Orsaken till Ronnies död står inte att finna i någon av de saker som du räknar upp.Gösta skrev:Senna, Ronnie, mfl dog inte för att farten var för hög utan för att rattstången brast och att bilen fattade eld! Ronnies fart var inte särskilt hög, inte Sennas heller. Hade bilen inte fattat eld eller rattstången brustit så hade historien sett annorlunda ut.
Antispinn försvinner 2008
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det är ställt utom allt tvivel att Ronnie dog på grund av hemo / lipid embolism förosakad av en kombination av de brännskador och benbrott han ådrog sig vid startkrachen!!Razor skrev:Orsaken till Ronnies död står inte att finna i någon av de saker som du räknar upp.Gösta skrev:Senna, Ronnie, mfl dog inte för att farten var för hög utan för att rattstången brast och att bilen fattade eld! Ronnies fart var inte särskilt hög, inte Sennas heller. Hade bilen inte fattat eld eller rattstången brustit så hade historien sett annorlunda ut.
Det hade inget med att farten i kurvorna var för hög eller att g-krafterna var så höga att det svartnade för ögonen på förarna.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Att det inte hade något med kurvhastigheten är ju knappast något konstigt eftersom olyckan skedde på en raksträcka, men hade brännskadorna med embolin att göra?Gösta skrev:Det är ställt utom allt tvivel att Ronnie dog på grund av hemo / lipid embolism förosakad av en kombination av de brännskador och benbrott han ådrog sig vid startkrachen!!
Det hade inget med att farten i kurvorna var för hög eller att g-krafterna var så höga att det svartnade för ögonen på förarna.
Jag trodde att det var benbrotten som var orsak till det?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ja, brännskadorna har i högsta grad med emboin att göra. Allting förvärrades ytterliggare av att Ronnie hade ett flertal benfrakturer som inte borde ha försökt åtgärdas omedelbart. Dagens rön säger att polytraumatiska patienter med brännskador inte skall underkastas kirurgi föränn de är helt stabila med hänseende på cirkulation, ordentligt uppvätskade samt fått antikuagolantia flertalet timmar innan kirurgi. Det som hände var att fett (lipider ) kom ut i blodbanan då man skulle operera för benbrotten. Man skulle hållit Ronnie sövd de första 2 dygnen, gett honom ordentligt med vätska i kombination med trombosprofylax (Fragmin / Heparin / Waran eller dyl) och hållit noga koll på honom. Benbrott är absolut inget som måste åtgärdas akut, det kan vänta flera dagar. Hans kropp var inte klar att opereras pga brännskadorna i kombination med benbrotten. Jävla klantarschlen. Detta har debatterats tidigare.Razor skrev:[.........men hade brännskadorna med embolin att göra?
Jag trodde att det var benbrotten som var orsak till det?
Det jag villa säga var att förarna själva är fullt kapabla att bedömma vad som är hanterbar fart för förare och matterial, och att varken Sennas eller Ronnies död berodde på för höga kurvhastigheter utan andra omständigheter som brustna styrstag och läckande drivmedel som antändes.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jo, jag är medveten om att det har debatterats länge och redan när han låg på sjukhuset så sa min narkossköterska till kusin att hon hoppades att de inte skulle operera honom för tidigt.
Jag visste bara inte att brännskadorna påverkade embolin, jag trodde att det var benbrotten som orsakade den.
Jag visste bara inte att brännskadorna påverkade embolin, jag trodde att det var benbrotten som orsakade den.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det gör du i allt annat så det räcker och blir över.Razor skrev:Det gör jag inte heller... jag vet vad han jobbar med, så det finns inte en chans att jag ska försöka mästra honom där.Bopper skrev:Försök inte slå Gösta på fingrarna när det gäller medicin!
Här kommer en mycket kortfattad översyn på vad som händer vid polytrauma som inefattar brännskador kombinerade med frakturer.
Hudens viktigaste funktion är att b.l.a hålla en vätskeballans i kroppen (förutom att skydda mot infektioner ). Dessa funktioner sätts ur spel vid svåra brännskador, kroppen läcker vätska (avdunstning) och är mottaglig för infektioner. Infektionerna kan vi handskas med relativt lätt med antibiotoka, det akuta problemet är vätskeförlusten (upp till 10 l / dygn vid svåra brännskador). Den måste ballanseras relativt snabbt, annars uppstår problem med Natrium och Kalium ballansen som snabbt leder till neurologiska skador och chocktillstånd. Har man dessutom frakturer på detta så reagerar kroppen nästan uteslutande med att gå in i ett shocktillstånd (cirkulatorisk svikt, ) p.g.a vätskeförlusten och ortopediska trauman. Att vår hjälte gick in i ett shocktillstånd observerades inte av sjukvårdspersonalen (beroende på hans för övrigt goda allmänhälsotillstånd) och man beslöt sig för att ge sig på att utföra en operation för att fixera frakturerna. Ett vansinnesbeslut eftersom han inte var cirkulatoriskt stabil och sannolikt starkt undervätskad med ett enormt Na och K överskott (pga vätskeförlusten förosakasd av brännskadorna). Syresättningen hämmades av den cirkulatoriska instabiliteten och detta kombinerat med brännskadorna (som leder till hemolys )ledde till att blodet koagulerade i sk microkoagler (hemolys) som ytterliggare förvärrade den redan dåliga syresättningen. Ronnie hamnade då i en ond spiral där varje insats förvärrade hans redan dåliga situation.
Man skulle ha sett till att han hamnade i en ballanserad (samma salt och ph halt som kroppen normalt har) 9mg /ml NaCl lösning samt 25 mg /ml buffrad glykoslösning (antingen ett bad eller vätskade dukar) hållit honom sövd (imobil och smärtfri) gett kuagulationsprofylax och låtit kroppen återhämta sig någon dag innan man övervägde en operation.
Nu har vi en utomordentligt kompetent anestesiolog i Gary Hartstein som F1 läkare som till fullo förstår de mekanismer som styr ett relativt komplicerat händelseförlopp som en kombination av olika skador kan leda till och det Ronnie råkade ut för kommer sannolikt inte att upprepas. Även Sidney Watkins (neurokirurg) var en utomordentligt kompetent läkare som aldrig hade givit sitt tillstånd att operera Ronnie direkt efter hans olycka.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Varför denna dagisnivå?Gösta skrev: Varför inte sänka toppfarten till 35 och kurvhatigheten till 12 km / h, då slipper vi dödsfall helt. Madrassera hela banan och se till att bilarna gick på räls! Med dagens reglemente är det jättelätt för en förare att köra hjäl sig om denne skulle vilja det. Det är förarnas skicklighet, bilarnas hållfasthet i kombination med självbevarelsedriften som förhindrar dödsfall. De flesta förarna vet unigefär hur fort de kan köra i kurvorna, de vet att är farten tex 50 km högre så åker de av. Man skulle kanske införa automatiska bromssystem innan kurvorna så att de inte glömmer att bromsa? En magnetslinga i banan som kommunicerar med bilen och drar ner farten till lämplig nivå, samt får bilen att svänga utifall föraren inte kan fatta så viktiga beslut???
För att ta hållfastheten som ett exempel så är den just en sån sak som förarna inte kan påverka. Hållfastheten räcker idag men om utvecklingen skenade iväg mot allt snabbare bilar med högre kurvhastigheter så blir just detta ett stort problem.
En förares jobb är att köra så fort som materialet tillåter, men om det brister mitt i en högfartskurva då får man bara hoppas på turen. Är det så du vill ha det? Inte jag...
Jag har inte ens nämnt dessa...Senna, Ronnie, mfl dog inte för att farten var för hög utan för att rattstången brast och att bilen fattade eld! Ronnies fart var inte särskilt hög, inte Sennas heller. Hade bilen inte fattat eld eller rattstången brustit så hade historien sett annorlunda ut.
Varför så hätsk...? Jag har inte påstått att du skulle vara okunnig om motorsport.Men som sagt, jag kan inget om motorsport och överlåter det där med säkerheten åt dig. Du verkar veta vad som är bäst!
Och vad ville du ha sagt med detta...?Tv soffan är härlig, men jag satt på läktaren i utgången av Tosa den där söndagen 1á maj och såg rökmolnet som Sennas Williams skapade när den dammade in i muren i tamburello.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Dagisnivå eller inte, vem är bättre skickad att förstå vad bilar och förare "tål" om inte just bilbyggarna och förarna?PC: skrev:Varför denna dagisnivå?Gösta skrev: Varför inte sänka toppfarten till 35 och kurvhatigheten till 12 km / h, då slipper vi dödsfall helt. Madrassera hela banan och se till att bilarna gick på räls! Med dagens reglemente är det jättelätt för en förare att köra hjäl sig om denne skulle vilja det. Det är förarnas skicklighet, bilarnas hållfasthet i kombination med självbevarelsedriften som förhindrar dödsfall. De flesta förarna vet unigefär hur fort de kan köra i kurvorna, de vet att är farten tex 50 km högre så åker de av. Man skulle kanske införa automatiska bromssystem innan kurvorna så att de inte glömmer att bromsa? En magnetslinga i banan som kommunicerar med bilen och drar ner farten till lämplig nivå, samt får bilen att svänga utifall föraren inte kan fatta så viktiga beslut???
För att ta hållfastheten som ett exempel så är den just en sån sak som förarna inte kan påverka. Hållfastheten räcker idag men om utvecklingen skenade iväg mot allt snabbare bilar med högre kurvhastigheter så blir just detta ett stort problem.
En förares jobb är att köra så fort som materialet tillåter, men om det brister mitt i en högfartskurva då får man bara hoppas på turen. Är det så du vill ha det? Inte jag...
Jag har inte ens nämnt dessa...Senna, Ronnie, mfl dog inte för att farten var för hög utan för att rattstången brast och att bilen fattade eld! Ronnies fart var inte särskilt hög, inte Sennas heller. Hade bilen inte fattat eld eller rattstången brustit så hade historien sett annorlunda ut.
Varför så hätsk...? Jag har inte påstått att du skulle vara okunnig om motorsport.Men som sagt, jag kan inget om motorsport och överlåter det där med säkerheten åt dig. Du verkar veta vad som är bäst!
Och vad ville du ha sagt med detta...?Tv soffan är härlig, men jag satt på läktaren i utgången av Tosa den där söndagen 1á maj och såg rökmolnet som Sennas Williams skapade när den dammade in i muren i tamburello.
Ingenting är statiskt och utveckling sker ständigt på matterialsidan. Det som håller idag håller inte i morgon!!! Det är bilbyggarnas jobb att se till att et håller i kurvorna!
Jag är inte alls hätsk???
Vad ville jag ha sagt med detta? Att jag satt och garvade läppen av mig när Ratzenberger och Senna dog??? Tror du verkligen att det finns någon F1 intresserad människa som vill förarna illa???? Jag vill inte ens att Ron Dennis skall komma till allvarlig skada!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
När man för en diskussion i text så bör man svara på direkta frågor i stället för att hela tiden försöka tolka och leta efter insuniationer.Gösta skrev:Var det till mig? Om ja, vad avser du????PC: skrev:Sluta lägga ord i mun på andra...
Det jag skriver behöver du inte övertolka, men det är exakt det du gör med mina (och andras) inlägg.
Jag är inte den som till varje pris och i varje inlägg måste försöka överglänsa eller vara retsam.
Det har hänt, medges, men ibland handlar man i affekt. Dock är det är inte mitt huvudsyfte med att skriva på detta forum.
Jag avslutar mitt medverkande i tråden med att återgå till ordningen.
Antispinn försvinner 2008. Bra tycker jag!
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
All kommunikation sker med att en sändare kodar (skriver) ett medelande (tanke), mottagaren tolkar (läser) utsagan (den kodade tanken) efter sina refferensramar (tidigare erfarenheter och kunnskap).PC: skrev:När man för en diskussion i text så bör man svara på direkta frågor i stället för att hela tiden försöka tolka och leta efter insuniationer.Gösta skrev:Var det till mig? Om ja, vad avser du????PC: skrev:Sluta lägga ord i mun på andra...
Det jag skriver behöver du inte övertolka, men det är exakt det du gör med mina (och andras) inlägg.
Jag är inte den som till varje pris och i varje inlägg måste försöka överglänsa eller vara retsam.
Det har hänt, medges, men ibland handlar man i affekt. Dock är det är inte mitt huvudsyfte med att skriva på detta forum.
Jag avslutar mitt medverkande i tråden med att återgå till ordningen.
Antispinn försvinner 2008. Bra tycker jag!
Vad menar du med att jag "övertolkar"? Kan det vara så att du utrycker dig oklart?? Hur vet du att jag "övertolkar" andras inlägg?
Jag varken glänser eller försöker vara retsam. Glänsa är uteslutet eftersom min kunskap om F1 är medelmåttlig i denna samling, hurvida du upplever mig som "retsam" kan jag inte säga något om. Vissa människor gör bara en "pissed off", inget som varken du eller jag kan göra något åt.
F1 är en passion, och affektfulla inlägg är ibland svårt att undvika!
Jag tycker att vi skall behålla antispinn!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror nog att förarnas högerfot har lika stor betydelse oavsett om anti-spinn är tillåtet eller ej. Den har bara olika betydelser, men är lika viktig ändå.
Att döma av tidigare gånger då man infört, förbjudit, återinfört och förbjudit anti-spinn igen så finns det väl väldigt lite som tyder på att det kommer att ha någon större skillnad på racingen eller förarens betydelse den här gången.
Att döma av tidigare gånger då man infört, förbjudit, återinfört och förbjudit anti-spinn igen så finns det väl väldigt lite som tyder på att det kommer att ha någon större skillnad på racingen eller förarens betydelse den här gången.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag är anhängare av utveckling. Tycker att F1 skall vara en utvecklingsverkstad åt bilproducenterna och ligga i fronten gällande teknikutveckling.
Vem vill ha tillbaka de gamla växelspakarna?
Vem vill ha tillbaka trumbromsarna?
Förgasarmotorerna?
Varför sträva bakåt, vill gärna att F1 har den senaste tillgängliga teknologin som bilar kan ha. Antispinn är en logisk följd av detta!!! Det finns knappast någon bil utan ABS bromsar att köpa längre, varför är det förbjudet i F1?? Förarna har massor med annat att ta hänsyn till under körning, beväpna dem med all tänkbar teknologi!!!
Nu får man väl ett helt gäng förbudsivrare på sig som påstår att förarna reduceras till "systemoperatörer" och att bilarna kan radiostyras mm mm. Det är dit utvecklingen går, haka på tåget och njut av showen!
Vem vill ha tillbaka de gamla växelspakarna?
Vem vill ha tillbaka trumbromsarna?
Förgasarmotorerna?
Varför sträva bakåt, vill gärna att F1 har den senaste tillgängliga teknologin som bilar kan ha. Antispinn är en logisk följd av detta!!! Det finns knappast någon bil utan ABS bromsar att köpa längre, varför är det förbjudet i F1?? Förarna har massor med annat att ta hänsyn till under körning, beväpna dem med all tänkbar teknologi!!!
Nu får man väl ett helt gäng förbudsivrare på sig som påstår att förarna reduceras till "systemoperatörer" och att bilarna kan radiostyras mm mm. Det är dit utvecklingen går, haka på tåget och njut av showen!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ett starkt argument för att ta bort hjälpmedel som anti-spinn är ju att man hellre vill se förarna än tekniken kontrollera bilarna.
Även om jag tror det har närmast noll effekt för själva showen eller racingupplevelsen så tillhör jag dem som ändå föredrar att förarna kontrollerar mer av bilen än vad själva tekniken gör.
Racing är i första hand kampen mellan förarna och bilen, inte kampen mellan teknologin övervakad av förarna.
Om man starkt förespråkar anti-spinn - varför inte också bromsar som själv reglerar bromskraften? Allt föraren behöver göra är att trycka på pedalen som räknar datorer ut hur mycket bromskraft som behövs för att stanna bilen? Med hjälp av GPS-koordinater kan datorer räkna ut exakt var bilen är på banan och nur mycket bromskraft som behövs för den kurvan i den ingångshastigheten?
Varför inte renodlade startsystem där föraren trycker på två knappar, och sen släpper en tredje knapp när lyset slocknas så sköter bilen resten själv? Eller varför inte ett system där datorerna i bilen är kopplad mot startljuset så bilen släpps iväg automatiskt i exakt samma tusendel som sista lampan slocknar?
Varför inte radarsystem på bilarna som känner av bilar framför, bakom och vid sidorna och därmed kan räkna ut var bilen ska placeras och själva styra bilen dit? Datorer som kan räkna ut det bästa och mest effektiva omkörningstillfället, bättre än vad en förare kan göra?
Varöfr inte system där föraren trycker på en knapp när han ska in i depå så kör bilen själv in i depån och placerar sig exakt på millimetern rätt i depårutan?
Allt det här kan ju i stora delar byggas på teknik som redan finns idag, och det finns möjligheter att nästan helt utesluta förarens roll. Man skulle nog faktiskt kunna bygga så snabba bilar som kan styras helt från depån, helt radiostyrda bilar. Så snabba tack vare all teknik att människan inte klarar av att själva sitta med i de bilarna.
Det är möjligt, så ska vi låta F1 t.ex. gå åt det hållet?
Eller ska vi införa begränsningar som gör att föraren fortfarande spelar en stor aktiv roll i framförandet av fordonet och fortsätta låta det vara en sport som i första hand handlar om förares sätt att framföra ett fordon snabbt mot varandra?
Även om jag tror det har närmast noll effekt för själva showen eller racingupplevelsen så tillhör jag dem som ändå föredrar att förarna kontrollerar mer av bilen än vad själva tekniken gör.
Racing är i första hand kampen mellan förarna och bilen, inte kampen mellan teknologin övervakad av förarna.
Om man starkt förespråkar anti-spinn - varför inte också bromsar som själv reglerar bromskraften? Allt föraren behöver göra är att trycka på pedalen som räknar datorer ut hur mycket bromskraft som behövs för att stanna bilen? Med hjälp av GPS-koordinater kan datorer räkna ut exakt var bilen är på banan och nur mycket bromskraft som behövs för den kurvan i den ingångshastigheten?
Varför inte renodlade startsystem där föraren trycker på två knappar, och sen släpper en tredje knapp när lyset slocknas så sköter bilen resten själv? Eller varför inte ett system där datorerna i bilen är kopplad mot startljuset så bilen släpps iväg automatiskt i exakt samma tusendel som sista lampan slocknar?
Varför inte radarsystem på bilarna som känner av bilar framför, bakom och vid sidorna och därmed kan räkna ut var bilen ska placeras och själva styra bilen dit? Datorer som kan räkna ut det bästa och mest effektiva omkörningstillfället, bättre än vad en förare kan göra?
Varöfr inte system där föraren trycker på en knapp när han ska in i depå så kör bilen själv in i depån och placerar sig exakt på millimetern rätt i depårutan?
Allt det här kan ju i stora delar byggas på teknik som redan finns idag, och det finns möjligheter att nästan helt utesluta förarens roll. Man skulle nog faktiskt kunna bygga så snabba bilar som kan styras helt från depån, helt radiostyrda bilar. Så snabba tack vare all teknik att människan inte klarar av att själva sitta med i de bilarna.
Det är möjligt, så ska vi låta F1 t.ex. gå åt det hållet?
Eller ska vi införa begränsningar som gör att föraren fortfarande spelar en stor aktiv roll i framförandet av fordonet och fortsätta låta det vara en sport som i första hand handlar om förares sätt att framföra ett fordon snabbt mot varandra?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
F1 är även en tävling där konstruktörerna tävlar om "bästa bilen" .
Är personligen för att en bil skall ha alla tekninskt tillgängliga system som är bilbaserade, dvs utan att de kommunicerar med externa hjälpmedel.
Inte koppla bilen till startlamporna och externa sateliter, men bygg gärna in rubbet som är integrerat i bilen!!!!
Sen kan man ha andra serier för teknikfientliga och sandsäcksälskare med konstgjort inbyggda spänningsmoment. Varför inte tillgodose alla????
Det finns ju Nascar, Cart, Indy, dragracing, folkrace, Gp2 och allt vad det heter! Har sporten en publik så kommer den att leva av egen kraft!
Är personligen för att en bil skall ha alla tekninskt tillgängliga system som är bilbaserade, dvs utan att de kommunicerar med externa hjälpmedel.
Inte koppla bilen till startlamporna och externa sateliter, men bygg gärna in rubbet som är integrerat i bilen!!!!
Sen kan man ha andra serier för teknikfientliga och sandsäcksälskare med konstgjort inbyggda spänningsmoment. Varför inte tillgodose alla????
Det finns ju Nascar, Cart, Indy, dragracing, folkrace, Gp2 och allt vad det heter! Har sporten en publik så kommer den att leva av egen kraft!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag tycker att du tar i, föraren är en viktig kugge i systemet ändå.Razor skrev:I så fall så är det ju lika bra att döpa om mästerskapet till World Passenger Championship...
Men som sagt, det finns plats för alla varianter, både hightech och sandbag racing.
Jag tror att åskådarna vill ha hightech och inte någon "hitta på nya regler för att öka spänningen" racing. Titta på stcc, hur många kommer på dessa lopp? Deltagarna verkar vara fler än åskådarna. Utan ett bra mc lopp hade ännu färre kommit.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Åskådarna är nog snarare på plats för att se två saker: sina förarhjältar och bra racing.
Bra racing får man om det är förarna som kör bilarna istället för några datorer.
Den tekniska utvecklingen behöver inte stå still bara för att man förbjuder förarhjälpmedel, den flyttas bara över till andra områden.
Bra racing får man om det är förarna som kör bilarna istället för några datorer.
Den tekniska utvecklingen behöver inte stå still bara för att man förbjuder förarhjälpmedel, den flyttas bara över till andra områden.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är det därför ingen bryr sig om konstruktörs-VM men alla bryr sig om förar-VM?Gösta skrev:F1 är även en tävling där konstruktörerna tävlar om "bästa bilen" .
Är personligen för att en bil skall ha alla tekninskt tillgängliga system som är bilbaserade, dvs utan att de kommunicerar med externa hjälpmedel.
Inte koppla bilen till startlamporna och externa sateliter, men bygg gärna in rubbet som är integrerat i bilen!!!!
Sen kan man ha andra serier för teknikfientliga och sandsäcksälskare med konstgjort inbyggda spänningsmoment. Varför inte tillgodose alla????
Det finns ju Nascar, Cart, Indy, dragracing, folkrace, Gp2 och allt vad det heter! Har sporten en publik så kommer den att leva av egen kraft!
Varför vill du i inlägget ovan införa tekniska begränsningar? Varför vill du återgå till forntiden och inte tillåta bilarna att kommunicera externt?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
BMW håller visst på med nåt system som skall häva sladdar automatiskt i sina personbilar, genom att ändra styrningen. Man riktar bara ratten åt det håll man vill åka och behöver inte styra emot om man får sladd.
Kanske nåt får F1?
Med tröghetsnavigering kan man hålla reda på exakt var på banan bilen är och dess riktning. Tillsammans med ABS och TC kan man sedan optimera optimalt spår längs banan, möjligen tillsammans med radar och bildigenkänning för att undvika andra bilar på banan. Då behöver föraren bara följa med som övervakare, likt en pilot och detta trots de tekniska begränsningar som bakåtsträvaren Gösta vill införa gällande yttre kommunikation.
Det ger säkert lika stora tittarskaror som robotfotboll.
Kanske nåt får F1?
Med tröghetsnavigering kan man hålla reda på exakt var på banan bilen är och dess riktning. Tillsammans med ABS och TC kan man sedan optimera optimalt spår längs banan, möjligen tillsammans med radar och bildigenkänning för att undvika andra bilar på banan. Då behöver föraren bara följa med som övervakare, likt en pilot och detta trots de tekniska begränsningar som bakåtsträvaren Gösta vill införa gällande yttre kommunikation.
Det ger säkert lika stora tittarskaror som robotfotboll.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Cart och GP2 har sin tjusning i att det är ett standardreglement där de bästa förarna vinner (tror jag, att vara med och kommentera här Väcker mycket ont blod). Tjusningen med F1 är att alla tillverkar och designar sina egna bilar. Läser reglementet med lupp för att hitta eventuella kryphål som Hondas barlasttank tex. Sedan att farterna hela tiden trissas upp gör att det är självklart med fartbegränsande regler, för säkerhetens skull. Vilka begränsningar som än införs så tar det bara två-tre år sedan är farterna desamma igen. + om inte reglerna och förutsättningarna skulle ändras med jämna mellanrum skulle även F1 börja likna Cart och GP2.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Du ser, där finns ju redan en serie (Gp2) som alla tycks älska och där de bästa förarna vinner! Gp2 drar massor med folk just på grund av att det är chassien och motorer som i princip är lagervaror. På Imola passade jag att gå på toa när det var Gp2, tyvär ville alla andra som var nödiga göra samma sak. Så när Gp2 grog igång så var det jättekö på toa!Christoffer skrev:Cart och GP2 har sin tjusning i att det är ett standardreglement där de bästa förarna vinner .......................................................... om inte reglerna och förutsättningarna skulle ändras med jämna mellanrum skulle även F1 börja likna Cart och GP2.
Då kan man väl ha en serie där de bästa konstruktörerna vinner.
Det där sista förstod jag inte!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jo jag menade att om reglerna ändras så måste var och en anpassa sig till det. Sedan tar ju alla patent på sina lösningar vilket gör sporten levande. Ingen vill vara sämre än någon annan. Sedan tror jag inte att alla tycker att tight racing är tråkigt. För några år sedan var det inte spännande att se vem som vann. Det var vem som kom tvåa och trea efter Schumacher som var spännande.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Patent på lösningar på en F1-bil, eller hur menar du?
Jag ser inte varför man skulle ta patent på en lösning på en F1:a; dels för att en patentansökan tar tid så tekniken hinner bli obsolet innan patentet är klart och dels för att tekniken blir offentlig i o m patentet och då kan alla se hur man har löst problemet och det är nog inte riktigt vad man vill som konstruktör i F1.
Men jag kan ju ha missat något...
Jag ser inte varför man skulle ta patent på en lösning på en F1:a; dels för att en patentansökan tar tid så tekniken hinner bli obsolet innan patentet är klart och dels för att tekniken blir offentlig i o m patentet och då kan alla se hur man har löst problemet och det är nog inte riktigt vad man vill som konstruktör i F1.
Men jag kan ju ha missat något...
Senast redigerad av Razor den tis sep 04, 2007 15:52, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Sässongerna 2000-2004 var de i särklass bästa jag upplevt. Olidligt spännande att se hur Maestro skulle vinna racet. Fenomenalt härligt och superbt. Som poesi att se världens genom tiderna bästa F1 förare i action!!Christoffer skrev:För några år sedan var det inte spännande att se vem som vann. Det var vem som kom tvåa och trea efter Schumacher som var spännande.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, de tar inte patent på sina lösningar. Det är bara att kopiera hej friskt om man känner för det.
Det man inte får göra, och det bråket gäller i år, är innehavet av andra stalls ritningar. Det får man inte.
Men det är fritt fram att fota konkurrenternas bilar i depån och kopiera deras lösningar.
Det man inte får göra, och det bråket gäller i år, är innehavet av andra stalls ritningar. Det får man inte.
Men det är fritt fram att fota konkurrenternas bilar i depån och kopiera deras lösningar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
För att inte tala om alla "uppätna kepsar"Gösta skrev:Sässongerna 2000-2004 var de i särklass bästa jag upplevt. Olidligt spännande att se hur Maestro skulle vinna racet. Fenomenalt härligt och superbt. Som poesi att se världens genom tiderna bästa F1 förare i action!!Christoffer skrev:För några år sedan var det inte spännande att se vem som vann. Det var vem som kom tvåa och trea efter Schumacher som var spännande.
-
- Inlägg: 210
- Blev medlem: tis jul 10, 2007 23:28
- Ort: Silverstone
.
Hela sidan 2 handlar knappt om det ämnet först handlar om. "Antispinn" .. hur som helst.. jag tror inte det blir någon stor skillnad alls. och lär bli Mclaren-Ferrari-fight nästa år också.
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Om det bara är att kopiera de andras bilar, vad skulle då Spyker dra in Super Aguri och Toro Rosso inför domstol då? De kan ju säga att dem bara kopierar. Värre med Spyker själva som tydligen hade de andras ritningar. Nog har väl dem bättre koll på juridiken än vi soffpotäter, eller?
En tanke jag hade med att det blir skilnad när antispinn försvinner är de olika förarnas körstil. Det pratas om att Hamilton konserverar däcken på ett bättre sätt en Alonso som har en aggressivare kurvtagningsteknik. Kom ihåg hur Alonsos däck såg ut i Monaco -05. Dessutom läste jag en intervju för några år sedan med Martin Brundle som lovordade Kimis rena körning men tyckte att Alonso körde "fult" men han sa att han fick ge sig eftersom tekniken uppenbarligen funkade. Jag tror att det kan se annorlunda ut till nästa år.
En tanke jag hade med att det blir skilnad när antispinn försvinner är de olika förarnas körstil. Det pratas om att Hamilton konserverar däcken på ett bättre sätt en Alonso som har en aggressivare kurvtagningsteknik. Kom ihåg hur Alonsos däck såg ut i Monaco -05. Dessutom läste jag en intervju för några år sedan med Martin Brundle som lovordade Kimis rena körning men tyckte att Alonso körde "fult" men han sa att han fick ge sig eftersom tekniken uppenbarligen funkade. Jag tror att det kan se annorlunda ut till nästa år.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Därför att Spyker ansåg att båda stallen delade samma ritningar vilket kan anses vara otillåtet - varje stall måste ha sin egen "intellektuella rättighet" till sin bildesign och inte dela ritningar med varandra.Christoffer skrev:Om det bara är att kopiera de andras bilar, vad skulle då Spyker dra in Super Aguri och Toro Rosso inför domstol då? De kan ju säga att dem bara kopierar. Värre med Spyker själva som tydligen hade de andras ritningar. Nog har väl dem bättre koll på juridiken än vi soffpotäter, eller?
Men reglementet är långt ifrån klockrent på den punkten och Spyker argumenterade för en sak. Red Bull och Toro Rosso utnyttjade ett kryphål där båda stallen köpte en F1-design från ett tredje företag som råkades äga av Red Bull och där Adrian Newey är anställd.
Två olika F1-stall får köpa design till en F1-bil från ett tredje företag så länge det företaget inte är ett F1-stall själva. Enkelt uttryckt.
Reglementet är medvetetet skrivet löst så det finns en flexibilitet och det ögr att det finns kryphål att utnyttja och som gör att man då kan sägas bryta mot andemeningen med reglementet. Det hävdar Spyker att Toro Rosso gör, men så har det ännu itne dömts.
Ett annat exempel är Super Aguri som kör med förra säsongens Hondabilar vilket strikt regelmässigt inte heller skulle kunna sägas vara tillåtet. Men Super Aguri har köpt rättigheterna till de ritningarna från ett Hondaföretag baserat i Japan och kan då hävda att de har rättigheterna till ritningarna och att det är ok. Spyker har även protesterat mot detta och inte gått igenom det.
Hur Spyker kunde klara sig helt undan faktumet att de hade Toro Rossos ritningar till Toro Rosso-bilen är en gåta. Särskilt i skenet av McLaren/Ferrrari historian.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
FIA gör inget om ingen lämnar in en protest.LuckyStrike1 skrev: Hur Spyker kunde klara sig helt undan faktumet att de hade Toro Rossos ritningar till Toro Rosso-bilen är en gåta. Särskilt i skenet av McLaren/Ferrrari historian.
Så här säger man om ett tidigare spionfall
"The FIA says it is not involved because no-one made a complaint in that case and that the McLaren case is different because there was a very specific and formal complaint from Ferrari."
Av någon anledning lämnade inte Toro Rosso in någon protest.
Dessutom gäller McLaren målet mycket mer information en några ritningar.