En öppen fundering kring F1 på svensk TV

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Apropå ingenting så tycker jag att det verkar som att F1 blir mer och mer vanligt förekommande i reklamsammanhang; t ex såg jag att Toyota använde F1 helt nyligen på sina reklamskyltar och Shell kör ju sin 60-årsfilm på TV och även en radiovariant snurrar på reklamkanalerna.

Håller motorsport och F1 på att bli rumsrent även i Sverige?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

vad ska det göras reklam för, vad är budskapet och hur ska reklamen göras? Vem är målgruppen? Det låter lite flummigt ...
Jag menar att den reklam man redan nu gör i sina egna kanaler - dvs den finns redan - ska göras på ett bättre sätt. Likaväl som ett företag har en logotyp, grafisk profil m.m. för att bygga ett varumärke - borde Viasat fundera på hur de vill profilera "F1" till sina tittare. Det borde vara gratis för dem. Mer mystik, fart, expertis och mindre Tore i FC Z kanske?

Ja - det är flummigt - men så länge jag inte jobbar på Viasat så tänker jag inte avslöja hela min marknadsplan på att få F1:s värde att växa på den svenska mediamarknaden... :D
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Apropå ingenting så tycker jag att det verkar som att F1 blir mer och mer vanligt förekommande i reklamsammanhang
osv

Ja - det är härligt att se i reklamen och jag håller med om att F1 verkar bli mer omtalat i Sverige - vi jobbar oss kanske ikapp resten av världen en vacker dag.. :up:
Mr Hunt

Inlägg av Mr Hunt »

Viasat har väl knappast mörkat sina F1 ambitioner de senaste året.

Jag skaffade viasat Guld redan förra året då viasat visade
sina F1 ambitioner.
Att ta över Eje och Blomman är väl faktiskt ett sätt att inte hota
F1 intresset i Sverige.
Låt mig slippa mörkertiden då tv4 verkligen satsade på F1.

Tv4 sände en enda träning i Australien då Wirdheim debuterade.

Jag betalar för F1
Jag tycker det är värt det.
:wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:
vad ska det göras reklam för, vad är budskapet och hur ska reklamen göras? Vem är målgruppen? Det låter lite flummigt ...
Jag menar att den reklam man redan nu gör i sina egna kanaler - dvs den finns redan - ska göras på ett bättre sätt. Likaväl som ett företag har en logotyp, grafisk profil m.m. för att bygga ett varumärke - borde Viasat fundera på hur de vill profilera "F1" till sina tittare. Det borde vara gratis för dem. Mer mystik, fart, expertis och mindre Tore i FC Z kanske?

Ja - det är flummigt - men så länge jag inte jobbar på Viasat så tänker jag inte avslöja hela min marknadsplan på att få F1:s värde att växa på den svenska mediamarknaden... :D
Som man har i år då alltså?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

nej - jag tycker den kan bli bättre...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

El Scorcho skrev:
nej - jag tycker den kan bli bättre...
Vi säger så här: hur skulle du lägga fram din sak om det här vore ett styrelsemöte, eller ledningsgruppsmöte? Dina argument låter väldigt vaga i mina öron. Att bara säga att det kan bli bättre utan att tala om hur, och då lite mer exakt än vad du har gjort, brukar uppfattas som okonstruktiv kritik.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Vad konstigt att ni tycker dagens reklam är så bra...jag tror inte ens man har tänkt på varumärket F1 och hur det ska marknadsföras. Men det är bara vad jag tycker. Ska jag göra en marknadsplan? Nja...
Mer mystik, fart, expertis och mindre Tore i FC Z kanske?
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

El Scorcho skrev:Vad konstigt att ni tycker dagens reklam är så bra...jag tror inte ens man har tänkt på varumärket F1 och hur det ska marknadsföras. Men det är bara vad jag tycker. Ska jag göra en marknadsplan? Nja...
Mer mystik, fart, expertis och mindre Tore i FC Z kanske?
Jag tror det blir bättre med mer Tore i FC Z. Då kanske vi slipper honom under F1-loppen :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Pastis skrev:Om Viasat var seriösa, så skulle de inte ha fel tider på Formel 1 sändningarna. Det är pinsamt att de inte ens kan klara av det och presentera rätt tider på sin webb och till tidningarnas TV-bilagorna. Det har varit fel många gånger tidigare och är det igen vad jag förstår? När jag lägger in Forzas tider tittar jag på FIA och checkar sedan för säkerhets skull på RTL och ser att vi alla kommer fram till samma tid.

Men det är väl inte så viktigt med Formel 1... :down:
I dag stod det i alla fall rätt i vinjetten "Direkt från: Malaysia". I de 2 tidigare sändningarna igår stod det Australien... :roll:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Såg att Norska TV3 sänder en bredare bild ala 16:9. Men de hade ingen styrsignal för widescreen. Även ITV sänder den bredare bilden. Är den grundbilden äkta widescreen? Om den är det så skulle väl Norska TV3 kunna skicka med en styrsignal som talar om att bilden är widescreen?
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Den bild jag hade på boxer innan den la ner precis innan starten var utstretchad 4:3, såg inte vackert ut. När allt kom tillbaka en bit in i loppet var det gamla hederliga 4:3 igen.
Edit: skulle tro att F1 proddas i 4:3. Jag har i alla fall aldrig sett ett 16:9 klipp på webben där det finns bilder från väldigt många länder.
Edit 2: har tydligen letat dåligt, hittar vipps ett par 16:9 klipp. Ser ut att vara från Premiere, antar att de gör egen produktion utanför worldfeed?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Loggan på F1 var långt in i bildens vänstra sida på norska TV3. I svenska TV6 var F1 loggan alldeles i kanten. Har även sett bilder från ITV och det ser ut som om det finns mera att visa än det TV6 gör.

Nåja, det är skitsaker, men man undrar ju.
Användarens profilbild
BAR - Honda

Inlägg av BAR - Honda »

Enligt senaste nummret av F1racing kommer alla f1-sädningar iår vara i 16:9, från och med Australinen. Tidigare år har utsändningen från banan varit i 4:3. Sen är det upp till den nationella distrubutören hur dom vill sända ut i nätet sedan.

Det verkade som om 6an testade lite med widescreen precis innan loppet. Men dom fick aldrig med någon styrsignal så att min box fattade aldrig att det var i wide och de blev pankaka av allt. Strax före formationsvarvet gick det tillbaka till det valiga, om jag inte minns fel. Kan ha varit senare också.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Blomman skrev:Vi kommer via Viasatsports hemsida att sända ett "F1 Update" live via webben varje lördag 17-17.30 och söndag 11-11.30. Lyssnar man inte live kommer sändningarna att finnas för nerladdning.

Innehållet ska vara av lite sammanfattande karaktär och, med lite tur, någon förarkommentar....

Vi startar fr o m Bahrains GP....

JB
Jag hittar inget om detta på Viasatsports hemsida ännu...? eller är det under Webb-TV jag ska titta? (hittar inget där heller...)
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Det finns inget ute än, du får lita på mitt ord :D

JB
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Patrik L skrev:Edit 2: har tydligen letat dåligt, hittar vipps ett par 16:9 klipp. Ser ut att vara från Premiere, antar att de gör egen produktion utanför worldfeed?
Mjo, de 16:9-sändningar jag har sett har Premiere-loggan i hörnet. Men det är samma kameror och precis samma bildproduktion som till Viasats sändningar. Så frågan är väl om det skickas ut två olika feeder från banorna eller om Viasat och andra bolag väljer att stympa de 16:9-bilder som levereras.

Det går i alla fall inte att jämföra Premieres 16:9-sändning med gamla Bernievision, för de hade egna kameror och en egen produktion.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Viasat har inte teknik för att sända "riktig" 16:9 ännu, därav 4:3 fortfarande. Man bedömer att det ser "fult" ut i alla 4:3 tv-apparater som finns kvar hemma hos folk..."Boxar" du så bli alla platta i en sådan TV..

Kanske slut på diskussionen?

JB
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Blomman skrev:Kanske slut på diskussionen?
Det vore på tiden...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Bara en liten slutkläm: väldigt många 4:3 TV går perfa att köra i 16:9 läge :) Det blir visserligen lite sorgkanter i bildens övre och nedre del men i helt korrekt aspekt, boxer oväsentligt. Tror både TV-innehavare o beslutsfattare ibland missat detta faktum :)
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Att inte Viasat kan börja skicka ut korrekta tider till tidningarna för sina tablåer! :cplain: :cplain:
I dagens tidning stod det 11.55 för start av sändningen av kvalet! :cplain:

Kul att man kan banda och få en massa sunkig foppoll inspelat istället för kvalet! :roll:

SKÄRPNING!
¨°º© woodi ©º°¨
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

woodi skrev:Att inte Viasat kan börja skicka ut korrekta tider till tidningarna för sina tablåer! :cplain: :cplain:
I dagens tidning stod det 11.55 för start av sändningen av kvalet! :cplain:

Kul att man kan banda och få en massa sunkig foppoll inspelat istället för kvalet! :roll:

SKÄRPNING!
Man kan dubbelkolla också för att vara säker på att det är rätt tid, då det har hänt förut och kommer hända igen att det står fel i TV-tablåerna ;)

En snabbkoll på TV-tablån, f1.com, autosport.com och ett forum eller två så brukar man inte missat en sekund av det man vill spela in.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Tycker inte det är någon ursäkt från Viasats sida. Det är skandal, varför satsa miljoner på något som man sedan marknadsför på felaktiga tider?
¨°º© woodi ©º°¨
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää jag tänkte bara på ens egna självbevarelsedrift. ;)

Det var många många år sen jag slutade lita blint på TV-tablåer, oavsett TV-bolag, när det gällde program jag gärna ville se, inte missa eller spela in. Fel förekommer ju överallt, särskilt när det gäller sändningstider. Speciellt för idrottsevenemang, och framför allt för idrottsevenemang som har olika tider för olika länder, kontinenter och tillfällen.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Fråga er bara en sak. Hade det hänt ifall det varit en match i fotbolls-VM, skulle inte tro det!? Då hade Viasat själva dubbelkontrollerat sina tider i god tid före utskick. Det är bara att inse att Formel 1 VM och annan motorsport är lågprioriterat utfyllnadsmaterial för dem.

Oj, nu blev det kritik igen, men kan inte låta bli då det även hände förra året. Kom ihåg att vi inte ska klaga utan applådera att det överhuvudtaget sänds. :clap: ;)

Hoppas att Blomman och Eje kan få dem att inse att det är viktigt att rätt tider skickas ut på deras webbsidor och till tidningarnas TV-bilagor.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jamen självklart är fotbolls-VM viktigare än F1. Det allmänna intresset för fotbolls-VM är väl 100 ggr större än det är för F1 och tusen gånger större i Sverige.

Konstigare än så är det inte - och det har förekommit fel i TV-tablåer vad gäller såväl fotboll, som ishockey och F1 förut och kommer att göra det i framtiden. Precis som Forza Motorsport har haft fel vad gäller F1 rörande såväl sändningstider, regelverk, förare, tekniska fakta, mästersskapsställningar etc. Och precis som Tv4 också hade fel sändningstider, liksom Eurosport mest hela tiden har fel i sin TV-tablå.

Fel förekommer - välkommna till verkligheten :D

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ja, idag så är det inte fel att göra fel. Allt räknas bara i pengar. :down:

Tycker inte alls om denna mentalitet som försvarar fel. Ser det mer och mer av det även i arbetet och jag blir faktiskt förbannad på alla slappa jävlar som inte bryr sig.

Fel är fel helt enkelt och man ska försöka göra så lite fel som möjligt.

Att det sedan blir fel ibland är helt naturligt. Men att försvara systematiska fel som beror på lathet eller slapphet ställer jag inte upp på.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:Fråga er bara en sak. Hade det hänt ifall det varit en match i fotbolls-VM, skulle inte tro det!? Då hade Viasat själva dubbelkontrollerat sina tider i god tid före utskick. Det är bara att inse att Formel 1 VM och annan motorsport är lågprioriterat utfyllnadsmaterial för dem.
Jag försvarar inte att det blir fel men jag är inte förvånad över att det blir det. Och du säger egentligen samma sak som jag har sagt tidigare - det skulle inte ha hänt med en match i fotbolls-VM (eftersom spelbolagen pröjsar för matcherna så är sändningstiderna dubbelt viktiga). Näe, motorsport är överlag nedprioriterat på kanalerna och vi får stå ut med det tills en bredare publik börjar titta och det är egentligen det som är grundproblemet. Men överlag tycker jag ändå att Viasat har gjort ett bättre jobb än vad TV4 gjorde. Och om de inte sände, vem skulle sända då? De kanaler som har deg att visa F1 är ju fullsketna med fotboll, hockey, bandy, handboll, badboll och skitboll. Fan, till och med på Eurosports tid, då tv-sändningarna nådde en höjd de hittills inte har gjort (Sorry, Blomman o Eje, men Ben och John var för jävla bra - men ni är definitivt tvåa på min lista och det är inte illa.), så blev det fel i tablåerna.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Men överlag tycker jag ändå att Viasat har gjort ett bättre jobb än vad TV4 gjorde.
Tärnström
Det får man inte säga för Pastis för då går man i Viasats ledband. :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pastis skrev:Ja, idag så är det inte fel att göra fel. Allt räknas bara i pengar. :down:

Tycker inte alls om denna mentalitet som försvarar fel. Ser det mer och mer av det även i arbetet och jag blir faktiskt förbannad på alla slappa jävlar som inte bryr sig.

Fel är fel helt enkelt och man ska försöka göra så lite fel som möjligt.

Att det sedan blir fel ibland är helt naturligt. Men att försvara systematiska fel som beror på lathet eller slapphet ställer jag inte upp på.
Och jag påstod var att det inte var fel att göra fel?

Jag konstaterade bara att det görs fel - hos alla.

Jag ser ialla fall till att är det saker som är tillräckligt viktiga för mig så ser jag till att dubbelkolla och trippelkolla för att vara säker på att det blir rätt.

Som när man ska checka in på ett flyg eller när ett race jag gärna vill se startar.

Geer

Inlägg av Geer »

Oavsett vem som gör det och vem som gjort det tidigare så tycker jag det är dåligt att TV bolag att ha fel tider i sina tablåer.
Betalar man för att se på sändningarna så borde man få rätt tider.
Tänk om man skall till tandläkaren och när man kommer dit så säger dom "du fick fel tid så det blir ingen undersökning men du får ändå betala"
Skärpning TV bolagen ! :nope:
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Det kanske är fel av mej att jönsa med i den här debatten men ifjol hörde jag att F1 var den 3:e största tv-tittarsporten i världen. I år har jag hört attt F1 är nr 2.
Vi har gått förbi sommar OS och ligger bakom fotbollsVM.
Att folk i Sverige inte håller F1 högt förstår jag men vi måste se att förr eller senare har vi en svensk förare som kommer att se till att F1 blir en eftermiddagsfamiljehögtid på söndagen och tills dess gäller det att vi håller ångan uppe.
Snacka om att min J.W Black Label gör gott.

Ha det bra
/form-ola1
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Suck! Jag vet, det blev fel ut till alla TV-bilagor som pressläggs tidigt. Jag har gjort vad jag kan för att få ut rätt tider, lyckades väl så där...

JB
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det stod i alla fall rätt tider i Svenska Dagbladet.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Blomman skrev:Suck! Jag vet, det blev fel ut till alla TV-bilagor som pressläggs tidigt. Jag har gjort vad jag kan för att få ut rätt tider, lyckades väl så där...

JB
Vi vet i alla fall att du försöker Janne! Det luriga med Bahrain är att de inte har sommatid, det var det som lurade både F1.com, dig och mig tidigare.

Barcelona blir inga problem och inte heller Monaco. Tja, ska vara torsdagen då och inte fredag. ;)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inte F1 men ändå: http://www.mattiasekstrom.com/viewpage. ... e=9&ID=585

Viasat Sport sänder nu också alla DTM-tävlingar live.

Så Viasat har därmed:
F1 - alla lopp, kval samt lördagens ena träning live.
NASCAR - alla lopp live
Indy Car - alla lopp live
DTM - allting live

Ett TV-bolag som satsar och fortsätter satsa på motorsport.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ja - nu börjar jag nästan bli imponerad. :up:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Inte F1 men ändå: http://www.mattiasekstrom.com/viewpage. ... e=9&ID=585

Så Viasat har därmed:
NASCAR - alla lopp live
DTM - allting live

Men det kanske viktigaste, hur blir det med SLC?
Sänds det i Viasat 1 i år också?
:)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag utgår från att så prestigefulla arrangemang som SLC är det sådan dragkamp kring att det tar lång tid att säkerställa rättigheterna.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kommer 5-pappcupen att visas i Viasat Sport 1 eller på TV6?

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Razor skrev:Kommer 5-pappcupen att visas i Viasat Sport 1 eller på TV6?
Är du inte klok? En sådan riksangelägenhet ska naturligtvis sändas på SVT.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Med Svan Janlund som kommentator.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, varför inte. Med Lövis som bisittare.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Då får vi hör "Där, där.. i den röda bilen... det är Toro Rosto!" i 220 varv.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Eller: "Det ryker, det måste vara turbon".

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

"Turbon förbjöds för två år sedan..."

"Han som ligger bakom närmar sig i kurvorna, men förlorar igen på rakorna!"
"Jo, men det blir så eftersom det går fortare på rakorna"

Jag undrar vad lill-lövis egentligen tyckte om Janne S.?
Han kommenterade dessutom F1 i massor av år och det blev aldrig bättre.
Senast redigerad av AndersF1 den tor apr 19, 2007 15:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Faktum är att Svanlund äntligen skulle få användning för sina kommentarer. I 5papp finns ingen logik.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:"Turbon förbjöds för två år sedan..."

"Han som ligger bakom närmar sig i kurvorna, men förlorar igen på rakorna!"
"Jo, men det blir så eftersom det går fortare på rakorna"

Jag undrar vad lill-lövis egentligen tyckte om Janne S.?
Han kommenterade dessutom F1 i massor av är och det blev aldrig bättre.
Lite som Artur, med andra ord.

Äntligen!
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:Inte F1 men ändå: http://www.mattiasekstrom.com/viewpage. ... e=9&ID=585

Så Viasat har därmed:
NASCAR - alla lopp live
DTM - allting live

Eftersändning i VS1 17:30 enligt hemsidan...

http://tv.viasatsport.com/chart/?cha=53 ... 2007-04-22
Keep on Boppin´
GMD

Inlägg av GMD »

Vem hade kunnat tro att ishockey på tv skulle kunna leda till någonting positivt? Inte jag iallafall.