Kimis Chanser till Världsmästare
-
Kimis Chanser till Världsmästare
Vad tror ni om Kimi Räikkonnens chanser att bli världsmästare nu?
-
Re: Kimis Chanser till Världsmästare
ja absoluttompa290 skrev:Vad tror ni om Kimi Räikkonnens chanser att bli världsmästare nu?
-
-
- Mr Forza Motorsport
-
Om nu Räikkönen och Alonso tar in ett gäng poäng på Hamilton imorgon, så kommer det bli intressant att se hur Hamilton klarar pressen. I England såg Hamilton medioker ut för en gång skull. Var det möjligen pressen från hemmaplan som gjorde sitt? Kanske är han inte så bra på att hantera riktig press?
-
Eftersom det var kallt väder och Bridgestone valde att ta med sig medium och hårda däck så var det dåligt om grepp på Silverstone. Hamilton hade större problem med det än t.ex. Alonso, och Hamilton gick också en egen - som det visade sig fel - väg vad gällde inställningarna.Sami skrev:Om nu Räikkönen och Alonso tar in ett gäng poäng på Hamilton imorgon, så kommer det bli intressant att se hur Hamilton klarar pressen. I England såg Hamilton medioker ut för en gång skull. Var det möjligen pressen från hemmaplan som gjorde sitt? Kanske är han inte så bra på att hantera riktig press?
Han körde med en hårdare inställd bakvagn än Alonso och också hårdare än han gjort tidigare. Det gjorde att han över ett varv kunde få mer grepp och värme i däcken men över en racedistans så slets däcken väldigt hårt på en svårkörd bil.
Dessutom valde han en kortare förstastint än de andra toppförarna och var på en felaktig strategi också.
Så det var nog inte så mycket problem att hantera press. Han fixade bara inte de knepiga förhållandena med dålligt grepp lika bra som de andra i toppen. Hans polevarv i kvalet visade väl snarare på att han levererade rätt hyfsat under press ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
-
Hamilton bör knipa fjärdeplatsen idag om inget oförutsett händer å Kimi har nog lika bra chans till seger. Alltså, tio poäng till Räkan å fem poäng till Hamilton.
Hamilton 75 p
Räikonen 62 p
Hypotetiskt resultat efter dagens lopp.
Hamilton 75 p
Räikonen 62 p
Hypotetiskt resultat efter dagens lopp.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Mr Forza Motorsport
-
Nu ser det inte helt ljust ut för Kimi. 18 p efter Hamilton,16 p efter Alonso och 7 poäng efter Massa, med 7 lopp kvar. Det blir 2,6 p per lopp att ta in på Hamilton, 2,3 p på Alonso, samt 1 p på Massa. Visst, vinner han alla lopp som är kvar, så kan de andra mycket vl ta poäng av varandra, samt göra några helt misslyckade lopp, så det är fortfarande möjligt, men det ser lite tungt ut, speciellt med tanke på att det inte räcker att det går dåligt för en förare. Dock känns det ändå som att Ferrarin är lite snabbare.
-
-
-
Tror snarare att den inbördes fajten mellan Massa och Kimi i Ferrari kommer gynna Alonso. Massa ligger bara elva poäng efter Hamilton och nio efter Alonso. Men för att ha en chans på titeln så måste han nog ha Kimi bakom sig i nästan alla lopp som är kvar.Sami skrev:Alonso vs Massa fejden kanske kan spela kimi i händerna.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Tror även jag att det blir tufft för Kimi. Kimi har ju inte visat sig vara så överlägsen Massa som många förutspådde och det är ju trots allt Massa som ligger före i vm. Det är lustigt att Finländaren alltid ska råka illa ut, det var likadant hos McLaren. Jag måste dock säga att Ferrari har blivit mindre tillförlitliga de senaste två åren om det beror på att man har övertrimmat, föraren kört sönder materialet eller otur kan inte jag säga, men de är inte lika tillförlitliga som de var i början av 2000 talet.
Tror tyvärr att McLaren tar vm i år av den enkla anledningen att de har rutinen med sig, Massa känns väl aldrig som någon riktigt het kandidat och Kimi verkar aldrig få det att stämma riktigt sett över en hel säsong. I McLaren finns en spets som jag tror kommer fälla avgörandet, så vidare inte Ferrari börjar lägga upp taktikkörning och satsa på en av sina förare...men det tvivlar jag på.
Tror tyvärr att McLaren tar vm i år av den enkla anledningen att de har rutinen med sig, Massa känns väl aldrig som någon riktigt het kandidat och Kimi verkar aldrig få det att stämma riktigt sett över en hel säsong. I McLaren finns en spets som jag tror kommer fälla avgörandet, så vidare inte Ferrari börjar lägga upp taktikkörning och satsa på en av sina förare...men det tvivlar jag på.
-
håller med. har trott på hamilton, kimi och massa. men nu undrar jag om inte alonso kommer, och kommer ganska starkt. borde haft pole nu i dagens lopp om han inte var ute på gräset i kvalet.Pastis skrev:Ja, rent teoretiskt får man förvänta sig det.
Men som Ferrarifan är jag lite orolig för Alonso, som ser vass ut.
äntligen lite spänning i f1 dock, nästa lopp blir som alla hittills, ruggit spännande. hur många säsonger tidigare har det funnits 4 förare som har goda chanser på mästerskapet så här långt in i säsongen??
daniel @ http://f1bloggen.se
-
Fyra har det inte funnits på länge, men tre har det väl funnits...fyra i teorin, men tre i praktiken, då tänker jag på Rubens som verkligen trodde att han skulle kunna (och få) hota Maestro. Det var väl vid tre tillfällen under 4a år som han var snabbare än schumi i loppet och det var ju rätt tydligt vem Ferrari satsade på...en satsning som visade sig vara helt korrekt.
-
- Mr Forza Motorsport
-
Så din definition på en bra bil är att det alltid händer något galet med den?Pastis skrev:Varför har Kimi sådan oflyt? Tycker han förtjänar ett bättre öde, men på något sätt händer det nästan alltid något galet med hans bilar, specillt om han är snabb och har en bra bil.
Jag lider med honom!
Borde inte en bil som det händer "galna" saker med hela tiden vara dålig?
-
Inte om stallkamraten gör bra saker med en likadan bil.Lillis skrev:Så din definition på en bra bil är att det alltid händer något galet med den?Pastis skrev:Varför har Kimi sådan oflyt? Tycker han förtjänar ett bättre öde, men på något sätt händer det nästan alltid något galet med hans bilar, specillt om han är snabb och har en bra bil.
Jag lider med honom!
Kimi har inget oflyt. Kimi är en snabb förare som fortfarande har en hel del att lära och jobba på för att han ska få till alla bitar och en gång lyckas vinna mästerskap på högre nivå än nationella Formel Renault-mästerskap.
Jag tror han kan lära det. Men han är inte där än.
-
- Mr Forza Motorsport
Märka ord är du duktig på, men svara på den reella frågan verkar vara svårt. Varför går kimis bilar sönder, speciellt när de är snabba?Lillis skrev:Så din definition på en bra bil är att det alltid händer något galet med den?Pastis skrev:Varför har Kimi sådan oflyt? Tycker han förtjänar ett bättre öde, men på något sätt händer det nästan alltid något galet med hans bilar, specillt om han är snabb och har en bra bil.
Jag lider med honom!
-
- Mr Forza Motorsport
Du svarar på andra frågeställningar. Varför går kimis bilar sönder, speciellt när de är snabba?LuckyStrike1 skrev:Inte om stallkamraten gör bra saker med en likadan bil.Lillis skrev:Så din definition på en bra bil är att det alltid händer något galet med den?Pastis skrev:Varför har Kimi sådan oflyt? Tycker han förtjänar ett bättre öde, men på något sätt händer det nästan alltid något galet med hans bilar, specillt om han är snabb och har en bra bil.
Jag lider med honom!
Kimi har inget oflyt. Kimi är en snabb förare som fortfarande har en hel del att lära och jobba på för att han ska få till alla bitar och en gång lyckas vinna mästerskap på högre nivå än nationella Formel Renault-mästerskap.
Jag tror han kan lära det. Men han är inte där än.
-
Jag tror inte på att Kimi har oflyt. Finns det ens bevis på att han drabbas av mer bilproblem än stallkamraten när han kör en bil med fart för toppen?
Kanske ligger det något i det många - utanför forumvärlden tänker jag då - säger om Kimi och körstil och hur den påverkar materialet ... och kanske märks det tydligast på bilar som är snabba där man har så små maginaler som möjligt .... Kanske är det en anledning till att bilarna ser snabba ut jämfört med andra förare som kör både fort och går i mål ...
Kimis problem är lite grann att han oftast har lite smått ojämna resultat lopp för lopp, så en DNF drabbar honom lite mer i sammandraget för varje enskilt lopp är viktigare för honom i mästerskapet.
Har ni tänkt på att Kimi alltid är i "den jagandes situation" varje gång han är med i striden om ett mästerskap?
Kanske ligger det något i det många - utanför forumvärlden tänker jag då - säger om Kimi och körstil och hur den påverkar materialet ... och kanske märks det tydligast på bilar som är snabba där man har så små maginaler som möjligt .... Kanske är det en anledning till att bilarna ser snabba ut jämfört med andra förare som kör både fort och går i mål ...
Kimis problem är lite grann att han oftast har lite smått ojämna resultat lopp för lopp, så en DNF drabbar honom lite mer i sammandraget för varje enskilt lopp är viktigare för honom i mästerskapet.
Har ni tänkt på att Kimi alltid är i "den jagandes situation" varje gång han är med i striden om ett mästerskap?
-
- Moderator
Ligger något i det. Kimi har ännu inte visat förmåga på att kunna ta kommandot i mästerskapet, bara att han emellanåt kan svara för helt perfekta race. Just i dag hade nog inget annat än otur men det är hans egna misstag (som i Monaco) som gör att oturen kostar så mycket. Hans största svaghet är nog att han har svårt att få teamet bakom sig.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Ja se bara på den här bilden. En ondskefull lömsk Ferrarimedarbetare smider hemska planer bakom Kimis rygg, är ute på ofog och man kan bara spekulera i om denna lömska tysk med tendens till slokmustasch är anställd av Schumacher...
Eller är Kimi bara trist för att någon har snott hans öl - en någon som har fångats på bild ...
Eller är Kimi bara trist för att någon har snott hans öl - en någon som har fångats på bild ...
-
-
- Mr Forza Motorsport
Ja, det är intressanta frågeställningar och för mig så verkar Kimi ha mera "oflyt" än sina stallkollegor. Om sedan oflytet beror på att han kör sönder grejorna vet jag inte, har ingen telemetri att studera. Även Mika Häkkinen hade oflyt innan det sedan vände.
En del tror att dagens bilar inte kan köras sönder av förarna eftersom de har antispinn och datorer som skyddar motorerna från övervarv, med mera, men det är enligt mig felaktigt. Visst tusan har körstilen en viss inverkan på driftsäkerheten. Men om Kimi är hårdhäntare än sina stallkollegor har jag ingen aning om. Det kan bara stallpersonalen se på telemetrin och vad jag vet har ingen officiellt sagt något om Kimis körstil i detta avseende?
En del tror att dagens bilar inte kan köras sönder av förarna eftersom de har antispinn och datorer som skyddar motorerna från övervarv, med mera, men det är enligt mig felaktigt. Visst tusan har körstilen en viss inverkan på driftsäkerheten. Men om Kimi är hårdhäntare än sina stallkollegor har jag ingen aning om. Det kan bara stallpersonalen se på telemetrin och vad jag vet har ingen officiellt sagt något om Kimis körstil i detta avseende?
-
En fråga!
Finns det regler för hur länge ett F1 lopp får vara? Har för mig att et är max 2 timmar?
Om så är fallet hur kommer det sig att dagens lopp varade i 2 timmar och 6 minuter???
Finns det regler för hur länge ett F1 lopp får vara? Har för mig att et är max 2 timmar?
Om så är fallet hur kommer det sig att dagens lopp varade i 2 timmar och 6 minuter???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Jo, en av Mercedes chefer sa det när Kimi lämnat McLaren men skyllde sen det hela på att ha blivit felciterad, att han inte sagt det och jag vet inte vad ...
Men sådant sägs ju sällan officiellt, men det kanske tyder på något att McLaren inte verkade alltför besvikna att Kimi bestämde sig för att lämna stallet.
Det är lite Nigel Mansell över Kimi i vissa delar - han var nära många gånger, hans fart var det inget att tveka över men det sket sig varje gång i mästerskapet och det krävdes till slut en av F1-historiens mest överlägsna bilar för att Nigel slutligen skulle vinna ett mästerskap.
Men sådant sägs ju sällan officiellt, men det kanske tyder på något att McLaren inte verkade alltför besvikna att Kimi bestämde sig för att lämna stallet.
Det är lite Nigel Mansell över Kimi i vissa delar - han var nära många gånger, hans fart var det inget att tveka över men det sket sig varje gång i mästerskapet och det krävdes till slut en av F1-historiens mest överlägsna bilar för att Nigel slutligen skulle vinna ett mästerskap.
-
Gösta skrev:En fråga!
Loppet avbröts ju. Själva loppet varade väl inte 2 timmar och 6 minuter, det var väl sändningen som varade men då var ju loppet rödflaggat och avbrutet i runt 20 minuter också.
-
Tack.LuckyStrike1 skrev:Gösta skrev:En fråga!
Loppet avbröts ju. Själva loppet varade väl inte 2 timmar och 6 minuter, det var väl sändningen som varade men då var ju loppet rödflaggat och avbrutet i runt 20 minuter också.
Men på den officiella klockam som visar loppets medelfart samt antal avverkade kilometer så stod det 2 tim 6 min + xx sek!!!!!!
-
- Moderator
Fast en stor skillnad mellan Kimi och Mansell är att den senare hade en enorm vilja att vinna VM. Jag skulle tro att Kimi är en betydligt snabbare förare än vad Mansell någonsin var men han saknar just det där som Mansell hade - järnviljan att få saker och ting att jobba till hans fördel.LuckyStrike1 skrev:Jo, en av Mercedes chefer sa det när Kimi lämnat McLaren men skyllde sen det hela på att ha blivit felciterad, att han inte sagt det och jag vet inte vad ...
Tärnström
-
Ja det finns mycket skillnader mellan Mansell och Kimi.
Men det finns en känsla av att deras karriärer utvecklar sig på liknande sätt, deras skillnader till trots.
Men det finns en känsla av att deras karriärer utvecklar sig på liknande sätt, deras skillnader till trots.
-
LuckyStrike1 skrev:......... en av F1-historiens mest överlägsna bilar.........slutligen skulle vinna ett mästerskap.
NEEEEEEEEEEEEEJ
Det måste vara bilarna Jack och Damon fick sina titlar så hårt uppkörda i att de fortfarande har en dåligt fungerande ändtarm och stomi som en biverkning.
-
- Mr Forza Motorsport
Kanske det, men Mclaren var kanske glada att bli av med honom för hans dåliga drivkraft och förmåga att hjälpa till med att utveckla bilarna i rätt riktning? Eller är han bra på det? Jag vet inte, men misstänker att han är sämre än vissa andra toppförare eftersom han verkar dålig på kommunikation. Å andra sidan bubblar Scott Speed på utan bara fan och ingen blir klokare för det.LuckyStrike1 skrev:Jo, en av Mercedes chefer sa det när Kimi lämnat McLaren men skyllde sen det hela på att ha blivit felciterad, att han inte sagt det och jag vet inte vad ...
Nigel, ja vilken snubbe det var! Förstår inte dem som har med honom på 10 i topp listan över de bästa förarna. Han var ursnabb ibland, men ingen dröm för en stallchef. Men vilken karisma och vilka rubriker han skapade! Som du säger, det behövdes radiobil för att han skulle blir världsmästare. Tja, kanske delar Kimi och Nigel snabbheten och andra sämre egenskaper, men vilken skillnad det är på personligheterna.
-
Nej, Williams 1992 var nog ännu mer överlägsen. Dessutom med en stallkamrat som var en riktig andreryttare.Gösta skrev:LuckyStrike1 skrev:......... en av F1-historiens mest överlägsna bilar.........slutligen skulle vinna ett mästerskap.
NEEEEEEEEEEEEEJ
Det måste vara bilarna Jack och Damon fick sina titlar så hårt uppkörda i att de fortfarande har en dåligt fungerande ändtarm och stomi som en biverkning.
Men Williams bil 1992 hade en grymt övertag på konkurrenterna. Till och med Patrese kunde kvala ut Senna med ett par sekunder ...
Ferraris F2002 eller vad bilen 2002 hette var ju också duktigt överlägsen och helt i avsaknad av intern rivalitet dessutom.
-
- Moderator
Ja, då har Kimi en titel på gång då? ;)LuckyStrike1 skrev:Ja det finns mycket skillnader mellan Mansell och Kimi.
Som sagt, Kimi måste nog plocka fram den där viljan och inte bara bli ett offer när det går dåligt. Gör han det så kan han ta titeln, om inte i år så väl i framtiden. Kimi tillhör en av de där förarna som man faktiskt kan bli förbannad på för man ser vilken talang han har, men han får inte ut max av den i ett mästerskap. Jag skulle gärna se att han fick ihop det. Det behövs en motpol till Hamilton i framtiden.
Tärnström
-
-
Kimi har taskig karma, det är därför bilen går sönder! Vissa föds med otur medan andra skapar sin egen lycka.
Sen har väl Kimi inte haft mer oflyt än dom andra toppförarna i år. Massa har t ex tvingats starta sist i två lopp. Alonso tvingades starta tia i Frankrike efter växelådsstrul i kvalet och i Kanada hade han max oflyt med säkerhetsbilen.
Sen har väl Kimi inte haft mer oflyt än dom andra toppförarna i år. Massa har t ex tvingats starta sist i två lopp. Alonso tvingades starta tia i Frankrike efter växelådsstrul i kvalet och i Kanada hade han max oflyt med säkerhetsbilen.
-
-
Då måste Kimi hålla ihop det och prestera på topp i sju lopp i rad. Inte som idag och missa depåinfarten i ledningen t ex.Sami skrev: Kimi Räikkönen lär inte vara så slapp och oengagerad som vissa av er vill ha det till. Det är inte kört ännu. 7 lopp kvar och mycket kan hända. Det såg vi ju idag.
-
Sami skrev:motpol till Hamilton. Alonso finns ju. Där kan man snacka om motpol. Hamilton är ju ett enda leende medan Alonso alltid är förbannad.
Kimi Räikkönen lär inte vara så slapp och oengagerad som vissa av er vill ha det till. Det är inte kört ännu. 7 lopp kvar och mycket kan hända. Det såg vi ju idag.
Nu pratas det i och för sig nyanser och relativt andra på samma nivå. JAg tror t.ex. att du är mycket slappare och mer oengagerad än Kimi
Men i jämförelse med de konkurrenter som Kimi har - Hamilton/Alonso/Massa och tidigare Schumacher för att nämna några - så tycker jag nog inte att det är en helt revolutionerande åsikt att Kimi verkar visa tecken på ett mindre engagemang och en större lathet relativt sätt.
Alla förare har ju sina svagheter. Kimis svaghet tror jag är att han gick från Formel Renault till F1 och inte riktigt fått chansen att arbeta på de här delarna på samma sätt. Och det är svårare att arbeta på det när man är i toppstall i F1.
-
Nu är ju inte Kimi karismatisk direkt, men oengagerad är han knappast.
Att missa depåinfarten var ju kanske inte det mest pinsamma misstaget idag hade bara killen med cowboystjortan räknat rätt hade säkert Kimi tatt en poäng eller två.
Hamilton är en frisk fläkt, han blev blockad mer än Alonso och kimi tillsammans idag och inte hytte han med nävar. Han gasade på som aldrig förr. Jag gillar Hamilton, mest för att han verkligen inte verkar ta åt sig av dom andra surupporna.
Men en sak är säker, hade Alesi kört hade han vart behållningen av Europas GP 2007
Att missa depåinfarten var ju kanske inte det mest pinsamma misstaget idag hade bara killen med cowboystjortan räknat rätt hade säkert Kimi tatt en poäng eller två.
Hamilton är en frisk fläkt, han blev blockad mer än Alonso och kimi tillsammans idag och inte hytte han med nävar. Han gasade på som aldrig förr. Jag gillar Hamilton, mest för att han verkligen inte verkar ta åt sig av dom andra surupporna.
Men en sak är säker, hade Alesi kört hade han vart behållningen av Europas GP 2007
I was misled and that is the way it went
-
-
-
Jo, han var glad när det gick bra. Han var dålig på att välja rätt styrningar bara. Hade han gått till Williams i början av 90-talet så hade han kanske vunnit åtminstone en titel.
Angående Kimi så har det börjat komma igång lite med farten. Men det finns nog mer att hämta där med. Jag har lite svårt att tro att Massa är snabbare än vad t ex Montoya är. Nästa år får Massa det svettigt värre.
Angående Kimi så har det börjat komma igång lite med farten. Men det finns nog mer att hämta där med. Jag har lite svårt att tro att Massa är snabbare än vad t ex Montoya är. Nästa år får Massa det svettigt värre.
-
-
Alesi, mannen som t.o.m får Fisichella att framstå som en vinnare
Under hela Alesis karriär, var det någon teamboss i nått av alla Team som Alesi körde för som han inte blev osams med?
Brukade stå rätt kul grejer om Alesi i motorpressen. Har för mig en kul grej var efter Alesis lopp i Melbourne där han fått soppatorsk efter att teamet förgäves försökt vinka in honom i depån under flera varv. Efter loppet fick Alesi en sån utskällning av Briatore i depån att han stortjutande sprang därifrån. En annan incident var när han blev osams med teamkompisen Johnny Herbert efter nått lopp efter att Herbert vägrat släppa förbi Alesi. Herbert frågade då Alesi om han någonsin frivilligt hade släppt förbi sig någon stallkamrat i sin karriär varpå Alesi svarade att han brukade släppa förbi sig Schumacher
Under hela Alesis karriär, var det någon teamboss i nått av alla Team som Alesi körde för som han inte blev osams med?
Brukade stå rätt kul grejer om Alesi i motorpressen. Har för mig en kul grej var efter Alesis lopp i Melbourne där han fått soppatorsk efter att teamet förgäves försökt vinka in honom i depån under flera varv. Efter loppet fick Alesi en sån utskällning av Briatore i depån att han stortjutande sprang därifrån. En annan incident var när han blev osams med teamkompisen Johnny Herbert efter nått lopp efter att Herbert vägrat släppa förbi Alesi. Herbert frågade då Alesi om han någonsin frivilligt hade släppt förbi sig någon stallkamrat i sin karriär varpå Alesi svarade att han brukade släppa förbi sig Schumacher
-
Alesi är en riktig "kultsopa" i klass med Deniz och McNish med den skillnaden att de två senare var avsevärt bättre förare.Lemon skrev:Alesi, mannen som t.o.m får Fisichella att framstå som en vinnare