Stadslopp

Kungaklassen av motorsport...

Hur många stadslopp ska det finnas i F1?

Omröstningen slutade ons jul 18, 2007 00:41

Inga, Stadslopp är inget för f1
4
20%
Monaco Räcker bra
9
45%
2
7
35%
3, eller flera
0
Inga röster

Antal röster: 20

Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

Stadslopp

Inlägg av Redbullgerdigvingar »

Tycker du om stadsloppen, hur många ska de finnas?
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Helst inga alls, men det ar lite svart att stryka Monaco ur kalendern.
This post was submitted using 100% recycled electrons
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Monaco plus ett till är okej för mig, men absolut inga fler.

Sedan skulle jag helst vilja se nya banor som inte Tilke gjort ( jag ställer upp, har ritat flera på mina A4-block :) ). Jag vill ha mera banor som har svåra utmanande högfartskurvor, men också har hålnålar och annat godis för lättare omkörningar (det senare). För att få plats med allt detta vill jag att mina banor blir längre, i alla fall upp mot 6 km och så vill jag ha dem mycket kuperade med naturliga kullar för bra åskådarplatser.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det låter bra, och jag tror Tilkes firma har exakt samma ambitioner.

Problemet är väl bara att lokala föreskrifter, markareal, säkerhetsföreskrifter, miljöregler etc. etc etc. tvingar fram kompromisser.

Kompromisser tillhör arkitektens frustrerade vardag.

Istanbul är ju ett bra exempel på det du skriver faktiskt, där de verkade kunna jobba mer fritt. Det är ju en ganska fantastisk bana. Lång, snabba och spektakulära kurvor, hårnålar, långa raksträckor, omkörningsställen, kuperad ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

LuckyStrike1 skrev:
Istanbul är ju ett bra exempel på det du skriver faktiskt, där de verkade kunna jobba mer fritt. Det är ju en ganska fantastisk bana. Lång, snabba och spektakulära kurvor, hårnålar, långa raksträckor, omkörningsställen, kuperad ...
Ja.. Istanbul är en jätte fin bana :) Precis som klassikerna i f1-kalendern Spa, Monza, Silverstone. Ge oss Anderstorp!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det beror helt och hållet på hur banorna ser ut. Jag saknar Adelaide. Men hur säkra kan banorna bli utan att de blir som vanliga banor inne i stan? Som jag skrev i en annan tråd är det märkligt att det ska satsas på stadslopp i F1 när man på senare år har lagt så mycket kraft på att förbättra avåkningszoner och dylikt. Å andra sidan kan tävlingarna aldrig bli helt ofarliga. Och de bör kanske inte bli det heller.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Redbullgerdigvingar skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Ja.. Istanbul är en jätte fin bana :) Precis som klassikerna i f1-kalendern Spa, Monza, Silverstone. Ge oss Anderstorp!
Anderstorp!!!???????

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

LuckyStrike1 skrev:Anderstorp!!!???????
Ja, Anderstorp .. bara bygg om den för 10 miljarder..
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

ANFRAN skrev:Det beror helt och hållet på hur banorna ser ut. Jag saknar Adelaide. Men hur säkra kan banorna bli utan att de blir som vanliga banor inne i stan? Som jag skrev i en annan tråd är det märkligt att det ska satsas på stadslopp i F1 när man på senare år har lagt så mycket kraft på att förbättra avåkningszoner och dylikt. Å andra sidan kan tävlingarna aldrig bli helt ofarliga. Och de bör kanske inte bli det heller.
Adelaide försvann väll ur kalendern efter 1995?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Mmm.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Redbullgerdigvingar skrev:
LuckyStrike1 skrev:Anderstorp!!!???????
Ja, Anderstorp .. bara bygg om den för 10 miljarder..
Bara?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

:P

Om Wirdheim och Alx får 2 feta kontrakt med BMW och Williams så kommer nog sponsorerna också ^^ .. men en sålänge är det dagdrömmar
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad ska de med två kontrakt till?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

-.-

Visa sverige att det inte bara är finländare som kan köra bil..
Användarens profilbild
Bopper

Re: :P

Inlägg av Bopper »

Redbullgerdigvingar skrev:Om Wirdheim och Alx får 2 feta kontrakt med BMW och Williams så kommer nog sponsorerna också ^^ .. men en sålänge är det dagdrömmar
Blir nog svårt att få några feta kontrakt utan sponsorer... hur var det nu hönan eller ägget?

Har man visat några förslag på de nya stadsloppen än, Valencia och vad det var?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

:p

Tyvärr, ja :/ Om jag finns rätt så var det Valencia och Singapore .. (kanske var det nattrace i Singapore) :) I mina ögon kör jag hellre på Paul Richard än i Indien..
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Ok, jag får väl leta rätt på några bilder själv, eftersom ingen annan gör det :D

Valencia:
Bild

Singapore:
Bild

Abu Dhabi:
Bild
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

Bopper skrev:Ok, jag får väl leta rätt på några bilder själv, eftersom ingen annan gör det :D
Duktig Pojk ;) ^^
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:Istanbul är ju ett bra exempel på det du skriver faktiskt, där de verkade kunna jobba mer fritt. Det är ju en ganska fantastisk bana. Lång, snabba och spektakulära kurvor, hårnålar, långa raksträckor, omkörningsställen, kuperad ...
Japp, men det är det enda bra som Tilke åstadkommit. Resten av hans kreationer är hopplöst trista.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ombyggnationen av Österreichring till A1-Ring var väl också ett Tilke-bygge?
Ett mycket lyckat sådant också.

Äntligen!
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Synd att man inte kör längre på A1-ring :(
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Synd att A1-Ring inte längre finns.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cuscino skrev:
LuckyStrike1 skrev:Istanbul är ju ett bra exempel på det du skriver faktiskt, där de verkade kunna jobba mer fritt. Det är ju en ganska fantastisk bana. Lång, snabba och spektakulära kurvor, hårnålar, långa raksträckor, omkörningsställen, kuperad ...
Japp, men det är det enda bra som Tilke åstadkommit. Resten av hans kreationer är hopplöst trista.
Ja men det visar ju å andra sidan att det inte är Tilkes och hans arkitekters brist på kreativitet och ambition som är anledningen till att flera av banorna är trista. Utan snarare att man tvingats kompromissa väldigt mycket för att uppfylla säkerhetskrav, miljökrav och liknande.

Det känns osm just Istanbul är ett av de få projekten där han och hans arkiktekter inte behövde kompromissa lika mycket utan hade friare tyglar. Tror t.o.m. att han sagt det i någon intervju.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Gillar inte stadslopp alls. I Monaco är det näst intill helt omöjligt att köra om. Skrota stadsloppen och bygg rejäla F1 banor där omkörning är möjlig på åtminståne på 3 ställen på banan. Då menar jag inte en omkörning där framförvarande måste begå misstag för att bli omkörd eller där en McLaren kan köra om Superaguri. En där McLaren kan köra om en Ferrari.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
GMD

Inlägg av GMD »

Gösta skrev:Gillar inte stadslopp alls. I Monaco är det näst intill helt omöjligt att köra om. Skrota stadsloppen och bygg rejäla F1 banor där omkörning är möjlig på åtminståne på 3 ställen på banan. Då menar jag inte en omkörning där framförvarande måste begå misstag för att bli omkörd eller där en McLaren kan köra om Superaguri. En där McLaren kan köra om en Ferrari.
Jag vill också se fler banor där McLaren kan köra om Ferrari. :up:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Abu Dhabis GP är väl åtminstone delar av bana någon form av stadsbana. För min del skulle räcka med den och Monaco. Nu lär ju inte alla stadbanor vara lika trånga och hopplösa som det anrika monacos gp.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Melbourne är ju faktiskt en stadsbana liksom Montreal också ...

Båda ligger inne i städerna och ingen av dem är permanenta banor utan båda körs vad jag vet på vanliga parkvägar och liknande. Jag vet att det är så i Montreal, jag utgår från att även Albert Park är detsamma.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Abu Dhabi-banan ser ut att bli ett missfoster. Singapore ser roligare ut.
arska

Inlägg av arska »

Stäng av E20 mellan Stockholm och Göteborg en helg, så får dom plats med omkörningar. Det blir väl flera städer på en och samma gång, sen slipper man ifrån alla trånga stadslopp en gång för alla.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Sami skrev:Abu Dhabis GP är väl åtminstone delar av bana någon form av stadsbana. För min del skulle räcka med den och Monaco. Nu lär ju inte alla stadbanor vara lika trånga och hopplösa som det anrika monacos gp.
Stämmer, en kombination av permanent bana och stadsbana. Samma sak i Sydkorea, men jag hittade ingen bild på den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Int ... al_Circuit

En annan variant på Singapore:
Bild

Vi får väl se vilken som gäller när det blir dags... :-?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

LuckyStrike1 skrev:Melbourne är ju faktiskt en stadsbana liksom Montreal också ...

Båda ligger inne i städerna och ingen av dem är permanenta banor utan båda körs vad jag vet på vanliga parkvägar och liknande. Jag vet att det är så i Montreal, jag utgår från att även Albert Park är detsamma.

Det är inga stadsbanor, det är parkbanor. :wink:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Sami skrev:
LuckyStrike1 skrev:Melbourne är ju faktiskt en stadsbana liksom Montreal också ...

Just det. Lägg dig inte i det här Lucky, det är över din förmåga. ;) :aha:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pastis skrev:
Sami skrev:

Just det. Lägg dig inte i det här Lucky, det är över din förmåga. ;) :aha:
Och parkerna ligger inne i en stad - således är det stadsbanor.

Jag vill veta vilken stadsbana Sami vill ta bort eftersom han bara vill ha två stycken.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Monza är också en parkbana som ligger i en stad; alltså en stadsbana.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men ... är den en tillfällig eller permanent racerbana? En stadsbana ska också vara permanent, nedast uppförd för racingens syfte och mellan racen användas som vanliga gator, torg och parkvägar.

Men å andra sidan kom jag ju på att Monza har en annan egenskap som den delar med stadsbanor: tråkiga race utan omkörningar.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:Skrota stadsloppen och bygg rejäla F1 banor där omkörning är möjlig på åtminståne på 3 ställen på banan.
Typ så här?
Bild

Mvh,
Tilke
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Yes, den kommer att heta Stargate F1. :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Gösta skrev:Skrota stadsloppen och bygg rejäla F1 banor där omkörning är möjlig på åtminståne på 3 ställen på banan.
Typ så här?
Bild

Mvh,
Tilke
En mycket bra grund, nu gäller det att få den lite mera kurvig och intressant. Men tanken är mycket god.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men ska du bygga in kurvor kommer det inte gå att köra om med dagens F1:or så du får bestämma dig: kurvor eller omkörningar. Du kan inte ha både och.

Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:Men ... är den en tillfällig eller permanent racerbana? En stadsbana ska också vara permanent, nedast uppförd för racingens syfte och mellan racen användas som vanliga gator, torg och parkvägar.
:-?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Okay då - ett inte och lite så försvann där. En stadsbana ska givetvis inte vara permanent utan tillfälligt uppbyggd för de race som ska köras för att däremellan användas som vanliga gator, torg etc .... du förstod säkert det ändå men nu har jag förtydligat det åt dig :)

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

I vilken park ska dom bygga upp den?
asså, menar ju Stargate!
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:Okay då - ett inte och lite så försvann där. En stadsbana ska givetvis inte vara permanent utan tillfälligt uppbyggd för de race som ska köras för att däremellan användas som vanliga gator, torg etc .... du förstod säkert det ändå men nu har jag förtydligat det åt dig :)
Tack!!! :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

I en för ändamålet lämplig park. Som Alberts park.

Eller på en för ändamålet lämplig ö ...som vad fan ön nu heter i Montreal jag inte orkar ta reda på.

Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Ile Notre-Dame? :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

..

"Stargate" hade funnkat fint fint på Öland..