Antispinn försvinner 2008

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Antispinn försvinner 2008

Inlägg av Christoffer »

Om jag har förstått det rätt så försvinner antispinn till nästa säsong. Jag tycker att det skall bli rätt intressant att se vilka av förarna som hanterar det bäst/sämst.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
NWISC
Inlägg: 10
Blev medlem: sön aug 12, 2007 10:48
Ort: Dalarna

Inlägg av NWISC »

Det kommer att krävas lite mer av förarna nu, ska bli kul att se.
En söndag utan F1 är ingen riktig söndag....
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Är det inte TC-löst i alla matarserier innan F1, t.ex. GP2?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo.

Frånvaron av TC i F1 tror jag inte kommer att göra någon större skillnad alls. Jag tror inte ens Yamamoto kommer att snurra mer utan TC.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Tiresias
Inlägg: 162
Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33

Inlägg av Tiresias »

LuckyStrike1 skrev:Jo.

Frånvaron av TC i F1 tror jag inte kommer att göra någon större skillnad alls. Jag tror inte ens Yamamoto kommer att snurra mer utan TC.
Nä att snurra "mer" är väl tekniskt omöjligt :P
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad är tre varv istället för två om inte mer snurr?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Jo.

Frånvaron av TC i F1 tror jag inte kommer att göra någon större skillnad alls. Jag tror inte ens Yamamoto kommer att snurra mer utan TC.
Som av en händelse så körde Lill-Piquet Renaults R27 utan TC idag på Monza och hans kommentar var:
The car was not really different; it was just a bit less predictable and slightly trickier to drive as it is less forgiving!
It's difficult to be consistent as the laps unfold but I think I got to grips with it fairly quickly.
Ingen större skillnad, m a o.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Monza är inte den bästa banan att utröna hurvida borttagandet av TC syns. I Monaco lär det synas bättre...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jo.

..... it was just a bit less predictable and slightly trickier to drive as it is less forgiving!

Ingen större skillnad, m a o.

Detta utalande borgar för intressanta bataljer i utgångar ur kurvor då bilarna ligger sida vid sida. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:Monza är inte den bästa banan att utröna hurvida borttagandet av TC syns. I Monaco lär det synas bättre...
Ja, fråga Rosset om det... han vet hur det är att köra i Monaco utan TC.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

De som kommer från underserierna nyligen är ju vana vid att hantera starka bilar utan TC, även de gamla rävarna som Coulthard och Barrichello tror jag klarar det bra. Men dem som aldrig kört F1 utan TC som Räikkönen, Alonso och Massa tror jag kan få det lite knepigare.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om du inte tror att förare som Räikkönen, Alonso och Massa på fem röda sekunder kan anpassa sig till att köra en F1-bil utan TC så misstar du dig nog ganska mycket tror jag.

Ett ev. förbud mot TC kommer att innebära väldigt lite eller ingenting alls för förarnas kontroll av bilen. Något så radikalt som hårdare mönstrade däck innebar väldigt lite och förarna anpassade sig väldigt snabbt till det.

Att antispinn försvinner kommer inte att ha någon större effekt, det kan bli lite mer hjulspinn i regnet i Monaco men jag tvivlar mycket starkt på att vi kommer att få se någon märkbar ökning av antalet snurrningar, krascher, hjulspinnande, sladdar eller omkörningar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det kanske inte behövs så stora missar för att det ska kunna skapa en omkörningssituation. Sedan är det ju så att det redan idag, med TC, är skillnad på hur förarna klarar att hushålla med däcken och utan TC lär det knappast bli enklare, även om inte jag heller tror att det kommer att bli en gigantiskt skillnad. Allt som ändå förflyttar ansvaret för prestationen till föraren är av godo.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jo jag tror nog att dem kommer att klara alla regeländringar utan problem. Men jag tyckte ändå att ämnet kunde vara intressant att diskutera. Forumet är väl till för det.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Naturligtvis är det en intressant sak att diskutera. Huruvida det kommer att medföra en stor skillnad eller inte återstår ju att se, men det allra viktigaste är ju som sagt vetskapen om att förarna faktiskt kommer att kontrollera mer av bilen själv. Det gör att iallafall min respekt för dem växer en aning. Det har varit lite dåligt med den på sista tiden.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jo, det är ju svårt att se att det skulle vara någon nackdel ur publiksynpunkt, även om det troligen inte kommer att få någon större betydelse. Men nån liten miss per säsong för toppförarna, som kan innebära åtminstone ett omkörningsförsök skulle bara det öka racingdramatiken stort, eftersom den är i det närmaste noll just nu...

Det vore ju skillnad om förarna var skolade med TC, ABS och liknande ifrån dagisåldern, men det är ju snarare motsatsen. De börjar i karting helt utan hjälpmedel, där man i de lägre klasserna dessutom kör utan regndäck i regn, liksom man använder kroppen för att flytta tyngdpunkt och till viss del dämpning, handjustera förgasare mellan kurvorna, etc., till en bil i högsta klassen som har TC och en hel del andra hjälpmedel. Så deras meriter som tagit dem till F1 har ju skett i fordon med betydligt mindre elektroniska hjälpmedel. Därför blir det nog inga dramatiska skillnader, men som sagt, nån miss kan det säkert bli.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Risken eller chansen är väl bara att den missen sker i de bakre leden i fältet där TV-kamerorna inte befinner sig, och där vi inte kan få se Yamamoto bli omkörd av Sutil pga. en miss i gaspådraget i utgången.

Men spännande som fan blir det :D

Jag ska väl förtydliga att jag inte alls har något emot att TC förbjuds, det är i grunden positivt om mer sköts av föraren istället för elektroniken. Jag tror bara inte det blir någon skillnad vad gäller förbättrad racing av det. Förarna kommer att lära sig hantera bilarna utan TC under vintern helt enkelt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

LuckyStrike1 skrev:Om du inte tror att förare som Räikkönen, Alonso och Massa på fem röda sekunder kan anpassa sig till att köra en F1-bil utan TC så misstar du dig nog ganska mycket tror jag.

Ett ev. förbud mot TC kommer att innebära väldigt lite eller ingenting alls för förarnas kontroll av bilen. Något så radikalt som hårdare mönstrade däck innebar väldigt lite och förarna anpassade sig väldigt snabbt till det.

Att antispinn försvinner kommer inte att ha någon större effekt, det kan bli lite mer hjulspinn i regnet i Monaco men jag tvivlar mycket starkt på att vi kommer att få se någon märkbar ökning av antalet snurrningar, krascher, hjulspinnande, sladdar eller omkörningar.
Du kan bara inte ha följt F1 innan TC och andra hjälpmedel kom in i bilden?
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

AndersF1 skrev:Jo, det är ju svårt att se att det skulle vara någon nackdel ur publiksynpunkt, även om det troligen inte kommer att få någon större betydelse. Men nån liten miss per säsong för toppförarna, som kan innebära åtminstone ett omkörningsförsök skulle bara det öka racingdramatiken stort, eftersom den är i det närmaste noll just nu...

Det vore ju skillnad om förarna var skolade med TC, ABS och liknande ifrån dagisåldern, men det är ju snarare motsatsen. De börjar i karting helt utan hjälpmedel, där man i de lägre klasserna dessutom kör utan regndäck i regn, liksom man använder kroppen för att flytta tyngdpunkt och till viss del dämpning, handjustera förgasare mellan kurvorna, etc., till en bil i högsta klassen som har TC och en hel del andra hjälpmedel. Så deras meriter som tagit dem till F1 har ju skett i fordon med betydligt mindre elektroniska hjälpmedel. Därför blir det nog inga dramatiska skillnader, men som sagt, nån miss kan det säkert bli.
Stämmer, fast dom bilar som har tagit dagens F1 förare till f1 har precis ingenting gemensamt med en modern F1 bil!
Att jämföra karting och andra rullande föremål med en f1 bil är bara löjligt. :)
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Nästa år kommer vi att få se på skillnad mellan män och pojkar :up: .
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Budo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Om du inte tror att förare som Räikkönen, Alonso och Massa på fem röda sekunder kan anpassa sig till att köra en F1-bil utan TC så misstar du dig nog ganska mycket tror jag.

Ett ev. förbud mot TC kommer att innebära väldigt lite eller ingenting alls för förarnas kontroll av bilen. Något så radikalt som hårdare mönstrade däck innebar väldigt lite och förarna anpassade sig väldigt snabbt till det.

Att antispinn försvinner kommer inte att ha någon större effekt, det kan bli lite mer hjulspinn i regnet i Monaco men jag tvivlar mycket starkt på att vi kommer att få se någon märkbar ökning av antalet snurrningar, krascher, hjulspinnande, sladdar eller omkörningar.
Du kan bara inte ha följt F1 innan TC och andra hjälpmedel kom in i bilden?
Jo - det fanns ju inte så mycket TC 1980 t.ex.

Men den här debatten är väldigt lik den som fördes 1997 när mönstrade hårda däck stod på tur. Det visade sig inte förbättra så mycket heller, vad gällde själva racingen.

Varför det är svårt att köra om idag beror inte på att bilarna har TC utan mer för att aerodynamiken är så avancerad att det inte går att ligga nära frmaförvarande bil utan att tappa så mycket grepp på vingarna att man får backa av. Och därmed inte kan slipstreama och bromsa sig förbi.

Förarna är tillräckligt bra för att kunna få ner 750 hk i asfalten även utan TC. Så kraftfull är inte TC idag att de kommer att snurra kors och tvärs helt plötsligt. Förarna är så passa duktiga att de snabgbt anpassar sig till det nya.

Möjligen kommer Monaco i regn att bli ganska spännande, där kommer det nog att göra störst skillnad. Men jag tvivlar mycket starkt på att det kommer innebära en ökning i antalet placeringsbyten.

Det är ju bara att backa tillbaka några år till tidigt 2000-tal när TC var förbjudet, och hur det ändrade på racingen då. Dvs. inte så himla mycket.

Vill man införa regeländringar som ska provocera fram fler misstag av förarna finns det andra bra åtgärder:
- rent manuella H-lådor med kopplingspedal och ingen halvautomatik
- hårdare däck
- inga depåstopp för däcksbyte och bränslestopp.

Då kommer vi få se fler förare göra fler misstag under race så det kan bli mycket placeringsförändringar.

Men är det sådana omkörnignar vi vill se fler av?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

LuckyStrike1 skrev:
Budo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Om du inte tror att förare som Räikkönen, Alonso och Massa på fem röda sekunder kan anpassa sig till att köra en F1-bil utan TC så misstar du dig nog ganska mycket tror jag.

Ett ev. förbud mot TC kommer att innebära väldigt lite eller ingenting alls för förarnas kontroll av bilen. Något så radikalt som hårdare mönstrade däck innebar väldigt lite och förarna anpassade sig väldigt snabbt till det.

Att antispinn försvinner kommer inte att ha någon större effekt, det kan bli lite mer hjulspinn i regnet i Monaco men jag tvivlar mycket starkt på att vi kommer att få se någon märkbar ökning av antalet snurrningar, krascher, hjulspinnande, sladdar eller omkörningar.
Du kan bara inte ha följt F1 innan TC och andra hjälpmedel kom in i bilden?
Jo - det fanns ju inte så mycket TC 1980 t.ex.

Men den här debatten är väldigt lik den som fördes 1997 när mönstrade hårda däck stod på tur. Det visade sig inte förbättra så mycket heller, vad gällde själva racingen.

Varför det är svårt att köra om idag beror inte på att bilarna har TC utan mer för att aerodynamiken är så avancerad att det inte går att ligga nära frmaförvarande bil utan att tappa så mycket grepp på vingarna att man får backa av. Och därmed inte kan slipstreama och bromsa sig förbi.

Förarna är tillräckligt bra för att kunna få ner 750 hk i asfalten även utan TC. Så kraftfull är inte TC idag att de kommer att snurra kors och tvärs helt plötsligt. Förarna är så passa duktiga att de snabgbt anpassar sig till det nya.

Möjligen kommer Monaco i regn att bli ganska spännande, där kommer det nog att göra störst skillnad. Men jag tvivlar mycket starkt på att det kommer innebära en ökning i antalet placeringsbyten.

Det är ju bara att backa tillbaka några år till tidigt 2000-tal när TC var förbjudet, och hur det ändrade på racingen då. Dvs. inte så himla mycket.

Vill man införa regeländringar som ska provocera fram fler misstag av förarna finns det andra bra åtgärder:
- rent manuella H-lådor med kopplingspedal och ingen halvautomatik
- hårdare däck
- inga depåstopp för däcksbyte och bränslestopp.

Då kommer vi få se fler förare göra fler misstag under race så det kan bli mycket placeringsförändringar.

Men är det sådana omkörnignar vi vill se fler av?
Det är klart att TC inte kommer att skicka tillbaka F1 till 80 talet men nog blir det en märkbar skillnad mot idag.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, det är ju det jag inte tror. Den märkbara skillnaden torr jag kommer att bli omärkbar.

Tekniken är så pass avancerad idag att vi inte kommer att få se bilar med spinnande bakhjul ut ur kurvorna, sladdar i utgångar och mycket snurrningar.

Förarna är tillräckligt bra för att anpassa sig till 800 hk utan TC, och motoreffekten och motorerna är inte sådana att det är något större problem att hantera den effekten för en förare på den här nivån.

Det är tveksamt om vi ens kommer att få se särskilt mycket däcksrök i starterna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hur svåra hästkrafterna blir att hantera avgörs ju mycket av hur standard-ECU:n kommer att fungera. Med en bra mappning så löser man ju det mesta av problemet. Hur däcken fungerar är ju också av betydelse. Ju sämre de håller desto mer kommer de att gynna de förare som är finkänsliga med gasen. Diffarna är en annan faktor som underlättar arbetet för förarna. Det körs väl fortfarande med dynamiska diffar? Det borde bara vara tillåtet med en fast inställning.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Nej, stora skillnader blir det inte, men alla ändringar åt rätt håll är bra.

Dagens motorer är tekniska drömbyggen som är otroligt lättkörda. Det var t.ex. skillnad förr när man hade turbomotorer och ingen TC, då man hade "noll" i vridmoment för att sedan få allt på en gång.

Ferraris sista V12:a 1995 var den sista motorn i Fomel 1 som hade en gammaldags effektkurva, men även den var lättkörd jämfört med 80-tals motorer.

Sedan Renaults framgångar på det tidiga 90-talet med sina V10:or fick alla andra tänka om det gällde motorkonstruktioner. Effekt är inte allt, körbarhet och viktfördelning blev allt viktigare, inte minst tack vare nya eller ombyggda banor.

Men för att göra Formel 1 tätare med mera omkörningar behövs radikala grepp, frågan är ifall den pågående projektgruppen kommer med tillräckligt bra förslag och att de sedan får igenom dem?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ett sätt skulle ju kunna vara om McLaren och Microsoft slumpar ut mappningar till stallen. Om det är några som har trovärdigheten att ro i land med det så är det Ron Dennis. Vilken racing vi skulle få se.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fast vid närmare eftertanke - om Microsoft är inblandade så innebär ju det att slumpen kommer att vara en del av programvaran redan från början...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Fast vid närmare eftertanke - om Microsoft är inblandade så innebär ju det att slumpen kommer att vara en del av programvaran redan från början...

Tärnström
Du hann före mig! :D
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Pastis skrev:Men för att göra Formel 1 tätare med mera omkörningar behövs radikala grepp, frågan är ifall den pågående projektgruppen kommer med tillräckligt bra förslag och att de sedan får igenom dem?
Det är ju så enkelt. Förbjud vingar!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Cuscino skrev:
Pastis skrev:Men för att göra Formel 1 tätare med mera omkörningar behövs radikala grepp, frågan är ifall den pågående projektgruppen kommer med tillräckligt bra förslag och att de sedan får igenom dem?
Det är ju så enkelt. Förbjud vingar!
För enkelt, det ska fortfarande vara Formel 1, inte Formel Ford...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Budo skrev:
Stämmer, fast dom bilar som har tagit dagens F1 förare till f1 har precis ingenting gemensamt med en modern F1 bil!
Att jämföra karting och andra rullande föremål med en f1 bil är bara löjligt. :)
Vad vet du om det?
Senna sade att det som mest liknade en F1:a var en FA-kart, med sina snabba och brutala reaktioner samt höga G-krafter. [Coulthard] har sagt att det hårigaste han kört var en superkart, klart värre än en F1:a.

Det är klart att en F1:a har brutala prestande med sin låga vikt och höga effekt tillsammans med mycket downforce, men det betyder inte nödvändigtvis att den är brutalt mycket svårare att köra än en GP2:a på 600 hk och 585 kg. En bil med 25% mer effekt och lite mer vikt gör inte att man helt plötsligt klivar in i en helt annan värld. T.o.m. FBMW-förarna som får testa som sitt segerpris brukar ju göra bra ifrån sig.

Man försöker naturligtvis att få bilen så lättkört som möjligt och inte svårkörd. Ju mer pengar man har till sitt förfogande desto större chans är det att lyckas.
Det är ett klart steg upp, men en del har gått lite väl hårt på myten om F1:ornas enastående och fantastiska prestanda.

Angående nya ECU:n och borttagande av TC så tillhandahålls programvaran och boxen av FIA, men det är fortfarande stallen som specificerar mapparna och man behöver ju t.ex. inte låta motorerna skena om man vet exakt hur mycket motorvarvtalet kan accelerera vid en viss hastighet, eller andra liknande scenarion som kan tänkas vara inom de nya reglerna och ändå underlätta för förarna.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Pastis skrev:Men för att göra Formel 1 tätare med mera omkörningar behövs radikala grepp, frågan är ifall den pågående projektgruppen kommer med tillräckligt bra förslag och att de sedan får igenom dem?
Det är ju så enkelt. Förbjud vingar!
Förbjud hit och förbjud dit, f-n vad jag hatar det ordet. Hur vore det om man hade ett friare reglemente. Nu är det begränsningar på allt snart. Tycker personligen att allt skall vara fritt förutom cylindervolym, vikt, bredd och höjd. Låt stallen bygga den bil de vill utifrån detta.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
Cuscino skrev:
Pastis skrev:Men för att göra Formel 1 tätare med mera omkörningar behövs radikala grepp, frågan är ifall den pågående projektgruppen kommer med tillräckligt bra förslag och att de sedan får igenom dem?
Det är ju så enkelt. Förbjud vingar!
Förbjud hit och förbjud dit, f-n vad jag hatar det ordet. Hur vore det om man hade ett friare reglemente. Nu är det begränsningar på allt snart. Tycker personligen att allt skall vara fritt förutom cylindervolym, vikt, bredd och höjd. Låt stallen bygga den bil de vill utifrån detta.
Du ser på fel sport om det är vad du vill ha. Formel 1 har alltid förbjudit mer än det tillåtet, som alla sporter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
Cuscino skrev:Det är ju så enkelt. Förbjud vingar!
Förbjud hit och förbjud dit, f-n vad jag hatar det ordet. Hur vore det om man hade ett friare reglemente. Nu är det begränsningar på allt snart. Tycker personligen att allt skall vara fritt förutom cylindervolym, vikt, bredd och höjd. Låt stallen bygga den bil de vill utifrån detta.
Du ser på fel sport om det är vad du vill ha. Formel 1 har alltid förbjudit mer än det tillåtet, som alla sporter.
Ibland har slicks varit tillåtna, liksom turbo, liksom tc mm mm,

Det känns som man gör panikåtgärder för att skapa konstlad spänning. Lite stcc varning på F1 snart.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Ibland har slicks varit tillåtna, liksom turbo, liksom tc mm mm,

Det känns som man gör panikåtgärder för att skapa konstlad spänning. Lite stcc varning på F1 snart.
Införandet av räfflade däck och förbudet mot turbo hade väl inte så mycket med att skapa spänning att göra?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev: Förbjud hit och förbjud dit, f-n vad jag hatar det ordet. Hur vore det om man hade ett friare reglemente. Nu är det begränsningar på allt snart. Tycker personligen att allt skall vara fritt förutom cylindervolym, vikt, bredd och höjd. Låt stallen bygga den bil de vill utifrån detta.
Du ser på fel sport om det är vad du vill ha. Formel 1 har alltid förbjudit mer än det tillåtet, som alla sporter.
Ibland har slicks varit tillåtna, liksom turbo, liksom tc mm mm,

Det känns som man gör panikåtgärder för att skapa konstlad spänning. Lite stcc varning på F1 snart.
F1 precis som alla motorsport bygger på ett reglemente, och om du tittar lite i det så ser du nog att det är mer som är förbjudet än vad som är tillåtet så att säga.

Tror inte du kan hitta någon sport, motorsport eller annan, där allt är i stort sett fritt.

Inom motorsport fungerar det defenitivt inte att släppa i princip allt fritt, det skulle skena iväg.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Gösta skrev: Tycker personligen att allt skall vara fritt förutom cylindervolym, vikt, bredd och höjd. Låt stallen bygga den bil de vill utifrån detta.
För att vara så insatt i motorsportens natur som du verkar, så är du lätt naiv när du föreslår detta.

Redan på 70-talet fanns det bilar som fick det att svartna för ögonen för förarna.

Med ett så fritt reglemente skulle förarna tveklöst behöva G-dräkter för att ta sig runt kurvorna (om ens det räckte...)
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PC: skrev:
Gösta skrev: Tycker personligen att allt skall vara fritt förutom cylindervolym, vikt, bredd och höjd. Låt stallen bygga den bil de vill utifrån detta.
För att vara så insatt i motorsportens natur som du verkar, så är du lätt naiv när du föreslår detta.

Redan på 70-talet fanns det bilar som fick det att svartna för ögonen för förarna.

Med ett så fritt reglemente skulle förarna tveklöst behöva G-dräkter för att ta sig runt kurvorna (om ens det räckte...)
Nej, G-dräkter behövs inte enligt Gösta. Förarna ska inte köra snabbare än att de kan behålla medvetandet. Den här diskussionen har vi haft förut. Ledtråd: Texas

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Grupp 7-reglementet som bl.a. kördes i CanAm under första halvan av 70-talet var väl det närmaste man kan komma ett helt fritt reglemente. Det var lite säkerhetskrav om bälte, bur, etc., plus krav på täckta hjul, men annars var det helt fritt, har jag för mig. Inga vikt- eller motor-begränsningar, aktiv aerodynamik tillåten, fri hjulupphängning, etc..
Som väntat tvärdog serien så fort den blev populär.
Porsche 917/30 CanAm var dock en rejält häftig bil, där det talades om 1500 hk och inte allt för tung bil. En 5,4 L boxer-12:a med dubbelturbo gav den ju en hyfsad skjuts. På nån bana snittade den en bit över 360 km/h, vilket stod sig som rekord rätt länge och det trots dåtidens begränsade aerodynamik. Toppfarten låg kring 400 km/h.

Edit: Dåtidens F1 hade väl snittfarter som låg på 220 km/h som bäst kanske. Ronnies poletid på Monza var 1:34.8, 1973.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Men vad vet vi?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61900

Nico tycker annorlunda och jag hoppas att han har rätt. Förmodligen kommer den tekniska utvecklingen att fokusera på att eliminera dessa plötsliga bakvagnssläpp, det vill säga att åstadkomma mer "driveability" i chassit i stället för i motorn.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Den här delen kan nog stämma: "You are going to have drivers who are going to overdrive in the beginning and have no tyres left towards the end"

Men det är ju en sak att köra årets F1:a med avslagen TC och utan träning och nåt helt annat att köra en anpassad F1:a med utvecklad motormappning och mer träning för föraren, där han inte glömmer bort att han kör utan TC. Om man som Nico glämmer bort sig och stämplar fullt på ettan så lär det nog märkas...

Däremot är jag lite tveksam till att de yngre förarna har någon stor fördel av att nyligen ha kört utan TC, då de andra har en hel vinter på sig att anpassa körningen och vänja sig vid att hantera gaspådraget ut ur långsamma kurvor igen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag tror att starterna blir intressantare vilket inte är en helt oviktig detalj inom racing...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Jag tror att starterna blir intressantare vilket inte är en helt oviktig detalj inom racing...
Man kan ju hoppas men redan idag är väl launch control reglementsvidrigt och ändå talar stallen i klartext om att de har sådana system. Nu vet inte jag hur de fungerar rent tekniskt, kanske är det en kombination av mappning och styrning av diffen... Poängen är i alla fall att det finns så många sätt att kringgå andemeningen i reglementet genom styrning av motor och diffar.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
PC: skrev:
Gösta skrev: Tycker personligen att allt skall vara fritt förutom cylindervolym, vikt, bredd och höjd. Låt stallen bygga den bil de vill utifrån detta.
För att vara så insatt i motorsportens natur som du verkar, så är du lätt naiv när du föreslår detta.

Redan på 70-talet fanns det bilar som fick det att svartna för ögonen för förarna.

Med ett så fritt reglemente skulle förarna tveklöst behöva G-dräkter för att ta sig runt kurvorna (om ens det räckte...)
Nej, G-dräkter behövs inte enligt Gösta. Förarna ska inte köra snabbare än att de kan behålla medvetandet. Den här diskussionen har vi haft förut. Ledtråd: Texas

Tärnström

På 70 talet satt förare som James Hunt och försökte nyktra till innan starten gick, andra satt och rökte. Inte ett gym och en träningslokal så långt ögat nådde. Det var visserligen på 50 talet, men Ascari, Fangio, Farina och de andra grabbarna grus såg inteut som några atleter precis.

Om G dräkter ä nödvändiga så får de väl skaffa sådana, teknologin är tämligen välkännd. I usa ville inte flickorna köra för att det gick för fort! Sunt förnuft borde säga att går det för fort så får man äl lätta på gasen. Är det människor med förnft som kör eller en samling skolflickor? Bräck hade rätt när han sade attman får väl köra så fort som man orkar / tycker är lämpligt. Förstår inte uppriktigt sagt vad problemet ä?? Piloter utsätter sig regelbundet för +9 G, visserlign med G dräkt, men 5 G är normalt inga problem för en människa att klara under en längre tid (+5 sek) och det utan hjälpmedel. Piloternas flygplan klarar med lätthet +12-15G, att man tillåter dem att flyga är enligt er filosofi ett under?? Dom flyger så hårt dom orkar!!!

Nej jag kan inte ett dyft om F1, experterna är ni! Vad gör ni här på forumet, är ni inte ute och ger FIA goda råd???? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Du milde...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:Jag tror att starterna blir intressantare vilket inte är en helt oviktig detalj inom racing...
Man kan ju hoppas men redan idag är väl launch control reglementsvidrigt och ändå talar stallen i klartext om att de har sådana system. Nu vet inte jag hur de fungerar rent tekniskt, kanske är det en kombination av mappning och styrning av diffen... Poängen är i alla fall att det finns så många sätt att kringgå andemeningen i reglementet genom styrning av motor och diffar.

Tärnström
En stor del av launch control är väl kopplingen där man reglerar hur snabbt den skall greppa på mekanisk väg. Väldigt likt dragracing. Helt ok enligt reglerna med denna typ av lunch
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

PC: skrev:Du milde...
Var det allt du kunde prestera i synpunkter. Begåvat för att komma från dig.

http://www.mad4f1.com/f1-safety/f1-gforce.htm

"A modern F1 car accelerates, brakes and corners at speed totally incomprehensible in a road car. In an F1 car at speed, there will be at least one force on him at all times. If he's not accelerating, he's braking, and he's probably cornering as well. The cars will accelerate at about 3g, brake at 6, and cornering could be anything up to 4g."
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Gösta skrev:
PC: skrev:Du milde...
Var det allt du kunde prestera i synpunkter. Begåvat för att komma från dig.

http://www.mad4f1.com/f1-safety/f1-gforce.htm

"A modern F1 car accelerates, brakes and corners at speed totally incomprehensible in a road car. In an F1 car at speed, there will be at least one force on him at all times. If he's not accelerating, he's braking, and he's probably cornering as well. The cars will accelerate at about 3g, brake at 6, and cornering could be anything up to 4g."
Du har redan fått mina synpunkter.

Att lägga till på listan är att förare dör när möjligheten till obegränsade kurvhastigheter finns.

Men det bryr du dig kanske inte om, du behöver ju bara sitta i TV-soffan och bevittna det hela.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

PC: skrev:
Gösta skrev:
PC: skrev:Du milde...
Var det allt du kunde prestera i synpunkter. Begåvat för att komma från dig.

http://www.mad4f1.com/f1-safety/f1-gforce.htm

"A modern F1 car accelerates, brakes and corners at speed totally incomprehensible in a road car. In an F1 car at speed, there will be at least one force on him at all times. If he's not accelerating, he's braking, and he's probably cornering as well. The cars will accelerate at about 3g, brake at 6, and cornering could be anything up to 4g."
Du har redan fått mina synpunkter.

Att lägga till på listan är att förare dör när möjligheten till obegränsade kurvhastigheter finns.

Men det bryr du dig kanske inte om, du behöver ju bara sitta i TV-soffan och bevittna det hela.
Att förare dör är tragiskt. Det kommer aldrig att kunna förhindras i någon motorsport. Idrottare dör även i fotboll, ishockey, skidåkning samt en mängd andra idrotter. Motorsporten är mer drabbad än andra sporter och det är förarna medvetna om. Varför inte sänka toppfarten till 35 och kurvhatigheten till 12 km / h, då slipper vi dödsfall helt. Madrassera hela banan och se till att bilarna gick på räls! Med dagens reglemente är det jättelätt för en förare att köra hjäl sig om denne skulle vilja det. Det är förarnas skicklighet, bilarnas hållfasthet i kombination med självbevarelsedriften som förhindrar dödsfall. De flesta förarna vet unigefär hur fort de kan köra i kurvorna, de vet att är farten tex 50 km högre så åker de av. Man skulle kanske införa automatiska bromssystem innan kurvorna så att de inte glömmer att bromsa? En magnetslinga i banan som kommunicerar med bilen och drar ner farten till lämplig nivå, samt får bilen att svänga utifall föraren inte kan fatta så viktiga beslut???

Senna, Ronnie, mfl dog inte för att farten var för hög utan för att rattstången brast och att bilen fattade eld! Ronnies fart var inte särskilt hög, inte Sennas heller. Hade bilen inte fattat eld eller rattstången brustit så hade historien sett annorlunda ut.

Men som sagt, jag kan inget om motorsport och överlåter det där med säkerheten åt dig. Du verkar veta vad som är bäst!

Tv soffan är härlig, men jag satt på läktaren i utgången av Tosa den där söndagen 1á maj och såg rökmolnet som Sennas Williams skapade när den dammade in i muren i tamburello.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

:D