Nova sänder ikväll ett program om ändvivelströmmar
Är ett problem inom flygteknik egentligen, men kan
väl vara intressant ändå.
Ändvirvelströmmar
-
Det finns en del rätt häftiga filmer om ändvirvelströmmar. En där man bl.a. försöker mäta dem och deras effekt efter en 747:a, med ett lite för litet flygplan, varpå flygplanet bakom ramlar omkring som ett löv. Det är därför som det inte alltid är så lönande med riktigt stora flygplan, eftersom det i rusningstrafik innebär att bakomvarande flygplan måste vänta väldigt länge innan de kan starta och då har man inte tjänat s[ mycket i just aspekten att få iväg så många människor som möjligt på en timme ifrån en viss bana.
Men sedan finns det ju även positiva aspekter som t.ex. fåglar utnyttjar genom att flyga i V-formation. Det vet jag att några fransmän inom Airbusindustrin som jag jobbbat med höll på att simulera för några år sedan. Men det är inte helt lätt att ligga exakt rätt och kan bli lite farligt samt obehagligt om man ligger fel. Om en fågel ligger fel kan han bara flaxa till lite extra och kompensera, vilket inte är så lätt med ett stelvingat flygplan. Dessutom gör det ju inte så mycket om en fågel helt plötsligt rollar 90 grader, men jag tror inte flygplanspassagerarna skulle uppskatta det så mycket... Troligen inte flygplanets struktur heller.
Men sedan finns det ju även positiva aspekter som t.ex. fåglar utnyttjar genom att flyga i V-formation. Det vet jag att några fransmän inom Airbusindustrin som jag jobbbat med höll på att simulera för några år sedan. Men det är inte helt lätt att ligga exakt rätt och kan bli lite farligt samt obehagligt om man ligger fel. Om en fågel ligger fel kan han bara flaxa till lite extra och kompensera, vilket inte är så lätt med ett stelvingat flygplan. Dessutom gör det ju inte så mycket om en fågel helt plötsligt rollar 90 grader, men jag tror inte flygplanspassagerarna skulle uppskatta det så mycket... Troligen inte flygplanets struktur heller.
-
-
-
-