Fias nya golvtest ett skämt ?
-
Fias nya golvtest ett skämt ?
Enligt reglerna får golvet bara flexa 5 mm vid ett tryck på 500 newton.
Golvet byggs så styvt att det utan hjälp flexar först vid 1000 newton
För att få det att flexa vid 700 newton (kraften vid hög hastighet) monteras en fjäder med en dragkraft på 300 newton (drar golvet uppåt).
Nu skall man mäta utan fjäder... Då flexar det ju ännu mindre.
Hur tänker FIA ?
För att få det att flexa vid 700 newton (kraften vid hög hastighet) monteras en fjäder med en dragkraft på 300 newton (drar golvet uppåt).
Hur tänker FIA ?
-
Re: Fias nya golvtest ett skämt ?
Korrekt, kanske?Geer skrev:Hur tänker FIA ?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Är du säker på det där? Hur funkar det, låter jättekonstigt.Geer skrev:Enligt reglerna får golvet bara flexa 5 mm vid ett tryck på 500 newton.
Hur tänker FIA ?
Alla material fjädrar, men om man har ett golv, eller dess fästen rättare sagt, som har en fjäderkonstant på 200 N/mm (1000 N förflyttar golvet 5 mm) så blir det ju inte lättare att flytta på om man monterar en fjäder som trycker eller drar i golvet, utan tvärtom svårare. Det spelar ingen roll om fjädern drar eller trycker i golvet, kraften att förflytta golvet blir samma.
Om man inte hänger med på det teoretiskt så går det enkelt att verifiera med hjälp av ett experiment med två fjädrar som antingen sitter parallellt eller trycker mot varandra. Det enda som förändras är jämviktsläget, men när det gäller golvet ställs det ju rimligen på samma ställe oavsett extra fjäder eller inte.
Det känns som att det fattas lite info om konstruktionen.
-
Om jag har förstått saken rätt (och det är ju inte helt säkert) så påstås Ferrari (och kanske även BMW) ha en fjäderkonstruktion som ska förhindra att golvet flexar vid den belastning som FIA testar med, men som ska hjälpa till att lyfta golvet vid högre belastning.
Nu vill FIA mäta golvets flex utan den här fjädern... ganska logiskt och korrekt anser jag.
Nu vill FIA mäta golvets flex utan den här fjädern... ganska logiskt och korrekt anser jag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Mr Forza Motorsport
Men samtidigt så klarar ju golvet av testet på 500 newton, alltså bör det vara legalt? Man ändrar ju inget med fjädern mellan test och lopp. Om en vinge klarar av ett liknande test på 500 newton och sedan rör sig mer än 5mm vid 600 newton så är allt okej. Bör det inte vara samma sak med golvet? Allt rör på sig i en bil...
Jag antar att det rör sig om grundläggande principer här och FIA är rädda för en okontrollerbar utveckling där man byter saker på bilen mellan lopp och FIA:s tester. Lika bra skiten försvinner tycker jag, men å andra sidan borde golven vara legala om man ser strikt till testet. Klarar man 500 newton så är det okej...
FIA borde ha lärt sig att skrivare bättre regler med mindre kryphål. En bisats till i artikel 3.17.4 om fast motering så hade detta aldrig hänt. För att vara Formel 1 har de en väldigt kort och enkel regelbok med en massa kryphål. Iofs gynnar det utvecklingen och den är en del av Formel 1...
Jag antar att det rör sig om grundläggande principer här och FIA är rädda för en okontrollerbar utveckling där man byter saker på bilen mellan lopp och FIA:s tester. Lika bra skiten försvinner tycker jag, men å andra sidan borde golven vara legala om man ser strikt till testet. Klarar man 500 newton så är det okej...
FIA borde ha lärt sig att skrivare bättre regler med mindre kryphål. En bisats till i artikel 3.17.4 om fast motering så hade detta aldrig hänt. För att vara Formel 1 har de en väldigt kort och enkel regelbok med en massa kryphål. Iofs gynnar det utvecklingen och den är en del av Formel 1...
-
-
- Mr Forza Motorsport
-
Pelle....Jag har kollat lite på tidsfelet på vår hemsida och Viasat har gått efter F1.com som jag tror hade fel tid innan sommartidsomläggningen men som nu per automatik har rätt...Ine vet jag, men det är en trolig anledning.
Det konstiga är att vi till nästa helg har fått satellittiderna från EBU som ligger en timme fel...t ex kval 11.00 gmt, vilket betyder kl 13. Men dom kvalar ju kl 12...Fattar du vilken djungel detta är..
Till denna helg är det mesta fixat, eller blir fixat under dagen:)
JB
Det konstiga är att vi till nästa helg har fått satellittiderna från EBU som ligger en timme fel...t ex kval 11.00 gmt, vilket betyder kl 13. Men dom kvalar ju kl 12...Fattar du vilken djungel detta är..
Till denna helg är det mesta fixat, eller blir fixat under dagen:)
JB
-
Det har varit fel tider för andra program också hos Viasat den senaste tiden... EPG:n har legat en timme fel för alla Viasats kanaler lite då och då de sista två veckorna så det är knappast ett utslag av någon unken syn på F1 från Viasats håll.
I alla fall för den EPG som går ut via satellit.
I alla fall för den EPG som går ut via satellit.
Äntligen!
Äntligen!
-
- Mr Forza Motorsport
Janne, jo, jag har själv problem med tiderna här på Forza, men är medveten om det och kontrollerar det regelbundet så att ingen besökare ska missa något pass. Det vill jag inte ha på mitt samvete.
Det låter struligt att även EBU har fel i sina tider. Ett skitbolag helt enkelt
Angående Viasats EPG via satellit så har den visat fel länge nu. Alla program är förskjutna 1 timme.
Det låter struligt att även EBU har fel i sina tider. Ett skitbolag helt enkelt
Angående Viasats EPG via satellit så har den visat fel länge nu. Alla program är förskjutna 1 timme.
-
-
Det konstiga är att dom inte förbjuder fjädrar som kan påverka flexandet. Bara säger att dom skall tas bort vid mätningen. Har stallen inte den konstruktion jag beskrev i exemplet ovan redan nu kommer man säkert att ha det nästa lopp.Pastis skrev:Men samtidigt så klarar ju golvet av testet på 500 newton, alltså bör det vara legalt? Man ändrar ju inget med fjädern mellan test och lopp. Om en vinge klarar av ett liknande test på 500 newton och sedan rör sig mer än 5mm vid 600 newton så är allt okej. Bör det inte vara samma sak med golvet? Allt rör på sig i en bil...
-
Det är väl inte alls så konstigt?Geer skrev:Det konstiga är att dom inte förbjuder fjädrar som kan påverka flexandet. Bara säger att dom skall tas bort vid mätningen.
Om man misstänker att golvet i sig är för mjukt för att klara de 500N som man mäter flexet vid, så är det väl självklart att man vill mäta flexet utan den fjäder som man tror ska förhindra att golvet ska flexa vid krafter upp till 500N?
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
-
Här var inte tongångarna mot Ferrari och deras regelskrivarprivilegium riktigt lika positiva: viewtopic.php?t=4116
-
AndersF1 skrev:Här var inte tongångarna mot Ferrari och deras regelskrivarprivilegium riktigt lika positiva: viewtopic.php?t=4116
AF1, det är nya tider nu och det blåser nya vindar. För att inte frysa så måste kappan vändas som skydd mot stormen.
Jari är inget undantag.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
ack de tiderna de ändras..
jag trodde de skrev de flesta reglerna själva redan? gör de inte det?
de fick ju hem mästerskapet 2003 pga det bl.a. montoyas löjliga bestraffning på Indy..däcktjatet på monza..
förra året gjorde de fina försöka med massadämpare och skandalen med alonsos bestraffning på monza - men..
de fick ju hem mästerskapet 2003 pga det bl.a. montoyas löjliga bestraffning på Indy..däcktjatet på monza..
förra året gjorde de fina försöka med massadämpare och skandalen med alonsos bestraffning på monza - men..
-
- Varnad
Nä, det krävs fortfarande ett jäkla spring på fika nere i Maranello för att ändringarna skall komma till stånd. Men Mosley gillar ju deras kaffe så...El Scorcho skrev:ack de tiderna de ändras..
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
-
Jag vet inte hur FIA tänker men hela tråden består av av en massaGeer skrev:Enligt reglerna får golvet bara flexa 5 mm vid ett tryck på 500 newton.
Hur tänker FIA ?
antaganden utan ett enda exempel på enkla fysiska företeelser.
Aerodynamik är ett svårt område där teamen av olika anledningar är
olika framgångsrika.
Personligen monterade jag en fräspindel i går som utvecklar ca 400 Nm
i passivt moment och den bestod av 108 fjäderbrickor med måttet 34x
16.3x2mm.
Aerodynamiken jobbar med samma fysiska regler.
Det gör ont man får fingret i mellan men det är inga stora krafter vi talar om.
-
Om 8 team har samma frågasatta konstruktion så får alltid Ferrari stå för publiciteten. Det kanske inte är så konstigt. Vem bryr sig om Spyker flexar lite här och där ?
McLaren frågasatte om man får ha en fjäderknstruktion som reglerar golvets flexiblitet. Fia svarade med att man skall mäta flexandet utan fjäderkonstruktion. Sedan är det fritt fram att montera tillbaka den.
Det är det som jag tycker är konstigt. Varför säger man inte att fjäderkonstruktioner är förbjudna ?
Naturligtvis har Fia resunerat som Razor. Fjäderkonstruktionen är troligen till för att förhindra att golvet flexar. Men den kan också monteras för att hjälpa golvet att flexa. Troligen så det fungerar på BMW som inte gör några förändringar på sin golvkonstruktion.
McLaren frågasatte om man får ha en fjäderknstruktion som reglerar golvets flexiblitet. Fia svarade med att man skall mäta flexandet utan fjäderkonstruktion. Sedan är det fritt fram att montera tillbaka den.
Det är det som jag tycker är konstigt. Varför säger man inte att fjäderkonstruktioner är förbjudna ?
Naturligtvis har Fia resunerat som Razor. Fjäderkonstruktionen är troligen till för att förhindra att golvet flexar. Men den kan också monteras för att hjälpa golvet att flexa. Troligen så det fungerar på BMW som inte gör några förändringar på sin golvkonstruktion.
-
- Mr Forza Motorsport