Bahrains GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Bahrains GP 2007?

Omröstningen slutade sön apr 15, 2007 23:37

1. Fernando Alonso - McLaren
7
15%
2. Lewis Hamilton - McLaren
4
9%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
0
Inga röster
4. Heikki Kovalainen - Renault
1
2%
5. Felipe Massa - Ferrari
9
20%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
20
43%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
2
4%
10. Robert Kubica - BMW Sauber
1
2%
11. Ralf Schumacher - Toyota
0
Inga röster
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
0
Inga röster
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
0
Inga röster
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
19. Scott Speed - Scuderia Toro Rosso
1
2%
20. Adrian Sutil - Spyker
0
Inga röster
21. Christijan Alberts - Spyker
1
2%
22. Takuma Sato - Super Aguri
0
Inga röster
23. Anthony Davidson - Super Aguri
0
Inga röster

Antal röster: 46

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Som sagt - jag har aldrig hört några racerförare uttrycka åsikter om att de skulle bli sämre förare av att köra fler race på ett år. Så det verkar inte stämma just det argumentet att förarna skulle bli sämre eller deras kvalitet skulle bli lägre. Inte heller att de skulle bli blasé av många race, det är nog att känna en racerförares psykologi ganska dåligt?

Ett test är nog många gånger betydligt mer ansträngande än ett race, då hela tanken med testet inte är att köra en optimalt inställd bil utan testa en massa olika mer eller mindre bra inställningar för att under racehelgerna sen hitta de optimala.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

Nu är jag ingen "racingpsykolog" utan gör jämförelser med andra toppresterande idrottare. Jag tror inte att racingförare är unika på något sätt. Även de kan bli utbrännda och överansträngda samt göra saker på rutin.

Nu känner jag inte så många F1 förare (jag känner faktiskt ingen F1 förare) så jag har inte kunnat fråga dom. Men det finns andra idrottare som klart uttrycker att de ibland känner en bristande motivation / fokusering då de skall prestera maximalt för ofta. Ishockeyspelare, fopollspelare, löpare, mm mm. För att komma laddade till de viktigare tävlingarna så väljer de ofta att vila från de mindre betydelsefulla!!!!

På vilket sätt skulle en F1 förare vara annorlunda, det vet jag inte?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

F1 är inte lika fysiskt på samma sätt som t.ex. ishockey. Fysiskt sett är inte kraven så stora - de är stora - men inte så stora att det skulle vara frågan om fysiskt "utbrändhet" eller trötthet att köra 35 F1-race på ett år. Det har jag inte uppfattat det som. En normalt vältränad idrottskropp klarar det.

Då återstår det mentala och körtekniska och där har jag heller aldrig sett någon racerförare eller annan expert på ämnet säga att den mängden race skulle ha någon negativ inverkan om man bara är normalt förberedd i övrigt.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror inte att det är förarna som har det tuffast om kalendern skulle utökas till 35 lopp på ett år. För några år sedan införde man ju ett treveckorsbreak mitt under säsongen för att stallens personal skulle få lite vila. 35 race i kalendern skulle också påvera kostnadsbilden, utan att man vet om man får igen stålarna någon annanstans. Det är fullt möjligt att publikens intresse skulle svikta, det vet vi inget om, men jag tror det (vem bryr sig om vem som blir svensk mästare i hockey längre. Jag vet knappt vilka det är). Förmodligen skulle teamen få utöka kraftigt på personalsidan om man skulle köra 35 race. F1 kan nog inte jämföras med Nascar i det avseendet ur flera olika aspekter. Race i stället för tester lär inte heller minska kostnaderna då stallen kommer att låta datorerna jobba ännu mer. Och sen vill jag inte ha 35 race. Det är för mycket. Men folk verkar ha svårt med impulskontrollen nuförtiden, det är min tolkning. Alla har blivit bebisar igen, alla vill ha mer nu.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Testar man mindre och istället kör fler race så blir det inte jobbigare för personalen heller. Sommaruppehållet är mer till för att man ska få chans att vila upp sig från testerna istället för att vila sig från racen.

Så inte heller personalen tror jag skulle bli drabbad av fler race om man bara testade mindre än det hysteriska testande som diag sker i F1 och som börjar bli lite överdrivet.

Istället kommer det då tillbaka till frågan: bör F1 kör race varje vecka eller varannan vecka, klarar F1-konceptet det, finns det en efterfrågan på det och vore det marknadsmässigt bra att göra det?

Tradition är att köra F1-race varannan vecka och NASCAR-race varje vecka och tradition väger tungt i motorsportsammanhang och så blir det nog i fortsättningen också.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Om man klarar av att mentalt ladda på topp om det blir många tävlingar är nog ganska individuellt. Om man t.ex. tar World of Outlaws så har de ju närmare 90 race på en säsong: http://www.racingone.com/schedule.aspx? ... =6&subID=6

Ändå har de gamla gubbar som gör bra ifrån sig, som t.ex. 52-årige Steve Kinser som vunnit serien 20 ggr. En säsong vann han 46 race.
Han och andra i serien brukar dessutom köra i andra serier när det inte är något WoO-race, så de kommer upp i väl över 100 race per år.

Vad är lagom för F1? 10? 16? 19?
Själv tycker jag att ca 30 race skulle vara lagom, med race varje helg från början av mars till slutet av oktober, förutom ett treveckors uppehåll i augusti. Testning endast tillåten i november, januari och februari.
Angående pengar så gör de flesta stall av med det de får in, så länge det ger nåt, så det ändrar sig nog inte. Problemet är hur stor summa som har signifikant betydelse och hur stor summa man minst behöver.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

20 låter ju som ett bra nummer.

25 är också så dår proportionerligt fint på något vis som Bernie gillar, passar bara ihop med lastbilar parkerade på räta led i paddocken.

30 - ett jämnt och fint tal som kan delas upp på olika sätt.

17 är egentligen ett oerhört dåligt tal.

Ett race i veckan med ett sommaruppehåll på X veckor med testförbud under säsongen, förutom några enstaka officiella test publik bjuds in til. Det tycker jag låter som en bra idé - och där publiken har möjlighet och tillträde till hela området under de officiella testerna, det genomförs aktiviteter med förare och stall och det öppnas upp lite mer. Det tror jag F1 bara skulle må bra av.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Motorsport handlar inte bara om Formel 1. Skulle F1 köra 30 lopp om året skulle det ställa till enorma problem för andra klasser. Men jag är inte orolig. Jag tror helt enkelt inte att 30 race, eller mer, är realistiskt. Bernie skulle gärna vilja utöka kalendern men det går inte mer än med myrsteg. Nä, jag tycker att F1 ska vårda sin exklusivitet. Kör man 30 lopp kommer fan ingen att komma ihåg vad som hände i början av säsongen. På samma sätt som OS status hänger på att det går vart fjärde år och inte varje så ska en F1-förare inte få för många chanser att kamma hem segrar. Dessutom, vem fan hade velat se 30 race på den tid Schumacher var i högform? Då var man fan glad att säsongen tog slut snabbt så att de andra stallen fick en chans att komma igen. För hur ska stallen ta ifatt ett eventuellt försprång till en konkurrent om de inte får testa?

Tärnström

GMD

Inlägg av GMD »

För en tid sedan var det på tapeten att börja testa på måndagarna efter varje race, på den banan man spenderat helgen på. Detta var väl i något slags försök att spara pengar. Naturligtvis var förslaget för enkelt för att FIA skulle klubba igenom det, så istället började man koncentrera sig på att spara in pengar på motorer och annat som går ut över sporten och framkallar förvirring hos publiken. Men förvirring verkar ju vara det man eftersträvar. Se bara på alla idiotiska kvalformat, som körs på lördagen under pompa och ståt, men som inte betyder något eller ens säger något förrän det är dags för depåstopp på söndagen. Jag är inte bitter, men...

Varför inte införa måndagstest? All annan testning under säsongen kan förbjudas. Man skulle kunna göra det till ett jippo också som föreslagits ovan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ron och jag kan inte vara mer överens:

---------
"But such an expansion plan has been dismissed by Dennis, who thinks there is a danger of diluting the sport's impact by having too many races each year.

"I think 17 is probably the right number," the McLaren boss said. "It is pretty arduous, this. If we want to create a bunch of rules that are so constraining that you can't develop your racing car, then you can put the number of races up.

"But if you want to have competitive GP racing, there has to be enough time to develop or design the car.

"The time in which you are not racing is critical to develop a Formula One car. I am a purist. I think there should be four months when we don't race.

"I think football is over saturated - a classic example of over saturating a sport with far too much exposure. It is confusing to most people who watch football with different levels of championships, especially in a World Cup year.

"F1 needs to have a very clear beginning and a very clear end, and that is achievable at let's say around the 18 race mark.

"I would also say there is a point, and 18 races is right on the cusp, when you need to have two Grand Prix teams to accommodate the impact it has on people's private lives.

"We have a percentage of people that went to Australia and will not be home until after Bahrain. That is five weeks away from home. It is a long time, an awful long time, to be away with a regular job."

Källa: Autosport

Finns andra stallchefer som har uttalat sig negativt (och en del som har varit positiva, men då talar vi 20 race inte 30). Orkar inte leta citat efter alla... Rimligen borde de veta vad en utökad kalender ställer för krav på stallen och personalen. Jag tror inte att det är helt lätt att utöka kalendern. I F1 har stallen ett annat krav på sig att utveckla bilen under säsongen och att utöka kalendern skulle, precis som Ron är inne på, förändra själva grunden för sporten. Det skulle inte vara möjligt om man inte införde restriktioner vad gäller utvecklingen av bilarna och då är F1 inte F1 längre. Jag håller med honom.

Tärnström

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag håller med JT och Ron, det behövs en lång paus. Vi behöver alla ladda batterierna och det är nyttigt att längta efter något. 17-18 lopp är bra, men 20 kunde jag gå med på. Absolut inte mer!

Jag tror fotbollen så småningom får en mindre liten kris på grund av att folk blir trötta på att kunna sitta i TV-soffan och se matcher dygnet runt, året om. Två närstående fotbollsnördar säger redan att de ledsnat lite och säger att det tar längre och längre tid mellan deras "kickar" av att se en fotbollsmach. Det blir slentrian helt enkelt. En farlig väg!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Frank Williams lite mer försiktig:

--------

Team boss Frank Williams kept an open mind on the matter: "It is a lot more work for people who are almost exhausted by October," he said. "I think most people, with the exception possibly of one team, are pretty much (ready) to reduce testing.

"Twenty races? At the end of the day it gets down to if it is affordable and what the recompenses are and where they are, Europe or out." -

Källa: Reuters

---------

Ska tillägga att både Briatore och Thiessen menar att en utökning av kalendern måste ske på bekostnad av tester. Jag tror att det finns en risk att F1 slutar att vara F1 med en alltför utökad kalender.

Tärnström

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Hoppas att den eller de som tar över efter Bernie är lika smarta. Kanske man klarar 20 lopp - men det gäller också att behålla exklusiviteten. Otroligt viktigt. Bra liknelse med fotbollen - förr kanske man tittade då och då - nu nästan aldrig om det inte är VM eller EM.
Användarens profilbild
hemin

Inlägg av hemin »

Användarens profilbild
hemin

Inlägg av hemin »

Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Bild Bild Bild :D
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hmm, det där är copyright skyddade bilder från stallen som någon lagt ut olagligt.
Användarens profilbild
hemin

Inlägg av hemin »

Pastis skrev:Hmm, det där är copyright skyddade bilder från stallen som någon lagt ut olagligt.
Om herrn med det välsmakande namnet och därtill forumets ägare inte vill att jag postar några fler bilder ( inte helt ovanligt i utländska forum ) så ber jag vänligast att att få avsluta mitt medlemskap. Allt har sin tid! :quest:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Oj, det där var visst känsligt för dig!

Jag konstaterade bara att bilderna var copyright skyddade eftersom jag kände igen de flesta då jag själv hämtat hem dem och andra till Forzas bilddatabas. Något förbud för att länka bilder har vi inte, så länge inte de som har rättigheterna till dem kontaktar oss och ber om att ta bort dem. Det är ju omöjligt för oss att kontrollera varje bildlänk så det är bara att fortsätta.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Så länge det finns en vits med bilderna, anser jag...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!