Ungerns GP 2007
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ungerns GP 2007
Banbeskrivning: Hungaroring
Tidschema
Fredag 2007-08-03, CET
Träning 1 10:00-11:30
Träning 2 14:00-15:30
Lördag 2007-08-04, CET
Träning 3 11:00-12:00
Kvalificering 14:00-15:00
Söndag 2007-08-05, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla 21 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2006: Jenson Button - Honda # 1:52:20,941
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:37:25,552
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:35:26,131
2003: Fernando Alonso - Renault # 1:39:01,460
2002: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:41:49,001
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:41:49,675
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:45:33,869
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:46:23,536
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:45:25,550
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:45:47,149
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:46:21,134
1995: Damon Hill - Williams # 1:46:25,721
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:48:00,185
1993: Damon Hill - Williams # 1:47:39,098
1992: Ayrton Senna - McLaren # 1:46:19,216
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:49:12,796
1990: Thierry Boutsen - Williams # 1:49:30,597
1989: Nigel Mansell - Ferrari # 1:49:38,650
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:57:47,081
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:59:26,793
1986: Nelson Piquet - Williams # 2:00:34,508
Alla 21 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2006: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:19,599
2005: Michael Schumacher - Ferrari # 1:19,882
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:19,146
2003: Fernando Alonso - Renault # 1:21,688
2002: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:13,333
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14,059
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17,514
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:18,156
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:16,973
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14,672
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17,129
1995: Damon Hill - Williams # 1:16,982
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:18,258
1993: Alain Prost - Williams # 1:14,631
1992: Riccardo Patrese - Williams # 1:15,476
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:16,147
1990: Thierry Boutsen - Williams # 1:17,919
1989: Riccardo Patrese - Williams # 1:19,726
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:27,635
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:28,047
1986: Ayrton Senna - Lotus # 1:29,450
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
GMD skrev:
Fast nu röstade jag ju på Heidfeld.
både heidfeld och kubica känns på gång, bmw gör ju riktigt bra resultat. snart dags för en fullträff. skulle inte vara förvånad om vi fick se båda på pallen innan året är slut.
ok, alonso verkar riktigt het, men ferrari har bra resultat i ungern. button också i och för sig.. men en revanch-sugen kimi till årets lopp? blir rött på förstaplatsen gissar jag.
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Raikkonen ar taggad och vill sta overst pa pallen.
Alonso har segervittring och ger Ron Dennis hjartsnorp nar han fajtas med och tar sig forbi Hamilton pa nast sista varvet i klassisk Senna/Prost McLaren-batalj.
Heidfeld och Kubica tar poang genom att "verka utan att synas"
1 Raikkonen
2 Alonso
3 Hamilton
4 Heidfeld
5 Kubica
6 Fisichella
7 Massa
8 Kovalainen
Alonso har segervittring och ger Ron Dennis hjartsnorp nar han fajtas med och tar sig forbi Hamilton pa nast sista varvet i klassisk Senna/Prost McLaren-batalj.
Heidfeld och Kubica tar poang genom att "verka utan att synas"
1 Raikkonen
2 Alonso
3 Hamilton
4 Heidfeld
5 Kubica
6 Fisichella
7 Massa
8 Kovalainen
This post was submitted using 100% recycled electrons
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Re: .
Vi är många som sitter hemma och ber till högre makter om att detta skall hända. Jag har varit i den lokala kyrkan, donerat 100:- SEK samt tänt några ljus just för att vår herre skall se till att McLaren börjar skjuta motorer.Redbullgerdigvingar skrev:Varför önskar ingen att Mclaren motorer sprängs som förr..
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: .
Därför att Kimi inte längre kör McLaren så det är lönlöst att hoppas på det.Redbullgerdigvingar skrev:Varför önskar ingen att Mclaren motorer sprängs som förr.. då hade VM funnits..inom räckhåll och kanske kunde hamilton/alonso krasha lite mer så tar kimi det
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: .
Redbullgerdigvingar skrev:och att dem spionerar på ferrari är en annan
Och at Kimi inte finns på plats att ha sönder motorer och andra delar den största.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Kanon, men du får gärna ta bort den helt och hållet... den tillför ingenting till Klotterplanket heller.Pastis skrev:Vendettan mellan Razor och redbullgerdigvingar flyttat till klotterplanket då det inte tillför Formel 1 något.
// Pastis
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
men nästan ingen av förarna har väl egentligen problem med däcken längre. var några år sen som slitna däck var en issue som kunde avgöra ett lopp. både däck och förare har väl blivit bättre. hamilton bromsar ju så sent, det sliter väl ganska hårt också?El Scorcho skrev:Logiskt sett så kommer Hamilton vara mycket bra i Ungern. Vara snäll mot däcken och åka runt där lite snyggt i kurvorna. Men det skiter jag i. Jag hoppas det går dåligt för honom.
Jag vill se Kimi dominera Ungern totalt. Det är han värd.
om han är värd det eller inte är svårt att säga, däremot hoppas jag kimi tar det, sen massa, så alonso, så hamilton. vore kanon att jämna ut lite i tabellen inför avslutningen.
att hamilton och alonso kör ihop i första kurva är kanske att hoppas för mycket?
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Graining såväl som slitna däck är fortfarande ett problem. Hamilton hade t.ex. problem med att däcken slets snabbt på Silverstone. Att få däck att hålla kommer alltid att vara ett problem, men du jämför ju med år som var helt annorlunda.molle2 skrev:men nästan ingen av förarna har väl egentligen problem med däcken längre. var några år sen som slitna däck var en issue som kunde avgöra ett lopp. både däck och förare har väl blivit bättre. hamilton bromsar ju så sent, det sliter väl ganska hårt också?El Scorcho skrev:Logiskt sett så kommer Hamilton vara mycket bra i Ungern. Vara snäll mot däcken och åka runt där lite snyggt i kurvorna. Men det skiter jag i. Jag hoppas det går dåligt för honom.
Jag vill se Kimi dominera Ungern totalt. Det är han värd.
om han är värd det eller inte är svårt att säga, däremot hoppas jag kimi tar det, sen massa, så alonso, så hamilton. vore kanon att jämna ut lite i tabellen inför avslutningen.
att hamilton och alonso kör ihop i första kurva är kanske att hoppas för mycket?
I år är det hårdare enhetsdäck, tidigare har det varit däckskrig med allt vad det innebär som gör att däckstillverkarna helt enkelt har mindre marginaler. För ett par år sen skulle fick man ju dessutom inte byta däck under loppen utan ett set skulle räcka hela loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt Jarno Trulli har problemet varit värre förut än i år. Han har ju medgett i en intervju att han inte har kunnat anpassa sig till däcken de senaste åren (sämre än andra förare säger han själv, vilket gör att man frågar sig hur han har kunnat ha jobbet kvar) och därför har resultaten blivit lidande.LuckyStrike1 skrev:Graining såväl som slitna däck är fortfarande ett problem. Hamilton hade t.ex. problem med att däcken slets snabbt på Silverstone. Att få däck att hålla kommer alltid att vara ett problem, men du jämför ju med år som var helt annorlunda.molle2 skrev:men nästan ingen av förarna har väl egentligen problem med däcken längre. var några år sen som slitna däck var en issue som kunde avgöra ett lopp. både däck och förare har väl blivit bättre. hamilton bromsar ju så sent, det sliter väl ganska hårt också?El Scorcho skrev:Logiskt sett så kommer Hamilton vara mycket bra i Ungern. Vara snäll mot däcken och åka runt där lite snyggt i kurvorna. Men det skiter jag i. Jag hoppas det går dåligt för honom.
Jag vill se Kimi dominera Ungern totalt. Det är han värd.
om han är värd det eller inte är svårt att säga, däremot hoppas jag kimi tar det, sen massa, så alonso, så hamilton. vore kanon att jämna ut lite i tabellen inför avslutningen.
att hamilton och alonso kör ihop i första kurva är kanske att hoppas för mycket?
I år är det hårdare enhetsdäck, tidigare har det varit däckskrig med allt vad det innebär som gör att däckstillverkarna helt enkelt har mindre marginaler. För ett par år sen skulle fick man ju dessutom inte byta däck under loppen utan ett set skulle räcka hela loppet.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är säkert lättare i år med tanke på att det är hårdare enhetsdäck men problemet finns fortfarande.
Men självklart är marginalerna mindre när det är ett däckskrig i F1 än när man kör med enhetsdäck.
Men självklart är marginalerna mindre när det är ett däckskrig i F1 än när man kör med enhetsdäck.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men att säga att man har haft problem med att anpassa sig till däcken under flera år i rad ligger egentligen inte i ens eget intresse att säga...El Scorcho skrev:Jag tror Trulli har ett visst egenintresse i att säga att däcken brukade vara hans svårighet. Kan man inte pensionera honom nu? På tal om det har jag aldrig förstått Toyotas val av förare...men så kör jag ingen Toyota heller.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Trulli verkar ju onekligen kunna det här med att göra bra reklam för sig själv. Bra sagt!
Jag börjar misstänka att han nu har valt att satsa allt krut på att avsluta sin karriär med att bevisa det så många befarat en längre tid - att det faktiskt är lika svårt att ta sig ut ur F1 som det är att ta sig in. Heja Trulli!
Jag börjar misstänka att han nu har valt att satsa allt krut på att avsluta sin karriär med att bevisa det så många befarat en längre tid - att det faktiskt är lika svårt att ta sig ut ur F1 som det är att ta sig in. Heja Trulli!
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
http://tva.canoe.com/concours/concours_majolica/GMD skrev:Trulli verkar ju onekligen kunna det här med att göra bra reklam för sig själv. Bra sagt!
Jag börjar misstänka att han nu har valt att satsa allt krut på att avsluta sin karriär med att bevisa det så många befarat en längre tid - att det faktiskt är lika svårt att ta sig ut ur F1 som det är att ta sig in. Heja Trulli!
vet inte vad det står, men verkar som att han är inne i vin-branschen.. kanske hans exit strategy?
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Mmm, jag tror mer på det sistnämnda. Nån skrek i radion och Massa slog av motorn och spelade dum. Ska vi gissa att nån granskar bilderna och att Massa får starta sist i morgon?AndersF1 skrev:Antingen tankade de Massa av den anledning som Eje sade, eller också hade de glömt att tanka ö.h.t., så att han fick soppatorsk...
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alonso verkade inte överdrivet sugen på att stanna och lyssna på vad Ron hade att säga i samband med vägningen, utan skyndade vidare utan ett ord med en förbannad Ron pratande en meter bakom.
Ron verkade inte lika förbannad på hans raceingenjör, så man kan kanske gissa att det var Alonso som ställde till det där.
Om han gjorde det med flit för att förhindra Hamilton att ta pole var det rena [Schumacher]-takterna och inte precis sportsligt.
Men starkt att få till det där avslutande varvet mitt i allt strulande. Han är mentalt stark, Alonso.
Ron verkade inte lika förbannad på hans raceingenjör, så man kan kanske gissa att det var Alonso som ställde till det där.
Om han gjorde det med flit för att förhindra Hamilton att ta pole var det rena [Schumacher]-takterna och inte precis sportsligt.
Men starkt att få till det där avslutande varvet mitt i allt strulande. Han är mentalt stark, Alonso.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag har inget problem med taktik men som Ander skrev en rad om, att det var "schumachertakter". Hade schumi gjort något liknande hade han redan varit ett svin och blabla bla, men nu verkar det lite lugnare här bland skribenterna. vad jag kunde se på tvbilderna så hade mekanikern lyft lollipopen och det var väl Alonso som inte körde?
Som sagt, hade det varit schumi så......
Som Af1 var inne på så är det bra gjort av Alonso att få till det där varvet, men sådan konkurrens hade ju inte maccarna i dag...det var p1 eller p2 som gällde för dem.
Men vad gör Ferrari, de verkar inte få till det alls, schumi får väl börja bygga bilarna igen för att det ska bli ordning igen
Som sagt, hade det varit schumi så......
Som Af1 var inne på så är det bra gjort av Alonso att få till det där varvet, men sådan konkurrens hade ju inte maccarna i dag...det var p1 eller p2 som gällde för dem.
Men vad gör Ferrari, de verkar inte få till det alls, schumi får väl börja bygga bilarna igen för att det ska bli ordning igen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferrari har väl satsat på en längre hjulbas medan de flesta andra, bland annat McLaren, har satsat på en kortare hjulbas och det kan förklara en del skillnader?AndersF1 skrev:De verkar vara lite upp och ner beroende på bankaraktär mellan Ferrari och McLaren.
Glömde nämna Heidfeld - klart imponerande och hoppas att BMW kan ge sig in i slaget mellan Ferrari och McLaren så att vi får tre jämnbra bilar med i toppen.
McLaren var ju överlägsna i Monaco, men i Barcelona var Ferrari starkast t.ex.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur många sekunder hade förresten Alonso på sig när han passerade mållinjen för sitt sista försök? Det kan inte ha varit många med tanke på att Hamilton missade och var väl bara 5-6 sekunder bakom, eller?
Men med hårdare däck kunde kanske Alonso ligga på hårdare på sitt utvarv utan att förstöra däcken, men han verkade värma däcken rätt hårt genom de första kurvorna för att snabbt få upp tempen.
Men med hårdare däck kunde kanske Alonso ligga på hårdare på sitt utvarv utan att förstöra däcken, men han verkade värma däcken rätt hårt genom de första kurvorna för att snabbt få upp tempen.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dom hade tydligen glömt att tanka enligt Autosport och Massa blev tvungen att stanna.ANFRAN skrev:Mmm, jag tror mer på det sistnämnda. Nån skrek i radion och Massa slog av motorn och spelade dum. Ska vi gissa att nån granskar bilderna och att Massa får starta sist i morgon?AndersF1 skrev:Antingen tankade de Massa av den anledning som Eje sade, eller också hade de glömt att tanka ö.h.t., så att han fick soppatorsk...
Måste ju säga att om det där var medvetet av Alonso så var det oerhört kallt, för att inte tala om fult gjort, nästan i klass med en skitstövel jag känner till som körde F1 för ett tag sen men som tack och lov har slutat
Undrar jag om vi får reda på vad som egentligen hände där. Det såg ju väldigt misstänkt ut att Fernando stod kvar när lollipopen var lyft.
Åtminstone var det så förr att om den lyftes är det bara att köra och inte är upp till föraren när man kör iväg det eftersom föraren knappast har någon uppsikt om vem som kommer i depån. Men det kanske bara gäller under loppet när man alltid ska bort från sin plats så fort som möjligt?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jo, men det är ju en väldigt stor skillnad på kval och race. I race handlar det ju om att bara lämna depån så fort som möjligt.
I kval handlar det om att tajma sina varv och position på banan när det är så lite trafik som möjlit.
Det är ju aldrig samma rush ut ur depån på ett kval som det är i race.
Att stå i depån på ett kval och vänta, med eller utan hjäp från ingenjören, på rätt tid att lämna depårutan har jag svårt att jämföra med att parkera en bil mitt på banan och hindra andra att kunna passera i kvalfart. Oavsett om det står en teamkompis bakom i depån och väntar eller inte.
Det är ju ingen artighetstävling eller skönhetstävling, det är en tävling om titeln "världsmästare".
I kval handlar det om att tajma sina varv och position på banan när det är så lite trafik som möjlit.
Det är ju aldrig samma rush ut ur depån på ett kval som det är i race.
Att stå i depån på ett kval och vänta, med eller utan hjäp från ingenjören, på rätt tid att lämna depårutan har jag svårt att jämföra med att parkera en bil mitt på banan och hindra andra att kunna passera i kvalfart. Oavsett om det står en teamkompis bakom i depån och väntar eller inte.
Det är ju ingen artighetstävling eller skönhetstävling, det är en tävling om titeln "världsmästare".
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kan inte heller komma ihåg att en förare står kvar efter att lollipopen är lyft. Om raceingenjören eller vem som nu styr när förarna skall åka vill att de skall stå kvar så brukar ju den ordern gå till lollipopmannen så att han håller kvar sin spade tills det är lämpligt att åka. Vilket t.ex. gjordes i det första stoppet.
Om Alonso har en klocka i ratten som talar om hur lång tid det är kvar på passet, vilket jag antar att han har, så är det ju inte jättesvårt att veta nära han skall åka för att precis hinna. Det är ju bara att kolla vid stoppet innan hur lång tid det tar fram till mållinjen, eller fråga sin raceingenjör. Så om det tar 1:29 för honom ifrån sin depåplats fram till mållinjen, så är det ju bara att vänta med att åka tills klockan står på 1:32 så är det lugnt för honom att hinna, men samtidigt svårt för Hamilton. Så det behövs ju inga större räkneövningar för att konstatera när han skall åka iväg, om det nu var så han gjorde.
Om Alonso har en klocka i ratten som talar om hur lång tid det är kvar på passet, vilket jag antar att han har, så är det ju inte jättesvårt att veta nära han skall åka för att precis hinna. Det är ju bara att kolla vid stoppet innan hur lång tid det tar fram till mållinjen, eller fråga sin raceingenjör. Så om det tar 1:29 för honom ifrån sin depåplats fram till mållinjen, så är det ju bara att vänta med att åka tills klockan står på 1:32 så är det lugnt för honom att hinna, men samtidigt svårt för Hamilton. Så det behövs ju inga större räkneövningar för att konstatera när han skall åka iväg, om det nu var så han gjorde.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om avsikten är att förhindra en medtävlare att sätta sitt snabba varv så är det ju ingen större skillnad.LuckyStrike1 skrev: Att stå i depån på ett kval och vänta, med eller utan hjäp från ingenjören, på rätt tid att lämna depårutan har jag svårt att jämföra med att parkera en bil mitt på banan och hindra andra att kunna passera i kvalfart. Oavsett om det står en teamkompis bakom i depån och väntar eller inte.