Spaniens GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Spaniens GP 2007?

Omröstningen slutade fre maj 11, 2007 19:29

1. Fernando Alonso - McLaren
9
26%
2. Lewis Hamilton - McLaren
2
6%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
0
Inga röster
4. Heikki Kovalainen - Renault
0
Inga röster
5. Felipe Massa - Ferrari
5
15%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
12
35%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
0
Inga röster
10. Robert Kubica - BMW Sauber
0
Inga röster
11. Ralf Schumacher - Toyota
0
Inga röster
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
0
Inga röster
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
2
6%
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
1
3%
19. Scott Speed - Scuderia Toro Rosso
1
3%
20. Adrian Sutil - Spyker
0
Inga röster
21. Christijan Alberts - Spyker
0
Inga röster
22. Takuma Sato - Super Aguri
2
6%
23. Anthony Davidson - Super Aguri
0
Inga röster

Antal röster: 34

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Spaniens GP 2007

Inlägg av Pastis »

Bild

Banbeskrivning: Circuit de Catalunya

Tidschema
Fredag 2007-05-11, CET
Träning 1 10:00-11:30
Träning 2 14:00-15:30
Lördag 2007-05-12, CET
Träning 3 11:00-12:00
Kvalificering 14:00-15:00
Söndag 2007-05-13, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla 16 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:26:21,759
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:27:16,830
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:32,841
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:46,933
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:30:29,981
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31:03,305
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:33:55,390
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:34:13,665
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:33:37,621
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:30:35,896
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:59:49,307
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:34:20,507
1994: Damon Hill - Williams # 1:36:14,374
1993: Alain Prost - Williams # 1:32:27,685
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:56:10,674
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:38:41,541

Alla 16 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:14,648
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 2:31,421
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:15,022
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17,762
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:16,364
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:18,201
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,974
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:22,088
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:20,262
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:16,525
1996: Damon Hill - Williams # 1:20,650
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:21,452
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:21,908
1993: Alain Prost - Williams # 1:17,809
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:20,190
1991: Gerhard Berger - McLaren # 1:18,751
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Svårtippat med tanke på att det ska testas och utvecklas fram till Spaniens GP. Tror dock att Alonso kan få fortsatta problem att hänga med om han inte börjar anpassa sin körstil till däcken. Eller, ja, han försöker ju, men har har inte riktigt lyckats ännu. Jag tror att Hamilton tar sin första seger, den här gången är det han som är före Massa. Räikkönen och Alonso därefter.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag tror denna gång på Kimi. Ferrari kommer med mycket nya grejor efter att i princip kört med samma specifikationer som i Australien. Andra stall har haft nyare delar i Malaysia och Bahrain. Både Kimi och Alonso slår sina stallkollegor på denna bana.

Skulle Hamilton spöa Alonso på spanjorens "hemmabana" så är det en sensation som inte ens Alonso kan bortförklara. Men som sagt, jag tror att det blir Kimi och Alonso som gör upp om det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Svårtippat med tanke på att det ska testas och utvecklas fram till Spaniens GP. Tror dock att Alonso kan få fortsatta problem att hänga med om han inte börjar anpassa sin körstil till däcken. Eller, ja, han försöker ju, men har har inte riktigt lyckats ännu. Jag tror att Hamilton tar sin första seger, den här gången är det han som är före Massa. Räikkönen och Alonso därefter.

Tärnström
Nej han har ju verkligen gjort det dåligt :roll: :lol:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
JTarnstrom skrev:Svårtippat med tanke på att det ska testas och utvecklas fram till Spaniens GP. Tror dock att Alonso kan få fortsatta problem att hänga med om han inte börjar anpassa sin körstil till däcken. Eller, ja, han försöker ju, men har har inte riktigt lyckats ännu. Jag tror att Hamilton tar sin första seger, den här gången är det han som är före Massa. Räikkönen och Alonso därefter.

Tärnström
Nej han har ju verkligen gjort det dåligt :roll: :lol:
Han hade inte speed nog att av egen kraft ta sig om Hamilton i Australien (Hamilton hade en skadad framvinge och höll ändå Alonso bakom sig), i Bahrain blev Alonso frånåkt så det sjöng om det - av en nybörjare. Sedan omåkt på utsidan av Heidfeld, en förare och bil som jag inte kan påminna mig att Alonso någonsin har blivit omkörd av. Jag tror inte att Alonso är nöjd med sin körning så här långt, poängen, ja, men inte med körningen. I olika texter har det ju också framskymtat att Alonso har haft större problem än Hamilton att hantera däcken. Han borde vara orolig. Jag är det.

Förresten, McLaren kom ju till Hamiltons undsättning senast när de menade att de hade gjort ett misstag i det första depåstoppet och gett Lewis fel däcktryck och framvinge. Alonso fick tillverka sin egen ursäkt i form av nån grunka som hade ramlat ned på bilen under fredagen...

Men jag tycker att det är jävligt kul att Alonso får mothugg. Det är sånt som bygger storhet. Kan han ta titeln i år så tror jag att han kommer att känna ännu mer tillfrdeställelse än efter de två första titlarna. Det här kommer att bli stenhårt med en konkurrens inom teamet som han aldrig har känt på tidigare.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den ons apr 18, 2007 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Haha det är ju lysande bra. :lol: Bara fortsätta vara orolig du.

Jag såg en annan analys av Australiens GP men den var nog inte korrekt. Den pekade felaktigt på att det är svårt att köra om i Melbourne, och att Alonso ockås enligt egen utsago och bekräftat av stallet var tvungen att hålla ett avstånd till Hamilton för motorn överhettades annars. En omkörning i depån var bästa och säkraste möjligheten och det lyckades ju också alldeles utmärkt.

Ser att du utelämnar Malaysia också - praktiskt :up:

Det jag kan hålla med om är att jag tror både Kimi och Alonso har mer att hämta vad gäller att anpassa sig till de nya däcken. Att de ligger i delad VM-ledning trots det visar på deras styrkor, och att det är mellan de två VM-striden i år kommer att hamna.

När Kimi och Alonso kommit underfund med Bridgestonedäcken så kommer Massa och Hamilton att bli akterseglade, och VM avgörs slutligen mellan McLarens och Ferraris två försteförare.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Alonso har en mycket säregen körstil som inte är mjuk mot däcken och har gett honom en del problem ibland. Det ligger mycket i det att Barcelona kan passa Hamilton betydligt bättre. Håller det inte för otroligt att Hamilton är före Alonso i Barcelona.

Å andra sidan - Alonso är också en unik talang. Vem vet?

Banan som sådan borde just nu favorisera McLaren före Ferrari med tanke på att deras aerodynamik verkar vara bäst - men Ferrari kommer troligen med ett uppdaterat paket. Heja Kimi..:)

Men vet i fanken om inte Hamilton kan vinna...hm...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Haha det är ju lysande bra. :lol: Bara fortsätta vara orolig du.

Jag såg en annan analys av Australiens GP men den var nog inte korrekt. Den pekade felaktigt på att det är svårt att köra om i Melbourne, och att Alonso ockås enligt egen utsago och bekräftat av stallet var tvungen att hålla ett avstånd till Hamilton för motorn överhettades annars. En omkörning i depån var bästa och säkraste möjligheten och det lyckades ju också alldeles utmärkt.

Det jag kan hålla med om är att jag tror både Kimi och Alonso har mer att hämta vad gäller att anpassa sig till de nya däcken. Att de ligger i delad VM-ledning trots det visar på deras styrkor, och att det är mellan de två VM-striden i år kommer att hamna.

När Kimi och Alonso kommit underfund med Bridgestonedäcken så kommer Massa och Hamilton att bli akterseglade, och VM avgörs slutligen mellan McLarens och Ferraris två försteförare.
Jag vet inte, men det känns som om du har börjat läsa mina inlägg som fan läser bibeln. Har du någon agenda som jag inte känner till?

Man kan ju börja med att fråga sig varför inte McLaren gav Hamilton order om att bara släppa fram Alonso (något som lätt hade kunnat arrangeras utan att bryta mot reglerna) om det nu var problem med kylningen. Sanningen är att Alonso inte var tillräckligt snabb. Hade han varit så snabb att han kunde antas köra ifatt Räikkönen hade inte McLaren låtit honom sitta och kajka bakom Hamilton i två tredjedelar av loppet.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:
LuckyStrike1 skrev:Haha det är ju lysande bra. :lol: Bara fortsätta vara orolig du.

Jag vet inte, men det känns som om du har börjat läsa mina inlägg som fan läser bibeln. Har du någon agenda som jag inte känner till?

Man kan ju börja med att fråga sig varför inte McLaren gav Hamilton order om att bara släppa fram Alonso (något som lätt hade kunnat arrangeras utan att bryta mot reglerna) om det nu var problem med kylningen. Sanningen är att Alonso inte var tillräckligt snabb. Hade han varit så snabb att han kunde antas köra ifatt Räikkönen hade inte McLaren låtit honom sitta och kajka bakom Hamilton i två tredjedelar av loppet.

Tärnström
Jag undrar mer över din agenda - jag förstår inte dina inlägg längre. Kvasisvammel med krystade analyser om du frågar mig.

Alonso var bevisligen snabbare än Hamilton i Melbourne, men inte tillräckligt snabb för att köra om på banan men tillräckligt snabb för att ta sig om i depån. Inte något direkt ovanligt i Melbourne där omkörningar på banan tillhör ovanligheterna och är svåra. Han kunde matcha Hamiltons tempo utan problem och var också snabbare, men kunde vilket inte är ovanligt heller inte ligga tillräckligt nära då kylningen blev sämre och luften störd. Ett vanligt problem i F1 du ju borde känna till. Jag vet att du känner till - jag förstår inte varför du blundar för det.

Hamilton gjorde en riktigt bra start, kunde ta sig förbi Alonso och vara långsammare men ändå hålla sin placering åtminstone fram till depåstoppen. Sen blev han lite akterseglad. Ungefär som i Bahrain för övrigt där Alonso gjorde en riktigt bra start och kunde ta sig om en snabbare Kimi och sen hålla sin placering fram till depåstoppet.

Där var det Kimi som var den snabbare av de två men som inte kunde köra om på banan pga. störd luft bland annat.

När det gäller racesituationer så är det ju 2-1 till Alonso resp. Kimi över deras stallkamrater. Enda gången Massa och Hamilton lyckats slå sina stallkamrater och vara snabbare över en racedistans var ju just i Bahrain i helgen - en bana som tekniskt tillhör en av de lättare på kalendern.

Att Kimi och Alonso ännu inte anpassat sig till de nya Bridgestonedäcken och ändå ligger i delad VM-ledning säger en hel del om varför de två är de två toppförarna i F1 idag. När de anpassat sig till sina nya bilar och fått undand Michelinsättet i ryggmärgen kommer deras problem att vara ännu mer sällan förekommande och de kommer att vara starka i varje race.

Det är tre race in på säsongen och dina analyser av läget har jag svårt att förstå. "Alonso borde vara orolig" "Lam ursäkt" ... jag fattar inte var du får det från. Grönköping? ;)

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kvasisvammel? Ja, inte mer än vad F1 Racing, Autosport, eller du med för den delen, ägnar sig åt. Ingen av oss kan påstå att vi vet. Det enda vi kan göra är att spekulera utifrån våra egna erfarenheter, material som finns att tillgå i form av nyheter och skvaller i media. Finns ingen anledning att idiotförklara någon för det. Jag har i vanlig ordning försökt spekulera och redogöra för min argumentation. Jag kan ha fel och ingen behöver hålla med men jag tycker att det är trist att uppleva att du raljerar och närmast går ned på personnivå.

Åter till sakfrågan. Jag är mycket väl medveten om att det är svårt att ligga bakom en annan förare (du spelar det kortet lite för ofta; att jag inte skulle veta ditten eller datten, gäller det F1 eller Nascar. Edit: Okej, jag såg nu att du skrev att jag blundade för det... Men det gör jag inte i min argumentation) men jag anser inte att det var det som var avgörande för att Alonsos körning i Melbourne. Återigen, hade han varit så pass snabb att han hade kunnat ta in på Räikkönen, något som inte Hamilton lyckades med, hade McLaren sett till att Alonso hade passerat Hamilton i ett mycket tidigare skede. Det är vad jag tror. Jag tror att du har fel (men jag idiotförklarar dig inte för det).

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Kvasisvammel? Ja, inte mer än vad F1 Racing, Autosport, eller du med för den delen, ägnar sig åt. Ingen av oss kan påstå att vi vet. Det enda vi kan göra är att spekulera utifrån våra egna erfarenheter, material som finns att tillgå i form av nyheter och skvaller i media. Finns ingen anledning att idiotförklara någon för det. Jag har i vanlig ordning försökt spekulera och redogöra för min argumentation. Jag kan ha fel och ingen behöver hålla med men jag tycker att det är trist att uppleva att du raljerar och närmast går ned på personnivå.

Åter till sakfrågan. Jag är mycket väl medveten om att det är svårt att ligga bakom en annan förare (du spelar det kortet lite för ofta; att jag inte skulle veta ditten eller datten, gäller det F1 eller Nascar. Edit: Okej, jag såg nu att du skrev att jag blundade för det... Men det gör jag inte i min argumentation) men jag anser inte att det var det som var avgörande för att Alonsos körning i Melbourne. Återigen, hade han varit så pass snabb att han hade kunnat ta in på Räikkönen, något som inte Hamilton lyckades med, hade McLaren sett till att Alonso hade passerat Hamilton i ett mycket tidigare skede. Det är vad jag tror. Jag tror att du har fel (men jag idiotförklarar dig inte för det).

Tärnström
Men nu handlade det väl om att du, felaktigt, påstod att Alonso var långsammare än Hamilton - inte Räikkönen?

Alonso tog inte in på Räikkönen, nej. Räikkönen var snabbast i Melbourne, och ingen tog in på honom. Men Alonso var snabbare än Hamilton och det visade sig också efter depåstoppet och i slutresultatet. Det var där din "argumentation" svängde fel. Att Hamilton var snabbare än Alonso i Melbourne.

Fakta är ju att Kimi och Alonso har en upp på sina resp. stallkamrater i race så här långt, och att det var först i Bahrain, en tekniskt sett rel. enkel bana, som deras resp. stallkamrater kunde förhindra 0-3 på de tre första racen.

Och då ska man tänka på att för Kimi och Alonso innebär nog bytet till Bridgestones enhetsdäck betydligt större förändring än vad det gör för Massa och Hamilton, eftersom ingen av dem två har "Michelin i ryggmärgen" att vänja sig av med.

Det var det jag ansåg att du hade fel i och för att få ihop det på något sett som jag uppfattade det verkade bortse från effekten att ligga bakom andra bilar - särskilt på en bana som Melbourne som är ökänd för sina omkörnignssvårigheter och svårgiheter i att följa andra bilar på nära håll.

Vad F1 Racing och Autosport skriver om vad gäller Hamiltons förtjänster (jag är djupt imponerad av killen) tar jag med två byttor salt just nu. Vi vet vad den brittiska motorpressen brukar ta i med när det g äller brititska förare med lite framgång. Just nu är Hamilton gud och bäst i alla lopp i alla situationer i dessa publikationer, något som man får ta i beaktande när de slåss om intervjuplatser och skriver upp och hypar på.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
JTarnstrom skrev:Kvasisvammel? Ja, inte mer än vad F1 Racing, Autosport, eller du med för den delen, ägnar sig åt. Ingen av oss kan påstå att vi vet. Det enda vi kan göra är att spekulera utifrån våra egna erfarenheter, material som finns att tillgå i form av nyheter och skvaller i media. Finns ingen anledning att idiotförklara någon för det. Jag har i vanlig ordning försökt spekulera och redogöra för min argumentation. Jag kan ha fel och ingen behöver hålla med men jag tycker att det är trist att uppleva att du raljerar och närmast går ned på personnivå.

Tärnström
Men nu handlade det väl om att du, felaktigt, påstod att Alonso var långsammare än Hamilton - inte Räikkönen?

Alonso tog inte in på Räikkönen, nej. Räikkönen var snabbast i Melbourne, och ingen tog in på honom. Men Alonso var snabbare än Hamilton och det visade sig också efter depåstoppet och i slutresultatet. Det var där din "argumentation" svängde fel. Att Hamilton var snabbare än Alonso i Melbourne.

Fakta är ju att Kimi och Alonso har en upp på sina resp. stallkamrater i race så här långt, och att det var först i Bahrain, en tekniskt sett rel. enkel bana, som deras resp. stallkamrater kunde förhindra 0-3 på de tre första racen.

Och då ska man tänka på att för Kimi och Alonso innebär nog bytet till Bridgestones enhetsdäck betydligt större förändring än vad det gör för Massa och Hamilton, eftersom ingen av dem två har "Michelin i ryggmärgen" att vänja sig av med.

Det var det jag ansåg att du hade fel i och för att få ihop det på något sett som jag uppfattade det verkade bortse från effekten att ligga bakom andra bilar - särskilt på en bana som Melbourne som är ökänd för sina omkörnignssvårigheter och svårgiheter i att följa andra bilar på nära håll.

Vad F1 Racing och Autosport skriver om vad gäller Hamiltons förtjänster (jag är djupt imponerad av killen) tar jag med två byttor salt just nu. Vi vet vad den brittiska motorpressen brukar ta i med när det g äller brititska förare med lite framgång. Just nu är Hamilton gud och bäst i alla lopp i alla situationer i dessa publikationer, något som man får ta i beaktande när de slåss om intervjuplatser och skriver upp och hypar på.
Jag syftade inte enbart på vad Autosport och F1 Racing skriver om Hamilton, utan deras analyser rent generellt (främst då F1 Racing som ofta psykologiserar utan att ha mycket mer på fötterna än redan kända fakta som även vi andra har tillgång till).

Om Alonso hade varit så pass mycket snabbare att han hade kunnat jaga Räikkönen hade han blivit förbisläppt. Nu var han inte mycket snabbare än Hamilton förrän på slutet och vem vet vilket effektuttag Hamilton körde med då? Så det är lika mycket en spekulation från din sida att Alonso var så pass mycket snabbare än Hamilton. Jag tror att det var ett strategiskt beslut från McLaren att låta Alonso ta andraplatsen (och de skötte det snyggt genom depåstoppet) från Hamilton. Det kan vara ett beslut de kan komma att ångra.

Jag tror nog att Alonso och McLaren (och jag tror inte att jag är ensam bland alla F1-fans) förväntade sig att han skulle ha varit betydligt snabbare än Hamilton, så pass att det inte skulle behövas ett depåstopp för att återställa ordningen inom teamet.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror inte för en millisekund att Alonsos och Hamiltons placeringar i Melbourne berodde på någon form av stallorder. I så fall kan man lika gärna hävda att så var fallet i Bahrain nu sist, där man hela helgen fokuserade på att jobba med Hamiltons bil och inte Alonsos bil för att man ville att Hamilton skulle få ett bättre resultat ....

Det låter väl fantasifullt. När ALonso kom om Hamilton i Melbourne var han ju bra mycket snabbare och snabbt skapade en lucka till Hamilton denne aldrig förmådde att skapa till ALonso när han låg först. Alonso var som Kimi snabbast i de två första racen relativt sina stallkamrater, det är min enkla analys av läget. I Bahrain var det däremot ombytta roller.

Men det kanske är en för enkel analys. Kanske ska man ta med något om att Alonso och hans flickvän gjorde slut eventuellt, att Alonso inte vann med mer i Malaysia och att Hamilton pratar bättre engelska än Alonso. Samt att Alonso är i ett stall där stallchefen inte bryter kraftigare på engelska än vad han själv gör. Vilket allt hjar påverkat hans psyke när han samtidigt läser Autosports och F1 Racings hyllningar av Hamilton ... jag vet inte. Det hela slutar givetvis med att det är stallorder som gynnar den för stunden rådande favoriten. Om 7 lopp sågar vi Hamilton och säger att han var för ung för att hålla måttet hela året ut men han har gjort det bra ändå. Troligen knäcktes han lite av den enorma mediabevakningen. OCh att familjens hund blev tvungen att avlivas.

Vad gäller F1 Racing och främst Peter Windsors allt längre utläggningar och egna tankar utan särskilt som det verkar väl underbyggda fakta bakom har jag aldrig ställt mig tveksam till dem. Det känns när man läser hans alltmer svammelliknande alster som att han mest sitter i London och gissar och hittar på. Han formulerar det dock hyfsat bra.

Matt Bishop har i varje fall den goda smaken att publicera korrekta citat, får man förmoda eftersom han får intervjutider igen hos alla utom Schumacher, och sen tydligt anger var han själv gissar och tolkar. Han skriver däremot som en kratta så en kombiantion av dessa två i en artikel vore kanske ingen dum idé. Inte för att det skulle göra något med den brittisha hypningen i tidnignen förstås, där tror jag ingenting kan hjälpa.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag har inte läst allt ni skrev. Men jag tyckte McLaren begick ett grovt TJÄNSTEFEL i Melbourne när de inte lät Alonso åka om lite snyggt. Vad har de - de har en världsmästare och en rookie. Men rookien är Rons gullunge och Alonso sitter där bakom och vill inte riskera något direkt. Men nog är han lika snabb eller snabbare. Men ändå.

McLaren lyckades på så sätt så lite tvivel i sin världsmästare - eller?

Missförstå mig inte - men det var väldigt dåligt tänkt av McLaren. Hamilton kommer ju få sin chans. Nu sitter McLaren där med en rookie som är jätteglad och en världsmästare som får det en aning svårare än han hade behövt ha det.

Men jag tror Alonso är så stark och bra så det inte är någon fara ändå - men dåligt av McLaren var det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eller så vet både Hamilton och ALonso redan från första loppet att stallorder kommer inte att komma så länge VM-striden är öppen.

Den som är först på banan är först på banan så länge han kan vara först på banan, och kommer inte av stallet tvingas släppa förbi sig en stallkamrat.

Det tror jag gör båda förarna starkare att veta att om de är först är det upp till dem och stallet att slåss för den placeringen även om det är den för dagen lite snabbare stallkamraten som ligger bakom.

I längden tror jag det är en inställning som alltid gynnar ett racingstall istället för motsvarigheten: att stallorder kan komma när som helst på säsongen, och gynnar den som stallet för tillfället eller alltid fokuserar mest på.

JAg tror det är mer destruktivt för en förare att veta att även om jag gör en bra start, en snygg omkörning eller överkommer problem med bilen som kostar tid men ändå är före stallkamraten så blir jag tvingad att släppa placeringen ändå.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Är inte stallorder förbjudet??

Skulle verkligen Ron D utfärda en stallorder? Trodde han som helgon stod över sådant och att det bara var Ferrari som sysslade med det.

"let Fernando pass for the championship" :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Jag tror inte för en millisekund att Alonsos och Hamiltons placeringar i Melbourne berodde på någon form av stallorder. I så fall kan man lika gärna hävda att så var fallet i Bahrain nu sist, där man hela helgen fokuserade på att jobba med Hamiltons bil och inte Alonsos bil för att man ville att Hamilton skulle få ett bättre resultat ....
Jag har inte diskuterat om Alonso blev förfördelad i Bahrain, det är det du som gör. Om andra har framfört den åsikten, ta den diskussionen med dem i stället.
Det låter väl fantasifullt. När ALonso kom om Hamilton i Melbourne var han ju bra mycket snabbare och snabbt skapade en lucka till Hamilton denne aldrig förmådde att skapa till ALonso när han låg först. Alonso var som Kimi snabbast i de två första racen relativt sina stallkamrater, det är min enkla analys av läget. I Bahrain var det däremot ombytta roller.
Anledningen till tidsdifferensen mellan Alonso och Hamilton i slutet av loppet kan ha flera olika orsaker (och hade Alonso varit så mycket snabbare under hela loppet jämfört med Alonso så kastade McLaren bort minst 20 sekunder, något som jag inte håller för troligt att man gjorde medvetet. Enda anledningen till att man skulle ha gjort det hade varit för att gynna Hamilton, men som du själv säger så ser inte jag heller någon anledning till att Hamilton skulle favoriseras.) Därmed spekulerar du vilket jag inte alls har något emot. Men påstå inte att din spekulation skulle vara mer värd än någon annans.
Men det kanske är en för enkel analys. Kanske ska man ta med något om att Alonso och hans flickvän gjorde slut eventuellt, att Alonso inte vann med mer i Malaysia och att Hamilton pratar bättre engelska än Alonso. Samt att Alonso är i ett stall där stallchefen inte bryter kraftigare på engelska än vad han själv gör. Vilket allt hjar påverkat hans psyke när han samtidigt läser Autosports och F1 Racings hyllningar av Hamilton ... jag vet inte. Det hela slutar givetvis med att det är stallorder som gynnar den för stunden rådande favoriten. Om 7 lopp sågar vi Hamilton och säger att han var för ung för att hålla måttet hela året ut men han har gjort det bra ändå. Troligen knäcktes han lite av den enorma mediabevakningen. OCh att familjens hund blev tvungen att avlivas.
[/qoute]

Jag ser att du försöker tillskriva mig argument som jag inte har framfört i diskussionen (eller snarare ett sätt att argumentera). Kan vi inte hålla oss till det som verkligen är sagt oss emellan i stället? Det blir enklare så.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jag tror inte för en millisekund att Alonsos och Hamiltons placeringar i Melbourne berodde på någon form av stallorder. I så fall kan man lika gärna hävda att så var fallet i Bahrain nu sist, där man hela helgen fokuserade på att jobba med Hamiltons bil och inte Alonsos bil för att man ville att Hamilton skulle få ett bättre resultat ....
Jag har inte diskuterat om Alonso blev förfördelad i Bahrain, det är det du som gör. Om andra har framfört den åsikten, ta den diskussionen med dem i stället.
Anledningen till tidsdifferensen mellan Alonso och Hamilton i slutet av loppet kan ha flera olika orsaker (och hade Alonso varit så mycket snabbare under hela loppet jämfört med Alonso så kastade McLaren bort minst 20 sekunder, något som jag inte håller för troligt att man gjorde medvetet. Enda anledningen till att man skulle ha gjort det hade varit för att gynna Hamilton, men som du själv säger så ser inte jag heller någon anledning till att Hamilton skulle favoriseras.) Därmed spekulerar du vilket jag inte alls har något emot. Men påstå inte att din spekulation skulle vara mer värd än någon annans.
[/qoute]

Jag ser att du försöker tillskriva mig argument som jag inte har framfört i diskussionen (eller snarare ett sätt att argumentera). Kan vi inte hålla oss till det som verkligen är sagt oss emellan i stället? Det blir enklare så.

Tärnström
Har du inte framfört åsikten att Alonso blev förfördelad av stallet i Melbourne?

JAg har ingenstans skrivit att ALonso blev det i Bahrain - vänligen visa var i så fall. Jag skrev att jag inte för en sekund tror på att Alonso blev förfördelad i Melbourne, och hävdar man det kan man lika gärna också hävda att Hamilton blev det i Bahrain.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

"...I så fall kan man lika gärna hävda att så var fallet i Bahrain nu sist, där man hela helgen fokuserade på att jobba med Hamiltons bil och inte Alonsos bil för att man ville att Hamilton skulle få ett bättre resultat ...."

Jag tror inte att det var på det viset i Bahrain. Kanske andra tycker det, det vet jag inget om. Jag ser inte vilken relevans ditt påstående har för resten av debatten annat än att försöka sätta mina argument i ett tvivelaktigt ljus. Jag skulle också kunna försöka förlöjliga din argumentation genom att komma med mer eller mindre absurda liknelser, men det blir bara en jäkligt tråkig diskussion av det. I frågor denna som är dina ord inte mer värda än mina eller någon annans, men du verkar just nu väldigt irriterad på att jag uttrycker mina åsikter.

Och nej, jag har inte framfört åsikten att Alonso blev förfördelad av stallet i Melbourne - tvärtom var det Hamilton som blev den förfördelade när han fick släppa Alonso förbi sig. Det är vad jag tror och har argumenterat för. Varför är det så svårt att hålla sig till sakfrågan? Varför drar du in en massa ovidkommande argument i debatten, saker som jag aldrig har sagt eller står för. Fråga mig hellre vad jag menar så ska jag tala om det.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev: Jag tror att det var ett strategiskt beslut från McLaren att låta Alonso ta andraplatsen (och de skötte det snyggt genom depåstoppet) från Hamilton. Det kan vara ett beslut de kan komma att ångra.

Tärnström
Det var det här jag syftade på. Jag vet att du skriver "jag tror" men tro kan man fan göra om mycket.

Jag ser inte att du har några fakta som skulle stödja ett resonemang, och det behöver inte vara fakta ristade i sten, om att McLaren medvetet gjorde så Alonso slutade tvåa före Hamilton.

Jag skriver därför senare att om man kan hävda något sådant på de grunderna, då är det lika logiskt att påstå att McLaren hela helgen i Bahrain gav Hamilton en fördel och det var därför Hamilton slutade före Alonso i Bahrain. Dvs. ett helt eget tyckande eller troende utan någon logisk grund i fakta och vad som skedde. Därför i mina ögon ganska ointressant att kasta ur sig ... tro vad som helst om vad som helst kan nämligen vem som helst göra.

Jag anser att det här ligger på samma nivå som att påstå att Ferrari innan säsongen startade bestämde att Kimi skulle sluta först i Melbourne och få en bra start, för att sen också få sluta först i MAlaysia varpå man för att trösta Massa skullle låta honom sluta först av stallets förare i Bahrain och sen bestämma sig innan Barcelona vem man ville skulle sluta först där. JAg har inga fakta för det - jag tror det bara ... och det är på den nivån jag tycker ditt påstående ovan ligger på.

Om man istället ska kika lite på hur det spåg ut och hur jag uppfattade att det var åtminstone:

Melbourne - Hamilton gjorde en bra start och tog sig om Alonso på yttern i första kurvan. Alonso var dock den snabbare av de två McLarenförarna men ingen rådde på Kimi. Alonso var dock inte tillräckligt snabb för att ha ett så stort övertag som det krävs för att köra om i Melbourne. Däremot kunde han passera Hamilton i samband med depåstoppen och väl fri från Hamilton kunde han köra i ett tempo Hamilton inte kunde matcha och luckan växte dem emellan och var större än den varit innan när Hamilton låg först av de bägge. Att då påstå att McLaren medvetet strategiskt valde att låta Alonso sluta före ..... som sagt: tro kan många göra om mycket om man inte bheöver ta hänsyn till olika omständigheter.

Bahrain: Hamilton var hela helgen den klart snabbaste McLarenföraren av en eller annan orsak vi inte vet något om. Behöver man inte ta hänsyn till någon större logik kan man som sagt då tro och påstå att McLaren redan på fredagen valde att ge Hamilton fördelar, man koncentrerade sig på arbetet med hans bil, och man valde strategiskt medvetet att ge Hamilton de bättre förutsättningarna. Eller så kan man försöka vara lite logisk i sin spekulation och resonera mer i att Alonso av en eller annan anledning aldrig fick till inställningarna lika bra på den här banan som på de två första banorna, och inte fick det att fungera. Något som hände i Bahrain som inte hände i Melbourne och Malayia: Bilen skadades i garaget på fredagen, om det hade någon del i att han inte fick till balansen under helgen eller inte kan vi spekulera i.

Hoppas jag nu har uttryckt mig tillräckligt tydligt om var jag ser att du brister fullkomligt i ditt resonemang.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
JTarnstrom skrev: Jag tror att det var ett strategiskt beslut från McLaren att låta Alonso ta andraplatsen (och de skötte det snyggt genom depåstoppet) från Hamilton. Det kan vara ett beslut de kan komma att ångra.

Tärnström
Det var det här jag syftade på. Jag vet att du skriver "jag tror" men tro kan man fan göra om mycket.

Jag ser inte att du har några fakta som skulle stödja ett resonemang, och det behöver inte vara fakta ristade i sten, om att McLaren medvetet gjorde så Alonso slutade tvåa före Hamilton.
Och du har heller inga fakta. Du har en uppfattning baserad på vad du har sett, läst och uppfattat (ett ord som du själv använder nedan).
Jag skriver därför senare att om man kan hävda något sådant på de grunderna, då är det lika logiskt att påstå att McLaren hela helgen i Bahrain gav Hamilton en fördel och det var därför Hamilton slutade före Alonso i Bahrain. Dvs. ett helt eget tyckande eller troende utan någon logisk grund i fakta och vad som skedde. Därför i mina ögon ganska ointressant att kasta ur sig ... tro vad som helst om vad som helst kan nämligen vem som helst göra.
Tro vad du vill men om det bara har till syfte att försöka framställa det som att jag argumenterar utan logik så tycker jag att du kan lämna det därhän. Du kan säga vad du vill, men logiken saknas inte i mitt resonemang utifrån de förutsättningar jag anger. Det är ett intellektuellt oärligt sätt att diskutera som du håller på med. Det som hindrar mig från att svara dig med samma trista mynt är att jag inte vill att det ska urarta.
Om man istället ska kika lite på hur det spåg ut och hur jag uppfattade att det var åtminstone:

Melbourne - Hamilton gjorde en bra start och tog sig om Alonso på yttern i första kurvan. Alonso var dock den snabbare av de två McLarenförarna men ingen rådde på Kimi.

Alonso var dock inte tillräckligt snabb för att ha ett så stort övertag som det krävs för att köra om i Melbourne. Däremot kunde han passera Hamilton i samband med depåstoppen och väl fri från Hamilton kunde han köra i ett tempo Hamilton inte kunde matcha och luckan växte dem emellan och var större än den varit innan när Hamilton låg först av de bägge. Att då påstå att McLaren medvetet strategiskt valde att låta Alonso sluta före ..... som sagt: tro kan många göra om mycket om man inte bheöver ta hänsyn till olika omständigheter.
Du spekulerar. När ska du inse att spekulerar lika mycket som jag gör. Vad har du för fakta som visar att Hamilton inte kunde matcha Alonsos tider? Inga. Ren spekulation. Det här är din tro om vad som inträffade i Melbourne. Din tro är inte lika med sanningen. Du tror att McLaren lät bägge förare göra upp helt utan stallorder, en ren spekulation, knappast fakta. Kan du visa mig fakta som stöder den tesen? Näe. Det enda du kan göra är att läsa Autosport och lyssna på Eje och Blomman lika mycket som jag kan göra.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ATt döma av vilka tider de satte före och efter placeringssförändringen så har jag nog mer fakta till grund för min spekulation än vad du har. Det är vad jag anser.

Du påstår att McLaren strategiskt valde att låta Alonso sluta före. Med andra ord stallorder i en eller annan form eller ge Alonso en plats han tids- och fartmässigt inte kunde ta av egen kraft och göra det redan i säsongens första lopp. Jag undrar vad du bygger det på? Särskilt då Alonso när han inte längre låg bakom Hamilton kunde dra ifrån Hamilton och skapa en större lucka till denne än vad Hamilton misslyckas med att göra i stint 1 när Alonso hela tiden låg nära bakom och matchade hans tider.

Jag undrar därför som sagt varför du tror som du gör för jag kan inte se någonting alls som hände i Australiens GP som skulle stödja det påståendet och den spekulationen.

Däremot tycker jag at jag ändå till skillnad från dig kan prestera sådan som faktiskt skedde i lopept som är stöd för min spekulation. Det är skillnaden. Tro utan att behöva ta hänsyn till vad som hänt är väldigt lätt att göra.

Som sagt: jag stödjer min spekulation på att ALonso, väl fri från Hamilton körde snabbare än Hamilton med att Hamilton med Alonso bakom sig inte kunde köra snabbare än Alonso.

Vad bygger du din spekulation på att McLaren medvetet strategiskt lät Alonso sluta före Hamilton, och underförstått antyder att Alonso inte var snabbare än Hamilton i det loppet?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Att Alonso drog ifrån Hamilton på slutet berodde på att Hamilton slog av. Han matchade Alonsos tider utan problem under de första varven efter depåstopp (fakta! kolla varvtiderna får du se). Att det blev ett gap dem emellan berodde mer på att McLaren höll Hamilton fyra sekunder längre i depån än Alonso (eller åtminstone blev det summan av kardemumman på invarvet, men jag tror inte att Hamilton KÖRDE fyra sekunder långsammare för att det inte gick att köra snabbare - i så fall fanns det nog en anledning).

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Och under de två varv som Alonso slapp tänka på att Hamilton låg framför var hans tider inte heller speciellt märkvärdiga i förhållande till Hamilton.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Att Alonso drog ifrån Hamilton på slutet berodde på att Hamilton slog av. Han matchade Alonsos tider utan problem under de första varven efter depåstopp (fakta! kolla varvtiderna får du se). Att det blev ett gap dem emellan berodde mer på att McLaren höll Hamilton fyra sekunder längre i depån än Alonso (eller åtminstone blev det summan av kardemumman på invarvet, men jag tror inte att Hamilton KÖRDE fyra sekunder långsammare för att det inte gick att köra snabbare - i så fall fanns det nog en anledning).

Tärnström
Att Hamilton drog ifrån Alonso i Bahrain i början berodde på att Alonso startade lugnt och försiktigare. Så kan man bara påstå och spekulera i utan att ha något som stödjer det.

Ser du var det faller? I Melbourne växte väl luckan med mer än 4 sekunder efter depåstoppet så förklaringen finns ju också i hur de körde på banan, och inte bara av depåstoppet, invarv och utvarv?

Du utgår från att Hamilton slog av, McLaren höll honom i depån längre och som du skrivit tidigare gjort det av strategiska skäl för att Alonso skulle komma förbi (om jag inte missförstått dig totalt) - ren spekulation allting.

Jag utgår från att Alonso var snabbare än Hamilton över loppet - spekulation baserat på fakta att han slutade före. Jag utgår från att han var snabbare på banan över loppet - spekulation baserat på fakta att han ökade avståndet till Hamilton efter depåstoppet, ute på banan.

Kolla varvtiderna från varv 43 - det är en märkbar skillnad mellan Alonso och Hamilton och du spekulerar i att den skillnaden består i att McLaren gett Alonso andraplatsen och Hamilton slagit av på tempot.... jag konstaterar att Alonso kom förbi Hamilton i depåstoppet och därefter kunde hålla ett tempo Hamilton inte kunde hålla. Hamilton körde inte mycket långsammare då, än vad han gjort tidigare i loppet, däremot kör Alonso snabbare. Kan bero på att Hamilton kroknade lite också, det var ju hans första F1-lopp och allt men det är ren spekulation.

Men att som du påstå att McLaren medvetet höll Hamilton fyra sekunder i depån för att Alonso skulle komma förbi, och att Hamilton sen slog av på tempot .... ?????????????????????????????????????????????? Du får kalla det för ett oärligt intlektuellt sätt att diskutera på eller vad du kallar det för, jag undrar var din logik är.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Alonso vs Hamilton

43 1.26.8 1.48.3
44 1.26.5 1.30.7
45 1.44.1 1.27.3
46 1.32.4 1.27.8
47 1.27.4 1.28.2
48 1.28.6 1.28.8
49 1.28.0 1.29.6

Nu jämför jag deras varv efter depåstoppet, dvs Hamiltons första varv efter SITT depåstopp med Alonsos första varv efter SITT stopp.

Hamilton tar IN på Alonso i en sådan jämförelse under sina tre första varv, utvarvet inkluderat. Jag kan utifrån det inte se att Alonso faktiskt var så mycket snabbare, ens att han var snabbare än Hamilton öht.

Och om man, som sagt, kollar på Alonsos två varv före sitt depåstopp, då Hamilton hade försvunnit i hans blickfång, så körde han inte mycket snabbare där heller.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
JTarnstrom skrev:Att Alonso drog ifrån Hamilton på slutet berodde på att Hamilton slog av. Han matchade Alonsos tider utan problem under de första varven efter depåstopp (fakta! kolla varvtiderna får du se). Att det blev ett gap dem emellan berodde mer på att McLaren höll Hamilton fyra sekunder längre i depån än Alonso (eller åtminstone blev det summan av kardemumman på invarvet, men jag tror inte att Hamilton KÖRDE fyra sekunder långsammare för att det inte gick att köra snabbare - i så fall fanns det nog en anledning).

Tärnström
Att Hamilton drog ifrån Alonso i Bahrain i början berodde på att Alonso startade lugnt och försiktigare. Så kan man bara påstå och spekulera i utan att ha något som stödjer det.

Ser du var det faller? I Melbourne växte väl luckan med mer än 4 sekunder efter depåstoppet så förklaringen finns ju också i hur de körde på banan, och inte bara av depåstoppet, invarv och utvarv?

Du utgår från att Hamilton slog av, McLaren höll honom i depån längre och som du skrivit tidigare gjort det av strategiska skäl för att Alonso skulle komma förbi (om jag inte missförstått dig totalt) - ren spekulation allting.

Jag utgår från att Alonso var snabbare än Hamilton över loppet - spekulation baserat på fakta att han slutade före. Jag utgår från att han var snabbare på banan över loppet - spekulation baserat på fakta att han ökade avståndet till Hamilton efter depåstoppet, ute på banan.

Kolla varvtiderna från varv 43 - det är en märkbar skillnad mellan Alonso och Hamilton och du spekulerar i att den skillnaden består i att McLaren gett Alonso andraplatsen och Hamilton slagit av på tempot.... jag konstaterar att Alonso kom förbi Hamilton i depåstoppet och därefter kunde hålla ett tempo Hamilton inte kunde hålla. Hamilton körde inte mycket långsammare då, än vad han gjort tidigare i loppet, däremot kör Alonso snabbare. Kan bero på att Hamilton kroknade lite också, det var ju hans första F1-lopp och allt men det är ren spekulation.
Ja, det är en ren spekulation (baserat på fakta, det vill säga en titt på varvtiderna. Men för den här diskussionen fullt lika giltigt som att du lutar dig på andra fakta). Har inte påstått något annat. Är det möjligen det som irriterar dig, att du tror att jag tror mig veta detta? Ren spekulation, precis sådan som du också ägnar dig åt. Det är en trevlig sysselsättning. Eller borde vara det, i alla fall...

Men att som du påstå att McLaren medvetet höll Hamilton fyra sekunder i depån för att Alonso skulle komma förbi, och att Hamilton sen slog av på tempot .... ?????????????????????????????????????????????? Du får kalla det för ett oärligt intlektuellt sätt att diskutera på eller vad du kallar det för, jag undrar var din logik är.
Det som jag tycker är oärligt är att komma med liknelser som jag inte alls står för.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hamiltons tider före sitt sista depåstopp:

1:26.612 1:26.507

Alonsos (då han hade fritt framför sig i åtminstone ett varv):

1:26.817 1:26.499

Ingen större skillnad med andra ord.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Alonso vs Hamilton

43 1.26.8 1.48.3
44 1.26.5 1.30.7
45 1.44.1 1.27.3
46 1.32.4 1.27.8
47 1.27.4 1.28.2
48 1.28.6 1.28.8
49 1.28.0 1.29.6

Nu jämför jag deras varv efter depåstoppet, dvs Hamiltons första varv efter SITT depåstopp med Alonsos första varv efter SITT stopp.

Hamilton tar IN på Alonso i en sådan jämförelse under sina tre första varv, utvarvet inkluderat. Jag kan utifrån det inte se att Alonso faktiskt var så mycket snabbare, ens att han var snabbare än Hamilton öht.

Och om man, som sagt, kollar på Alonsos två varv före sitt depåstopp, då Hamilton hade försvunnit i hans blickfång, så körde han inte mycket snabbare där heller.

Tärnström
http://f1.autosport.com/2007/laptimes1.php - och fortsätt efter varv 49 ...Alonso var när han kommit förbi Hamilton konsekvent snabbare på de flesta varv och ökade avståndet.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:
Ja, det är en ren spekulation (baserat på fakta, det vill säga en titt på varvtiderna. Men för den här diskussionen fullt lika giltigt som att du lutar dig på andra fakta). Har inte påstått något annat. Är det möjligen det som irriterar dig, att du tror att jag tror mig veta detta? Ren spekulation, precis sådan som du också ägnar dig åt. Det är en trevlig sysselsättning. Eller borde vara det, i alla fall...

Det som jag tycker är oärligt är att komma med liknelser som jag inte alls står för.

Tärnström
Nej det har inget med om du tror dig veta eller inte tror dig veta.

Det är att du kommer med i mina ögon påståenden som inte kan baseras på några som helst knda fakta utan för mig ser ut som rena påhitt.

Att påstå att förare X är snabbare än förare Y i ett skede av loppet, och basera det på varvtiderna förare X och förare Y presterar i det skedet av loppet är en spekulation. En spekulation jag anser ändå grunda på något som man kan visa har sett - varvtiderna för förare X är genomgående bättre än de för förare Y i det skeendet.

En annan slags spekulation är att påstå att stall A medvetet håller förare Y längre i depån än förare X för att man gjort ett strategiskt val att förare X ska sluta före förare Y. Men inte ha några citat, inga kommentarer eller några slags fakta som logiskt pekar i den riktningen. Inte ens peka på en tradition av att stall A brukar göra så och har sagt att man ska göra så mellan X och Y. Inga varvtider som verkar stödja det påståendet heller förutom att förare Y stod lite längre i depån, vilket normalt är fallet tillsammans med snabba in och utvarv när en förare passerar en annan med hjälp av depåstopp.

Det är för mig bara rena påhitt att lyfta fram för att man vill disktuera det för att det t.ex. passar en tes man har för stunden eller något annat. Och det retar jag mig på, och jag har ingen aning om hur jag ska kunna uttrycka det tdyligare.

För mig är det en så självklar skillnad mellan de här två spekulationerna, eller diskussionssätten, men jag verkar inte lyckas förklara vad jag menar.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
JTarnstrom skrev:Alonso vs Hamilton

43 1.26.8 1.48.3
44 1.26.5 1.30.7
45 1.44.1 1.27.3
46 1.32.4 1.27.8
47 1.27.4 1.28.2
48 1.28.6 1.28.8
49 1.28.0 1.29.6

Tärnström
http://f1.autosport.com/2007/laptimes1.php - och fortsätt efter varv 49 ...Alonso var när han kommit förbi Hamilton konsekvent snabbare på de flesta varv och ökade avståndet.
Jag behöver inte. Jag vet ju att avståndet ökade på slutet. Det har jag ju redan skrivit ovan. Frågan är varför. Vi kan konstatera att Alonsos tider ligger kvar på ungefär samma nivå medan Hamilton börjar köra långsammare av någon anledning som bara du och jag kan spekulera i. Jag utesluter inte att det kan vara som du säger, men jag tror inte att det var så. Kan du utesluta att det är som jag säger?

Observera att jag tycker att det är helt okej att spekulera, det är en del av tjusningen med sporten. En del spekulationer är mer välgrundade än andra, dina brukar tillhöra den förra sorten, men det utesluter inte att det kan finnas flera möjliga sätt att se på saken än bara ett. För egen del tycker jag inte att det behöver sägas att jag spekulerar. Enligt mitt sätt att se saken så är det väldigt lite som sägs på ett forum som inte är spekulation på ett eller annat sätt. Det är en grundförutsättning att det spekuleras.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tycker väl bara inte det är särskilt seriöst att t.ex. påstå:

Ron Dennis blev innan säsongen startade hårt påverkad av Alonsos manager, Vodafone och Santander att Alonso skulle få sluta före Hamilton i de första två loppen även om Hamilton var snabbare. Det låt stora kommersiella intressen bakom för dessa att den dubble spanske världsmästaren i början skulle etablera en på ytan åtminstone fördel genom bättre resultat de två första loppen. Man visste att Alonso var nervös inför stall- och däcksbytet och att han behövde en sån start för att fungera bra och därför togs beslutet att rookien Hamilton skulle hållas tillbaka lite i början om han ändå skulle visa sig bättre.

Och det skedde också - först i Melbourne genom att man medvetet höll Hamilton lite längre i sista depåstoppet, och sen i Malaysia gneom att Hamilton beordrades att bromsa ner farten lite i första stinten så Alonso kunde få ett försprång mot Massa och Kimi.

Kan du utesluta att det inte är så? Kan någon utesluta att det inte är så? Är det intressant att spekulera och diskutera på det sättet? Jag har inga fakta som grundar dessa spekulationer förutom då lite spekulerande kring sponsorsförhållanden, Alonsos psyke och hur båda loppen urartade sig som ju kan sägas stödja detta påstående.

Nu säger jag inte att du direkt eller indirekt har påstått just detta. Men det är en liknelse med det du faktiskt har påstått - en liknelsen med den typen av spekualtion du har frmafört.

Denna liknelse, som jag vet att du inte gillar, tar jag upp inte för att påskina att du påstår det. Men som ett exempel på hur jag ser de spekulationer du tagit upp och som ett exempel på hur krystade och därmed ointressanta jag tycker de är. Och det har varit det jag försökt framföra hela tiden - man kan påstå vad som helst utifrån vissa händelser eller citat som inte är välgrundat men som man ändå kan påstå och sen alltid komma med slagträet "kan du utesluta att det skulle kunna förhålla sig så?"

Så nej, jag kan inte utesluta att det kan föreligga så som du har spekulerat. Det finns säkert 1000 secnarion som vi här inte kan utesluta, alla mer eller mindre otroliga. Men - jag ser absolut ingenting som stöder det du spekulerar i, jag kan inte se några logiska kedjor eller fakta som bildar någon slags vettig grund för det. Och därför tycker jag att det är ett märkligt sätt att diskutera på.

Men jag undrar om vi kommer någon vart vidare med det. Det verkar som vi för alltid kommer att vara diametralt motsatta i de flesta av den här typen av frågor, och att ge sig in i diskussionen från början var nog ganska dödfött av mig, eller dumt.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jaha, du anser mina inlägg ointressanta? Då föreslår jag att du inte lägger ned fullt så mycket energi på att bemöta dem framledes.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Själv tycker jag att din argumentation är intressant. Därför fortsätter jag:

Om Alonso var så mycket snabbare än Hamilton som varvtiderna över de tio sista varven skulle ge kvitto på, då finner jag det helt otroligt att inte McLaren såg till att Alonso släpptes upp. Det har gjorts förr och kommer att ske även framöver oavsett regeln om stallorder. Inget osannolikt eller kontroversiellt över den slutsatsen, med andra ord. Min slutsats är därför att Alonso inte var så mycket snabbare (vilket bekräftas av Martin Whitmarsh som menar att samtliga förare i toppen slog av på slutet, vilket gör jämförelerna i varvtider ointressanta, och att han därför fick ligga bakom Hamilton tills det helt enkelt stod klart att Hamilton inte skulle kunna hota Räikkönen på annat sätt än om denne bröt. Då fick Alonso gå om (Varför tog Hamiltons stopp nära två sekunder längre än Alonsos? Rimligen borde det ha gått snabbare med tanke på att han hade färre varv kvar att köra). McLaren hade gett honom betydligt mer soppa i det första stoppet för att få ett senare sistastopp än Hamilton (enligt Whitmarsh). McLaren medger inte att man riggade resultatet men när gjorde ett stall det senast? Det betyder ju inte att riggade resultat i form av dolda stallorder idepåstopp) inte sker. Enligt Whitmarsh berodde Hamiltons tapp i slutet även på att denne körde med oskrubbade däck - det var alltså inte frågan om att Alonso var så fruktansvärt mycket snabbare som att Hamiltons däck alltså inte höll - men då var det redan kört för Hamilton eftersom Alonso redan hade passerat i depåstoppet.

Och oavsett din ståndpunkt kan du inte på allvar mena att resonemanget ovan saknar logik. Du behöver inte hålla med, men det är fan i mig inte ologiskt (vilket inte betyder att det nödvändigtvis är rätt).

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför skulle McLaren i lopp nummer 1 på säsongen förstöra medvetet för sin rookie man haft kontrakt med sedan killen var 11 år gammal och istället låta Alonso ta andraplatsen - med all risk det innebär för extremt dålig press mot McLaren, Alonso, McLarens sponsorer, Hamiltons självförtroende och känsla och förtroende för stallet och sin raceingenjör??????????

Varför i hela fridens namn skulle man ta sådana enorma risker, enorma PR-risker och risker att förstöra arbetsmoralen i teamet och mellan förarna, i säsongens första lopp?????

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Varför skulle McLaren i lopp nummer 1 på säsongen förstöra medvetet för sin rookie man haft kontrakt med sedan killen var 11 år gammal och istället låta Alonso ta andraplatsen - med all risk det innebär för extremt dålig press mot McLaren, Alonso, McLarens sponsorer, Hamiltons självförtroende och känsla och förtroende för stallet och sin raceingenjör??????????

Varför i hela fridens namn skulle man ta sådana enorma risker, enorma PR-risker och risker att förstöra arbetsmoralen i teamet och mellan förarna, i säsongens första lopp?????
Av den enkla anledningen att man naturligtvis, som de flesta andra (och även du), ser/såg Alonso som utmanaren om mästerskapet. Jag tror inte att det hade föresvävat Ron Dennis och McLaren att Hamilton skulle lyckas så här bra och nu har ju tongångarna ändrats. Från att Ron Dennis gladdes åt Hamiltons uttalande om att han vet sin plats i teamet så kommer det fler och fler uttalanden där McLaren öppet säger att man backar Hamilton i kampen om mästerskapet.

Jag ser heller inte de enorma risker som McLaren skulle utsätta sig för genom att hjälpa fram Alonso. Det är ju fullständigt naturligt att toppteamen matchar fram den förare de tror mest på. McLaren har gjort det förr, och klantigt dessutom. Kanske har de lärt sig att göra det snyggare... Faktum är att Hamiltons depåstopp tog två sekunder längre än Alonsos och det var inte på ren fart som Alonso tog sig om Hamilton, det visar ju varvtiderna. Hamilton hade otur på sitt invarv och förlorade ytterligare två sekunder, totalt fyra - det var dessa sekunder som gjorde att Alonso blev tvåa.

Om McLaren såg Alonso som sitt främsta kort i kampen om VM - inte helt orimligt, det tror jag att till och med du håller med om, Ola - så hade de naturligtvis en massa pr att tjäna, inte förlora, på att låta Alonso bli tvåa bakom främste konkurrenten Räikkönen (lika rimligt att Kimi ses/sågs som det främsta hotet av McLaren). I synnherhet om det skulle visa sig att de där två poängen skulle bli avgörande i VM-striden.

När såg du senast ett team få dålig pr när de riggade resultatet genom ett depåstopp? Ferrari och McLaren är väl de två stall som tydligast har visat att de är beredda att "gå över lik" för att nå resultat. Och de har också tagit rejäla pr-smällar tidigare, men då har det varit lite väl genomskinliga riggningar som det har varit fråga om.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den ons apr 18, 2007 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev: Faktum är att Hamiltons depåstopp tog två sekunder längre än Alonsos och det var inte på ren fart som Alonso tog sig om Hamilton, det visar ju varvtiderna. Hamilton hade otur på sitt invarv och förlorade ytterligare två sekunder, totalt fyra - det var dessa sekunder som gjorde att Alonso blev tvåa.

Tärnström
Och det menar du betyder att det är logiskt att dra slutsatsen eller spekulera logiskt i att McLaren bestämde sig för att låta Alonso passera Hamilton i sista depåstoppet ... för att Hamilton var två sekunder långsammare på invarvet och då bestämde man sig för att hålla honom med flit två sekunder längre i depån ...????????

Och det skulle man då göra och riskera att förstöra Hamiltons förtroende för teamet redan i första loppet, riskera massivt med dålig PR av att prioritera en förare - Alonso - för succérookien Hamilton????? Och införa en stämning av "vi och dem" i McLaren där ena bilens gäng har fördelar ....

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
JTarnstrom skrev: Faktum är att Hamiltons depåstopp tog två sekunder längre än Alonsos och det var inte på ren fart som Alonso tog sig om Hamilton, det visar ju varvtiderna. Hamilton hade otur på sitt invarv och förlorade ytterligare två sekunder, totalt fyra - det var dessa sekunder som gjorde att Alonso blev tvåa.

Tärnström
Och det menar du betyder att det är logiskt att dra slutsatsen eller spekulera logiskt i att McLaren bestämde sig för att låta Alonso passera Hamilton i sista depåstoppet ... för att Hamilton var två sekunder långsammare på invarvet och då bestämde man sig för att hålla honom med flit två sekunder längre i depån ...????????

Och det skulle man då göra och riskera att förstöra Hamiltons förtroende för teamet redan i första loppet, riskera massivt med dålig PR av att prioritera en förare - Alonso - för succérookien Hamilton????? Och införa en stämning av "vi och dem" i McLaren där ena bilens gäng har fördelar ....
Tror du verkligen att Hamilton skulle tappa förtroendet för McLaren om han fick flytta på sig när den dubble världsmästaren kommer farande? Det om något är ju en spekulation utan fakta i grunden. Hamilton vet att hans tid kommer. Jag tror knappast att hans förtroende för Ron Dennis och McLaren skulle urholkas om han fick en andreförarroll i stallet. Det har han ju gett uttryck för på presskonferens, att han vet sin plats i teamet och Ron Dennis har lovordat honom för det.

Jag kompletterade mitt tidigare inlägg (om du nu missade det) med att jag tror att den positiva pr McLaren skulle få, genom att stötta den förare de tror mest på i kampen om VM (ett rimligt antagande. Tror inte att det är många som hade trott att Hamilton skulle kunna vara en utmanare redan under sin första säsong) överväger den eventuella negativa pr det skulle kunna innebära att rigga resultatet i ett lopp. "Vi och dem"... Jag tror att de som jobbar hos McLaren är ganska vana vid att ha en förare som åtnjuter vissa fördelar. Ingen större risk där heller.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

För att summera: som jag ser det har Alonso haft två mediokra race, sett utifrån hans normala standard. Han försvann helt och hållet på Indy förra året, ett av få race där jag ansåg honom prestera under sin normala förmåga och jag tycker att Melbourne och Bahrain har karaktären av Indy. Kimi har haft två race där han inte har stått att känna igen. Dock trodde jag mindre på honom än Alonso redan från början då jag anser finländaren vara en mindre komplett förare än spanjoren. Hamilton har med rookie-mått mätt haft tre kanonrace och Massa... ja, egentligen har han presterat på en nivå som jag har förväntat, det vill säga rätt bra, nästan i nivå med en normal Kimi.

Poängmässigt tror jag att samtliga förare är nöjda. De står ju mer eller mindre på noll jämfört med när säsongen startade. Förutom Massa som i så fall står på minus, men han har ju en uppåtgående trendkurva just nu. Däremot tror jag inte att vare sig Alonso eller Kimi är nöjda med hur det har sett ut tidsmässigt gentemot respektive stallkamrat.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:
LuckyStrike1 skrev:

Tärnström

Tror du verkligen att Hamilton skulle tappa förtroendet för McLaren om han fick flytta på sig när den dubble världsmästaren kommer farande? Det om något är ju en spekulation utan fakta i grunden. Hamilton vet att hans tid kommer. Jag tror knappast att hans förtroende för Ron Dennis och McLaren skulle urholkas om han fick en andreförarroll i stallet. Det har han ju gett uttryck för på presskonferens, att han vet sin plats i teamet och Ron Dennis har lovordat honom för det.

Jag kompletterade mitt tidigare inlägg (om du nu missade det) med att jag tror att den positiva pr McLaren skulle få, genom att stötta den förare de tror mest på i kampen om VM (ett rimligt antagande. Tror inte att det är många som hade trott att Hamilton skulle kunna vara en utmanare redan under sin första säsong) överväger den eventuella negativa pr det skulle kunna innebära att rigga resultatet i ett lopp. "Vi och dem"... Jag tror att de som jobbar hos McLaren är ganska vana vid att ha en förare som åtnjuter vissa fördelar. Ingen större risk där heller.

Tärnström
Att döma av hur reaktionerna har sett ut vid tidigare teamorder, och hur förare som drabbats av den teamordern reagerat efteråt enligt egen utsago så är jag något förvånad av att läsa detta.

Jag måste definitivt lära mig mer. För det är något jag verkligen har missat.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:
Att döma av hur reaktionerna har sett ut vid tidigare teamorder, och hur förare som drabbats av den teamordern reagerat efteråt enligt egen utsago så är jag något förvånad av att läsa detta.

Jag måste definitivt lära mig mer. För det är något jag verkligen har missat.
Och hur har reaktionerna sett ut? Jag vet massvis av tillfällen där den förfördelade har stått och sett jävligt sur ut på pallen, men det finns också tillfällen där vederbörande har funnit sig i saken och varit glad för det. Barrichello, till exempel, har varit både glad och ledsen, men så är det en dynamisk liten figur också. Coulthard har banat väg för Häkkinen, och säkert också Räikkönen för den delen, genom åren. Surast var han väl efter Portugals GP (minns inte när det var) då Dennis tyckte att det vore bra för Häkkinens självförtroende om denne fick vinna på Coulthards bekostnad. Men det var nog inte enda gången som Coulthard fick släppa (eller fått sina segerchanser av andra anledningar). Om en riggning sköts snyggt och alla är införstådda med sin roll i teamet så brukar det inte vara några problem.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det kanske är jag som är dum och inte ser det. Men jag har oerhört svårt att dels se McLarens nytta i att göra så där - dels att de ens tog beslutet - men också för hur det påverkar Hamilton. Vad ska killen inte tänka om det verkligen var sant, nästa gång han ska i depå? Det är fan ingen idé att satsa när mitt eget team när som helst kan sabba för mig i depån bara för att Fernando ska kunna passera, fast jag ligger före honom.

Jag skiter i det här - när Jean Todt ringer skriver jag på nytt kontrakt för mer pengar så kan Ron fan i mig stå där.

Nej - jag får det inte alls att gå ihop. Det här är en av de svagaste länkarna i din spekulation om att McLaren medvetet förstörde Hamiltons depåstopp i Melbourne så att en långsammare Fernando Alonso (som var snabbare på banan) skulle sluta tvåa före Hamilton ...

Jag får det inte ens att vara i närheten av att gå ihop.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det måste vara grym press på Alonso nu. Gör han några dåliga race nu så att Hamilton drar i från i tabellen så kommer det inte att vara roligt att heta Alonso.
Tvåfaldig, regerande världsmästare som tvingas bli andreförare bakom en rookie, det kommer att knäcka honom.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är lugnt, hittills enligt vissa spekulationer så skulle ju Alonso vara solklar försteförare i stallet då red redan från första loppet införst stallorder till hans fördel. Skiter det sig - då ändrar McLaren bara från att sinka Hamiltons depåstopp till att sinka Alonsos depåstopp istället.

Vi får väl förutsätta att Ferrari gör likadant och då om trenden håller i sig istället sinkar Kimis depåstopp framöver för att matcha fram Massa.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Det kanske är jag som är dum och inte ser det. Men jag har oerhört svårt att dels se McLarens nytta i att göra så där - dels att de ens tog beslutet - men också för hur det påverkar Hamilton. Vad ska killen inte tänka om det verkligen var sant, nästa gång han ska i depå? Det är fan ingen idé att satsa när mitt eget team när som helst kan sabba för mig i depån bara för att Fernando ska kunna passera, fast jag ligger före honom.

Jag skiter i det här - när Jean Todt ringer skriver jag på nytt kontrakt för mer pengar så kan Ron fan i mig stå där.

Nej - jag får det inte alls att gå ihop. Det här är en av de svagaste länkarna i din spekulation om att McLaren medvetet förstörde Hamiltons depåstopp i Melbourne så att en långsammare Fernando Alonso (som var snabbare på banan) skulle sluta tvåa före Hamilton ...

Jag får det inte ens att vara i närheten av att gå ihop.
För att du utgår från att bägge förare har samma status i teamet före säsongsstart, något jag finner osannolikt med tanke på att Hamilton är rookie och att Alonso är dubbel världsmästare. Man kan lika gärna vända på resonemanget och fråga sig vad den dubble världsmästaren skulle tycka om inte hans nya arbetsgivare, som klart och tydligt har värvat honom för att han ska ta titeln åt dem, inte låter honom köra förbi den där spolingen som ligger framför, speciellt som Alonso är snabbare och huvudkonkurrenten, den tänkta, ligger först.

Problem blir det ju bara om inte alla inblandade är införstådda med rangordningen i teamet - återigen, både Ron och Lewis har pratat om att han vet sin plats i teamet... (Nu känns det dock om en svängning är på gång).

Och ett litet tankeexperiment:

Men jag har oerhört svårt att dels se Ferraris nytta i att göra så där - dels att de ens tog beslutet - men också för hur det påverkar Barrichello. Vad ska killen inte tänka om det verkligen var sant, nästa gång han ska i depå? Det är fan ingen idé att satsa när mitt eget team när som helst kan sabba för mig i depån bara för att Michael ska kunna passera, fast jag ligger före honom.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så nu menar du att McLaren kanske svänger tillbaka och börjar sinka Hamilton i depåstoppen?

Ja om de redan från race 1 börjar hatta fram och tillbaka med teamorder genom att medvetet förstöra sina förares chanser i racet kan jag redan nu gratulera Ferrari till segern.

Ferrari kunde klara sig med en ev. ensidig strategi - och redan det är spekulationer för vi vet inte hur ensidigt de satsade på Schumacher - för att de hade Michael Schumacher i ena bilen. Och Rubens har ju inte direkt förklarat sig jättenöjd med situationen som den var hos Ferrari, och valde till slut att bryta kontraktet innan det löpte ut och gå till Honda istället.

Men att McLaren skulle göra det, och på det sättet du beskriver, och det redan från race 1 är för mig helt oförståeligt hur man kan få det till. Särskilt om man sedan pratar om att man nu börjar svänga åt andra hållet redan .... det låter som rena självmordstaktiken för att försöka vinna ett mästerskap på.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Så nu menar du att McLaren kanske svänger tillbaka och börjar sinka Hamilton i depåstoppen?

Ja om de redan från race 1 börjar hatta fram och tillbaka med teamorder genom att medvetet förstöra sina förares chanser i racet kan jag redan nu gratulera Ferrari till segern.

Ferrari kunde klara sig med en ev. ensidig strategi - och redan det är spekulationer för vi vet inte hur ensidigt de satsade på Schumacher - för att de hade Michael Schumacher i ena bilen. Och Rubens har ju inte direkt förklarat sig jättenöjd med situationen som den var hos Ferrari, och valde till slut att bryta kontraktet innan det löpte ut och gå till Honda istället.

Men att McLaren skulle göra det, och på det sättet du beskriver, och det redan från race 1 är för mig helt oförståeligt hur man kan få det till. Särskilt om man sedan pratar om att man nu börjar svänga åt andra hållet redan .... det låter som rena självmordstaktiken för att försöka vinna ett mästerskap på.
Jag har ju bekräftat att Hamilton nu backas för fullt av McLaren (det är ju det de har gått ut och sagt efter Hamiltons succéstart). Varför skulle de sinka Hamilton då? Förstår inte logiken i din fråga.

Jag tror att det är så att Hamilton har jobbat till sig en delad försteförarstatus tack vare sina resultat. Och betänk att min utgångspunkt är att ingen, inte ens McLaren, räknade med att Hamilton skulle vara så bra redan från start. Jag tror att de möjligen räknade med att Hamilton skulle ligga och kriga om tredjeplatsen bakom Alonso, inte att han skulle fajtas med den dubble världsmästaren. I det perspektivet finns det ingenting ologiskt i mitt resonemang. Jag tror inte att McLaren är villiga att skänka bort några poäng i förarmästerskapet och då spelar det ingen roll om det är första loppet på säsongen eller det sista. Inte om man inte har räknat med att rookien är bättre än vad någon har kunnat ana. Hade McLaren vetat då, i Melbourne, vad de vet nu, är jag inte säker på att Alonso hade blivit tvåa.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag funderade ytterligare en vända och tänkte att jag skulle ta på mig glasögonen för sinkade Hamilton-stopp och se om jag kunde gå tillbaka och läsa något från racet som kunde ge stöd för en sådan spekulation om att McLaren medvetet förlängde Hamiltons stopp så Alonso kunde passera. Jag förväntar mig inte att finna det i klartext givetvis, men tolkningar av olika citat borde man kunna göra.

Och en sådan grej borde ju framskymta hos citaten också - oftast går det ju att framskymta någonting. Har kikat på Autosport för att hålla det lite enklare, det mesta brukar ju finnas där av värde.

Först de officiella kommentarerna efter loppet:
Fernando Alonso - 2nd: "What a great way to start the season and my career as a Vodafone McLaren Mercedes driver. Of course it's always better to win but Kimi was a little bit quicker than us today, however we scored the maximum points that were possible, and I'm really pleased.

"My start was a bit strange with both BMWs being very quick off the line, and I was so busy defending my line from Heidfeld on the outside that it was not possible for me to stay ahead of him. I was then behind Lewis for a while and was just focusing on keeping up with him and sometimes dropping back to allow the car to cool down.

"I took second after the second pitstop as I was able to stay out for an additional two laps. Originally it was meant to be one lap but because I was behind Lewis I managed to save enough fuel for one more lap. Both of the Bridgestone Potenza tyre options worked well. We will now continue to work hard to give us the best opportunity to beat Ferrari at the Malaysian Grand Prix."

Lewis Hamilton - 3rd: "I'm absolutely ecstatic - today's result is more than I ever dreamed of achieving on my Grand Prix debut. A big thank you to the team who have worked so hard during the winter to make sure I was as prepared as I possible could be.

"I made a good start but the BMWs were quick off the line and Kubica managed to get past. There was no room on the inside so I got on the left and managed to outbrake both Kubica and Fernando coming into the first corner to take third. The race was intense, and I was working very hard. I made a few mistakes but nothing major and really enjoyed myself.

"It was great to lead the race for a few laps, but I knew it was only a temporary thing. Fernando got past me at the second pitstop as he was able to stay out a bit longer and I lost some time behind backmarkers. We now have a lot of work ahead of us with the Malaysia test and the rest of the season, but there is no doubt that we can build from what has been achieved today."

Ron Dennis: "Of course as always we came to Australia to win, but a somewhat unexpected strategy adopted by BMW was very disruptive to our race. Following Heidfeld's first pitstop the gap was just too big to realistically close it and the additional range from our strategy was subsequently wasted. Both drivers did an excellent job giving us a narrow lead in the Constructors' Championship.

"A special thank you to the test team and the workforce back at the McLaren Technology Centre who have worked so hard during the winter and contributed so much to the faultless reliability that we have enjoyed throughout the weekend. The coming Malaysian test should give us every opportunity to further improve the competitiveness of our cars."

Norbert Haug: "The season started well with Fernando and Lewis scoring 14 points out of 18 possible on their debut race for Vodafone McLaren Mercedes. Fernando showed with his performance exactly why he is the double world champion whilst Lewis made a perfect start to his Grand Prix career and proved absolutely worthy of the confidence we have had in him for the past ten years.

"Although we still have to work hard to further improve our technical package we showed today that throughout the winter we have made improvements. We will now focus on the Malaysia test and are looking forward to the next race. Thanks to everybody in the team in Woking, Brixworth and Stuttgart, all their efforts will pay off."
Kanske inte så förvånande att det gav så mycket, men jag tycker inte man någonstans kan framskymta att det skulle vara frågan om en uppgjord placeringsordning mellan McLarenförarna av teamet i det ändå. Jag kan ialla fall inte göra den tolkningen.

Damien Smith på Autosport verkade inte heller göra den tolkningen eller analysen/psekulationen kring racet:
Now on to a Brit with something to smile about. Will Lewis Hamilton win a race? Olivier Panis reckoned Lewis would be the first firing - then said he didn't rule him out for a win! Perhaps, as an ex-McLaren tester, his first answer was tongue-in-cheek?

My answer to this one was yes, but not before mid-season. It looks like I might have to revise that opinion. But then again, despite the incredible debut performance for which he deserved every word of praise thrown his way this week, Lewis might still be made to wait for that first win.

Yes, he led Alonso for much of the race. But Fernando showed the advantage of his experience as he bided his time, then pounced at the final stops to take second place.

In any sport, they say that finding the extra nth of performance required to make you a winner is the hardest part. This is certainly true in motor racing, and so it will be for Lewis. He will get there, but outpacing Alonso over a whole race distance is a huge task. And that's without even mentioning Kimi and the Ferrari.
Adam Cooper gör en del spekulationer eller observationer, en är att det verkar som man hos McLaren har ordningen att den som är snabbast i Q2 får bestämma först om rätt bränslemängd i sista kvalet:
That ensured Fernando set a quicker time and ended up ahead of Hamilton going into the top 10 session.

Did Alonso go out again for any practical reason other than that he was a little rattled by his novice teammate's pace? Of course, it may just be that McLaren operate on the basis that whoever is quickest in Q2 gets first choice of the optimum fuel strategy for final qualifying, and Fernando wanted to guarantee priority...

Anyway, he was to prove quicker in the crucial top 10 session. However, after the race it became apparent that Hamilton was carrying two laps' worth of extra fuel, and that pretty much accounted for the difference in lap time.

Melbourne may not be the most challenging, technical track, but the bottom line is that on his very first appearance Hamilton bettered or matched Alonso over one lap on equal terms, and even his biggest supporters within the camp hadn't expected that. Nobody, that is, except one man.
Sen vidare om racet, först en genomgång av hur Heidfeld tog starten men inte hängde med Kimi vilket bromsade McLaren bakom och sen detta:
Back in the McLaren pit, there was some serious frustration.

"I think from an outcome of the race perspective, our race was very much damaged by the Heidfeld strategy, which we just didn't understand," said Ron Dennis. "Twelve laps (it was actually the end of lap 14 when he came in) as the opening part of the race was not the way to go. Once we were boxed in we just lost touch with Kimi.

"All the time you're behind Heidfeld you're struggling in dirty air, and the cars are so sensitive to that. Unless you've got a good one-and-a-half-second advantage you are not going to be able to take them on, or you have to wait for the tyre situation to deteriorate and then attack. We didn't have to wait too long, because Heidfeld was in the pits in 12 laps. Twelve laps versus 22, he was carrying 10 laps less fuel. That's well over a second a lap."

By the time Heidfeld came in on lap 14, Hamilton was 14.4s down on the leader and Alonso was a further 1.6s behind. Only a recurrence of Massa's qualifying gearbox failure could halt Kimi now, but the McLaren fight was just getting interesting, and we eagerly awaited the first stops.

Fernando had cut the gap to a second when he came in at the end of lap 21, and Lewis followed a lap later. Fernando's in and out laps were quicker - this stuff is still new to Hamilton but traffic may also have played a part - but that single extra lap with a light car was enough to ensure he stayed ahead.
Så långt verkar det handla om en vanligt fight med depåstopp som medel för att köra om/behålla placering.
here's a little more to that first stop sequence than meets the eye. Intriguingly, Fernando was supposed to stop two laps ahead of Lewis, when traditionally the difference between teammates has been one. The new safety car rules, and the penalty inherent in being caught out when you are about to refuel, caused the team to spread the risk.

"We had already agreed that we would keep them apart," said Whitmarsh. "You don't ordinarily want the drivers on the same lap and in fact with the new safety car regulations having them on successive laps is not a good thing. So we wanted them apart by a couple of laps.
Nu däremot komemr vi in på området där det kan hävdas att McLaren med flit vände på positionerna, men det verkar mer vara ett utslag av att Fernando och ingenjören på hans bil arbetade bättre med bränslet och behövde tanka mindre än vad Hamilton och hans ingenjör kunde göra - därför tog Hamiltons depåstopp de kritiska sekunderna extra att göra - han hade mindre bensin kvar i tanken när han gick i depå för sista stoppet:
Anyway, as far as McLaren was concerned the race fuel decision was made on the assumption that Fernando would be in front of Lewis from the start. Now that he was behind, the Spaniard knew that he would have very little chance to reverse the situation at the first stops.

He did his best to improve his chances by cutting the fuel deficit from two laps to one by dint of some economical driving and fuel mode knob twiddling - adding that one lap to his original 20 equated to a 5 percent gain.

"Lewis was going to be a couple of laps later," said Whitmarsh. "But we were able to make a bit of fuel on Fernando's car. It's a combination of the driver and the engineers working together.

"Fernando is very intelligent, very confident in his own ability. He knows how long F1 races are, he knows how you win F1 races, and sometimes you've got to have the intelligence to bide your time, conserve tyres, conserve fuel, and do what you have to do. Fernando's got that strength. But Lewis has demonstrated that he's got all those attributes, and he's well able to run his race in a super intelligent way as well."

Fernando stopped on lap 21 only one lap ahead of his teammate, still not enough to get him in front, but worth a try. However, the race was effectively decided by what went in the cars at those stops. Fernando took enough to get himself to lap 45 (with some more economy driving helping out), while Lewis could go only to lap 43. As usual, the last man in had the advantage, and Fernando easily jumped ahead at the second and final stops.

In effect McLaren had decided which of the two drivers was going to finish second, assuming no mistakes by either of them, and Fernando got the nod. It could be argued that this was a 'correction' that made up for Lewis unexpectedly getting ahead at the start, but Dennis insisted that the stops panned out for Alonso simply because they had always been planned that way
Avslutningsvis:
"Our strategy was pre-set, we didn't vary from it," he said. "The three or four laps covering the last stops, it was a little like Michael at Silverstone last year, where he was on the tail of Kimi, then the pit stops took place, and he was something like four seconds ahead. Fernando just pushed very aggressively. He conserved his tyres, knew he had a fuel distance advantage and used it to overtake his teammate.

"You've just got to have a realistic approach. You're not going to close that gap (to Raikkonen) and therefore you're then into engine and tyre conservation. Fernando was sat patiently behind Lewis, dropping back occasionally to ensure that the engine stayed cool. And really the outcome was as good as we could have expected given the circumstances."

Whitmarsh added: "What happens as the race progresses is that you can tune by getting an opinion on what the pace is. You can lean off, and whatever. So we already had an outlined strategy. The race didn't pan out that much differently. We hoped to have got Heidfeld and been closer to Kimi, but we didn't really change that, it was how we wanted to run the race."

Hamilton dropped away from Alonso in the latter part of the race, but he had a huge margin on Heidfeld and nothing to gain by staying right behind Alonso, especially as everyone now has to take their engines to hot and humid Malaysia.

"All three of the lead drivers were leaning off there and taking it easy on their engines, which is sad but true in F1 these days," said Whitmarsh. "After the second stop you start thinking about the next race, which personally isn't something that I enjoy, but that's how it is. Thereafter it was a question of how easy they wanted to be."

There was another reason why Lewis lost a bit of performance relative to Fernando. He had a spare new set of soft tyres left after qualifying, whereas Alonso had used up all of his because of that extra run he'd made in Q2.

So for the last stints, Hamilton took his remaining new set, and Fernando had no choice but the take a set that he'd used on Saturday. As it happened, those scrubbed tyres proved more consistent, so Fernando had an easier final stint. All part of the learning curve for team and drivers as they get used to the Bridgestones.

Allt detta är en tycker jag bra spekulation av Adam Cooper som spekulerar men med välgrundade fakta och med intervjuer av de som faktiskt vet något om det. Och där verkar det helt enkelt som Alonso offrade ett set däck till i kvalet för att vara säker på att få välja bränslemängd först i Q3. Det gjorde att han i loppet hade ett set mindre men det visade sig bli en fördel. Dessutom kunde han spara mer bränsle än Hamilton under loppet som gjorde att han i sista stoppet inte behövde tanka lika mycket, och därför kunde tillbringa kortare tid i depån.

Jag försöker läsa de här texterna på olika sätt, men ingenstans kan jag framskymta att det skulle röra sig om det du spekulerade om: att McLaren med vilje skulle ha förhindrat Hamilton i depån så Alonso kunde sluta före honom i loppet.

Det finns ett ställe där möjligheten tas upp, men den konstateras istället bero på att Alonso helt enkelt kunde tanka kortare tid och därmed tjäna den tiden han behövde.

Så nej - jag kan fortfarande inte se hur man kan spekulera med någon slags torvärdighet eller med kända fakta som grund att McLaren medvetet förlängde depåstoppet för Hamilton i Melbourne för att Alonso skulle sluta före .... är jag blind som inte kan se det? Eller vill jag inte se det? Elelr går det helt enkelt inte att se?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, jag hade inte heller förväntat mig att finna det i en text (då hade du nog läst ett citat långt tidigare), inte ens mellan raderna. Vid tidigare tillfällen när man har kunnat misstänka att loppen har gjorts upp i depån så har det inte gått att utläsa något efteråt. Inga medgivanden eller annat. Det vore ju att medge att man har fixat resultatet och det finns det ju regler mot.

Jag tycker att det framgår av varvtiderna att anledningen till att Alonso passerade Hamilton inte berodde på att han var snabbare. Hamilton förlorade fyra sekunder på sitt depåstopp, invarvet inräknat. Kanske hade inte McLaren tänkt sig att Alonso skulle bli tvåa, kanske var det bara en tillfällighet, en bil som kom i vägen på invarvet som avgjorde till Hamiltons nackdel, det är fullt möjligt. Jag utesluter inte det, men jag utesluter heller inte att McLaren fixade till andraplatsen lite snyggt åt Alonso av tidigare nämnda skäl. Men - Alonso var inte snabbare än Hamilton. Jag har inte sett något som pekar på det, förutom att Alonso drog ifrån på slutvarven vilket ju kan ha många andra förklaringar än att Alonso skulle ha varit betydligt snabbare än Hamilton (att Hamilton slog av på slutet, mer än Alonso, att däcken tog slut, vilket Whitmarsh antyder).

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tärnström - utesluter du att det kan vara så att Alonso sparade en del bränsle under loppet som gjorde att han kunde gå i depå två varv senare, och därför kunde tanka mindre bränsle än Hamilton vilket gjorde att han kunde ta sig förbi Hamilton i sista depåstoppet?

Det är ju vad Adam Coopers förträffliga analys kommer fram till nämligen, baserad på egna observationer under loppet och efter samtal med de involverade.

Här kommer för övrigt Whitmarshs syn på stallorder efter Australiens GP:
Lewis Hamilton has been told that he will remain free to continue fighting Fernando Alonso on equal terms following his sensational debut in the Australian Grand Prix.

The McLaren rookie put Alonso under pressure all weekend, and led him for much of the Melbourne race, before losing out at the final pitstops to take third in his first F1 event.

And although McLaren look like they are going to be Ferrari's main challengers for the world championship this year, the team have ruled out any suggestions of favouring Alonso at this stage of the season.

"We are here to win the world championships and we will see as the year goes on," said McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh about letting both his drivers race each other.

"They were racing very much this weekend, as you could see, and I think our philosophy is well known. If you restrain one driver consistently then you will affect that driver's motivation, and we have just got to monitor what happens during the course of the year.

"We think it is healthy to have a level of competition across the garage. That motivates and stimulates the organisation. And all the time that that is not being destructive, we will allow that to continue."