Ungerns GP 2007
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Heja Hamilton!Geer skrev:Lite rolig radiokontakt mellan Dennis och Hamilton.
The British newspaper Sunday Mirror, meanwhile, published details of the heated radio argument Hamilton had with boss Ron Dennis after the incident.
Hamilton: "Don't ever f---ing do that to me again."
Dennis: "Don't f---ing talk to me like that."
Hamilton: "You can go and f---ing swivel."
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Och året dessförinnan slutade de tvåa konstruktörsmästerskapet, och Button slutade trea i förarmästerskapet med hela 10 pallplatser!Crazy F1 skrev:Ja just det Cheever...Honda, vilken katastrof. Button ångrar nog att han stannade där i dagsläget, vad gör de i de teamet egentligen, de var ju med och slogs om pallen för två säsonger sedan...
Tråkigt att Honda är så pass mycket under isen som de är. Tråkigt för förarna framförallt som är riktigt duktiga, båda två. Barrichello ser dock ut att ha övertaget, men med undantag för just den här tävlingen i Ungern då.
Ferrari.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Läser du inte vad du själv citerar?Geer skrev:Har FIA konstaterat att Alonso hade fritt invarv ?AndersF1 skrev:FIA konstaterade att Alonso hade fritt på sitt invarv efter sitt näst sista försök. Vad har det med hans sista snabba varv att göra, som ju är det viktiga att ha fritt?Geer skrev:
FIA har konstaterat det efter att ha tittat på bandata
"Reference to the circuit map shows that at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen. All but Raikkonen entered the pits such that there can have been no necessity to keep Alonso in the pits for 20 seconds waiting for a convenient gap in traffic in which to leave."
Eller parkerade alla bilar i depån, utan att komma ut igen?
Jag vill minnas att det var massor av bilar som tog mållinjen halvminuten innan Alonso, alltså där Alonso hade hamnat om inte stallet och han själv hade dröjt den där halvminuten. Men jag kan minnas fel?
Däremot är det fortfarande totalt ointressant hur många som befinner sig på banan under Alonsos invarv efter det tidigare försöket. FIA ger intrycket av att inte ha någon koll alls.
Dom konstaterar att det var fritt på banan under större delen av dom 20 sekunder Alonso hölls kvar. Tror nog fia kan läsa data och se var bilarna befann sig när Alonso stog i depån.
"at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen."
När Alonso fick reda på att han skulle bli kvarhållen 20 s i depån, så var det 4 bilar på banan och alla de 4, utom Kimi, gick in i depån.
När fick han då reda på att han skulle bli kvarhållen 20 extra sekunder, jo:
"At 14:57:34, just 18 seconds later Alonso was told that when he pitted "we are going to hold you for 20 seconds".
At 14:57:46 Alonso's car arrived at his pit stop position, "
Han fick alltså reda på det 12 s innan han kom fram till sin depåplats, alltså i slutet på sitt invarv efter sitt näst sista försök.
Så FIA konstarerar att på Alonsos invarv var det bara fyra bilar på banan, varv tre av dem gick i depå. Men det står ingenting alls om hur många bilar det hade varit på banan under Alonsos sista snabba varv, om Alonso hade gått ut direkt efter sitt depåstopp. Om FIA nu skulle ha data om det, så skriver de ingenting om det, utan endast om det ointressanta faktum att det var tämligen tomt på banan när Alonso var på sitt invarv.
Det är ju inte precis ovanligt att toppförarna gör sina sista försök under de absolut sista sekunderna, för att dels få en så snabb bana som möjligt och dessutom så lite trafik som möjligt. Det speciella här var att McLaren höll Alonso under hans två depåbesök för att deras uppgjorda planer stördes av Hamiltons ovilja att släppa förbi Alonso.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alonso passerade visst mållinjen för sitt sista snabba varv med ett par sekunder till godo. Ingen som har några uppgifter om när de andra passerade för sina sista försök?
I vilket fall som helst så förstörde inte stallets 20 s fördröjning av Alonso, Hamitons chanser att sätta sitt snabba varv, utan optimerade det eftersom det hade gett honom den absolut snabbaste banan att göra sitt försök på. Därför att det totalt obegripligt att de blev fällda för det.
I vilket fall som helst så förstörde inte stallets 20 s fördröjning av Alonso, Hamitons chanser att sätta sitt snabba varv, utan optimerade det eftersom det hade gett honom den absolut snabbaste banan att göra sitt försök på. Därför att det totalt obegripligt att de blev fällda för det.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
McLaren sa på förhöret att
" the reason the car was in fact held for 20 seconds was that it was being counted down prior to release at a beneficial time regard being given to other cars on the track."
Efterssom det bara var 4 bilar på banan när man meddelade Alonso om dom 20 sekunderna trodde inte FIA på förklaringen. Om det var så att man höll Alonso för att banan blev snabbare under dom 20 sekunderna vore det kanske bättre att man sa det. Orsaken till att MacLaren blev straffade var väl att dom inte kunde lämna en trovärdig förklaring till varför Alonso hölls kvar.
"The explanation given by the team as to why they kept Alonso stationary for 20 seconds after completion of his tyre change and therefore delayed Hamilton's own pit stop is not accepted."
" the reason the car was in fact held for 20 seconds was that it was being counted down prior to release at a beneficial time regard being given to other cars on the track."
Efterssom det bara var 4 bilar på banan när man meddelade Alonso om dom 20 sekunderna trodde inte FIA på förklaringen. Om det var så att man höll Alonso för att banan blev snabbare under dom 20 sekunderna vore det kanske bättre att man sa det. Orsaken till att MacLaren blev straffade var väl att dom inte kunde lämna en trovärdig förklaring till varför Alonso hölls kvar.
"The explanation given by the team as to why they kept Alonso stationary for 20 seconds after completion of his tyre change and therefore delayed Hamilton's own pit stop is not accepted."
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte hur många ggr jag skall skriva det här, för det verkar ändå inte gå in. Det som är intressant är ju hur många bilar som är på banan när Alonso och Hamilton skall göra sina sista snabba varv, inte hur många som befinner sig på banan när Alonso har sitt näst sista invarv, som du och FIA verkar tro.
Naturligtvis är det absolut viktigaste att inte ha någon trafik och det var främst därför de höll honom de 20 extra sekunderna, men banan är ju som snabbast när det ligger som mest gummi på den och den är helt ren ifrån skräp i racelinjen. Om man kan kombinera de två så får man optimala förhållanden, vilket Hamilton hade fått om Alonso hade kört iväg efter de 20 sekunderna.
Så, på vilket sätt hade Hamiltons försök blivit saboterat av stallet om Alonso hade åkt iväg enligt stallets intentioner och Hamilton därmed hade fått påbörja sitt sista snabba varv med några sekunder till godo?
Naturligtvis är det absolut viktigaste att inte ha någon trafik och det var främst därför de höll honom de 20 extra sekunderna, men banan är ju som snabbast när det ligger som mest gummi på den och den är helt ren ifrån skräp i racelinjen. Om man kan kombinera de två så får man optimala förhållanden, vilket Hamilton hade fått om Alonso hade kört iväg efter de 20 sekunderna.
Så, på vilket sätt hade Hamiltons försök blivit saboterat av stallet om Alonso hade åkt iväg enligt stallets intentioner och Hamilton därmed hade fått påbörja sitt sista snabba varv med några sekunder till godo?
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Ärligt talat så är jag avundsjuk på Hamilton. Han kör ju skitbra - och dessutom får han domare med sig - och det verkar även som om Alonso och McLaren håller på och grälar med varandra. Allt är upplagt för honom nu...fan liksom. Jag undrar verkligen hur mycket Alonso tillförde till McLaren när det gällde att få bilen i trim, men det verkar inte som om han kommer ta hem det här i år. Hoppas det blir en spännande avslutning - och hoppas Kimi kan blanda sig i det hela också.
Nån som vet vad Massa höll på med idag - är han knäckt nu eller?
Nån som vet vad Massa höll på med idag - är han knäckt nu eller?
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Det hela började med att Ferrari-teamet glömde att fylla på bränsle innan hans sista försök i Q2 på kvalet i lördags. Han hade inte speciellt mycket tid att vinka på och gjorde därför ett sista desperat varv fyllt av misstag, vilket kostade honom en position i Q3. För att ta sig till Q3 hade han kapaciteten att göra då hans tid i Q1 hade räckt för avancemang i Q3.
I tävlingen så valde man att starta Massa väldigt tung, och det straffade sig ordentligt eftersom däcken tog mycket stryk. Dessutom en tung bil på en bana som redan är svår att köra om på kanske inte är att rekommendera, men de kanske inte hade så mycket till val i Ferrari?
Massa knäckt? Nja, detta var hans första riktiga groda. Precis en sån som Kimi gjorde i Monaco ungefär och då fick han med sig 1p. Just denna poängen är det som skiljer de båda. Så, om Massa är slut, så undrar man ju bra han kör när han inte är knäckt...
I tävlingen så valde man att starta Massa väldigt tung, och det straffade sig ordentligt eftersom däcken tog mycket stryk. Dessutom en tung bil på en bana som redan är svår att köra om på kanske inte är att rekommendera, men de kanske inte hade så mycket till val i Ferrari?
Massa knäckt? Nja, detta var hans första riktiga groda. Precis en sån som Kimi gjorde i Monaco ungefär och då fick han med sig 1p. Just denna poängen är det som skiljer de båda. Så, om Massa är slut, så undrar man ju bra han kör när han inte är knäckt...
Ferrari.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är möjligt att domarna inte har formulerat det så men möjligen anser de att de tio sekunder som Alonso stod utöver de tjugo ingår i vad de anser vara McLarens ansvar, å andra sidan blev ju Alonso bestraffad...
Skitsamma, Alonso kan ha förlorat slaget men vunnnit kriget.
Tärnström
Skitsamma, Alonso kan ha förlorat slaget men vunnnit kriget.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är inte den enda rimliga, vilket är ett jäkligt konstigt ordval vad gäller detta, förklaringen att:
- McLaren straffas för att de håller Alonso i 20 sek
- Alonso straffas för att han står kvar i ytterligare 10 sek efter det utan bevis för att det är McLaren som håller honom då.
Och hade lollipopen bara varit nere i alla 30 sek så hade endast McLaren, ev. ingen, straffats...
Vilket gör att stallen hädanefter i kvalen absolut inte får hålla kvar bilen i depårutan längre tid än det tar att byta däcken - om stallkamraten står bakom och väntar. Och det är ont om tid för ett sista flygande varv. Och om TV-kamerorna fångar det. Och om lollipopen ev. hanteras.
Då blir det straff. Med indragande av konstruktörspoäng i den tävlingen.
Och att en förare på eget bevåg aldrig får stå kvar i sin depårutan under kvalet efter att fått klartecken från stallet att åka, om han har sin stallkamrat bakom sig. Det får man inte.
Kanske är det den slutsatsen man kan dra?
- McLaren straffas för att de håller Alonso i 20 sek
- Alonso straffas för att han står kvar i ytterligare 10 sek efter det utan bevis för att det är McLaren som håller honom då.
Och hade lollipopen bara varit nere i alla 30 sek så hade endast McLaren, ev. ingen, straffats...
Vilket gör att stallen hädanefter i kvalen absolut inte får hålla kvar bilen i depårutan längre tid än det tar att byta däcken - om stallkamraten står bakom och väntar. Och det är ont om tid för ett sista flygande varv. Och om TV-kamerorna fångar det. Och om lollipopen ev. hanteras.
Då blir det straff. Med indragande av konstruktörspoäng i den tävlingen.
Och att en förare på eget bevåg aldrig får stå kvar i sin depårutan under kvalet efter att fått klartecken från stallet att åka, om han har sin stallkamrat bakom sig. Det får man inte.
Kanske är det den slutsatsen man kan dra?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
När Alonso stog dom extra 10 sekunderna vred han på huvudet flera ggr mot sin ingenjör som gjorde tecken åt honom. Tror det stämmer som du säger att teamet även var inblandat i dom 10. Kanske inte på Dennis nivå men väl på ingenjörsnivå. Därav Dennins reaktion efter stoppet.JTarnstrom skrev:Det är möjligt att domarna inte har formulerat det så men möjligen anser de att de tio sekunder som Alonso stod utöver de tjugo ingår i vad de anser vara McLarens ansvar, å andra sidan blev ju Alonso bestraffad...
Skitsamma, Alonso kan ha förlorat slaget men vunnnit kriget.
Tärnström
Domslutet är trots allt bara en sammanfattning.
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
eller satt och tittade i backspegeln vad hamilton gjorde där bakom..Geer skrev:När Alonso stog dom extra 10 sekunderna vred han på huvudet flera ggr mot sin ingenjör som gjorde tecken åt honom..JTarnstrom skrev:Det är möjligt att domarna inte har
Tärnström
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:37
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Nja.. På bilderna uppifrån syns att han vrider huvudet långt utanför backspegeln.molle2 skrev:eller satt och tittade i backspegeln vad hamilton gjorde där bakom..Geer skrev:När Alonso stog dom extra 10 sekunderna vred han på huvudet flera ggr mot sin ingenjör som gjorde tecken åt honom..JTarnstrom skrev:Det är möjligt att domarna inte har
Tärnström
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
Jag tittade nyss på Q2 igen och det började illa för Massa tidigare än så. Han första snabba försök var som Bambi på hal is och gav bara en 11:e plats och jag tycker att han, i en Ferrari, redan där borde varit bland dom 10.Eau Rouge skrev:Det hela började med att Ferrari-teamet glömde att fylla på bränsle innan hans sista försök i Q2 på kvalet i lördags. Han hade inte speciellt mycket tid att vinka på och gjorde därför ett sista desperat varv fyllt av misstag, vilket kostade honom en position i Q3.
Som han körde i loppet och Q2 så är det inte säkert att han klarat det utan tankstrulet ändå.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Dessutom kan man se att en av mekanikerna pekar och håller på och apar sig med ett däck, så någon slags diskussion om däck förekommer nog.Geer skrev:Nja.. På bilderna uppifrån syns att han vrider huvudet långt utanför backspegeln.molle2 skrev:eller satt och tittade i backspegeln vad hamilton gjorde där bakom..Geer skrev: När Alonso stog dom extra 10 sekunderna vred han på huvudet flera ggr mot sin ingenjör som gjorde tecken åt honom..
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
fom, gillar inte att man sitter och kikar på skandaler på youtube och liknande. precis om med kubica så försvinner klipp snabbt nu och ersätts av ett;
This video is no longer available due to a copyright claim by Formula One Management
men verkar som tidigare bara gälla olyckor, skandaler etc.
This video is no longer available due to a copyright claim by Formula One Management
men verkar som tidigare bara gälla olyckor, skandaler etc.
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Men med tanke på att han satte en tid på 1:20.408 i Q1, så borde han ju rimligen kunna matcha den tiden i Q2 eftersom det är samma förutsättningar som gäller då. Att han helt plötsligt kör på 1:21.021 i Q2, måste väl bero på något? Eller tog de andra i mer under Q2, för de var många som förbättrade sin tid i Q2? Jag vet inte, tycker det verkar skumt bara.form-ola1 skrev:Jag tittade nyss på Q2 igen och det började illa för Massa tidigare än så. Han första snabba försök var som Bambi på hal is och gav bara en 11:e plats och jag tycker att han, i en Ferrari, redan där borde varit bland dom 10.
Som han körde i loppet och Q2 så är det inte säkert att han klarat det utan tankstrulet ändå.
Ferrari.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sammanfattning av vadå?Geer skrev:
När Alonso stog dom extra 10 sekunderna vred han på huvudet flera ggr mot sin ingenjör som gjorde tecken åt honom. Tror det stämmer som du säger att teamet även var inblandat i dom 10. Kanske inte på Dennis nivå men väl på ingenjörsnivå. Därav Dennins reaktion efter stoppet.
Domslutet är trots allt bara en sammanfattning.
Domslutet innehåller ju hela domslutet. Allt väsentligt måste ju stå där. Det verkar helt barockt om de skulle fälla McLaren för att de var inblandade i de extra 10 sekunderna, men sedan skriva att de inte var det i domslutet, utan där endast hänvisa till de 20 extra sekunderna som McLarens skuld. Om de var inblandade i de extra 10 s så skall ju absolut inte Alonso ha nåt straff, eftersom han knappast kan bli beskylld för att ha fördröjt Hamilton om stallet sade åt honom att inte åka.
Varför är det helt omöjligt för dig att FIA helt enkelt har tagit ett felaktigt domslut?
Det har ju hänt massor av gånger förut att FIA-domarna blivit rättade i efterhand.
Oavsett anledning, om det så bara är för att Saida har sagt att det är bättre att åka 15:58, än 15:57, så måste ju ändå stallet ha full rätt att helt fritt få avgöra när deras förare skall åka ut på sitt sista försök, åtminstone så länge föraren får en rimlig chans.
Det händer ju vid varje kval att förarna står kvar och om det då skulle visa sig efteråt att han inte skickats ut vid en optimal tidpunkt så skall alltså stallet fråntas alla konstruktörspoäng? Hur skall man tolka Ferraris icke-tankning av Massa då? Klart sabotage mot sin förare. Varför fick de behålla sina konstruktörspoäng?
FIA-domarna är ju några föreningsmänniskor som blivit uttagna genom inbördes beundran och har någon av dem någon som helst vana av att befinna sig i toppen av ett modernt F1-stall? Vad har de för kvalifikationer att avgöra vad som är bästa strategin för olika stall vid olika situationer?
Totalt obegripligt skitbeslut!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
Hans 2 försök i Q2, varav det ena med stress och kalla däck samt hans lopp tyder på att han inte var kompis med bilen. Bilens inställningar var långt ifrån optimala till däck och bana, samt att det är ganska knepigt att köra om i "Monaco utan murar". Massa kommer igen men tyvärr sladdar Ferrari redan lite för mycket.Eau Rouge skrev:Men med tanke på att han satte en tid på 1:20.408 i Q1, så borde han ju rimligen kunna matcha den tiden i Q2 eftersom det är samma förutsättningar som gäller då. Att han helt plötsligt kör på 1:21.021 i Q2, måste väl bero på något? Eller tog de andra i mer under Q2, för de var många som förbättrade sin tid i Q2? Jag vet inte, tycker det verkar skumt bara.form-ola1 skrev:Jag tittade nyss på Q2 igen och det började illa för Massa tidigare än så. Han första snabba försök var som Bambi på hal is och gav bara en 11:e plats och jag tycker att han, i en Ferrari, redan där borde varit bland dom 10.
Som han körde i loppet och Q2 så är det inte säkert att han klarat det utan tankstrulet ändå.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
10 sek, inte en halv minut.Jari skrev:Jag såg inte kvalet, men om Alonso säger att han stod i en halv minut för att kolla efter om de hade fått på rätt däck antar jag att där finns en hund, med en illaluktande fisk i munnen, begraven...
Teamet höll honom i cirka 20 sek efter att "depåstoppet" var klart. Sen stod Alonso i ytterligare cirka 10 sek efter att lollipopmannen höjt skylten.
Alonsos redogörelse för att dubbelkolla med teamet vilka däck som var på gäller bara de sista 10 sek. De första 20 sek är de stallet straffats för - att de inte släppte iväg bilen direkt när den hade fått nya däck.
Det får man inte göra numera.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön maj 22, 2005 22:46
- Ort: Lkpg
Kanske en ny karriär för Ron Dennis om nu spionskandalen tar sig en vändning...AndersF1 skrev: FIA-domarna är ju några föreningsmänniskor som blivit uttagna genom inbördes beundran och har någon av dem någon som helst vana av att befinna sig i toppen av ett modernt F1-stall? Vad har de för kvalifikationer att avgöra vad som är bästa strategin för olika stall vid olika situationer?
/Kristian
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Äh, det känns som alla ljuger lite här och där. En sak är dock säker och det är att Hamilton är den som känande mest på detta och Alonso är den stora föloraren. McLaren lär vinna konsturktörsvm relativt lätt ändå så i slutändan tror jag inte att det spelar någon roll för dem även om det känns bittert.
Jag tror inte att Mac hade blivit bestraffade för att de höll Alonso om det inte hade varit av anledningen att ge Hamilton mindre tid på banan utan hade de bara sagt att det hade att göra med att "vi var inte klara med våra uträkningar", däckstrycket var fel, blabla bla eller liknade så hade de nog kunna ljugit sig fria men i och med att Alonso klantade till det ytterligare så förlorade de mycket på det.
En sak till, jag tror nog att Ron Dennis håller mer på Hamilton än vad han vill visa och detta är självklart för att ge skev av att vara opartisk utåt.
Det verkar ju inte direkt som ALonso är någon lätt människa att ha att göra med heller.
Det blir intressant att se vad som händer i de nästkommande tävlingarna, tänk om Hamilton skulle köra ifrån Alonso, vilket liv det skulle bli och vad skulle han då skylla på?
Jag tror inte att Mac hade blivit bestraffade för att de höll Alonso om det inte hade varit av anledningen att ge Hamilton mindre tid på banan utan hade de bara sagt att det hade att göra med att "vi var inte klara med våra uträkningar", däckstrycket var fel, blabla bla eller liknade så hade de nog kunna ljugit sig fria men i och med att Alonso klantade till det ytterligare så förlorade de mycket på det.
En sak till, jag tror nog att Ron Dennis håller mer på Hamilton än vad han vill visa och detta är självklart för att ge skev av att vara opartisk utåt.
Det verkar ju inte direkt som ALonso är någon lätt människa att ha att göra med heller.
Det blir intressant att se vad som händer i de nästkommande tävlingarna, tänk om Hamilton skulle köra ifrån Alonso, vilket liv det skulle bli och vad skulle han då skylla på?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Hans prestation i loppet hämmades nog ganska mycket av att bilen var så tung. Jag misstänker att de hällt i för mycket bensin i hans bil, så att, farmför allt de hårdare däcken funkade sämre än vad de hade räknat med, plus det faktum att han inte kunde gå för en enstoppare.form-ola1 skrev:Hans 2 försök i Q2, varav det ena med stress och kalla däck samt hans lopp tyder på att han inte var kompis med bilen. Bilens inställningar var långt ifrån optimala till däck och bana, samt att det är ganska knepigt att köra om i "Monaco utan murar". Massa kommer igen men tyvärr sladdar Ferrari redan lite för mycket.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Ja, inte fan vet jag men det såg ju ut som att bilen var för tung för att däcken och/eller inställningarna skulle funka som det var tänkt?
Massa (eller någon annan förare heller för den delen) blir ju inte så långsam över en natt, som han såg ut att vara i söndags.
Dessutom så kan man ju fundera lite över vad som var vitsen med att tanka upp bilen så mycket när det ändå var en tvåstoppare som gällde?
Eller var de två sista körpassen ett försök att få bilen att funka bättre i o m att den var lättare; ett desperat försök att anpassa strategin till rådande omständigheter?
I mina ögon så var söndagens lopp en praktfull uppvisning av i den ädla konsten att förse en förare med en kass strategi.
Jag hade förstått mer om det hade gällt att offra Massas lopp för Kimis skull, eller tvärtom, men i söndags så var ju de båda Ferrari-förarnas lopp helt oberoende av varandras.
Massa (eller någon annan förare heller för den delen) blir ju inte så långsam över en natt, som han såg ut att vara i söndags.
Dessutom så kan man ju fundera lite över vad som var vitsen med att tanka upp bilen så mycket när det ändå var en tvåstoppare som gällde?
Eller var de två sista körpassen ett försök att få bilen att funka bättre i o m att den var lättare; ett desperat försök att anpassa strategin till rådande omständigheter?
I mina ögon så var söndagens lopp en praktfull uppvisning av i den ädla konsten att förse en förare med en kass strategi.
Jag hade förstått mer om det hade gällt att offra Massas lopp för Kimis skull, eller tvärtom, men i söndags så var ju de båda Ferrari-förarnas lopp helt oberoende av varandras.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
men den är riktigt intressant den där.Nisse skrev:http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/ ... 211563.ece
Engelska "skvallerpressen" har dragit igång.
tanken på att mclaren kan förlora båda sina förare.. hamilton till ferrari i så fall. hamilton och räikkönenn.. spännande team det.
mclaren är det nya toro rosso i så fall.
undrar vilka två nya de skulle ta in?
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om Ferrari har gett Hamilton ett bud så är det nog bara för att destabilisera honom och stallet. Nu har de ju sett att han är en illojal jävel så det kan kanske funka.
Alonso går till Renault eller BMW. I det senare fallet försvinner Heidfeld från stallet. Möjligen till Toyota.
Det finns ju misstankar kring att Hamilton var den som bad domarna undersöka depåincidenten. Kanske har han lagt en större kabel i det blå skåpet än vad vi har trott hittills och kanske håller han på att packa väskan. Han verkar ju inte vara obrottsligt lojal, som sagt.
Tärnström
Alonso går till Renault eller BMW. I det senare fallet försvinner Heidfeld från stallet. Möjligen till Toyota.
Det finns ju misstankar kring att Hamilton var den som bad domarna undersöka depåincidenten. Kanske har han lagt en större kabel i det blå skåpet än vad vi har trott hittills och kanske håller han på att packa väskan. Han verkar ju inte vara obrottsligt lojal, som sagt.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Blev förvånad när det verkar som Hamilton sa nåt om att han inte skulle ta skit längre i Ungern. Förvånad eftersom han utifrån sett har mycket sympatier i stallet och det är ett bra sätt att få folk att känna annorlunda.
För att vara rookie har han ju haft en jävligt lätt resa med väldigt lite teamorder. Alonso är ändå dubbel världsmästare och har lyft McLaren.
Jag sa redan i början av året att McLaren sköter Alonso uruselt. Det gör de fortfarande. Skandalöst dåligt faktiskt.
För att vara rookie har han ju haft en jävligt lätt resa med väldigt lite teamorder. Alonso är ändå dubbel världsmästare och har lyft McLaren.
Jag sa redan i början av året att McLaren sköter Alonso uruselt. Det gör de fortfarande. Skandalöst dåligt faktiskt.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Nu har jag läst lite av de där intressanta artiklarna...och det är ju konstigt att min magkänsla så ofta har rätt.
Lewis Hamilton är en liten löjlig skit.
Jag hoppas han inte vinner VM. Jag gillar inte när rookies som har burits fram i 10 år inte kan göra ett dugg av det som teamet bestämmer - typ - släpp förbi Alonso så han får ett fritt varv - och skriker fuck till sin mentor.
Missförstå mig inte - om vissa gör sånt kan det vara rätt - om Hamilton gör sånt så känns det bara trist. Bryt ett ben snorunge.
Lewis Hamilton är en liten löjlig skit.
Jag hoppas han inte vinner VM. Jag gillar inte när rookies som har burits fram i 10 år inte kan göra ett dugg av det som teamet bestämmer - typ - släpp förbi Alonso så han får ett fritt varv - och skriker fuck till sin mentor.
Missförstå mig inte - om vissa gör sånt kan det vara rätt - om Hamilton gör sånt så känns det bara trist. Bryt ett ben snorunge.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I det läge som Ron Dennis befinner sig i hade det klokaste varit att ta in en beteendeexpert av något slag, han behöver helt klart ett nytt förhållningssätt som fungerar. Ron är mekaniker i grunden och när man hör honom prata så slår det mig att han hela tiden har "mekaniska" lösningar på problemen och att man därigenom ska kunna eliminera känslor ur ekvationen, men har man med idrottsmän på den här nivån att göra blir känslor per automatik en faktor att hantera när de av olika anledningar inte får sina egon tillfredställda (vilket är deras jobb). Det påverkar inte bara relationen mellan Ron och förarna, det påverkar hela teamet negativt.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Om det stämmer, som jag tolkar det i Timesartikeln att Alonso av RD har visats dörren med hela handen efter denna säsong, växer min beundran för "uncle Ron" ett snäpp till.
Skitstövlar funkar inte i ett sånt team helt enkelt och det bästa vore väl om Alonso återupptog sin gokartkarriär för att köra med de andra snorungarna i fortsättningen.
Skitstövlar funkar inte i ett sånt team helt enkelt och det bästa vore väl om Alonso återupptog sin gokartkarriär för att köra med de andra snorungarna i fortsättningen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om inte skitstövlar passar in i det teamet, då blir det inte många kvar i stallet.Jari skrev:Om det stämmer, som jag tolkar det i Timesartikeln att Alonso av RD har visats dörren med hela handen efter denna säsong, växer min beundran för "uncle Ron" ett snäpp till.
Skitstövlar funkar inte i ett sånt team helt enkelt och det bästa vore väl om Alonso återupptog sin gokartkarriär för att köra med de andra snorungarna i fortsättningen.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Mycket bra skrivet om mekaniska lösningar. Det stämmer troligen bra på Ron. Redan tidigt den här säsongen verkade McLaren sköta sina förares olika behov dåligt och det är bara logiskt att det nu börjar bli riktig kris.
Hur svårt kan det vara liksom? Det hade varit jätteenkelt. Man hade inte behövt ha klara teamorder, men man kunde t.ex. förklarat att Hamilton som rookie mot dubble världsmästaren kanske inte behövde köra om på gräset i första loppet så att Alonso fick backa av och fick halva loppet förstört. Det började ju redan där.
Klumpigt.
Jag är inte mycket för primadonnor annars, men jag tycker inte Fernando är en primadonna. Han har som dubbel världsmästare bytt team och kör för ett team som har haft det uruselt ganska länge. Vad händer? Det går jättebra. Han har rätt att vara förbannad.
Får han något erkännande? Nja...nej...Han får inget gratis. Han får kämpa. Vinner han i Monaco efter stor dominans så kommer halva brittiska pressen och tror att Hamilton hade kunnat vinna om han hade fått. Han får bestraffningar som nu senast.
Fernando är en förare som inte har haft så mycket gratis. Han har tagit ett dåligt team uppåt. Han fungerar även i motgång. Det har han bevisat. Så byter han team - McLaren går bättre än på massor av säsonger. Jag tycker McLaren kan ge en aning mer tillbaka när hans teamkamrat kör sitt första år.
Nu kanske det är för sent för det, men det hade kunnat vara så annorlunda om McLaren hade visat lite fingertoppskänsla gentemot sina förare. De hade troligen kunnat ha en helt annan respekt för varandra.
Sammanfattningsvis så är Hamilton en bra förare - men det som stör mig är att han tror redan nu att han vet allt, kan allt och vad har han gjort? Han har kommit till ett team med bästa bilen på flera säsonger och kört utan några större misstag. Hur reagerar han ett dåligt år? Hur bra är han då?
McLaren har på ett fantastiskt sätt visat hur man kan få en rookie att tro så mycket på sig själv att han t.o.m. börjar snäsa tillbaka till Ron som har stått bakom honom länge. Om nu det är sant är det otroligt dåligt gjort och tyder på en brist någonstans. Bortskämdhet eller vad man nu vill kalla det.
Hur svårt kan det vara liksom? Det hade varit jätteenkelt. Man hade inte behövt ha klara teamorder, men man kunde t.ex. förklarat att Hamilton som rookie mot dubble världsmästaren kanske inte behövde köra om på gräset i första loppet så att Alonso fick backa av och fick halva loppet förstört. Det började ju redan där.
Klumpigt.
Jag är inte mycket för primadonnor annars, men jag tycker inte Fernando är en primadonna. Han har som dubbel världsmästare bytt team och kör för ett team som har haft det uruselt ganska länge. Vad händer? Det går jättebra. Han har rätt att vara förbannad.
Får han något erkännande? Nja...nej...Han får inget gratis. Han får kämpa. Vinner han i Monaco efter stor dominans så kommer halva brittiska pressen och tror att Hamilton hade kunnat vinna om han hade fått. Han får bestraffningar som nu senast.
Fernando är en förare som inte har haft så mycket gratis. Han har tagit ett dåligt team uppåt. Han fungerar även i motgång. Det har han bevisat. Så byter han team - McLaren går bättre än på massor av säsonger. Jag tycker McLaren kan ge en aning mer tillbaka när hans teamkamrat kör sitt första år.
Nu kanske det är för sent för det, men det hade kunnat vara så annorlunda om McLaren hade visat lite fingertoppskänsla gentemot sina förare. De hade troligen kunnat ha en helt annan respekt för varandra.
Sammanfattningsvis så är Hamilton en bra förare - men det som stör mig är att han tror redan nu att han vet allt, kan allt och vad har han gjort? Han har kommit till ett team med bästa bilen på flera säsonger och kört utan några större misstag. Hur reagerar han ett dåligt år? Hur bra är han då?
McLaren har på ett fantastiskt sätt visat hur man kan få en rookie att tro så mycket på sig själv att han t.o.m. börjar snäsa tillbaka till Ron som har stått bakom honom länge. Om nu det är sant är det otroligt dåligt gjort och tyder på en brist någonstans. Bortskämdhet eller vad man nu vill kalla det.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Förstår inte att så många klagar på Hamilton. Han vill ju vinna VM lika mycket som alla andra och just det faktum att det är hans första år i F1 ger han kanske extra kick till det hela.
Är det någon som har visat sin sämre sida i år så är det just Fonzi. Men jag förstår han! Han rår inte på en rokkie och det i en bil som han har, enligt "experter" själv störst kredit för att den går bra!
Förlorar han årets VM till Hamilton så är nog stackars Fonzi slut som f1 förare och det vet han. Skulle inte förvåna mig om han själv ber till gudarna att hela mclaren stallet diskas i år.
Är det någon som har visat sin sämre sida i år så är det just Fonzi. Men jag förstår han! Han rår inte på en rokkie och det i en bil som han har, enligt "experter" själv störst kredit för att den går bra!
Förlorar han årets VM till Hamilton så är nog stackars Fonzi slut som f1 förare och det vet han. Skulle inte förvåna mig om han själv ber till gudarna att hela mclaren stallet diskas i år.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Alonsos input! jaha ja...
i sa fall kan man ju lika garna havda att det ar Kimis input som gjorde att Ferrari var snabba direkt fran start i australien.
Alonso ar en bra forare men ibland blir det lite lojligt hur mycket cred en del forare far nar det galler att utveckla en bil. Speciellt nar han inte nes fanns i stallet nar bilen formades och att han har aft svart att sla lewis i "sin" skapelse.
Angaende inbordeskriget sa framstar Lewis som en liten egogris, som tappat fotfastet. Ron har ju trots allt sponsrat honom i 10 ar, sa det framstar som javligt otacksamt av honom att kafta emot nar han fatt allt pa silverfat!
i sa fall kan man ju lika garna havda att det ar Kimis input som gjorde att Ferrari var snabba direkt fran start i australien.
Alonso ar en bra forare men ibland blir det lite lojligt hur mycket cred en del forare far nar det galler att utveckla en bil. Speciellt nar han inte nes fanns i stallet nar bilen formades och att han har aft svart att sla lewis i "sin" skapelse.
Angaende inbordeskriget sa framstar Lewis som en liten egogris, som tappat fotfastet. Ron har ju trots allt sponsrat honom i 10 ar, sa det framstar som javligt otacksamt av honom att kafta emot nar han fatt allt pa silverfat!
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Delvis så kan man hålla med där men ändå.Sami skrev:Alonsos input! jaha ja...
i sa fall kan man ju lika garna havda att det ar Kimis input som gjorde att Ferrari var snabba direkt fran start i australien.
Alonso ar en bra forare men ibland blir det lite lojligt hur mycket cred en del forare far nar det galler att utveckla en bil. Speciellt nar han inte nes fanns i stallet nar bilen formades och att han har aft svart att sla lewis i "sin" skapelse.
Angaende inbordeskriget sa framstar Lewis som en liten egogris, som tappat fotfastet. Ron har ju trots allt sponsrat honom i 10 ar, sa det framstar som javligt otacksamt av honom att kafta emot nar han fatt allt pa silverfat!
Fonzi är helt fel man för MClaren. Han hade passat 10 ggr bättre i t.ex. Ferrari, men även där så måste man jobba upp sig till NO1 status. Det kan man inte gråta till sig som han gör.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jag tror inte heller att Alonso passar i McLaren-stallet, det basata for honom ar nog att ga tillbaka till Renault. Dom vet hurdan bila han vill ha och han skulle direkt fa nummer 1 status inom stallet igen. Heikki skulle fa ta resterna efter honom. For jag antar och tror att Fisichella ar den som skulle fa lamna stallet om Fernando atervander.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Många uttalar sig som om de vet hur det har fungerat i McLaren. Det kan faktiskt vara så att Alonso inte ens känner att han kör på lika villkor som Hamilton. Han kanske inte begär mer. Sedan skulle jag nog vilja påstå att en dubbel världsmästare inte ska behöva jobba sig till försteförarstatus i stallet. Man anställer inte en dubbel världsmästare om man inte är beredd att ge honom varenda fördel som tänkas kan. Något annat är bara dumt och respektlöst.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Man anställer inte heller en 2xwdc, för enorma pengar desuttom, för att sen sabotera för honom och satsa på ett ganska osäkert kort i form av en rookie.
Eller så handlar det kanske om interna konfliket inom mclaren stallet och sabotage mot uncle Ron-s vilja, men hur och varför har FA förtjänat detta under så pass kort tid i stallet?
Eller så handlar det kanske om interna konfliket inom mclaren stallet och sabotage mot uncle Ron-s vilja, men hur och varför har FA förtjänat detta under så pass kort tid i stallet?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
I nån av intervjuerna som gjordes under helgen med Ron, så berättade han om något som närmast kunde beskrivas som ren anarki. Personalen var uppdelad i olika läger där de öppet favoriserade sin favorit. Och det behövs inte speciellt stora åthävor för att få någon att känna sig obekväm med sin situation på en arbetsplats om bara viljan finns.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Min teori, och den har jag förfäktat länge, är att Hamilton visade sig vara bra mycket snabbare än någon hade räknat med. Initialt tror jag att McLaren satsade på Alonso men allteftersom har de låtit det glida över i en intern fajt. De tidiga resultaten och den relation som Dennis och Hamilton har haft sedan tidigare gör att Alonso känner sig åsidosatt. Hamilton var ett osäkert kort i början av säsongen, men han visade raskt att han var att räkan med på allvar. Det kan vara så att Alonso upplever att bilen inte passar hans körstil riktigt men att McLaren inte verkar motiverade att förändra den i den riktning han vill. Istället får han finna sig i att Hamilton av alla upplevs som den snabbare av de två, något som kanske bara är ett resultat av att bilen passar Hamilton bättre. Den relation Hamilton har till stallet ska nog inte underskattas (även om den just nu verkar vara på botten). Jag tror aldrig att det kan bli en fajt på lika villkor i ett team mellan två så bra förare som Hamilton och Alonso. En anledning till att de är vinnare är just deras förmåga att veta vilka förutsättningar de behöver. Minsta fördel som det finns att slåss om i teamet kommer de att slåss om. Ron borde istället att gett Alonso uttalad försteförarstatus och stoppat allt tjafs. Hamiltons tid kommer.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 08:53
- Ort: HBG
Men det vrkar ju bli så endå. Alonso åker. Hade velat veta hela historien bakom. Tror inte Hamilton är helt oskyldig i det här.Budo skrev:Man anställer inte heller en 2xwdc, för enorma pengar desuttom, för att sen sabotera för honom och satsa på ett ganska osäkert kort i form av en rookie.
Eller så handlar det kanske om interna konfliket inom mclaren stallet och sabotage mot uncle Ron-s vilja, men hur och varför har FA förtjänat detta under så pass kort tid i stallet?
Kvinna.... OCH Skåning !! Kan det bli bättre ??