Turkiets GP 2007
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag får krypa till korset. Jag har tyckt att Massa är en nolla som inte har i F1 att göra i flera år. Men när han startar från pole (och det gör man inte utan vidare) så håller han ihop det hela vägen. Det är inte inte så att man får glosögon, men rent och snyggt. Precis så som Todt vill ha det antar jag. Förresten så var det inte bara Kubica som störde Topp 4 i starten, Heidfeld bevisade återigen sin storhet. Konsist och tråkigt men effektivt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lemon skrev:Filip Massa! Här studsar han tillbaka.
Massa har femton poäng upp till Hamilton nu. Blir det Ferrari 1-2 i resterande lopp som Montezemolo utlovat så kan Massa eller Kimi komma ikapp.
Alonso står inte att känna igen längre och idag verkade han rätt trött. En punka på Hamiltons bil räddade hans dag.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Detta är väl det första officiella uttalandet från Dennis att det verkligen var hetskt mellan Alonso och Lewis. http://www.f1-live.com/f1/en/headlines/ ... 1630.shtml . Innan har jag ej kunnat avgöra vad som är pressens syn och vad som är fakta.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis mar 14, 2006 20:46
Ja, det mest spännande var ju i starten när RAI smög sig förbi HAM och sen när HAM fick problem med däcket. Att han ändå klarade 5:e platsen visar bara på oförmågan hos de övriga stallen att hota de två i toppen. Riktigt tråkigt jämfört med ett par år sen där Ferrari visserligen vann allt som oftast, men samtidigt inte utan att det var strid på kniven in i mål.
RAI:s lite uppgivna kommentar på presskonferensen om att (typ) "med dagens F1 så går det ju inte att köra om på banan och särsilt inte en teamkamrat" beskriver situationen klockrent. Undrar vad Massa sen viskade i hans öra när frågorna riktades mot ALO.
Och ändå fortsätter man titta på lopp efter lopp. Märkligt.
RAI:s lite uppgivna kommentar på presskonferensen om att (typ) "med dagens F1 så går det ju inte att köra om på banan och särsilt inte en teamkamrat" beskriver situationen klockrent. Undrar vad Massa sen viskade i hans öra när frågorna riktades mot ALO.
Och ändå fortsätter man titta på lopp efter lopp. Märkligt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det mesta var väl för att han fastnade bakom Nick i första stinten? Därefter körde han väl på ungefär samma tider som de andra tre men var för långt efter?Lemon skrev:Lemon skrev:Filip Massa! Här studsar han tillbaka.
Massa har femton poäng upp till Hamilton nu. Blir det Ferrari 1-2 i resterande lopp som Montezemolo utlovat så kan Massa eller Kimi komma ikapp.
Alonso står inte att känna igen längre och idag verkade han rätt trött. En punka på Hamiltons bil räddade hans dag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kanske det. Fast har man hamnat efter så duger det inte att åka på samma tider som dom framför. Trodde han var bättre än så.
Lite analys av läget:
Nuvarande ställning
Hamilton 84
Alonso 79
Massa 69
Kimi 68
Ferrari 1-2 resterande lopp och Hamilton trea varje gång
Massa 115 (tre segrar två andraplatser)
Hamilton 114 (fem tredjeplatser)
Kimi 112 (Två segrar tre andraplatser)
Kimi 114 (tre segrar två andraplatser)
Hamilton 114 (fem tredjeplatser)
Massa 113 (Två segrar tre andraplatser)
Naturligtvis kommer det skita sig för en eller flera av dom fyra toppgubbarna innan sista loppet, men med tanke på Ferraris fina form dom senaste loppen så tycker ovanstående exempel inte är helt ute i det blå.
Lite analys av läget:
Nuvarande ställning
Hamilton 84
Alonso 79
Massa 69
Kimi 68
Ferrari 1-2 resterande lopp och Hamilton trea varje gång
Massa 115 (tre segrar två andraplatser)
Hamilton 114 (fem tredjeplatser)
Kimi 112 (Två segrar tre andraplatser)
Kimi 114 (tre segrar två andraplatser)
Hamilton 114 (fem tredjeplatser)
Massa 113 (Två segrar tre andraplatser)
Naturligtvis kommer det skita sig för en eller flera av dom fyra toppgubbarna innan sista loppet, men med tanke på Ferraris fina form dom senaste loppen så tycker ovanstående exempel inte är helt ute i det blå.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, men har man samma tempo som täten men hamnar bakom en långsammare bil varv 1-17 så kan man ju inte per automatik åka snabbare än de i täten när man väl är förbi den långsammare.
Utan den dåliga starten hade Alonso varit med uppe med Massa, Kimi och Hamilton tidsmässigt. Om det hade gjort någon ändring på resultatet vete sjutton, men han hade varit ett par sek bakom istället för 14 sek eller vad det blev i slutändan. Och hade haft en chans att vara med och påverka.
Men nu gjorde han en dålig start och det avgjorde hans dag.
Utan den dåliga starten hade Alonso varit med uppe med Massa, Kimi och Hamilton tidsmässigt. Om det hade gjort någon ändring på resultatet vete sjutton, men han hade varit ett par sek bakom istället för 14 sek eller vad det blev i slutändan. Och hade haft en chans att vara med och påverka.
Men nu gjorde han en dålig start och det avgjorde hans dag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En intressant sak som Alonso sade var McLarens påstådda känslighet för blåst. Dålig ursäkt, eller ligger det nåt i det, tror ni?
Paradoxalt nog brukar det vara så i aerodynamiska sammanhang att om man får till en verkligt optimal vinge så blir det oftast väldigt känslig för minsta lilla störning. Prof Ridder tog t.ex. fram en fantastisk vinge till en motorglidare, tror jag det var, men det räckte med att man tog i den för att fett och smuts ifrån handen skulle försämra den rejält, för att inte tala om flugor och regn som totalsänkte den - gick inte att använda.
Tyvärr har jag aldrig sett några exempel på motsatsen, så det kan ju vara så att McLaren optimerat aerodynamiken lite väl hårt. Eller också är det bara lite mörkande och dåliga ursäkter.
Paradoxalt nog brukar det vara så i aerodynamiska sammanhang att om man får till en verkligt optimal vinge så blir det oftast väldigt känslig för minsta lilla störning. Prof Ridder tog t.ex. fram en fantastisk vinge till en motorglidare, tror jag det var, men det räckte med att man tog i den för att fett och smuts ifrån handen skulle försämra den rejält, för att inte tala om flugor och regn som totalsänkte den - gick inte att använda.
Tyvärr har jag aldrig sett några exempel på motsatsen, så det kan ju vara så att McLaren optimerat aerodynamiken lite väl hårt. Eller också är det bara lite mörkande och dåliga ursäkter.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nog tycker även jag att Alonso har sett lite blek ut i ett par race i år. Dagens var ett av dem. Visst berodde det stora tidstappet på att han hamnade bakom Heidfeld men ändå, det var inte så att man såg hur det slog gnistor om killen direkt. Och kvalet var ju heller ingen höjdare. Jag trodde faktiskt att Alonso hade en satans massa soppa ombord men så var det inte.
Jag tror att psyket spökar lite för Alonso. Lite av samma tappade sug man kunde skymta under första halvan av säsongen 2004 då han överskugggades av Trulli.
Samtidigt undrar jag hur mycket Alonso missgynnas av däcken i förhållande till Hamilton. När däcken är på marginalen, som de supermjuka var i Turkiet, så verkar det som om Alonso har svårare att få dem att hålla än vad Hamilton har. Med en annan däcksituation hade förhållandet kunnat vara det omvända - jag vägrar tro att Hamilton verkligen kan vara så inihelvete mycket snabbare.
Konstaterar också att Vettel inte alls ser lika bra ut i en sämre bil. Inte helt oväntat - om min tes att dagens F1-bilar är för lättkörda stämmer. Jag tror inte heller Hamilton hade kunna lysa lika starkt om bilarna hade varit mer svårhanterade (Hamilton vet inte ens hur en dålig bil är att köra). Förarnas betydelse blir att mindre, tyvärr.
Tärnström
Jag tror att psyket spökar lite för Alonso. Lite av samma tappade sug man kunde skymta under första halvan av säsongen 2004 då han överskugggades av Trulli.
Samtidigt undrar jag hur mycket Alonso missgynnas av däcken i förhållande till Hamilton. När däcken är på marginalen, som de supermjuka var i Turkiet, så verkar det som om Alonso har svårare att få dem att hålla än vad Hamilton har. Med en annan däcksituation hade förhållandet kunnat vara det omvända - jag vägrar tro att Hamilton verkligen kan vara så inihelvete mycket snabbare.
Konstaterar också att Vettel inte alls ser lika bra ut i en sämre bil. Inte helt oväntat - om min tes att dagens F1-bilar är för lättkörda stämmer. Jag tror inte heller Hamilton hade kunna lysa lika starkt om bilarna hade varit mer svårhanterade (Hamilton vet inte ens hur en dålig bil är att köra). Förarnas betydelse blir att mindre, tyvärr.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, hittills har inte Vettel visat några större prov på att vara särskilt mycket bättre än Speed. Men det är ju bara hans andra lopp i STR, så några till lopp får man ge honom.
Om Hamilton hade fåt börja sin F1-karriär på samma sätt som t.ex. Glock i en riktigt pissig Jordan, hade det möjligen inte varit lika enkelt. Men å andra sidan så var Alonso nästan ännu mer oerfaren när han utklassade motståndet i en mindre bra Minardi. Visserligen inte det bästa motståndet.
Om Hamilton hade fåt börja sin F1-karriär på samma sätt som t.ex. Glock i en riktigt pissig Jordan, hade det möjligen inte varit lika enkelt. Men å andra sidan så var Alonso nästan ännu mer oerfaren när han utklassade motståndet i en mindre bra Minardi. Visserligen inte det bästa motståndet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Du har rätt i mycket av det där, men i Turkiet använde man de två hårdaste gummiblandningarna. Du menar kanske Ungern?JTarnstrom skrev:Samtidigt undrar jag hur mycket Alonso missgynnas av däcken i förhållande till Hamilton. När däcken är på marginalen, som de supermjuka var i Turkiet, så verkar det som om Alonso har svårare att få dem att hålla än vad Hamilton har. Med en annan däcksituation hade förhållandet kunnat vara det omvända - jag vägrar tro att Hamilton verkligen kan vara så inihelvete mycket snabbare.
Tärnström
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det har vi också sett förr. Ta bara Massa och Barrichello. När Ferrari fick fram superbra bilar var de närmare Schumacher och ibland lika snabba, men när bilarna var så där var de chanslösa mot honom. Tror det ligger mycket i det du säger att bra F1-bilar är för lättkörda idag.JTarnstrom skrev:Konstaterar också att Vettel inte alls ser lika bra ut i en sämre bil. Inte helt oväntat - om min tes att dagens F1-bilar är för lättkörda stämmer. Jag tror inte heller Hamilton hade kunna lysa lika starkt om bilarna hade varit mer svårhanterade (Hamilton vet inte ens hur en dålig bil är att köra). Förarnas betydelse blir att mindre, tyvärr.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, jag har ingen superkoll på vad de hade för däck, men vad jag menar är hur däcken håller i förhållande till vad som krävs av dem. Lite känns det som om Bridgestone har valt däck som en del gånger har visat sig vara på marginalen för vissa förare, som Alonso den här helgen.Pastis skrev:Du har rätt i mycket av det där, men i Turkiet använde man de två hårdaste gummiblandningarna. Du menar kanske Ungern?JTarnstrom skrev:Samtidigt undrar jag hur mycket Alonso missgynnas av däcken i förhållande till Hamilton. När däcken är på marginalen, som de supermjuka var i Turkiet, så verkar det som om Alonso har svårare att få dem att hålla än vad Hamilton har. Med en annan däcksituation hade förhållandet kunnat vara det omvända - jag vägrar tro att Hamilton verkligen kan vara så inihelvete mycket snabbare.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var väl inga större problem att få däcken att hålla i Turkiet, varken det mjuka eller hårda eller snarare medium och hårda som det var?
Det handlade väl mer om vilket som passade bilen bäst än att det ena var snabbt men höll dåligt och det andra var långsamt men höll bättre? Det är ialla fall hur jag uppfattade situationen i Turkiet.
Det handlade väl mer om vilket som passade bilen bäst än att det ena var snabbt men höll dåligt och det andra var långsamt men höll bättre? Det är ialla fall hur jag uppfattade situationen i Turkiet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tänker också på kvalet där Alonso, av någon anledning (man får förmoda att han kände att han hade svårt att få de mjukare däcken att hålla lika bra över ett varv som de andra), valde att köra sista försöket på de hårdare sulorna.LuckyStrike1 skrev:Det var väl inga större problem att få däcken att hålla i Turkiet, varken det mjuka eller hårda eller snarare medium och hårda som det var?
Det handlade väl mer om vilket som passade bilen bäst än att det ena var snabbt men höll dåligt och det andra var långsamt men höll bättre? Det är ialla fall hur jag uppfattade situationen i Turkiet.
Och visst, hur bilen fungerar med bilen ingår också i mitt resonemang. Funkar inte bilen och däcken ihop kan ju fönstret som däcken fungerar bra i bli mindre för en förare jämfört med en annan beroende på körstil. Bara en fundering. Det har svängt mellan teamen också under säsongen, men överlag känns det som att en förare som är försiktig med däcken har vunnit mer på årets gummiblandningar än exempelvis förra året.
Jag undrar också om inte Bridgestone kanske väljer däck som de vet kommer att ge en utmaning. Man kör med så mjuka som det går och med en sådan policy blir en förare som Alonso lidande jämfört med om han hade kunnat få däck som var optimerade för hans körstil.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om man ser på kvalet så är det väldigt lite tid kvar av kvalet när Alonso går i depå för sista försöket. Han var tvungen att köra utvarvet på drygt 1:30-1:31 för att hinna över start/mål för flygande varvet.
De mjukare däcken krävde ett försiktigt utvarv för att prestera verkade det som. Både Kimis, Massas och Hamiltons utvarv inför sista försöket var väldigt långsamma.
Alonso hade inte tid att göra ett så långsamt utvarv på de mjuka däcken och för att han skulle hinna med ett sista försök var han tvungen att stå på. Det kan nog förklara varför han valde hårda i sista, han hade inget annat val. Det bästa av de mjuka däcken hade varit bortkört redan på utvarvet.
Tanken var säkert att genom ett snabbt utvarv som krävdes för att hinna kunde de få upp tempen i de hårda däcken så det gick att få ut tiden ur dem. Men det fungerade inte riktigt men var deras enda chansning värd att göra.
Ser man på hans första kvalförsök i Q3 så hade han ju inga problem att sätta topptid på de mjukare däcken. Tror han hade pole eller en andratid då? De andra tre kunde i sista försöket när banan var som snabbast förbättra sig på de mjuka däcken. För Alonso verkade tidsbristen kosta honom möjligheten att göra sista försöket på de mjukare däcken helt enkelt.
Vad gäller teorin om Bridgestones däcksval så ställer jag mig tveksam. Man kan definitivt inte anklaga dem för att välja så mjukt som möjligt till race som t.ex. på Silverstone. Dit släpande man med hårda gummiblandningar trots det ökända brittiska vädret vilket gav alla problem med greppet.
De mjukare däcken krävde ett försiktigt utvarv för att prestera verkade det som. Både Kimis, Massas och Hamiltons utvarv inför sista försöket var väldigt långsamma.
Alonso hade inte tid att göra ett så långsamt utvarv på de mjuka däcken och för att han skulle hinna med ett sista försök var han tvungen att stå på. Det kan nog förklara varför han valde hårda i sista, han hade inget annat val. Det bästa av de mjuka däcken hade varit bortkört redan på utvarvet.
Tanken var säkert att genom ett snabbt utvarv som krävdes för att hinna kunde de få upp tempen i de hårda däcken så det gick att få ut tiden ur dem. Men det fungerade inte riktigt men var deras enda chansning värd att göra.
Ser man på hans första kvalförsök i Q3 så hade han ju inga problem att sätta topptid på de mjukare däcken. Tror han hade pole eller en andratid då? De andra tre kunde i sista försöket när banan var som snabbast förbättra sig på de mjuka däcken. För Alonso verkade tidsbristen kosta honom möjligheten att göra sista försöket på de mjukare däcken helt enkelt.
Vad gäller teorin om Bridgestones däcksval så ställer jag mig tveksam. Man kan definitivt inte anklaga dem för att välja så mjukt som möjligt till race som t.ex. på Silverstone. Dit släpande man med hårda gummiblandningar trots det ökända brittiska vädret vilket gav alla problem med greppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur många sekunder hade Alonso tillgodo när han startade sitt sista försök i Q3, då?
Och hur mycket långsammare gick t.ex. hans utvarv i hans näst sista försök.
En möjlig teori, men det känns som det fattas lite fakta för att fastställa om den verkligen stämmer. Han hade ju dessutom själv valt att ha lite tid kvar till sitt sista försök. Det kändes ändå som att det var bestämt på förhand att han skulle göra sitt sista försök med de hårda däcken, så jag är nog benägen att tro på Tärnströms teori att Alonso verkar ha svårare att få de mjuka däcken att hålla.
Bridgestone har tidigare klagat på att däcken får för lite uppmärksamhet när det inte råder nåt däckskrig, så det är ju klart att de gärna vill att däcken skall diskuteras så mycket som möjligt. Det optimala vore kanske att de gjorde däck som t.ex. samma snittfart över 25 varv, men att det mjuka uppvisade mycket större skillnad mellan bra och dåligt, för att därigenom möjliggöra olika fart för olika bilar under olika delar av loppet. Då skulle däcken diskuteras mycket mer.
Och hur mycket långsammare gick t.ex. hans utvarv i hans näst sista försök.
En möjlig teori, men det känns som det fattas lite fakta för att fastställa om den verkligen stämmer. Han hade ju dessutom själv valt att ha lite tid kvar till sitt sista försök. Det kändes ändå som att det var bestämt på förhand att han skulle göra sitt sista försök med de hårda däcken, så jag är nog benägen att tro på Tärnströms teori att Alonso verkar ha svårare att få de mjuka däcken att hålla.
Bridgestone har tidigare klagat på att däcken får för lite uppmärksamhet när det inte råder nåt däckskrig, så det är ju klart att de gärna vill att däcken skall diskuteras så mycket som möjligt. Det optimala vore kanske att de gjorde däck som t.ex. samma snittfart över 25 varv, men att det mjuka uppvisade mycket större skillnad mellan bra och dåligt, för att därigenom möjliggöra olika fart för olika bilar under olika delar av loppet. Då skulle däcken diskuteras mycket mer.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Helt klart kan däckvalet ha avgjorts av att det var för kort tid kvar att göra ett långsamt utvarv.LuckyStrike1 skrev:Om man ser på kvalet så är det väldigt lite tid kvar av kvalet när Alonso går i depå för sista försöket. Han var tvungen att köra utvarvet på drygt 1:30-1:31 för att hinna över start/mål för flygande varvet.
De mjukare däcken krävde ett försiktigt utvarv för att prestera verkade det som. Både Kimis, Massas och Hamiltons utvarv inför sista försöket var väldigt långsamma.
Alonso hade inte tid att göra ett så långsamt utvarv på de mjuka däcken och för att han skulle hinna med ett sista försök var han tvungen att stå på. Det kan nog förklara varför han valde hårda i sista, han hade inget annat val. Det bästa av de mjuka däcken hade varit bortkört redan på utvarvet.
Tanken var säkert att genom ett snabbt utvarv som krävdes för att hinna kunde de få upp tempen i de hårda däcken så det gick att få ut tiden ur dem. Men det fungerade inte riktigt men var deras enda chansning värd att göra.
Ser man på hans första kvalförsök i Q3 så hade han ju inga problem att sätta topptid på de mjukare däcken. Tror han hade pole eller en andratid då? De andra tre kunde i sista försöket när banan var som snabbast förbättra sig på de mjuka däcken. För Alonso verkade tidsbristen kosta honom möjligheten att göra sista försöket på de mjukare däcken helt enkelt.
Vad gäller teorin om Bridgestones däcksval så ställer jag mig tveksam. Man kan definitivt inte anklaga dem för att välja så mjukt som möjligt till race som t.ex. på Silverstone. Dit släpande man med hårda gummiblandningar trots det ökända brittiska vädret vilket gav alla problem med greppet.
Vad gäller Silverstone så var ju vädret minst sagt speciellt. Jag vet inte hur långt i förväg Bridgestone bestämmer sig för vilka däck de ska använda. Kanske var det bestämt långt i förväg utifrån helt andra förutsättningar. Oavsett, med nuvarande regler måste ju två däcktyper användas och någon av dem kommer att fungera mindre optimalt. Kanske att Alonso är mer känslig på grund av sin speciella körstil. För något är det ju - han är inte lika snabb som Hamilton.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Folk har noll koll på F1 här på forumet!!!!
49 röstade, varav 5 bedöms som oseriösa. Av 44 avgivna "seriösa" röster så var det endast 5 (jag var självfallet bland dessa 5) som tippade Massa som segrare! URUSELT för att komma från folk som säger sig vara förståsigpåare och agerar besserwissrar i allt man säger.
Skärpning flickor!!! Detta duger inte, ni tappar i förtroende och er auktoritet dalar oroväckande snabbt!!!!!!
49 röstade, varav 5 bedöms som oseriösa. Av 44 avgivna "seriösa" röster så var det endast 5 (jag var självfallet bland dessa 5) som tippade Massa som segrare! URUSELT för att komma från folk som säger sig vara förståsigpåare och agerar besserwissrar i allt man säger.
Skärpning flickor!!! Detta duger inte, ni tappar i förtroende och er auktoritet dalar oroväckande snabbt!!!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Vilka röster anser du vara oseriösa då? Jag tycker det luktar subjektiv bedömning lång väg, och så kan man inte hålla på som expertGösta skrev:Folk har noll koll på F1 här på forumet!!!!
49 röstade, varav 5 bedöms som oseriösa. Av 44 avgivna "seriösa" röster så var det endast 5 (jag var självfallet bland dessa 5) som tippade Massa som segrare! URUSELT för att komma från folk som säger sig vara förståsigpåare och agerar besserwissrar i allt man säger.
Skärpning flickor!!! Detta duger inte, ni tappar i förtroende och er auktoritet dalar oroväckande snabbt!!!!!!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Hur seriöst är det att rösta på Anthony Davidson eller Grinolle Schumacher??????
Hur mycket "expert" är man då man lägger sin röst på dessa herrar??????
Inte ens JTarnstrom är så dålig på att göra bedömningar i motorsport!!!!
Hur mycket "expert" är man då man lägger sin röst på dessa herrar??????
Inte ens JTarnstrom är så dålig på att göra bedömningar i motorsport!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Gösta är kaxig nu efter att ha prickat första rätt sen säsongen startade. Hur seriöst är det egentligen att rösta på Fisichella?
Så här Seriöst!!!
Den lille finske tjuven trodde han kunde ta det som hela världen visste tillhörde den store italienske föraren, Fisichella, på 1990 och 2000 talet!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
känns som lite läge för sutil att ta en pall-plats nu snart. kan bli trean där då?GMD skrev:Gösta får vara glad nu så länge det varar, för några fler rätt får han inte i år. Det är mitt expertutlåtande.
Nästa lopp vinner Anthony Davidson med Grinolle Schumacher på andra plats.
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är fascinerande hur resultaten har klumpat ihop sig i förar-VM, där det är stallvis för de 14 första. Poängskillnaden mellan teamkompisarna är dessutom bara några enstaka poäng, förutom mellan Heidi och Kubica. Inte så svårt att gissa de 7 första i konstruktörs-VM, med utgångspunkt ifrån förar-VM.
Angående om förarna har stor eller liten betydelse.
Angående om förarna har stor eller liten betydelse.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om möjligt ett tecke på att bilarna, mer än nåägonsiin, betyder mer än förarna.AndersF1 skrev:Det är fascinerande hur resultaten har klumpat ihop sig i förar-VM, där det är stallvis för de 14 första. Poängskillnaden mellan teamkompisarna är dessutom bara några enstaka poäng, förutom mellan Heidi och Kubica. Inte så svårt att gissa de 7 första i konstruktörs-VM, med utgångspunkt ifrån förar-VM.
Angående om förarna har stor eller liten betydelse.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fast det var ju vad du skrev, i princip....JTarnstrom skrev:Om möjligt ett tecke på att bilarna, mer än nåägonsiin, betyder mer än förarna.AndersF1 skrev:Det är fascinerande hur resultaten har klumpat ihop sig i förar-VM, där det är stallvis för de 14 första. Poängskillnaden mellan teamkompisarna är dessutom bara några enstaka poäng, förutom mellan Heidi och Kubica. Inte så svårt att gissa de 7 första i konstruktörs-VM, med utgångspunkt ifrån förar-VM.
Angående om förarna har stor eller liten betydelse.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Eller att de är mer lättkörda än någonsin.JTarnstrom skrev:Om möjligt ett tecke på att bilarna, mer än nåägonsiin, betyder mer än förarna.AndersF1 skrev:Det är fascinerande hur resultaten har klumpat ihop sig i förar-VM, där det är stallvis för de 14 första. Poängskillnaden mellan teamkompisarna är dessutom bara några enstaka poäng, förutom mellan Heidi och Kubica. Inte så svårt att gissa de 7 första i konstruktörs-VM, med utgångspunkt ifrån förar-VM.
Angående om förarna har stor eller liten betydelse.
Tärnström
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag har nog inte riktigt förstått däckreglerna i år. Måste inte förarna starta med samma däck som de kvalade i? Vid starten av Turkiets GP sa kommentatorerna att Alonso startade på ett par helt oskrubbade däck. Har även för mig att det var någon som kvalade med mjuka men startade med hårda. Ev Heidfeld.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, man behöver inte starta på de däck man kvalar i eftersom man använder flera olika däck under kvalet.
Det man måste göra är att köra på både det mjukare och det hårdare däcket under loppet.
Det man måste göra är att köra på både det mjukare och det hårdare däcket under loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish