En öppen fundering kring F1 på svensk TV

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

En öppen fundering kring F1 på svensk TV

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför kritiserade Forza Motorsport inte TV4 för att hota F1-intresset i Sverige när de:
- inte sände alla lopp live, utan bara sände Europaloppen live
- avbröt loppet för nyhetssändningar och inte sände presskonferenser
- la flera lopp i Tv4 +
- inte sände några kval
- inte hade inför-reportage, repriser av lopp, studioprogram

Men gör det när Viasat:
- som enda TV-kanal köper rättigheterna och gör det för tre år
- sänder alla kval och lopp direkt och sänder fria träningar också
- alla lopp live i TV3/6.
- även sänder presskonferenserna
- har införreportage/studioprogram

Det är mycket man inte förstår ibland.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
olleh

Inlägg av olleh »

Nu vet jag inte om jag håller med.
Dom sände väl alla kvalen? Inga kval var väl att ta i?
Och vilka lopp la dom i TV4+? Jag har bestämt för mig att jag såg alla lopp i TV4 i alla fall.
Sen hade dom väl inte nyhetssändningar i loppen?

Eller är det jag som har total minnesförlust? :-?

Jag har inte ens kollat vad det kostar att skaffa Viasat, men bara för att få se kvalen så skaffar jag inte ett paket för x tusen kronor/år för 17 st kval.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

olleh skrev:Nu vet jag inte om jag håller med.
Dom sände väl alla kvalen? Inga kval var väl att ta i?
Jag minns inte om de verkligen visade alla kval de sista åren, men innan dess så visade de bara några få kval per säsong och innan dess, inga kval alls.
Och vilka lopp la dom i TV4+? Jag har bestämt för mig att jag såg alla lopp i TV4 i alla fall.
Utomeuropeiska lopp brukade gå på TV4+ och innan dess körde de bara 25 min sammanfattning av de utomeuropeiska loppen.
Sen hade dom väl inte nyhetssändningar i loppen?
Jo, när de började med reklamavbrott så hade de nyhetssammanfattningar och korta sportsändningar för att kringå någon lag om reklam mitt i program, om jag minns rätt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Irritationsmomentet är när F1 flyttas från den lösning man har och kanske bokat upp på 12-24 månader framåt i tiden för att få till. När då en leverantör flyttar inom sitt eget nät till kanaler som kräver nya lösningar och i en del fall dessutom blir svåra att få in överhuvudtaget. :evil:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, det är väl ganska givet att det är surt för den som drabbas, när det ändras, men jag håller inte med om att det hotar F1-intresset i landet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Intresset ökar med säkerhet inte när man lägger kvalen i det dyraste filmpaketet som inte alla kan se.
Dessutom var timingen lite olycklig då många nyligen gått över till digitalTV och kanske då valt 2:års avtal med boxer i tron att man skall kunna se kvalen.
Det finns inte särskilt många familjer där intresset är så stort att man väljer Viasats guldpaket framför annat bara för att se kval. Hade det därimot gått i en mer lätt tillgänglig hade klart fler tittat på kvalet och intresset hade ökat.
Därför tycker jag att Forzas artikel är helt riktig och det är bra att kritiken kommer fram.
Å andra sidan är jag tacksam för Viasats satsning på F1 och förstår att det är svårt att få ekonomi i att visa kvalen.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Artikeln skulle självklart redovisa brevet från VD:n rakt och utan värdering, men rent journalistiskt tycker jag att det blir lite tokigt när reportern tycker i artikeln och inte krönikeform, åsikten är ju subjektiv och bör därför inte vara med i själva nyheten. Observera att jag inte lägger någon värdering i själva åsikten om brevets innehåll, utan bara om hur det borde varit upplagt för den ev läsaren...Jag tycker också att Viasat gjorde ett misstag som inte lät kvalet vara i frikanalen, men lyckas dom inte sälja reklam och dessutom tycker att det är ett bra dragplåster för VS1 så blir det ju som det blir....Min tolkning av hela den här debatten är att intresset är på topp och när irritationen över kanalbytet går över så kanske man blir lite mer nyanserad och gör det val som man tycker är bäst för en själv när det gäller F1-tittandet i TV. Viasat är ingen stor bov som sänder lägger F1 i betaltv för att räcka långnäsa, utan för att man tror på produkten....

Janne B
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag säger som Janne B och kan bara hänvisa till att det är ännu värre i vårt östra grannland. Money talks, bullshit walks...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Geer

Inlägg av Geer »

Tycker det är riktigt att Sveriges F1 site no.1 kritiskt granskar tv sändningarna i Sverige. Tycker också det är bra att man stöttar F1 publiken och kritiserar att sändningarna inte når ut till fler en dom gör.
Den rollen skall en F1 site ha.

Om det är fel att lämna synpunkter i form av en artikel i stället för krönika kan jag inte bedömma.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Hade inga synpunkter på kritiken....

Men nyheten borde ha rapporterats rakt och objektivt, med analys och tyckande separat i t ex krönikeform...

JB
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Jag är ingen ekonom alls. Och i min naivitet har jag svårt att förstå hur det blir bättre ekonomi i att lägga kvalet i ett betalt abonnemang.

Om jag ser till mig själv och endel andra som skrivit så köper man inte aktuellt abonnemang utan struntar i att titta på kvalet. Torde det inte vara så att man tjänar mer på att sälja den reklam som går i den fria kanalen då det ändå är en heldel som kommer att titta. Om man jämför detta med hur mycket mer abonnemang man säljer på grund av att ha kvalen där man nu har dom och pengarna man skulle fått för reklam, borde inte reklamen generera mer pengar?
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Visst skulle man kunna köra det ändå....men det kanske finns någon "Twins" kanal eller liknande som betalar bättre vid tiden på dan.

Visst kanske det är så att några väljer bort kvalet, men om man inte är fanatiskt intresserad och funderar på att välja Viasatsport i någon form så kanske F1-kvalet ihop med resten av utbudet kan få det att väga över.

Det blir lite "navelskådning" i den här diskussionen, dom, relativt sett, få hängivna F1-fansen i Sverige är givetvis otroligt irriterade men det finns ju också ett ganska stort antal sportintresserade individer med lite bredare sportinriktning som kanske tycker att paketet kan tilltala.

Det är vad jag tror...

JB
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man kan ju tänka sig att de inte lyckats sälja tillräckligt med reklam för kvalen i TV6 – som ju i sig är gratis i flera nät och därmed inte genererar några abonnemangsintäkter – och då väljer att lägga kvalet tillsammans med lördagens fria träning och alla repriser av loppen, i Viasat Sport 1 (det är ju inte bara kvalen som visas där) och hoppas att fansen ska köpa abonnemang så de får tillgång till hela F1-paketet, och på så sätt, tillsammans med reklamförsäljningen till loppen i TV6, generera intäkter som finansierar deras F1-paket?

Jag har som sagt ingen aning om det är så de resonerar eller om det är en korrekt affärsstrategi; jag kan bara spekulera i tänkbara resonemang.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag säger som Janne B och kan bara hänvisa till att det är ännu värre i vårt östra grannland. Money talks, bullshit walks...
Hur är det med MTV3? För det är väl MTV3 som visar F1 i Finland?
Är det en reklamfinansierad kanal som ingår i olika abonnemangspaket och har stor spridning, i stil med svenska TV3 och Kanal 5, eller är det en ren reklamfri betalkanal som Viasat Sport 1 med relativt liten spridning?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

MTV3 är en reklamfinansierad kanal som är gratis till de flesta tv-tittare i finland, men det tråkiga i kråksången är att MTV 3 endast har tillgång till eftersändningar av F1-lopp och i vissa fall endast sammandrag av dessa. Kval tror jag inte att man ser alls annat än som en sportnyhet i tv-sporten efter tionyheterna.
OBS, dessa eftersändningar har andra kommentatorer!!!

Man har lagt all livesändning på en ny digital kanal som heter MTV3 Max, som då har införprogram, studio, depåfolk, kunniga bisittare och i stort sett direktkontakt med förare och stall av intresse tillsammans med egna reportage och intervjuer med de finska förarna inför varje lopp.
Samt att repriserna går i sin helhet på denna kanal.
Kanalpaketet finns inte att tillgå i alla kabelnät och beträffande satellit så finns dessa endast att tillgå i Viasats finska utbud, dvs inte i CD.
Just nu kostar den för pluskunder i det marksända digitala nätet 29.90€/3 mån.
Man har dessutom mage att reta upp det finska folket med slogans som "världens snabbaste folk väntar inte på eftersändningar"...

Summasumarum, det råder stor hatstämning emot MTV3 och deras sätt att hantera sina kunder.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
grillkorv

Inlägg av grillkorv »

sicken tur att man bor i sverige fast man är en finne :D :D :D
harrihonda

Inlägg av harrihonda »

Vad gäller Viasat mot TV4,,
Så är Det bra mycket bättre nu än tidigare
Fanns det över huvudtaget ngn. möjlighet att se tids tr. i tv4?????
+ alla kassa eftersändningar, komentator i studio i sverige.
+ reklam, nyheter

Jag hyllar Viasat... TV6 har alla Tv3 har nog alla en polare som har...
En annledning att umgås......

Träningar kan den om är riktigt inntreserad se, vet inte om möjligheten var så stor förr..

Sen ska man alldrig vara nöjd, SVT vore klart det bästa och träningar i SVT24
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

harrihonda skrev:Jag hyllar Viasat... TV6 har alla Tv3 har nog alla en polare som har...
En annledning att umgås......
och se på Cityakuten tillsammans?
Inget F1 i TV3 i år.

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag har inte hängt med. Man kan ju verkligen ifrågasätta klokheten i att skriva att den kanal som visar F1 - hotar intresset...ganska tuffa ord. Å andra sidan - ska man ha högt i tak så...Det som hotar är väl att erfarenhetsmässigt så har Viasat dåligt med kontinuitet. De dribblar med vilka kanaler som visar och nästa år kanske det är någon annan kanal i "familjen" som visar så man får sälja andra abonnemang.

Vi får vara glada så länge de låter TV6 visa loppen i F1. Snart kommer någon räknenisse med absolut inget F1 intresse på att gömma loppen mer - göra det svårare att skaffa - och då tar de död på intresset totalt.

Det de borde satsa på är ju givetvis att göra intresset större - och då får man jobba långsiktigt och målmedvetet för att öka intresset. Inte att gömma eventen. Det man borde göra är att visa reklam i trean inför loppen - att ha något veckoprogram - och att inte vara så förbannat passiv och tro på "du är vad du äter" program hela tiden.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

F1 är ju faktiskt en av världens största TV-sporter - och man tycker ju att någon kanal i Sverige borde kunna ta på sig rollen att öka intresset. Inte att gömma det.
Användarens profilbild
hemin

Inlägg av hemin »

El Scorcho skrev: Snart kommer någon räknenisse med absolut inget F1 intresse på att gömma loppen mer - göra det svårare att skaffa - och då tar de död på intresset totalt.
Menar du de "räknenissarna" som ser till att företaget genererar tillräckliga intäkter så det kan köpa in sändningsrättigheter? :roll:
El Scorcho skrev:Det man borde göra är att visa reklam i trean inför loppen - att ha något veckoprogram - och att inte vara så förbannat passiv och tro på "du är vad du äter" program hela tiden.
Låt Janne vara med i "du är vad du äter" så gynnar det både sporten och honom själv. :D
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Usch vad dåligt. Janne är skitbra som F1 kommentator. Bäst i Sverige med typ 1000%.

Med räknenissar menar jag folk i Viasat sfären som inte förstår F1..men om du tror att de har koll så grattis till ditt naiva önsketänkande.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

FOM tillåter väl inte att man gömmer loppen allt för mycket så det behöver vi nog inte vara oroliga för.
Jag är mer orolig att ingen förnyar eller tar över sändningsrättigheterna efer nästa säsong, då Viasats avtal löper ut.

Jag hoppas givetvis att Viasat fortsätter så att det blir lite kontinuitet och att de på så sätt kan bygga ett riktigt bra F1-paket.

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

På tal om Viasat, TV3 m.m. Det jag menar är att jag inte tror på deras förmåga att bygga upp ett program/koncept som baseras på F1 passion, gläde för sporten och nå en bredare publik. Ärligt talat är de helt värdelösa på sånt. Jag kanske gnäller, men man kan också se det som att jag säger det som faktiskt är sant. Det vore spännande om de någon gång kunde ta sig i kragen och bygga upp grejer. Vad har den där sfären gjort och lyckats med..? FC Z..kanske..?
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Men skulle de ge Janne fria händer - då jävlar skulle det bli ett bra program!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

El Scorcho skrev:På tal om Viasat, TV3 m.m. Det jag menar är att jag inte tror på deras förmåga att bygga upp ett program/koncept som baseras på F1 passion, gläde för sporten och nå en bredare publik. Ärligt talat är de helt värdelösa på sånt. Jag kanske gnäller, men man kan också se det som att jag säger det som faktiskt är sant. Det vore spännande om de någon gång kunde ta sig i kragen och bygga upp grejer. Vad har den där sfären gjort och lyckats med..? FC Z..kanske..?
Varför skulle de inte kunna göra det?
De har ju redan idag ett bra mycket bättre koncept än vad TV4 hade och med tiden så kan det nog bli riktigt bra. Man lyckades ju med NASCAR och Ted Westerfors (vart nu han tog vägen, om han inte är kvar?) och även om spridningen inte var så bra i just det fallet så var ju programkonceptet riktigt bra.

TV6 har ju dessutom bra spridning nu i o m att den blev FTA i marknätet.

Jag är medveten om att både tyska och brittiska sändningar och koncept är bra mycket vassare men de har också en helt annan rutin på det här och helt andra förutsättningar vad det gäller ekonomiska resurser och publikunderlag.
Formel 1 är bra mycket större som sport, både i Storbritannien och Tyskland om man jämför med Sverige.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:På tal om Viasat, TV3 m.m. Det jag menar är att jag inte tror på deras förmåga att bygga upp ett program/koncept som baseras på F1 passion, gläde för sporten och nå en bredare publik. Ärligt talat är de helt värdelösa på sånt. Jag kanske gnäller, men man kan också se det som att jag säger det som faktiskt är sant. Det vore spännande om de någon gång kunde ta sig i kragen och bygga upp grejer. Vad har den där sfären gjort och lyckats med..? FC Z..kanske..?

Mediaverksamheten som Viasat bedriver bygger inte på "passion för produkten"!! Den har helt andra motiv för sin existens! F1 är bara en produkt man tillhandahåller av en enda anledning, nämligen att tjäna pengar. Förstår inte riktigt denna naiva inställning med "passion för sporten". Man tillhandahåller även porrfilm, inte för att man är speciellt "porrig" på viasat, eller vill bilda sin publik, utan för att det genererar intäkter.

All rappakalja om att de skulle bedriva någon slags välgörenhet och måna om just F1 är befängt! Det gäller att göra en sådan konstruktion i sitt utbud så att det ger störst antal betalande tittare och attraherar störst antal annonsörer!!! Då duger det inta att vara "F1 passionerad" eller ha andra sentimentala motiv!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Blomman skrev:Hade inga synpunkter på kritiken....

Men nyheten borde ha rapporterats rakt och objektivt, med analys och tyckande separat i t ex krönikeform...

JB
Annars kunde man ha gjort som Niclas Rislund i Dagens Media och skrivit om sig själv. Ungefär såhär:
"Viasat hotar Formel 1-intresset"

Inför denna säsong har Viasat flyttat Formel 1-kvalen till betalkanalen Viasat Sport 1.

– Viasat hotar Formel 1-intresset, säger Per Bjälevik på Forza Motorsport.

– De tvingar i stort sett alla villaägare och många som bor i flerfamiljshus att skaffa Viasat Guld om de ska kunna se lördagarnas kvalificeringar i Formel 1.

Per Bjälevik är rasande.

– Det här är sorgligt för lördagarnas kvalificeringar är en höjdare som många svenska Formel 1 fans inte längre kommer att kunna se. I alla fall med bra svenska kommentarer och direkt.

Per Bjälevik
8)
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

1. Ja - jag FÖRSTÅR att de driver ett företag som måste gå med vinst.
2. Jag anser att de ofta har jobbat för kortsiktigt för att maximera sin vinst och sin revenue på program de köper rättigheter till.
3. Det är det jag menar med att göra program med passion eller kalla det intresse - man gör bättre program och mer för F1 än utan "passion".
4. Det finns ett värde i ett varumärke. Viasat uppfattas idag som aningen krångliga - ombytliga - och man vet inte vad man har nästa år om man köper något i år. Det tror jag är dåliga affärer.
5. Viasat borde kunna använda värdet i att ha rättigheterna till "F1" på mer sätt. De kan få ut mer av sin investering.

Alles klar?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Håller helt med dig om man har din horisont och passion för F1. Men jag undrar vad programchefen / marknadschefen på Viasat har för passion? Troligtvis är F1 för honom bara en vara, vilken som helst som han skall försöka att få lönsam! Strategin som Viasat väljer är inte den strategi jag hade valt! Det beror på att jag gillar F1 och kan inte förmå mig att bara se den som vilken medieprodukt som helst. Jag hade sänt rubbet i den fria kanalen. Ordnat med en "seriös" studiodebatt om F1. Sett till så Janne och Eje fick rejäl budget för att bjuda in Stewart, Lauda, Moss eller vem det nu kunde bli för att föra en riktig disskussion om F1. Rejält med slantar för reportage från olika testbanor mm mm. (inte en bröstopererad blondin och en finnig tonåring som trammsar sig eller Aschberg som använder sin skjutjärnsjournalistik och försöker applicera den på F1)

Till exempel så är ridsporten en sport jag inte förstår mig på. Om jag blev ombedd att göra en marknadsplan för att få den "lönsam" i min Tv kanal så är jag inte säker på att det hade gått särskilt väl. Detta mest för att jag inte har en förståelse för hur ridsportpubliken är. Jag är övertygad att den som planerat satsningen på F1 på Viasat inte har en F1 passion. Och här sitter vi nu med resultatet.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

De som sitter på poster med resultatansvar sitter som regel rätt löst till om inte siffrorna pekar uppåt. På en icke namngiven arbetsplats som jag har haft en viss insyn på var omsättningen hög bland säljarna. De jobbar för sin överlevnad. Då väger ord som passion, eller önskemål från hårdnackade fans, rätt lätt. Om udden på kritiken ska riktas någonstans så är det mot säljaren av programmet, Bernie och hans organisation. De har möjlighet att ställa krav på hur programmet ska visas; att kanalerna ska garantera en viss tillgänglighet etc.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:De som sitter på poster med resultatansvar sitter som regel rätt löst till om inte siffrorna pekar uppåt. På en icke namngiven arbetsplats som jag har haft en viss insyn på var omsättningen hög bland säljarna. De jobbar för sin överlevnad. Då väger ord som passion, eller önskemål från hårdnackade fans, rätt lätt. Om udden på kritiken ska riktas någonstans så är det mot säljaren av programmet, Bernie och hans organisation. De har möjlighet att ställa krav på hur programmet ska visas; att kanalerna ska garantera en viss tillgänglighet etc.

Tärnström
Det ligger mycket i det du säger. Men jag har svårt att tro att Eccelstone och hans anhang har andra kriterier än att se till att ta så bra betalt som möjligt för sin vara?? Tror du han tänker längre än så??

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nästa instans är FIA om inte Bernie lyssnar. Poängen är att det är rätt fruktlöst att kritisera vad som händer med programmen på svensk nivå. Så länge F1 inte är större än det är kommer sporten att nedprioriteras gentemot andra sporter. Jag skulle tro att den annonssäljare som får motorsport på sitt bord som regel ser sin bonus försvinna upp i rök och motivationen att sälja är lika med noll jämfört med om det hade rört sig om fotboll.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

FOM har väl krav på att F1 ska gå att se i kanaler med en viss tillgänglighet?
D v s att om t ex Viasat vill flytta loppen till Viasat Sport 1 och inte visa något F1 alls i vare sig TV3 eller TV6 så är det ett avtalsbrott?
Eller har jag fattat allt fel?

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag vet inte exakt hur det är idag - men faktiskt ja Bernie tänkte i alla fall längre än så. De ställler krav på hur programmen visas och att F1 är den mediala världssport som den är idag är mycket av Bernies förtjänst. Visst han har tänkt på pengar - men han har också jobbat långsiktigt och tittat längre än till att tjäna den kortsiktiga vinsten.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag har inte sett avtalet - men jag tror det ja. Annars skulle de nog redan ligga där..i någon obskyr kanal med pay per view eller något.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag förutsätter att Viasat inte gör sig skyldig till avtalsbrott gentemot FOM.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, det gör jag också och vår vän Blomman har väl nämnt att de inte får flytta loppen från TV6 till t ex Viasat Sport 1?

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vill man föra resonemanget ännu längre så handlar det om marknadens förtroende för motorsport. Säljarna får jobba hårdare för varje krona jämfört med fotboll o hockey. På grund av de incitamentssystem som används tenderar de att följa minsta motståndets lag. Det är svårt att klandra dem. I andra änden av säljarens telefonlur sitter företagen med sina marknadsföringsbudgetar och de är måttligt intresserade av motorsport något som inte är att undra på. Det är de facto mer människor i Sverige som intresserar sig för fotboll och hockey. Vad som behövs för att ändra på detta är en energikick som förmår att vända på flödena. Alx skulle kunna vara en sådan faktor. Intresset för Formel 1 skulle öka markant och det skulle också dra med sig intresset för motorsport i allmänhet.

Tärnström

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Båda ja och nej. En svensk i F1 skulle göra underverk - ja. Men de där stackars säljarna t.ex. Jag tycker det är skit att företag jobbar så överhuvudtaget och det ligger i den kultur jag menar är kortsiktig och ärligt talat - värdelöst.

Jag är inte naiv - utan menar att det finns faktiskt olika företagskulturer och olika sätt man arbetar på - och de kortsiktiga lösningarna ger sällan långsiktig framgång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

TV handlar om dagskurs och det är tittarsiffrorna som avgör. Det finns dessvärre ingen som har råd att odla programidéer på sikt när det går att skörda nu - och det finns alltid stålar att skörda nu, när nu än är. Motorsporten måste manövrera sig till en position där det går att skörda i nuet.

Tärnström

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag håller inte med helt. Några av de mest framgångsrika koncepten som finns bygger på ett långsiktigt tänkande.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Svårt att veta vilka programsatsningar du avser. Jag tycker mig snarast se att tålamodet med programsatsningar är väldigt litet. Ofta droppas en ny tv-serie fruktansvärt snabbt om den inte slår igenom publikt. Självklart skulle F1-sändningarna i sig vinna långsiktigt på att Viasat hanterade dem med högre prioritet och visst finns det anledning att kritisera dem för att hanterat det hela klantigt men det är bara en funktion av att motorsporten inte har högsta prio bland beslutfattarna på tv-kanalerna. Men en långsiktig satsning innebär också en risk - man måste i så fall vara beredd att ta kostnader i hopp om att sändningarna ska generera mer vinst på sikt än om man hade gjort en kortsiktig satsning på något annat - och det kan man inte vara säker på.

Tärnström

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

F1 som TV-sport är ju en av världens största begivenheter. Om man börjar marknadsföra det mer som den stora händelse varje lopp är så kommer fler människor tycka det. Men jag kanske önsketänker. Men varför inte försöka? Jag tycker inte 5 sekunders reklam någon gång då och då är att satsa på att locka folk till F1-loppen i TV-soffan... Men jag jobbar ju inte på Viasat..
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:F1 som TV-sport är ju en av världens största begivenheter. Om man börjar marknadsföra det mer som den stora händelse varje lopp är så kommer fler människor tycka det. Men jag kanske önsketänker. Men varför inte försöka? Jag tycker inte 5 sekunders reklam någon gång då och då är att satsa på att locka folk till F1-loppen i TV-soffan... Men jag jobbar ju inte på Viasat..
F1 är inte en så stor sport i Sverige, det är bara att acceptera. Här är det en av många sporter i marginalen som slåss om ett begränsat utrymme bakom de stora sporterna i Sverige: fotboll ishockey, friidrott och skidor.

Intresset är helt enkelt inte tillräckligt stort för F1 idag, hur gärna vi F1-fans än skulle vilja se det. En svensk F1-förare skulle ändra på det, det är jag övertygad om.

Men vi har inte haft en svensk tävlingsförare i F1 sedan början av 90-talet, så att vi ens har haft svenska kanaler som sänt F1 regelbundet sedan 1995 är rätt fantastiskt. Att vi sen har kanaler som satsar på F1 som Viasat gör nu, trots att vi inte har en svensk i F1 är riktigt bra.

Men för att komma upp på den nivån som du önskedrömmer om är det bara en sak som kan leda till det: en svensk förare i F1 med framgångar.

Och inte ens då tror jag att F1 kommer att nå nivån som t.ex. fotboll har i det här landet. Tyvärr.

Jag tror att det är med den bakgrunden man ska se svenska TV-bolags beslut kring F1-sändningar. Och då är en hel del beslut mycket lättare att förstå.

På samma sätt: hade Forza Motorsport hetat Forza Fotboll och i övrigt hållt samma nivå som idag hade vi haft 10 ggr fler besökare på den här sajten - och varit flitigt omnämnda i media och antagligen varit sålda vid det här laget för en trevlig slant.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Nej - upp till fotboll och sånt tror jag inte F1 ska sikta. Men sikta aningen högre än vad som görs idag. Lite högre. Sen att SVT och svensk media DDR-ade bort F1 från världskartan från 1978 och framåt ett bra tag spelar givetvis in...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hur kan man sikta så mycket högre än vad man gör idag med det publikunderlag som finns?

Det har väl aldrig sänts så mycket F1 i svensk TV som 2007? Med undantag från de få år som Canal Digitals pay-per-view sändningar fanns i begränsad omfattning.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

De siktar ju knappt..det är det jag menar. De har inga visioner att göra något med sin investering. Jag kanske är dålig på att förklara och jag kanske har för mycket visioner och Viasat för lite. Men all heder åt dem att de visar. Tack.

Men nå ut till motorsportpubliken som finns därute. Tveksamt om de marknadsför att F1 har kommit igång på ett bra sätt. Mycket tveksamt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:De siktar ju knappt..det är det jag menar. De har inga visioner att göra något med sin investering. Jag kanske är dålig på att förklara och jag kanske har för mycket visioner och Viasat för lite. Men all heder åt dem att de visar. Tack.

Men nå ut till motorsportpubliken som finns därute. Tveksamt om de marknadsför att F1 har kommit igång på ett bra sätt. Mycket tveksamt.
Vad är det för visioner du menar att de saknar då?

Jag har noterat följande:
- alla race och kval i direktsändning
- direktsändning av lördagens ena fria träning
- införreportage och andra reportage, intervjuer med förare, reportage om F1 etc.
- webbradio

Jämför det med de sändningar vi har haft i det här landet i 10+ år.

Jag skulle säga att Viasat har mer Visioner än någon annan kanal som har sänt F1 i Sverige de senaste 40 åren.

Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

El Scorcho skrev:De siktar ju knappt..det är det jag menar. De har inga visioner att göra något med sin investering. Jag kanske är dålig på att förklara och jag kanske har för mycket visioner och Viasat för lite. Men all heder åt dem att de visar. Tack.

Var lite konkret....Vad skulle man göra med den budget som finns?

Publikunderlaget motiverar en viss summa pengar att spendera, frågan är bara hur man får publiken att bli större för att få mer pengar att spendera...Fundera på den :)

Ägget eller hönan är det verkligen som gäller i detta fallet. Ingen stjärna, ingen uppmärksamhet. Ingen Uppmärksamhet, ingen stjärna....

Frågan är bara vad som som kommer först? Vem vågar riskera pengarna, sponsorerna bakom den ev stjärnan, eller kanalen som som sänder det som den ev stjärnan ska köra?

JB