Inte förvånad alls

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Kan man inte se Ferraris kommentar som ett slags rutinreaktion? Det är ju Ferraris dokument som bevisligen har funnits hos McLaren, FIA inser detta men låter McLaren slippa undan några som helst straffpåföljder. Det är ju faktiskt lite märkligt. Och det vore lite märkligt om Ferraris advokater inte påpekade att det är märkligt – och allvarligt om agerandet blir vägledande.
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Det kan ju vara sa att Couglan och Stepney aldrig hade tankt att McLaren skulle fa informationen. Det var val tankt att de bada skulle ga till Honda enligt LS1's post #2.

Fragan ar hur i hela friden man lyckas bevisa att information har kommit tillgodo for ett stall? Raknas uttalandet fran FIA om att McLaren-stallet har haft informationen i sin ago endast om Couglan hade den (i sin egenskap av McLaren-anstalld)?

Stepney om nagon lar val sitta mest pyrt till. Jag kan inte tanka mig att det ar speciellt manga toppstall som vill ta i honom med tang nar han har fort ut konfidentiell info fran sin arbetsgivare. Om han blir kvar i F1 sa lar han val fa borja om karriaren hos Spyker.
This post was submitted using 100% recycled electrons
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Granis skrev:Det kan ju vara sa att Couglan och Stepney aldrig hade tankt att McLaren skulle fa informationen. Det var val tankt att de bada skulle ga till Honda enligt LS1's post #2.

Fragan ar hur i hela friden man lyckas bevisa att information har kommit tillgodo for ett stall? Raknas uttalandet fran FIA om att McLaren-stallet har haft informationen i sin ago endast om Couglan hade den (i sin egenskap av McLaren-anstalld)?

Stepney om nagon lar val sitta mest pyrt till. Jag kan inte tanka mig att det ar speciellt manga toppstall som vill ta i honom med tang nar han har fort ut konfidentiell info fran sin arbetsgivare. Om han blir kvar i F1 sa lar han val fa borja om karriaren hos Spyker.
Jag vet inte hur rättssystemet fungerar i England men om Ferrari kan övertyga åklagaer i England om att de har blivit utsatta för brott då kommer ju åklagarsidan att dra igång en utredning. Då talar vi genomgång av mailkonversationer etc. Där kan mycket skoj hittas.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det helt orimligt att anta att mailkonversationer utgjorde en del av materialet FIA har gått igenom senaste veckan? Vi vet ju faktiskt inte någonting om vad för material FIA har gått igenom.

I och med att en av McLarens anställda hemma i sitt hem hade konfidentiellt Ferrarimaterial så har McLaren brutit mot (gummi)paragrafen 151C. Men samtidigt anser FIA att det inte finns några bevis för att McLaren använt informationen - kanske underförstått att man inte känt till att den ens funnits hos Coughlan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Är det helt orimligt att anta att mailkonversationer utgjorde en del av materialet FIA har gått igenom senaste veckan? Vi vet ju faktiskt inte någonting om vad för material FIA har gått igenom.

I och med att en av McLarens anställda hemma i sitt hem hade konfidentiellt Ferrarimaterial så har McLaren brutit mot (gummi)paragrafen 151C. Men samtidigt anser FIA att det inte finns några bevis för att McLaren använt informationen - kanske underförstått att man inte känt till att den ens funnits hos Coughlan.
Helt orimligt är det inte men jag tar det för osannolikt att McLaren har frångått den version som Ron Dennis har gått ut med, det vill säga att ingen annan inom McLaren har haft vetskap om detta. Hade Coughlans uppgifter om vilka som har känt till saken och hur kunskapen har använts kunnat bevisas genom mailkonversation eller annat tror jag inte att FIA hade friat. Då ahde det utgjort just den typ av bevis som hade visat att McLaren hade dragit nytta av Ferraris intellektuella tillgångar. Som jag tolkar situationen (skulle önska att FIA hade klargjort hur man har resonerat) säger FIA att McLaren, genom Coughlan, har haft tillgång till material och där har det stannat.

Tärnström

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
stoff

Inlägg av stoff »

Vette fan vad man ska säga om besluten och uttalanden om gårdagen.
Att dom säger att mclaren är skyldiga men att inte straffa dom på något sätt är lite konstigt. Men att straffa dom skulle samtidigt ge sporten, och speciellt ferrari, skitdåligt rykte, speciellt i england där hamilton-hypen är så grym just nu. Totalt lose-lose situation för alla inblandade... :cry:
Geer

Inlägg av Geer »

Vad händer ?

Ferraris överklagan är inställd.
FIA säger att man har nya bevis och kallar McLaren till nytt förhör den 13:e

FIA har funnit McLaen skyldiga till att brutit mot reglerna efterssom man behållit dom dokument man fått av någon Ferrarianstäld. Skyldiga men inget straff, låter som ett konstigt och ohållbart beslut.
Istället för att behöva ändra sig vid en överklagan kallar man till nytt förhör. Visar dom nya bevisen att McLaren inte är skyldiga eller kommer det att delas ut straff? Det lär inte bli en upprepning av skyldig utan straff.
Man har tidigare sagt att McLaren kan uteslutas från 2007 och 2008 års mästerskap om det visar sig att man använt ferraris information.

Fria eller fälla? Med tanke på att FIA:s beslut brukar präglas av en stor dos politik är det svårt att tippa utgången.
Gösta

Inlägg av Gösta »

stoff skrev:Vette fan vad man ska säga om besluten och uttalanden om gårdagen.
Att dom säger att mclaren är skyldiga men att inte straffa dom på något sätt är lite konstigt. Men att straffa dom skulle samtidigt ge sporten, och speciellt ferrari, skitdåligt rykte, speciellt i england där hamilton-hypen är så grym just nu. Totalt lose-lose situation för alla inblandade... :cry:
Vad har Ferraris goda rykte och namn med vad Ron "the croock" Dennis sysslar med??????
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Om det finns en uns av sanning och realism i detta uttalande så är det helt jävla UNDERBART.

"Stämmer nu detta kommer McLaren att fällas i nästa veckas möte med "World Motor Sport Council" och straffen lär bli mycket hårda! Forza Motorsport blir inte förvånade om McLaren Mercedes bli avstängda från årets och nästa års Formel 1 mästerskap!"

:up: :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
stoff

Inlägg av stoff »

Gösta skrev:Vad har Ferraris goda rykte och namn med vad Ron "the croock" Dennis sysslar med??????
För vanliga icke-nationalista människor så är ju Ferrari det stallet som har sämst rykte när det gäller sportslighet och skulle nu Ferrari fått igenom det som situationen var för någon vecka sedan och McLaren fått straff och sumpat chanserna på mästerskapet så hade vanliga människa som inte är så insatt sett Ferrari som en bunt gnälliga whiners som inte kan ta att bli slagna på banan i fair play. Och sporten fått stämpel "kan likaväl avgöras i domstol som på banan" vilket alla förlorat på så då förstår jag att det blev som det blev.

Men nu är det ju helt annorlunda story om dom kan bevisa att dom dragit nytta av det så kan det gå helt åt helvete för dom och dom blir ansedda som "the bad guys" i dramat och inte ferrari...
Gösta

Inlägg av Gösta »

stoff skrev:
Gösta skrev:Vad har Ferraris goda rykte och namn med vad Ron "the croock" Dennis sysslar med??????
För vanliga icke-nationalista människor så är ju Ferrari det stallet som har sämst rykte när det gäller sportslighet och skulle nu Ferrari fått igenom det som situationen var för någon vecka sedan och McLaren fått straff och sumpat chanserna på mästerskapet så hade vanliga människa som inte är så insatt sett Ferrari som en bunt gnälliga whiners som inte kan ta att bli slagna på banan i fair play. Och sporten fått stämpel "kan likaväl avgöras i domstol som på banan" vilket alla förlorat på så då förstår jag att det blev som det blev.

Men nu är det ju helt annorlunda story om dom kan bevisa att dom dragit nytta av det så kan det gå helt åt helvete för dom och dom blir ansedda som "the bad guys" i dramat och inte ferrari...
Ferrari är det stall som har störst antal suportrar av alla stall i F1, det stall som jag upfattar som har bäst rykte!!! Känner inte alls igen din beskrivning!

Om det nu visar sig att andra stall använder otillåtna medel (jfr med doping) så skall väl inte det stall som tävlat längst av alla i F1 bara sitta stillatigande och se på när andra drar otillåtna fördelar. Ferrari skall självfallet bevaka sina intressen och sitt goda namn och rykte inom världens motorsport.

stoff

Inlägg av stoff »

Gösta skrev:Ferrari är det stall som har störst antal suportrar av alla stall i F1, det stall som jag upfattar som har bäst rykte!!! Känner inte alls igen din beskrivning!
Först och främst - jag är Ferrari fan själv och har varit i 10 år. Och det har varit kul och sorgligt ibland.

Såg du samma lopp från österrike som jag gjorde? Den stämpel har inte runnit av ännu även om man kan se det som en "gör allt för att vinna" grej och dom gjorde inget hemlighetsmakeri av det, men dom blev utbuade ändå.

Eller två specifika USA lopp där det ena slutade med att tvåan blev etta för att schumi gjorde ... vad han nu gjorde och nästa lopp när dom sågs som bad guys eftersom dom var det enda stallet som inte gick med på Michelin stallens desperata försök att få till ett lopp, och det vet vi hur det gick och inte gick. Om du lyssnade på samma sändning som jag gjorde hade dom med Påven under kommenteringen av det loppet och han var inte nådig i sin kritik till ferrari! Även om Ferrari inte hade någon skyldighet alls att ge vika eller nånting för att Michelin fuckat upp det så sågs dom som the bad guys för det, så illa så Rubens ville inte ens gå upp på prispallen.

Sen har vi schumi's grej i monaco förra året... så har ferrari varit ganska duktiga på att lämna in protester mot dom som slår dom just det året. Förrut var det McLaren, sen var det Michelin däcken som ändrade form under loppet, sen var det renaults massdampers osv osv. Så nej, dom har inget bra rykte från den vinkeln. Även om Mclaren varit ganska duktiga på att klaga på allt från Ferraris vingar till deras golv så leder nog Ferrari den räkningen.

Så med det i bagaget så var det lite whining varning när dom gick till pappa och klagade på att en av deras egna gett information till McLaren så släng ut dom.
Om det nu visar sig att andra stall använder otillåtna medel (jfr med doping) så skall väl inte det stall som tävlat längst av alla i F1 bara sitta stillatigande och se på när andra drar otillåtna fördelar. Ferrari skall självfallet bevaka sina intressen och sitt goda namn och rykte inom världens motorsport.
Jag sade aldrig att dom gjorde fel, klart dom ska göra allt inom dom ramarna dom har för att vinna. Men det är skilnad mellan vad som sker och hur det uppfattas. Jag är säker på att vi idag eller imorgon får läsa en "ferrari vill diska McLaren!"-artikeln i Aftonbladet vilket är så stereotypiskt hur saker uppfattas.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag känner en person som ofta brukar hävda att man är oskyldig tills motsatsen bevisats.
Det känns lite märkligt att samme person redan ställt upp stallchefen "farbror Ron" till allmän stening på torget...
Jag vill se denna och kommande säsonger avgöras på banan, men skulle naturlgtvis inte bli ledsen om Kimi vann VM och Ferrari märkesmästerskapet...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
stoff

Inlägg av stoff »

stoff skrev:Jag är säker på att vi idag eller imorgon får läsa en "ferrari vill diska McLaren!"-artikeln i Aftonbladet vilket är så stereotypiskt hur saker uppfattas.
Jag hade fel. Detta står att läsa i Aftonbladet:
"Detta har hänt
[...]
Den 26 juli fälldes McLaren i FIAs interna rättegång, men inget straff delades ut, FIA menade att fallet inte var avslutat och McLaren lämnade in en överklagan. Denna skulle ha behandlats den 13 september."

Så enligt aftonbladet så överklagar McLaren att dom inte blev bestraffade. Vilket nederlag för journalistik...
Geer

Inlägg av Geer »

stoff skrev:
stoff skrev:Jag är säker på att vi idag eller imorgon får läsa en "ferrari vill diska McLaren!"-artikeln i Aftonbladet vilket är så stereotypiskt hur saker uppfattas.
Jag hade fel. Detta står att läsa i Aftonbladet:
"Detta har hänt
[...]
Den 26 juli fälldes McLaren i FIAs interna rättegång, men inget straff delades ut, FIA menade att fallet inte var avslutat och McLaren lämnade in en överklagan. Denna skulle ha behandlats den 13 september."

Så enligt aftonbladet så överklagar McLaren att dom inte blev bestraffade. Vilket nederlag för journalistik...
Artiklarna om spionaffären är fulla av fel. Hur kan det vara så svårt att få det rätt?
Är alla artiklar om annat lika felaktiga ?
Det vore bättre dom publicerade forumet :)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Varför läser ni Aftonbladet överhuvudtaget, om ni ändå bara klagar på vad som står där? :o
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Razor skrev:Varför läser ni Aftonbladet överhuvudtaget, om ni ändå bara klagar på vad som står där? :o
Den är lättillgänglig och det finns mycket smaskiga repotage.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, skyll er själva då.

Bröd och skådespel åt folket...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Razor skrev:Ja, skyll er själva då.

Bröd och skådespel åt folket...
Inte tänker jag skylla på någon annan att jag läst aftonbladet.
Är det känsligt för dig när man klagar på sakfel i tidningen ?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, verkligen inte, tvärtom... jag är bara förbryllad över att man envisas läsa publikationer som man anser vara skit.

Äntligen!
stoff

Inlägg av stoff »

Razor skrev:Nej, verkligen inte, tvärtom... jag är bara förbryllad över att man envisas läsa publikationer som man anser vara skit.
Säger mannen som citerar en person alla anser vara skit :)

Visst har du en poäng där men som en av dom största tidningarna i sverige bör dom fan ta sitt ansvar. Att publicera senaste skit on Linda Rosing får dom gärna göra, det klickar jag inte ens på, men lite hjärna bakom vad dom publicerar och faktakoll bör finnas. Men näe.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

stoff skrev:
Razor skrev:Nej, verkligen inte, tvärtom... jag är bara förbryllad över att man envisas läsa publikationer som man anser vara skit.
Säger mannen som citerar en person alla anser vara skit :)
Ha ha.. ja, men om man läser vad som står i citatet så klarnar det kanske ;)
Visst har du en poäng där men som en av dom största tidningarna i sverige bör dom fan ta sitt ansvar. Att publicera senaste skit on Linda Rosing får dom gärna göra, det klickar jag inte ens på, men lite hjärna bakom vad dom publicerar och faktakoll bör finnas. Men näe.
Det är just bristen på faktakoll och deras allmänt låga trovärdighet som har fått mig att ignorera dem så gått det går.

Äntligen!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Razor skrev:Det är just bristen på faktakoll och deras allmänt låga trovärdighet som har fått mig att ignorera dem så gått det går.
Sant. De lever på fabricerade historier och att folk köper skiten är en gåta.
Användarens profilbild
Dagon

Inlägg av Dagon »

Tjo. Min första post här på forumet.

Nu har ju tydligen McLaren anmält Renault när det gäller spionhärvan. Någon som kan förklara på vilka grunder?

Det verkar mest bara som att McLaren försöker skapa förvirring?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Dagon skrev:Nu har ju tydligen McLaren anmält Renault när det gäller spionhärvan. Någon som kan förklara på vilka grunder?
Nej, för det finns just ingen mer information om det än att McLaren har gått till FIA och ifrågasatt Renault.
Det har inte framkommit någonting om vad det gäller.
Ett rykte dock, säger att det rör sig om tekniska detaljer på Renaults bilar och att det inte har någon koppling till spionaffären, men det är som sagt bara ett rykte.

Äntligen!
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Trist att fokus är på sådana här historier än på själva racen.

Jag kommer ihåg vad som hände Tyrell 1984. De hade klart sämre resurser än övriga stall (t.ex. hade inga turbo-motorer) men lyckades ändå knipa flera bra placeringar. Sedan kom beskyllningar om fusk som visade sig delvis vara ogrundade. Till sist åkte de dit för en skitsak och blev diskade hela säsongen.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
Dagon skrev:Nu har ju tydligen McLaren anmält Renault när det gäller spionhärvan. Någon som kan förklara på vilka grunder?
Nej, för det finns just ingen mer information om det än att McLaren har gått till FIA och ifrågasatt Renault.
Det har inte framkommit någonting om vad det gäller.
Ett rykte dock, säger att det rör sig om tekniska detaljer på Renaults bilar och att det inte har någon koppling till spionaffären, men det är som sagt bara ett rykte.
Nån tidning påstår visst att det handlar om att den f.d. McLaren-ingenjören Phil Mackereth tog med sig en massa data om bl.a. kylsystemet när han gick till Renault och att det nu finns på årets Renault. Det skall vara visst vara någon fler detalj också.
Nu är frågan om Ferrari och BMW har kommit över något anat stalls data antingen genom någon nyligen anställd, eller genom att någon inom nåt av de andra stallen avslöjat nåt? Att många visst hade ett liknande golvsystem som Ferrari väcker ju viss misstänksamhet, frågan är vem som var först?
Vem vinner, efter alla bestraffningar?

Spyker? Men de har väl redan visat att de kommit över andras ritningar, så någon annan oskyldig?

Det blir kanske som när det gäller att hitta ministrar, svårt att hitta någon helt fläckfri?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, jävlar... det slutar kanske med att alla stall blir uteslutna.

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det var ju någon som i början av den här affären skrev nåt om att sånt här var väldigt utbrett i F1 och att det var dags att det stoppades.
Å andra sidan ger det ju hyfsat jämna bilar, om stallen byter personal med varandra hela tiden.

Nu skall visst Flavio ha medgivet att de har McLaren-saker på sin bil, vilket låter lite konstigt med tanke på hans starka reaktion mot McLaren i början av Stepneygate. Å andra sidan tog han ju tillbaks det och sade att han inte alls hade krävt McLarens uteslutning, etc., utan var felciterad och hade uttryckt sig lite otydligt. Dessutom har han dragit ned lite på uttalandena sista tiden. Det kanske var någon tekniker som påpekade att de själva var minst lika goda kålsupare?

Det jag menade var lite misstänkt med det rörliga golvet var att det redan i början på säsongen verkar ha funnits på flera bilar. Att det finns där efter ett tag när nån får se nåt, nån pratar bredvid mun på fyllan och ryktet går, är inte så konstigt, men att det skulle finnas på flera bilar samtidigt verkar konstigt, om det nu stämmer.
Förresten har ju många av ingenjörarna i F1 både pluggat tillsammans och jobbat i olika stall tillsammans genom åren, liksom en del ägnar sig åt amatörracing i samma klubbar, etc., så just sånt snack som Coughlan säger att han haft med en missnöjd Stepney angående Ferraris "fuskgolv", samt bromslösning, förekommer säkert ofta.

Jag vet ju själv hur det är att vara high tech-ingenjör och man vill ju gärna dela med sig och diskutera olika fantastisk lösningar med andra, eftersom det är en passion och ger även mycket att prata med någon utifrån, som kan ha andra infallsvinklar.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Var det förresten Super Aguris ritningar som Spyker kommit över, eller vilka stall var det som var inblandade i den härvan?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Toro Rosso/Red Bull tror jag det var - det var ju mot Toro Rossos bil Spyker protesterade och då sa sig ha ritningar över Toro Rossos bil som bevisade att den var identiskt med Red Bulls bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hej då McLaren!
pUs

Inlägg av pUs »

[17:21] * bira changes topic to 'MCLAREN EXCLUDED FROM 2007 AND 2008'