2002 SAN MARINO GRAND PRIX

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

SCHEDULE OF PRESS CONFERENCES ORGANISED BY THE FIA
2002 SAN MARINO GRAND PRIX

DATE
TIME
DRIVER / TEAM MEMBER


THURSDAY 11 APRIL
15.00
RUBENS BARRICHELLO (FERRARI)

GIANCARLO FISICHELLA (JORDAN)

JUAN PABLO MONTOYA (WILLIAMS)

MICHAEL SCHUMACHER (FERRARI)

JARNO TRULLI (RENAULT)

------------------------------------------------------------

Redan på presskonferensen före loppet så kan det bli hårda ord mellan deltagarna. Hela högen har väl för vana att buffla med Maestro :wink: Det krävs nog att ZZ är redo att kunna kliva in och försvara sin röde vän :wink:

Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Det är väl fuskmacher som brukar buffla!

Men visst, hårda ord kan det nog bli. Hoppas den där fuskmacher får sina fiskar riktigt varma på presskonfan.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Maestro knäcker konkurrenterna redan på presskonferensen :lick:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nisse, klart att jag (och 120.000 till) kliver in och försvarar vår "röde" kamrat. :wink:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Det blir nog en lugn presskonferans. McLaren förarna slipper allt som oftasrt vara med på dem i år. Men Kimi och DC tycker nog det bara är skönt att slippa dumma frågor :cool2:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det första vi kan räkna med är att de lede baronen försöker få de andra att ta det lugnt i starten så att han får plats med sitt vinglande.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

De skulle haft med Ville och Övajn också, så hade [Schumacher] fått två kritiker till.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

FRIDAY 12 APRIL
15.00
EDDIE IRVINE (JAGUAR)

OLIVIER PANIS (BAR)

MIKA SALO (TOYOTA)

GIANCARLO MINARDI (MINARDI)

DAVID RICHARDS (BAR)

JEAN TODT (FERRARI)

--------------------------------------------------

På fredagen är det lite annat folk som får ha pratstunden med pressen. Och på lördagen kommer ju DC och Kimmi vara med tillsammans med ville efter kvalet på presskonferensen när de tre snabbaste skall berätta hur det gick till. :grin: :grin:
Och sen blir det ju JPM som får sitta i mitten på söndagen och berätta om sina läckra omkörningar :grin: :grin: :grin:



<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-04-08 17:28 ]</font>
Torbjörn
Inlägg: 34
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Ängelholm

Inlägg av Torbjörn »

Någon mer som skall ner till Imola???

Det skall bli gott att sitta i Tosa och även i år höra sucken då Ferrarin ger upp....
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Hehehe det låter kul men tyvärr har jag inte råd att närvara vid något GP i år heller.

Hoppas du får höra publiken gråta i år :smile:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2002-04-08 20:56, Torbjörn wrote:
Någon mer som skall ner till Imola???

Det skall bli gott att sitta i Tosa och även i år höra sucken då Ferrarin ger upp....
Yes. Jag, cheever, lucky och vår värd(efulla) zz.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Lucky och Cheev, kom nu ihåg att häckla herrar Pastis och zzkumilover riktigt mycket på hemvägen! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ingen risk pepps. Dom liftar hem om loppet slutar enligt deras önskan. :grin:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

:smash:
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Nisse
Och sen blir det ju JPM som får sitta i mitten på söndagen och berätta om sina läckra omkörningar
Du har rätt om en sak... han kommer ha läckra omkörningar att prata om... men bara för att han i starten gör något fatalt misstag, så han tvingas i depå och sedan har många "läckra" omkörningar om arrows, minardi ,mclaren och andra mindre betydelsefulla stall :wink:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Precis Cina :up:

Det blir dubbelt rött på Imola! Och zz och jag kommer att flyga hem medan speciellt LS1 kommer att ångra att han valde oss som sitt resesällskap. Cheevan är ju en gammal Ferrar-vän, även om han inte är det nu. :grin:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-08 22:03, PeppeF1 wrote:
Lucky och Cheev, kom nu ihåg att häckla herrar Pastis och zzkumilover riktigt mycket på hemvägen! :lol:
Självklart ska vi det :lol:

Jag ska hitta en CD med låten Montoyas fanclub har gjort och sen ska den gå för jämnan i bilen hela vägen från Imola till Stockholm :grin:

Och så ska jag sitta och säga "you know" efter varje mening också :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Glöm inte att du måste säga det 2 gånger i mitten av meningen också. :wink:
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-04-08 22:34, Pastis wrote:
Precis Cina :up:

Det blir dubbelt rött på Imola! Och zz och jag kommer att flyga hem medan speciellt LS1 kommer att ångra att han valde oss som sitt resesällskap. Cheevan är ju en gammal Ferrar-vän, även om han inte är det nu. :grin:
Jag minns mycket väl färgen som ZZ hade när han funderade på hur han skulle krydda sin Ferrarikepa. När [Coulthard] hade snurrat upp Schummi i regnloppet 2001 på Interlagos :mad:





<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-04-08 22:45 ]</font>
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Hm jag har begynnelsen till en identitetskris, har svårt att glädjas åt seger för Ferrari med pappas pojke (Inte så stor risk att han vinner iofs) och MS, jag tror att jag ska leta fram min gamla Irvine-kepa...
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

On 2002-04-08 03:07, AndersF1 wrote:
De skulle haft med Ville och Övajn också, så hade [Schumacher] fått två kritiker till.
Var det inte Öövajn som sa en gång att Schumacher var världens bäste förare och att han själv (Öövajn alltså) var näst bäst? :cool:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

En journalist talade om för Lauda vad Irvine sagt om att vara "näst bäst i världen", Lauda började skratta och svarade att Irvine, han säger så mycket...
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Bara att gratulera Ferrari!
För övrigt ett tråkigt lopp, hände inte ett dugg av värde
Resultatet samma som kvalet
Användarens profilbild
Slasher
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Slasher »

ja, det här var inte så spännande. Lite trist att di röde är så mycket snabbare än alla andra. Kul att se att Ville fått lite fart i alla fall!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Maestro :up: :up:
Rubens :up: :up:
Ralf :up: (men måste han se så sur ut efter loppet?)
Montoya :down: ("den nye Senna" visade sin car-control)
Button :up: :up:
Coulthard :down: :down: (varvad av Schumi. Pinsamt)
Villeneuve :up:
Trulli :down: :down: (För hans egen skull hoppas jag han har en bra ursäkt på lager)
Räkan :up: (var starkare än DC hela helgen, synd att han fick bryta)

Annars måste jag säga att det här var det klart tråkigaste loppet på mycket länge. Man somnade ju nästan :zz:
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Klaga inte på DC med mopedmotor slår man inte Ferrari/BMW
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ett jävla tjat om Mercedesmotorn. Tror nog att Mercedes själva snart ledsnar på att få ta all skit för att det går åt h-e för McLaren. Bilen verkar kass i övrigt också.

Tärnström
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

En liten summering av loppet :zz: Ibland är F1 världens tråkigaste sport.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

De tidigare loppen i år har varit ganska kul, speciellt de två första, men det här var verkligen ett bottennapp - jag tror jag gör nåt spännande och går ut och tittar på när gräset växer... Jag skulle iallafall inte sörja om Imola förvann ifrån kalendern.

DC verkade klart blek, tillsammans med Trulli. Montoya var inte heller på topp, men jag har svårt att se att han placeringsmässigt skulle ha kunnat varit högre upp, med tanke på att Ralf körde om Rubens i starten. Men kanske han hade kunnat komma om Ralf i samband med depåstoppen, om han varit riktigt på topp.

Var Räkan förresten på en enstoppare? Till skillnad ifrån de andra verkade de pytsa i ganska mycket soppa i hans kärra, om de nu inte hade något problem med tankningen . Men han hade nog inte tagit sig förbi Montoya iallafall, även om han varit på en enstoppare. Vad hade han för fel på bilen förresten?

JT: Du har ofta påstått att även Mac-chassit är uselt, vad grundar du det på? Vad jag läst verkar förarna och andra i och kring stallet vara klart positiva till chassit, men jag kanske har missat något? Att den är lite vinglig vid inbromsningar ibland, kan ju även bero på att man har lite vinge för att inte bli förbiblåsta på rakorna, och eventuellt kunna blåsa förbi själva. På chassi- och aerodynamik-banor som i Valencia och i Barcelona har de ju på träning stått sig väl mot iallafall Williams, så det borde väl tyda på ett klart bra chassi, men tämligen usel motor? Vi får dock se om två veckor hur de står sig när det gäller också...

Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Avgassystemet gick sönder på Kimis bil vilket gjorde att dom heta avgasserna grillade hjulupphängningen. Räkan fick order att avbryta loppet innan en olycka skulle ha inträffat.
Hansson
Inlägg: 71
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Malmö

Inlägg av Hansson »

Hansson
Inlägg: 71
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Malmö

Inlägg av Hansson »

Jag fick för mig att dom inte bytade däcken vid Kimi´s depå stop, jag tyckte att de däcken som han körde ut på från depån var nästan helt nedslitna, stämmer det?
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Tror varken Räkans eller DCs däck byttes vid abndra depåstoppet.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Montoya: den nye Alesi???
Bild
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Barrichello är inte så glad på Irv.

Question: What was the sign that you made after you got past the Jaguar?
Rubens Barrichello: Just told him to go to hell. It's so silly. He's the one that talks so much in briefings blah blah blah blah and then he holds me up for three quarters of a lap. He let Ralf by in a nice way, he could have let me by in the same place but then he came in and stayed in for another five or six corners so I just found it was silly, that's all. He's getting old anyway!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

AF1, jag vet inte om jag har påstått att jag VET att chassit inte funkar som det ska. Jag tycker bara att det finns tecken på att motorn inte är så kass som alla säger. Visst, den är säkert inte i klass med Ferrari och BMW men den borde inte vara så dålig att den enbart är att beskylla för att Coulthard blir varvad av Ferrari. Kolla på sektortider och hastigheter på Interlagos - Räkan hade högsta topphastigheten i sektor 3 i loppet. Där kan vi tala om ett hästkrafttest. Och inte var det för att de hade plockat bort all downforce på bilen heller, det tyder inte tiderna i de övriga sektorerna på.

Jag är inte den ende som anser att sektor 3 utgör ett bra kriterie för hur stark en motor är. Även Karl Ludvigssen använde den sektorn i sin analys av förra säsongens motorer. Om nu Räkan har en så pass hög topphastighet på ett avsnitt som inte ställer så stora krav på chassit, ja vad ska man då dra för slutsats? En annan faktor som talar för att McLaren har problem med chassit är att Coulthard har så förbålt svårt att hitta bra inställningar. Han är ju känd för att vara väldigt krävande vad gäller bilens inställnignar för att öht kunna prestera. Det var länge sedan vi såg Coulthard ha sådana problem som han har haft i år.

Dessutom var förarna en aning skeptiska, om jag inte minns fel, efter de första provkörningarna av bilen även om deras uttalanden var mer positiva efter ett tag.

En intressant faktor är ju däcken. Williams och McLaren har ju helt olika lösningar vad gäller noskon och framvinge. Man kan spekulera (enda anledningen till att forumet behövs enligt min mening) i att Williams och McLAren ställer helt olika krav på Michelin vad gäller däckens prestanda. I nuläget råder väl inget tvivel om vilket stall Michelin lyssnar till.

Så illa som Coulthards bil gick, och det bygger jag på tv-bilderna, det kan inte enbart skyllas på motorn. Även om en risig motor kan tvinga ett stall att kompromissa bort aerodynamiska fördelar tror jag inte att det är orsaken till Coulthards dåliga insatser.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Coulthards kommentar efter racet.

"I really lacked grip throughout the race. At the start I had a lot of understeer which took some time to clear and then the rear began to slide. We dropped some wing for the race to increase speed but it didn't really help. I extracted the maximum I could from the car but we just couldn't keep up."

Spelar tydligen ingen roll - myclet vinge, eller lite vinge. Det är lika dåligt grepp ändå.

Motor eller chassi?

Svaret är väl att det är ett paket. Jag tycker bara att det är lite ensidigt tjat om att det bara är motorn det är fel på.

Tärnström
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Spanien kommer visa om McLaren har bra chassi eller ej :saucy:

Men nog har de plockat bort downforce för att kunna hänga med.
Att McLaren skulle ha bra toppfart verkar underligt, för på kvalet låg de ju nästan sämst till på den punkten.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vid mållinjen uppmättes Räikkönen till denhögsta toppfarten, 324 km/h, samt den tredje bästa tiden i den tredje sektorn. Jag talar Interlagos. Hur det gick på Imola vad gäller topphastigheter har jag ingen aning om.

Tärnström
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-04-14 18:46, JTarnstrom wrote:
Coulthards kommentar efter racet.

"I really lacked grip throughout the race. [...] . We dropped some wing for the race to increase speed [...]"
Det där betyder väl bara att de hade lite vinge genom hela racet, för att få topspeed, inte att de ändrade vinge mitt i loppet, eller hur? Så det kan ju mycket väl vara anledningen till att DC:s bil inte direkt såg superstabil ut.

Med väldigt lite vinge brukar ju topphastigheten stiga* betydligt på hyfsat långa rakor, så det är ju inte så konstigt att de är snabb i slutet på rakorna. Många stall som haft problem att hänga med brukar ju köra det där tricket, bl.a. Arrows har ju genom åren haft väldigt höga topphastigheter på vissa banor, trots undermåliga motorer, liksom BAR och andra. Men usla varvtider.

* Det aerodynamiska motståndet består av två delar, dels ett "nollmotstånd" och dels ett inducerat motstånd som beror på lyftkraften. Det senare är ungefär proportionellt mot kvadraten av lyftkraften. Så om man dubblerar lyftkraften 4-faldigas det inducerade motståndet.
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Men snart är det dax för helgens höjdpunkt. 15 förare innom en sekund på warmup. :guitar: :rock:

_________________
Inte jag heller!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JBS den 2002-04-14 19:32 ]</font>
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

McLaren hade väl bara 301km/h ner till Riavzza, medans JPM och MS hade 309km/h respektive 308km/h.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Ett riktigt bottennapp köracing på absolut lägsta nivå med rejält tilltagna säkerhetsluckor nej tacka vet jag standarvagnsracin :crie:
Föresten var det bara jag som tyckte att Michael Schumacher satte snabbaste varv när det var gulflagg?
Flatspot
Inlägg: 196
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Flatspot »

Ja..det gjorde han faktiskt..=)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nej, han satte flera stycken i rad under gulflagg. Han hade väl glömt bort vad de betydde och trodde han fick en uppmaning om att öka.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Mitt inledande nej var alltså ett svar på Salos fråga om det var bara han...
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Så det är okej att ligga på max när det är gulflagg?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Beror väl på vem det är...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu behöver vi inte fundera längre, RD har klargjort(?) vad som är fel:
Team principal Ron Dennis also commented on the day's event. "Our lack of pace is a direct reflection of those elements of the package, which are not where they need to be," he said.

Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Aha ok tänkte inte på det?