Monaco trist?
-
Monaco trist?
Egentligen, ärligt talat. Hur trist är egentligen Monacos GP? Jäkligt trist enligt min mening, kvalet är ju solklart det som är mest spännande den helgen eftersom det är ungefär den ordningen dom kommer i mål.
Om man klagar på att det är lite omkörningar på andra banor, hur få omkörningar är det då i Monaco? Det är ju ett bara ett tåg av F1 bilar som åker runt i 1,5 timme.
Men det måste var den roligaste tävlingen att se på plats.
Jag bara undrar om jag svär i kyrkan nu, eller är det fler som håller med?
Om man klagar på att det är lite omkörningar på andra banor, hur få omkörningar är det då i Monaco? Det är ju ett bara ett tåg av F1 bilar som åker runt i 1,5 timme.
Men det måste var den roligaste tävlingen att se på plats.
Jag bara undrar om jag svär i kyrkan nu, eller är det fler som håller med?
-
Monacos karaktär är väl inte den mest optimala om man vill ha riktigt bra och tighta race, men faktum är att det brukar bli rätt roliga race där ändå i.o.m att det oftast händer mycket oförutsedda saker.
Vill minnas att racet 2004 var ett väldigt händelserikt race. Jag menar efter tre varv sköt Sato sin motor och det fick väldigt öderstigra konsekvenser, Fisichella välte t.e.x. Sedan krashade Alonso ut ur tunneln på en ganska säker andraplats och sedan har vi den klassiska tunnel-incidenten mellan Schumacher och Montoya.
2005 var det ju otroligt många omkörningar i Monaco. Alonso slet däck, Williams körde om Alonso till höger och vänster, Trulli gjorde en vansinnesomkörning på Fisichella i Loews-hårnålen.
Så nog händer det grejer i Monaco
Vill minnas att racet 2004 var ett väldigt händelserikt race. Jag menar efter tre varv sköt Sato sin motor och det fick väldigt öderstigra konsekvenser, Fisichella välte t.e.x. Sedan krashade Alonso ut ur tunneln på en ganska säker andraplats och sedan har vi den klassiska tunnel-incidenten mellan Schumacher och Montoya.
2005 var det ju otroligt många omkörningar i Monaco. Alonso slet däck, Williams körde om Alonso till höger och vänster, Trulli gjorde en vansinnesomkörning på Fisichella i Loews-hårnålen.
Så nog händer det grejer i Monaco
Ferrari.
-
Smaken är olika. Jag älskar Monaco. Jag tycker tvärtom att loppen där är mycket mer händelserika än i t.ex. Barcelona senast.
Framför allt är det en bana där föraren fortfarande kan göra lite trots halvbra bil.
Och så är det den historiska grejen jag gillar.
Ingenstans är F1 så mycket F1 som i Monaco för mig.
Kan nog gå så långt som att säga att F1 utan Monaco vore inte F1 längre. Det skulle vara något annat. Det är vårt Indy500 om ni så vill...
Framför allt är det en bana där föraren fortfarande kan göra lite trots halvbra bil.
Och så är det den historiska grejen jag gillar.
Ingenstans är F1 så mycket F1 som i Monaco för mig.
Kan nog gå så långt som att säga att F1 utan Monaco vore inte F1 längre. Det skulle vara något annat. Det är vårt Indy500 om ni så vill...
-
-
Hur hade tuta och helljus hjälpt när Coulthard låg bakom Bernoldi i 40 varv? Bernoldi visste mycket väl att Coulthard låg där, och att de slogs om position - trots överentusiastiska flaggvakter som fick för sig att det handlade om varvning.olleh skrev:Okey'rå, vi får väl se vad som händer. Jag tänkte på det året som Coulthard låg efter någon i 20 varv, frustrerande! Nu körde dom iochförsig om placering, men dom kanske borde skaffa en tuta & helljus.
Någon som vet om kvalet visas på TV6?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Jag tycker nog personligen att Monaco, banans karaktär till trots, brukar bjuda på de mest underhållande loppen under hela året. Sedan vet jag inte om det bara är för att man ska tycka om Monaco som jag gör det, eller om det faktiskt ligger något i det jag säger.
Monaco brukar bjuda på ganska mycket dramatik, men som Eau Rouge redan har varit inne på så är det en annan sorts dramatik än på andra banor. Vem som helst kan när som helst göra ett misstag, och gör man ett misstag i Monaco så är det ju som bekant kört. Bara en sådan grej som att en av toppförarna kan hamna bakom en backmarker i 40 varv (och slåss om placering) är ju ändå ganska dramatiskt. Jag tycker att det var roligt iallafall. Tråkigt för Coulthard dock. Sen är ju omkörningar inte helt omöjliga heller. Jag tänker framför allt på 2005 (tror jag det var) då det fan skedde fler omkörningar i Monaco än på många andra banor det året.
Monaco brukar bjuda på ganska mycket dramatik, men som Eau Rouge redan har varit inne på så är det en annan sorts dramatik än på andra banor. Vem som helst kan när som helst göra ett misstag, och gör man ett misstag i Monaco så är det ju som bekant kört. Bara en sådan grej som att en av toppförarna kan hamna bakom en backmarker i 40 varv (och slåss om placering) är ju ändå ganska dramatiskt. Jag tycker att det var roligt iallafall. Tråkigt för Coulthard dock. Sen är ju omkörningar inte helt omöjliga heller. Jag tänker framför allt på 2005 (tror jag det var) då det fan skedde fler omkörningar i Monaco än på många andra banor det året.
-
- Varnad
-
Gäsp
Ni får ursäkta mig, men det var inte så spännande på Monaco, tyckte jag. Jag håller med om att det är den glamorösaste tävlingen och att den har en historia som inte finns någonstans i motorvärlden. Bara grejen att förarna parkerar och kliver ur bilen & där står hela kungahuset och delar ut priser. Skulle kunna vara scener från tävlingar på 50 & 60-talet.
Men tävlingen är ju inte så spännande, tyvärr.
Men tävlingen är ju inte så spännande, tyvärr.
-
-
Håller med om att själva loppet kan vara trist, eftersom det inte finns många möjligheter till omkörningar och dylikt, och eftersom det som bestämmer slutplaceringen oftast är förarmisstag/pitstops bland annat. Men, det som gör det så speciellt är, precis som Jari säger, det faktum att det är loppet med den mest glamorösa inramningen. Bara det gör att jag mer än gärna tittar även om loppet är lite halvtrist.
Vilket jag inte gjorde igår. Såg halva, sen var jag tvungen att följa med föräldrarna på middag hos en släkting. Jag skyller allt på morsan , som hade lovat att jag skulle följa utan att fråga om jag hade tid.
Vilket jag inte gjorde igår. Såg halva, sen var jag tvungen att följa med föräldrarna på middag hos en släkting. Jag skyller allt på morsan , som hade lovat att jag skulle följa utan att fråga om jag hade tid.
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
-
Det var iofs ganska trist igår, men det är inte Monacos fel. Det kommer inte bli så många omkörningar på andra banor heller i år tror jag. De behöver ändra lite på aerodynamikreglerna eller något.
Gårdagens behållning var att se bilarna i de snabba partierna i de trånga gränderna. Alonsos bredsladd t.ex. Annars var det rätt trist. Men jag tycker inte det är Monacos fel.
Gårdagens behållning var att se bilarna i de snabba partierna i de trånga gränderna. Alonsos bredsladd t.ex. Annars var det rätt trist. Men jag tycker inte det är Monacos fel.
-
-
-
Menar du Nordslingan nu för som Razor påpekar så är ju Nürburgring kvar på kalendern?olleh skrev:Då kanske man skulle haft kvar Nürburgring också?LuckyStrike1 skrev:Men Monaco är inte på kalendern för att vara spännande - Monaco är på kalendern för att vara Monaco.
Menar du Nordslingan vore det intressant att få ta del av den jämförelse du gör mellan den och Monaco ...
-
-
Fast ändå lika mycket.Razor skrev:Båda är lika många men Nordslingan är mer.LuckyStrike1 skrev:Menar du Nordslingan vore det intressant att få ta del av den jämförelse du gör mellan den och Monaco ...
-
-
Men med en väldigt skillnad jämfört med Monaco - framför allt vad gäller säkerheten.olleh skrev:Jag menade gamla nordslingan såklart, borde väl ha förtydligat mig.
Det var ju också en gammal klassiker.
-
- Moderator
Loppet var trist men långt ifrån ointressant. Alla lopp är inte roliga, så är det bara.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666