och Pedri de la Rosa har varit betydligt mer inblandade än vad som tidigare har framkommit.
Den 21 mars i år skrev Pedro de la Rosa ett e-mejl till stallets före detta chefsdesigner Mike Coughlan: ”Hej Mike, vet du den röda bilens (Ferrari) viktfördelning. Det skulle vara viktigt för oss att veta så att vi kan testa i vår simulator”.
De la Rosa har bekräftat till WMSC att han har mottagit ett detaljerat sms från Coughlan angående viktfördelningen.
Fyra dagar senare skickade de la Rosa ett mejl till Fernando Alonso och infomerade om det han hade fått veta. Alonso undrade om informationen var hundraprocentigt tillförlitlig och de la Rosa svarade: ”All information från Ferrari är tillförlitlig. Det kommer från Nigel Stepney, deras tidigare chefsmekaniker. Han är samma person som informerade oss i Australien att Kimi stoppade på 18:e varvet. Han är god vän till Mike Coughlin, vår chefsdesigner”.
De la Rosa påkallade Alonsos uppmärksamhet angående en gas som blåser upp reservdäcket så att det håller nere temperaturen och minskar blåsor.
I Alonsos svar meddelar han att McLaren ska testa gasen i sina däck: ”De har något som skiljer sig från andra. Hoppas att vi kan pröva det under testerna och få förtursrätt”.
Detta kallar jag inte att det är bara företaget som myglar eller vad tycker du???
/v-power
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:07
- Ort: Ängelholm
Även om jag citerade aftonbladet så har de ju lyckats bra att översätta domen från engelska till svenska så man kan undra vem som inte vet ett piss om motorsport och noll om Formel 1!!!!!!!!!!!!Pastis skrev:Citera inte Aftonbladet här tack! De kan inte ett piss om motorsport och noll om Formel 1.
/v-power
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Var sitter reservdäcket och varför skulle de fylla på gasen i enbart det och inte i de ordinarie däcken?v-power skrev:Även om jag citerade aftonbladet så har de ju lyckats bra att översätta domen från engelska till svenska så man kan undra vem som inte vet ett piss om motorsport och noll om Formel 1!!!!!!!!!!!!Pastis skrev:Citera inte Aftonbladet här tack! De kan inte ett piss om motorsport och noll om Formel 1.
/v-power
Edit:
lastefans fråga gällde ju förresten varför Hamilton skulle straffas och hade ju inget med Alonso och de la Rosas del i det hela att göra.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Lyckats bra att översätta domen? Du måste skoja, översättningen är urkass!v-power skrev:Även om jag citerade aftonbladet så har de ju lyckats bra att översätta domen från engelska till svenska så man kan undra vem som inte vet ett piss om motorsport och noll om Formel 1!!!!!!!!!!!!Pastis skrev:Citera inte Aftonbladet här tack! De kan inte ett piss om motorsport och noll om Formel 1.
/v-power
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:07
- Ort: Ängelholm
Släng iväg ett mail till det fuskande stallet McLaren de har säkert svaret och har inte de det så har garanterat Alonso svaret..AndersF1 skrev:Var sitter reservdäcket och varför skulle de fylla på gasen i enbart det och inte i de ordinarie däcken?v-power skrev:Även om jag citerade aftonbladet så har de ju lyckats bra att översätta domen från engelska till svenska så man kan undra vem som inte vet ett piss om motorsport och noll om Formel 1!!!!!!!!!!!!Pastis skrev:Citera inte Aftonbladet här tack! De kan inte ett piss om motorsport och noll om Formel 1.
/v-power
Edit:
lastefans fråga gällde ju förresten varför Hamilton skulle straffas och hade ju inget med Alonso och de la Rosas del i det hela att göra.
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: Skäms McLaren
Nu ska jag inte försvara någon eller något här, utan bara ställa en enkel fråga. HAr du kännedom om anställningsreglerna i Storbritannien?JTarnstrom skrev:Svara då på den här frågan: om Ron Dennis inte visste något om detta, är det inte rimligt att han sparkar de som har fört honom bakom ljuset? I vilket annat vanligt företag hade det varit det enda rimliga. Nu gör inte Ron Dennis det. Varför då? Ge mig några skäl! Jag hittar inga andra skäl, hur mycket jag än letar, än att han kände till det som hände och då återstår inget annat alternativ än att ja, han borde sparkas eller avgå självmant.lastefan skrev: Afran och ni andra - På vilka grunder skulle Ron Dennis sparkas?
Det finns inget i domslutet eller bevisföringen som indikerar att Ron är inblandad. Han var till och med den som tipsade FIA om att emailen existerade. Man är trots allt oskyldig till motsatsen är bevisad. Däremot är han ansvarig och det kommer nog att ställas en del platser till förfogande hos Mclaren efter detta. Möjligtvis tjänsten som testförare men även en del andra...
DS
Tärnström
Jag har det inte, men en liten liten minimal kännedom om reglerna i Sverige har jag och om de i Storbritannien överensstämmer med de i Sverige så kan Ron Dennis inte utan vidare sparka anställda hos McLaren. Han kan stänga av dem från deras arbete och anställning i avvaktan på utredning om de brutit anställningsavtalet. Detta gissar jag gäller situationen för blandannat Coughlan som ännu inte fått någon dom och därför svårligen kan sparkas utan ekonomisk ersättning.
Vad gäller förare råder nog inget anställningsförhållande utan ett avtal mellan två juridiska personer som kan brytas av ena eller andra parten. Min gissning är att ingendera part har intresse och möjlighet att bryta de kontrakten nu, men att det efter avslutad säsong kommer finnas möjlighet att bryta kontrakt. De la Rosa tror jag t.ex. har ett kontrakt endast för detta år - Alonso tror jag har möjlighet nu att bryta sitt två eller treårskontrakt med stallet efter säsongens slut. McLaren är de facto dömda av FIA vilket som jag uppfattat det var en förutsättning för Alonso att lämna stallet innan kontraktet löpte ut.
Vad gäller Ron Dennis ev. framtid i stallet så är det väl upp till bolagets styrelse. Ron Dennis är ju inte bara anställda VD utan en av stallets delägare och även om han inte har en fortsatt operativ anställning så är han delägare i stallet fram tills någon köper hans ägarandelar och han säljer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Rimligen måste ett företag kunna slänga ut folk som skadar den egna verksamheten. Och rimligen borde de la Rosa och Alonso gjort sig skyldiga till kontraktsbrott, kan inte tänka mig annat. Annars borde McLaren skaffa sig andra jurister... Nej, jag vet inte säkert hur det funkar i England men något borde Dennis ha kunnat gjort.
Jag gissar att Alonso inte kör alla de resterande loppen. I veckan väntar ett besök på Rons kontor.
Tärnström
Jag gissar att Alonso inte kör alla de resterande loppen. I veckan väntar ett besök på Rons kontor.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
jag blir så j...a förbannad hur kan dett vara sant 700 sidor info från ferrari blir allmän bygg grund hos en konkurerande konstrutör. när det finns så graverande sanning som detta 11mars- 3juli 288sms 35 samtal mellan rosa-alonso!!! jag är en finne men jag har hyst en stor respekt för alonso som förare men det är ju slut nu summan av detta ok jämt förar vm men på vilka grunder......... som sagt jag är en finne som säger"THE FLYING FINNS" are the best.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Problemet är att man också ska bevisa att personerna ifråga har skadat verksamheten. Som reglerna är i Sverige så kan man inte sparka folk hur som helst även om det skrivs mycket om dem i media.
T.ex. den våldtäktsdöma plastikkirurgen i Malmö tror jag inte fick sparken förrän han fick sin dom i veckan. Innan dess var han avstängd från jobbet.
Det är nog anledningen till att Coughlan är avstängd och inte sparkad i juridisk mening gissar jag helt friskt. FIA må vara stort i ankdammen i F1 men betydelselöst i resten av världen. Den dag, till vilken det bara är en tidsfråga, Coughlan fälls i civil domstol blir han nog också formellt sparkad.
Vad gäller de la Rosa och Alonso kan vi bara gissa men en inte helt fel gissning är kanske att de som många förare inte är formellt anställda utan kontraktsanställda. Troligen via egna företag - och då är väl frågan vad dessa juridiska personer har avtalat dem emellan.
Men jag skulle gissa på att både McLaren och Alonso båda har skäl enligt kontrakten att bryta deras samarbete efter årets säsong. Om det sker innan dess återstår väl att se men det är nog en underdrift att påstå att samarbetet förare/stall är ganska infekterat nu.
Ron har inget vidare track record vad gäller att sköta mänskliga relationer till unga förare. Tre i rad nu.
T.ex. den våldtäktsdöma plastikkirurgen i Malmö tror jag inte fick sparken förrän han fick sin dom i veckan. Innan dess var han avstängd från jobbet.
Det är nog anledningen till att Coughlan är avstängd och inte sparkad i juridisk mening gissar jag helt friskt. FIA må vara stort i ankdammen i F1 men betydelselöst i resten av världen. Den dag, till vilken det bara är en tidsfråga, Coughlan fälls i civil domstol blir han nog också formellt sparkad.
Vad gäller de la Rosa och Alonso kan vi bara gissa men en inte helt fel gissning är kanske att de som många förare inte är formellt anställda utan kontraktsanställda. Troligen via egna företag - och då är väl frågan vad dessa juridiska personer har avtalat dem emellan.
Men jag skulle gissa på att både McLaren och Alonso båda har skäl enligt kontrakten att bryta deras samarbete efter årets säsong. Om det sker innan dess återstår väl att se men det är nog en underdrift att påstå att samarbetet förare/stall är ganska infekterat nu.
Ron har inget vidare track record vad gäller att sköta mänskliga relationer till unga förare. Tre i rad nu.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 22:21
ferrari är ju inga duvungar dom vet nog när man kan vända någonting till deras fördel..men bevisen är framlagda så maclaren ska ta sitt straff..men jag tycker att förarmästerskapet ska påverkas också. hur det vet jag inte.. kanske man ska ta av dom poängen som dom leder med över nästkommande som är kimmi 74p. .. dom där 100 miljoner dollars verkar ju inte bli så mycket när allt kommer omkring...men va fan vet jag
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
Helt sjukt att man kan få köra med en m.h.a fusk framtagen bilen (i alla fall inställd).
Som någon (vis?) här på forumet skrev tidigare (Jag tror det gällde McLarens låda...):
Om teamet i smyg installerar en, låt oss säga turbo på Alonsos bil. Han kör och vinner VM och sen hittar FIA turbon.
Ska då Alonso vinna VM för att han "inte visste" eller ska han fråntas poängen?... Inte så bökigt val i mina ögon.
Som någon (vis?) här på forumet skrev tidigare (Jag tror det gällde McLarens låda...):
Om teamet i smyg installerar en, låt oss säga turbo på Alonsos bil. Han kör och vinner VM och sen hittar FIA turbon.
Ska då Alonso vinna VM för att han "inte visste" eller ska han fråntas poängen?... Inte så bökigt val i mina ögon.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med alla de klausuler som brukar ingå i förarkontrakten skulle det förvåna mig om inte Ron har tillräckligt på fötterna för att låta de två nötterna gå per omgående. Gör han inte det så förstår jag hans agerande ännu mindre.LuckyStrike1 skrev:Problemet är att man också ska bevisa att personerna ifråga har skadat verksamheten. Som reglerna är i Sverige så kan man inte sparka folk hur som helst även om det skrivs mycket om dem i media.
T.ex. den våldtäktsdöma plastikkirurgen i Malmö tror jag inte fick sparken förrän han fick sin dom i veckan. Innan dess var han avstängd från jobbet.
Det är nog anledningen till att Coughlan är avstängd och inte sparkad i juridisk mening gissar jag helt friskt. FIA må vara stort i ankdammen i F1 men betydelselöst i resten av världen. Den dag, till vilken det bara är en tidsfråga, Coughlan fälls i civil domstol blir han nog också formellt sparkad.
Vad gäller de la Rosa och Alonso kan vi bara gissa men en inte helt fel gissning är kanske att de som många förare inte är formellt anställda utan kontraktsanställda. Troligen via egna företag - och då är väl frågan vad dessa juridiska personer har avtalat dem emellan.
Men jag skulle gissa på att både McLaren och Alonso båda har skäl enligt kontrakten att bryta deras samarbete efter årets säsong. Om det sker innan dess återstår väl att se men det är nog en underdrift att påstå att samarbetet förare/stall är ganska infekterat nu.
Ron har inget vidare track record vad gäller att sköta mänskliga relationer till unga förare. Tre i rad nu.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men, det kan ju också vara så att Ron har bestämt sig för att jävlas med Alonso...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det verkar ju som att det var Ron som tipsade FIA efter kvalet i Ungern.
Han hade nog hoppats på straff för Alonso men blev själv straffad.
Confirming his actions, Dennis said: "I want to stress that once I became aware new evidence might exist, which I did on the morning of the Hungarian Grand Prix, I immediately phoned the FIA to keep them informed."
Han hade nog hoppats på straff för Alonso men blev själv straffad.
Confirming his actions, Dennis said: "I want to stress that once I became aware new evidence might exist, which I did on the morning of the Hungarian Grand Prix, I immediately phoned the FIA to keep them informed."
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, som jag skrev tror åtminstone jag att både McLaren och Alonso har möjlighet att nu bryta kontraktet de har med varandra.
Om det däremot sker är en annan sak, men jag skulle bli förvånad om Alonso kör för teamet nästa år. Men konstigare saker har skett, och ankdammen F1 kommer att rulla igång en ny säsong och för varje lopp kommer detta att blekna.
Om det däremot sker är en annan sak, men jag skulle bli förvånad om Alonso kör för teamet nästa år. Men konstigare saker har skett, och ankdammen F1 kommer att rulla igång en ny säsong och för varje lopp kommer detta att blekna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:07
- Ort: Ängelholm
v-power skrev:När det gäller Hamilton så har jag svårt för att tro att han ingenting skulle veta, visst han förnekar men det har även Ron och Alonso gjort och vi kan ju se resultatet av detta..AndersF1 skrev:Var sitter reservdäcket och varför skulle de fylla på gasen i enbart det och inte i de ordinarie däcken?v-power skrev: Även om jag citerade aftonbladet så har de ju lyckats bra att översätta domen från engelska till svenska så man kan undra vem som inte vet ett piss om motorsport och noll om Formel 1!!!!!!!!!!!!
/v-power
Edit:
lastefans fråga gällde ju förresten varför Hamilton skulle straffas och hade ju inget med Alonso och de la Rosas del i det hela att göra.
Släng iväg ett mail till det fuskande stallet McLaren de har säkert svaret och har inte de det så har garanterat Alonso svaret..
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Re: Skäms McLaren
Antingen var Ron Dennis ordentligt insyltad i härvan och visste exakt vad som försiggicks. Och valde att tiga ända till augusti. Det vore illa.lastefan skrev:Afran och ni andra - På vilka grunder skulle Ron Dennis sparkas?
Det finns inget i domslutet eller bevisföringen som indikerar att Ron är inblandad. Han var till och med den som tipsade FIA om att emailen existerade. Man är trots allt oskyldig till motsatsen är bevisad. Däremot är han ansvarig och det kommer nog att ställas en del platser till förfogande hos Mclaren efter detta. Möjligtvis tjänsten som testförare men även en del andra...
DS
Eller så hade Ron Dennis ingen aning om att stallet utvecklade sin bil utifrån 780 sidor Ferraridokument och kontinuerliga spionrapporter från Ferraris tester. Förrän i augusti. Det vore illa.
Antingen eller. Jag vet inte vilket av alternativen som är värst. Oavsett alternativ borde Ron Dennis förtroende vara förbrukat. Förutsatt att det inte är självklart i alla stall att den här sortens fusk skulle accepteras och omfamnas – det är kanske en del av kulturen i Formel 1, och i så fall har det aldrig funnits något förtroende att förbruka.
Edit 16:21: Ron Dennis tror på alternativ 2 och Max Mosley på alternativ 1.
Senast redigerad av ANFRAN den lör sep 15, 2007 16:22, redigerad totalt 1 gång.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Här kommer så äntligen den efterlängtade kommentaren ifrån "the Jari" angående utslaget i spionhärvan.
Först vill jag dock påpeka att de som varit ute efter att hitta och kasta skit på Ron Dennis av personliga skäl eller andra kan sluta läsa redan nu, ni kommer inte hitta medhåll ifrån mig för något särskilt graverande emot uncle Ron då jag tror att detta är något som skett "i garaget" nördar och ingenjörer emellan.
Huruvida Ron visste något eller inte anser jag inte vara viktigt då Ron för mig bara är en ägare och inte en operativ chef.
Norbert Haug likaså.
Däremot anser jag att samtliga i ingejörsteamet och i testteamen har gjort sig skyldiga till brott mot 151c och jag tycker definitivt att det straff McLaren fått är rättvist och helt enligt en linje jag hade valt. OM det, som nu verkar vara fastställt att t.ex Kimis depåstrategier varit en kunskap McLaren haft under året borde även McLarens förare drabbas av poängavdrag åtminstone för de delar där man kan visa att de dragit sportsliga fördelar av att ha vetat hur motståndaren lagt upp sina lopp.
Halvera Alonsos och Hamiltons poäng, även om Kimis eller Massas titlar skulle vara mindre värda på köpet.
Rättvisa framför allt...
Först vill jag dock påpeka att de som varit ute efter att hitta och kasta skit på Ron Dennis av personliga skäl eller andra kan sluta läsa redan nu, ni kommer inte hitta medhåll ifrån mig för något särskilt graverande emot uncle Ron då jag tror att detta är något som skett "i garaget" nördar och ingenjörer emellan.
Huruvida Ron visste något eller inte anser jag inte vara viktigt då Ron för mig bara är en ägare och inte en operativ chef.
Norbert Haug likaså.
Däremot anser jag att samtliga i ingejörsteamet och i testteamen har gjort sig skyldiga till brott mot 151c och jag tycker definitivt att det straff McLaren fått är rättvist och helt enligt en linje jag hade valt. OM det, som nu verkar vara fastställt att t.ex Kimis depåstrategier varit en kunskap McLaren haft under året borde även McLarens förare drabbas av poängavdrag åtminstone för de delar där man kan visa att de dragit sportsliga fördelar av att ha vetat hur motståndaren lagt upp sina lopp.
Halvera Alonsos och Hamiltons poäng, även om Kimis eller Massas titlar skulle vara mindre värda på köpet.
Rättvisa framför allt...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: lör sep 15, 2007 20:05
- Ort: Falkenberg
Hur tror du att en vm titel för Hamilton/Alonso skulle kännas då? Känns bra att ta en titel med hjälp av fusk?Jari skrev: Halvera Alonsos och Hamiltons poäng, även om Kimis eller Massas titlar skulle vara mindre värda på köpet.
Rättvisa framför allt...
Jag håller dock med dig om att Hamiltons och Alonsos poäng borde minskas, det var bara Ferrari förarnas värde jag reagerade på...
Kimi Räikkönen - Iceman
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag har inte lyckats uttyda något klander mot Hamilton i denna affär, någon som har bättre koll?
Att hamilton åtnjutit en del oförtjänta förbättringar på sin bil som ett resultat av spionaffären må va hänt, men jag har en känsla av att han hölls utan vetskap om vad som pågick?!?!?!
Att hamilton åtnjutit en del oförtjänta förbättringar på sin bil som ett resultat av spionaffären må va hänt, men jag har en känsla av att han hölls utan vetskap om vad som pågick?!?!?!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Cheever skrev:FIA är aldeles för mesiga, det enda som biter på ett stall av MCLarens dignitet är poängavdrag för förarna. Allt annat är ett slag i luften, även om $100 är en ansenlig summa.
Håller med fullständigt,det är ju ändå förarna som har den största PR-potensialen,det är ju där stallen drar in mest pengar.
Sen är det ju Alonso som inte tål att en nykomling kommer och knäpper han på näsan,så att han måste ta till alla mdel för att slå honom.
Som att hindra kollegan i depån o.s.v.
Helt övertygad om att Alonso skulle använda infon.om den inte kommit ut.
Föresten så har han ju tagit del av infon(E-posttrafik).så hur ska vi veta om han inte använder den ihop med sin raceingenjör?
Nej,den föraren har bränt sitt förtroende för all framtid.
FUSKARE!!!!!!
Frippe
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Fp730a skrev:Helt sjukt att man kan få köra med en m.h.a fusk framtagen bilen (i alla fall inställd).
Som någon (vis?) här på forumet skrev tidigare (Jag tror det gällde McLarens låda...):
Om teamet i smyg installerar en, låt oss säga turbo på Alonsos bil. Han kör och vinner VM och sen hittar FIA turbon.
Ska då Alonso vinna VM för att han "inte visste" eller ska han fråntas poängen?... Inte så bökigt val i mina ögon.
Ytterligare ett bra inägg,helt i min stil!!!
Man kan ju också fråga sej varför inte Renault inte är minst lika bra som Mclaren,med tanke på att man är dubbel värlsmästare +att man också körde på Michelin förra året.
Kanske har att göra med en del info Mclaren tagit del av?
Frippe
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
Som jag förstår det så har dessa mail avslöjats innan de lämnat in dem. Man kan ju fråga sig varför de annars skulle lämnat dem till FIA, har de gjort det frivilligt utan att någon vetat om att de existerat så är de ju otroligt korkade.Geer skrev:Tydligen har DLR och Alonso skickat mailen till FIA.Transalp skrev:Är det inte spioneri att läsa andras e-mail? Någon måste ju uppenbarligen ha gjort det.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Ron sa till Max att Alonso säger att han har information om spion dokumenten. Max skriver till Alonso och DLR att om dom lämnar information så kommer dom inte att straffas. Dom skickar mailen till Max.Transalp skrev:Som jag förstår det så har dessa mail avslöjats innan de lämnat in dem. Man kan ju fråga sig varför de annars skulle lämnat dem till FIA, har de gjort det frivilligt utan att någon vetat om att de existerat så är de ju otroligt korkade.Geer skrev:Tydligen har DLR och Alonso skickat mailen till FIA.Transalp skrev:Är det inte spioneri att läsa andras e-mail? Någon måste ju uppenbarligen ha gjort det.