SÄNDNINGEN CANADAÄR DET BARA JAG SOM HAR PROBLEM MED VIASAT

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jacob

SÄNDNINGEN CANADAÄR DET BARA JAG SOM HAR PROBLEM MED VIASAT

Inlägg av Jacob »

Fan aå dålig sändingen är på TV 6 nu!!!
Är det bara jag som har problem eller???
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
GPWC

Re: SÄNDNINGEN CANADAÄR DET BARA JAG SOM HAR PROBLEM MED VI

Inlägg av GPWC »

Jacob skrev: Är det bara jag som har problem eller???
Ja.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag hade också problem. Det stod i Tv-tablån att dom skulle sända F1 från Kanada men det dom visade var nog ett gammalt champcarlopp.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag hade oavbrutet problem med ljud som kom före bilden. Men det var säkert fel på min tv.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Hur många Herz är den på? Man ska akta sig för att köpa snikmodeller.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

ANFRAN skrev:Jag hade oavbrutet problem med ljud som kom före bilden.
Lika här!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Har det inte varit så länge? Det är störigt när bilderna ligger flera sekunder efter.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cuscino skrev:
ANFRAN skrev:Jag hade oavbrutet problem med ljud som kom före bilden.
Lika här!
Det är inget nytt angående Viakass. Samma sak hände under kvalificeringen och har hänt tidigare. Ser via satellit om någon undrar, men det bör vara samma i alla distributionkanaler.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ska vi bilda enad front på namninsamling.com? ;)
jAsO

Inlägg av jAsO »

ANFRAN skrev:Jag hade oavbrutet problem med ljud som kom före bilden. Men det var säkert fel på min tv.
Är det en myt att detta är avsiktligt för att kommentatorerna ska framstå som kvickare i sina iaktagelser?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

jAsO skrev:
ANFRAN skrev:Jag hade oavbrutet problem med ljud som kom före bilden. Men det var säkert fel på min tv.
Är det en myt att detta är avsiktligt för att kommentatorerna ska framstå som kvickare i sina iaktagelser?
Ja det är en myt. Det handlar om klantiga och ointresserade tekniker hos Viakass som inte bryr sig.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Sedan är bilden väldigt dålig också. Dom verkar köpa den lägsta bitrate(heter det så?) som är tillgänglig.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Samma visa denna gång, bild och ljud osynkat under presskonferensen. Tyskar och italienare är vana vid sådant, men vi som inte dubbar TV-program och filmer vill slippa sådant!
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

hur mycket? Det var läppsynk när det lämnade Viasat. Kan vara något med boxen kanske?

JB
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

I så fall var det samma fel på min box... det var flera sekunders fördröjning mellan ljud och bild på presskonferensen.
Jag märkte däremot inget synkproblem under själva kvalet men då är jag inte lika känslig för sånt .
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Bild o ljud från banan kommer på samma länk från samma satellit det var i sådant fall amerikanerna som gjorde fel..

JB
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Aha, det är Bush fel! :D

Du får se till att grodorna gör rätt nästa gång, för trots att det egentligen är ett skitfel, så är det satans irriterade. Vi svenska är som sagt vana vid att läppar och ljud är samspelta.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det har varit synkproblem även tidigare om än inte så illa som det har varit under Kanada och USA. Dels att ljudet inte är läppsynkat på presskonferenserna och dels att Blomman och Eje ligger så jäkla långt före att man redan innan man har sett biljäkeln gå över mållinjen vet om föraren har tagit pole eller inte.

Det är inte en myt att man fördröjer bilden med några tiondelar för att kommentatorerna ska låta mera på, det är ett faktum, men så på att man faktiskt ligger före händelserna i bild, det vill garanterat ingen kommentator vara. Det handlar enbart om dåliga tekniker som inte bryr sig.

Att ljudet är så jäkla ur synk på presskonferenserna i USA är även det ett tecken på att något inte funkar på tekniksidan hos Viasat - för hur fasen kan det hända igen? Var det ingen på Viasat som såg eländet i Kanada? Är det ingen som i så fall har tänkt på att felsöka skiten och hitta en lösning? Det är möjligt att problemet beror på att Viasat betalar sina tekniker för dåligt men i det här fallet skulle jag vilja påstå att varenda krona som teknikerna på Viasat får i lön är en krona för mycket.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Razor skrev:I så fall var det samma fel på min box... det var flera sekunders fördröjning mellan ljud och bild på presskonferensen.
Jag märkte däremot inget synkproblem under själva kvalet men då är jag inte lika känslig för sånt .
Samma fel här också... jag minns också att jag reagerade på nåt under Kanada-loppet (jag minns inte vad det var) som Blomman och Eje kommenterade nån sekund innan det visades i bild, troligen också beroende på synkproblemen :down:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ja, det är verkligen irriterande med att kommentarorsrösten ligger före och kommenterar utgången av ett omkörningsförsök som man precis ser inledningen av.

Jag märkte förresten samma sak när jag kollade på friidrotten på TV4 igår. Där var det ännu värre att höra om höjdhoppare som rev redan när de var på väg fram mot höjdhopparställnigen. Men det fixades till rätt snart, även om det hade en glidande tendens efter ett tag igen.
Senast redigerad av AndersF1 den sön jun 17, 2007 12:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Satt och googlade lite och det ser ut som om osynkat ljud blir allt vanligare. Ljud och bild far fram över olika länkar hit och dit och ingen verkar ha någon koll - men det innebär ju inte att teknikerna på Viasat ska behöva sitta som frågetecken för det. Det är förvånande om man inte har tillgång till den signal som når tittarna som en referens och den signalen bör man ju också titta på för att veta att allt är som det ska. Sedan tycker ju jag att problemen med ljudet drabbar F1 mer än andra sändningar som jag tittar på från Viasat. Har sällan upplevt att Nascar, boxning eller IRL har dessa problem.

Tärnström

GMD

Inlägg av GMD »

Vill bara tillägga att brittiska ITV's sändningar från Kanda INTE led av samma problem.
Användarens profilbild
Nirak

Inlägg av Nirak »

Jag har ett bra alternativ för er som är irriterade på Viasats sändningar. Ladda ner TVU-player och titta på SpeedTV's och Fox sändningar. Jag har börjat använda dem för att titta på kvalen eftersom jag inte har kabel TV, och jag är jättenöjd. Kommentatorerna vet vad dom pratar om och man får intervjuer dessutom.=)

http://www.download.com/3000-2194_4-10652166.html
Sen är det bara att installera och börja titta. Leta efter kanalen 53060- Wheels för kvalen.
Jag har inte sett något av loppen på TVU, men tydligen sänds de på Fox. Det finns en Fox News (kanal 10096) inlagd också, och jag hoppas att loppen går på just den.
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

GMD skrev:Vill bara tillägga att brittiska ITV's sändningar från Kanda INTE led av samma problem.
Om ITV skulle ha samma problem skulle det garantera generera årtiondets längsta tråd på Autosports forum.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nirak skrev:Jag har ett bra alternativ för er som är irriterade på Viasats sändningar. Ladda ner TVU-player och titta på SpeedTV's och Fox sändningar. Jag har börjat använda dem för att titta på kvalen eftersom jag inte har kabel TV, och jag är jättenöjd. Kommentatorerna vet vad dom pratar om och man får intervjuer dessutom.=)

http://www.download.com/3000-2194_4-10652166.html
Sen är det bara att installera och börja titta. Leta efter kanalen 53060- Wheels för kvalen.
Jag har inte sett något av loppen på TVU, men tydligen sänds de på Fox. Det finns en Fox News (kanal 10096) inlagd också, och jag hoppas att loppen går på just den.
Låter som ett alternativ men jag vill påpeka att Blomman och Eje vet vad de pratar om...

Tärnström

Användarens profilbild
Nirak

Inlägg av Nirak »

Jo, Blomman och Eje vet absolut vad dom pratar om. Med min kommentar om att SpeedTVs kommentatorer också gör det ville jag bara säga just det.
Så för att sammanfatta; både Blomman, Ejje och SpeedTVs kommentatorer vet vad de pratar om *s*
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

JTarnstrom skrev:Det har varit synkproblem även tidigare om än inte så illa som det har varit under Kanada och USA. Dels att ljudet inte är läppsynkat på presskonferenserna och dels att Blomman och Eje ligger så jäkla långt före att man redan innan man har sett biljäkeln gå över mållinjen vet om föraren har tagit pole eller inte.

Det är inte en myt att man fördröjer bilden med några tiondelar för att kommentatorerna ska låta mera på, det är ett faktum, men så på att man faktiskt ligger före händelserna i bild, det vill garanterat ingen kommentator vara. Det handlar enbart om dåliga tekniker som inte bryr sig.

Att ljudet är så jäkla ur synk på presskonferenserna i USA är även det ett tecken på att något inte funkar på tekniksidan hos Viasat - för hur fasen kan det hända igen? Var det ingen på Viasat som såg eländet i Kanada? Är det ingen som i så fall har tänkt på att felsöka skiten och hitta en lösning? Det är möjligt att problemet beror på att Viasat betalar sina tekniker för dåligt men i det här fallet skulle jag vilja påstå att varenda krona som teknikerna på Viasat får i lön är en krona för mycket.

Tärnström
I vanlig ordning någon som verkar veta mer än jag om hur det är på Viasat, trots att jag jobbar där. Jag är medveten om vissa brister, men att vi med flit skulle fördröja ljudet? Vi behöver inte det förra att "vara på". Hur vet du att felet låg hos Viasat? Du får gärna vara irrterad men häv inte ur dej saker du inte vet något om.

JB
Gösta

Inlägg av Gösta »

Så lugn och fin nu JB!

Gnällkärringar finns överallt. Människor har en förmåga att leta fel. Letar man så hittar man, men de flesta av oss njuter fullt ut av era emminenta sändningar.

:up: :up: :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag är nöjd och hade inga problem med sändningen. Till och med Nicos nationalitet hördes "loud & clear"...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Som sagt, idag funkade ljud och bild bra ihop! Nu hoppas jag på samma succé från Frankrike. :up:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Blomman skrev:
JTarnstrom skrev:Det har varit synkproblem även tidigare om än inte så illa som det har varit under Kanada och USA. Dels att ljudet inte är läppsynkat på presskonferenserna och dels att Blomman och Eje ligger så jäkla långt före att man redan innan man har sett biljäkeln gå över mållinjen vet om föraren har tagit pole eller inte.

Tärnström
I vanlig ordning någon som verkar veta mer än jag om hur det är på Viasat, trots att jag jobbar där. Jag är medveten om vissa brister, men att vi med flit skulle fördröja ljudet? Vi behöver inte det förra att "vara på". Hur vet du att felet låg hos Viasat? Du får gärna vara irrterad men häv inte ur dej saker du inte vet något om.

JB
Ja, jag vet inte hur ni gör och om ni inte förskjuter bilden för att låta mer på så är det säkert så. Om det hade varit så, ser inte jag det som något negativt. Jag har ingen kritik att rikta mot det i sig. Jag vet dock att det är förekommer. Har gjort det själv och vet andra som har utnyttjat den möjligheten.

Om vi bortser från de få detaljer i mitt inlägg som är spekulativa, och möjligen felaktiga, så kvarstår faktum att ljudet har varit erbarmligt. När påföljande program på samma kanal är i synk så är det knappast min kabelleverantör som strular. Om det är amerikanerna som har gjort fel så fritar ju inte det Viasat från ansvar att påtala det. Att döma av dina kommentarer på kritik om synkfelen på annat forum har jag dragit slutsatsen att teknikerna inte har vetat vad problemet beror på, eller ens varit medvetna om att det har förekommit.

Jag är dock jäkligt tacksam för att det fungerade bra idag - vilket får mig att undra vem som har rättat till felet. Var det Viasat som gjorde något? Det kan väl du svara på, Blomman. Så vet vi och slipper spekulera.

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Blomman skrev:

Tärnström

JB
Gör som oss andra, Blomman, kör den jäveln av banan vid nästa 5papp. :D
/DVS - De Värsta Syndarna
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Såg senaste loppet på Skysport2, med italienska kommentatorer och jag måste nog säga att man saknade tviasats sänding. Mycket på grund av ett obegripligt språk men dom envisades med att i princip inte ha något motorljud/banljud alls under kval och lopp. Jag såg dock inte presskonfan, så jag vet inte om deras sänding led av samma tidsfördröjning på ljudet.
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Något jag känner som ett irritationsmoment under F1 sändningarna är den låga volymen på ljudet under själva sändningen. När det sen blir reklam får man vara med med fjärrkontrollen för att sänka volymen snabbt som tusan för att slippa bli döv eller väcka små barn som sover.
Under presskonferenserna är det ännu värre då man får höja volymen rejält för att kunna höra vad de har att säga.

Som tur är hör man på Blomman att det börjar bli dags för reklam när han i snabb takt rabblar upp vilka som ligger top10! :wink: :D

Och problemen med synkning av bild/ljud har även funnits via min parabol.
¨°º© woodi ©º°¨
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Woodi,

det är en baggis för tv-kanalerna att justera ljudnivån på reklaminslagen. Reklamspotarna är som regel så komprimerade att om man lägger dem på samma medelnivå som programmen så upplevs de som störande höga. Allt fler kanaler har börjat sänka nivån på reklamspotarna.

Tärnström

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Sami skrev:Såg senaste loppet på Skysport2, med italienska kommentatorer och jag måste nog säga att man saknade tviasats sänding. Mycket på grund av ett obegripligt språk men dom envisades med att i princip inte ha något motorljud/banljud alls under kval och lopp. Jag såg dock inte presskonfan, så jag vet inte om deras sänding led av samma tidsfördröjning på ljudet.
Sänds 5-papp på Skysports :o

Kanske inte, men jag läste inlägget innan lite trött...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

bilderna var från F1. Vad dom refererade vet jag inte. Möjligen var det 5 pappen? Dock så var det någon italienare som med extremt usel engelska stack en mick i ansiktet på Ron Dennis och yrade om att nu när Alonso leder VM hur ska ni agera? Ron Dennis förstod inte frågan och det gjorde inte jag heller. Pinsamt yrigt var det hela.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Woodi,

det är en baggis för tv-kanalerna att justera ljudnivån på reklaminslagen. Reklamspotarna är som regel så komprimerade att om man lägger dem på samma medelnivå som programmen så upplevs de som störande höga. Allt fler kanaler har börjat sänka nivån på reklamspotarna.

Tärnström
HA HA, säg det till en ansvarig chef på TV4 som till tittarombudsmannen sade i TV4:s morgon-TV att det var "teknisk svårt" att anpassa ljudet men att man arbetade med det.

Höll på att skratta ihjäl mig när hon sade det. Hon ljög hela intervjun igenom men blev aldrig pressad heller. Tänk vad bra med en anställd TV-ombudsman. :D