Malaysias GP 2007
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ferrari var säkert för självgoda. De andra stallen har bytt delar på sina bilar, medan Ferrari körde med samma specifikation (i stort sett) som i Australien.
Nu får italienarna sätta fart igen. Men det är kul att det blir fight i år igen. En cool Hamilton körde skjortan av Massa som överkörde igen. Länge sedan man såg de takterna på Massa. Men när man är pressad kommer de dåliga egenskaperna lätt fram.
Nu får italienarna sätta fart igen. Men det är kul att det blir fight i år igen. En cool Hamilton körde skjortan av Massa som överkörde igen. Länge sedan man såg de takterna på Massa. Men när man är pressad kommer de dåliga egenskaperna lätt fram.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Renault gick väl sådär. Nu hade dom lite tur att Nico och Kubica fick problem.
Annars hade nog bara blivit en pinne. det stallet har stora problem. Bilen verkar fortfarqande vara byggd för Michelindäck och det är ju lite synd eftersom dom inte är med i år. Sedan verkar deras föraruppsättning väldigt svag. Fischella är ju knappast en toppförare och Kovalainen verkar inte heller vara det.
Annars hade nog bara blivit en pinne. det stallet har stora problem. Bilen verkar fortfarqande vara byggd för Michelindäck och det är ju lite synd eftersom dom inte är med i år. Sedan verkar deras föraruppsättning väldigt svag. Fischella är ju knappast en toppförare och Kovalainen verkar inte heller vara det.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Pastis skrev: Nu får italienarna sätta fart igen. Men det är kul att det blir fight i år igen. En cool Hamilton körde skjortan av Massa som överkörde igen. Länge sedan man såg de takterna på Massa. Men när man är pressad kommer de dåliga egenskaperna lätt fram.
Ändå såg man tidigt att det skulle sluta så. Massa är Massa och han kommer förmodligen alltid göra sådana här grejer. Efter det såg han ut att stinget. Heidfeld hade inga problem att hålla Massa bakom sig.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 18, 2007 16:17
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tänk på att ironi inte alltid gör sig så bra i skrift, nån kan ju tro att du menar allvar.Fp730a skrev:Kimi med en nerskruvad motor och från sämre startposition kör skjortan av sin så uppchasade stallkamrat. Ännu en gång visar han vilken klassförare han är.
Han såg verkligen ovanligt blek ut, Kimi, gjorde väl inte en enda riktig attack på Hamilton under det första stintet när han hade chansen. Man får hoppas att han kommer tillbaks, så att det inte blir en promenadseger för Alonso i år. Massa klantade till det i en inbromsning och förlorade sin tredjeplats på det, men han försökte åtminstone.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
De hade väl förmodligen räknat ut att de tappar för mycket tid på de hårdare däcken, och med tanke på att de enklaste omkörningarna är depåomkörningar så...Fp730a skrev:Varför kör alla det sista/kortaste stintet på hårda däck? Borde det inte vara bättre att köra mittstintet på de hårdare däcken? När man har tung bil och ska avverka många varv.
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ser vi starten på en ny framgångssaga för McLaren. Skulle tro det. Det syns vad en kille som Alonso kan göra för att lyfta ett stall. Iofs har de varit lite på gång då och då, men haft problem med att vara snabba men med driftosäkerhet eller tvärtom. Det syns till och med på personalen att de är gladare och lättsammare än på mycket länge. För de har minsann varit ett mycket tråkigt teknokratstall under flera år.
Eller är det någon som anser att Alonso bara har tur och hamnar i McLaren när det är på uppgång?
(Sitter ute i skarpa solen och ser knappt vad jag skriver. Ursäkta eventuella skrivfel...)
Eller är det någon som anser att Alonso bara har tur och hamnar i McLaren när det är på uppgång?
(Sitter ute i skarpa solen och ser knappt vad jag skriver. Ursäkta eventuella skrivfel...)
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar om det verkligen kommer att bli så mycket motorhaverier framöver i F1. Motorerna är begränsade till 19000 rpm, de tillåts inte ha någon större borrning än 98(?) mm, de har en fastlagen cylinderbanksvinkel, de har relativt hög minimivikt, längd, tyngdpunkt, etc.. Det känns ju inte som att det finns så mycket att optimera, utom BMEP inom det givna varvtalsområdet och det ger ju inte i sig några speciellt höjda belastningar.
(BMEP=Break Mean Effective Pressure=2*P/(n*V) -> typ motors effekteffektivitet sett till varvtal och storlek - högt är bra, men lågt vid högre varvtal kan vara bättre när det gäller maxeffekt)
(BMEP=Break Mean Effective Pressure=2*P/(n*V) -> typ motors effekteffektivitet sett till varvtal och storlek - högt är bra, men lågt vid högre varvtal kan vara bättre när det gäller maxeffekt)
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Han har inte kommit på den än, men den kommer.kanotisten skrev:Men vad tusan, det fattas något här... Javisst ja, en redogörelse från Gösta om vilken bragd Massa stod för denna gång!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag väntar bara på att få höra hur dryg Alonso är och vilken tur han har samt vilken enorm prestation Kimi stod för.kanotisten skrev:Men vad tusan, det fattas något här... Javisst ja, en redogörelse från Gösta om vilken bragd Massa stod för denna gång!
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det behövs ingen förklaring för Alonsos tursama seger. Han fick en bra bil med fenomenala inställningar och en slavförare vars enda jobb var att göra bilen 360 cm bred. Det lyckades.
Till skillnad från Kimis pasivitet så försökte Massa åtminstone att försöka ta sig förbi. Kimi låg så snällt bakom och andades mercedesavgaser och nöjde sig med det.
Förutom Massas fina försök så var Fisichellas poängplacering loppets behållning.
Et av de tråkigare loppen i mannaminne, men nu är det nya tag som gäller i Bahrain.
Massa vinner före Fisichella.
Till skillnad från Kimis pasivitet så försökte Massa åtminstone att försöka ta sig förbi. Kimi låg så snällt bakom och andades mercedesavgaser och nöjde sig med det.
Förutom Massas fina försök så var Fisichellas poängplacering loppets behållning.
Et av de tråkigare loppen i mannaminne, men nu är det nya tag som gäller i Bahrain.
Massa vinner före Fisichella.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Kimi gjorde en uppenbar blunder i starten då han släppte Hamilton förbi sig, två tappade poäng där...
Sen agerade brasiljacken Massadämpare åt Kimi trots att såna påfund blev förbjudna.
Men... även om Kimi fått fri luft att åka i så hade han inte rått på Alonso denna gång. Det gick lätt för spanjoren, på samma sätt som för Kimi i Australien.
Har man en bra bil, inte nödvändigtvis den bästa, ligger i ledning och slipper ligga och kubbas så sparar man på allt, däck, motor, bensin och framför allt sig själv.
Sen agerade brasiljacken Massadämpare åt Kimi trots att såna påfund blev förbjudna.
Men... även om Kimi fått fri luft att åka i så hade han inte rått på Alonso denna gång. Det gick lätt för spanjoren, på samma sätt som för Kimi i Australien.
Har man en bra bil, inte nödvändigtvis den bästa, ligger i ledning och slipper ligga och kubbas så sparar man på allt, däck, motor, bensin och framför allt sig själv.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Han är grym Alonso. Gå till ett team i någon slags kris och när han kommer börjar saker fungera. Synd att det blev så lite spänning - såg lovande ut i början. Men nog hade de skruvat ner Kimis motor eller något. Är glad att han tog bra med poäng iaf. Bahrain har bjudit på mer underhållande lopp tidigare - ser fram emot det.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Håller absolut med om att Kimi gjorde en tavla i starten och öppnade upp insidan för Hamilton. Kimis motor var visst nedskruvad, men det skulle enligt uppgift från Ferrari "bara" ha kostat en tiondel per varv. Nu tror jag att han hade fått det svårt nog ändå att ta sig om Hamilton annat än i ett depåstopp.
Jag tror att Kimi har fått den där isande känslan i magen att det här inte kommer att gå riktigt som tänkt. Han ser vilken hjälp Alonso kommer att få av Hamilton samtidigt som han inte kan påräkna detsamma från Massa. Den psykologiska faktorn är intressant. Förutom att McLaren naturligtvis kan rida på en framgångsvåg, som både medvetet och undermedvetet kommer att tillskrivas Alonsos person, är detta något som också kommer att observeras av Ferraris personal. De kommer att fråga sig om det var något hos Kimi som gjorde att framgångarna uteblev för McLaren och om det är något som han har tagit med sig till Ferrari. De har också Schumacher att jämföra med, som enligt alla uppgifter jobbade på ett helt annat sätt än Kimi. Om framgångarna inte kommer i förväntad utsträckning kommer tvivlet på Kimis potential att väckas och då kommer det inte att bli lätt. Att försöka påverka i motvind är inte detsamma som att göra det i medvind. Det här är ett ödesår för Kimi. Tar han inte titeln i år gör han det aldrig. Tar Alonso sin tredje titel finns en viss chans att han lägger av (han har tidigare sagt att han kommer att lägga av efter en tredje titel) men då står näste Schumacher på tur - Lewis Hamilton. Jag har aldrig sett en bättre debutant. För övrigt kan man fråga sig (eller LuckyStrike) om varför Renault ska ha sådant tålamod med Kovalainens utveckling när denne är mer erfaren än Lewis och ändå presterar långt sämre. Det är också en oundviklig jämförelse som knappast går Briatore förbi.
Tärnström
Jag tror att Kimi har fått den där isande känslan i magen att det här inte kommer att gå riktigt som tänkt. Han ser vilken hjälp Alonso kommer att få av Hamilton samtidigt som han inte kan påräkna detsamma från Massa. Den psykologiska faktorn är intressant. Förutom att McLaren naturligtvis kan rida på en framgångsvåg, som både medvetet och undermedvetet kommer att tillskrivas Alonsos person, är detta något som också kommer att observeras av Ferraris personal. De kommer att fråga sig om det var något hos Kimi som gjorde att framgångarna uteblev för McLaren och om det är något som han har tagit med sig till Ferrari. De har också Schumacher att jämföra med, som enligt alla uppgifter jobbade på ett helt annat sätt än Kimi. Om framgångarna inte kommer i förväntad utsträckning kommer tvivlet på Kimis potential att väckas och då kommer det inte att bli lätt. Att försöka påverka i motvind är inte detsamma som att göra det i medvind. Det här är ett ödesår för Kimi. Tar han inte titeln i år gör han det aldrig. Tar Alonso sin tredje titel finns en viss chans att han lägger av (han har tidigare sagt att han kommer att lägga av efter en tredje titel) men då står näste Schumacher på tur - Lewis Hamilton. Jag har aldrig sett en bättre debutant. För övrigt kan man fråga sig (eller LuckyStrike) om varför Renault ska ha sådant tålamod med Kovalainens utveckling när denne är mer erfaren än Lewis och ändå presterar långt sämre. Det är också en oundviklig jämförelse som knappast går Briatore förbi.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tålamod med Kovalainen ... tja, hur stort det ska vara kan man fråga sig. Men lite mer än två fly-away race i en bil man inte själva vet exakt vad det är för fel på kanske inte är för mycket begärt?
Renault har ju ganska hyfsat bra tålamod med förare i mer eller mindre krångliga situationer - Flabio säger mycket ut i pressen men det är mest spel för gallerierna. Förarna brukar få mer än tillräckligt med chanser: Button, Trulli, Fisichella ...
Det är besvärligt för Kovalainen att dels sitta i de senaste två årens vinnarstall, med en bil som uppenbarligen inte fungerar särskilt brao ch i den begå debut samtidigt som Hamilton debuterar så imponerande i en mycket väl fungerande bil.
Men jag tycker inte Kovalainen ska avskrivas på något sätt ännu - jag tror fortfarande att det finns stor potential i honom. Det är väl ungefär lite grann som Nico Rosberg ifjol. Men det kommer, förare är ju olika snabbstartande i sina karriärer.
Sen kan man alltid fråga sig: vem skulle man ersätta Kovalainen med nu?
Renault har ju ganska hyfsat bra tålamod med förare i mer eller mindre krångliga situationer - Flabio säger mycket ut i pressen men det är mest spel för gallerierna. Förarna brukar få mer än tillräckligt med chanser: Button, Trulli, Fisichella ...
Det är besvärligt för Kovalainen att dels sitta i de senaste två årens vinnarstall, med en bil som uppenbarligen inte fungerar särskilt brao ch i den begå debut samtidigt som Hamilton debuterar så imponerande i en mycket väl fungerande bil.
Men jag tycker inte Kovalainen ska avskrivas på något sätt ännu - jag tror fortfarande att det finns stor potential i honom. Det är väl ungefär lite grann som Nico Rosberg ifjol. Men det kommer, förare är ju olika snabbstartande i sina karriärer.
Sen kan man alltid fråga sig: vem skulle man ersätta Kovalainen med nu?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nja, Trulli fick väl gå i förtid, eller minns jag helt fel? Briatore har väl kanske inte den bästa av sitsar just nu. Det finns som sagt inte många att ersätta Kovalainen med men jag tror att risken är överhängande att han snart får den där otäcka stämpeln av Briatore. I viss mån kanske den också är en självuppfyllande profetia. Jag tror inte att någon av de förare som har fått onda ögat av Flavio har presterat bättre, snarare tvärtom, och jag tycker att han en del gånger har varit onödigt snabb med att döma ut en del förare.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror det är alldeles för tidigt att säga något konkret om Kovalainen - i Malaysia var han helt ok. Renaultbilen fungerar helt enkelt inte just nu.
Trulli körde inte de sista racen för Renault efter att det stod klart att han inte fick nyy kontrakt till säsongen därpå, och skrev på ett kontrat med Toyota för 2005 och framåt. Men jag menade snarare att han fick chansen innan dess och likt Fisichella och Button fick nya chanser fast det gick lite upp och ner första säsongen i stallet.
Kovalainen har ju haft det goda ögat från Flavio länge, nu fick han lite kritik välförtjänt efter Australien. Men särskilt elak var inte ju inte Flavios uttalanaden - de var ju snarare berömmande om Kovalainen, med kommentaren att det inte var han utan hans bror som körde ...
Hur som helst - Kovalainen ska få och kommer att få fler chanser. Han har visat att han är bra nog för att tillhöra vinnarna i F1, det gäller bara att han kan ta fram och utveckla det under året. Vilket inte är så "bara".
Trulli körde inte de sista racen för Renault efter att det stod klart att han inte fick nyy kontrakt till säsongen därpå, och skrev på ett kontrat med Toyota för 2005 och framåt. Men jag menade snarare att han fick chansen innan dess och likt Fisichella och Button fick nya chanser fast det gick lite upp och ner första säsongen i stallet.
Kovalainen har ju haft det goda ögat från Flavio länge, nu fick han lite kritik välförtjänt efter Australien. Men särskilt elak var inte ju inte Flavios uttalanaden - de var ju snarare berömmande om Kovalainen, med kommentaren att det inte var han utan hans bror som körde ...
Hur som helst - Kovalainen ska få och kommer att få fler chanser. Han har visat att han är bra nog för att tillhöra vinnarna i F1, det gäller bara att han kan ta fram och utveckla det under året. Vilket inte är så "bara".
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Briatore är bra kräsen ibland ja. Jag vill t.ex. minnas att Trulli skötte sig ganska bra det året han fick "sparken". Han vann ju i Monaco, och hade om jag nu inte är helt ute och cyklar ett par pole positions samma år, vilket jag inte kan minnas att Alonso hade. Det var väl efter något lopp då Trulli tappade en pallplats på sista varvet eller något sådant som Briatore gav honom onda ögat, och några lopp senare ersattes han väl av Villeneuve. Nu vet jag dock inte hur det såg ut bakom kulisserna. Hur länge Trulli hade varit klar för Toyota, hur det låg till med Briatores managerverksamheter osv. Jag tycker iallafall att hela det spektaklet var ganska onödigt och i viss mån orättvist från Briatores sida.JTarnstrom skrev:Nja, Trulli fick väl gå i förtid, eller minns jag helt fel? Briatore har väl kanske inte den bästa av sitsar just nu. Det finns som sagt inte många att ersätta Kovalainen med men jag tror att risken är överhängande att han snart får den där otäcka stämpeln av Briatore. I viss mån kanske den också är en självuppfyllande profetia. Jag tror inte att någon av de förare som har fått onda ögat av Flavio har presterat bättre, snarare tvärtom, och jag tycker att han en del gånger har varit onödigt snabb med att döma ut en del förare.
Tärnström
Ju mer man tänker på saken desto mer förvånande blir det att pajasen Fisichella fortfarande sitter kvar.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Trulli krävde mycket mer betalt, samtidigt som Fisichella fanns tillgänglig för en bråkdel av det Trulli ville ha. Och de två är väl ungefär ganska likvärdiga.
När Trulli sen begär mer lön och samtidigt fullkomligt klantar bort en pallplats på sista varvet genom att sitta och sova ... då är det ju ganska lätt val att inte ge Trulli något nytt kontrakt och istället plocka in Fisichella.
Därefter föll Trulli som en sten och fick inte alls till det. Han påstår att det beror på att stallet plötsligt gav honom mycket sämre grjer för att "hämnas" eller straffa honom. Andra påstår att Trulli mentalt inte kunde hantera situationen och såg konspirationer överallt mot honom och var inställd på att det skulle gå dåligt redan innan han satte sig i bilen.
Det som talar emot Trullis version är argumentet varför Renault plötsligt skulle kraftigt försämra chanserna för 50% av stallets resurser helt på egen hand.
När Trulli sen begär mer lön och samtidigt fullkomligt klantar bort en pallplats på sista varvet genom att sitta och sova ... då är det ju ganska lätt val att inte ge Trulli något nytt kontrakt och istället plocka in Fisichella.
Därefter föll Trulli som en sten och fick inte alls till det. Han påstår att det beror på att stallet plötsligt gav honom mycket sämre grjer för att "hämnas" eller straffa honom. Andra påstår att Trulli mentalt inte kunde hantera situationen och såg konspirationer överallt mot honom och var inställd på att det skulle gå dåligt redan innan han satte sig i bilen.
Det som talar emot Trullis version är argumentet varför Renault plötsligt skulle kraftigt försämra chanserna för 50% av stallets resurser helt på egen hand.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det hade han i o f s i Frankrike (Alonso alltså) men det förändrar inte faktum.GMD skrev:Briatore är bra kräsen ibland ja. Jag vill t.ex. minnas att Trulli skötte sig ganska bra det året han fick "sparken". Han vann ju i Monaco, och hade om jag nu inte är helt ute och cyklar ett par pole positions samma år, vilket jag inte kan minnas att Alonso hade.
Trulli hade två pole det året.
Frankrike... Barrichello tog tredje plats efter att ha kört om Trulli på sista eller näst sista varvet.Det var väl efter något lopp då Trulli tappade en pallplats på sista varvet eller något sådant som Briatore gav honom onda ögat, och några lopp senare ersattes han väl av Villeneuve.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att det skitkastandet är ett utmärkt exempel på hur det kan gå när stallet och föraren tappar förtroendet för varandra (med avseende på Kimis potentiella situation i Ferrari). Det finns ingen annan avsikt från respektive part än att maximera resultatet men bristen på förtroende dem emellan gör att de hela tiden föredrar olika lösningar.LuckyStrike1 skrev:
Därefter föll Trulli som en sten och fick inte alls till det. Han påstår att det beror på att stallet plötsligt gav honom mycket sämre grjer för att "hämnas" eller straffa honom. Andra påstår att Trulli mentalt inte kunde hantera situationen och såg konspirationer överallt mot honom och var inställd på att det skulle gå dåligt redan innan han satte sig i bilen.
Det som talar emot Trullis version är argumentet varför Renault plötsligt skulle kraftigt försämra chanserna för 50% av stallets resurser helt på egen hand.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Fast Briatore är nog värst på att bli lynnig när det går mot honom. Kovalainen kan nog få det tufft om han inte börjar köra bättre. Flavio kan nog byta ut Heikki mot Piquet utan att blinka. Om Heikki kör dåligt ett tag till.
I Malasya körde han väl inte dåligt utan får betyget godkänt, men inte mer.
I Malasya körde han väl inte dåligt utan får betyget godkänt, men inte mer.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kovalainen sitter i Renaulten för att spöa Fisichella, inte hamna i bakvattnet på italienaren. Jag tror att Flavio hade trott Kovalainen om mer än vad han har visat upp hittills. Jag menar, höjer sig Kovalainen ett snäpp så är han i jämnhöjd med Fisi och vad Fisi går för, det vet vi ju. Med alla testmil under västen så är ju Kovalainen inte direkt oerfaren bakom ratten på en F1:a jämfört med exempelvis Hamilton. Jag hoppas återigen att jag har fel (jag hoppas aldrig att det ska gå dåligt för en förare) och att Kovalainen visar upp en bättre sida framöver. Just nu kanske han sitter halvsäkert och en del av hans dåliga form kan kanske, rätt eller orätt, maskeras av bilens usla egenskaper.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att det är ganska klart för alla inblandade att Alonso kommer att få den stöttning som behövs för att han ska ta titeln. Hur vet jag då det? Jo, jag har precis översatt en artikel åt F1 Racing, mer än så kan jag inte säga förrän tidningen har gått i tryck. Men köp den gärna när den kommer ut så kan vi fortsätta diskussionen då :)Sami skrev:Lewis Kan mycket väl bli den som stjälper Alonsos Vm chanser genom att vara den snabbare av dom i många av loppen.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Som Massa och Kimi ungefär.Sami skrev:Lewis Kan mycket väl bli den som stjälper Alonsos Vm chanser genom att vara den snabbare av dom i många av loppen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jo, precis. Men tydligen så är Hamilton McLarens favorit. Vilket redan verkar jobbigt för vissa.LuckyStrike1 skrev:Som Massa och Kimi ungefär.Sami skrev:Lewis Kan mycket väl bli den som stjälper Alonsos Vm chanser genom att vara den snabbare av dom i många av loppen.
fter Fernando Alonso and Lewis Hamilton embraced in Malaysia's parc ferme, McLaren chiefs said they were not worried that the relationship could turn sour as the 2007 season grinds on.
But there is already tension within the silver-lined garage walls, as reports in the Spanish press reveal.
According to one source, Alonso's manager Luis Garcia-Abbot became so frustrated with McLaren team members' one-sided enthusiasm for rookie Lewis Hamilton in Australia that he opted to watch qualifying for the Malaysian GP from the tranquillity of the Renault pits.
To the 'Diario As' newspaper, McLaren CEO Martin Whitmarsh insisted that championship leader Alonso, also the reigning world champion, should not become the forgotten man.
"It is right to admire what Lewis is doing but Fernando is a great world champion and someone who is making an enormous contribution to our team," he said.
'As' also pointed out that, although Hamilton achieved the best overall lap on Sunday, no fewer than 16 of the 20 fastest laps of the Malaysian grand prix belonged to Alonso.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Ja. vi kan ta den disskusionen då. Jag ska köpa blaskan. Men engelsmännen är bra galna i sin nya stjärna och Mclaren är ju ett rätt engeslkt stall.JTarnstrom skrev:Jag tror att det är ganska klart för alla inblandade att Alonso kommer att få den stöttning som behövs för att han ska ta titeln. Hur vet jag då det? Jo, jag har precis översatt en artikel åt F1 Racing, mer än så kan jag inte säga förrän tidningen har gått i tryck. Men köp den gärna när den kommer ut så kan vi fortsätta diskussionen dåSami skrev:Lewis Kan mycket väl bli den som stjälper Alonsos Vm chanser genom att vara den snabbare av dom i många av loppen.
Tärnström
Pendeln kan svänga både för Fernando och Kimi om deras stallkamrater får till det. Nu har ju Massa inte börjat så bra men det är många lopp kvar. Mycket kan hända.
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
Jag saknar 2 saker i denna diskusionen...............
1. Jari:s förklaring varför poff:et uteblev på Mercamotorerna (han borde ju veta som följt McLaren mer än de flesta på senare år )
2:Någons förklaring på Kimi:s -Det enda jag skall se av McLaren/Mercedes i år är i backspegeln.
1. Jari:s förklaring varför poff:et uteblev på Mercamotorerna (han borde ju veta som följt McLaren mer än de flesta på senare år )
2:Någons förklaring på Kimi:s -Det enda jag skall se av McLaren/Mercedes i år är i backspegeln.
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kommer säkert att svänga men redan nu tycker jag att det syns att Ferrari inte agerar med samma självförtroende som tidigare. Massa var i det närmaste desperat senast och gjorde bort sig, Räikkönen såg likblek ut efteråt (mer än vanligt). Jag tror som Lucky att risken är minst lika stor, eller större, att Massa och Räikkönen kliver ivägen för varandra under säsongen som att Alonso och Hamilton gör det. Det finns väsentliga psykologiska förutsättningar mellan de två förarparen - Hamilton vet att hans tid kommer, för både Massa och Räikkönen gäller att den som går förlorande ur den interna striden förmodligen har bränt sina chanser till en VM-titel för alltid.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Räikkönen urges Ferrari to back him for the championship
Kimi Räikkönen has hit out at his employer, Ferrari, in a bid to get more backing from within the team to meet the challenge of the McLaren duo of Fernando Alonso and Lewis Hamilton. “If we are to win the championship I need Felipe to back me in the same way Lewis is backing Alonso,” said the Finn to Gazetta de la Auto Sportivo. “As it is I have to fight on two fronts, one against Alonso, the other within the team. I think it is clear that Felipe already has wasted his chances and it would be in the interest of everybody if he would back me up instead. I can’t afford to lose more points.” Sources say that the friction is running high inside the Ferrari camp and Felipe Massa has voiced his own criticism against Räikkönen. It is to be believed that Massa is still rated very highly inside Ferrari and that Räikkönens attempt to go public is a result of this. “We don’t comment on this,” said team principal Jean Todt. “I would prefer that issues like these weren’t handled in public.”
Källa: ArkNews
Tärnström
Kimi Räikkönen has hit out at his employer, Ferrari, in a bid to get more backing from within the team to meet the challenge of the McLaren duo of Fernando Alonso and Lewis Hamilton. “If we are to win the championship I need Felipe to back me in the same way Lewis is backing Alonso,” said the Finn to Gazetta de la Auto Sportivo. “As it is I have to fight on two fronts, one against Alonso, the other within the team. I think it is clear that Felipe already has wasted his chances and it would be in the interest of everybody if he would back me up instead. I can’t afford to lose more points.” Sources say that the friction is running high inside the Ferrari camp and Felipe Massa has voiced his own criticism against Räikkönen. It is to be believed that Massa is still rated very highly inside Ferrari and that Räikkönens attempt to go public is a result of this. “We don’t comment on this,” said team principal Jean Todt. “I would prefer that issues like these weren’t handled in public.”
Källa: ArkNews
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jag är inne på samma spår, men jag tror det kan bli mycket jobbigare för Alonso om Hamilton kommer att vara deras guldkalv och samtidigt börjar slå Alonso i något lopp. Det är intressant att se hur hanterar en sådan situation. Det jag läst om Räikkönen inför säsongens start var att han tyckte det var perfekt att Massa ansågs vara favoriten till WDC. Jag tror inte Räikkönen kommer att ha problem att hantera Massa på det mentala planet. På banan kan det kanske bli tuffare. Men det är just nu Massa som har pressen på sig, då han hamnat efter på poängkortet. Sju poäng är ju det samma som Fisichella samlat ihop.
Chanser på VM-titlar kan man nog ha även om man missar den i år. Det handlar mycket om man sitter i en bra bil och det är inget som säger att Ferrari inte kan ta fram en bra bil till nästa år. McLaren har ju varit väldigt upp och ner från den ena säsongen till den andra. Dom kanske inte får till det nästa år
Just nu har Alonso mest hjälp av sin stallkamrat. Men det har ju bara gått två lopp.
Chanser på VM-titlar kan man nog ha även om man missar den i år. Det handlar mycket om man sitter i en bra bil och det är inget som säger att Ferrari inte kan ta fram en bra bil till nästa år. McLaren har ju varit väldigt upp och ner från den ena säsongen till den andra. Dom kanske inte får till det nästa år
Just nu har Alonso mest hjälp av sin stallkamrat. Men det har ju bara gått två lopp.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det finns två fel i det där - källan är spansk media vilket när det gäller nyheter om Alonso mest är av skvaller och spekulationskaraktär och aldrig visat sig stämma hittills.Sami skrev:Jo, precis. Men tydligen så är Hamilton McLarens favorit. Vilket redan verkar jobbigt för vissa.LuckyStrike1 skrev:Som Massa och Kimi ungefär.Sami skrev:Lewis Kan mycket väl bli den som stjälper Alonsos Vm chanser genom att vara den snabbare av dom i många av loppen.fter Fernando Alonso and Lewis Hamilton embraced in Malaysia's parc ferme, McLaren chiefs said they were not worried that the relationship could turn sour as the 2007 season grinds on.
But there is already tension within the silver-lined garage walls, as reports in the Spanish press reveal.
According to one source, Alonso's manager Luis Garcia-Abbot became so frustrated with McLaren team members' one-sided enthusiasm for rookie Lewis Hamilton in Australia that he opted to watch qualifying for the Malaysian GP from the tranquillity of the Renault pits.
To the 'Diario As' newspaper, McLaren CEO Martin Whitmarsh insisted that championship leader Alonso, also the reigning world champion, should not become the forgotten man.
"It is right to admire what Lewis is doing but Fernando is a great world champion and someone who is making an enormous contribution to our team," he said.
'As' also pointed out that, although Hamilton achieved the best overall lap on Sunday, no fewer than 16 of the 20 fastest laps of the Malaysian grand prix belonged to Alonso.
Det andra är att denna spanska media påstår att den enda som är sur är Alonsos manager.
Det verkar inte vara några problem mellan de bägge förarna eller mellan någon av förarna och stallet att döma av uttalanaden, bilder och prestationer så här långt.
En tidningsanka. Snart kommer en story i spansk media om att alonso i själva verket är algerier ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den köper jag redan nu :)LuckyStrike1 skrev: En tidningsanka. Snart kommer en story i spansk media om att alonso i själva verket är algerier ...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tror inte heller att Räikkönen har några problem att hantera Massa mentalt men om han inte kan göra det ute på banan, vilket händer alla förare då och då (till och med Schumacher fick spö av sin stallkollega vid något enstaka tillfälle) så kommer han att tappa poäng om han inte har FErraris fulla stöd - det vill säga, att någon ber den gode Massa att lämna plats.Sami skrev:Jag är inne på samma spår, men jag tror det kan bli mycket jobbigare för Alonso om Hamilton kommer att vara deras guldkalv och samtidigt börjar slå Alonso i något lopp. Det är intressant att se hur hanterar en sådan situation. Det jag läst om Räikkönen inför säsongens start var att han tyckte det var perfekt att Massa ansågs vara favoriten till WDC. Jag tror inte Räikkönen kommer att ha problem att hantera Massa på det mentala planet. På banan kan det kanske bli tuffare. Men det är just nu Massa som har pressen på sig, då han hamnat efter på poängkortet. Sju poäng är ju det samma som Fisichella samlat ihop.
Chanser på VM-titlar kan man nog ha även om man missar den i år. Det handlar mycket om man sitter i en bra bil och det är inget som säger att Ferrari inte kan ta fram en bra bil till nästa år. McLaren har ju varit väldigt upp och ner från den ena säsongen till den andra. Dom kanske inte får till det nästa år
Just nu har Alonso mest hjälp av sin stallkamrat. Men det har ju bara gått två lopp.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ska man vara ärlig för en stund så tycker jag det finns tecken på att harmonin och balansen hos McLaren är bättre i år än den varit på många år. Jag har givetvis inga konkreta fakta på det, men det är en känsla jag får när jag ser stallpersonal på stillbidlero ch TV-bilder, ser förarna, läser stallets uttalanden och ... ja, det känns som McLaren helt enkelt är harmoniskt för första gången på länge.
Jag tror att Alonsos ankomst och Hamiltons succédebut är en stor orsak till det. Därför har jag också svårt att se att deras inbördes rivalitet skulle innebära något negativt.
Alonso har ingen historik av att bråka med stallkamrater, eller vara svår att samarbeta med. Tvärtom verkar han komma bra överens med alla sina stallkamrater, både när de är snabbare och när han är snabbare.
Och om Hamilton har jag hört att han ska vara ganska enkel att ha att göra med också.
Jag tror att Alonsos ankomst och Hamiltons succédebut är en stor orsak till det. Därför har jag också svårt att se att deras inbördes rivalitet skulle innebära något negativt.
Alonso har ingen historik av att bråka med stallkamrater, eller vara svår att samarbeta med. Tvärtom verkar han komma bra överens med alla sina stallkamrater, både när de är snabbare och när han är snabbare.
Och om Hamilton har jag hört att han ska vara ganska enkel att ha att göra med också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Helt klart mitt intryck också. För egen del tror jag att McLaren sitter på den bästa förarkombinationen sedan Senna och Berger, ja till och med bättre. Berger var aldrig ett världsmästarämne men väl den bäste andreföraren som världen har skådat. För första gången på länge tycker jag att F1 är riktigt intressant tack vare den dramaturgi som årets säsong bjuder på.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666