Ungerns GP 2007
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Givetvis kan man aldrig tävla på helt lika villkor i F1, det kommer även alltid finnas beslut och händelser som ligger utanför stallets möjligheter att påverka som inträffar.
Men gå tillbaka till helgens händelser. Som vanligt har stallet sin genomgång om hur helgen skall förlöpa.
Ron talar om att på Q3 är det Alonso som skall ligga först för att få ett extra bensinbrännarvarv och sista försöket.
Alonso upptäcker att Lewis åker ut och ställer sig först i kön men får reda på att Lewis skall släppa förbi honom så fort de kommer ut på banan. Väl ute på banan drar Lewis iväg och struntar i ordern, Alonso frågar lite försynt om varför han inte blir förbisläppt men får inget svar.
Lite senare under passet talar hans ingenjör om för honom att Lewis gjort bedömningen att han inte kunde släppa pga Kimi, men Alonso skall i alla fall få sista försöket.
När det närmar sig så får Alonso reda på att stallet ändrat sig och Lewis kommer att få gå ut precis bakom honom, när Alonso kommer in ser han en uppsättning gamla hårda puckar som sätts på sin bil. Men en uppsättning nya mjuka däck som ligger och väntar på Lewis!
Om du i ett sådant läge befinner dig i en organisation som har fått övergå till något som kan liknas vid anarki, vilka tankar rör sig då i huvudet på en egotrippad skitstövel vilket alla elitidrottare är. Givetvis kan många av dem dölja det mer eller mindre bra.
Men gå tillbaka till helgens händelser. Som vanligt har stallet sin genomgång om hur helgen skall förlöpa.
Ron talar om att på Q3 är det Alonso som skall ligga först för att få ett extra bensinbrännarvarv och sista försöket.
Alonso upptäcker att Lewis åker ut och ställer sig först i kön men får reda på att Lewis skall släppa förbi honom så fort de kommer ut på banan. Väl ute på banan drar Lewis iväg och struntar i ordern, Alonso frågar lite försynt om varför han inte blir förbisläppt men får inget svar.
Lite senare under passet talar hans ingenjör om för honom att Lewis gjort bedömningen att han inte kunde släppa pga Kimi, men Alonso skall i alla fall få sista försöket.
När det närmar sig så får Alonso reda på att stallet ändrat sig och Lewis kommer att få gå ut precis bakom honom, när Alonso kommer in ser han en uppsättning gamla hårda puckar som sätts på sin bil. Men en uppsättning nya mjuka däck som ligger och väntar på Lewis!
Om du i ett sådant läge befinner dig i en organisation som har fått övergå till något som kan liknas vid anarki, vilka tankar rör sig då i huvudet på en egotrippad skitstövel vilket alla elitidrottare är. Givetvis kan många av dem dölja det mer eller mindre bra.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 08:53
- Ort: HBG
Jag vet inte, jag hade nog gjort som Alonso. Ändras reglerna för honom hela tiden, hur ska han då kunna göra sitt bästa? Och det gäller alla förarna. Känner nog det är Hamilton som är den stora egoisten i stallet. Duktig visserligen men endå.Nisse skrev:Givetvis kan man aldrig tävla på helt lika villkor i F1, det kommer även alltid finnas beslut och händelser som ligger utanför stallets möjligheter att påverka som inträffar.
Men gå tillbaka till helgens händelser. Som vanligt har stallet sin genomgång om hur helgen skall förlöpa.
Ron talar om att på Q3 är det Alonso som skall ligga först för att få ett extra bensinbrännarvarv och sista försöket.
Alonso upptäcker att Lewis åker ut och ställer sig först i kön men får reda på att Lewis skall släppa förbi honom så fort de kommer ut på banan. Väl ute på banan drar Lewis iväg och struntar i ordern, Alonso frågar lite försynt om varför han inte blir förbisläppt men får inget svar.
Lite senare under passet talar hans ingenjör om för honom att Lewis gjort bedömningen att han inte kunde släppa pga Kimi, men Alonso skall i alla fall få sista försöket.
När det närmar sig så får Alonso reda på att stallet ändrat sig och Lewis kommer att få gå ut precis bakom honom, när Alonso kommer in ser han en uppsättning gamla hårda puckar som sätts på sin bil. Men en uppsättning nya mjuka däck som ligger och väntar på Lewis!
Om du i ett sådant läge befinner dig i en organisation som har fått övergå till något som kan liknas vid anarki, vilka tankar rör sig då i huvudet på en egotrippad skitstövel vilket alla elitidrottare är. Givetvis kan många av dem dölja det mer eller mindre bra.
Kvinna.... OCH Skåning !! Kan det bli bättre ??
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Själv undrar varför det alltid verkat vara en sån harmoni i stallet under de sk finn-åren...JTarnstrom skrev:Om inte skitstövlar passar in i det teamet, då blir det inte många kvar i stallet.Jari skrev:Om det stämmer, som jag tolkar det i Timesartikeln att Alonso av RD har visats dörren med hela handen efter denna säsong, växer min beundran för "uncle Ron" ett snäpp till.
Skitstövlar funkar inte i ett sånt team helt enkelt och det bästa vore väl om Alonso återupptog sin gokartkarriär för att köra med de andra snorungarna i fortsättningen.
Tärnström
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag höll med dig i början på inlägget, men det här vet jag inte om jag håller med om. Vad skulle hända med Hamilton om Alonso (för)blev uttalad förstaförare? Han hade kanske ledsnat. Eller kört jävligt dåligt. Med det övertag McLaren har mot Ferrari tycker jag det är/vore helt rätt att låta Alonso och Hamilton göra upp om det, inom rimliga gränser förstås. Och vem vet, om Hamilton tar hem mästerskapet kanske Alonso lyfter sig ännu en nivå nästa år. Eller så är Alonsos tid förbi.JTarnstrom skrev:En anledning till att de är vinnare är just deras förmåga att veta vilka förutsättningar de behöver. Minsta fördel som det finns att slåss om i teamet kommer de att slåss om. Ron borde istället att gett Alonso uttalad försteförarstatus och stoppat allt tjafs. Hamiltons tid kommer.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var ju det tills Montoya dök upp, men om du tänker tillbaka var DC duktigt besviken när han fick kliva tillbaka för Häkkinen. När han insåg vad alternativen var så fogade han sig. Både Kimi och Mika var ju ohotade i stallet tack vare att de var så pass mycket bättre än DC och JPM.Jari skrev:Själv undrar varför det alltid verkat vara en sån harmoni i stallet under de sk finn-åren...JTarnstrom skrev:Om inte skitstövlar passar in i det teamet, då blir det inte många kvar i stallet.Jari skrev:Om det stämmer, som jag tolkar det i Timesartikeln att Alonso av RD har visats dörren med hela handen efter denna säsong, växer min beundran för "uncle Ron" ett snäpp till.
Skitstövlar funkar inte i ett sånt team helt enkelt och det bästa vore väl om Alonso återupptog sin gokartkarriär för att köra med de andra snorungarna i fortsättningen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Word!Många uttalar sig som om de vet hur det har fungerat i McLaren. Det kan faktiskt vara så att Alonso inte ens känner att han kör på lika villkor som Hamilton. Han kanske inte begär mer. Sedan skulle jag nog vilja påstå att en dubbel världsmästare inte ska behöva jobba sig till försteförarstatus i stallet. Man anställer inte en dubbel världsmästare om man inte är beredd att ge honom varenda fördel som tänkas kan. Något annat är bara dumt och respektlöst.
Superbra skrivet Tärnström.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I Kanada var det ju inte så harmoniskt och det var väl inte helt problemfritt med Kimis fylleäventyr heller, där Ron och Haug fick svara på diverse pressande frågor.JTarnstrom skrev:Det var ju det tills Montoya dök upp, men om du tänker tillbaka var DC duktigt besviken när han fick kliva tillbaka för Häkkinen. När han insåg vad alternativen var så fogade han sig. Både Kimi och Mika var ju ohotade i stallet tack vare att de var så pass mycket bättre än DC och JPM.Jari skrev:Själv undrar varför det alltid verkat vara en sån harmoni i stallet under de sk finn-åren...JTarnstrom skrev: Om inte skitstövlar passar in i det teamet, då blir det inte många kvar i stallet.
Tärnström
Tärnström
När DC och Mika körde ihop ett par ggr -99, var det nog inte heller helt bra.
Redan Mika-Andretti var väl lite känsligt. Men det är klart att det är enklare under åren när Senna var klar etta i stallet och senare när Mika och Kimi ansågs klar etta, även om båda hade problem med DC på banan tidvis. Harmonin hade kanske mer med DC att göra? Han förefaller ju som en lojal gentleman i förhållande till de flesta andra F1-förare.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor aug 17, 2006 08:14
- Ort: Erm... I en F1-paddock? Jaså inte det...? Fasen.
Håller helt och hållet medEl Scorcho skrev:Word!Många uttalar sig som om de vet hur det har fungerat i McLaren. Det kan faktiskt vara så att Alonso inte ens känner att han kör på lika villkor som Hamilton. Han kanske inte begär mer. Sedan skulle jag nog vilja påstå att en dubbel världsmästare inte ska behöva jobba sig till försteförarstatus i stallet. Man anställer inte en dubbel världsmästare om man inte är beredd att ge honom varenda fördel som tänkas kan. Något annat är bara dumt och respektlöst.
Superbra skrivet Tärnström.
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Och jag säger bara att Prost var dubbel världsmästare 1988.Nirak skrev:Håller helt och hållet medEl Scorcho skrev:Word!Många uttalar sig som om de vet hur det har fungerat i McLaren. Det kan faktiskt vara så att Alonso inte ens känner att han kör på lika villkor som Hamilton. Han kanske inte begär mer. Sedan skulle jag nog vilja påstå att en dubbel världsmästare inte ska behöva jobba sig till försteförarstatus i stallet. Man anställer inte en dubbel världsmästare om man inte är beredd att ge honom varenda fördel som tänkas kan. Något annat är bara dumt och respektlöst.
Superbra skrivet Tärnström.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: ons apr 04, 2007 18:53
Menar du att Alonzo har del i att Mclaren är snabba i år till skillnad från förra året ?El Scorcho skrev:Mycket bra skrivet om mekaniska lösningar. Det stämmer troligen bra på Ron. Redan tidigt den här säsongen verkade McLaren sköta sina förares olika behov dåligt och det är bara logiskt att det nu börjar bli riktig kris.
Hur svårt kan det vara liksom? Det hade varit jätteenkelt. Man hade inte behövt ha klara teamorder, men man kunde t.ex. förklarat att Hamilton som rookie mot dubble världsmästaren kanske inte behövde köra om på gräset i första loppet så att Alonso fick backa av och fick halva loppet förstört. Det började ju redan där.
Klumpigt.
Jag är inte mycket för primadonnor annars, men jag tycker inte Fernando är en primadonna. Han har som dubbel världsmästare bytt team och kör för ett team som har haft det uruselt ganska länge. Vad händer? Det går jättebra. Han har rätt att vara förbannad.
Får han något erkännande? Nja...nej...Han får inget gratis. Han får kämpa. Vinner han i Monaco efter stor dominans så kommer halva brittiska pressen och tror att Hamilton hade kunnat vinna om han hade fått. Han får bestraffningar som nu senast.
Fernando är en förare som inte har haft så mycket gratis. Han har tagit ett dåligt team uppåt. Han fungerar även i motgång. Det har han bevisat. Så byter han team - McLaren går bättre än på massor av säsonger. Jag tycker McLaren kan ge en aning mer tillbaka när hans teamkamrat kör sitt första år.
Nu kanske det är för sent för det, men det hade kunnat vara så annorlunda om McLaren hade visat lite fingertoppskänsla gentemot sina förare. De hade troligen kunnat ha en helt annan respekt för varandra.
Sammanfattningsvis så är Hamilton en bra förare - men det som stör mig är att han tror redan nu att han vet allt, kan allt och vad har han gjort? Han har kommit till ett team med bästa bilen på flera säsonger och kört utan några större misstag. Hur reagerar han ett dåligt år? Hur bra är han då?
McLaren har på ett fantastiskt sätt visat hur man kan få en rookie att tro så mycket på sig själv att han t.o.m. börjar snäsa tillbaka till Ron som har stått bakom honom länge. Om nu det är sant är det otroligt dåligt gjort och tyder på en brist någonstans. Bortskämdhet eller vad man nu vill kalla det.
Han hade kanske 3 månader på sig att förklara hur bilen skulle anpassas till Bridgestone däck vilket han omöjligt kunnat.
Det enda Fernando kunnat bidra med till temet är att vara temets frontfigur som samlar teamet runt sig.
Som det ser ut nu så går inte den biten bra.
Jag tror att en F.d Chefsmek på Ferrari är mer värd per 1/10 sek än en dubbel Världsmästare i synnerhet i hur man snor 10 års viktproblematik vad det gäller däckfilosofi.
I september kanske vi vet hur det hela gick till.
F1 är politik så nästa år kanske Merzedes-Benz kör sitt eget race.
Ron Dennis och Eddie Jordan kanske finner varandra och undrar vilket tåg körde över dem.
Frank Willams vet att det inte var ett tåg.
Man ska inte testa grejorna själv. (lyteskomik)
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Intressant resonemang om dubbla världsmästare, kan bara hålla med. Men då kan man ju fråga sig vilka förmåner en SJUFALDIG världsmästare ska få i teamet...
AnFRAn, jag skulle vilja vända lite på det, tänk hur det skulle påverka ALONSO om Hamilton blev uttalad försteförare, jag tror det skulle påverka honom mer negativt än viceversa faktiskt. Hamilton har ju egentligen inget att förlora eftersom ingen hade förväntat sig något av honom före året. Alonso däremot hade många höga förväntningar på...inte minst han själv...
AnFRAn, jag skulle vilja vända lite på det, tänk hur det skulle påverka ALONSO om Hamilton blev uttalad försteförare, jag tror det skulle påverka honom mer negativt än viceversa faktiskt. Hamilton har ju egentligen inget att förlora eftersom ingen hade förväntat sig något av honom före året. Alonso däremot hade många höga förväntningar på...inte minst han själv...
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jo, det håller jag med om. Men jag tror ju inte att McLaren har behandlat Hamilton som nummer ett inför någon tävlingshelg. (Här tänkte jag fylla med mer babbel, men det skulle bara vara att upprepa sånt som har skrivits.)Crazy F1 skrev:AnFRAn, jag skulle vilja vända lite på det, tänk hur det skulle påverka ALONSO om Hamilton blev uttalad försteförare, jag tror det skulle påverka honom mer negativt än viceversa faktiskt. Hamilton har ju egentligen inget att förlora eftersom ingen hade förväntat sig något av honom före året. Alonso däremot hade många höga förväntningar på...inte minst han själv...
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
och så vidare...Menar du att Alonzo har del i att Mclaren är snabba i år till skillnad från förra året ?
nja - han har ju inte byggt bilen såklart - men han är bra på att ge teknisk feedback - känns det ju som iaf. klart han har en viss påverkan och lyfter självförtroendet i ett team som McLaren
läste lite av av Hamilton hade sagt efter Ungern igen igår och jag är nu ännu mer övertygad om att Hamilton har en stor del i den dåliga stämningen hos McLaren
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 08:53
- Ort: HBG
Men nu har Hamilton chansen på en titel. Det trodde nog inte ens han själv på när han körde första loppet i våras, möjligvis hoppade han på det. Rons problem verkar vara att ge båda förarna samma chans för båda kan ta titlen. Men båda vill väl ha fördelarna för att kunna ro hem det. Men fortsätter de såhär kommer något annat stall o ta det för de prejar väl ut varandra istället för & samarbeta för stallets bästa.ANFRAN skrev:Jo, det håller jag med om. Men jag tror ju inte att McLaren har behandlat Hamilton som nummer ett inför någon tävlingshelg. (Här tänkte jag fylla med mer babbel, men det skulle bara vara att upprepa sånt som har skrivits.)Crazy F1 skrev:AnFRAn, jag skulle vilja vända lite på det, tänk hur det skulle påverka ALONSO om Hamilton blev uttalad försteförare, jag tror det skulle påverka honom mer negativt än viceversa faktiskt. Hamilton har ju egentligen inget att förlora eftersom ingen hade förväntat sig något av honom före året. Alonso däremot hade många höga förväntningar på...inte minst han själv...
Kvinna.... OCH Skåning !! Kan det bli bättre ??
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
man vågar väl inte hoppas på att de båda håller sig jämt ända fram till slutet av säsongen. tänk ett sista avgörande lopp där den som vinner tar hem mästerskapet. så helt fri tävling, inom samma stall.. det hade varit en final det.Millan-72 skrev:. Men fortsätter de såhär kommer något annat stall o ta det för de prejar väl ut varandra istället för & samarbeta för stallets bästa.ANFRAN skrev:skrivits.)Crazy F1 skrev:AnFRAn, jag själv...
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor aug 17, 2006 08:14
- Ort: Erm... I en F1-paddock? Jaså inte det...? Fasen.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 08:53
- Ort: HBG
Man kan väl hoppas på att de båda kommer försöka imponera på Ron, och göra sitt bästa.
Kan inte hjälpa det men tycker f1 har blivit roligare än på många år. Det är en tävling nu där fler än en eller två kan vinna. Kul. Inte optimalt än men det går åt rätt håll.
Kan inte hjälpa det men tycker f1 har blivit roligare än på många år. Det är en tävling nu där fler än en eller två kan vinna. Kul. Inte optimalt än men det går åt rätt håll.
Kvinna.... OCH Skåning !! Kan det bli bättre ??
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Jo, det ar precis vad man skall forvanta sig av en dubbel varldsmastare att han skall jobba sig till forsteforarstatusen om han ges likvardiga forutsattningar som sin stallkamrat. Sedan kan man ju, som Ferrari, anstalla en uttalad andreforare, men det har inte riktigt varit McLarens filosofi.JTarnstrom skrev:Många uttalar sig som om de vet hur det har fungerat i McLaren. Det kan faktiskt vara så att Alonso inte ens känner att han kör på lika villkor som Hamilton. Han kanske inte begär mer. Sedan skulle jag nog vilja påstå att en dubbel världsmästare inte ska behöva jobba sig till försteförarstatus i stallet. Man anställer inte en dubbel världsmästare om man inte är beredd att ge honom varenda fördel som tänkas kan. Något annat är bara dumt och respektlöst.
Sedan kan man ju undra om inte Hamilton forsoker ge Alonso 'mentala tjuvnyp' for att fa honom ur balans och tjana pa det sjalv. Trakigt ar det val om inte RD stavjar den sortens utveckling eftersom det verkar vara ett aterkommande problem inom stallet.
This post was submitted using 100% recycled electrons
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Klart Alonso har stor del i Mclarens form iår, han skrev på mer än ett år innan han flyttade över och du kan räkna med att telefonerna gick varma om hur bilen skulle designas. Visst, han hade tre månader på sej att anpassa den för Bridgestonedäcken men då hade han sedan länge lagt grunden för hur han ville ha sin bil...Alonso har en dimension till jämfört med dom flesta andra förarna på gridden (med vissa likheter med en viss 7-faldig WC) och just därför är han regerande mästare...Mr Hunt skrev:Menar du att Alonzo har del i att Mclaren är snabba i år till skillnad från förra året ?El Scorcho skrev:Mycket bra skrivet om mekaniska lösningar. Det stämmer troligen bra på Ron. Redan tidigt den här säsongen verkade McLaren sköta sina förares olika behov dåligt och det är bara logiskt att det nu börjar bli riktig kris.
Hur svårt kan det vara liksom? Det hade varit jätteenkelt. Man hade inte behövt ha klara teamorder, men man kunde t.ex. förklarat att Hamilton som rookie mot dubble världsmästaren kanske inte behövde köra om på gräset i första loppet så att Alonso fick backa av och fick halva loppet förstört. Det började ju redan där.
Klumpigt.
Jag är inte mycket för primadonnor annars, men jag tycker inte Fernando är en primadonna. Han har som dubbel världsmästare bytt team och kör för ett team som har haft det uruselt ganska länge. Vad händer? Det går jättebra. Han har rätt att vara förbannad.
Får han något erkännande? Nja...nej...Han får inget gratis. Han får kämpa. Vinner han i Monaco efter stor dominans så kommer halva brittiska pressen och tror att Hamilton hade kunnat vinna om han hade fått. Han får bestraffningar som nu senast.
Fernando är en förare som inte har haft så mycket gratis. Han har tagit ett dåligt team uppåt. Han fungerar även i motgång. Det har han bevisat. Så byter han team - McLaren går bättre än på massor av säsonger. Jag tycker McLaren kan ge en aning mer tillbaka när hans teamkamrat kör sitt första år.
Nu kanske det är för sent för det, men det hade kunnat vara så annorlunda om McLaren hade visat lite fingertoppskänsla gentemot sina förare. De hade troligen kunnat ha en helt annan respekt för varandra.
Sammanfattningsvis så är Hamilton en bra förare - men det som stör mig är att han tror redan nu att han vet allt, kan allt och vad har han gjort? Han har kommit till ett team med bästa bilen på flera säsonger och kört utan några större misstag. Hur reagerar han ett dåligt år? Hur bra är han då?
McLaren har på ett fantastiskt sätt visat hur man kan få en rookie att tro så mycket på sig själv att han t.o.m. börjar snäsa tillbaka till Ron som har stått bakom honom länge. Om nu det är sant är det otroligt dåligt gjort och tyder på en brist någonstans. Bortskämdhet eller vad man nu vill kalla det.
Han hade kanske 3 månader på sig att förklara hur bilen skulle anpassas till Bridgestone däck vilket han omöjligt kunnat.
Det enda Fernando kunnat bidra med till temet är att vara temets frontfigur som samlar teamet runt sig.
Som det ser ut nu så går inte den biten bra.
Jag tror att en F.d Chefsmek på Ferrari är mer värd per 1/10 sek än en dubbel Världsmästare i synnerhet i hur man snor 10 års viktproblematik vad det gäller däckfilosofi.
I september kanske vi vet hur det hela gick till.
F1 är politik så nästa år kanske Merzedes-Benz kör sitt eget race.
Ron Dennis och Eddie Jordan kanske finner varandra och undrar vilket tåg körde över dem.
Frank Willams vet att det inte var ett tåg.
Man ska inte testa grejorna själv. (lyteskomik)
-
- Inlägg: 210
- Blev medlem: tis jul 10, 2007 23:28
- Ort: Silverstone
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tror att Alonso bara behövde åka upp till Woking och peka ut exakt hur bilen behövde se ut (framför allt vingkurvor och vinklar fram och bak) för att de skulle hitta den där sista en och en halv sekunderna som behövdes för att slippa köra Mersamotorerna på övervarv. Nu när de går på sparlåga håller de mycket bättre. Precis som med den gode Schumacher kunde ritningarna komma från vindtunnelingenjörerna för påseende varpå Michael genast kunde påpeka: "-nein, nein, nein, diesen kurben möschten sitten hier, fix it rait now"...Blomman skrev:Klart Alonso har stor del i Mclarens form iår, han skrev på mer än ett år innan han flyttade över och du kan räkna med att telefonerna gick varma om hur bilen skulle designas. Visst, han hade tre månader på sej att anpassa den för Bridgestonedäcken men då hade han sedan länge lagt grunden för hur han ville ha sin bil...Alonso har en dimension till jämfört med dom flesta andra förarna på gridden (med vissa likheter med en viss 7-faldig WC) och just därför är han regerande mästare...Mr Hunt skrev:Menar du att Alonzo har del i att Mclaren är snabba i år till skillnad från förra året ?El Scorcho skrev:Mycket bra skrivet om mekaniska lösningar. Det stämmer troligen bra på Ron. Redan tidigt den här säsongen verkade McLaren sköta sina förares olika behov dåligt och det är bara logiskt att det nu börjar bli riktig kris.
Hur svårt kan det vara liksom? Det hade varit jätteenkelt. Man hade inte behövt ha klara teamorder, men man kunde t.ex. förklarat att Hamilton som rookie mot dubble världsmästaren kanske inte behövde köra om på gräset i första loppet så att Alonso fick backa av och fick halva loppet förstört. Det började ju redan där.
Klumpigt.
Jag är inte mycket för primadonnor annars, men jag tycker inte Fernando är en primadonna. Han har som dubbel världsmästare bytt team och kör för ett team som har haft det uruselt ganska länge. Vad händer? Det går jättebra. Han har rätt att vara förbannad.
Får han något erkännande? Nja...nej...Han får inget gratis. Han får kämpa. Vinner han i Monaco efter stor dominans så kommer halva brittiska pressen och tror att Hamilton hade kunnat vinna om han hade fått. Han får bestraffningar som nu senast.
Fernando är en förare som inte har haft så mycket gratis. Han har tagit ett dåligt team uppåt. Han fungerar även i motgång. Det har han bevisat. Så byter han team - McLaren går bättre än på massor av säsonger. Jag tycker McLaren kan ge en aning mer tillbaka när hans teamkamrat kör sitt första år.
Nu kanske det är för sent för det, men det hade kunnat vara så annorlunda om McLaren hade visat lite fingertoppskänsla gentemot sina förare. De hade troligen kunnat ha en helt annan respekt för varandra.
Sammanfattningsvis så är Hamilton en bra förare - men det som stör mig är att han tror redan nu att han vet allt, kan allt och vad har han gjort? Han har kommit till ett team med bästa bilen på flera säsonger och kört utan några större misstag. Hur reagerar han ett dåligt år? Hur bra är han då?
McLaren har på ett fantastiskt sätt visat hur man kan få en rookie att tro så mycket på sig själv att han t.o.m. börjar snäsa tillbaka till Ron som har stått bakom honom länge. Om nu det är sant är det otroligt dåligt gjort och tyder på en brist någonstans. Bortskämdhet eller vad man nu vill kalla det.
Han hade kanske 3 månader på sig att förklara hur bilen skulle anpassas till Bridgestone däck vilket han omöjligt kunnat.
Det enda Fernando kunnat bidra med till temet är att vara temets frontfigur som samlar teamet runt sig.
Som det ser ut nu så går inte den biten bra.
Jag tror att en F.d Chefsmek på Ferrari är mer värd per 1/10 sek än en dubbel Världsmästare i synnerhet i hur man snor 10 års viktproblematik vad det gäller däckfilosofi.
I september kanske vi vet hur det hela gick till.
F1 är politik så nästa år kanske Merzedes-Benz kör sitt eget race.
Ron Dennis och Eddie Jordan kanske finner varandra och undrar vilket tåg körde över dem.
Frank Willams vet att det inte var ett tåg.
Man ska inte testa grejorna själv. (lyteskomik)
Alonso bygger dessutom det mesta i kolfiber själv hemma i sitt garage i Oviedo och det är därför han är sur på Massa när han repar dem...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Detta evinnerliga tjafsande om att det är förarna själva som avgör hur bilarna skall byggas.
Är det någon som på allvar tror att Fernando eller den Överreklamerade Tysken t.ex. har talat om för ingenjörena hur bilarna skall byggas...?
Det är ingenjörena och teknikutvecklarna med hjälp av materialanalyser och vindtunnlar som ser till att det finns snabba bilar.
Sen är självfallet så att det måste till en begåvad chaffis för att kunna utnyttja materialet, men att påstå att det skulle vara Fernandos förtjänst att McLaren är där de är idag är bara patetiskt.
Är det någon som på allvar tror att Fernando eller den Överreklamerade Tysken t.ex. har talat om för ingenjörena hur bilarna skall byggas...?
Det är ingenjörena och teknikutvecklarna med hjälp av materialanalyser och vindtunnlar som ser till att det finns snabba bilar.
Sen är självfallet så att det måste till en begåvad chaffis för att kunna utnyttja materialet, men att påstå att det skulle vara Fernandos förtjänst att McLaren är där de är idag är bara patetiskt.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
PC: skrev:Detta evinnerliga tjafsande om att det är förarna själva som avgör hur bilarna skall byggas.
Är det någon som på allvar tror att Fernando eller den Överreklamerade Tysken t.ex. har talat om för ingenjörena hur bilarna skall byggas...?
Det är ingenjörena och teknikutvecklarna med hjälp av materialanalyser och vindtunnlar som ser till att det finns snabba bilar.
Sen är självfallet så att det måste till en begåvad chaffis för att kunna utnyttja materialet, men att påstå att det skulle vara Fernandos förtjänst att McLaren är där de är idag är bara patetiskt.
Det är verkligen konstigt att ingenjörer i F1 anser att vissa förare är mycket bättre än andra förare på att ge feedback på hur bilen är, hur den borde bete sig och vad man behöver för att nå dit.
Att ingenjörer anser att vissa förare är mycket bättre på att veta hur de vill att en bil ska vara för att de ska kunna köra fort, kan kommunicera det klart och tydligt och på ett sätt som är lättföresteåligt för ingenjörerna och på ett språk de är vana vad.
Att ingenjörer anser att vissa förares intresse för arbetet och utvecklingen av bilen, med input om sådan de anser behöver förbättras, är mer värd än andras förare.
Det är också konstigt att stallchefer ofta anser att vissa förare har bättre ledaregenskaper och är bättre på att motivera de i stallet till att jobba som team. Att bidra till ledningen, särskilt i stunder av motgångar.
Att ingenjörer anser att en förare som beskriver växellådan som "a broken banana" inte är till lika mycket hjläp som en förare som kan tala om exakt hur växellådan har upplevts - var på banan de inträffade, vad man gjorde just då mot tidigare, vad man skulle vilja ha från växellådan istället.
Det vet nog inte lika mycket som du - det kanske skulle vara till gagn för dem om du kunde få dem att inse hur patetiska de är, och kanske ge dem insikt så de kanske arbetar på det som är vettigt. Du kan säkert ta bra betalt för det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Självklart är det så att en förare som ger bra feedback, som kan beskriva hur bilen uppför är till nytta för ingenjörernas arbete. Man måste som förare kunna säga att bilen är understyrd, går segt i krokiga partier, känns instabil i hög fart etc. allt detta för att fintrimma materialet.
De team som har sådana förare har en stor fördel och dessa förare uppskattas givetvis av teknikerna, att påstå något annat är ju bara dumt.
Dock... detta är en professionell racerchaffis arbete och en del är bättre än andra i den aspekten.
Men utan en stabil plattform att stå på når man inte speciellt högt hur bra feedback som än ges...
De team som har sådana förare har en stor fördel och dessa förare uppskattas givetvis av teknikerna, att påstå något annat är ju bara dumt.
Dock... detta är en professionell racerchaffis arbete och en del är bättre än andra i den aspekten.
Men utan en stabil plattform att stå på når man inte speciellt högt hur bra feedback som än ges...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det är ingen som påstår att förarna bygger några bilar själva, men det säger sej självt att om en förare bättre än andra kan "beställa" en bil, dvs berätta hur den bör uppföra sej för att den ska gå att köra så snabbt som möjligt, så blir det bättre resultat. Naturligtvis måste hela gruppen bakom en ny bil, inkl förare, vara kompetent och där, på förarsidan, kan det variera en hel del.PC: skrev:Detta evinnerliga tjafsande om att det är förarna själva som avgör hur bilarna skall byggas.
Är det någon som på allvar tror att Fernando eller den Överreklamerade Tysken t.ex. har talat om för ingenjörena hur bilarna skall byggas...?
Det är ingenjörena och teknikutvecklarna med hjälp av materialanalyser och vindtunnlar som ser till att det finns snabba bilar.
Sen är självfallet så att det måste till en begåvad chaffis för att kunna utnyttja materialet, men att påstå att det skulle vara Fernandos förtjänst att McLaren är där de är idag är bara patetiskt.
Schumacher och Alonso är bättre än dom flesta på att tillsammans med designavdelningen få fram en snabb bil...Det har väl visat sej kan man tycka...patetiskt eller inte.
JB
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Om du läser mitt senaste inlägg så påstår jag inte att förarna skulle vara oviktiga. Jag påstod inte i det första inlägget heller, förresten...Blomman skrev: Det är ingen som påstår att förarna bygger några bilar själva, men det säger sej självt att om en förare bättre än andra kan "beställa" en bil, dvs berätta hur den bör uppföra sej för att den ska gå att köra så snabbt som möjligt, så blir det bättre resultat. Naturligtvis måste hela gruppen bakom en ny bil, inkl förare, vara kompetent och där, på förarsidan, kan det variera en hel del.
Schumacher och Alonso är bättre än dom flesta på att tillsammans med designavdelningen få fram en snabb bil...Det har väl visat sej kan man tycka...patetiskt eller inte.
JB
Racingvärlden är väl insatt i vilka parametrar som skall till för ett optimalt resultat.
Det jag stör mig lite grann på är den glorifiering som vissa förare får i från diverse fanatiska supportrar, att det antyds att det främst är förarens förtjänst när framgångarna kommer.
Det är att vara smått respektlös för de som gör hundjobbet i organisationer som McLaren och Ferrari exempelvis.
Vad gäller McLaren i år så har vi inte sett så många "poffar" som tidigare och plattformen verkar det heller inget större fel på i år då vi har båda bilarna ständigt i topp.
Vidare så tror jag inte så mycket på att Alonso eller Schumi satt ner med ingenjörena och designade aerodynamik, hjulupphängningar, bromsar etc.
Däremot så är de mycket bra på att förmedla hur bilen uppför sig på banan och därifrån få till en optimal set-up.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det handlar om så mycket mer än att bara sätta sig ner och ställa in bilen. Det handlar om att vara delaktig av utveckling, vara med och dra upp riktlinjer för vilken väg man ska gå, veta exakt vad det är man vill ha ut av en bil och kunna förmedla det till ingenjörer på ett bra sätt (och det handlar inte om inställningar av bilen, det handlar om i brist på bättre ord filosofi i designarbetet). Det handlar om att vara engagerad på ett värdefullt sätt, och att motivera och leda.PC: skrev:Om du läser mitt senaste inlägg så påstår jag inte att förarna skulle vara oviktiga. Jag påstod inte i det första inlägget heller, förresten...Blomman skrev: Det är ingen som påstår att förarna bygger några bilar själva, men det säger sej självt att om en förare bättre än andra kan "beställa" en bil, dvs berätta hur den bör uppföra sej för att den ska gå att köra så snabbt som möjligt, så blir det bättre resultat. Naturligtvis måste hela gruppen bakom en ny bil, inkl förare, vara kompetent och där, på förarsidan, kan det variera en hel del.
Schumacher och Alonso är bättre än dom flesta på att tillsammans med designavdelningen få fram en snabb bil...Det har väl visat sej kan man tycka...patetiskt eller inte.
JB
Racingvärlden är väl insatt i vilka parametrar som skall till för ett optimalt resultat.
Det jag stör mig lite grann på är den glorifiering som vissa förare får i från diverse fanatiska supportrar, att det antyds att det främst är förarens förtjänst när framgångarna kommer.
Det är att vara smått respektlös för de som gör hundjobbet i organisationer som McLaren och Ferrari exempelvis.
Vad gäller McLaren i år så har vi inte sett så många "poffar" som tidigare och plattformen verkar det heller inget större fel på i år då vi har båda bilarna ständigt i topp.
Vidare så tror jag inte så mycket på att Alonso eller Schumi satt ner med ingenjörena och designade aerodynamik, hjulupphängningar, bromsar etc.
Däremot så är de mycket bra på att förmedla hur bilen uppför sig på banan och därifrån få till en optimal set-up.
Vissa förare är bättre än andra på det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag kanske är lite fel ute här, det är möjligt...LuckyStrike1 skrev: Det handlar om så mycket mer än att bara sätta sig ner och ställa in bilen. Det handlar om att vara delaktig av utveckling, vara med och dra upp riktlinjer för vilken väg man ska gå, veta exakt vad det är man vill ha ut av en bil och kunna förmedla det till ingenjörer på ett bra sätt (och det handlar inte om inställningar av bilen, det handlar om i brist på bättre ord filosofi i designarbetet). Det handlar om att vara engagerad på ett värdefullt sätt, och att motivera och leda.
Men ge mig gärna konkreta exempel eller artiklar att läsa.
Det skulle vara fint att få svart på vitt att Fernando kan gå till Honda exempelvis och få rätsida på alla problem de har för tillfället.
Att Jenson och Rubens inte är arbetslösa är i sånt fall för mig en gåta...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Inte bara möjligt... det är ganska troligt.PC: skrev:Jag kanske är lite fel ute här, det är möjligt...
Det är inte så det fungerar, vilket både Blomman och LS1 har försökt förmedla till dig, utan att ha lyckats speciellt bra verkar det som.Men ge mig gärna konkreta exempel eller artiklar att läsa.
Det skulle vara fint att få svart på vitt att Fernando kan gå till Honda exempelvis och få rätsida på alla problem de har för tillfället.
Att Jenson och Rubens inte är arbetslösa är i sånt fall för mig en gåta...
I just Hondas fall så kan deras problem i år bero på den felkalibrerade vindtunnel som de har använt och jag har jävligt svårt att se varför Button eller Barrichello skulle hållas ansvariga för det?
Jag tror inte heller att Alonso skulle kunna komma och ställa in vindtunneln korrekt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag vet inte om det är för att du vill förstå eller om både jag och Blomman förklarar väldigt dåligt vad vi menar. Artiklar kan du hitta själv- se t.ex. vad ingenjörer och chefer har sagt om Alonso och Schumacher och hur de arbetar med stallet.PC: skrev:Jag kanske är lite fel ute här, det är möjligt...LuckyStrike1 skrev: Det handlar om så mycket mer än att bara sätta sig ner och ställa in bilen. Det handlar om att vara delaktig av utveckling, vara med och dra upp riktlinjer för vilken väg man ska gå, veta exakt vad det är man vill ha ut av en bil och kunna förmedla det till ingenjörer på ett bra sätt (och det handlar inte om inställningar av bilen, det handlar om i brist på bättre ord filosofi i designarbetet). Det handlar om att vara engagerad på ett värdefullt sätt, och att motivera och leda.
Men ge mig gärna konkreta exempel eller artiklar att läsa.
Det skulle vara fint att få svart på vitt att Fernando kan gå till Honda exempelvis och få rätsida på alla problem de har för tillfället.
Att Jenson och Rubens inte är arbetslösa är i sånt fall för mig en gåta...
I fallet Honda ovan är det nog tveksamt hur mycket någon förare kan göra om det stämmer att Hondas stora problem bottnar i 1: felkalibrerad vindtunnel 2: japansk Mc-designer utan kunskap om aerodynamik 3 : krångliga och långa belsutsvägar melllan Brackley och Tokyo vilket är vad osm verkar vara fallet. Det måste givetvis finnas en i grunden bra ogranisation och arbetssätt och budget.
Men Nick Fry har faktiskt understurkit att Jenson Button har utvecklats enormt inte som förare utan som ledare. Han tar en naturlig ledarroll i teamet och är idag mycket mer delaktig i arbetet med ingenjörerna och hur man ska arbeta framåt än vad han har varit tidigare.
Det är just där en förare kan fylla en viktig roll som jag nu har försökt förklara tre gånger. Vissa förare kan bättre kommunciera hur de vill att en bil ska uppföra sig - vad man kan tänka på, ge konstruktiv feedback till ingenjörerna om vilken väg man ska gå.
Den sämsta föraren är nog den som mest väntar på att teamet ska bygga en bil, sen genomför de tester han ska och ger feedback på det men inte engagerar sig nämnvärt i övrigt utan drar vidare till sitt.
En bra förare engagerar sig i stallets arbetet - tar ett intresse för i vilken riktning teamet går med design av bil, ger input, förslag och önskemål konkret om vad han anser att man bör tänka på. Ger sen konkret feedback på detta från de första testerna, om man har lyckats med det.
Helt enkelt arbetar ihop med ingenjörerna, och inte bara är "han som kör bilen väldigt snabbt".
Det handlar om mycket mer än att bara kunna ställa in bilen bra. Schumacher använde ofta Rubens inställningar av bilen till kval och lopp, men det Schumacher kunde göra som Rubens inte sades vara lika bra på var att vara delaktig i ingenjörernas arbete under vintern. Inte att han stod vid CAD eller i fabriken, men att han var med och gav feedback på vad man vill ha ut av en bil. Sen ge feedback från tester på om man har lyckats, vad man bör göra o.s.v. och att samla teamet kring sig. Det är också något som Alonso sägs vara duktig på - att se bortom körandet av bilen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Bara troligt alltså, inte helt säkert då...?Razor skrev: Inte bara möjligt... det är ganska troligt.
Hur fungerar det då exakt? På vilket sätt är mitt synsätt diametralt motsatt det Blomman och LS säger?Razor skrev: Det är inte så det fungerar, vilket både Blomman och LS1 har försökt förmedla till dig, utan att ha lyckats speciellt bra verkar det som.
Exakt detta är vad jag pekar på, utan en bra plattform så kommer man ingen vart, vare sig man heter Fernando Alonso eller Michael Schumacher.Razor skrev: Jag tror inte heller att Alonso skulle kunna komma och ställa in vindtunneln korrekt.
Jag försöker inte frånta vare sig Alonsos eller Schumis(?) heder som ypperliga förare med känsla för teknik, men ofta när man läser om framgångar i just F1 så är det ibland lite för mycket av kanonisering av desamma....
Senast redigerad av PC: den tis aug 21, 2007 11:50, redigerad totalt 1 gång.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och vissa förare är mycket bättre än andra på att utnyttja en bra plattform och få ut det man kan få ut av den jämfört med andra förare.PC: skrev:
Exakt detta är vad jag pekar på, utan en bra plattform så kommer man ingen vart, vare sig man heter Fernando Alonso eller Michael Schumacher.
Se på McLaren - de har relativt andra stall haft ungefär samma budget i flera säsonger. De har ett nu 13 år långt samarbete med motorleverantören som är delägare i stallet också. De har byggt sig en ännu bättre fabrik, de har väldigt duktig personal. Men det är många många år sen de har varit på en sådan nivå de är på i år.
Jag tror bestämt att förare kan bidra med mycket mer än själva körningen för att en sådan utveckling ska ske.
Ferrari är också ett bra exempel. En riktigt bra förare bidrar med mer än bra körning för att skapa en sån utveckling.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
PC: skrev:...och jag har påstått motsatsen, eller...?LuckyStrike1 skrev: Jag tror bestämt att förare kan bidra med mycket mer än själva körningen för att en sådan utveckling ska ske.
I sånt fall är det inte bara jag som har problem med läsförståelsen...
Tja du verkar ju anse att det är patetiskt att tro att förarna kan vara delaktiga i processen att bygga en bil och att det kan vara en förares förtjänst att ett stall t.ex. rycker upp sig rejält och en säsong har en väsentligt mycket bättre bil.PC: skrev:Detta evinnerliga tjafsande om att det är förarna själva som avgör hur bilarna skall byggas.
Är det någon som på allvar tror att Fernando eller den Överreklamerade Tysken t.ex. har talat om för ingenjörena hur bilarna skall byggas...?
Det är ingenjörena och teknikutvecklarna med hjälp av materialanalyser och vindtunnlar som ser till att det finns snabba bilar.
Sen är självfallet så att det måste till en begåvad chaffis för att kunna utnyttja materialet, men att påstå att det skulle vara Fernandos förtjänst att McLaren är där de är idag är bara patetiskt.
Din sista mening läser jag ialla fall som att det en förare kan göra är att utnyttja det materialet han har fått. Men de två tidigare styckena läser jag som att du påstår att föraren har ingen eller mycket liten input i att det material han får till förfogande är bra - dvs att han har en bra bil att ställa in och köra med.
Jag och Blomman bland annat har menat att det inte är så patetiskt att tro att en förare kan göra mycket mer än att ställa in och köra bilen. T.ex. vara delaktig i hur bilen designas och byggs och det är några fåtal förare som har den egenskapen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Återigen...
Det jag har invändningar emot är den uppfattningen att Alonso kom till McLaren och "Halleluja!" ; här är lösningen på de problem vi haft.
Han hade tydligen inte den uppfattningen själv att det var han som gjort Renault till världsmästare, han fick ju kalla fötter efter att ha gjort upp med McLaren och ville stanna.
Fast nu har han ju fixat vinnarbilar åt Ron Dennis t.o.m. en bil till sin stallkollega också, trots att denne har en helt annorlunda körstil.
Självklart är Alonso delaktig i McLarens framgångar, men jag tror fortfarande att McLaren presterat liknande det de gör denna säsong, även utan Fernando.
Att McLaren står och faller med honom tycker jag är en löjlig tanke, sen får ni andra tycka vad ni vill.
För att anknyta till detta så är det smått sensationellt att Kimi presterar något som helst i år, han anses ju vara helt hopplös att ge feedback
Det jag har invändningar emot är den uppfattningen att Alonso kom till McLaren och "Halleluja!" ; här är lösningen på de problem vi haft.
Han hade tydligen inte den uppfattningen själv att det var han som gjort Renault till världsmästare, han fick ju kalla fötter efter att ha gjort upp med McLaren och ville stanna.
Fast nu har han ju fixat vinnarbilar åt Ron Dennis t.o.m. en bil till sin stallkollega också, trots att denne har en helt annorlunda körstil.
Självklart är Alonso delaktig i McLarens framgångar, men jag tror fortfarande att McLaren presterat liknande det de gör denna säsong, även utan Fernando.
Att McLaren står och faller med honom tycker jag är en löjlig tanke, sen får ni andra tycka vad ni vill.
För att anknyta till detta så är det smått sensationellt att Kimi presterar något som helst i år, han anses ju vara helt hopplös att ge feedback
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du har visst fortfarande inte läst, förstått eller haft lust att förstå vad det är som har skrivits.PC: skrev:Återigen...
Det jag har invändningar emot är den uppfattningen att Alonso kom till McLaren och "Halleluja!" ; här är lösningen på de problem vi haft.
Han hade tydligen inte den uppfattningen själv att det var han som gjort Renault till världsmästare, han fick ju kalla fötter efter att ha gjort upp med McLaren och ville stanna.
Fast nu har han ju fixat vinnarbilar åt Ron Dennis t.o.m. en bil till sin stallkollega också, trots att denne har en helt annorlunda körstil.
Självklart är Alonso delaktig i McLarens framgångar, men jag tror fortfarande att McLaren presterat liknande det de gör denna säsong, även utan Fernando.
Att McLaren står och faller med honom tycker jag är en löjlig tanke, sen får ni andra tycka vad ni vill.
För att anknyta till detta så är det smått sensationellt att Kimi presterar något som helst i år, han anses ju vara helt hopplös att ge feedback
Förare som Alonso och Schumacher har en större del i ett stalls framgångar än andra förare, för att göra det enkelt. Och det är inte för att de är bättre på att köra bil, utan beror mycket på annat också.
För statistikfundamentalister kan man roa sig med att studera följande fenomen:
Vad hände med Benetton resp. Renault när dessa båda förare kom till stallen?
Vad hände med Benetton resp. Renault när de lämnade stallen?
Vad hände med McLaren resp. Ferrari när de kom till de stallen?
Sen kan man ta en funderare över om det är så att vissa förare är extremt mycket bättre än andra på att ta med sig andra egenskaper än de rent körmässiga egenskaperna och egenskaperna att kunna hitta inställningar till sin egen bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Då vänder vi på det hela.LuckyStrike1 skrev:Du har visst fortfarande inte läst, förstått eller haft lust att förstå vad det är som har skrivits.PC: skrev:Återigen...
Det jag har invändningar emot är den uppfattningen att Alonso kom till McLaren och "Halleluja!" ; här är lösningen på de problem vi haft.
Han hade tydligen inte den uppfattningen själv att det var han som gjort Renault till världsmästare, han fick ju kalla fötter efter att ha gjort upp med McLaren och ville stanna.
Fast nu har han ju fixat vinnarbilar åt Ron Dennis t.o.m. en bil till sin stallkollega också, trots att denne har en helt annorlunda körstil.
Självklart är Alonso delaktig i McLarens framgångar, men jag tror fortfarande att McLaren presterat liknande det de gör denna säsong, även utan Fernando.
Att McLaren står och faller med honom tycker jag är en löjlig tanke, sen får ni andra tycka vad ni vill.
För att anknyta till detta så är det smått sensationellt att Kimi presterar något som helst i år, han anses ju vara helt hopplös att ge feedback
Förare som Alonso och Schumacher har en större del i ett stalls framgångar än andra förare, för att göra det enkelt. Och det är inte för att de är bättre på att köra bil, utan beror mycket på annat också.
För statistikfundamentalister kan man roa sig med att studera följande fenomen:
Vad hände med Benetton resp. Renault när dessa båda förare kom till stallen?
Vad hände med Benetton resp. Renault när de lämnade stallen?
Vad hände med McLaren resp. Ferrari när de kom till de stallen?
Sen kan man ta en funderare över om det är så att vissa förare är extremt mycket bättre än andra på att ta med sig andra egenskaper än de rent körmässiga egenskaperna och egenskaperna att kunna hitta inställningar till sin egen bil.
Hade Alonso eller Schumi blivit världsmästare med en McLaren utrustad med Mercas poffande rökgenerator?
Jag förstår mer än vad du tror, men vill du bara läsa väl valda delar av det jag skriver så är det upp till dig själv.
Nu avslutar jag för min del denna diskussion då jag känner att det annars kan urarta i ideliga upprepningar.
Man kan ha olika synpunkter och uppfattning om saker och ting.
Tack för en, trots allt, sansad diskussion. Det är inte varje dag man upplever det på Forza.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Inte nog med att killar som Alonso och Schumacher bygger sina egna delar efter eget huvud och struntar i vanlig mät-. och vindtunnelinformation, eller den input 200 heltidsanställda ingenjörer kan komma fram med genom sina uträkningar. Dessa herrar vet till och med vad alla delar heter på fackspråk, vilket bara kan förklaras med att de stannat kvar en extra kvart om dagen och tittat på när ingenjörerna snackat ihop sig om de olika delarna. I andra stall är förarna i såna här lägen anvisade till att bara hålla med vetelängder till kaffet. I Schumis och Alonsos fall kan man lätt sparka 100 av ingejörerna eftersom dessa två gått en hemlig kvällskurs där de fått lära sig på ett helt nytt sätt hur över och understyrning fungerar. Samt hur man förklarar detta på bästa sätt på fyra olika språk; engelska, franska, italienska och tyska.
Att bara säga att bilen beter sig som en traktor får man sparken för....
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Som vanligt blev det här då en diskussion som enbart handlade om några som tycker det är synd om Kimi Räikkönen för att man tror att detta som, åtminstone jag menar, skulle vara någon slags kritik....
Jari, du borde veta bättre en att slänga ur dej sådant. Du vet vad jag menar, eller hur? Några förare levererar, med eller utan duktigt folk bakom sej.
Bajsnödigt!
JB
Jari, du borde veta bättre en att slänga ur dej sådant. Du vet vad jag menar, eller hur? Några förare levererar, med eller utan duktigt folk bakom sej.
Bajsnödigt!
JB
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det konstiga är ju att du först säger emot och sen så påstår du att du aldrig sagt emot...Inte fan vet jagPC: skrev:Då vänder vi på det hela.LuckyStrike1 skrev:Du har visst fortfarande inte läst, förstått eller haft lust att förstå vad det är som har skrivits.PC: skrev:Återigen...
Det jag har invändningar emot är den uppfattningen att Alonso kom till McLaren och "Halleluja!" ; här är lösningen på de problem vi haft.
Han hade tydligen inte den uppfattningen själv att det var han som gjort Renault till världsmästare, han fick ju kalla fötter efter att ha gjort upp med McLaren och ville stanna.
Fast nu har han ju fixat vinnarbilar åt Ron Dennis t.o.m. en bil till sin stallkollega också, trots att denne har en helt annorlunda körstil.
Självklart är Alonso delaktig i McLarens framgångar, men jag tror fortfarande att McLaren presterat liknande det de gör denna säsong, även utan Fernando.
Att McLaren står och faller med honom tycker jag är en löjlig tanke, sen får ni andra tycka vad ni vill.
För att anknyta till detta så är det smått sensationellt att Kimi presterar något som helst i år, han anses ju vara helt hopplös att ge feedback
Förare som Alonso och Schumacher har en större del i ett stalls framgångar än andra förare, för att göra det enkelt. Och det är inte för att de är bättre på att köra bil, utan beror mycket på annat också.
För statistikfundamentalister kan man roa sig med att studera följande fenomen:
Vad hände med Benetton resp. Renault när dessa båda förare kom till stallen?
Vad hände med Benetton resp. Renault när de lämnade stallen?
Vad hände med McLaren resp. Ferrari när de kom till de stallen?
Sen kan man ta en funderare över om det är så att vissa förare är extremt mycket bättre än andra på att ta med sig andra egenskaper än de rent körmässiga egenskaperna och egenskaperna att kunna hitta inställningar till sin egen bil.
Hade Alonso eller Schumi blivit världsmästare med en McLaren utrustad med Mercas poffande rökgenerator?
Jag förstår mer än vad du tror, men vill du bara läsa väl valda delar av det jag skriver så är det upp till dig själv.
Nu avslutar jag för min del denna diskussion då jag känner att det annars kan urarta i ideliga upprepningar.
Man kan ha olika synpunkter och uppfattning om saker och ting.
Tack för en, trots allt, sansad diskussion. Det är inte varje dag man upplever det på Forza.
JB
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Menar du att förarna är med och drar upp riktlinjerna för på vilket sätt bilen skall utvecklas mot ett visst mål?LuckyStrike1 skrev:Det handlar om så mycket mer än att bara sätta sig ner och ställa in bilen. Det handlar om att vara delaktig av utveckling, vara med och dra upp riktlinjer för vilken väg man ska gå, veta exakt vad det är man vill ha ut av en bil och kunna förmedla det till ingenjörer på ett bra sätt (och det handlar inte om inställningar av bilen, det handlar om i brist på bättre ord filosofi i designarbetet). Det handlar om att vara engagerad på ett värdefullt sätt, och att motivera och leda.
Vissa förare är bättre än andra på det.
Nu skrev du ju så, så frågan är kanske lite onödig, men man vet aldrig.
Har du pratat med ingenjörer du känner och inte bara läst deras mer eller mindre officiella uttalanden i pressen - det brukar skilja lite...
Jag är skeptisk...
Däremot tror jag säkert att förare är olika bra att tala om vad målet är och att testa i vilken grad det har uppfyllts, samt revidera målet i en acceptabel riktning när det till fullo inte kan uppfyllas.
Men nåt helt annat än att vara med och dra upp riktlinjerna för hur man skall nå målet.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Själva diskussionen är avslutad för min del, men...Blomman skrev: Det konstiga är ju att du först säger emot och sen så påstår du att du aldrig sagt emot...Inte fan vet jag
JB
Jag säger emot vad och vem? Och vad finns det för anledning att svära...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu har ni visserligen hävt ur er en himla massa ord om en massa saker och låter nästan osams här ett tag. Men jag måste ändå hålla med PC lite, inte helt, men lite. Jag tror att det lätt blir lite överskattning på själva "jobbet med ingejörerna" och det är ju självklarheter att en förare som är bra på att kommunicera sina upplevelser i bilen är guld värd för ett stall. Men jag tror att du överskattar Alonsos ingenjörskunskaper LS. Däremot säger jag inte att han inte är duktig på att ge feedback från bilen, det är han säkert och det verkar alla vara överens om så jag vet inte riktigt vad ni tjafsar om...LuckyStrike1 skrev: Vad hände med McLaren resp. Ferrari när de kom till de stallen?
När [Schumacher] kom till Ferrari och satte sig i det rullande cigpaketet kan jag meddela att kommunikationen var väldigt enkel, det var inget finlir med effektkurvor direkt. Utan en sur tysk med rök ur öronen som plockade upp en drivaxel i depån och vandrade med bestämda steg tillbaka till sitt garage.
Har man en stab på x antal människor som förstår ens behov, kan ens körstil och vet vad man vill ha samt förstår ens behov i en rejserbil kanske till och med tja någon medioker medelmåtta skulle göra hyfsat ifrån sig.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Svordommen helt onödig, ber om ursäkt. Var dock inte menad som något elakt..PC: skrev:Själva diskussionen är avslutad för min del, men...Blomman skrev: Det konstiga är ju att du först säger emot och sen så påstår du att du aldrig sagt emot...Inte fan vet jag
JB
Jag säger emot vad och vem? Och vad finns det för anledning att svära...?
Jag bara tyckte att du var tvärsemot och sen när det hela gicks igenom så uppfattade jag det som att du ändå höll med...Nåväl., diskussioner är alltid hälsosamma.
Jag grundar mina åsikter på det som jag plockar upp i depån och t ex vad som sas om Alonso från teamet när Alx testade i England.
Som jag brukar säga...Min åsikt, inte nödvändigtvis sanningen...
JB
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det jag pratar om är tiden innan bilen byggs....när riktlinjerna dras för vad den ska klara. Vanlig "feedback" om under, överstyrning o liknande är mer "basic" arbete, men även det varierar ganska mycket i kvalité.Cheever skrev:Nu har ni visserligen hävt ur er en himla massa ord om en massa saker och låter nästan osams här ett tag. Men jag måste ändå hålla med PC lite, inte helt, men lite. Jag tror att det lätt blir lite överskattning på själva "jobbet med ingejörerna" och det är ju självklarheter att en förare som är bra på att kommunicera sina upplevelser i bilen är guld värd för ett stall. Men jag tror att du överskattar Alonsos ingenjörskunskaper LS. Däremot säger jag inte att han inte är duktig på att ge feedback från bilen, det är han säkert och det verkar alla vara överens om så jag vet inte riktigt vad ni tjafsar om...LuckyStrike1 skrev: Vad hände med McLaren resp. Ferrari när de kom till de stallen?
När [Schumacher] kom till Ferrari och satte sig i det rullande cigpaketet kan jag meddela att kommunikationen var väldigt enkel, det var inget finlir med effektkurvor direkt. Utan en sur tysk med rök ur öronen som plockade upp en drivaxel i depån och vandrade med bestämda steg tillbaka till sitt garage.
Har man en stab på x antal människor som förstår ens behov, kan ens körstil och vet vad man vill ha samt förstår ens behov i en rejserbil kanske till och med tja någon medioker medelmåtta skulle göra hyfsat ifrån sig.
Puss
JB
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag pratar inte om Alonso specifikt, jag pratar om förare generellt. Vissa förare är duktigare och mer delaktiga på att delta i utvecklingen av stallets andra bilar. Andra förare väntar mer på att stallet ska ge dem en bra bil de kan ställa in och köra.Cheever skrev:Nu har ni visserligen hävt ur er en himla massa ord om en massa saker och låter nästan osams här ett tag. Men jag måste ändå hålla med PC lite, inte helt, men lite. Jag tror att det lätt blir lite överskattning på själva "jobbet med ingejörerna" och det är ju självklarheter att en förare som är bra på att kommunicera sina upplevelser i bilen är guld värd för ett stall. Men jag tror att du överskattar Alonsos ingenjörskunskaper LS. Däremot säger jag inte att han inte är duktig på att ge feedback från bilen, det är han säkert och det verkar alla vara överens om så jag vet inte riktigt vad ni tjafsar om...LuckyStrike1 skrev: Vad hände med McLaren resp. Ferrari när de kom till de stallen?
När [Schumacher] kom till Ferrari och satte sig i det rullande cigpaketet kan jag meddela att kommunikationen var väldigt enkel, det var inget finlir med effektkurvor direkt. Utan en sur tysk med rök ur öronen som plockade upp en drivaxel i depån och vandrade med bestämda steg tillbaka till sitt garage.
Har man en stab på x antal människor som förstår ens behov, kan ens körstil och vet vad man vill ha samt förstår ens behov i en rejserbil kanske till och med tja någon medioker medelmåtta skulle göra hyfsat ifrån sig.
Alonso och Schumacher nämnts oftast för att deras stallbyten har fått ganska stora positiva effekter för de stall de gått till + att båda har fått beröm av folk som jobbat för dem för just den typen av egenskaper som vi har diskuterat. Det kanske tyder på något.
Men det handlar om mer än att bara ge feedback där åtminstone jag tror att vissa förare är klart bättre än andra.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish