Ungerns GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Ungerns GP 2007?

Omröstningen slutade lör aug 04, 2007 22:26

1. Fernando Alonso - McLaren
14
37%
2. Lewis Hamilton - McLaren
2
5%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
2
5%
4. Heikki Kovalainen - Renault
2
5%
5. Felipe Massa - Ferrari
2
5%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
13
34%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
1
3%
10. Robert Kubica - BMW Sauber
0
Inga röster
11. Ralf Schumacher - Toyota
0
Inga röster
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
0
Inga röster
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
0
Inga röster
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
19. Scott Speed - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
20. Adrian Sutil - Spyker
0
Inga röster
21. Christijan Albers ersättare - Spyker
1
3%
22. Takuma Sato - Super Aguri
0
Inga röster
23. Anthony Davidson - Super Aguri
1
3%
 
Antal röster: 38

Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jag tycker fortfarande att det är märkligt att det inte är lollipopgubben som sköter ivägsläppandet, men det är kanske som du säger Lucy att det är frågan att tajma, men samtidigt borde då det vara lättare att se lollipopen än att höra ingejören skrika över radion?
Kan ju vara så att lollipopgubben lyfter skylten så fort det är fritt och sen är det upp till Alonsos ingenjör/Alonso att hitta rätt lucka. Men jag tycker fortfarande att det är lite mysko...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev: Att stå i depån på ett kval och vänta, med eller utan hjäp från ingenjören, på rätt tid att lämna depårutan har jag svårt att jämföra med att parkera en bil mitt på banan och hindra andra att kunna passera i kvalfart. Oavsett om det står en teamkompis bakom i depån och väntar eller inte.
Om avsikten är att förhindra en medtävlare att sätta sitt snabba varv så är det ju ingen större skillnad.
Det är om inte annat en stor säkerhetsskillnad i att stå stilla i sin depåruta mot att stå stilla ute på banan i slutskedet av ett kval.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev: Att stå i depån på ett kval och vänta, med eller utan hjäp från ingenjören, på rätt tid att lämna depårutan har jag svårt att jämföra med att parkera en bil mitt på banan och hindra andra att kunna passera i kvalfart. Oavsett om det står en teamkompis bakom i depån och väntar eller inte.
Om avsikten är att förhindra en medtävlare att sätta sitt snabba varv så är det ju ingen större skillnad.
Visst är det skillnad! Schumacher kunde ha skapat olyckor ute på banan vid sin parkering, medan Alonso "bara" kan anklagas för lite dålig stallmoral. Har ni inte lärt er att världsmästare än skitstövlar, i olika grader?

Tycker ni resonerar som moralkärringar, därför få ni se mitt arsel :moon:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Feresten, såg på kvalet när någon av förarna klättrade ner i sittbrunnen att det var något som liknade bälten över benen, någon som såg vet vad det är?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev: Att stå i depån på ett kval och vänta, med eller utan hjäp från ingenjören, på rätt tid att lämna depårutan har jag svårt att jämföra med att parkera en bil mitt på banan och hindra andra att kunna passera i kvalfart. Oavsett om det står en teamkompis bakom i depån och väntar eller inte.
Om avsikten är att förhindra en medtävlare att sätta sitt snabba varv så är det ju ingen större skillnad.
Det är om inte annat en stor säkerhetsskillnad i att stå stilla i sin depåruta mot att stå stilla ute på banan i slutskedet av ett kval.
Jo, det är sant. Säkerhetsmässigt är det ju en himla skillnad. Men rent sportsligt är det inte så jättestor skillnad.
Däremot snyggare, eftersom det är mindre chans att bli bestraffad...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sportsligt? Sen när hade sportslighet med modern kommersiellt idrott att göra?

Oavsett om det var Alonsos beslut för att stoppa Hamilton eller ingenjörens beslut för att göra det bästa för Alonso (det är en klar skillnad, ja) så tycker jag Hamilton ska vara tacksam och tacka för lektionen.

En grej till han har lärt sig i år :)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Vad ska till för att någon utanför McLaren ska få ta del av radiotrafiken? Nån som vet?
I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

LS1....och du hade resonerat likadant om det varit Schumacher som varit inblandad?

Jag har som sagt var inga problem med saken i sig, men det är folks dubbelmoral som gör mig upprörd :down:

Af1, det är inte många gånger som jag håller med dig, men där sa du något som var sant, säkerhetsmässigt en klar skillnad, men som sagt sportsligt....ingen större.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jag var inte övertygad att Alonso gjorde detta på egen hand utan att det var något form av misstag från mcLaren, men ju mer rapporter som kommer ju mer klart verkar det vara att det verkligen var så att Alonso uppehöll Hamilton med flit.

Autosport skriver det mer eller mindre rent ut till exempel. Jag trodde ng att farbror Ron skulle förklara det me brus i lurarna eller nåt men nu verkar det uppenbarligen som om Alonso hade kokat ihop detta med de sina och inte berättat för farbror Ron.
Television images suggested Alonso was looking at his physiotherapist for a signal, with the man apparently counting off the seconds before being spoken to by team boss Ron Dennis.

Hans tränare, ehhh??
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:LS1....och du hade resonerat likadant om det varit Schumacher som varit inblandad?

Jag har som sagt var inga problem med saken i sig, men det är folks dubbelmoral som gör mig upprörd :down:

Af1, det är inte många gånger som jag håller med dig, men där sa du något som var sant, säkerhetsmässigt en klar skillnad, men som sagt sportsligt....ingen större.

Ja, självklart hade jag det. Hade Alonso parkerat i Rascasse på kvalet i Monaco när han hade pole och därmed avbrutit kvalet hade jag blivit mycket upprörd. Precis som jag blev när Schumacher gjorde det.

Att stå stilla i sin deepåruta under kvalet, med eller trotsande order från teamet, när stallkamraten står bakom och väntar är något helt annat.

Det Schumacher gjorde var mot reglerna.
Det Alonso gjorde var såvitt jag vet inte mot något regel.

Sportslighet ... det är ett intressant uttryck, särskilt i en kommersiell idrott. Gör inte varje idrottsman det som är bäst för honom i en individuellt sport och det som är bäst för laget i en lagsport? F1 snurrar ju i gränslandet mellan individuell sport och lagsport.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det är ju ganska stor skillnad på att vara "sportslig" och att förstöra medvetet för konkurrenterna för att skaffa sig en egen fördel.

Att alla stora idrottsmän i individuella sporter är stora egoister råder nog ingen tvekan om.
Men sen finns det vissa som inte har spärren där man inte tänker längre än endast för egen vinning och inte på konsekvenserna för andra, utan medvetet förstör för andra. Det finns några få i den kategorien och det verkar som om vi får räkna in Alonso i den skaran nu.

Det är i mitt tycke inte en frågan om sportslighet utan något helt annat...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag är ännu inte övertygad om att Alonso skulle ha gjort det på eget bevåg, att han trotsade order från stallet och att han gjorde det för att förhindra att Hamilton skulle få chans till ett sista flygande varv.

Vi vet för lite för att kunna säga om det var stallet som helt enkelt gjorde en miss a lá Kanada 2005 eller om det var Alonso som agerade på egen hand.

Men om han gjorde det - vad är det som är så förfärligt med det? Om han står kvar i depån och väntar till sista sekund på att köra iväg och därmed slå t vå flugor i en smäll: vara säker på att verkligen köra sitt varv när banan är som snabbast och dessutom hindra värste konkurrenten att göra det utan att blockera honom på annat sätt än att bara stå kvar i sin depåruta.

Han åkte ju inte dirket urnt på banan och blockade eller blockerade i depågatan utan i så fall valde han bara att vänta 10 sek. Det känns mer smart än osportsligt. Och för alla som vill ha en fight mellan stallkamrater så är det ju som manna från skyn. Det är ju något vi inte direkt blivit bortskämda med de senaste 10 + åren.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jag är inte helt övertygad jag heller även om det mesta faktist pekar mot det, vilket förvånar i alla fall mig.

Vad som är förfärligt? Tja, jag vet inte om det är förfärligt, däremot tycker i alla fall jag att det är fult, riktigt fult om det visar sig att det var medvetet från Alonso.
En riktig Schumacher-manöver av värsta sort och om inte annat visar det vilken press Alonso är under.

Personligen tycker jag att det är betydligt värre att förstöra för någon än att utnyttja en regel eller annat för egen vinning, men att förstöra för andra dessutom i detta fall för sin egen stallkamrat (javisst och kanske värste konkurrent, men ändå man kan ju kanske tänka sig att det blir lite stelt vid fikabordet imorgon) det kan klassificeras som en riktigt fult. Men som sagt det är kanske inte 100% säkert att Alonso är stora stygga vargen ännu. Hoppas verkligen att vi får reda på hur det egentligen var, även om det är tveksamt om vi någonsin får det.

Det är detta agerande som är skillnaden mellan riktiga mästare (Prost/Mika till exempel) och fuskmästare som Schumacher :wink:
I was misled and that is the way it went
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cheever skrev:Jag är inte helt övertygad jag heller även om det mesta faktist pekar mot det, vilket förvånar i alla fall mig.

Vad som är förfärligt? Tja, jag vet inte om det är förfärligt, däremot tycker i alla fall jag att det är fult, riktigt fult om det visar sig att det var medvetet från Alonso.
En riktig Schumacher-manöver av värsta sort och om inte annat visar det vilken press Alonso är under.

Personligen tycker jag att det är betydligt värre att förstöra för någon än att utnyttja en regel eller annat för egen vinning, men att förstöra för andra dessutom i detta fall för sin egen stallkamrat (javisst och kanske värste konkurrent, men ändå man kan ju kanske tänka sig att det blir lite stelt vid fikabordet imorgon) det kan klassificeras som en riktigt fult. Men som sagt det är kanske inte 100% säkert att Alonso är stora stygga vargen ännu. Hoppas verkligen att vi får reda på hur det egentligen var, även om det är tveksamt om vi någonsin får det.
FIA undersöker nu Alonsos "blockering" och lyssnar på radiotrafiken. Har han gjort det medvetet blir han säkert straffad.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Straffad för vad kan man ju undra?

Vad var det regeln hette? Inte agerat i sportens anda?
I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

LS1, jag är med på vad du menar, men du svarade inte på min FRÅGA. Jag undrade om du hade resonerat likadant om det varit schumi som stått före sin konkurrent i depåinfarten.
Kan inte det räknas som blockering i så fall för det var väl det som var själva grejen, han blockerade ju Hamilton så han inte kunde byta däck och om inte det är EMOT reglerna så vet jag inte vad....Bara för att blockeringen inte sker ute på banan så betyder väl det inte att det inte är en blockering, du kan ju faktikst blockera någon genom att stå still på det där sättet, ialla fall när det gäller att hinna ut i tid. och det är i så fall EMOT reglerna.

En sak till, oavsett om Alonso döms eller inte så vet vi fortfarnde inte om det som han döms till är det korrekta eftersom han kan bara själv veta hur han tänkte, den saken är likadan som i monaco. Alonso kan hävda en sak precis som schumi gjorde då men det är inte säkert att "stewardsen" går på samma linje...Alla kan dock bilda sig en egen uppfattning, men det är ju en annan sak.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Cheever, var det den regeln som schumi blev bestraffad för?

Kan de inte bestraffa honom för "blocking"?

LS1. du skrev

Vi vet för lite för att kunna säga om det var stallet som helt enkelt gjorde en miss a lá Kanada 2005 eller om det var Alonso som agerade på egen hand.

Vet vi mer om Monaco eller? De har väl inte offentligjort datan vad jag vet, dock så sa de väl att schumi bromsat hårdare än vanligt och att det var det som fällde honom. Men vi kan väl aldrig få reda på vad Alonso tänkte oavsett vad teamet sa i radion...

Jag får nog hålla med om det som någon skrev att samtliga stora idrottsmän bara (nästan iaf) tänker på sig själv och försöker ge sig själva så bra förutsättningar som möjligt, men jag hävdar att om maninte har den förmågan så blir man inte bäst heller...det skulle väll i så fall vara Jonathan Edwads i tresteg då, men annars är det svårt när man tävlar MOT någon och inte mot en ribba eller liknande.
Senast redigerad av Crazy F1 den lör aug 04, 2007 18:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev:Cheever, var det den regeln som schumi blev bestraffad för?

Kan de inte bestraffa honom för "blocking"?
Kommer inte ihåg faktist.

Finns nog ingen blockningsregel som går att applicera på detta scenario men vi får väl se. FIA kanske tycker att Alonso var skyldig men får inget straff, det brukar ju gå till så :D
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lite färsk information från Ungern:

Det var uppgjort inför Q3 att Alonso, som hade mer bränsle i bilen, skulle få åka ut först på Q3 och bränna bensin men Hamilton struntade i det och snodde den platsen och åkte ut först ändå.

Det var uppgjort att Alonso skulle göra det sista flygande varvet av de båda i kvalet vilket då inte blev fallet.

Men så fick Alonso chansen att ge payback itll Hamilton och få det sista flygande varvet i kvalet senare.

Så rookien bröt mot teamets order och fick straff direkt av Alonso. Underbart!

Info från välunderättade källor på Hungaroring.

Ron Dennis ska ha varit förbannad på båda sina förare för att de håller på så här. Hur roligt som helst!

Det känns som Hamilton fick vad han förtjänade.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Vilken sopp, då är båda skitstövlar :D Detta börjar likna den gamla goda McLarentiden hehe. Men som jag sa, man måste vara lite ful för att bli bäst och båda verkar ha den egensakapen så detta bådar egentligen gott för deras f1 karriärer :)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev: Vet vi mer om Monaco eller? De har väl inte offentligjort datan vad jag vet, dock så sa de väl att schumi bromsat hårdare än vanligt och att det var det som fällde honom. Men vi kan väl aldrig få reda på vad Alonso tänkte oavsett vad teamet sa i radion...

Tja, om man som novis och åskådare ser Monaco-fallet finns det ganska lite som säger att det inte skulle vara med flit, nu har jag glömt det mesta av bevisföringen men det var en ganska enig expertkår som hävdade att det kunde inte ha gått till på något annat sätt än med berått mod. Och han blev dessutom som sagt straffad för det.

Ska bli väldigt intressant att se om vad som händer faktist. trodde inte riktigt detta om fröken Alonso.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Cheever, var det den regeln som schumi blev bestraffad för?

Kan de inte bestraffa honom för "blocking"?

LS1. du skrev

Vi vet för lite för att kunna säga om det var stallet som helt enkelt gjorde en miss a lá Kanada 2005 eller om det var Alonso som agerade på egen hand.

Vet vi mer om Monaco eller? De har väl inte offentligjort datan vad jag vet, dock så sa de väl att schumi bromsat hårdare än vanligt och att det var det som fällde honom. Men vi kan väl aldrig få reda på vad Alonso tänkte oavsett vad teamet sa i radion...

Jag får nog hålla med om det som någon skrev att samtliga stora idrottsmän bara (nästan iaf) tänker på sig själv och försöker ge sig själva så bra förutsättningar som möjligt, men jag hävdar att om maninte har den förmågan så blir man inte bäst heller...det skulle väll i så fall vara Jonathan Edwads i tresteg då, men annars är det svårt när man tävlar MOT någon och inte mot en ribba eller liknande.
DEt vi vet är man antingen är en oerhört klumpig förare, har allvarligt fel på bilen eller gör det medvetet när man tappar kontrollen där han gjorde det och på det sättet i den farten.

Så det är bara att välja :D
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:Lite färsk information från Ungern:

Det var uppgjort inför Q3 att Alonso, som hade mer bränsle i bilen, skulle få åka ut först på Q3 och bränna bensin men Hamilton struntade i det och snodde den platsen och åkte ut först ändå.

Det var uppgjort att Alonso skulle göra det sista flygande varvet av de båda i kvalet vilket då inte blev fallet.

Men så fick Alonso chansen att ge payback itll Hamilton och få det sista flygande varvet i kvalet senare.

Så rookien bröt mot teamets order och fick straff direkt av Alonso. Underbart!

Info från välunderättade källor på Hungaroring.

Ron Dennis ska ha varit förbannad på båda sina förare för att de håller på så här. Hur roligt som helst!

Det känns som Hamilton fick vad han förtjänade.
Jahaja, om det stämmer så sätter det ju det hela i en liten annan dager, men samtidigt blir ju inte Alonso annat än en riktig gnällspik.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
LuckyStrike1 skrev:Lite färsk information från Ungern:

Det var uppgjort inför Q3 att Alonso, som hade mer bränsle i bilen, skulle få åka ut först på Q3 och bränna bensin men Hamilton struntade i det och snodde den platsen och åkte ut först ändå.

Det var uppgjort att Alonso skulle göra det sista flygande varvet av de båda i kvalet vilket då inte blev fallet.

Men så fick Alonso chansen att ge payback itll Hamilton och få det sista flygande varvet i kvalet senare.

Så rookien bröt mot teamets order och fick straff direkt av Alonso. Underbart!

Info från välunderättade källor på Hungaroring.

Ron Dennis ska ha varit förbannad på båda sina förare för att de håller på så här. Hur roligt som helst!

Det känns som Hamilton fick vad han förtjänade.
Jahaja, om det stämmer så sätter det ju det hela i en liten annan dager, men samtidigt blir ju inte Alonso annat än en riktig gnällspik.
Och Hamilton en som inte kan följa order och som förstör för sin stallkamrat ;)

Jag tycker det var helt rätt av Alonso - nu lär sig Hamilton att respektera order och vet att det kostar om man bryter mot order. :)

Det vore ju dumt av Alonso att bara acceptera det och lägga sig platt.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den lör aug 04, 2007 18:30, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

tycker det osar Scumbag på båda...

Tja Ls1, klumpiga världsmästare har ju funnits innan så varför inte denna gång, även de gör ju misstag. titta bla på Mika på monza 99...missar inbromsning i ledning och får motorstopp, det jag vill säga är att även om man är en gudabenådad förare så kan man göra misstag och vara "klumpig".

Ta Tommy Salo som exempel, han har gjort många dundermatcher i sin karriär och framförallt såg han till att vi tog ett os-guld, men vad kommer många ihåg honom för?
En tappad puck från halvplan....så även väldigt duktiga idrottsmän kan göra misstag...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och El Mundo verkar ha snappat upp samma sak:

http://www.elmundo.es/elmundodeport...8e&t=1186243893

This seems is going to be "case closed".

Ron Dennis: "We can't blame Fernando for anything". Ron Dennis admitted he admitted that he had a "hard exchange of words "with Hamilton. It seems Hamilton didn't respect the order that it would be Alonso who would have an extra lap. Alonso tried to pass him.

Ron: "El ingeniero mira el GPS, analiza las diferencias, calcula el tiempo y determina cuándo ordena la salida del coche. El hombre de la señal (el 'lolly-pop man') comete un error, porque levanta la misma al estar viendo a Hamilton entrar por detrás; pero es el ingeniero el que está midiendo el tiempo", explicó Dennis, que admitió que el equipo "no efectuó un buen trabajo"

"The engineer looks at the GPS, analyces the diferences and calculates the time to order the exit of the car. The lolly-por man made a mistake..."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Så teamet hade alltså sagt åt Alo att inte åka för att Hamilton SKULLE missa sitt försök? Det köper jag INTE! Tror nog att de var jävligt sura på Hamilton men inte så pass att de skulle beordra Alonso att sabba dennes sista kvalvarv.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det skrev jag väl visst inte?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev: The lolly-por man made a mistake..."
Lolly-por :D

Känns ju lite sandlåda det här. "Det var hans fel buuuäää"

Nu är väl Hamilton Ronny D:s gullgosse men om det nu var så att Alonso gjorde detta medvetet för att Hamilton hade förstört för honom vetttusan om jag inte bara tycker att Alonso är en riktig gnällspik i allla fall. Han kunde väl aha sparat det där ett tag och lagt det i knät på pappa Ron när han behövde det istället?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
LuckyStrike1 skrev: The lolly-por man made a mistake..."
Lolly-por :D

Känns ju lite sandlåda det här. "Det var hans fel buuuäää"

Nu är väl Hamilton Ronny D:s gullgosse men om det nu var så att Alonso gjorde detta medvetet för att Hamilton hade förstört för honom vetttusan om jag inte bara tycker att Alonso är en riktig gnällspik i allla fall. Han kunde väl aha sparat det där ett tag och lagt det i knät på pappa Ron när han behövde det istället?

Ja den nästa sista meningen har jag förstått att du tycker som lite default ;)

Jag tycker det är helrätt. Dels behöver vi mer sånt här i F1, dels ska en F1-förare inte vika sig.

Hamilton hade ju kunnat göra det lätt för sig om det här stämmer och bara lägga sig bakom Alonso under Q3:s bränslevarv. I och med att han var snabbast i Q2 får han ju välja strategi först och i och med att pole är en stor fördel i Ungern var han ju på den bästa strategin - lättast bil. Alonso i sin tur med mer bränsle blir kompenserad över att ligga först vilket tydligen är en fördel då man kan få ett extra bränsleslukande varv och dessutom göra sitt flygande varv sist.

Nu valde Hamilton att skita i allt det och då får han nog räkna med att han får igen. Inte ens för succérookies från UK kommer titlar gratis, man får kämpa för dem och vara beredd på att det ges igen även när man är mediafavorit. Förarkollegor tenderar inte att ta hänsyn till sånt nämligen :D
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nirak
Inlägg: 69
Blev medlem: tor aug 17, 2006 08:14
Ort: Erm... I en F1-paddock? Jaså inte det...? Fasen.

Inlägg av Nirak »

Jag satt mest och småfnissade under presskonferensen över hur oerhört inte alls glada Fer och Lewis var *s* Och så är jag glad över Nick och Kimi. :D

Och så hoppas jag på regn imorron.
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:
Ja den nästa sista meningen har jag förstått att du tycker som lite default ;)

Jag tycker det är helrätt. Dels behöver vi mer sånt här i F1, dels ska en F1-förare inte vika sig.

Hamilton hade ju kunnat göra det lätt för sig om det här stämmer och bara lägga sig bakom Alonso under Q3:s bränslevarv. I och med att han var snabbast i Q2 får han ju välja strategi först och i och med att pole är en stor fördel i Ungern var han ju på den bästa strategin - lättast bil. Alonso i sin tur med mer bränsle blir kompenserad över att ligga först vilket tydligen är en fördel då man kan få ett extra bränsleslukande varv och dessutom göra sitt flygande varv sist.

Nu valde Hamilton att skita i allt det och då får han nog räkna med att han får igen. Inte ens för succérookies från UK kommer titlar gratis, man får kämpa för dem och vara beredd på att det ges igen även när man är mediafavorit. Förarkollegor tenderar inte att ta hänsyn till sånt nämligen :D
Du menar att Alonso är en gnällspik? Njae, han har samlat ihop till det däremot. har gillat Alonso hyfsat sen jag pekade ut var du kunde köpa din första Alonsokeps på en mack i Italien ;) Men skillnaden var att på den tiden fanns en annan kille som hade mina sympatier. Man kan väl säga att jag har blivit lite besviken på den gode Fernando, även om det nu inte har vart någon 100%ig favorit.

Det förvånar mig lite det där med att Hamilton har struntat i order, och tro dig eller ej, där håller jag lite med om att han får skylla sig själv :o

Sen håller jag dessutom med om att det är lite skoj överhuvudtaget att det händer, det behöv lite mer kontroverser och dessutom lite fräscha såna efter alla Schumacher enahanda upptåg och Briatores utspel :wink:

Ett fint litet internt bråk i McLaren vet jag dessutom fler som gillar. En kort fransos med ettt förflutet i rally till exempel...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och här kommer mer som bekräftar att Hamilton visst tagit sig lite stora friheter:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61366
World champion Fernando Alonso has said McLaren teammate Lewis Hamilton triggered the incident the duo were involved in during qualifying for the Hungarian Grand Prix.

Alonso got pole position after controversially making his teammate wait in the pitlane for some ten seconds before he got his car moving.

The delay meant Hamilton was unable to complete his final flying lap in time, while Alonso jumped to the top of the times to secure pole from the Briton.

Team boss Ron Dennis was visibly angry after qualifying and was seen on television throwing his headphones when Hamilton failed to reach the start/finish line in time to complete his lap.

Alonso told reporters after qualifying that Hamilton had not respected orders from the team to allow the Spaniard through earlier in the session in order to allow him to have an extra flying lap.

"They told Hamilton what to do and he didn't listen," Alonso was quoted as saying by EFE news agency.

"That was the only problem the team had. Ron's anger was because he (Hamilton) didn't accept an order that the team repeated several times over the first lap.

"Therefore, the team did all they had to do, and tried to give me that extra lap, but for those reasons it wasn't possible.

"I've been asked about Ron throwing his headphones, about how he went after Fabrizio (Alonso's physio), or whatever. I have nothing against him. I was going to have an extra lap of fuel, and I didn't have it, but in the end I got pole."
Apropå kepsen i Italien så var det väl en Webber-keps från Minarditiden?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:
Apropå kepsen i Italien så var det väl en Webber-keps från Minarditiden?
Minardikeps var det, Webber kanske ja. Du borde veta bättre, för du har väl inte slarvat bort den?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej nej, den ligger fint på hyllan i garderoben med de andra kepsarna. En sådan raritet slarvar man inte bort, trots att människor i ens närhet har vissa åsikter uttryckta med fnysande tonfall om kepsens form och färgkomposition.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Nej nej, den ligger fint på hyllan i garderoben med de andra kepsarna. En sådan raritet slarvar man inte bort, trots att människor i ens närhet har vissa åsikter uttryckta med fnysande tonfall om kepsens form och färgkomposition.
Är det den som har något nät mitt uppe på kullen?
Den kan hur som helst inte bli fulare än den Kimikeps som Jari köpte -04; den s k silveräggkepsen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Och här kommer mer som bekräftar att Hamilton visst tagit sig lite stora friheter:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61366
World champion Fernando Alonso has said McLaren teammate Lewis Hamilton triggered the incident the duo were involved in during qualifying for the Hungarian Grand Prix.

Alonso got pole position after controversially making his teammate wait in the pitlane for some ten seconds before he got his car moving.

The delay meant Hamilton was unable to complete his final flying lap in time, while Alonso jumped to the top of the times to secure pole from the Briton.

Team boss Ron Dennis was visibly angry after qualifying and was seen on television throwing his headphones when Hamilton failed to reach the start/finish line in time to complete his lap.

Alonso told reporters after qualifying that Hamilton had not respected orders from the team to allow the Spaniard through earlier in the session in order to allow him to have an extra flying lap.

"They told Hamilton what to do and he didn't listen," Alonso was quoted as saying by EFE news agency.

"That was the only problem the team had. Ron's anger was because he (Hamilton) didn't accept an order that the team repeated several times over the first lap.

"Therefore, the team did all they had to do, and tried to give me that extra lap, but for those reasons it wasn't possible.

"I've been asked about Ron throwing his headphones, about how he went after Fabrizio (Alonso's physio), or whatever. I have nothing against him. I was going to have an extra lap of fuel, and I didn't have it, but in the end I got pole."
Apropå kepsen i Italien så var det väl en Webber-keps från Minarditiden?
Hur kom Hamilton om Alonso då, om det nu var meningen att Alonso skulle köra iväg först? Körde han om honom i depågatan, eller ute på banan?
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

McLaren har faktist lyckats med konststycket att ha den fulaste kepsen alla kategorier. Tacka vet jag min Yahoo/Prost-kepa, den är en studie av stil och god smak :wink:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

AndersF1 skrev: Hur kom Hamilton om Alonso då, om det nu var meningen att Alonso skulle köra iväg först? Körde han om honom i depågatan, eller ute på banan?
Vad är det som säger att han kom om? Han stod väl först i kön vid blåljuset vid depåutfarten, eller kommer jag ihåg fel?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Här kommer mera från Autosport - Dennis till Alonsos försvar, läxar upp Hamilton lite indirekt och säger att teamet bad ALonso vänta i depån:
McLaren team boss Ron Dennis has exonerated Fernando Alonso following the incident involving the Spaniard and teammate Lewis Hamilton during qualifying for the Hungarian Grand Prix.

Alonso has been widely criticised after he waited for some ten seconds before leaving the pitlane during his final stop for tyres.

The delay meant that Hamilton had to sit behind Alonso and was then unable to complete his final flying lap.

Alonso's incident is under investigation by the race stewards.

Although the Spaniard had been waved by his "lolly pop" mechanic to leave the pitlane, Dennis revealed Alonso's engineer had instructed him to wait.

"He was being counted down by his engineer," Dennis told reporters after qualifying. "He's under the control of his engineer. He determined when he goes. That's the sequence.

"And if you think that was a deliberate thing, then you can think what you want. I have given you exactly what happened."

Dennis confirmed that Hamilton had not obeyed an order from the team to let Alonso past in order to allow the Spaniard to have an extra lap.

"They were out of sequence because Lewis should have slowed and let Fernando past. And he didn't. He charged off. That's how we got out of sequence," Dennis added.

He further explained: "We have various procedures within the team and prior to practice we determine how it is going to be run, what our strategy is, and how that's going to be enacted on the circuit.

"There are some procedural issues there on qualifying. One of the things that you'll have seen several times over the course of this season is long periods of time where the car has gone down to the end of pitlane and sat for a long time.

"In this situation, we are timed to when we can dispatch the car based on when the car reaches a given temperature, and then we know how long we can hold it at the pitlane.

"The cars are dispatched as soon as possible. In this instance, Lewis's car got up to that temperature first, we went Lewis, we sent Fernando, and the fuel burn characteristics [mean that] there is a small advantage which we play from driver to driver according to the nature of the circuit.

"In this instance, it was Fernando's time to get the advantage of the longer fuel burn. The arrangement was, OK, we're down at the end of the pitlane, we reverse positions in the first lap. That didn't occur as arranged. That was somewhat disappointing and caused some tensions on the pitwall.

"We were, from that moment on, out of sequence because the cars were in the wrong place on the circuit and that unfolded into the pitstops. It complicated the situation into the result, which was Lewis not getting his final timed lap.

"So this really started from that position, and from our drivers not swapping position to get the right fuel burn in order to arrive at the point where we cut the end result to the end.

"Now, as you have often asked the question, and let me make it a very honest answer, it is extremely difficult to deal with two such competitive drivers. There are definite pressures within the team. We make no secret of it. They are both very competitive, and they both want to win, and we are trying our very hardest to balance those pressures.

"Today we were part of a process where it didn't work, and the end result is more pressure on the team. But what you hear is the exact truth of what happened, and we will manage it inside the team through the balance of the season.

"Obviously Lewis feels more uncomfortable with the situation than Fernando. That's life, that's the way it is, and if he feels too hot to talk about it then that's the way it is.

"But what I've done is, I have given you an exact understanding of what took place today. And it's just pressure, competitiveness, and that's the way it is. We've just got to get on and deal with it, but we're not hiding from it.

"We're sat on the front row of the most difficult Grand Prix to win as regards to overtaking, and therefore we want to get on with the race.

"Fernando is here. Have I explained it accurately? [Alonso gives a thumbs-up]. OK. That's the way it is."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
AndersF1 skrev: Hur kom Hamilton om Alonso då, om det nu var meningen att Alonso skulle köra iväg först? Körde han om honom i depågatan, eller ute på banan?
Vad är det som säger att han kom om? Han stod väl först i kön vid blåljuset vid depåutfarten, eller kommer jag ihåg fel?
Hamilton var först vid depåutfarten och väntade på rött ljus ja.

Tydligen pga. att man behövde tanka mindre i hans bil och att hans bil kom först upp i temp så man kunde släppa iväg den. Sen var då tanken att Hamilton skulle släppa förbi sig Alonso men det struntade Hamilton i, och teamets strategi för kvalet sket sig.

Tji fick Hamilton.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Hamilton var först ut, och väntade på grönt ljus, efterssom hans bil snabbare kom ner till en låg temperatur.

Kan bli ett spännande race mellan Alonso och Hamilton. Ingen lär nöja sig med 2:a platsen.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker att det är lite skumt att teamet ber alonso vänta i depån så att Lewis ska missa sitt sista kvalheat. Hade det inte varit bättre om de hade skällt ut honom efteråt eller liknande, detta verkar alltför amatörmässigt. Och varför tar lollipop snuben upp skylten om man inte vill att Alonso ska köra, är det bara han som får ta del av radiotrafiken då och inte chefmeken? Låter mysko detta...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Och vad är det med er och dessa kepsar, först var det Zz som skulle äta upp en dekrakeps för längesedan och nu är ni igång igen, får ni ingen mat hemma eller :D
Annars finns mcDonalds, smakar nog likadant hehe.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

En sak till...är det inte värre av Alonso (teamet) att säga åt Alonso att vänta i depån än vad det var när Lewis bröt mot överenskomelsen?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Cheever skrev:
AndersF1 skrev: Hur kom Hamilton om Alonso då, om det nu var meningen att Alonso skulle köra iväg först? Körde han om honom i depågatan, eller ute på banan?
Vad är det som säger att han kom om? Han stod väl först i kön vid blåljuset vid depåutfarten, eller kommer jag ihåg fel?
Hamilton var först vid depåutfarten och väntade på rött ljus ja.

Tydligen pga. att man behövde tanka mindre i hans bil och att hans bil kom först upp i temp så man kunde släppa iväg den. Sen var då tanken att Hamilton skulle släppa förbi sig Alonso men det struntade Hamilton i, och teamets strategi för kvalet sket sig.

Tji fick Hamilton.
Det låter ju helkrystat. Om det är meningen att Alonso skall åka iväg först ut på banan så är det ju bara att hålla kvar Hamilton i garaget tills Alonsos bil är klar, så att de står i rätt position från början, än att de skall ordna till det efteråt när de väl kommit ut på banan.
Det är väl knappast sämre för Hamiltons bil att stå kvar i garaget med fläktar och allt på än att stå ute på depågatan och det handlade ju ändå bara om sekunder.
Tankar de förresten bilarna parallellt och det absolut sista de gör? De borde ju ha ganska gott om tid efter Q2 att fixa till det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Cheever skrev: Vad är det som säger att han kom om? Han stod väl först i kön vid blåljuset vid depåutfarten, eller kommer jag ihåg fel?
Hamilton var först vid depåutfarten och väntade på rött ljus ja.

Tydligen pga. att man behövde tanka mindre i hans bil och att hans bil kom först upp i temp så man kunde släppa iväg den. Sen var då tanken att Hamilton skulle släppa förbi sig Alonso men det struntade Hamilton i, och teamets strategi för kvalet sket sig.

Tji fick Hamilton.
Det låter ju helkrystat. Om det är meningen att Alonso skall åka iväg först ut på banan så är det ju bara att hålla kvar Hamilton i garaget tills Alonsos bil är klar, så att de står i rätt position från början, än att de skall ordna till det efteråt när de väl kommit ut på banan.
Det är väl knappast sämre för Hamiltons bil att stå kvar i garaget med fläktar och allt på än att stå ute på depågatan och det handlade ju ändå bara om sekunder.
Tankar de förresten bilarna parallellt och det absolut sista de gör? De borde ju ha ganska gott om tid efter Q2 att fixa till det.
Du får fråga Ron, han tycker tydligen inte riktigt att Hamilton gör som han säger att han ska göra. Jobbigt när broilers får egen vilja :D

Men enligt Ron blev Hamiltons bil helt enkelt klar först, och så skicakde de ut honom i depågatan först men att det var uppgjort från början at Alonso skulle ligga först av de två. Varför lyder Hamilton bara inte?

Vi har ju sett flera gånger i år att McLarenbilarna står först av alla i depågatan inför Q3 och att det är så tight i stallet att ett extra varv bränsle oftast fäller avgörandet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Oavsett vad som är sant eller inte så verkar det vara lite stridigheter inom McLaren och ingen av förarna verkar backa av. Det kan ju även ha uppstått lite av två tävlande läger inom stallet som t.ex. skickar ut Hamilton först, trots att han inte skall åka först. Speciellt i fall där de vet att stallkompisen är den enda riktiga konkurrenten.
Han har det inte så lätt just nu Ron - lite magsårsvarning på det jobbet. :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Såg att Autosport hade ngt citat från Hamilton efter kvalet där han sa att stallet nu minsann fick arbeta hårt på att övertyga alla om att allt är frid och fröjd och att det inte är två teams inom teamet som slåss mot varandra :D

Underbart ... men Ron har det nog fan jobbigt just nu.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hos Ferrari verkar de istället ha lite svårt att komma ihåg att tanka...
Där slåss man tydligen inte för att vinna, utan för att förlora. Ger man inte bort ritningar till konkurrenterna, så är det mystiskt pulver i tanken eller bortglömda tankningar. Inte heller helt harmoniskt.