Vad är Hamiltons / Alonsos eventuela WDC titel värd?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

woodi skrev:Till skillnad från Fisichella som är en loser. :D
Haha nu har jag det faktiskt ganska roligt :lol: :up:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:Jag kan inte komma på någon större "looser" än Alesi!!!:D
Vad är det som han lösgör då?
Han lösgjorde bucklan från Kimi som denne stal i Brasilien!!! :D

Jag kommer ärligt talat inte på någon så urbota tallanglös förare som kört för Scuderia som Alesi!!!???

Scuderia har haft många "stjärnor" som förare. Inte ens Lillövis var så dålig som Alesi! Den av sin far klonade Rubens "dolly" Barichello var visserligen en sopa, men inte i Alesis kaliber. Eddie Irvine var en gudabegåvad förare och festprisse jämfört med Alesi. Berger som körde 10000000 (det känns nästan så) lopp i sin karriär var bättre. Jag kommer ärligt talat inte på någon så dålig.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ivan Capelli

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Andrea de Cracharis?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jögga skrev:Andrea de Cracharis?
Han har väl inte kört för Ferrari heller?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det måste ju vara Michael Schumacher, i alla fall om man ska tro på experterna på Fria Ordet... grabbarna med järnkoll.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo, men Schumacher är ju lite utom tävlan i ett sådant här sammanhang. Den mest talanglösa som kört för Ferrari förutom Schumacher är ju det underförstådda.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det var väl en del plantor som körde Ferrari i början av 70-talet, men Capelli är nog den man främst tänker på.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

woodi skrev:
Lemon skrev:Hos något stall eller?
Ja hos Ferrari, förmodligen för att diskutera nästa års säsong när han ska ersätta Kimi.
Tror nog att Todt hellre sätter en bakfull Kimi bakom ratten än att han låter Alesi köra ner stallet i botten igen.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

LuckyStrike1 skrev:
Jögga skrev:Andrea de Cracharis?
Han har väl inte kört för Ferrari heller?
Nej, det har han inte. Jag missade att det tvunget att vara gamla Ferrari-piloter.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

woodi skrev:
Ja hos Ferrari, förmodligen för att diskutera nästa års säsong när han ska ersätta Kimi.
och sedan gick han vidare till Renault... för att ersätta Fisichella? :D
Keep on Boppin´
Gösta

Inlägg av Gösta »

Bopper skrev:
woodi skrev:
Fisichella är oersättlig. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
Bopper skrev:
woodi skrev: Ja hos Ferrari, förmodligen för att diskutera nästa års säsong när han ska ersätta Kimi.
Fisichella är oersättlig. :up:
Nästa år ska han bli mästare - det är hans år. Och Coulthards... Inte ens om de två var de enda som ställde upp skulle de vinna.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta

Inlägg av Gösta »

Nu har vi facit.

Tycker att McLarenförarnas WDC titel är nu starkt devalverad, jag tycker den är i princip värdelös. Hade förarna någon skam i kroppen så skulle de inte köra de återstående 4 loppen med McLarenbilarna, men det kanske är för mycket begärt av dessa 2 "herrar"?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ser inte ut som om domen tyder på att FIA anser att McLaren har fuskat och då är straffet en skandal! Då har de åkt på historiens hårdaste straff medan riktigt fusk, som har förekommit massvis med gånger tidigare, har bestraffats lindrigare.

Tärnström

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Det är verkligen märkligt när det var friande dom i Juli och nu skall något ha tillkommit som är så stakt. Märkligt också om dom blir av med alla konstruktörspoäng, varför får förarna behålla sina. Menar FIA att McLaren fuskat och lurat till sig poäng av de andra så har väl förarna som kört biljäveln också det rent logiskt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Om McLarenförarna legat sexa och sjua i vm, så hade dom förmodligen blivit diskade även från WDC. Men nu när dom ligger etta och två så blir det värre att utesluta dom. F1 har helt enkelt inte råd med ett sådant straff.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Usch allt är politik :argh:
I.Kilmister
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Om McLarenförarna legat sexa och sjua i vm, så hade dom förmodligen blivit diskade även från WDC. Men nu när dom ligger etta och två så blir det värre att utesluta dom. F1 har helt enkelt inte råd med ett sådant straff.
Precis, och så finns de dem som säger att Ferrari gynnas av FIA!!! Nu kanske den kritiken dämpas något.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Undrar hur det blir med bilder på konkurrenternas bilar i framtiden, blir det förbjudet?

Om det innebär ett så himla hårt straff att ta emot uppgifter som frivilligt lämnas ifrån en anställd hos en konkurrent, så borde väl ett aktivt spionerande med teleobjektiv straffas betydligt hårdare?

Vad händer om det dessutom kan bevisas att man använt sig av den fotade informationen och alltså med nån sorts tolkning har fuskat, blir det banning i 5 år då?

Eller avgörs straffet av hur mycket ovän stallchefen är med Max och vilken som står i den anklagande hörnan?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Och samtidigt åker Renault omkring med McLarens kylare...

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Mycket av det är nog på grund av Hamilton som har blivit F1s nya superstjärna. Han säljer och Ecclestone, samt Mosley drömmer nog om att han ska vinna VM. Så att dom inom motorsporten fått sin egna brittiska motsvarighet till Michael Jordan eller Tiger Woods.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

asså varför McLarenförarana får behålla sina WDC-poäng.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Mike Coughlans version om hur det hela gått till känns inte trovärdig. Hela artikeln som finns på autosport känns tyvärr som en förljugen efterkonstruktion.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Ron begriper fortfarande inte vad han gjort för fel. Felet han gjort är att han själv stått på barikaden och sagt för mycket sanningar .
Titta på Ferrari som är mästare i ränksmideri, läck uppgifterna till nån trogen journalist låt honom ställa frågan svara lite lagom på frågan, beroende på omständigheten. Så skall slipstenen dras i F1.
Ta Flavio förra året, massadämparna var på tapeten och Flavio lagom sur. Inte fan hade han presskonferens och beskyllde alla till höger och vänster om fusk. Han bet ihop och läckte lagom mycket och på direkta frågor från nån så antydde han att Ferrari låg bakom.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Sami skrev:Mike Coughlans version om hur det hela gått till känns inte trovärdig. Hela artikeln som finns på autosport känns tyvärr som en förljugen efterkonstruktion.
Det som känns minst trovärdigt i Coughlans berättelse är hur mycket han har tittat i papperen och varför han scannade av dem, om han nu mest var lite ytligt intresserad. Berättelsen om hur Stepney kontaktat honom och hur mycket han talat om för de andra i McLaren är väl inte så otrolig. Ron och de andra talar ju inte allt för gott om honom för att uttrycka det milt, så han tjänar väl ingenting på att framställa dem i bättre dagar genom att ljuga vad han sagt till dem.

Dessutom låter det inte så jättetroligt när han säger att han följde med till Honda enbart av nyfikenhet och enligt Ron så kontaktade de Toyota också. Det känns ju lite grand som att de var sugna på att för en stor summa pengar gå till Honda eller Toyota och sedan bli hjältar där genom att ha med sig några diskar information ifrån både Ferrari och McLaren. McLaren är möjligen inte så hjälpt av Ferrari-infomationen, eftersom de ofta är snabbare, eller åtminstone ungefär lika snabb och speciellt inte på en färdigkonstruerad bil, men en hopplöst långsam bil som Honda eller Toyota kan det nog vara en god hjälp på vägen inför nästa år.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Christoffer skrev:Usch allt är politik
Givetvis. Detta är F1...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

AndersF1 skrev:Berättelsen om hur Stepney kontaktat honom och hur mycket han talat om för de andra i McLaren är väl inte så otrolig. Ron och de andra talar ju inte allt för gott om honom för att uttrycka det milt, så han tjänar väl ingenting på att framställa dem i bättre dagar genom att ljuga vad han sagt till dem.

Om hur dom träffades stämmer möjligen. När det gäller de andra i McLaren så kan det också stämma. Men det kan också ett försök från en skuldtyngd Mike att försöka rädda någon form av anseende hos McLaren, genom att försöka skona dem så gått det går.

Sedan överdrev jag något när jag sa att allt i den artikeln är ljug. Det finns nog en del i hans utalande som inte är ljug. eller förvrängingar av sanningen.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Har ögnat igenom FIA´s kommentar till sitt beslut.

Vinner Alonso WDC så borde han skämmas ögonen ur sig .

JÄVLA FUSKARE. :down: :down: :down:

Ut med aset ur F1, han har ingenting där att göra, vilken jävla looser mannen är!!!!!!!

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Coulthard har ju den senaste tiden varit försvarsadvokat åt McLaren, men Wurz har inte sagt något. Han har ju haft samma roll som De la Rosa i flera års tid. Beror det på att det är kontraktstider månne.
I.Kilmister
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

AndersF1 skrev:McLaren är möjligen inte så hjälpt av Ferrari-infomationen, eftersom de ofta är snabbare, eller åtminstone ungefär lika snabb och speciellt inte på en färdigkonstruerad bil, men en hopplöst långsam bil som Honda eller Toyota kan det nog vara en god hjälp på vägen inför nästa år.
Att ha koll på den absolut största konkurrentens tekniska konstruktioner och förehavande på tester och under lopp är sannerligen en hjälp som knappast skall underskattas.

Man kan undra över hur Ferrarin gått i loppen efter Australien om Stepney inte informerat McLaren om det flexande golvet.
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Gösta skrev:Har ögnat igenom FIA´s kommentar till sitt beslut.

Ut med aset ur F1, han har ingenting där att göra, vilken jävla looser mannen är!!!!!!!
Jag har märkt att du, nästan uteslutet, faktamässigt ligger före den egentliga händelsen, det är lite Enok över dej.
Jag tror mej tusan att jag ska använda dina skrifter som facit och den enda sanningen. :up:
masund

Inlägg av masund »

Vilka av dem är de som inte fuskar??
Var det andra året för Toyota, då de kom med en liknande bil som Ferarri hade sässongen innan och blev beskyllda för det.
Hade det inte läckt hemligheter ut från Ferarri så hade kanske ingen påpekat att de kört med en otillåten bil. (flexibelt golv)
Samtidigt kan man också fråga sig varför Ferarri (nästan) aldrig blir bestraffade för sina fel.
(felxibla vingar, hindra motståndare i kval, ja listan kan göras lång.)
I min tanke så funderar jag på om inte Ferarri är FIA.
Gösta

Inlägg av Gösta »

form-ola1 skrev:
Gösta skrev:Har ögnat igenom FIA´s kommentar till sitt beslut.

Jag har märkt att du, nästan uteslutet, faktamässigt ligger före den egentliga händelsen, det är lite Enok över dej.
Jag tror mej tusan att jag ska använda dina skrifter som facit och den enda sanningen. :up:
Jag är ingen förståmigpåare som skriver ett inlägg med alla möjliga förbehåll och reservationer. Har man fel så har man, men har märkt att jag har mycket oftare rätt än "proffstyckarna" :D

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

AndersF1 skrev:Undrar hur det blir med bilder på konkurrenternas bilar i framtiden, blir det förbjudet?

Om det innebär ett så himla hårt straff att ta emot uppgifter som frivilligt lämnas ifrån en anställd hos en konkurrent, så borde väl ett aktivt spionerande med teleobjektiv straffas betydligt hårdare?

Vad händer om det dessutom kan bevisas att man använt sig av den fotade informationen och alltså med nån sorts tolkning har fuskat, blir det banning i 5 år då?
Relevanta frågor. Och hur är det med information som personal tar med sig när de byter stall? Är inte det också konfidentiella uppgifter?

Givetvis skulle vilket stall som helst tagit emot den information som McLaren erbjöds. Även Ferrari om det omvända gällde. Och samma sak i näringslivet - vilket företag skulle inte titta på ritningar eller rapporter som en anställd hos en konkurrent skickade över?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Givetvis skulle vilket stall som helst tagit emot den information som McLaren erbjöds. Även Ferrari om det omvända gällde. Och samma sak i näringslivet - vilket företag skulle inte titta på ritningar eller rapporter som en anställd hos en konkurrent skickade över?
Håller inte med dig! Att ta emot information / dokumentation som någon olovligen tillskansat sig är förbjudet i näringslivet, och uppenbart även i F1. Har blivit usatt för liknande sak i mitt jobb (gälde datumet för en produktlansering samt en utvärdering av resultatet av klinisk prövning) jag läste visserligen brevet men vidarebefodrade den inte internt och gick inte på det möte där en av punkterna var konkurentens lansering och hur vi skulle bemöta detta. Av 2 skäl, dels så var det förbjudet dels så skulle informationen kunna vara vildeledande vilket skulle ha resulterat i egna beslut fattade på fel grunder.

När det gäller information så är den en "färskvara", när medarbetare slutar hos oss så sätter vi dem i karantän (de får i princip sortera brochyrer) deras e-post är fråntagen, tillgång till databaserna borta mm. Vi har dessutom ett system där vi kan se vem som gjort vilka utskrifter mm. Är trafiken från en vital databas frekvent innan datumet för personen som sagt upp sig så tar vi ett allmännt samtal med personen i fråga och i allmänna ord påpekar vikten av sekretess. Dessutom så har alla som har tillgång till kritisk information skrivit på ett sekretessavtal. Men vi kan självfallet inte nollställa medarbetares hjärnor när de slutar.

hemmis1

Domen mot McLaren

Inlägg av hemmis1 »

Alltså.
McLaren är fälld för att ha använt faktauppgifter från Ferrari, som har utnyttjats av både Pedro de La Rosa och Alonso, enligt e-mailtrafiken mellan dom och Stepney eller vad han nu hette.
Hur kan då Alonso tycka att det är fair play att bara köra vidare om förar-VM som om ingenting har hänt. Inte svara på frågor om någonting som har med spionaffären att göra.
Snacka om att var sjävgod- bara jag får vinna Världsmästaretitteln så skiter jag i resten. Hur jag vinner den- det bryr jag mig inte om.
Snakcka om skitstövel. Ska bli kul och få höra dom andra förarna så småningom, vad dom tycker om McLaren förarna. :down:
GMD

Re: Domen mot McLaren

Inlägg av GMD »

hemmis1 skrev:Alltså.
McLaren är fälld för att ha använt faktauppgifter från Ferrari, som har utnyttjats av både Pedro de La Rosa och Alonso, enligt e-mailtrafiken mellan dom och Stepney eller vad han nu hette.
Hur kan då Alonso tycka att det är fair play att bara köra vidare om förar-VM som om ingenting har hänt. Inte svara på frågor om någonting som har med spionaffären att göra.
Snacka om att var sjävgod- bara jag får vinna Världsmästaretitteln så skiter jag i resten. Hur jag vinner den- det bryr jag mig inte om.
Snakcka om skitstövel. Ska bli kul och få höra dom andra förarna så småningom, vad dom tycker om McLaren förarna. :down:
Jag antar att Alonso, tillsammans med de la Rosa, hävdar att de aldrig har haft någon egentligen användning av datan de fått av Ferrari. De har diskuterat den, det har de ju båda tydligen erkänt och finns även dokumenterat i deras e-mailkonversationer, men de ska aldrig ha använt informationen för egen vinning. Enligt dem själva då naturligtvis. Och därför tycker Alonso att det är lungt att köra vidare.
Geer

Inlägg av Geer »

Alonsos väg till WDC titeln?

'Alonso was reported by witnesses to have told the McLaren team principal Ron Dennis: "Either make me No 1 or let me go," and threatened to take the Ferrari information to sport's governing body, the FIA.

'A McLaren source said Dennis called Alonso's bluff and told him he should go ahead. Dennis then telephoned the FIA's president, Max Mosley, to warn him that Alonso might be in touch.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Geer skrev:Alonsos väg till WDC titeln?

'Alonso was reported by witnesses to have told the McLaren team principal Ron Dennis: "Either make me No 1 or let me go," and threatened to take the Ferrari information to sport's governing body, the FIA.

'A McLaren source said Dennis called Alonso's bluff and told him he should go ahead. Dennis then telephoned the FIA's president, Max Mosley, to warn him that Alonso might be in touch.
Wow! Var det därför det blev så skakigt i Ungern? :o
Gösta

Inlägg av Gösta »

Geer skrev:Alonsos väg till WDC titeln?

Om detta är sant så ser jag ingen som helst möjlighet för Alonso att vara kvar hos McLaren oavsett vad kontraktet dem emellan säger.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Google säger att det är Alan Henry som har publicerat uppgifterna. För trovärdigt för att vifta bort som trams?

http://sport.guardian.co.uk/motorsport/ ... 56,00.html

Edit: Fast jag tycker det är oklart om källan har pratat med Alan Henry och om det är Alan Henry som har pratat med Alonso och hans manager. Det är kanske inte så trovärdigt ändå.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

ANFRAN skrev:Google säger att det är Alan Henry som har publicerat uppgifterna. För trovärdigt för att vifta bort som trams?

http://sport.guardian.co.uk/motorsport/ ... 56,00.html
Med tanke på att Ron har bekräftat att det var han som ringde FIA p.g.a. saker han fick reda på i Ungern, så är det väl inte orimligt att det är sant. Nåt har han ju tydligen fått veta då som involverade de la Rosas och Alonsos email-konversation. Frågan är väl exakt hur han har fått veta det. Om det var så att Alonso sade det för att pressa fram ett försteförarkontrakt så låter det ju inte så jättebra för Alonsos del, men samtidigt känns det ju lite dumt från Alonsos sida att säga nåt sånt med tanke på att Rons grej verkar vara lite av my way or the highway, speciellt när det gäller förarna. Ångesten efter att ha blivit helt beroende av Senna -93 verkar han ju ha svårt att släppa fortfarande. Så att en sådan utpressning skulle gå igenom verkar inte särskilt realistiskt.

Men det kan ju vara nåt som Alonso slängde ur sig i ilskan för att han tyckte att han blev taskigt behandlad och kanske snarare kände sig som nummer två?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ju mer jag tänker på det här, desto mer förlåter jag Alonso och Hamilton. De är ju förare som kör för McLaren som till vilket pris som helst vill ha den snabbaste bilen. Vad skulle de ha gjort liksom? Strejka? Ringa FIA och få arbetsgivaren avstängd?

Däremot begriper jag inte att Ron Dennis har kunnat sova gott om nätterna. Och märkligast av allt är att Coughlan och designavdelningen uppenbarligen har uppskattat situationen. Jag trodde faktiskt att de som konstruerar bilarna gör det för att de vill komma på de bästa lösningarna som kan resultera i den bästa bilen – utan att tjuvläsa i facit från största konkurrenten.

Men Coughlan lydde kanske bara order uppifrån. Å andra sidan borde McLaren i så fall ha kunnat kopiera de där dokumenten utan att hans jävla fru ska behöva knata in i en butik och visa upp dem.

Ja jävlar, vilken härva.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Nja, Alonso verkar ju ändå har varit rejält insyltad i härvan och jag antar att Hamilton nog också visste en hel del om det hela. Man får väl hoppas att det går lite troll i deras avslutning av säsongen, så att Kimi vinner WDC :wink:

Alonso har verkligen gjort bort sig totalt, om det stämmer att han försökt hota till sig en försteförar status hos McLaren.
Q: (Ian Parkes – The Press Association) Fernando, I hear what you said earlier. But it is not speculation what Ron said earlier. He held a briefing with the British media and during that briefing he confirmed that he had an exchange with you at the Sunday morning of the Hungarian Grand Prix at which you informed him that you had information that would be damaging for the team and were threatening to go to the FIA with it. I was just wondering what your response to that would be and why you would threaten your team principle like that?
FA: I will not comment. That is what you think.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Gösta skrev:
Cuscino skrev:
Men vi kan självfallet inte nollställa medarbetares hjärnor när de slutar.
Fan jag trodde ni hade piller för allt :roll:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

FA: I will not comment. That is what you think.
Haha, ja, Max och Ron försöker sätta dit Alonso och har hittat på allt!
Eller, tänk om Ron har hittat på det där med hotet själv. :o
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Om det inte var sant så borde ju Alonso sagt att det inte finns någon sanning i det. Istället väljer han att inte kommentera det hela. Vilket pekar mot att det är sant att han faktiskt försökt köra en ren utpressning mot Ron Dennis.