Malaysias GP 2007
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja, jag vet inte om det är så speciellt hos Renault. De är nog inte glada för bilen fungerar plötsligt inte men jag tycker inte det är en generell obalans där.
Däremot ser det väldigt märkligt ut hos Honda och Toyota, de två stora japanska tillverkarna.
Honda sparkade av någon anledning Geoff Willis som var en stor förklaring till hur det stallet lämnade BAR-Hondas prestationsplatå och tog ett s tort kliv framåt - och ersatte honom av en japan som tydligen mest sysslat med motorcyklar och dragracing... Nu pratar Nick Fry, mannen som alltid lovar bättring, om en helt ny bil igen till Kanadas GP och stora organisationsförändringar med en helt ny struktur. Det kan man kalla obalans!
Och hos Toyota verkar det varken fungera bra eller dålig - det fungerar bara utan att ara särskilt speciellt annat än att man är väl de som år efter år spenderar mest antal pengar för minst antal poäng.
Däremot ser det väldigt märkligt ut hos Honda och Toyota, de två stora japanska tillverkarna.
Honda sparkade av någon anledning Geoff Willis som var en stor förklaring till hur det stallet lämnade BAR-Hondas prestationsplatå och tog ett s tort kliv framåt - och ersatte honom av en japan som tydligen mest sysslat med motorcyklar och dragracing... Nu pratar Nick Fry, mannen som alltid lovar bättring, om en helt ny bil igen till Kanadas GP och stora organisationsförändringar med en helt ny struktur. Det kan man kalla obalans!
Och hos Toyota verkar det varken fungera bra eller dålig - det fungerar bara utan att ara särskilt speciellt annat än att man är väl de som år efter år spenderar mest antal pengar för minst antal poäng.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vad är ArkNews?JTarnstrom skrev:Räikkönen urges Ferrari to back him for the championship
Kimi Räikkönen has hit out at his employer, Ferrari, in a bid to get more backing from within the team to meet the challenge of the McLaren duo of Fernando Alonso and Lewis Hamilton. “If we are to win the championship I need Felipe to back me in the same way Lewis is backing Alonso,” said the Finn to Gazetta de la Auto Sportivo. “As it is I have to fight on two fronts, one against Alonso, the other within the team. I think it is clear that Felipe already has wasted his chances and it would be in the interest of everybody if he would back me up instead. I can’t afford to lose more points.” Sources say that the friction is running high inside the Ferrari camp and Felipe Massa has voiced his own criticism against Räikkönen. It is to be believed that Massa is still rated very highly inside Ferrari and that Räikkönens attempt to go public is a result of this. “We don’t comment on this,” said team principal Jean Todt. “I would prefer that issues like these weren’t handled in public.”
Källa: ArkNews
Tärnström
Något jag borde känna till eller är det något exklusivt som bara en liten skara initierade känner till?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är... eh... min egen nyhetsbyrå. Jag kör under mottot: "Kolla aldrig källan till en bra nyhet".Razor skrev:Vad är ArkNews?JTarnstrom skrev:Räikkönen urges Ferrari to back him for the championship
Kimi Räikkönen has hit out at his employer, Ferrari, in a bid to get more backing from within the team to meet the challenge of the McLaren duo of Fernando Alonso and Lewis Hamilton. “If we are to win the championship I need Felipe to back me in the same way Lewis is backing Alonso,” said the Finn to Gazetta de la Auto Sportivo. “As it is I have to fight on two fronts, one against Alonso, the other within the team. I think it is clear that Felipe already has wasted his chances and it would be in the interest of everybody if he would back me up instead. I can’t afford to lose more points.” Sources say that the friction is running high inside the Ferrari camp and Felipe Massa has voiced his own criticism against Räikkönen. It is to be believed that Massa is still rated very highly inside Ferrari and that Räikkönens attempt to go public is a result of this. “We don’t comment on this,” said team principal Jean Todt. “I would prefer that issues like these weren’t handled in public.”
Källa: ArkNews
Tärnström
Något jag borde känna till eller är det något exklusivt som bara en liten skara initierade känner till?
"Nyheten" var ett försenat aprilskämt med lite inbyggt allvar. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan "nyheten" är verklighet.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som jag alltid har sagt, det gäller att vara tidigt ute med nyheterna. Helst innan de har hänt...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kom ihåg var ni läste det först.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja fullkomligt ofattbart - precis som att Toyota sparkade Mike Gascoyne. De tänker som storföretag med företagspolicys på ett sätt som inte fungerar i F1.Sami skrev:Att Honda sparkade Geoff Willis ofattbart. Nu har dom en värdelös bil och ett par förare som börjar tappa suget. Det ser tämligen mörkt ut. Förmodligen kommer många huvuden rulla i det stallet innan säsongen är över.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eller så kommer de att lyckas. Åtminstone Toyota verkar ha gett sig fan på att implementera företagskulturen från sin bilproduktion i Formel 1. Det kan ju vara så att det de håller på med kommer att ta tid. Det gäller att först ersätta en racingkultur med en företagskultur. Nästa steg är att få företagskulturen att bli konkurrenskraftig även inom racingen. Det kan vara bra att påminna sig att Toyota har vunnit förut - och även då tog det en jäkla tid innan de lyckades. Jag talar om Champ Car, eller CART, som det hette då. Det tog Toyota många år innan den blev konkurrenskraftiga på motorsidan, så lång tid att många undrade om det någonsin skulle ske, men till slut så släppte det.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Men frågan är hur länge de är beredda att spendera mest pengar av alla för att harva runt i mittfältet. Det känns som att motiveringen till F1 borde dö ganska snabbt om man är ett storföretag med storbudget men ständigt är på stordekis. Det var ju till och med snack om att Renault hade tröttnat bara efter några år, men sen kom som tur var 2005. Jag kan tänka mig att Toyota lägger ner om ett bra tag, eventuellt att de stryper en stor del av budgeten med ännu sämre resultat som följd. Honda däremot kan kanske lyckas. Om några år. Toyota är det stall som gör mig mest deperimerad att titta på.JTarnstrom skrev:Eller så kommer de att lyckas. Åtminstone Toyota verkar ha gett sig fan på att implementera företagskulturen från sin bilproduktion i Formel 1. Det kan ju vara så att det de håller på med kommer att ta tid. Det gäller att först ersätta en racingkultur med en företagskultur. Nästa steg är att få företagskulturen att bli konkurrenskraftig även inom racingen. Det kan vara bra att påminna sig att Toyota har vunnit förut - och även då tog det en jäkla tid innan de lyckades. Jag talar om Champ Car, eller CART, som det hette då. Det tog Toyota många år innan den blev konkurrenskraftiga på motorsidan, så lång tid att många undrade om det någonsin skulle ske, men till slut så släppte det.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Toyota lider ju ingen brist på pengar. Jag tror inte ens de räknar med att kunna räkna hem F1-satsningen sett till exponering etc. Jag tror att de ser satsningen som en möjlighet att pröva sina metoder och principer i den tuffaste miljö som existerar. F1 är ett labb, helt enkelt, där de kan pröva sig själva och återföra erfarenheterna till sin biltillverkning.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Än så länge är ju det de spenderar inte så fasligt mycket pengar för dem. De har pengarna - man kan säga att så länge det främjar bilförsäljningen så kommer de att fortsätta.GMD skrev:Men frågan är hur länge de är beredda att spendera mest pengar av alla för att harva runt i mittfältet. Det känns som att motiveringen till F1 borde dö ganska snabbt om man är ett storföretag med storbudget men ständigt är på stordekis. Det var ju till och med snack om att Renault hade tröttnat bara efter några år, men sen kom som tur var 2005. Jag kan tänka mig att Toyota lägger ner om ett bra tag, eventuellt att de stryper en stor del av budgeten med ännu sämre resultat som följd. Honda däremot kan kanske lyckas. Om några år. Toyota är det stall som gör mig mest deperimerad att titta på.JTarnstrom skrev:Eller så kommer de att lyckas. Åtminstone Toyota verkar ha gett sig fan på att implementera företagskulturen från sin bilproduktion i Formel 1. Det kan ju vara så att det de håller på med kommer att ta tid. Det gäller att först ersätta en racingkultur med en företagskultur. Nästa steg är att få företagskulturen att bli konkurrenskraftig även inom racingen. Det kan vara bra att påminna sig att Toyota har vunnit förut - och även då tog det en jäkla tid innan de lyckades. Jag talar om Champ Car, eller CART, som det hette då. Det tog Toyota många år innan den blev konkurrenskraftiga på motorsidan, så lång tid att många undrade om det någonsin skulle ske, men till slut så släppte det.
Tärnström
Just nu är det nog mer negativt för dem att dra sig ur F1 med svansen mellan benen, än att fortsätta med X antal miljarder per år runt plats 6-8 i loppen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Uttalanden från Toyota tyder ju på att de tycker att satsningen är värd pengarna. Om det sedan finns en direkt påvisbar koppling till bilförsäljningen är kanske sekundärt. Det är inte alla som använder F1 för samma syften. En del har tydligare marknadsföringsmässiga strategier, som Renault, till exempel, och de är nog betydligt mer känsliga mot dåliga resultat.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja vad tror du?GMD skrev:Och vad är då Toyotas syfte?
Vinna
Bygga varumärket
PR
Sälja mer bilar
Testa och utveckla deras filosofi i F1-sammanhang
Ändra Toyotas varumärkesimage
Få schyssta skatteavskrivningsfördelar
Ha kul
En dag stoltsera med att man vunnit i alla racingmästerskap man deltagit i
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Anmärkningsvärt att Toyota och Honda inte får fart på maskineriet. Det känns som de ofta gör fel. Varför slänger de ut kompetenta chefer och ersätter dem med de som pratar japanska? Skulle inte förvåna mig om Super Aguri plötsligt blir bästa japanska stall - de har i alla fall en chef. Också helt logiskt att Williams med Toyota motorer verkar komma tillbaka en del.
När ska de vakna till och våga släppa lite grepp från styrelserummet till en kompetent chef för F1-stallen? Då blir de farliga...
När ska de vakna till och våga släppa lite grepp från styrelserummet till en kompetent chef för F1-stallen? Då blir de farliga...
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om du läser tidigare inlägg så har jag framlagt en teori om vad deras syfte kan vara.GMD skrev:Och vad är då Toyotas syfte?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Taskig ordning!!!!LuckyStrike1 skrev:Tja vad tror du?GMD skrev:Och vad är då Toyotas syfte?
Vinna
Bygga varumärket
PR
Sälja mer bilar
Testa och utveckla deras filosofi i F1-sammanhang
Ändra Toyotas varumärkesimage
Få schyssta skatteavskrivningsfördelar
Ha kul
En dag stoltsera med att man vunnit i alla racingmästerskap man deltagit i
1-999 Sälja mer bilar.
1000 Bygga varumärket (som skall resultera i att fler bilar blir sålda)
1001 Ändra Toyotas varumärkesimage. (som skall resultera i att man attraherar nya kundgrupper och på så sätt säljer flera bilar)
1002 En dag stoltsera......... (vilket leder till att man attraherar framtida kunder som gör att man säljer flera bilar)
1003 PR (som syftar till att hos befintliga kunder skapa känslan av att de valt rätt bil och väljer en Toyota vid nästa bilköp, dvs. sälja flera bilar)
1004 Få schyssta skatte........(att minimera skattekostnaderna och få dessa som marknadsföringskostnader)
1005 Testa och utveckla......... (tror jag inte ett dugg på. De vill vinna så att fler köper Toyoyabilar som ju då är en vinnarbil och på så vis blir värd några kronor mer. Det vi kallar för "vinstmaximering")
1006 Ha kul. (Skitsnack, ingen är där för att det är kul (förutom publiken). Alla är där för att dom ser en ekonomisk vinning av det)
Så, nu känns det som lite mer rätt!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag skrev det inte i någon inbördes ordning vilket bland annat avsaknad av relativ rankning och siffror tydligt påvisar.Gösta skrev:Taskig ordning!!!!LuckyStrike1 skrev:Tja vad tror du?GMD skrev:Och vad är då Toyotas syfte?
Vinna
Bygga varumärket
PR
Sälja mer bilar
Testa och utveckla deras filosofi i F1-sammanhang
Ändra Toyotas varumärkesimage
Få schyssta skatteavskrivningsfördelar
Ha kul
En dag stoltsera med att man vunnit i alla racingmästerskap man deltagit i
1-999 Sälja mer bilar.
1000 Bygga varumärket (som skall resultera i att fler bilar blir sålda)
1001 Ändra Toyotas varumärkesimage. (som skall resultera i att man attraherar nya kundgrupper och på så sätt säljer flera bilar)
1002 En dag stoltsera......... (vilket leder till att man attraherar framtida kunder som gör att man säljer flera bilar)
1003 PR (som syftar till att hos befintliga kunder skapa känslan av att de valt rätt bil och väljer en Toyota vid nästa bilköp, dvs. sälja flera bilar)
1004 Få schyssta skatte........(att minimera skattekostnaderna och få dessa som marknadsföringskostnader)
1005 Testa och utveckla......... (tror jag inte ett dugg på. De vill vinna så att fler köper Toyoyabilar som ju då är en vinnarbil och på så vis blir värd några kronor mer. Det vi kallar för "vinstmaximering")
1006 Ha kul. (Skitsnack, ingen är där för att det är kul (förutom publiken). Alla är där för att dom ser en ekonomisk vinning av det)
Så, nu känns det som lite mer rätt!!!
Så läs om, läs rätt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag läste rätt från början!LuckyStrike1 skrev:Jag skrev det inte i någon inbördes ordning vilket bland annat avsaknad av relativ rankning och siffror tydligt påvisar.Gösta skrev:Taskig ordning!!!!LuckyStrike1 skrev: Tja vad tror du?
Vinna
Bygga varumärket
PR
Sälja mer bilar
Testa och utveckla deras filosofi i F1-sammanhang
Ändra Toyotas varumärkesimage
Få schyssta skatteavskrivningsfördelar
Ha kul
En dag stoltsera med att man vunnit i alla racingmästerskap man deltagit i
1-999 Sälja mer bilar.
1000 Bygga varumärket (som skall resultera i att fler bilar blir sålda)
1001 Ändra Toyotas varumärkesimage. (som skall resultera i att man attraherar nya kundgrupper och på så sätt säljer flera bilar)
1002 En dag stoltsera......... (vilket leder till att man attraherar framtida kunder som gör att man säljer flera bilar)
1003 PR (som syftar till att hos befintliga kunder skapa känslan av att de valt rätt bil och väljer en Toyota vid nästa bilköp, dvs. sälja flera bilar)
1004 Få schyssta skatte........(att minimera skattekostnaderna och få dessa som marknadsföringskostnader)
1005 Testa och utveckla......... (tror jag inte ett dugg på. De vill vinna så att fler köper Toyoyabilar som ju då är en vinnarbil och på så vis blir värd några kronor mer. Det vi kallar för "vinstmaximering")
1006 Ha kul. (Skitsnack, ingen är där för att det är kul (förutom publiken). Alla är där för att dom ser en ekonomisk vinning av det)
Så, nu känns det som lite mer rätt!!!
Så läs om, läs rätt.
Jag bara förtydligade vad du skrev eftersom det i sedvanlig ordning var lite luddigt och som vanligt svammligt! Toyota är där för att sälja fler bilar till högre pris!! INGET ANNAT!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Toyota kan vara i F1 av en massa olika anledningar - också av en massa olika anledningar. Eller bara av en enda anledning. Några av alla de tänkbara anledningar till att de kan vara där listade jag utan inbördes ordning eller ranking. Där får du läsa om och läsa rätt.Gösta skrev:Jag läste rätt från början!LuckyStrike1 skrev:Jag skrev det inte i någon inbördes ordning vilket bland annat avsaknad av relativ rankning och siffror tydligt påvisar.Gösta skrev: Taskig ordning!!!!
1-999 Sälja mer bilar.
1000 Bygga varumärket (som skall resultera i att fler bilar blir sålda)
1001 Ändra Toyotas varumärkesimage. (som skall resultera i att man attraherar nya kundgrupper och på så sätt säljer flera bilar)
1002 En dag stoltsera......... (vilket leder till att man attraherar framtida kunder som gör att man säljer flera bilar)
1003 PR (som syftar till att hos befintliga kunder skapa känslan av att de valt rätt bil och väljer en Toyota vid nästa bilköp, dvs. sälja flera bilar)
1004 Få schyssta skatte........(att minimera skattekostnaderna och få dessa som marknadsföringskostnader)
1005 Testa och utveckla......... (tror jag inte ett dugg på. De vill vinna så att fler köper Toyoyabilar som ju då är en vinnarbil och på så vis blir värd några kronor mer. Det vi kallar för "vinstmaximering")
1006 Ha kul. (Skitsnack, ingen är där för att det är kul (förutom publiken). Alla är där för att dom ser en ekonomisk vinning av det)
Så, nu känns det som lite mer rätt!!!
Så läs om, läs rätt.
Jag bara förtydligade vad du skrev eftersom det i sedvanlig ordning var lite luddigt och som vanligt svammligt! Toyota är där för att sälja fler bilar till högre pris!! INGET ANNAT!!!!
Så var det med det.
De kan också vara i F1 helt utan anledning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Till skillnad från dig så läser jag!LuckyStrike1 skrev:
Toyota kan vara i F1 av en massa olika anledningar - också av en massa olika anledningar. Eller bara av en enda anledning. Några av alla de tänkbara anledningar till att de kan vara där listade jag utan inbördes ordning eller ranking. Där får du läsa om och läsa rätt.
Så var det med det.
De kan också vara i F1 helt utan anledning.
Varje biltillverkare och sponsor är i F1 av (1) en enda anledning. Nämligen att tjäna pengar! Om det är på att sälja bilar, kläder, dålig Wiskey, däck eller hårvårdsprodukter har liksom inte så stor betydelse. Allt annat är att idealisera verksamheten vilket är helt fel. Känner du till någon som är i F1 idag på heltid för att "ha kul"???? Den tiden kära LS1 är längesedan förbi!
Det var bättre förr!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LuckyStrike1 skrev:
De kan också vara i F1 helt utan anledning.
Hur i hel-ete har ANFRAN kommit över LS1 "password".
Den var RIKTIGT jä-la bra!!!
(styrelsemöte i Toyota: Chefen för motorsportavdelningen till ordföranden. "Jag behöver ca 2000 milioner dollar under den kommande 5 års perioden" Ordföranden svarar: "vad skall pengarna användas till" ?
Chefen för motorsport svarar: "Vi skall köra F1 bilar"! Ordföranden: "Har du en plan / strategi för detta"? Motorsportchefen: "Nej, vad skall jag med det till? Jag vill ju bara köra F1" Ordföranden: "Vad tjänar Toyota på denna investering / kostnad"? Motorsportchefen: "Fan vet jag, inte en aning, vad spelar det för roll? Jag vill ju bara köra F1" Ordföranden: "Då så, varför sa du inte det tidigare. Vad säger ni styrelseledarmöter, klart grabben skall få köra F1" Gå till kassören så ordnar han med den detaljen"!! )
Unigefär så gick det till, eller hur?
Senast redigerad av Gösta den ons apr 11, 2007 15:06, redigerad totalt 1 gång.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man kan göra det ännu enklare - de är i F1 för att de har valt att vara i F1.
för övrigt tror jag inte Anfran tar det som en komplimang på något sätt att du jämför något jag skriver med något han kunde skriva. Det tror jag han tar som en riktig förolämpning
för övrigt tror jag inte Anfran tar det som en komplimang på något sätt att du jämför något jag skriver med något han kunde skriva. Det tror jag han tar som en riktig förolämpning
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Bygga varumärket = marknadsföringsmässig strategiLuckyStrike1 skrev:Tja vad tror du?GMD skrev:Och vad är då Toyotas syfte?
Vinna
Bygga varumärket
PR
Sälja mer bilar
Testa och utveckla deras filosofi i F1-sammanhang
Ändra Toyotas varumärkesimage
Få schyssta skatteavskrivningsfördelar
Ha kul
En dag stoltsera med att man vunnit i alla racingmästerskap man deltagit i
PR = marknadsföringsmässig strategi
Sälja mer bilar = marknadsföringsmässig strategi
Ändra varumärkesimage = marknadsföringsmässig strategi
Och så, för att dra det till sin spets, de indirekta argumenten:
Vinna = marknadsföringsmässig strategi
Test och utveckling av filosofi(?) = ett uppbyggande av varumärke och en bättre produkt som i slutändan säljer mer, alltså marknadsföringsmässig strategi
Vinna allt = marknadsföringsmässig strategi
Allt du tar upp kan räknas som "marknadsföringsmässiga strategier", förutom just alternativet Ha Kul, men det vet nog både du och jag inte är Toyotas första eller ens andra prioritet vad gäller F1-satsningen.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man kan säga att alla alternativen är bilförsäljningsfrämjande strategier också eller hur?GMD skrev:Bygga varumärket = marknadsföringsmässig strategiLuckyStrike1 skrev:Tja vad tror du?GMD skrev:Och vad är då Toyotas syfte?
Vinna
Bygga varumärket
PR
Sälja mer bilar
Testa och utveckla deras filosofi i F1-sammanhang
Ändra Toyotas varumärkesimage
Få schyssta skatteavskrivningsfördelar
Ha kul
En dag stoltsera med att man vunnit i alla racingmästerskap man deltagit i
PR = marknadsföringsmässig strategi
Sälja mer bilar = marknadsföringsmässig strategi
Ändra varumärkesimage = marknadsföringsmässig strategi
Och så, för att dra det till sin spets, de indirekta argumenten:
Vinna = marknadsföringsmässig strategi
Test och utveckling av filosofi(?) = ett uppbyggande av varumärke och en bättre produkt som i slutändan säljer mer, alltså marknadsföringsmässig strategi
Vinna allt = marknadsföringsmässig strategi
Allt du tar upp kan räknas som "marknadsföringsmässiga strategier", förutom just alternativet Ha Kul, men det vet nog både du och jag inte är Toyotas första eller ens andra prioritet vad gäller F1-satsningen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det var unigefär det jag försökte örklara för dig men blev ombedd om att läsa om och läsa rätt.LuckyStrike1 skrev:
Man kan säga att alla alternativen är bilförsäljningsfrämjande strategier också eller hur?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Haha, vad tror du om mig egentligen? Det är klart att Toyotas enda anledning att ha ett F1-stall är att kunna tjäna fler miljarder på bilförsäljning. Andra biltillverkare är med av samma anledning, och den som känner tvivel inför det behöver bara titta på årets F1-Honda.Gösta skrev:Hur i hel-ete har ANFRAN kommit över LS1 "password".