Australiens GP 2007
-
-
- Mr Forza Motorsport
-
Det finns fler....http://www.f1bb.com/f1forum/kanotisten skrev:Det sorgliga är att vissa personer inte fattar att de förstör det enda svenska F1-forumet med sitt eviga tjat om helt ovidkommande saker!
Varför kan vi inte hålla oss til F1? Lägg av nu tramsnissar inna forumet är borta!
-
Tycker till
Jag tycker att alla ska bidra till att göra det forum bättre.
Om inte för sin egen skull, gör det för alla andras skull så kanske forza motorsport finns kvar i framtiden också.
Mellanb.
Om inte för sin egen skull, gör det för alla andras skull så kanske forza motorsport finns kvar i framtiden också.
Mellanb.
-
-
Med detta resonemang så kan ju vem som helst vinna i en Ferrari.Gösta skrev: Bara göra som Todt säger så skall de gå honom väl. Och se på f-n, det gick ju bra!!!!!!
Kanske kan förklara en del om varför en förare kan vara dominerande under en längre tid...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
-
-
Loppet var kanske inte så kul, men jag tycker ändå det ser ut att kunna bli en hyfsat spännande säsong med flera team som verkar nära varandra - vilket bör kunna ge spännande racing.
Såg att Kimis motor visst gick varm sista varven i Australien..vilket är lite oroande för honom inför Malaysia. Gasar han för hårt..eller? Vad tror ni..
Personligen hoppas jag Kimis motorer håller och att han får en rejäl chans att köra om mästerskapet i år.
Såg att Kimis motor visst gick varm sista varven i Australien..vilket är lite oroande för honom inför Malaysia. Gasar han för hårt..eller? Vad tror ni..
Personligen hoppas jag Kimis motorer håller och att han får en rejäl chans att köra om mästerskapet i år.
-
Ja för det känns verkligen som om man tvingar folk till att välja liknande strategier. Men allt eftersom tiden går kanske dom börjar chansa mer och välja olika. Var väll startnerver nu som gjorde att folk gick på så lika..kanotisten skrev:Jag tror att det är för Bridgestones skull! Utan en sådan regel skulle ingen överhuvudtaget diskutera däcken längre. Nu skapar man ett visst intresse på ett konstgjort sätt.Fp730a skrev: Varför har dom infört regeln med minst en stint/gummiblandning
Var det någon som gjorde enstoppare?
-
JaFp730a skrev:Ja för det känns verkligen som om man tvingar folk till att välja liknande strategier. Men allt eftersom tiden går kanske dom börjar chansa mer och välja olika. Var väll startnerver nu som gjorde att folk gick på så lika..kanotisten skrev:Jag tror att det är för Bridgestones skull! Utan en sådan regel skulle ingen överhuvudtaget diskutera däcken längre. Nu skapar man ett visst intresse på ett konstgjort sätt.Fp730a skrev: Varför har dom infört regeln med minst en stint/gummiblandning
Var det någon som gjorde enstoppare?
Felipe Massa
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
-
- Varnad
Alonso gladde sina fans därnere läste jag också.
En delegation på 17 personer från en spansk F1-sida, ”Club F1 Alonso”, ger numera intervjuer i spansk radio (RAC1) om hur trist de blivit bemötta av Alonso samtidigt som resten av gridden glatt tog emot dem, delade ut autografer och lät sig fotograferas med dem.
Bland dem som varit trevliga nämndes Bernie och Kimi Räikkönen.
En delegation på 17 personer från en spansk F1-sida, ”Club F1 Alonso”, ger numera intervjuer i spansk radio (RAC1) om hur trist de blivit bemötta av Alonso samtidigt som resten av gridden glatt tog emot dem, delade ut autografer och lät sig fotograferas med dem.
Bland dem som varit trevliga nämndes Bernie och Kimi Räikkönen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
I F1 sker en ständig utveckling om "paketet" fungerar, minns inte om Kimi har någon seger med en "modern" McLaren överhuvudtaget. Däremot så tog han några segrar på den tiden [Coulthard] var med och utvecklade materialet.Jari skrev:Det har vi sett i flera år. Få se vilka fler än Kimi som kan vinna med en modern McLaren...Gösta skrev:PC: skrev:
Med detta resonemang så kan ju vem som helst vinna i en Ferrari.
.
Ja! Det har vi nyligen sett bevis på!!!!
-
Det var dit jag ville komma, men en del ser inte skogen för alla träd som är i vägen...Jari skrev:Det har vi sett i flera år. Få se vilka fler än Kimi som kan vinna med en modern McLaren...Gösta skrev:PC: skrev:
.
-
Vad anser du är modernt?Jari skrev:Det har vi sett i flera år. Få se vilka fler än Kimi som kan vinna med en modern McLaren...Gösta skrev:PC: skrev:
.
Vad anser du är att vinna?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
-
Ifjol vann väl inte Kimi nåt lopp och med en mer omodern McLaren, så radade ju Montoya upp några segrar året innan, trots att det var hans första år i McLaren och inledningen av säsongen kanske inte var lysande.Jari skrev:Modern är en kanske ett, två ellert tre år gammal bil utom kanske beträffande motorn som bara sett ut som den gör sedan i fjol.
Att vinna är att komma först över mållinjen under en officiell rejshelgs söndagsevenemang...
Förresten himla synd att Montoya inte är kvar i F1. Istället får vi dras med sådana som Fisi, Drulli, Ralf, Korven, [Coulthard], Pappas pojke, etc.. Montoya i Renault hade varit skoj.
-
Betyder det då att ingen har visat att det går att vinna i en modern McLaren, eller att fler än Kimi visat att det går att vinna i en modern McLaren?Jari skrev:Modern är en kanske ett, två ellert tre år gammal bil utom kanske beträffande motorn som bara sett ut som den gör sedan i fjol.
Att vinna är att komma först över mållinjen under en officiell rejshelgs söndagsevenemang...
-
-
Din åsikt är lika viktig som alla andras även om den som i detta fall är fel.Fp730a skrev:att bara en förare gör enstoppare är faktiskt anmäkrningsvärt...
Vad tycker ni om massas prestation under loppet? Inte speciellt imponerande om jag får säga min mening..
Massa var den förare som gjorde den i särklass bästa insatsen. Från sista rutan till 5´te plats! FULLSTÄNDIGT LYSANDE
-
-
Bytet ?
Om du menar motorbyte ,Så har det väl inte skett ännu iaf.Pepparkvarnen skrev:Nästa race får vi se Kimi köra upp sig från åtminstånde tionde startruta.
Undrdr hur pass överhettad den blev.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=6719&dept=F1
-
- Varnad
Jag trodde det gick ut på att komma så långt fram som möjligt i slutresultatet, inte hur många man kört om på vägen.Gösta skrev:Din åsikt är lika viktig som alla andras även om den som i detta fall är fel.Fp730a skrev:att bara en förare gör enstoppare är faktiskt anmäkrningsvärt...
Vad tycker ni om massas prestation under loppet? Inte speciellt imponerande om jag får säga min mening..
Massa var den förare som gjorde den i särklass bästa insatsen. Från sista rutan till 5´te plats! FULLSTÄNDIGT LYSANDE
Kimi har visat att det går at vinna från sista plats, även utan en Ferrari
-
-
Här var det frågan om vem man tyckte gjorde den bästa insatsen. Det gjorde Massa, tvivelsutan. Att kimi vann var inte på något sätt en prestation, med den bilen så hade till och med du vunnit! Allt annat än en seger av kimi hade varit uselt.Jari skrev:Jag trodde det gick ut på att komma så långt fram som möjligt i slutresultatet, inte hur många man kört om på vägen.Gösta skrev:Din åsikt är lika viktig som alla andras även om den som i detta fall är fel.Fp730a skrev:att bara en förare gör enstoppare är faktiskt anmäkrningsvärt...
-
I förra nattens dröm!!!! (trodde du kände till den segern!!!!!! )Razor skrev:Jaså?Jari skrev:Kimi har visat att det går at vinna från sista plats, även utan en Ferrari
När vann Kimi från sista plats?
-
Säger personen som har sådana enorma problem med subjektiva bedömningar, moraliska mästerskapet etc. ...Gösta skrev:Här var det frågan om vem man tyckte gjorde den bästa insatsen. Det gjorde Massa, tvivelsutan. Att kimi vann var inte på något sätt en prestation, med den bilen så hade till och med du vunnit! Allt annat än en seger av kimi hade varit uselt.Jari skrev:Jag trodde det gick ut på att komma så långt fram som möjligt i slutresultatet, inte hur många man kört om på vägen.Gösta skrev: Din åsikt är lika viktig som alla andras även om den som i detta fall är fel.
-
LuckyStrike1 skrev:Säger personen som har sådana enorma problem med subjektiva bedömningar, moraliska mästerskapet etc. ...Gösta skrev:Här var det frågan om vem man tyckte gjorde den bästa insatsen. Det gjorde Massa, tvivelsutan. Att kimi vann var inte på något sätt en prestation, med den bilen så hade till och med du vunnit! Allt annat än en seger av kimi hade varit uselt.Jari skrev: Jag trodde det gick ut på att komma så långt fram som möjligt i slutresultatet, inte hur många man kört om på vägen.
Jag har inga problem med subjektiva bedömningar eller moraliska mästerskarp så länge de inte övergår till rena dummheter fanatism och tramms!!!!!!
Men att vinna i en Ferrari av 2007 års modell med det motstånd som de andra stallen erbjöd är som att stjäla godis från småbarn. Allt annat än en seger från PP vore ett underbetyg.
-
Tidigare har du på ett mycket starkt sätt gett uttryck för åsikter om hur dumt det är att bedöma insatser på annat sätt än med hjälp av resultatlistan.Gösta skrev:LuckyStrike1 skrev:Säger personen som har sådana enorma problem med subjektiva bedömningar, moraliska mästerskapet etc. ...Gösta skrev: Här var det frågan om vem man tyckte gjorde den bästa insatsen. Det gjorde Massa, tvivelsutan. Att kimi vann var inte på något sätt en prestation, med den bilen så hade till och med du vunnit! Allt annat än en seger av kimi hade varit uselt.
Jag har inga problem med subjektiva bedömningar eller moraliska mästerskarp så länge de inte övergår till rena dummheter fanatism och tramms!!!!!!
Men att vinna i en Ferrari av 2007 års modell med det motstånd som de andra stallen erbjöd är som att stjäla godis från småbarn. Allt annat än en seger från PP vore ett underbetyg.
-
LuckyStrike1 skrev:
Tidigare har du på ett mycket starkt sätt gett uttryck för åsikter om hur dumt det är att bedöma insatser på annat sätt än med hjälp av resultatlistan.
Precis! Kimi vann ju som förväntat. Jättebra gjort av honom att inte köra sönder bilen, även om rykten säger att motorn var på väg att överhettas och att han å det grövsta misskötte sitt välbetalda jobb genom att som han själv sade "slummra till".
Men att som Massa starta från sista rutan och ta för Ferrari otroligt viktiga mästerskapspoäng där ingen förväntade sig något med tanke på varifrån han startade är inget mindre än en bragd!
Jag vill på intet sätt förringa kimis insatser, han gjorde det som förväntades av honom, varken mer eller mindre. Däremot så stod Massa för bragden!!!!
-
Så Massa som satt i en likadan bil som Kimi och i princip blev varvad utav den samme gjorde den bästa prestationen?Gösta skrev:Här var det frågan om vem man tyckte gjorde den bästa insatsen. Det gjorde Massa, tvivelsutan. Att kimi vann var inte på något sätt en prestation, med den bilen så hade till och med du vunnit! Allt annat än en seger av kimi hade varit uselt.
Menar du allvar eller gör du dig bara medvetet löjlig...?
-
Massa körde väl sönder bilen i kvalet eller under fria träningen och därför startade han sist? Det kan ju inte vara mycket till bragd i så fall.
Jag läste att han i sin iver att matcha Kimis tid gick för hårt över en curb och förstörde bilen?
Jag läste att han i sin iver att matcha Kimis tid gick för hårt över en curb och förstörde bilen?
-
- Varnad
Japan 05?Razor skrev:Jaså?Jari skrev:Kimi har visat att det går at vinna från sista plats, även utan en Ferrari
Nåja, upp till andraplats har han i alla fall nått från sistarutan och det är fan så mycket bättre än sexa med en F2007.
-
Visserligen vann han i Japan -05, men det var från 17:e plats... Rubens var värre när han vann från 18:e i Tyskland -00.Jari skrev:Japan 05?Razor skrev:Jaså?Jari skrev:Kimi har visat att det går at vinna från sista plats, även utan en Ferrari
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
PC: skrev:Så Massa som satt i en likadan bil som Kimi och i princip blev varvad utav den samme gjorde den bästa prestationen?Gösta skrev:Här var det frågan om vem man tyckte gjorde den bästa insatsen. Det gjorde Massa, tvivelsutan. Att kimi vann var inte på något sätt en prestation, med den bilen så hade till och med du vunnit! Allt annat än en seger av kimi hade varit uselt.
Menar du allvar eller gör du dig bara medvetet löjlig...?
?????????????
Att vinna från ruta 1 med den bilen var inte någon anmärkningsvärd prestation. Eller är du av en annan upfattning???
Att bli 5á från sista rutan tycker däremot jag var en brilliant prestation!
(att Massa sen körde som ett arschle på kvalet och körde sönder en bevisligen väl fungerande låda är en annan historia)
-
Att sitta i startfältets bästa bil och bli 5:a efter att ha startat sist är inte särskilt märkvärdigt. Hade han hamnat på pallen hade det varit en riktigt bra prestation!
Men du lär väl fortsätta ditt sågande av Kimi som om du vore ett gammalt självspelande piano... Oavsett vad han presterar så är det inte särskilt bra i dina ögon.
Men du lär väl fortsätta ditt sågande av Kimi som om du vore ett gammalt självspelande piano... Oavsett vad han presterar så är det inte särskilt bra i dina ögon.
-
Men Kimis körning på Suzuka var riktigt grym. Det hade nog inte spelat nån roll om han fått starta allra sist, han hade vunnit ändå.Razor skrev:Visserligen vann han i Japan -05, men det var från 17:e plats... Rubens var värre när han vann från 18:e i Tyskland -00.Jari skrev:Japan 05?Razor skrev: Jaså?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
kanotisten skrev:Att sitta i startfältets bästa bil och bli 5:a efter att ha startat sist är inte särskilt märkvärdigt. Hade han hamnat på pallen hade det varit en riktigt bra prestation!
Vad har han gjort som är bra??? Vad är det som han presterat som imponerar på dig? Hans taktiska förmåga? Hans förmåga att konservera matterialet så att det håller i mål? Jämnhet i körningen? Hans abete att inte föra sporten i vanära? Munterhet och glädje i sina kontakter med media? Hans vältalighet och glädje?
Vunnit WDC??
Ingen förare har varit så "hypad" som kimi (i klass med en colombian som gästspelade i F1 för ett tag sen undantaget) och presterat så lite. Han kan börja med att slå sin stallkamrat innan han kan börja ha WDC aspirationer.
Nu har han hedersamt vinnit sitt första GP i en Ferrari, han skall nog inte auktionera ut WDC pokalen innan han har äganderätten till den!!!
-
Det konstigaste i det du säger är varför anställde Ferrari Kimi ?Gösta skrev:kanotisten skrev:Att sitta i startfältets bästa bil och bli 5:a efter att ha startat sist är inte särskilt märkvärdigt. Hade han hamnat på pallen hade det varit en riktigt bra prestation!
Vad har han gjort som är bra??? Vad är det som han presterat som imponerar på dig? Hans taktiska förmåga? Hans förmåga att konservera matterialet så att det håller i mål? Jämnhet i körningen? Hans abete att inte föra sporten i vanära? Munterhet och glädje i sina kontakter med media? Hans vältalighet och glädje?
Vunnit WDC??
Ingen förare har varit så "hypad" som kimi (i klass med en colombian som gästspelade i F1 för ett tag sen undantaget) och presterat så lite. Han kan börja med att slå sin stallkamrat innan han kan börja ha WDC aspirationer.
Nu har han hedersamt vinnit sitt första GP i en Ferrari, han skall nog inte auktionera ut WDC pokalen innan han har äganderätten till den!!!
Är dom inte så insatta i sporten att dom kan genomskåda att han är hypad?
Är ferraris mål att ha otaktiska, ojämna och vanärande förare ?
Ingen Ferrariförare har vunnit WDC på 2 år. Hur kan det komma sig ? Vad säger det om tidigare förare ?
-
Geer skrev:
Det konstigaste i det du säger är varför anställde Ferrari Kimi ?
Ingen Ferrariförare har vunnit WDC på 2 år. Hur kan det komma sig ? Vad säger det om tidigare förare ?
Ja, det är min åsikt. Uppenbart är de som bestämmer i Ferrari av en annan åsikt och det är dom som bestämmer, men det innebär inte att jag inte har rätt att ha en åsikt!!! Ibland tar det tid att genomskåda en hypad förare, det tog Ron några år att genomskåda colombianen, hoppas bara det går snabbare för Jean Todt! Det borde inte vara Ferraris mål, men ibland misslyckas även dom i sitt val av förare. Att Ferrariförarna inte vann WDC på 2 år berodde på att Renault hade det bästa paketet /Bil / Förare), trodde du visste detta!!! Det säger att Ranault / Alonso passreade Ferrari / Schumacher som bästa paket, även detta tämligen lättbegripligt, även för dig trodde jag???
Nu gillar jag inte Kimi som förare och tror (hoppas) att han kommer att vara lika usel hos Ferrari som han var hos Ron och hör och häpna, jag har full rätt att ha den åsikten, det är det som är det fina med yttrandefriheten. Och du har dessutom full rätt att vara av annan åsikt. Visst är det fint med åsiktsfrihet!!!!
-
Ja.. det är uppenbart att det är DIN åsikt. Om Ferrai misslyckats med sitt val av förare vet vi inte ännu. Men du kan ju alltid hoppas.Gösta skrev:Geer skrev:
Det konstigaste i det du säger är varför anställde Ferrari Kimi ?
Ja, det är min åsikt. Uppenbart är de som bestämmer i Ferrari av en annan åsikt och det är dom som bestämmer, men det innebär inte att jag inte har rätt att ha en åsikt!!! Ibland tar det tid att genomskåda en hypad förare, det tog Ron några år att genomskåda colombianen, hoppas bara det går snabbare för Jean Todt! Det borde inte vara Ferraris mål, men ibland misslyckas även dom i sitt val av förare. Att Ferrariförarna inte vann WDC på 2 år berodde på att Renault hade det bästa paketet /Bil / Förare), trodde du visste detta!!! Det säger att Ranault / Alonso passreade Ferrari / Schumacher som bästa paket, även detta tämligen lättbegripligt, även för dig trodde jag???
Nu gillar jag inte Kimi som förare och tror (hoppas) att han kommer att vara lika usel hos Ferrari som han var hos Ron och hör och häpna, jag har full rätt att ha den åsikten, det är det som är det fina med yttrandefriheten. Och du har dessutom full rätt att vara av annan åsikt. Visst är det fint med åsiktsfrihet!!!!
-
Tja, ska man resonera som en del andra här så var hans insats då ganska blek (inte min åsikt dock).Pepparkvarnen skrev:Men Kimis körning på Suzuka var riktigt grym.
Det är möjligt, men det vet vi inget om.Det hade nog inte spelat nån roll om han fått starta allra sist, han hade vunnit ändå.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
Att kalla Massas insats i Australien för en bragd är väl ändå en överdift. Massa gjorde inget som var imponerande under loppet. Han kom imål på poängplats och det är väl godkänt men inte mer.
Det är ju Massa som varit så otroligt hypad under vintern. Men han leverade inte. Han såg långsammare ut än Kimi hela helgen, trots att man kunde se att han tog i under träningar, kval och race.
Det är ju Massa som varit så otroligt hypad under vintern. Men han leverade inte. Han såg långsammare ut än Kimi hela helgen, trots att man kunde se att han tog i under träningar, kval och race.
-
Jag tycker inte heller att det är någon större bragd att komma i mål en dryg minut efter sin egen stallkamrat.
Det är väl heller inte någon bragd att vinna i en Ferrari...
Men det är starkt av en kille som blivit så nersablad, kritiserad och är behäftad med diverse personliga problem (enligt vissa...) att hålla ihop och ge kritikerna svar på tal. Alla andra var ju bevisligen långsammare än Kimi i Australien
Om man skall tala om bragd så måste man väl framhålla Lewis Hamilton som kom på pallen i sitt första försök och med lite mer tur hade spöat den regerande mästaren som sitter i en likadan bil!
Det är väl heller inte någon bragd att vinna i en Ferrari...
Men det är starkt av en kille som blivit så nersablad, kritiserad och är behäftad med diverse personliga problem (enligt vissa...) att hålla ihop och ge kritikerna svar på tal. Alla andra var ju bevisligen långsammare än Kimi i Australien
Om man skall tala om bragd så måste man väl framhålla Lewis Hamilton som kom på pallen i sitt första försök och med lite mer tur hade spöat den regerande mästaren som sitter i en likadan bil!
-
Lewis Hamiltons debut var en succe. Men jag tror ändå att Lewis kommer att få det lite tuffare framöver. Alonso brukar inte göra sina bästa lopp i australien. Sedan om man kollar på varvtider från loppet så skvallrar dom lite om att Alonso ändå höll igen lite och fyra av McLarens snabbaste varv var satta av Alonso.
Om Hamilton även hänger med Alonso på Sepang så får man nog börja snacka om bragd.
Om Hamilton även hänger med Alonso på Sepang så får man nog börja snacka om bragd.
-
Ja Alonso sa ju själv att han i princip kunde åka hur nära Lewis han ville men att han visste att han hade en bättre strategi och därför valde att under vissa perioder backa av för att spara på materialet.
Men all heder åt Lewis H.
Och likväl fortfarande tycker jag knappast att Massas femteplats är en bragd. En dag på jobbet mer känns det som...
En förare jag alltid gillat men som känns helt ”off” var Barrichello? Vad har hänt med honom? Har åldern kommit ifatt brasilianaren med den fina tandraden? Eller är det Hondas ’solcells’ bil som gör honom orättvisa?
Men all heder åt Lewis H.
Och likväl fortfarande tycker jag knappast att Massas femteplats är en bragd. En dag på jobbet mer känns det som...
En förare jag alltid gillat men som känns helt ”off” var Barrichello? Vad har hänt med honom? Har åldern kommit ifatt brasilianaren med den fina tandraden? Eller är det Hondas ’solcells’ bil som gör honom orättvisa?