Inte förvånad alls

Kungaklassen av motorsport...
Gösta

Inte förvånad alls

Inlägg av Gösta »

Vad säger man om dettta? Är någon förvånad? Ron är säkert en "hyvens kille", men spontant känner jag att inget annat var att vänta sig av honom. Inga stallorder i hans stall. Renhårig racing och hederlighet har varit ledstjärnor. Helgonglorian har lyst som en klippfyr när andra har parkerat sina trasiga bilar på de konstigaste ställen. Smutsiga högskaftade skodon har varit en passande beskrivning av andra förare och stallchefer men inte av Ron. Nu har kanske batterierna i glorian tagit slut?

EXTRAORDINARY MEETING OF THE WORLD MOTOR SPORT COUNCIL

Representatives of Vodafone McLaren Mercedes have been requested to appear before an extraordinary meeting of the FIA World Motor Sport Council in Paris on Thursday, July 26, 2007.

The team representatives have been called to answer a charge that between March and July 2007, in breach of Article 151c of the International Sporting Code, Vodafone McLaren Mercedes had unauthorised possession of documents and confidential information belonging to Scuderia Ferrari Marlboro, including information that could be used to design, engineer, build, check, test, develop and/or run a 2007 Ferrari Formula One car.

Källa: forza-motorsport.se
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är väl inga konstigheter, just att de blivit kallade?

En Ferrarianställd - Nigel Stepney - ger sin kompis, en McLarenanställd - Mike Coughlan - en massa ritningar och dokument på Ferraris bil.

Nigel och Mike går på anställningsintervju hos Honda.

Mikes fru går till en kopieringsfirma och kopierar ritningarna.

Kopieringsfimans personal tycker att det var konstigt och ringer ... någon.

Det hela upptäcks.

FIA undrar om McLaren kände till att Mike hade ritningar hemma i sitt hem på Ferraris bil som han fått av en Ferrarianställd och god vän.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Geer

Inlägg av Geer »

Det som gör mig mest förvånad är att en Ferrari anställd kunnat ta hemlig information och ge den till McLaren. Att sedan McLaren använt den är inte särskilt förvånande. Vilket stall hade inte gjort det ?

Kanske har McLaren använt uppgifterna om rörligt golv och presenterat detta för FIA för att få till en regeländring (både tidpunkten och McLarens uttalanden om att man inte använt uppgifterna för design). Det är ganska klart att Ferrari tappade fart i samband med det.
Det måste i så fall vara pinsamt för FIA om dom tagit ett beslut baserade på felaktigt innehavda dokument och kan förklara varför FIA aggerar så snabbt och aggresivt.

Det verkar som att Coughlan har berättat att McLaren kände till dokumenten. Ferrari ansökte hos domstolen om att få skicka Coughlans bekännelse till FIA och beslut om att kalla McLaren till förhör kom strax efter.

Vad kan i så fall straffet bli för att felaktigt ha behållit Ferraris dokument ?
Kanske kommer det att avgöra mästerskapet.

/ Geer
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Geer skrev:Det som gör mig mest förvånad är att en Ferrari anställd kunnat ta hemlig information och ge den till McLaren. Att sedan McLaren använt den är inte särskilt förvånande. Vilket stall hade inte gjort det ?
Att en anställd tar ritningar är väl inte så märkligt? Det är ju lättare för en anställd hos Ferrari, än en som inte är anställd hos Ferrari att sno ritningar som tillhör just Ferrari?
Dessutom så vet vi inte om McLaren har använt ritningarna eller om de ens har varit innanför väggarna till Paragon.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Spyker använde ritningar på Toro Rossos bil när de protesterade mot hur den bilen var lik Red Bulls bil tidigare i år. FIA gjorde inget då.

Toyota fälldes inte när ett antal ingenjörer där hade med sig ritningar på Ferraris bil på arbetsplatsen.

Här är det en person anställd av McLaren som haft dokument hemma hos sig.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Spyker använde ritningar på Toro Rossos bil när de protesterade mot hur den bilen var lik Red Bulls bil tidigare i år.
Lite märkligt att ingen ifrågasatte hur Spyker kom över de ritningarna?
Eller så gjorde man det och jag har missat eller glömt bort det :hmm:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej vad jag vet rann det bara ut i sanden sen.

Att det är mer uppmärksamhet den här gången är ju för att omständigheterna är så roliga tror jag:
- Två toppstall istället för två bottenstall inblandade (hade nog bara gett ett par rubriker och inget mer om det istället låg Toro Rosso-ritningar hemma hos Mike Gascoyne...)
- Nigel Stepney och hans flickvän förföljd av mystiska bilar och skuggad av personer i Italien.
- Rapporter om att han bär sig underligt åt i fabriken kring bilarna på kvällstid fångat av övervakningskameror
- Ferrariritningar hemma i Coughlans hus
- Coughlans fru går och kopierar ritningar på en offentlig kopieringsfirma
- Coughlan och Stepney söker jobb hos Honda efter att Coughlan fått Ferrariritningar av Stepney
- Coughlan och Ferrari samarbetar plötsligt

Det är ju stor humor alltihopa.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, plus uppgifter om vitt pulver på, i och omkring Massas bil i Monaco och sedan hemma hos nämnde Stepney, som även först rapporterades ha gått under jorden men sedan dök upp på semester i Filipinerna.

Det där med biljakterna och att hans flickvän, Ash, skulle ha blivit förföljd, uttalandet om att "någon kommer att bli skadad" och det faktum att Trudy Coughlan avslöjades när hon tog dokumenten till en kopieringsbyrå är som taget ur en usel spionfilm.
Helt fantastiskt, faktiskt :D

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Eftersom jag tror allt ont om Ron så tror jag även att han kännde till att det fanns Ferrariritningar i omlopp bland hans anställda och att han inte gjorde något åt det. Det i sig är troligtvis ett brott som jag tror att det behövs en sådan som Ron för att begå.

Vore det det omvända så är jag övertygad om att Todt hade kontaktat sin "kollega" Ron och uppmärksammat honom om att ritningar var på drift och sett till att de återbördades till sin rättmätiga ägare alternativt sett till att dessa destruerades. Todt´s känsla för "fair play" och hans samvete för vad som är rätt / fel hade hindrat honom från att på något sätt försöka dra nytta av detta matterial.

Det är vad jag tror.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror att jultomten och sjöjungfrun är gifta med varandra och att de vartannat år flyger på sälar, och vartannat år på renar.

Det är vad jag tror.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om McLaren fälls kan detta vara slutet för Ron. Näe, krokodiltårarna och uttalandena på presskonferensen kändes inte bra i magtrakten.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer

Inlägg av Geer »

[quote="LuckyStrike1"]

Toyota fälldes inte när ett antal ingenjörer där hade med sig ritningar på Ferraris bil på arbetsplatsen.

quote]

Enligt FIA så vidtog man ingen åtgärd i Toyotafallet efterssom det inte kom någon klagan från någon part. Därför blev Toyota varken friade eller fällda hos FIA. Det låter lite märkligt efterssom FIA borde se till att reglerna följs oavsett om någon klagar eller inte. Fast det är så det fungerar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ju lustigt då Ferrari väl inte har klagat på McLaren?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Har Ferrari klagat på eller anklagat stallet McLaren i den här affären?

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Ferrari har framfört en klagan (complain) hos FIA, vilket inte är riktigt samma sak som att man klagat på, eller anklagat någon.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Geer skrev:Ferrari har framfört en klagan (complain) hos FIA, vilket inte är riktigt samma sak som att man klagat på, eller anklagat någon.
Mot McLaren eller mot Coughlan och Stepney?

Menar du att det inte var någon som framförde en "complaint" mot Toyota då? Jag har för mig att det var Ferrari som vände sig till FIA med sina misstankar mot Toyota den gången, men jag kommer inte ihåg exakt.

Geer

Inlägg av Geer »

LuckyStrike1 skrev:
Geer skrev:Ferrari har framfört en klagan (complain) hos FIA, vilket inte är riktigt samma sak som att man klagat på, eller anklagat någon.
Mot McLaren eller mot Coughlan och Stepney?
Ferrari har påtalat för FIA att man vill att dom utreder vad som hänt då man misstänker att det kan vara ett brott mot reglerna att McLaren haft tillgång till Ferraris dokument (om nu McLaren haft det). I och med detta har man framfört en klagan.
LuckyStrike1 skrev:
Menar du att det inte var någon som framförde en "complaint" mot Toyota då?
Ja
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hur upptäcktes det att Toyota hade Ferrariritningar på arbetsplatsen då? Jag är inte så säker på att Ferrari inte meddelade FIA det då också - de är ju i högsta grad en av de som kan känna till att deras ritningar på på vift och var de är på vift någonstans.

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Trams. Som vanligt är Ferrari och FIA som ler och långhalm.
Undrar vad det är för företagskultur i Ferrari. När andra stall byter personal med varandra så bryr sig ingen. F1 är en egen liten värld där alla känner alla och har jobbat med varandra. Så fort någon skall lämna Ferrari så haglar anklagelserna från Ferrari mot stackarna som tröttnat på Todt med bihang.
Anklagelserna haglar till höger och vänster, eftersom jag känner en del av er som skriver och hakar på privat, så vet jag att de flesta av er kan tänka själva åtminstånne lite ibland. :roll: Även om ni döljer det bra.:aha:
Toyota har verkligen visat resultat efter att Ferrariavhopparna sågs med Ferraridatorer i Toyotadepån. :aha:
Stepney och Coughlan ser en chans om att få toppjobb hos Honda och plockar ihop ett CV om vad de är kapabla till. :up:
Ritningar på gamla bilar och hur man kan lägga upp strategier är färskvara och är totalt värdelösa efter att ritningen och delen är gjord. Finns väl en anledning till att F1-stallens vindtunnlar går så mycket att meterologerna funderar varför passadvindarna går åt fel håll. :D
Är det däremot så att man sysslar med regelrätta brott mot FIA:s regelverk och vill svärta ned sina före detta medarbetere för att förekomma, så finns det en förklaring på Todt:s agerande. :roll:
Geer

Inlägg av Geer »

Nisse skrev: Så fort någon skall lämna Ferrari så haglar anklagelserna från Ferrari mot stackarna som tröttnat på Todt med bihang.

Är det däremot så att man sysslar med regelrätta brott mot FIA:s regelverk och vill svärta ned sina före detta medarbetere för att förekomma, så finns det en förklaring på Todt:s agerande. :roll:
Menar du att Todt lyckats lura både den Italienska domstolen och Högsta domstolen i England att utfärda husransakan i respektive länder bara för att svärta ned en stackars medarbetare som vill sluta :o Det krävs en del för att domstolarna skall göra det och bara husransakan i England kostade 500 000 pund. I så fall är det ett mycket tveksamt agerande av Todt, 2 idiotförklarade domstolar och ett idiotförklarat FIA som agerar.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Den typ av rättegång vi nu avhandlar brukar ofta sluta med en förlikning. Hur blev det senast med "avhopparna" från Ferrari. Bästa sättet att se till att ingen vill gå till något annat stall är väl att skrämma dem att stanna kvar. De eventuella 500.000 punden är droppe i havet för Ferraris budget.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag tror inte Ron Dennis visste något. Ty han är en rekoderlig karl med hög moral och ett hjärta av guld.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Sami skrev:Jag tror inte Ron Dennis visste något. Ty han är en rekoderlig karl med hög moral och ett hjärta av guld.
*host*
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Förlikning kan det kanske bli tal om men det är ingenting som berör FIA:s beslut. Det ser rätt illa ut för McLaren nu. Coughlan försöker rädda sitt eget skinn, eller så säger han bara som det är, och drar in fler i härvan. Verkar helt otroligt att informationen inte har nått Dennis öron. Om den inte har gjort det så har han ju ingen koll alls över sin fina matrisorganisation och det är ju lika illa det.

Tärnström

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Är det ingen som kan ge Ron Dennis numret till Lars Leijonborg?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:Är det ingen som kan ge Ron Dennis numret till Lars Leijonborg?
Tycker du att Lars klarade sin soppa bättre?

Tärnström

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Det blir Ron och Lars i EU-parlamentet i höst.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Nån som har funderingar kring McLarens eventuella straff? Poängavdrag? :D Vilket liv det kommer bli i så fall...
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Frågan är ju om McLaren som team/konstruktör är skyldiga eller ej.

Är man skyldig till industrispionage så är uteslutning eller fullständigt poängavdrag de enda tänkbara alternativen. I detta fall går det knappast att godtyckligt uppskatta digniteten av brottet.

Skyldig eller icke skyldig är frågan
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Känns svårsmält även om de är skyldiga...även om de kanske borde...verkar vara värsta dåliga filmen. Om det skulle vara riktigt illa så har Ferrari planerat det här :D

nej usch - hoppas de kan ordna det här på ett bra sätt för sportens bästa och sen gå vidare...spännande säsong ju
Användarens profilbild
PC:

Jäpp.

Jag håller trots allt på Kimi, även om jag har lite svårt för Ferrari ännu...

Brukar hålla på McLaren som team men har inte den där gedigna känslan för någon utav förarna. Jovisst, de är bevisligen två av F1s bästa förare men...

I vilket fall som... skulle vara trist om mästerskapet blir avgjort på detta sätt.
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

PC: skrev: I vilket fall som... skulle vara trist om mästerskapet blir avgjort på detta sätt.
Vilket av dem? WDC och/eller WCC?

Industrispionage har forekommit i F1 sedan serien startade. Det har rakade bara komma ut till berorda och senare till allmanheten.

Trist om Alonso och Hamilton skulle fa poangavdrag for vad en konstruktor staller till med. Hoppas straffet endast begransas till stallet/konstruktorspoang.
This post was submitted using 100% recycled electrons
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Problemet om Mclaren befinns skyldiga och att det bara blir poängavdrag för stallet. Om då Alonso eller Hamilton vinner WCD så kommer det att pratas om att de (Mclaren) fuskat och titeln blir inte mycket värd.
Å så var det VM:et förstört :cry:
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Fast å andra sidan, är det så att poäng tagits med hjälp av "otillåtna medel", så skall det självklart kosta poäng för både Hamilton och Alonso.
På samma sätt som om tex ett turboaggregat skulle hittas i Hamiltons bil, efter loppet på söndag, klart han skulle bli av med poängen, även om han inte hade en aning om att det satt där.
Användarens profilbild
PC:

Granis skrev:Vilket av dem? WDC och/eller WCC?
...
Hoppas straffet endast begransas till stallet/konstruktorspoang.
Antingen är McLaren skyldiga eller inte.

Om det blir bevisat att Mclaren brutit mot något reglemente och skaffat sig fördel av detta så har givetvis även förarna haft fördel.

Varför skall de kunna tillgodoräkna sig poäng som har skördats på ett reglementsvidrigt sätt?

Jag avslutar för säkerhets skull med att säga att ingen är skyldig förrän det har bevisats i någon form av domstol...
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

PC: skrev:Om det blir bevisat att Mclaren brutit mot något reglemente och skaffat sig fördel av detta så har givetvis även förarna haft fördel.
...
Hur vet du och/eller FIA att arets forare har haft fordel av Ferraris bruksanvisning?

Hypotetiskt sett sa skulle det kannas ganska snopet for t.ex. Alonso om han far poangavdrag i ar for att McLaren bygger en Ferrari at Kubica (som ersatter honom) nasta ar.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det känns onekligen som det finns en del under ytan som inte är offentligt ännu. Men nog är det allvarligt när det kommer till möte med FIA och fasen - hoppas nu det här ordnar sig på ett bra sätt för sporten. Inte ta bort spänningen i VM nu FIA...så dumma får ni inte vara. Ta bort Monaco eller något om ni nu måste göra en markering.

Hur som helst - som alltid i sånt här finns det lite komiska inslag...t.ex. att läsa att Lewis Hamilton säger att McLaren är det mest "ärliga" teamet gör ju att man fattar att grabben precis har fyllt 12 år.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Alla teamen är ärliga på sitt sätt :lol:
Vore komiskt om McLren skulle dömas, dock inte troligt....det är för mycket som står på spel och det skulle bli en promenadseger för Ferrari i årets VM.
Apex

Inlägg av Apex »

El Scorcho skrev:Det känns onekligen som det finns en del under ytan som inte är offentligt ännu.
Det har funnits och kommer alltid att finnas saker under ytan som aldrig kommer att offentligöras. :evil:
El Scorcho skrev:Hur som helst - som alltid i sånt här finns det lite komiska inslag...t.ex. att läsa att Lewis Hamilton säger att McLaren är det mest "ärliga" teamet gör ju att man fattar att grabben precis har fyllt 12 år.
Han kanske vet saker som inte vi vet. :o :lol:
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
Användarens profilbild
molle2

Inlägg av molle2 »

Crazy F1 skrev:Alla teamen är ärliga på sitt sätt :lol:
Vore komiskt om McLren skulle dömas, dock inte troligt....det är för mycket som står på spel och det skulle bli en promenadseger för Ferrari i årets VM.
nä knappast troligt,
jag brukar hypa den fantastiska red bulletin (tidning som trycks upp och delas ut på race-helger av red bull, men som också finns online att ladda ner) på http://f1bloggen.se i senaste numren från tyskland, i fredagsnumret där, finns en riktigt bra artikel om spionskandaler genom tiderna i f1. klart läsvärd!

kolla http://www.redbulletin.com/
Användarens profilbild
PC:

Granis skrev:
PC: skrev:Om det blir bevisat att Mclaren brutit mot något reglemente och skaffat sig fördel av detta så har givetvis även förarna haft fördel.
...
Hur vet du och/eller FIA att arets forare har haft fordel av Ferraris bruksanvisning?

Hypotetiskt sett sa skulle det kannas ganska snopet for t.ex. Alonso om han far poangavdrag i ar for att McLaren bygger en Ferrari at Kubica (som ersatter honom) nasta ar.
Vilket svammel...

Har jag påstått att jag VET något om detta? Läs raden som du själv valde att citera till att börja med.

Jag för bara ett resonemang om ett tänkbart scenario utefter vad som är allmänt känt.
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

PC: skrev:
Granis skrev:
...

Vilket svammel...

Har jag påstått att jag VET något om detta? Läs raden som du själv valde att citera till att börja med.

Jag för bara ett resonemang om ett tänkbart scenario utefter vad som är allmänt känt.
Vadda svammel?

Din mening som jag citerade sager att; om stallet McLaren har dragit fordel av dokumenten sa har aven forarna gjort det. Om stallet har dragit fordel av dokumenten sa skall stallet straffas. Saledes skall, enligt din mening, aven forarna straffas for att stallet har dragit fordel.

Jag menar att den fordel som McLaren-stallet om mojligt har dragit fran dokumenten inte nodvandigtvis behover komma till arets forares fordel. Om McLaren endast har fatt information om chassiutveckling via dokumenten sa kanske de inte kan hinna med att utveckla arets chassi for att arets forare ocksa skall dra fordel av Ferraridokumenten. Fordelen skulle isafall inte komma forann till nasta ar nar de chassi som borjar utveklas just nu ar klart.

Innan FIA-domstolen vet exakt vad det star i McLarens Ferraridokument samt vilka parter som eventuellt kan ha dragit fordel av informationen sa kan man inte fastsla att 'om stallet straffas sa skall aven forarna straffas'.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Autosport skrev:The FIA World Motor Sport Council have found McLaren guilty of possession of unauthorised Ferrari documents, but with no evidence that the team had made use of the information, the governing body elected not to punish McLaren for now.

The WMSC said, however, that if in the future evidence would be found to show that McLaren had used the information, they will be called back and face severe penalties, including exclusion from the world championship.

Äntligen!
Användarens profilbild
molle2

Inlägg av molle2 »

Razor skrev:
Autosport skrev:The FIA World Motor Sport Council have found McLaren guilty of possession of unauthorised Ferrari documents, but with no evidence that the team had made use of the information, the governing body elected not to punish McLaren for now.

The WMSC said, however, that if in the future evidence would be found to show that McLaren had used the information, they will be called back and face severe penalties, including exclusion from the world championship.
http://www.fia.com/mediacentre/Press_Re ... 07-01.html

uttalandet från fia där.
de klarade sig alltså den här gången...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är väl inte alls säkert att de klarar sig. Det pågår ju process av något slag i Italien, Stepney o Coughlan ska höras etc, mycket kan komma fram som skulle kunna få FIA att göra verklighet av hotet.

Tärnström

Användarens profilbild
Nirak

Inlägg av Nirak »

“The WMSC is satisfied that Vodafone McLaren Mercedes was in possession of confidential Ferrari information and is therefore in breach of article 151c of the International Sporting Code.
Om det nu är ett brott mot artikel 151c, borde dom inte åtminstone få böta?
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
Geer

Inlägg av Geer »

Nirak skrev:
“The WMSC is satisfied that Vodafone McLaren Mercedes was in possession of confidential Ferrari information and is therefore in breach of article 151c of the International Sporting Code.
Om det nu är ett brott mot artikel 151c, borde dom inte åtminstone få böta?
Det tycker Ferrari också.
"Ferrari notes that Vodafone McLaren Mercedes has been found guilty by the FIA World Council," said the Italian team in a statement.

"It therefore finds it incomprehensible that violating the fundamental principle of sporting honesty does not have, as a logical and inevitable consequence, the application of a sanction. Today's decision legitimises dishonest behaviour in Formula One and sets a very serious precedent.
Sista ordet är säkert inte sagt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det kommer mer, var så säkra. Jag tror att den här affären kan bli jäkligt mycket smutsigare än vad den redan är. Ferrari kommer inte att ge sig förrän McLaren har fått sitt straff och jag tror att det kommer att bli så också - McLaren åker på en rejäl propp och det blir det sista Ron Dennis gör i F1. Åker McLaren dit måste någon bära hundhuvudet för att rädda Mercedes och i det sammanhanget är Ron en småspelare i jämförelse med de värden som står på spel.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det så säkert att McLaren kommer att få något straff? Visst - det kan ske, men det här låter ju nästan tvärsäkert ... att McLaren ska få straff och att Ron ska portas från F1 ...

Vad för straff är det som väntar McLaren då efter at ha gått straffria den här gången - så där mellan tummen och pekfingret? Uteslutning, diskning, poängavdrag för stall och förare eller bara böter. Vad kan man vänta sig?

Jag ser ingenting som tyder så starkt på att det kommer att komma straff för stallet i framtiden, men jag kan ju givetvis ha missat en hel del. Jag ser att FIA förbehåller sig rätten att utdöma straff om information man inte har nu kommer fram senare.

Det är ju inte så konstigt - nu har man inga bevis för att McLaren känt till och använt sig av informationen och då kan man inte utdöma något straff. Kommer det fram bevis i september för att man faktiskt känt till och använt sig av informationen ... då är det ju klart att FIA vill ha rätten att kunna ge straff.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Självklart en spekulation från min sida, lika mycket som det är en spekulation att McLaren inte kommer att få något straff. Satt jag inne med sanningen hade jag förmodligen blivit kallad till förhör av FIA. Jag tror bara att det kommer att dyka upp mer uppgifter i den här soppan och Ferrari verkar ju minst sagt vara på krigsstigen. Får de tag på ett lillfinger kommer de inte att släppa taget. Och hittar de något som gör att McLaren åker på ett kännbart straff, då kan inte jag se hur Ron Dennis kan stanna kvar.

Det som gör mig orolig är att FIA:s förhör kommer relativt tidigt i förhållande till när historien började rullas upp. Än har inte några av huvudpersonerna satts under rejäl press, deras uppgifter har inte konfronterats, men när de gör det, då kan vad som helst hända.

Alternativet är att Ferrari och McLaren gör upp i godo - då får vi aldrig veta vad som egentligen hände.

Tärnström