Bahrains GP 2007
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: mån mar 11, 2002 01:00
- Ort: Arvika
Ang. Alonso och tre titlar:
Det jag läste på någon nyhetssida tydde inte alls på att han skulle lägga av efter tre titlar, inte alls.
Det som stod där var att han skulle vara nöjd, tillfreds, med att ha tre titlar NÄR han drar sig tillbaka.
Vinner han i år och fortsätter köra i tio år till, utan att vinna, så skulle han ändå vara nöjd med sin karriär.
Men det är lite av det där.. ha ä allt en grinsvadd iallafall, nu ska han sluta direkt han vinner igen, vilken en....
Det jag läste på någon nyhetssida tydde inte alls på att han skulle lägga av efter tre titlar, inte alls.
Det som stod där var att han skulle vara nöjd, tillfreds, med att ha tre titlar NÄR han drar sig tillbaka.
Vinner han i år och fortsätter köra i tio år till, utan att vinna, så skulle han ändå vara nöjd med sin karriär.
Men det är lite av det där.. ha ä allt en grinsvadd iallafall, nu ska han sluta direkt han vinner igen, vilken en....
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
Jag bara spekulerade och var nyfiken, och som du sa, glömde frågetecknet.JTarnstrom skrev:Nej, var sade jag att jag vet hur kontraktet ser ut? Eller glömde du frågetecknet? Jag har ingen aning.form-ola1 skrev:Du vet inget om kontraktet mellan Hamilton och McLaren. Hur långt är det och vad händer om han lockas över till t.ex. Ferrari.JTarnstrom skrev:Tror inte att Alonso kommer att vara kvar så länge. En VM-seger till sen är det ajöss. Det som kan komma att bli problem för Hamilton är den "skuld" han står i till Ron Dennis. Hans marknadsvärde kommer ju att stiga till astronomiska siffror och jag tror att Dennis gärna försöker hålla ned löneanspråken med hänvisning till att han har hjälpt fram Hamilton.
Tärnström
Med tanke på att han odlats upp av McLaren så kan det i framtiden bli en konflikt, om han nu inte är extremt lojal.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har som sagt ingen aning om hur kontraktet mellan Hamilton o McLaren ser ut. Ur mitt eget, litet ödmjuka, perspektiv skulle jag anta att Hamilton borde vara nöjd med en lite lägre lön med tanke på hur mycket Dennis har investerat i honom. Men det finns ju andra förare att jämföra sig med...
Jag bygger inte bara min spekulation om att Alonso inte blir långvarig i F1 på den där intervjun. Även det faktum att han var så uttråkad efter sin första titel att han behövde en ny utmaning för att kunna motivera sig tyder ju på att han snabbt tappar sugen - om det går för bra. Vi får väl hoppas att det inte gör det då, så att han stannar kvar länge i sporten. Personligen ser jag inte den där passionen för bilkörning som Schumacher hade (och säkert fortfarande har) som skulle kunna motivera honom att hålla på hur länge som helst. Jag tror att han kommer att tröttna om han vinner igen. Vad ska han då göra? Köra för Spyker för att få en ny utmaning? Tror inte det. Det beslut han fattade när han valde att lämna Renault är ju ganska unikt och talande för hans person. Självklart säger det något.
Tärnström
Tärnström
Jag bygger inte bara min spekulation om att Alonso inte blir långvarig i F1 på den där intervjun. Även det faktum att han var så uttråkad efter sin första titel att han behövde en ny utmaning för att kunna motivera sig tyder ju på att han snabbt tappar sugen - om det går för bra. Vi får väl hoppas att det inte gör det då, så att han stannar kvar länge i sporten. Personligen ser jag inte den där passionen för bilkörning som Schumacher hade (och säkert fortfarande har) som skulle kunna motivera honom att hålla på hur länge som helst. Jag tror att han kommer att tröttna om han vinner igen. Vad ska han då göra? Köra för Spyker för att få en ny utmaning? Tror inte det. Det beslut han fattade när han valde att lämna Renault är ju ganska unikt och talande för hans person. Självklart säger det något.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vettel bara femma i WSR. Stallkompisen Aleshin vann. Thiessen bör behålla Heidfeld o Kubica. Det här är ändå bara Kubicas första riktiga säsong. Killen behöver stå på tillväxt och lära sig anpassa sin körstil lite nya omständigheter. Gör han det så kan han bli bra. Men Vettel är bara Vett överskattad.
Måste också säga att jag är glad att Heidfeld kör så bra. Många har tvivlat men killen är riktigt bra. Ingen Hamilton men bra mycket bättre än Fisi, Trulli, Coulthard, Barrichello, Webber och andra medelmåttor.
Tärnström
Måste också säga att jag är glad att Heidfeld kör så bra. Många har tvivlat men killen är riktigt bra. Ingen Hamilton men bra mycket bättre än Fisi, Trulli, Coulthard, Barrichello, Webber och andra medelmåttor.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror inte man får blanda så enligt reglementet men jag kunde inte hitta det nu.Nisse skrev:1: Alonso
2: Hamilton
3: Massa
Kan väl bli en trevlig prispall i morgon.
En dum fråga kanske till någon som har koll. Det skall ju köras på de olika gummiblandningarna under loppet, men är det ok att blanda och t.ex köra hårt bak och mjukt fram? För att sedan vända på steken?
Sen är frågan om det blir bra att göra det men det har jag ingen aning om ifall det skulle vara bra eller inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Här är mer i samma stil...JTarnstrom skrev:Jag bygger inte bara min spekulation om att Alonso inte blir långvarig i F1 på den där intervjun. Även det faktum att han var så uttråkad efter sin första titel att han behövde en ny utmaning för att kunna motivera sig tyder ju på att han snabbt tappar sugen - om det går för bra.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/56812
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, den där hade jag missat. Om något bekräftar den ju mina tidigare inlägg.Razor skrev:Här är mer i samma stil...JTarnstrom skrev:Jag bygger inte bara min spekulation om att Alonso inte blir långvarig i F1 på den där intervjun. Även det faktum att han var så uttråkad efter sin första titel att han behövde en ny utmaning för att kunna motivera sig tyder ju på att han snabbt tappar sugen - om det går för bra.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/56812
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad bekräftar det för någt? Att Alonso lägger av efter en tredje titel eller att han skulle vara nöjd om han har tre VM-titlar när hans karriär i F1 är över?JTarnstrom skrev:Ja, den där hade jag missat. Om något bekräftar den ju mina tidigare inlägg.Razor skrev:Här är mer i samma stil...JTarnstrom skrev:Jag bygger inte bara min spekulation om att Alonso inte blir långvarig i F1 på den där intervjun. Även det faktum att han var så uttråkad efter sin första titel att han behövde en ny utmaning för att kunna motivera sig tyder ju på att han snabbt tappar sugen - om det går för bra.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/56812
Tärnström
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den bild av honom som jag har förmedlat. Den bygger ju åtminstone på någon sorts analys av vad han faktiskt har uttryckt och hur jag har tolkat honom.
Om han lägger av eller inte efter en tredje titel, det kan ju ingen garantera.
Tärnström
Om han lägger av eller inte efter en tredje titel, det kan ju ingen garantera.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad gör du för analys av Kimi och hans karriärsbeslut då?
Han har ju sagt saker som att han inte kommer att köra för något mer stall än Ferrari i F1 nu. Han kan aldrig tänka sig att köra lika länge i F1 som Schumacher. Han ser sig inte ha så många säsonger kvar i F1.
Tre år till för Kimi också? Eller en titel för Kimi så lägger han av? Ser ut kontraktet med Ferrari och skriver inte på ett nytt?
Många förare bekläs med många citat många gånger i många situationer på många sätt.
David Coulthard sa i många år att han inte menade att göra det svårt för Schumacher på Spa 1998 och att det inte var hans fel. Men så småningom kom det en annan version från honom.
Schumacher hävdade länge att han var oskyldig till Jerez -97 men så småningom erkände han att det var hans fel.
Häkkinen hävdade alltid att han inte skulle köra för ngt annat stall än McLaren vill jag minnas. Men när han slutade kröp det fram att han förhandlat länge med Ferrari dels 1996 och dels senare, och några år efter att han slutade var han nära att göra comeback med Williams.
Min poäng är att det är väldigt svårt att göra några slags hållbara och trovärdiga analyser av sådana här förarcitat.
Däremot vågar jag mig på att göra en analys av intervjun i Autosport. Jag tror till 100% på Alonso när han säger att tre VM-titlar är något han skulle vara mycket nöjd med, varav för två olika team och bilar och att många av de som är ihågkommna som de stora i F1-historien har tre VM-titlar eller fler. Jag tror på att han faktiskt menar det.
Han har ju sagt saker som att han inte kommer att köra för något mer stall än Ferrari i F1 nu. Han kan aldrig tänka sig att köra lika länge i F1 som Schumacher. Han ser sig inte ha så många säsonger kvar i F1.
Tre år till för Kimi också? Eller en titel för Kimi så lägger han av? Ser ut kontraktet med Ferrari och skriver inte på ett nytt?
Många förare bekläs med många citat många gånger i många situationer på många sätt.
David Coulthard sa i många år att han inte menade att göra det svårt för Schumacher på Spa 1998 och att det inte var hans fel. Men så småningom kom det en annan version från honom.
Schumacher hävdade länge att han var oskyldig till Jerez -97 men så småningom erkände han att det var hans fel.
Häkkinen hävdade alltid att han inte skulle köra för ngt annat stall än McLaren vill jag minnas. Men när han slutade kröp det fram att han förhandlat länge med Ferrari dels 1996 och dels senare, och några år efter att han slutade var han nära att göra comeback med Williams.
Min poäng är att det är väldigt svårt att göra några slags hållbara och trovärdiga analyser av sådana här förarcitat.
Däremot vågar jag mig på att göra en analys av intervjun i Autosport. Jag tror till 100% på Alonso när han säger att tre VM-titlar är något han skulle vara mycket nöjd med, varav för två olika team och bilar och att många av de som är ihågkommna som de stora i F1-historien har tre VM-titlar eller fler. Jag tror på att han faktiskt menar det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alla människor går inte att läsa av på det viset som jag har gjort med Alonso och det går sannerligen inte att göra det med utgångspunkt från enskildheter som du refererar till. Det finns människor som är bra på att göra gärningsmannaprofiler. Det går att komma hyggligt nära men det kräver en del psykologiskt kunnande och erfarenhet. Jag vet, både av erfarenhet och genom test, att jag är jävligt bra på att lista ut hur andra människor funkar (det här låter löjligt förmätet, men nånting är även jag bra på) och det med till synes betydelselösa ledtrådar. Nu tycker jag i och för sig att Alonso pratar klarspråk. Det behövs inte mycket läsande mellan raderna för att konstatera att han ständigt kommer att behöva nya utmaningar och att han främst lockas av något annat än just bilkörningen. Han saknar passion för racingen och på det viset tycks han skilja sig rätt mycket frn sina övriga kollegor (vilket i sig gör honom till ett tacksamt objekt att försöka analysera). Hans passion är utmaningen. När han säger att han var trött på att köra för Renault, att det var samma visa en gång till, så säger det en hel del. Vinner han för McLaren så befinner han ju sig i samma situation igen. Om han kommer att lägga av eller inte efter ytterligare en titel, det får vi väl se, men att han inte blir långvarig i F1, det tror jag nog är ganska säkert.LuckyStrike1 skrev:Vad gör du för analys av Kimi och hans karriärsbeslut då?
Han har ju sagt saker som att han inte kommer att köra för något mer stall än Ferrari i F1 nu. Han kan aldrig tänka sig att köra lika länge i F1 som Schumacher. Han ser sig inte ha så många säsonger kvar i F1.
Tre år till för Kimi också? Eller en titel för Kimi så lägger han av? Ser ut kontraktet med Ferrari och skriver inte på ett nytt?
Många förare bekläs med många citat många gånger i många situationer på många sätt.
David Coulthard sa i många år att han inte menade att göra det svårt för Schumacher på Spa 1998 och att det inte var hans fel. Men så småningom kom det en annan version från honom.
Schumacher hävdade länge att han var oskyldig till Jerez -97 men så småningom erkände han att det var hans fel.
Häkkinen hävdade alltid att han inte skulle köra för ngt annat stall än McLaren vill jag minnas. Men när han slutade kröp det fram att han förhandlat länge med Ferrari dels 1996 och dels senare, och några år efter att han slutade var han nära att göra comeback med Williams.
Min poäng är att det är väldigt svårt att göra några slags hållbara och trovärdiga analyser av sådana här förarcitat.
Däremot vågar jag mig på att göra en analys av intervjun i Autosport. Jag tror till 100% på Alonso när han säger att tre VM-titlar är något han skulle vara mycket nöjd med, varav för två olika team och bilar och att många av de som är ihågkommna som de stora i F1-historien har tre VM-titlar eller fler. Jag tror på att han faktiskt menar det.
Men även en gärningsmannaprofil kan bli fel...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Okej, här säger han att hans mål är att vinna tre mästerskap. Den tredje vill han vinna för ett annat team än de två första. En ganska tydlig målbeskrivning."I want to win three world titles," Alonso told the Daily Mail. "To win one may mean you had the best car on the grid. To win two is a great achievement.
"But to win three. Well, all the big names in F1, and all the drivers we remember, won three or more world titles," added the Spaniard, already the youngest two-time champion in history.
"And if you ask me which is more important: winning three titles with Renault or winning three titles with two different teams, then the answer is easy. Even my grandmother will understand how much better it is to be world champion in two different cars with two different teams.
Jag finner det helt otroligt att en så ung människa som Alonso uttrycker sig så här - att känna sig gammal vid 25 års ålder, uttråkad... Han kommer att känna sig uttråkad snart igen och då har han dessutom uppnått sitt mål.
The Spaniard has reiterated he was growing tired of life at Renault, and admits he feels rejuvenated thanks to the challenge of joining McLaren.
"I needed the challenge, and I needed motivation, both in my career,and in my life," Alonso added. "I was growing tired. I'd seen it and done it all at Renault, twice. I knew how the car worked, I knew my job, I knew the people.
"It was just doing the same old thing over and over again. It was like eating the same plate of paella every night. It was making me feel old at 25. I wanted to feel young again.
Här pratar han om den psykiska press som det innebär att ligga på topp och han ger tydligt uttryck för att han har varit tvungen att hantera den pressen för att inte bli utbränd. Jag tolkar honom som att han är väl medveten om var hans egen gräns går; att han säkert har varit i närheten av vad han orkar med rent psykiskt. Det säger mig att risken för att han kommer att lägga av när han har uppnått sitt mål är överhängande. Varför fortsätta utsätta sig för detta annars? Jag har vid flera tillfällen noterat att han sällan ger uttryck för glädje, annat än när resultaten har gått hans väg; att han inte verkar ha så där jäkla kul på vägen dit, om man säger som så."I felt as if I had to keep proving myself to everybody. Now I don't have to prove myself to anyone and that makes me more relaxed.
"I've also learned to switch off a lot more in between races and that makes me a better driver. I know what it takes to win a world title. It is a very intense experience. It is not just the actual race, but all the testing and all the race preparation.
"When you are at the top everyone is after you. You cannot afford to have a bad day at the office. You can't relax. It is too demanding.
"The F1 season is like one long race, starting in March and ending in October. If you don't take some time out between races, then you will burn out very quickly."
Det är lätt att glömma att Alonso är inne på sin sjunde säsong i F1 och han har tidigare sagt att han inte kommer att hålla på upp till 30-årsåldern. En titel till så är han 26...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vad det gäller Alonso och hans utmaningar så tror jag att han i år har fått en större utmaning än vad han hade förväntat sig i o m att han i Hamilton har en stallkamrat som kan utmana honom på ett sätt som Fisichella aldrig ens var i närheten av.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Felipe Massa och Lewis Hamilton var bäst idag. Dom körde riktigt bra hela loppet. Alonso och Räikkönen var rätt bleka i jämförelse. Robert Kubica fick spö av Heidfeld med 30 sekunder. Det går inte så bra för honom i år. Kovalainen var åter efter Fisichella. Nico Rosberg överkörde hela loppet. Coulthard såg vass ut i loppet den tid han var med.
Felipe Massa gjorde precisdet som behövdes nu har han kontakt med resten i VM-tabellen.
Felipe Massa gjorde precisdet som behövdes nu har han kontakt med resten i VM-tabellen.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Snart är superlativen slut angående Hamilton.
Den gode Nick Heidfeld körde skiten ur Kubica i dag och Räikkönen och främst Alonso hade klara problem, men det gör dem mänskliga. De kommer igen till nästa lopp, det kan jag nästan slå vad om. Däremot tror jag Nick är för stark för Kubica.
Massa vann! Gösta och jag hade rätt!
Den gode Nick Heidfeld körde skiten ur Kubica i dag och Räikkönen och främst Alonso hade klara problem, men det gör dem mänskliga. De kommer igen till nästa lopp, det kan jag nästan slå vad om. Däremot tror jag Nick är för stark för Kubica.
Massa vann! Gösta och jag hade rätt!
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
Gösta har sällan rätt. Han tycker som du för att hamna på god fot igen.Pastis skrev:Snart är superlativen slut angående Hamilton.
Den gode Nick Heidfeld körde skiten ur Kubica i dag och Räikkönen och främst Alonso hade klara problem, men det gör dem mänskliga. De kommer igen till nästa lopp, det kan jag nästan slå vad om. Däremot tror jag Nick är för stark för Kubica.
Massa vann! Gösta och jag hade rätt!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, herrejösses, vad ska man säga om Hamilton som inte redan är sagt? Om man vill provocera kan man ju ställa frågan om det inte har blivit för lätt att kliva in i Formel 1, men jag skiter i det i dag. Kul att Massa tog en fin revansch. Vid sidan av Hamilton är ju Heidfeld det stora utropstecknet. För egen del känns det bra att veta att jag har trott på Heidfeld under många år. Nu visar han sin kapacitet. Vilken omkörning av Alonso! Märkligt hur bleka Räikkönen och Alonso såg ut. Den här gången hade inte Räikkönen motorn att skylla på och Alonso... ja, han har nog en del att fundera över. Kanske frågar han sig vad som hade hänt om McLaren hade kört de bägge avslutande stinterna på hårda däck? Eller så kanske han förbannade den där sista sleven av paellan...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Näh du, efter denna helg står det 3 - 0 dem emellan...Gösta skrev:Äntligen åter efter en hård och tuff basketturnering!!!
Massa vinner i Bahrain.
Sötebrödsdagarna för Alonso, Hamilton och Räiköönnän är över.
"ooooooops you did it again"
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Gösta har ofta rätt. Han behöver inte tycka som Pastis för att "hamna på god fot" med honom. Pastis "straffade" mig med en varning och han kommer att dömmas av gud på den yttersta dagen för sina gärningar / missgärningar. Gud är god och han vet att jag inte gjorde något fel.form-ola1 skrev:Gösta har sällan rätt. Han tycker som du för att hamna på god fot igen.Pastis skrev:Snart är superlativen slut angående Hamilton.
Den gode Nick Heidfeld körde skiten ur Kubica i dag och Räikkönen och främst Alonso hade klara problem, men det gör dem mänskliga. De kommer igen till nästa lopp, det kan jag nästan slå vad om. Däremot tror jag Nick är för stark för Kubica.
Massa vann! Gösta och jag hade rätt!
Nästa lopp vinner Massa igen. Alonso kommer nu in en period med mediokra resultat. Kimi kommer in i sin jaktperiod där han kommer att börja skjuta motorer. Kampen kommer de kommande 5-8 loppen att stå mellan Massa och Hamilton.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag tycker loppet idag återigen var lite småtrist. Börjar allvarligt fundera på om Massa och framför allt Kimi är kabapla till att utveckla Ferrarin efterhand som säsongen går. Men jag hoppas det. Jag tror McLaren kan utvecklas och kommer göra det.
Jag tycker Kimi och Alonso var märkligt bleka idag. Massa och Hamilton - ja vad ska man säga? Det hände inte så mycket. Hamilton är förundransvärt bra för att vara rookie.
Heidfeld - kul att det går bra för honom - mycket snygg omkörning han gjorde. Hoppas BMW kommer ikapp de två stora.
Hade Coulthard skruvat upp motorn som en galning eftersom han körde om så många innan bilen la av?
Nico och Heikki - gjorde en del sanslöst dåliga grejer. Heikki igen. Börjar fundera på hur det står till med honom - men den där Renault bilen verkar inte vara bra.
Är det bara ett par av dagens förare som förstår att utgången ur kurvan är viktigare än ingången?
Jag tycker Kimi och Alonso var märkligt bleka idag. Massa och Hamilton - ja vad ska man säga? Det hände inte så mycket. Hamilton är förundransvärt bra för att vara rookie.
Heidfeld - kul att det går bra för honom - mycket snygg omkörning han gjorde. Hoppas BMW kommer ikapp de två stora.
Hade Coulthard skruvat upp motorn som en galning eftersom han körde om så många innan bilen la av?
Nico och Heikki - gjorde en del sanslöst dåliga grejer. Heikki igen. Börjar fundera på hur det står till med honom - men den där Renault bilen verkar inte vara bra.
Är det bara ett par av dagens förare som förstår att utgången ur kurvan är viktigare än ingången?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag meddelar härmed kungligt att JAG hade fel angående tippningen av utgången i Bahrainloppet.
Därför står det numera 2 - 1 mellan Kimi och Massa.
Jag börjar misstänka att Ferrari vill Italifiera Kimi och att Kimi därför tappat fokus från det han skall vara bra på, vilket för övrigt inga Italienare är, nämligen köra bil.
Därför står det numera 2 - 1 mellan Kimi och Massa.
Jag börjar misstänka att Ferrari vill Italifiera Kimi och att Kimi därför tappat fokus från det han skall vara bra på, vilket för övrigt inga Italienare är, nämligen köra bil.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Någon på Atlas frågar sig om inte Kimi kanske får lida en del för att han inte pratar italienska. Hans engelska är rätt risig och hos Ferrari är de vana vid Schumacher och Massa som bägge pratar italienska. Bara en sån grej borde ge Massa en fördel i kommunikationen med teamet.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja tester och inte race är ju spännande.
Jag fattar inte varför F1-stall anser sig behöva testa så mycket att de inte har tid att tävla istället. 27 dagars paus är ju löjligt långt och vem har glädje av det? Kör race varanan vecka istället och testa mindre.
Jag fattar inte varför F1-stall anser sig behöva testa så mycket att de inte har tid att tävla istället. 27 dagars paus är ju löjligt långt och vem har glädje av det? Kör race varanan vecka istället och testa mindre.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Pastis skrev:Se det positiva istället. Du kan ligga ute i det fria och pilla naveln.
(detta är avsett som ett skämtsamt inlägg och inte avsett att uppröra någon)
Är det skönt att pilla på den???
Själv tycker jag att det finns skönare ställen att pilla på.
Du / ni har flera rekomentationer här: http://onanera.se/
Nu hinner förarna få en välbehövlig vila och stallen hinner testa nya prylar. Kör man för ofta så tror jag att kvalitén blir lidande.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det kan jag göra ändå om jag har lust.Pastis skrev:Se det positiva istället. Du kan ligga ute i det fria och pilla naveln.
Men F1 dödar F1-intresset!!
Ärligt talat - jag har svårt att se något särskilt positiva i långa raceuppehåll i ett racingmästerskap. En säsong bör planeras så den kan starta och sluta med race med jämna mellanrum och två veckor är ju ganska lagom. Ett sommaruppehåll är helt ok, men att göra sådana här uppehåll där förare och stall sen ligger och pumpar 100-tals varv om dagen 3 dagar i veckan är ju löjligt.
De skulle kunna ägna den tiden åt att tävla inför TV-publik och fulla läktare istället för att testa undangömda och utan publik. Det är mina fem öre.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Skulle hellre se ett längre vinteruppehåll än ett break mitt i säsongen som nu.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: mån mar 11, 2002 01:00
- Ort: Arvika
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag vill inte se något långt vinteruppehåll heller.JTarnstrom skrev:Skulle hellre se ett längre vinteruppehåll än ett break mitt i säsongen som nu.
Tärnström
Kör 35 lopp per säsong, och testa en månad och sen på't igen.
Då skulle inte VM vara ett sånt lotteri som det är idag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Vadå lotteri?????
17 lopp eller vad det är man kör i år!!!!
Kan man inte avgöra vem som har det "bästa paketet" på 17 lopp så kan man inte det heller på 170 lopp!!!!!
Att köra flera lopp skulle bara sänka kvalitén på förare och bilar. Jag tycker att 17 lopp är fullt tillräckligt!!! Det skulle gå lite inflation i F1, vilket det redan har gjort tyvär. Nu ser man stall som håller så låg kvalité på förare och bilar att det påminner om amerikansk racing.
Färre lopp, färre stall men med mera resurser och därmed högre kvalité. Nu sätter man bara konstlade begränsningar om hur mycket man får testa, när osv. Trist utveckling!!!
17 lopp eller vad det är man kör i år!!!!
Kan man inte avgöra vem som har det "bästa paketet" på 17 lopp så kan man inte det heller på 170 lopp!!!!!
Att köra flera lopp skulle bara sänka kvalitén på förare och bilar. Jag tycker att 17 lopp är fullt tillräckligt!!! Det skulle gå lite inflation i F1, vilket det redan har gjort tyvär. Nu ser man stall som håller så låg kvalité på förare och bilar att det påminner om amerikansk racing.
Färre lopp, färre stall men med mera resurser och därmed högre kvalité. Nu sätter man bara konstlade begränsningar om hur mycket man får testa, när osv. Trist utveckling!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag tror att en förare av vilken det förväntas maximal fokusering varje lopp inte kan ha lika hög fokus på 35 lopp som denne kan ha på tex 17 lopp. Hinner denne att "ladda om" till nästa lopp? Loppen får mindre betydelse då de är fler. mmLuckyStrike1 skrev:Hur sänks kvaliteten på en förare om föraren får köra mer?
Hur tror du kvalitén hade blivit om man körde varje helg? 52 lopp om året? Skulle det bli ännu bättre då???
Samma inom ishockeyn. Jag tror att kvalitén på ishockeymatcher blir bättre om man spelade färre matcher och kan komma till matcherna fysiskt och mentalt utvilad. Man kan då göra en större "urladdning" varje matc, varje match får då en större betydelse.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Man får "körrutin" på att köra mycket, men en del av dessa mil har jag kört utan fokusering på körningen. Då det bara har gällt att avverka en transportsträcka!!!form-ola1 skrev:Vet ej men han är väl ett levande bevis på det det.LuckyStrike1 skrev:Hur sänks kvaliteten på en förare om föraren får köra mer?
" Nu har jag räknat på det lite.
I bil har jag avverkat ca +160.000 mil, på MC ca +5000 mil. Det är många tursama mil det. "
Kunde du inte räkna ut det själv utan att behöva fråga???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Racerförares egna erfarenheter och upplevelser talar emot dig. Alla brukar vittna om att ju mer racerbil man får köra desto bättre blir man och det finns ingen bättre träning för en racerförare än att få köra.Gösta skrev:Jag tror att en förare av vilken det förväntas maximal fokusering varje lopp inte kan ha lika hög fokus på 35 lopp som denne kan ha på tex 17 lopp. Hinner denne att "ladda om" till nästa lopp? Loppen får mindre betydelse då de är fler. mmLuckyStrike1 skrev:Hur sänks kvaliteten på en förare om föraren får köra mer?
Hur tror du kvalitén hade blivit om man körde varje helg? 52 lopp om året? Skulle det bli ännu bättre då???
Samma inom ishockeyn. Jag tror att kvalitén på ishockeymatcher blir bättre om man spelade färre matcher och kan komma till matcherna fysiskt och mentalt utvilad. Man kan då göra en större "urladdning" varje matc, varje match får då en större betydelse.
Dessutom - idag kör F1-förare lika mycket som motsvarar 35 race på ett år eller mer av toppstallens förare. Skillnaden är bara att 2/3 av körningen består av tester istället för race men man köra lika mycket.
Så 35 race på ett år skulle inte försämra kvaliteten på förare alls, ju mer man får tävla desto bättre blir man på det. Ialla fall om man får tro förarna själva, vilket jag väljer att göra.
Det kan finnas andra argument mot att köra 35 race på 1 år. Jag anser perosnligen att det positiva överväger det negativa. Men att förarna inte skulle klara det eller bli sämre av det är inte ett av de argumenten.
Ett argument skulle vara att värdet av själva mästerskapet riskerar urholkas om man köra för många race. Likt elitserien eller NHL där det spelas så många grundspelsmatcher att varje enskild match har ett mindre intresse. Men jag tror att har man bara ett tillräckligt starkt koncept så kan man definitivt köra mer än 17 race per år i alla fall utan att riskera någon exlusivitetsstämpel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Att köra ett test är inte samma sak som att köra ett race!!
Ett race är kanske 40-60 varv på en bana, en testdag kan inehålla kanske 200 varv. Jag är övertygad om att föraren är tröttare efter dessa 40-60 än vad denne är efter de 200 som denne kört i testet.
Man kan avbryta ett test precis när man känner för det utan att konsikvenserna blir särskilt stora.
Den mentala anspänningen är avsevärt högre i race än den är i tester då du inte har andra som vill om dig som en stressfaktor.
Jag är anhängare av ett "lagom" (vad det nu kan vara) antal race som förarna kommer väl förbredda och utvilade till så att de kan prestera till 100% i stället för ett gäng uttröttade och blasé som presterar halvhjärtat.
Ett race är kanske 40-60 varv på en bana, en testdag kan inehålla kanske 200 varv. Jag är övertygad om att föraren är tröttare efter dessa 40-60 än vad denne är efter de 200 som denne kört i testet.
Man kan avbryta ett test precis när man känner för det utan att konsikvenserna blir särskilt stora.
Den mentala anspänningen är avsevärt högre i race än den är i tester då du inte har andra som vill om dig som en stressfaktor.
Jag är anhängare av ett "lagom" (vad det nu kan vara) antal race som förarna kommer väl förbredda och utvilade till så att de kan prestera till 100% i stället för ett gäng uttröttade och blasé som presterar halvhjärtat.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)