McLaren mister alla konstruktörspoäng 2007
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
och så bra för ferrari, verkar ju som att de förtjänar konstruktörspoängen lite extra den här säsongen när de "byggt" bilar till två teamSami skrev:Konstruktörspoängen? Vilken tur för McLaren att Hamilton och Alonso inte kör i den Vm-serien!
daniel @ http://f1bloggen.se
-
Nja, det vette tusan om de förtjänar det efter att ha "byggt" bilar åt någon annan som sedan slagit dem. Lite klantigt faktiskt.molle2 skrev:och så bra för ferrari, verkar ju som att de förtjänar konstruktörspoängen lite extra den här säsongen när de "byggt" bilar till två teamSami skrev:Konstruktörspoängen? Vilken tur för McLaren att Hamilton och Alonso inte kör i den Vm-serien!
-
Men skämt å sido, det här kan faktiskt visa sig vara ett riktigt jävligt straff för McLaren. Det är väldigt dryga böter det rör sig om, inte bara de 100 dollars de ska hosta upp nu med detsamma, utan också de uteblivna X-hundra miljoner de går miste om på grund av förlorat konstruktörs-mästerskap. McLaren lär vara riktigt fattiga runt nyår.
-
GMD skrev:Men skämt å sido, det här kan faktiskt visa sig vara ett riktigt jävligt straff för McLaren. Det är väldigt dryga böter det rör sig om, inte bara de 100 dollars de ska hosta upp nu med detsamma, utan också de uteblivna X-hundra miljoner de går miste om på grund av förlorat konstruktörs-mästerskap. McLaren lär vara riktigt fattiga runt nyår.
Ska vi skramla?
-
-
-
Blir väl kul att få se lille Todt stå och titta upp på Alonso och Lewis när han får segerbucklan på söndag. Tur han har vanan inne med vaselinburken.Gösta skrev:Skrämmande billigt de kom undan.
Det finns de som säger att Ferrari gynnas av FIA!!! Nu kan detta helt avskrivas, detta är en klapp på axeln på Ron.
-
Sami skrev:Man får hoppas att detta inte blir McLarens grav.
.
Det hoppas jag verkligen att det blir. Kanske något hederligare stall då kan växa fram utan Ron!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
-
Det är en lång historia, men kan sammanfattas lite så här.Christoffer skrev:Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja få reda på varför Gösta när ett sådant McLarenhat?
McLaren är Scuderias värsta konkurrent.
Ron har alltid varit den som kastat första stenen när någon annans agerande ifrågasatts.
Rons agerande mot Minardi.
Rons kritik av Ferrari genom åren.
Tycker han ser jävligt sur och butter ut.
Svårt att peka på, jag känner inte karln, han är förmodligen en hyvens kille, men jag tycker bara han ser allmännt motbjudande ut.
Jag kan inte förklara det bättre än så.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
-
-
-
Är det? Om man kommer fram till att stallet har haft fördel/kunskap om de dokument man stulit från Ferrari borde väl detta även påverka de förare som stallet har? För det vore ju roligt om man använt informationen men inte applicerat den på deras egen bil(Vad är då poängen?)pUs skrev:100 miljoner dollar/euro (vad det nu var) i böter också. Verkligt konsekvent och bra beslut.
Visserligen har stallet fuskat, och visserligen har det gagnat teamets resultat. Men å ena och å andra sidan, osv.
Så om stallet är skyldigt borde förarna också bli skyldiga per automatik för om förarna INTE är skyldig har ju stallet inte "använt" informationen
De kom alldeles för lätt undan
-
Enligt FIA:s brev till DLR skulle förarna inte straffas om dom sammarbetade. Kan ju hända att dom lämnat någon information.Lillis skrev:Är det? Om man kommer fram till att stallet har haft fördel/kunskap om de dokument man stulit från Ferrari borde väl detta även påverka de förare som stallet har? För det vore ju roligt om man använt informationen men inte applicerat den på deras egen bil(Vad är då poängen?)pUs skrev:100 miljoner dollar/euro (vad det nu var) i böter också. Verkligt konsekvent och bra beslut.
Visserligen har stallet fuskat, och visserligen har det gagnat teamets resultat. Men å ena och å andra sidan, osv.
Så om stallet är skyldigt borde förarna också bli skyldiga per automatik för om förarna INTE är skyldig har ju stallet inte "använt" informationen
De kom alldeles för lätt undan
-
-
- Moderator
Nej, men han är säkert roligare.ANFRAN skrev:Mario Theissen ser inte ut som en av mina idoler.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
För att bli lite mer on topic - vad gör detta för 2008? Pengar tror jag inte är SÅNT bristvara att maccarna kommer gå ner på bmw nivå, men kontrakten med förarna brukar väl vara skrivna som så att "om laget fälls för osportsligheter av fia får föraren gå vart fan han vill"?.. förutom denna klausul är väl båda två bundna för nästa år oxå?
-
-
Ännu ett exempel på att allt styrs för Ferraris räkning. Ingenstans kan man hitta på årets bil eller på nästa års bil, design som kommer från Ferrari. Av alla hörda så har inga bevis kommit fram att McLaren använt något material alls från Ferrari. Bara för att Stephney stulit från Ferrari så får dom denna dom. Jag är ingen McLaren fan men fan detta är illa för sporten. Todt är en riktig surgubbe. Tycker dom ska ta fram bevisen först innan dom faller. Nu ser man att Ferrari har ett finger i spelet bakom kuliserna. Kan man inte vinna med bäst bil så tar man till knep.
-
Om det finns klara bevis på att McLaren använt informationen från Ferraridokumenten, skulle det då inte vara relevant med något straff ?
Det behöver ju inte handla om konstruktionsdetaljer. Det kan vara lufttryck, viktfördelning och liknande parametrar som stallet kan dragit nytta av.
Om man inte haft nytta av informationen. Varför skulle man då kopiera den och varför skulle Alonso och DLR diskutera den via mail ?
Hoppas FIA har en bra förklaring till det hårda straffet, annars borde dom kanske gå fria.
Det behöver ju inte handla om konstruktionsdetaljer. Det kan vara lufttryck, viktfördelning och liknande parametrar som stallet kan dragit nytta av.
Om man inte haft nytta av informationen. Varför skulle man då kopiera den och varför skulle Alonso och DLR diskutera den via mail ?
Hoppas FIA har en bra förklaring till det hårda straffet, annars borde dom kanske gå fria.
-
I DN idag stod detta "FIA såg till att det blev det italienarna som fick den svartvitrutiga flaggan. Utöver rekordhöga böter på 100 miljoner dollar, 670 miljoner kronor, och uteslutning från konstruktörsmästerskapet bestämde FIA att ingen McLarenförare tillåts stå på prispallen under 2007 om han blir etta, tvåa eller trea i något av de återstående loppen." Är det en tidningsanka eller finns det relevans i påståendet? Om inte, varför får de överhuvudtaget tävla?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
-
-
-
-
-
Övertolkat och övertolkat, det står ju rakt ut att ingen representant från McLaren får gå upp på podiet. Är inte förarna representanter för stallet?Cheever skrev:Men jag misstänker att han på DN har övertolkat lite och att visst förarna får gå upp på pallen, det är bara Ron som får stå i skamvrån.
Synnerligen dåligt förmulerad mening från FIA:s sida skulle jag säga, om det nu inte finns någon annan förklaring i övriga dokumentet
-
Förarna representerar säkert sig själva när de står på podiet, medan stallet representeras av den som tar emot konstruktörsvinsten, annars skulle det nog inte delas ut en pokal både till föraren och en stallrepresentant.Lillis skrev:Övertolkat och övertolkat, det står ju rakt ut att ingen representant från McLaren får gå upp på podiet. Är inte förarna representanter för stallet?Cheever skrev:Men jag misstänker att han på DN har övertolkat lite och att visst förarna får gå upp på pallen, det är bara Ron som får stå i skamvrån.
Synnerligen dåligt förmulerad mening från FIA:s sida skulle jag säga, om det nu inte finns någon annan förklaring i övriga dokumentet
-
Fias text:Lillis skrev:Övertolkat och övertolkat, det står ju rakt ut att ingen representant från McLaren får gå upp på podiet. Är inte förarna representanter för stallet?Cheever skrev:Men jag misstänker att han på DN har övertolkat lite och att visst förarna får gå upp på pallen, det är bara Ron som får stå i skamvrån.
"No McLaren representative will be allowed on the podium should a McLaren driver win in any of the remaining races of the 2007 season."
Övertolkat så kan man tro att ingen från teamet får komma upp om man vinner. Blir man 2:a eller 3:a går det bra.
Naturligtvis menar dom representant för att ta emot konstruktörsbucklan men det var ingen klockren formulering.
-
Spioner på FIA förhöret säger att det var Dennis som tipsade FIA om Alonsos mail.
Ron och Alonso argumenterad om detaljer i Alonsos kontrakt när Alonso sa att han hade information som kunde intressera FIA. För att förhidra att någon skulle använda informationen mot McLaren informerade Ron Fia. Detta ledde till det extra förhöret och straffet.
Hur mycket sanning det ligger i detta får vi troligen veta nästa vecka.
Ron och Alonso argumenterad om detaljer i Alonsos kontrakt när Alonso sa att han hade information som kunde intressera FIA. För att förhidra att någon skulle använda informationen mot McLaren informerade Ron Fia. Detta ledde till det extra förhöret och straffet.
Hur mycket sanning det ligger i detta får vi troligen veta nästa vecka.
-
-
-
-
-
-
Hmm, fp-härvan började ju med att en SSU-bög och två LUF-bögar bytte inloggningsuppgifter i sängen. Är det nån som har frågat Coughlan om han har legat med Nigel Stepney?Cuscino skrev:Det är onekligen ironi på hög nivå när Ferrari, som väl inte gjort sig kända som moralens väktare, råkar ut för detta. Kan det vara en set-up, tro? Som såsse-folkparti-affären förra året, typ.
-
-
-