Spaniens GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Spaniens GP 2007?

Omröstningen slutade fre maj 11, 2007 19:29

1. Fernando Alonso - McLaren
9
26%
2. Lewis Hamilton - McLaren
2
6%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
0
Inga röster
4. Heikki Kovalainen - Renault
0
Inga röster
5. Felipe Massa - Ferrari
5
15%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
12
35%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
0
Inga röster
10. Robert Kubica - BMW Sauber
0
Inga röster
11. Ralf Schumacher - Toyota
0
Inga röster
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
0
Inga röster
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
2
6%
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
1
3%
19. Scott Speed - Scuderia Toro Rosso
1
3%
20. Adrian Sutil - Spyker
0
Inga röster
21. Christijan Alberts - Spyker
0
Inga röster
22. Takuma Sato - Super Aguri
2
6%
23. Anthony Davidson - Super Aguri
0
Inga röster
 
Antal röster: 34

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och vidare:
Whitmarsh reckons even without traffic, Alonso was likely to finish ahead.

"I think the primary reason he didn't beat Fernando, he did have a little bit of that, but the strategy we had predetermined gave Fernando a couple of extra laps at that last stop and that is when you can take some time," he added.

"There was a little bit of traffic, and he has got to learn to deal with that - although sometimes you cannot learn you have got to rely on some cooperation. Fernando is a class act, he is the benchmark at the moment, so the fact he is racing a double world champion is absolutely amazing – in the same equipment on your debut, it is truly phenomenal.
Jag kan inte hitta något som stödjer spekulationen du kommer med Tärnström, det verkar inte finnas något som jag ialla fall är kapabel att hitta som stöder spekualtionen om uppgjort race mellan McLarenförarna där man medvetet förstörde Hamiltons depåstopp så Alonso kunde passera.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varv 43-47:

Hamilton: 1:48,3
Alonso: 1:26.8

Hamilton: 1:30,6
Alonso: 1:26,5

Hamilton: 1:27,2
Alonso: 1:44,1

Hamilton: 1:27,8
Alonso: 1:32,3

Hamilton: 1:28,2
Alonso: 1:27,4

Så ser varvtiderna ut när Alonso tog sig förbi. Kan du utesluta att det rörde sig om att Alonso helt enkelt var snabbare än Hamilton i det kritiska ögonblick mellan varv 43-47 då han hade chansen att ta sig om Hamilton? Att erfarenheten spelade en stor roll här?

Särskilt om man också betänker denna statistik från loppet:
  • Fernando Alonso 6 248.21 1110 1:26.314 1:28.552 1:47.849 58
    Lewis Hamilton 9 283.03 1119 1:26.351 1:28.748 1:48.474 58
Som visar på att Alonso var snabbare - inte mycket, men ändock snabbare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Tärnström - utesluter du att det kan vara så att Alonso sparade en del bränsle under loppet som gjorde att han kunde gå i depå två varv senare, och därför kunde tanka mindre bränsle än Hamilton vilket gjorde att han kunde ta sig förbi Hamilton i sista depåstoppet?

Det är ju vad Adam Coopers förträffliga analys kommer fram till nämligen, baserad på egna observationer under loppet och efter samtal med de involverade.

Här kommer för övrigt Whitmarshs syn på stallorder efter Australiens GP:
Lewis Hamilton has been told that he will remain free to continue fighting Fernando Alonso on equal terms following his sensational debut in the Australian Grand Prix.

The McLaren rookie put Alonso under pressure all weekend, and led him for much of the Melbourne race, before losing out at the final pitstops to take third in his first F1 event.

And although McLaren look like they are going to be Ferrari's main challengers for the world championship this year, the team have ruled out any suggestions of favouring Alonso at this stage of the season.

"We are here to win the world championships and we will see as the year goes on," said McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh about letting both his drivers race each other.

"They were racing very much this weekend, as you could see, and I think our philosophy is well known. If you restrain one driver consistently then you will affect that driver's motivation, and we have just got to monitor what happens during the course of the year.

"We think it is healthy to have a level of competition across the garage. That motivates and stimulates the organisation. And all the time that that is not being destructive, we will allow that to continue."

Jag vill minnas att den här diskussionen hade sin upprinnelse i att du ansåg att Alonso var snabbare än vad jag ansåg att han var i Melbourne. Om vi håller oss till det för ett ögonblick. Jag kan inte se att Alonso var snabbare. Alonso vann tid på Hamilton på dennes invarv och depåstopp, ingen annanstans. Alonso var inte påtagligt snabbare än Hamilton som du har påstått. Tiderna efter depåstoppet kan inte tas som intäkt för det av flera olika skäl. De representerar inte styrkeförhållandet mellan de två förarna under den tidigare delen av loppet.

Om McLaren medvetet höll Hamilton en extra sekund i depån eller inte, det lär vi väl aldrig få veta. Vad jag har räknat mig till gick Hamitlons stopp något långsammare än vad det borde ha gjort, dock inte fullt två sekunder. McLarens killar i depån verkar inte ha gjort sig den där ättebrådskan. Om det var medvetet eller ej, kan vi lägga därhän. Det är en långtgående spekulation från min sida som kanske inte stämmer och som förmodligen aldrig går att få verifierad i efterhand. Jag tar den dock inte för helt osannolik eller orimlig. Allt beror på vad McLaren har haft för ingångsparametrar till säsongspremiären (och jag tror inte att stallen är helt ärliga när de redogör för vilket upplägg de har. Vet inte hur många gånger Jean Todt upprepade mantrat att Ferraris förare var fria att fajtas mot varandra).

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Varv 43-47:

Hamilton: 1:48,3
Alonso: 1:26.8

Hamilton: 1:30,6
Alonso: 1:26,5

Hamilton: 1:27,2
Alonso: 1:44,1

Hamilton: 1:27,8
Alonso: 1:32,3

Hamilton: 1:28,2
Alonso: 1:27,4

Så ser varvtiderna ut när Alonso tog sig förbi. Kan du utesluta att det rörde sig om att Alonso helt enkelt var snabbare än Hamilton i det kritiska ögonblick mellan varv 43-47 då han hade chansen att ta sig om Hamilton? Att erfarenheten spelade en stor roll här?

.
Alonso körde så fort han kunde de två sista varven före sitt depåstopp. de två varven var inte snabbare än Hamiltons två sista varv före sitt depåstopp. Eftersom bägge förare låg på olika depåstrategier kan ju inte varven jämföras rätt av. Jag menar att de måste jämföras med utgångspunkt från respektive depåstopp och då är ju Hamiltons två första varv efter stoppet nog så snabb som Alonsos.

Erfarenheten kan naturligtvis ha spelat roll men i så fall var det Hamilton som missade på sitt invarv för det var där det avgjordes i kombination med att själva stoppet var en aning långsamt (om någon annan vill räkna på om stoppet verkligen var långsammare och i så fall hur mycket, så varsågoda. Matte är inte min starka gren).

Överlag finner jag ingenting som pekar på att Alonso verkligen var snabbare än Hamilton under de första tre fjärdedelarna av loppet (eller hur mycket det nu var).

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej överlag finner jag ingenting alls som pekar på att Hamilton skulle ha hållits extra länge i depån av McLaren medvetet för att Alonso skulle kunna passera.

Av olika analyser av loppet förefaller den som en av de mest osannolika där t.ex. Ada Coopers analys förefaller vara den mest välunderbyggda och sannolika.

Ser man på de tider jag presenterade över bästa varvtid, genomsnittlig varvtid och sämsta varvtid så var Alonso där genomgående något bättre än Hamilton. Inte med mycket men det har ingen påstått heller, men ändock något snabbare. Ser man på varvtidern i loppet i olika varvscenarion så var Alonso även där snabbare när det krävdes - i samband med sista depåstoppet.

I stsint 1 låg han knappt 2 sek bakom Hamilton, båda med problem bakom Heidfeld. I mittenskedet av loppet inför sista depåstoppet drog Alonso ner på tempot för att spara framför allt bensin så han kunde köra längre och tanka mindre i sista stoppet. Något som till slut gjorde att han kunde passera Alonso i sista depåstoppet.

Adam Coopers analys tycker jag är en sådan som är spekulerande men också analyserande och med en välunderbyggd faktagrund bakom, som gör det hela trovärdigt. Därför också sannolikt en analys som beskriver vad som faktiskt hände. Till skillnad från mer fantasifulla spekulationer som medvetet längre depåstopp med enda syfte att föraren ska tappa en placering t.ex.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jerez, -97, och Australien -98! Ron Dennis höll i rodret på den tiden också. Inga samvetskval där inte över att någon stackars förare skulle bryta ihop. Och ett scenario som ingen garanterat ens hade spekulerat i på förhand skulle inträffa. Enligt Ron var det uppgjort på förhand, den som tog starten skulle vinna. I Australien i år hade McLaren gott om tid att analysera situationen. Det tog dem förmodligen ett tag att inse hur snabba respektive förare var. De insåg att Alonso inte var tillräckligt snabb för att dra ifrån Hamilton nämnvärt och om de hade fixat förbi Alonso redan i första stoppet (vilket jag är övertygad om att de hade gjort om denna hade varit så pass mycket snabbare än Hamilton) så fanns risken att Hamilton skulle komma ikapp Alonso. Därför valde man att ordna till situationen, så som man hade bestämt på förhand. Det enda som inte stämde med planen var att Hamilton råkade ta starten. Hamilton visste sin plats och spelade sina kort rätt utan att vara det minsta besviken. Varför skulle han vara det? En rookie som står på pallen i sin debut. Förtroendet orubbat. Skulle han bli förbannad på den man som har hjälpt honom sedan han var nio år och som har varit hans andra pappa sedan dess? Knappast. Hamiltons tid kommer. Förmodligen tidigare än vad någon har trott.

Det kanske inte var så att McLaren riggade det sista stoppet. Det kanske inte behövdes och då var nog alla än mer nöjda. Inga jobbiga förklaringar om varför Alonso släpptes förbi var nödvändiga. En bil som skulle varvas skötte jobbet åt dem.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Lite synd att detta ligger i Spanientråden. Det är mer intressant än så och borde ha sin egen forumtråd.

De har lite samma problem Kimi och Fernando. Båda har en stallkompis med lite mer direktkanal in i stallets hjärta på något sätt. Massa har Todts son som manager. Lewis har tagits om hand av Ron sen han var 11 år eller?

Så båda förhandsfavoriterna har var sin stallkompis som de måste tävla en del mot. Båda kommer in utifrån och får tävla mot någon som på ett sätt är mer inne i stallet. Positivt för oss åskådare. Svårare för förhandsfavoriterna.

Men - om McLaren vill få ut max av Alonso så är jag rädd att de behandlar honom lite osmidigt.
De kunde gott bjuda på lite inofficiell stallorder i början av säsongen. OBS - det här är inte för att påstå att Alonso skulle behöva det - han är den klart mest komplette föraren på startlinjen tycker jag - men jag tror att det skulle vara en smidigare väg att gå för att få ut max av honom.

Med det sagt - han reder nog ut det ändå.

Jag tycker inte Ron verkar vara den som får ut mesta möjliga av personer helt enkelt. Fast det är ju sagt på låååångt avstånd...:)

McLaren borde vara rädda om Alonso - mer det jag vill ha sagt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Har man engagerat en världsmästare så gör man väl det för att man räknar med och vill att han ska vinna? Att upptäcka att rookien är tillräckligt snabb för att hålla honom bakom sig i första loppet måste ha setts som en tillfällighet, något man enkelt kunde korrigera på vägen. De två poängen som det rör sig om är lika viktiga oavsett när de tas, om det är i början eller slutet av säsongen. Och för att psykologisera lite: hur ser förutsättningarna ut inför den här säsongen? Jo, McLarens förre förare har gått till värsta konkurrenten. Om det är någon säsong som Ron Dennis inte vill förlora titeln så är det den här och han vet, precis som alla andra, att Kimi är Ferraris starkaste kort. Varför skulle han då ge bort två poäng till värste konkurrenten? För att inte göra Hamilton ledsen? Aldrig i livet!

Men nu har scenariot ändrats. Hamilton kommer att få köra om det, säger McLaren. Klokt eller inte, men om något riskerar det att underminera Alonsos position inom stallet. Hur Alonso kommer att reagera framöver kommer också att kasta ljus och förklara för oss hur situationen såg innan dess.

TÄrnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Adam Cooper lyckas betydligt bättre med sin analys och spekulation av vad som skedde i Australiens GP.

Efter att ha läst den anser jag det vara osannolikt att det skulle kunna ha varit som du skriver - att McLaren medvetet höll kvar Hamilton i depån för att släppa förbi Alonso.

Det finns inga kända fakta eller omständigheter som stöder den teorin, och därför anser jag att den kan uteslutas. Spekulera om vad som helst kan man däremot alltid göra som jag skrivit tidigare, dock hjälper det om det finns hyfsade underlag för det. Annars är spekulationen mer av påhittskaraktär.

Utöver det finns det stora risker för problem i ett stall om man tidigt på året implementerar stallorder på ett sätt som gör att föraren som drabbas av dem i bakhuvudet kommer att ha tankekn om "vad ska de hitta på mot mig i depån den här gången". Så förutom att det inte finns några kända fakta eller omständigheter som stöder påhittet eller spekulationen om stallorder hos McLaren i Melbourne 2007, så finns det dessutom logiska överväganden som jag anser tala emot det.

Men Adam Coopers presenterar en mycket trovärdig och tänkvärd läsning anser jag - som också ger insikt i att det ligger mycket mer i att vinna lopp och mästerskap än att bara sätta snabba varvtider. Intressant och bra.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag kanske inte förstår var ni står riktigt.

Jag tror inte McLaren höll kvar Hamilton i Australien och jag tycker det är en del av problemet. Jag tycker det är dålig psykologi av McLaren - som vanligt kanske - att låta Hamilton köra före Alonso varv efter varv för att han gjorde en aningen bättre start. Han hindrade Alonso i Australien och hade jag varit Alonso hade jag blivit förbannad. Alonso är världsmästare - släpper allt för att gå till McLaren - framför sitter Rons gullunge och kör varv efter varv och har inte hyfs att släppa lite någonstans.

Jag tror också Alonso kan tappa sugen på att kämpa för McLaren - Montoya gjorde det. Jag tror Kimi också tröttnade på dem.

Å andra sidan är Alonso tillräckligt duktig för att dominera Hamilton - det är mest en tidsfråga - och han är tillräckligt envis för att vilja visa det - men jag undrar om inte Ron redan har sått ett litet frö som gör att Alonso känner en viss tvekan inför McLaren och det lyckades han med på ett lopp.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:Jag kanske inte förstår var ni står riktigt.

Jag tror inte McLaren höll kvar Hamilton i Australien och jag tycker det är en del av problemet. Jag tycker det är dålig psykologi av McLaren - som vanligt kanske - att låta Hamilton köra före Alonso varv efter varv för att han gjorde en aningen bättre start. Han hindrade Alonso i Australien och hade jag varit Alonso hade jag blivit förbannad. Alonso är världsmästare - släpper allt för att gå till McLaren - framför sitter Rons gullunge och kör varv efter varv och har inte hyfs att släppa lite någonstans.

Jag tror också Alonso kan tappa sugen på att kämpa för McLaren - Montoya gjorde det. Jag tror Kimi också tröttnade på dem.

Å andra sidan är Alonso tillräckligt duktig för att dominera Hamilton - det är mest en tidsfråga - och han är tillräckligt envis för att vilja visa det - men jag undrar om inte Ron redan har sått ett litet frö som gör att Alonso känner en viss tvekan inför McLaren och det lyckades han med på ett lopp.
Rätt eller fel - jag har ialla fall uppfattat att Tärnström argumenterar för och spekulerar i att McLaren medvetet höll kvar Hamilton längre i depån i det sista depåstoppet för att Alonso skulle kunna passera denne och ta hand om andraplatsen.

Mitt argument är att det finns ingenting från loppet, utom att Hamiltons invarv i sista stoppet var 4 sek långsammare än Alonsos, som stöder en sådan spekulation.

Efter många långa inlägg hittade jag till slut Adam Coopes analys av loppet på Autosport.com. I denna analyserar han loppet, med intervjuer från de inblandade, och där framkommer en i mina ögon mer trovärdig analys: att Alonso inför sista stoppet sparade bränsle vilket gjorde att han kunde köra fler varv än från början planerat, och tanka mindre i sista stoppet vilket gjorde att han stod i depån kortare tid och därmed kunde passera HAmilton. Således inte ett medvetet val av McLaren att h¨ålla Hamilton längre än Alonso - stallorder - utan ett snabbare sätt att disponera loppet på i ett kritiskt skede av Alonso och dennes raceingenjör jämfört med HAmilton och dennes raceingenjör. Dessutom tillkom analysen att Alonso använde två set däck mer i Q2 vilket gjorde att han hade ett set mindre oanvända däck i lopet vilket också visade sig vara en fördel då scrubbade däck var snabbare än nya.

Det är min uppfattning om diskussionen. JAg har uppfattat det som Tärnström argumenterat för och spekulerat i att Hamilton medvetet av McLaren hölls längre i depån för att Alonso skulle kunna passera.

Jag anser att inga kända fakta stöder ett sådant påstående, och anser att den analys som Adam Cooper mycket förträffligt gör är en mer logisk och korrekt beskrivng av vad som skedde. En analys som har argument och fakta som grund.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har som sagt inte letat i artiklar efter argument som stöttar min tes. Dock finns det en del i de texter som både du och jag har läst som talar för att McLarens strategi var att Alonso skulle i mål före Hamilton. Det var vad de räknade med på förhand och det var så det också slutade. Fel eller inte, men en spekulation precis lika god som någon och lika underbyggd som någon av dina. Att uttolka vad som händer och sker i Formel 1 liknar mer kremlologi än något annat. Det som sägs kan aldrig tas för givet och det som händer är inte alltid vad det synes att vara. Därför ger Formel 1 också upphov till en spekulationsmån som få andra sporter medger. Det är en sport som förmodligen är den minst transparenta av alla sporter och ju mindre insyn publiken har, desto fler spekulationer. Tidningar som Autosport och F1 Racing har spekulerat och de har haft både rätt och fel genom åren. En spekulation kan vara hur välgrundad som helst och ändå visa sig vara helt käpprätt åt skogen när facit kommer i efterhand. Och vissa spekulationer får vi aldrig svar på om de stämmer eller inte. Parkerade verkligen Schumacher bilen i Monaco? Hade McLaren en deal med förarna 1998 som sade att den som tog starten skulle få ta hem segern? Vad tänkte Fisichella när han blev omåkt av Räikkönen i Japan GP? Vad har Briatore för agenda när det gäller förarna i Renault? Hur förfördelad var Barrichello i Ferrari? Så kan man hålla på i det oändliga. Var det verkligen så att McLaren inte såg till att Alonso kom först i mål i Australiens GP? Kanske, kanske inte. Men i den värld som Formel 1 tycks vara tar jag inte för osannolikt att så var fallet. Att Adam Cooper gör en annan bedömning, det är hans sak, liksom det är din sak att du gör en annan bedömning - och det är helt okej. Jag säger inte att någon av er har fel. Ni KAN ha fel, men det är inte säkert. Ni kan också ha rätt. Jag KAN ha fel, faktum är nog att risken kanske är större att jag har fel eftersom min spekulation sticker ut hakan lite mer, men den är inte helt osannolik. Vi väljer ju vad vi utgår från i våra spekulationer, förmodligen utifrån våra grundläggande värderingar, kunskaper och erfarenheter, av och om sporten, men det är fortfarande spekulationer och i mina ögon är vare sig den ena eller den andra mer eller mindre välgrundad. Det du kallar för fakta, Ola, är ju bara en bit av verkligheten. De skrubbade däcken utgör ju närmast ett argument mot att Hamilton var långsammare än Alonso under den första delen av loppet, något som du har hävdat. Du anförde slutfasen av loppet som argument för att Alonso var snabbare när det har visat sig handla om att Hamiltons däck höll sämre under slutstinten (då det redan var avgjort eftersom Hamilton kom ut efter Alonso i det sista depåstoppet). Jag ser ingen logik i det specifika resonemanget, om du ursäktar. Vare sig du eller någon annan kan väl heller tro att det inte finns fakta som inte görs kända för journalister och andra? Vad är det som McLaren INTE säger? Ja, det vet vi inte, det får vi och andra spekulera i. Att allt inte sägs, det utgår jag ifrån. Att som du säger, enbart utgå från kända fakta, är inte mer trovärdigt i mina ögon. Vad är det som säger att de "fakta" du hänvisar till är sanna? Formel 1 är en genompolitiserad verksamhet, ja, även motorsport på lägre nivåer, och det finns knappt ett ord som sägs som inte har stötts och blötts och vägts med guldvåg innan det yttras.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

OK - då förstår jag.

Nej - McLaren ansträngde sig inte alls för att ordna fördelar för Alonso i Australien. Snälla nån. De gjorde absolut ingenting. Att Alonso kom före var för att han dels var snabbare och även smartare än Hamilton. Smartare.

Och jag tycker det var onödigt okänsligt gjort av McLaren. Att se rookien ligga där och vara korkad varv efter varv före Alonso var påfrestande att se.

Jo - Hamilton är bra - men McLaren alltså - ett korkat stall.
Användarens profilbild
jokan
Inlägg: 428
Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
Ort: örebro

Inlägg av jokan »

Med allt tjafs om mclarens vara, ditten eller dattan, så kommer The iceman fortsätta flyga fram mot titeln,
Han må kanske inte vara den bästa på att uttrycka sig i ord,utan han låter fartdemonen tala för honom. :evil: :evil: :evil:
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

jokan skrev:Med allt tjafs om mclarens vara, ditten eller dattan, så kommer The iceman fortsätta flyga fram mot titeln,
Han må kanske inte vara den bästa på att uttrycka sig i ord,utan han låter fartdemonen tala för honom. :evil: :evil: :evil:
Är det den han visade upp senast i Bahrein? :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det var den löskokta farten.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
jokan
Inlägg: 428
Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
Ort: örebro

Inlägg av jokan »

Gösta skrev:
jokan skrev:Med allt tjafs om mclarens vara, ditten eller dattan, så kommer The iceman fortsätta flyga fram mot titeln,
Han må kanske inte vara den bästa på att uttrycka sig i ord,utan han låter fartdemonen tala för honom. :evil: :evil: :evil:
Är det den han visade upp senast i Bahrein? :D

Även den bästa kan ha en sämre dag :)
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

jokan skrev:Även den bästa kan ha en sämre dag :)
Maestro hade aldrig några sämre dagar.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Maestro hade aldrig några sämre dagar.
Jo..han hade ett helt gäng. Men duktig var han...

Jag har fortfarande inte släppt tanken på McLaren och Melbourne och att de tog en stor risk och begick tjänstefel när de inte kunde säga till rookien att lämna plats för världsmästaren. Ju mer jag tänker på det - desto mer övertygad är jag om att det där kommer gnaga i Alonso. Här kommer han med massa värdefull input och verkar ge massor till McLaren - vad får han? Han får åka bakom Hamilton i varv efter varv - och han är av och på banan och så vidare...visst han körde bra - men varför göra allt så svårt...

Men de kanske kommer jättebra överens Rons (iofs duktige) men ändå gullegris och Alonso...vad vet jag. En stor lycklig familj.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

:quest: vad hade det gjort för skillnad att släppa förbi Alonso? Han blev tvåa till slut och bättre än så hade ändå inte blivit i det loppet.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Skillnaden hade varit att man hade fått Alonsos förtroende på ett annat sätt. Jag är inte så mycket för teamorder i vanliga fall - men jag menar att här har man en världsmästare och en rookie. Men rookien får ligga aningen före Alonso väldigt länge och störa. Tycker det var totalt uppenbart att Alonso var aningen snabbare än Hamilton i Australien. Men inte sååå mycket snabbare att han kunde köra om.

Men det är historia.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag tycker det låter tryggt att Kimi säger till gazettan att "nu blir det åka av"...
Får se hur mycket det gör i skillnad mot främst Massa...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:Skillnaden hade varit att man hade fått Alonsos förtroende på ett annat sätt. Jag är inte så mycket för teamorder i vanliga fall - men jag menar att här har man en världsmästare och en rookie. Men rookien får ligga aningen före Alonso väldigt länge och störa. Tycker det var totalt uppenbart att Alonso var aningen snabbare än Hamilton i Australien. Men inte sååå mycket snabbare att han kunde köra om.

Men det är historia.
Jag förstår inte problemet?

Alonso var snabbare och tog sig om Hamilton till slut, och båda förarna kunde lämna Melbourne trygga i vetskapen om att det står dem fritt att slåss om placeringar även med stallkamraten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

LuckyStrike1 skrev:
El Scorcho skrev:Skillnaden hade varit att man hade fått Alonsos förtroende på ett annat sätt. Jag är inte så mycket för teamorder i vanliga fall - men jag menar att här har man en världsmästare och en rookie. Men rookien får ligga aningen före Alonso väldigt länge och störa. Tycker det var totalt uppenbart att Alonso var aningen snabbare än Hamilton i Australien. Men inte sååå mycket snabbare att han kunde köra om.

Men det är historia.
Jag förstår inte problemet?

Alonso var snabbare och tog sig om Hamilton till slut, och båda förarna kunde lämna Melbourne trygga i vetskapen om att det står dem fritt att slåss om placeringar även med stallkamraten.
Alonso kanske trodde att året skulle bli en kamp mellan honom och Kimi.
I ett senare skede svängde det kanske över mot att Massa skulle bli Alonsos värste motståndare och om Kimi och Massa stjäl poäng av varann så skulle det kanske gynna Alonso.

Inledningen av året är väl inte vad vi väntat oss. McLarenkärran har visat sig vara bättre än väntat och så även Hamilton. Ska Alonso kriga om titeln vill han nog slippa slåss med Hamilton.
Det kan vara så illa att Alonso behöver stallorder för att kunna slåss om titeln och den ordern kan komma tidigt.

Själv tror jag att Ron gärna ser Hamilton som mästare men om dom tidigt måste börja gynna en av förarna för att ha en chans att hänga med så blir det nog Alonso.

Det kanske är det som är problemet, Alonso vill ha stallorder redan nu. :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har Alonso sagt eller antytt något som helst som pekar mot det? Eller är det bara lite vanliga ihopkokta fantasier av samma nivå som "Kimi är alkoholist och kör sönder bilar jämnt"?

Jag förstår inte varför McLaren skulle gett stallorder i Melbourne som El Scorcho skrev.

Särskilt inte för att "skydda Alonso" som ju visat sedan tidigare att han inte har några problem att hantera när en stallkamrat är snabbare. Se t.ex. på hur han hanterade situationen när Trulli var den snabbare av de två i Renault. Han gjorde sitt jobb och såg helt enkelt till att köra fortare ...

Det brukar vara en ganska effektiv lösning.

Hamilton har inlett starkt men har man sett vad han gjort i F3 och GP2 så är det inte en så stor överraskning att han kan ta pallplaceringar i en vinnarbil som årets McLaren faktiskt redan är. T.o.m. Fisichella kunde ta pallplaceringar i vinnarbilar.

Det som skulle förvåna mig däremot är om Massa visar sig vara med i VM-striden hela säsongen. I enstaka lopp ja men inte över en säsong. Samma för Hamilton som jag tror får svårt att hålla ihop det hela året mot Kimi och Alonso. Men skulle han göra det skulle det nog förvåna mig mindre än om Massa skulle göra det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Du såg kanske inte att jag skrev kanske på flera ställen och använde även "jag tror" och :D . :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och det ändrar vad?

Din spekulation - för 'kanske' antyder ju i det här fallet en spekulation eller hur? - tyckte jag saknade viss förankring.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

LuckyStrike1 skrev:Och det ändrar vad?

Din spekulation - för 'kanske' antyder ju i det här fallet en spekulation eller hur? - tyckte jag saknade viss förankring.
Du ställde en fråga........

"Har Alonso sagt eller antytt något som helst som pekar mot det? "

.......och jag svarade på den.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ferrari ser ut att få kämpa hårt för att slå McLaren på söndag. Skönt att det äntligen är igång igen efter det långa uppehållet!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Flera påsar sand tror jag...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Glömde dom kvar sandsäckarna i Kimis bil?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Massa kvalar ut kimi. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Massa gjorde ett bra kval. Räikkönen ett mindre bra sådant.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

väldigt spännande kval:)

tänkte skriva en hyllning till Alonso, men Massa gjorde det lite onödigt...
hoppas Kimi får upp farten
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det är alltid svårt att komma in i ett stall om man har en stallkollega som varit där ett tag. Räkna inte ut Kimi än! Han får detta år på sig, så brukar det fungera i Formel 1. Själv hoppas jag han är inne redan i augusti och visar bättre takter. En liten skugga har fallit på honom, han är i alla fall inget orakel... utan frågan är hur bra han är...

Tycker dock att Ferrari är sämre än väntat. Jag trodde de skulle dra större nytta av sina kunskaper om Bridgestone. Det är bara att lyfta på hatten för McLaren som lärt sig dem FORT! Kul med två jämna stall och fyra jämna förare.

Är det någon som undrar hur det skulle sett ut med Schumi i Ferrari?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Man får ju inte direkt nåt intryck av att det går bättre för Kimi relativt Massa allt eftersom säsongen går, det är trots allt fjärde loppet och dessutom lång testtid, varav delvis på samma bana som kvalet gick på. Visst brukar det kunna ta tid för en del att komma in i ett nytt team, men gäller det verkligen toppförarna? Alonso verkar ju inte ha nåt jätteproblem. Å andra sidan verkar Massa inte ha något slut på sitt ständiga förbättrande. Han kändes klart bättre i slutet av förra säsongen mot början och det påstås ju att han ytterligare förbättrat sig under vintern, om det nu inte bara var det vanliga skitsnacket.

Jag håller med om att det verkligen är förvånande att Ferrari inte har större nytta av sitt mångåriga och nära samarbete med Bridgestone. Eller också är det Hamilton och Alonso som är så pass mycket bättre än Kimi och Massa.

Hmm, de håller inte precis igen i GP2-loppet...
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det verkar onekligen som McLaren har en väldigt bra bil. Jag tror Kimi skulle behöva lite häftigare banor för att komma till sin rätt.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Det ryktas om att Hamilton och Räikkönen är tyngre än sina stallkamrater. Vi lär få se det imorgon.

Kovalainen lyckades bättre än Fisichella! Det kanske finns lite hopp för Heikki
ändå. Kubica var också snabbare än sin stallkamrat för en gång skull. :up:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Sami skrev:Det ryktas om att Hamilton och Räikkönen är tyngre än sina stallkamrater. Vi lär få se det imorgon.
Erfarenhetsmässigt så är det ju så att man bara brukar VÄLJA att köra med tyngre bil om man ändå vet att man inte kommer att kunna utmana om pole. Pole är viktigare än två varv extra. Fastnar man som trea och inte kan köra i sitt eget tempo så kommer ledaren att försvinna med mer än den där sekunden man tjänar på att ligga ute lite längre. Så om Räkan och Hamilton är tyngre tror jag att de vet med sig att de inte hade kunnat utmana om pole ändå. I Hamiltons fall kan det dock vara så att man trodde att han var snabb nog ändå men var lite väl optimistisk om hans kapacitet. Han har ju varit snabbare än Alonso den här helgen - förutom i kvalet. Men Räkan tror jag itne ens räknade med att han skulle slå Massa och han kan ha anpassat sin strategi därefter.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det brukar ju oftast vara rykten om att de långsammare har tyngre bil. Ibland stämmer det och ibland inte, men jag vete tusan om det är så mycket att fästa sig vid sådana rykten.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Oftast brukar väl gissningarna stämma? Att Hamilton är tyngre får väl anses bekräftat efter hans uttalanden. Jag tycker dock att hans uttalande är lite lustigt. Han säger att de redan på förhand visste att han inte skulla fajtas om pole. Om det är sagt med utgångspunkt från att han redan visste att han skulle få köra med mer soppa än Alonso eller om det är för att han och/eller teamet inte trodde att han verkligen var snabbare än Alonso, vilket verkar lite lustigt med tanke på att Hamilton har varit den snabbare mest hela helgen. Jag vet inte, men jag tycker mig läsa ett litet missnöje mellan raderna i Hamiltons uttalanden, som om han vet att han faktiskt är snabbare än Alonso...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

McLaren kanske har infört stallorder för att ge Alonso fördelar genom att tvinga Hamilton att köra med mer bränsle?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:McLaren kanske har infört stallorder för att ge Alonso fördelar genom att tvinga Hamilton att köra med mer bränsle?
Helt i linje med mina tidigare spekulationer i så fall.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, nästa gång kanske de t.o.m har dubbla tankar i Hamiltons bil och tankar upp honom för två race.

Det känns ju helt klart så att Alonso är den klart långsammaste av de två, men att McLaren valt sida och bestämt sig för att stötta Alonso redan från början och offra Hamilton oavsett dennes fart.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Kimi har ju klagat på kvalprestandan tidigare och verkar ju inte fått till det denna gång heller. Han brukar ju allt som oftast vara minst 1,2 varv tyngre än dom andra. Men det är nog inte självvalt utan enbart på grund utav att han inte har nog med rå-speed att ta hand om förstarutan.

Kan man ta pole så gör man det... Som när Schumacher gjorde trestoppare... No risk no fun.. glömmer aldrig den kommentaren..
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
Det känns ju helt klart så att Alonso är den klart långsammaste av de två, men att McLaren valt sida och bestämt sig för att stötta Alonso redan från början och offra Hamilton oavsett dennes fart.
Känns? Det är ju ett faktum att Hamilton var snabbare än Alonso fram till kvalet. Och hur tolkar du det som Hamilton själv säger? Nånstans måste McLaren välja vem som ska ha mest soppa föra start (och Hamilton hade alldeles säkert valt en annan strategi om man ska tro på vad han säger) och det blev Hamilton.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nånstans på vägen ska det väljas strategi och jag tror inte för ett ögonblick att det inte är inskrivet i kontraktet att det inte sker med utgångspunkt från Alonso. Han är ju dubbel världsmästare. Inte fan sitter han och går med på en strategi som han inte tror på. Därvidlag har han en fördel i kampen mot Hamilton även om de kanske får fajtas som de vill när de väl är ute på banan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Sami skrev:Massa gjorde ett bra kval. Räikkönen ett mindre bra sådant.

Otur för Kimi att han inte körde fortare än Massa
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Inte otur. Kimi och även Alonso har problem med att komma till rätt i sitt nya stall och med Bridgetone däcken. Button är en annan som har stora problem med att hitta farten med bridgestone sulor.


Massa och Hamilton var vassast idag. Loppet var dock ett sömnpiller med väldigt många som bröt.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Loppet var UNDERBART!!! :up:


Vad är DN?? Menar du DNF???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)