2002 SAN MARINO GRAND PRIX
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
SCHEDULE OF PRESS CONFERENCES ORGANISED BY THE FIA
2002 SAN MARINO GRAND PRIX
DATE
TIME
DRIVER / TEAM MEMBER
THURSDAY 11 APRIL
15.00
RUBENS BARRICHELLO (FERRARI)
GIANCARLO FISICHELLA (JORDAN)
JUAN PABLO MONTOYA (WILLIAMS)
MICHAEL SCHUMACHER (FERRARI)
JARNO TRULLI (RENAULT)
------------------------------------------------------------
Redan på presskonferensen före loppet så kan det bli hårda ord mellan deltagarna. Hela högen har väl för vana att buffla med Maestro Det krävs nog att ZZ är redo att kunna kliva in och försvara sin röde vän
2002 SAN MARINO GRAND PRIX
DATE
TIME
DRIVER / TEAM MEMBER
THURSDAY 11 APRIL
15.00
RUBENS BARRICHELLO (FERRARI)
GIANCARLO FISICHELLA (JORDAN)
JUAN PABLO MONTOYA (WILLIAMS)
MICHAEL SCHUMACHER (FERRARI)
JARNO TRULLI (RENAULT)
------------------------------------------------------------
Redan på presskonferensen före loppet så kan det bli hårda ord mellan deltagarna. Hela högen har väl för vana att buffla med Maestro Det krävs nog att ZZ är redo att kunna kliva in och försvara sin röde vän
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
FRIDAY 12 APRIL
15.00
EDDIE IRVINE (JAGUAR)
OLIVIER PANIS (BAR)
MIKA SALO (TOYOTA)
GIANCARLO MINARDI (MINARDI)
DAVID RICHARDS (BAR)
JEAN TODT (FERRARI)
--------------------------------------------------
På fredagen är det lite annat folk som får ha pratstunden med pressen. Och på lördagen kommer ju DC och Kimmi vara med tillsammans med ville efter kvalet på presskonferensen när de tre snabbaste skall berätta hur det gick till.
Och sen blir det ju JPM som får sitta i mitten på söndagen och berätta om sina läckra omkörningar
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-04-08 17:28 ]</font>
15.00
EDDIE IRVINE (JAGUAR)
OLIVIER PANIS (BAR)
MIKA SALO (TOYOTA)
GIANCARLO MINARDI (MINARDI)
DAVID RICHARDS (BAR)
JEAN TODT (FERRARI)
--------------------------------------------------
På fredagen är det lite annat folk som får ha pratstunden med pressen. Och på lördagen kommer ju DC och Kimmi vara med tillsammans med ville efter kvalet på presskonferensen när de tre snabbaste skall berätta hur det gick till.
Och sen blir det ju JPM som får sitta i mitten på söndagen och berätta om sina läckra omkörningar
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-04-08 17:28 ]</font>
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Ängelholm
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
Nisse
Du har rätt om en sak... han kommer ha läckra omkörningar att prata om... men bara för att han i starten gör något fatalt misstag, så han tvingas i depå och sedan har många "läckra" omkörningar om arrows, minardi ,mclaren och andra mindre betydelsefulla stallOch sen blir det ju JPM som får sitta i mitten på söndagen och berätta om sina läckra omkörningar
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Självklart ska vi detOn 2002-04-08 22:03, PeppeF1 wrote:
Lucky och Cheev, kom nu ihåg att häckla herrar Pastis och zzkumilover riktigt mycket på hemvägen!
Jag ska hitta en CD med låten Montoyas fanclub har gjort och sen ska den gå för jämnan i bilen hela vägen från Imola till Stockholm
Och så ska jag sitta och säga "you know" efter varje mening också
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jag minns mycket väl färgen som ZZ hade när han funderade på hur han skulle krydda sin Ferrarikepa. När [Coulthard] hade snurrat upp Schummi i regnloppet 2001 på InterlagosOn 2002-04-08 22:34, Pastis wrote:
Precis Cina
Det blir dubbelt rött på Imola! Och zz och jag kommer att flyga hem medan speciellt LS1 kommer att ångra att han valde oss som sitt resesällskap. Cheevan är ju en gammal Ferrar-vän, även om han inte är det nu.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-04-08 22:45 ]</font>
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Maestro
Rubens
Ralf (men måste han se så sur ut efter loppet?)
Montoya ("den nye Senna" visade sin car-control)
Button
Coulthard (varvad av Schumi. Pinsamt)
Villeneuve
Trulli (För hans egen skull hoppas jag han har en bra ursäkt på lager)
Räkan (var starkare än DC hela helgen, synd att han fick bryta)
Annars måste jag säga att det här var det klart tråkigaste loppet på mycket länge. Man somnade ju nästan
Rubens
Ralf (men måste han se så sur ut efter loppet?)
Montoya ("den nye Senna" visade sin car-control)
Button
Coulthard (varvad av Schumi. Pinsamt)
Villeneuve
Trulli (För hans egen skull hoppas jag han har en bra ursäkt på lager)
Räkan (var starkare än DC hela helgen, synd att han fick bryta)
Annars måste jag säga att det här var det klart tråkigaste loppet på mycket länge. Man somnade ju nästan
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De tidigare loppen i år har varit ganska kul, speciellt de två första, men det här var verkligen ett bottennapp - jag tror jag gör nåt spännande och går ut och tittar på när gräset växer... Jag skulle iallafall inte sörja om Imola förvann ifrån kalendern.
DC verkade klart blek, tillsammans med Trulli. Montoya var inte heller på topp, men jag har svårt att se att han placeringsmässigt skulle ha kunnat varit högre upp, med tanke på att Ralf körde om Rubens i starten. Men kanske han hade kunnat komma om Ralf i samband med depåstoppen, om han varit riktigt på topp.
Var Räkan förresten på en enstoppare? Till skillnad ifrån de andra verkade de pytsa i ganska mycket soppa i hans kärra, om de nu inte hade något problem med tankningen . Men han hade nog inte tagit sig förbi Montoya iallafall, även om han varit på en enstoppare. Vad hade han för fel på bilen förresten?
JT: Du har ofta påstått att även Mac-chassit är uselt, vad grundar du det på? Vad jag läst verkar förarna och andra i och kring stallet vara klart positiva till chassit, men jag kanske har missat något? Att den är lite vinglig vid inbromsningar ibland, kan ju även bero på att man har lite vinge för att inte bli förbiblåsta på rakorna, och eventuellt kunna blåsa förbi själva. På chassi- och aerodynamik-banor som i Valencia och i Barcelona har de ju på träning stått sig väl mot iallafall Williams, så det borde väl tyda på ett klart bra chassi, men tämligen usel motor? Vi får dock se om två veckor hur de står sig när det gäller också...
DC verkade klart blek, tillsammans med Trulli. Montoya var inte heller på topp, men jag har svårt att se att han placeringsmässigt skulle ha kunnat varit högre upp, med tanke på att Ralf körde om Rubens i starten. Men kanske han hade kunnat komma om Ralf i samband med depåstoppen, om han varit riktigt på topp.
Var Räkan förresten på en enstoppare? Till skillnad ifrån de andra verkade de pytsa i ganska mycket soppa i hans kärra, om de nu inte hade något problem med tankningen . Men han hade nog inte tagit sig förbi Montoya iallafall, även om han varit på en enstoppare. Vad hade han för fel på bilen förresten?
JT: Du har ofta påstått att även Mac-chassit är uselt, vad grundar du det på? Vad jag läst verkar förarna och andra i och kring stallet vara klart positiva till chassit, men jag kanske har missat något? Att den är lite vinglig vid inbromsningar ibland, kan ju även bero på att man har lite vinge för att inte bli förbiblåsta på rakorna, och eventuellt kunna blåsa förbi själva. På chassi- och aerodynamik-banor som i Valencia och i Barcelona har de ju på träning stått sig väl mot iallafall Williams, så det borde väl tyda på ett klart bra chassi, men tämligen usel motor? Vi får dock se om två veckor hur de står sig när det gäller också...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Barrichello är inte så glad på Irv.
Question: What was the sign that you made after you got past the Jaguar?
Rubens Barrichello: Just told him to go to hell. It's so silly. He's the one that talks so much in briefings blah blah blah blah and then he holds me up for three quarters of a lap. He let Ralf by in a nice way, he could have let me by in the same place but then he came in and stayed in for another five or six corners so I just found it was silly, that's all. He's getting old anyway!
Question: What was the sign that you made after you got past the Jaguar?
Rubens Barrichello: Just told him to go to hell. It's so silly. He's the one that talks so much in briefings blah blah blah blah and then he holds me up for three quarters of a lap. He let Ralf by in a nice way, he could have let me by in the same place but then he came in and stayed in for another five or six corners so I just found it was silly, that's all. He's getting old anyway!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
AF1, jag vet inte om jag har påstått att jag VET att chassit inte funkar som det ska. Jag tycker bara att det finns tecken på att motorn inte är så kass som alla säger. Visst, den är säkert inte i klass med Ferrari och BMW men den borde inte vara så dålig att den enbart är att beskylla för att Coulthard blir varvad av Ferrari. Kolla på sektortider och hastigheter på Interlagos - Räkan hade högsta topphastigheten i sektor 3 i loppet. Där kan vi tala om ett hästkrafttest. Och inte var det för att de hade plockat bort all downforce på bilen heller, det tyder inte tiderna i de övriga sektorerna på.
Jag är inte den ende som anser att sektor 3 utgör ett bra kriterie för hur stark en motor är. Även Karl Ludvigssen använde den sektorn i sin analys av förra säsongens motorer. Om nu Räkan har en så pass hög topphastighet på ett avsnitt som inte ställer så stora krav på chassit, ja vad ska man då dra för slutsats? En annan faktor som talar för att McLaren har problem med chassit är att Coulthard har så förbålt svårt att hitta bra inställningar. Han är ju känd för att vara väldigt krävande vad gäller bilens inställnignar för att öht kunna prestera. Det var länge sedan vi såg Coulthard ha sådana problem som han har haft i år.
Dessutom var förarna en aning skeptiska, om jag inte minns fel, efter de första provkörningarna av bilen även om deras uttalanden var mer positiva efter ett tag.
En intressant faktor är ju däcken. Williams och McLaren har ju helt olika lösningar vad gäller noskon och framvinge. Man kan spekulera (enda anledningen till att forumet behövs enligt min mening) i att Williams och McLAren ställer helt olika krav på Michelin vad gäller däckens prestanda. I nuläget råder väl inget tvivel om vilket stall Michelin lyssnar till.
Så illa som Coulthards bil gick, och det bygger jag på tv-bilderna, det kan inte enbart skyllas på motorn. Även om en risig motor kan tvinga ett stall att kompromissa bort aerodynamiska fördelar tror jag inte att det är orsaken till Coulthards dåliga insatser.
Tärnström
Jag är inte den ende som anser att sektor 3 utgör ett bra kriterie för hur stark en motor är. Även Karl Ludvigssen använde den sektorn i sin analys av förra säsongens motorer. Om nu Räkan har en så pass hög topphastighet på ett avsnitt som inte ställer så stora krav på chassit, ja vad ska man då dra för slutsats? En annan faktor som talar för att McLaren har problem med chassit är att Coulthard har så förbålt svårt att hitta bra inställningar. Han är ju känd för att vara väldigt krävande vad gäller bilens inställnignar för att öht kunna prestera. Det var länge sedan vi såg Coulthard ha sådana problem som han har haft i år.
Dessutom var förarna en aning skeptiska, om jag inte minns fel, efter de första provkörningarna av bilen även om deras uttalanden var mer positiva efter ett tag.
En intressant faktor är ju däcken. Williams och McLaren har ju helt olika lösningar vad gäller noskon och framvinge. Man kan spekulera (enda anledningen till att forumet behövs enligt min mening) i att Williams och McLAren ställer helt olika krav på Michelin vad gäller däckens prestanda. I nuläget råder väl inget tvivel om vilket stall Michelin lyssnar till.
Så illa som Coulthards bil gick, och det bygger jag på tv-bilderna, det kan inte enbart skyllas på motorn. Även om en risig motor kan tvinga ett stall att kompromissa bort aerodynamiska fördelar tror jag inte att det är orsaken till Coulthards dåliga insatser.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Coulthards kommentar efter racet.
"I really lacked grip throughout the race. At the start I had a lot of understeer which took some time to clear and then the rear began to slide. We dropped some wing for the race to increase speed but it didn't really help. I extracted the maximum I could from the car but we just couldn't keep up."
Spelar tydligen ingen roll - myclet vinge, eller lite vinge. Det är lika dåligt grepp ändå.
Motor eller chassi?
Svaret är väl att det är ett paket. Jag tycker bara att det är lite ensidigt tjat om att det bara är motorn det är fel på.
Tärnström
"I really lacked grip throughout the race. At the start I had a lot of understeer which took some time to clear and then the rear began to slide. We dropped some wing for the race to increase speed but it didn't really help. I extracted the maximum I could from the car but we just couldn't keep up."
Spelar tydligen ingen roll - myclet vinge, eller lite vinge. Det är lika dåligt grepp ändå.
Motor eller chassi?
Svaret är väl att det är ett paket. Jag tycker bara att det är lite ensidigt tjat om att det bara är motorn det är fel på.
Tärnström
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det där betyder väl bara att de hade lite vinge genom hela racet, för att få topspeed, inte att de ändrade vinge mitt i loppet, eller hur? Så det kan ju mycket väl vara anledningen till att DC:s bil inte direkt såg superstabil ut.On 2002-04-14 18:46, JTarnstrom wrote:
Coulthards kommentar efter racet.
"I really lacked grip throughout the race. [...] . We dropped some wing for the race to increase speed [...]"
Med väldigt lite vinge brukar ju topphastigheten stiga* betydligt på hyfsat långa rakor, så det är ju inte så konstigt att de är snabb i slutet på rakorna. Många stall som haft problem att hänga med brukar ju köra det där tricket, bl.a. Arrows har ju genom åren haft väldigt höga topphastigheter på vissa banor, trots undermåliga motorer, liksom BAR och andra. Men usla varvtider.
* Det aerodynamiska motståndet består av två delar, dels ett "nollmotstånd" och dels ett inducerat motstånd som beror på lyftkraften. Det senare är ungefär proportionellt mot kvadraten av lyftkraften. Så om man dubblerar lyftkraften 4-faldigas det inducerade motståndet.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm