Av testerna att dömma så .....

Kungaklassen av motorsport...
Gösta

Av testerna att dömma så .....

Inlägg av Gösta »

Tycker det ser onekligen ljust ut för Ferrari!!!!!

Vad pysslar Kimi med? Har han inte fått upp ångan ännu??
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

De hade bara ett st av det senaste aeropaketet ocxh Massa körde med det på slutet. Kimi har kört om andra saker och vad jag förstått har testerna gått mycket bra, med väldigt lite problem och att de hunnit testa allt de skulle.
Enligt den sista presskonferensen efter sista testdagen vet man först i Melbourne vad Kimis fart i Ferrarin kommer vara och skall jag bedöma Kimis min ifrån uttalandet så kanske Massa kan se sig slagen ändå tidigare än vad jag kunnat hoppas med tanke på att Kimi sitter i en ny bil bland annat.
Ni minns väl hur man ansåg att Montoya skulle behöva ett helt år på sig att acklimatisera sig i McLarenbilen?
Tror inte Kimi behöver så länge i Ferrari, vilket skulle ge oss riktiga Ferrarifans :wink: en väldigt trevlig säsong. :up:
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag är alldeles övertygad om att Kimi kommer ha det där under kontroll. Han har mer fart i sig än Massa.
Gösta

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:Jag är alldeles övertygad om att Kimi kommer ha det där under kontroll. Han har mer fart i sig än Massa.
Jag betvivlar inte att Kimi har mer "fart i sig" (vad fan nu det betyder), men gäller det inte att transformera det till bilens fart, det är ju trotts allt bilen som skall upp i fart och Kimi skall bara hänga med så att säga! Dessutom sa du inget om hur farten var tillagad?? Är den rå eller behandlad på något sätt????? :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Den är nog grillad, p s s som grillade grönsaker.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
GMD

Inlägg av GMD »

Jari skrev:vad jag förstått har testerna gått mycket bra, med väldigt lite problem och att de hunnit testa allt de skulle.
Så där säger alla.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jo då, det verkar gå LYSANDE!!!!!

Sakhir (BRN) torsdagen den 22/2 2007
Pos Förare Team Tid Varv
1. Massa Ferrari (B) 1:31.766 86
2. Räikkönen Ferrari (B) 1:31.901 47

Sakhir (BRN) fredagen den 23/2 2007
Pos Förare Team Tid Varv
6. Räikkönen Ferrari (B) 1:32.240 67
7. Piquet Renault (B) 1:32.539 82
8. Massa Ferrari (B) 1:32.584 68

Sakhir (BRN) lördagen den 24/2 2007
Pos Förare Team Tid Varv
3. Massa Ferrari (B) 1:31.718 52
4. Räikkönen Ferrari (B) 1:31.867 100

Sakhir (BRN) tisdagen den 27/2 2007
Pos Förare Team Tid Varv
1. Massa Ferrari (B) 1:31.260 102
2. Räikkönen Ferrari (B) 1:31.590 95

Sakhir (BRN) onsdagen den 28/2 2007
Pos Förare Team Tid Varv
1. Massa Ferrari (B) 1:30.640 100
2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:31.178 55
3. Räikkönen Ferrari (B) 1:31.490 94

Sakhir (BRN) torsdagen den 1/3 2007
Pos Förare Stall Tid Varv
1. Massa Ferrari (B) 1:29.989 45
2. Kovalainen Renault (B) 1:30.384 61
3. Fisichella Renault (B) 1:30.498 64
4. Räikkönen Ferrari (B) 1:30.534 77

Ser som sagt STABILT ut......... :roll:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad är det meningen att de där tiderna ska bevisa? Jag har visst lite dålig slutlednignsförmåga. Kan det vara att Massas bästa tid från varje test har varit lite bättre än Kimis bästa tid från varje test?

Hur är det med övriga varvtider respektive test, antal körda varv, gneomgångna testprogram e tc. etc. etc.?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Vad är det meningen att de där tiderna ska bevisa?
Att det tar, i runda slängar, 1 minut och 30 sekunder att flåsa runt en räserbana med en F1-bil.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
El Scorcho skrev:Jag är alldeles övertygad om att Kimi kommer ha det där under kontroll. Han har mer fart i sig än Massa.
Jag betvivlar inte att Kimi har mer "fart i sig" (vad fan nu det betyder), men gäller det inte att transformera det till bilens fart, det är ju trotts allt bilen som skall upp i fart och Kimi skall bara hänga med så att säga! Dessutom sa du inget om hur farten var tillagad?? Är den rå eller behandlad på något sätt????? :D
Skillnaden mellan såna som Kimi och såna som du är att han inte behöver fundera så mycket på hur man transformnerar sin fart till bilen.
Ju råare fart desto mer naturligt vrider han ur en större portion av bilen inbyggda kapacitet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
Att det tar, i runda slängar, 1 minut och 30 sekunder att flåsa runt en räserbana med en F1-bil.
Av infon att döma verkar det mest bevisa att det är runt banan i Bahrain det tar i runda slängar 1,30 att köra runt som snabbast.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

GMD skrev:
Jari skrev:vad jag förstått har testerna gått mycket bra, med väldigt lite problem och att de hunnit testa allt de skulle.
Så där säger alla.
Nej, en del äger att de måste lösa vissa problem innan Melbourne och andra säger att vi har ett nytt aeropaket på väg medan Toyota till exempel styr ner på mer tester där de flesta andra redan slutat inför Melbourne.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

De flesta verkar rörande överens om att det är Ferrari som blir stallet att slå om man vill vinna i år.
Forza Ferrari!
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Razor skrev:
Av infon att döma verkar det mest bevisa att det är runt banan i Bahrain det tar i runda slängar 1,30 att köra runt som snabbast.
Det är en direkt jämförelse med de andra bilarna / förarna under samma / liknande väderförhållanden.

Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Razor skrev: Att det tar, i runda slängar, 1 minut och 30 sekunder att flåsa runt en räserbana med en F1-bil.
Det är en direkt jämförelse med de andra bilarna / förarna under samma / liknande väderförhållanden.
och övriga förhållanden då...?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Razor skrev: Att det tar, i runda slängar, 1 minut och 30 sekunder att flåsa runt en räserbana med en F1-bil.
Så vad vet vi om:
- inte bara den enskilt snabbaste varvtiden utan de andra varvtiderna satta under testet per förare?
- antal körda varv per förare?
- vilket testprogram resp. förare var på?
- vilka körde på mjuka resp hårda däck/ gamla resp. nya däck?
- hur mycket bränsle hade var och en av förarna när de körde?
- vad var det resp. förare testade resp. dag?
- körde de både för- och eftermiddag eller var det någon gång ena föraren bara körde förmiddag eller bara eftermiddag?
- vad var väderskillnaderna mellan för- och eftermiddag?
- hur förändrade sig greppet i banan under varje testdag? hur mycket körde resp. förare när det var sämre resp. bättre grepp i banan?

Några vitala frågor för att kunna göra en korrekt jämförelse mellan två förare i samma stall på samma testdag.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Vi vet inte heller vilka kalsonger DC hade på sig, om han ätit frukost eller hade en dålig kväll på krogen. Vi vet heller inte om Kovalainens hund var sjuk. Som du ser så påverkas förarna av mycket, många för oss okända faktorer, ändå så spekulerar vi.

Man tar dit en hel testapparat för fullständigt meningslösa och intetsägande test. Dom kunde lika gärna stannat hemma, testet säger ändå ingenting, eller hur???

PUCKO :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Vi vet inte heller vilka kalsonger DC hade på sig, om han ätit frukost eller hade en dålig kväll på krogen. Vi vet heller inte om Kovalainens hund var sjuk. Som du ser så påverkas förarna av mycket, många för oss okända faktorer, ändå så spekulerar vi.

Man tar dit en hel testapparat för fullständigt meningslösa och intetsägande test. Dom kunde lika gärna stannat hemma, testet säger ändå ingenting, eller hur???

PUCKO :D
PUCKO!

Jag skriver att vi inte vet.

Stallen har full koll på allt det jag skrev och kan göra den analysen du mycket taffligt och felaktigt försöker ge dig på.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag analyserar inget!!

Konstaterar bara att det ser stabilt ut av tabellerna att dömma.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jari skrev:De flesta verkar rörande överens om att det är Ferrari som blir stallet att slå om man vill vinna i år.
Forza Ferrari!
Med tanke på att McLaren gjort sig av med lite "lik i lasten" till i år så skulle jag inte räkna bort dom än.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:
Razor skrev:
Precis, och banan i Bahrain är en räserbana... inte två eller tre, utan precis en.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Jag analyserar inget!!
Nej, det var just det som var min poäng.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:De flesta verkar rörande överens om att det är Ferrari som blir stallet att slå om man vill vinna i år.
Forza Ferrari!
Du har verkligen gett begreppet kappvändare en ny dimension...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lemon skrev:
Forza Ferrari!
Med tanke på att McLaren gjort sig av med lite "lik i lasten" till i år så skulle jag inte räkna bort dom än.
Inom ett halvår finns en finne högst uppe på deras önskelista. Du läste det här först...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Forza Ferrari!
Icke sa Nicke!
Schumifansen bytte till Ferrari efter 95, Kimifansen byter till Ferrari 2007 och Kovalainenfansen byter till McLaren 2008?
Hur många spanjorer tror du håller på Renault i år?
Jag följer förare, gärna av samma nationalitet som jag. Vilket många svenskar också hade gjort om nu svenskar kunnat köra bil lika bra. Andra följer stall, vilket för mig är obegripligt.
Mercedes gav jag upp hoppet för dagen efter Indianapolis 2001.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:Jo då, det verkar gå LYSANDE!!!!!
<snip>
Ser som sagt STABILT ut......... :roll:
Jodå, de verkar ligga runt 1:30 varje dag. Hur stabilt som helst.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Forza Ferrari!
Du menar väl Forza Fjollari?

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
AndersF1 skrev:
Jari skrev: Jag följer förare, gärna av samma nationalitet som jag. Vilket många svenskar också hade gjort om nu svenskar kunnat köra bil lika bra. .
Att köra snabbt är inte samma sak som att köra "bra".

Om du läser rapporten här så innser du mycket snart att Finländare inte är så duktiga bilförare som du vill hävda. Eller var det det bergsäkra tonfallet som skulle övertyga.

Kolla in sidan 4 punkt 2.2.

http://ec.europa.eu/transport/road/libr ... ion_sv.pdf

Kolla även i denna!!!!

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 25sv01.pdf

Sid 30 hittar du antalet döda i trafiken per Milion invånare. (inte så ljusa siffror för Finland, och urusla jämfört med Sverige)

Sid 29 hittar du utvecklingen i antal dödsoffer. (även här sämmre än Sverige)

Sid 28 hittar du antalet dödade i trafiken (här får du ta hänsyn att Finländarna är ca hälften så många som Svenskarna)

På sid 31 har du en lättläst grafisk ilustration på hur bra / säkra de Finska förarna är i jämförelse med andra länder. Du kan trösta dig med att Finländarna är säkrare än både Greker och Portugiser. :D

Om detta inte skulle vara nog så upplyser statistiken dig på sid 32 om hur illa ni cyklar och går i trafiken. :D

Tja, vad säger man? Efter att ha sett Kimi studsa från den ena skyddsvallen till den andra de senaste 3-4 åren så förstår jag hur illa det egentligen är ställt med bilkörningen i Finland. :wink:

Det beror säääääkert på att det är så halt i Finland och att ingen kör med dubbdäck. Men visst är statistik, google och datorer underbara ibland. :D

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är bara retroaktiva aborter.

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
AndersF1 skrev:
Forza Ferrari!
Icke sa Nicke!
Schumifansen bytte till Ferrari efter 95, Kimifansen byter till Ferrari 2007 och Kovalainenfansen byter till McLaren 2008?
Hur många spanjorer tror du håller på Renault i år?
Jag följer förare, gärna av samma nationalitet som jag. Vilket många svenskar också hade gjort om nu svenskar kunnat köra bil lika bra. Andra följer stall, vilket för mig är obegripligt.
Mercedes gav jag upp hoppet för dagen efter Indianapolis 2001.
Det är ju inte precis så att du enbart har klagat på Schumacher genom åren, utan hela Ferrari har ju varit ett korrupt fuskarstall med synnerligen goda relationer till FIA(t), samtidigt som McLaren och Ron har hyllats och det har varit McLaren-kläder, kallat dig själv för team BlackLaren, etc.. Men nu är det plötsligt Forza Ferrari och röda kläder som gäller. Som sagt, kappvänderi till nya höjder...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det blir intressant att se om FIA(t)-kommenterarna nu upphör helt från vissas håll .... :D

Själv anser jag att den även fortsättningsvis är berättigad.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det svenska vägnätet är skyldigt samt det allmännas åsikt om att det är fult att köra fort.
Somliga klarar inte av det och då skrotar man sin bil, medan andra lär sig och går vidare till WRC eller F1.
Ja, mitt åkeri hette BlackLaren och det är fortfarande registrerat på mig.
Tyvärr kan man inte längre hålla på McLaren just för att Mercedes inte kan bygga motorer och at de inte har ågon förare man kan sympatisera med.
Forza Ferrari
Användarens profilbild
Lövet

Inlägg av Lövet »

Jag betvivlar inte att Kimi har mer "fart i sig" (vad fan nu det betyder),
De kanske menar att han har problem med gaser i magen :roll:
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta, om du flyttade alla som bor söder om Sundsvall till området ovanför detsamma, som det förhåller sig i Finland skulle du få se på trafikkaos.
Kolla hur det ser ut i södra sverige när första snön kommer...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Gösta, om du flyttade alla som bor söder om Sundsvall till området ovanför detsamma, som det förhåller sig i Finland skulle du få se på trafikkaos.
Som du vet så är södra Sverige (tex Skåne) ett jordbrukslandskap med reaativt platt och skogsgles tärräng. När det blåser i samband med snöfall så bildas snödrivor som mycket få bilar klarar av att ta sig fram i. Men olyckorna är inte flera där än i övriga Sverige.

Det som konstaterades var att olycksstatistiken bland Finska förare samt övriga Finska trafikanter är högre än vad den är i Sverige. Om det beror på Finlands dåliga vägnät, urusla Finska förare, att alla tror sig vara en Mika Häkkinen, eller andra faktorer framgår inte av statistiken. Men jag tror att säkerhetstänkandet i Finland är lägre än vad den är i Sverige. Det ser du på Kimi´s inställning. I stället för att ta bilen till en säker poängplats så förivrar han sig och kör så illa så att han provocerar fram ett haveri vilket resulterar i att andra förare och publik utsätts för en uppenbar fara. Dessutom kostar det hans arbetsgivare stora summor i form av dyra reparationer av bilen.

Så att Finländarna skulle vara bättre förare än Svenskarna är helt enkelt inte sant!

grillkorv

Inlägg av grillkorv »

Hur fan orkar ni hålla på.ni är så förbannat larviga,finns det ingen ungdoms site ni hålla er till. :down: :down: :down: :down: :down:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det blir nog så att jag en vacker dag stänger jag ned detta pajkastarforum.

Håller med dig grillkorv, det är patetiskt att behöva läsa allt groll mellan gamlingarna.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det finns absolut inget groll mellan mig och Gösta.
>Han är en hyvens kille och han kan inte rå för att han är en sydeurope som försöker anpassa sig till nordeuropeiska förhållanden.
Sen har vi ju det här med språkförbistringen...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev:Gösta, om du flyttade alla som bor söder om Sundsvall till området ovanför detsamma, som det förhåller sig i Finland skulle du få se på trafikkaos.
Som du vet så är södra Sverige (tex Skåne) ett jordbrukslandskap med reaativt platt och skogsgles tärräng. När det blåser i samband med snöfall så bildas snödrivor som mycket få bilar klarar av att ta sig fram i. Men olyckorna är inte flera där än i övriga Sverige.

Det som konstaterades var att olycksstatistiken bland Finska förare samt övriga Finska trafikanter är högre än vad den är i Sverige. Om det beror på Finlands dåliga vägnät, urusla Finska förare, att alla tror sig vara en Mika Häkkinen, eller andra faktorer framgår inte av statistiken. Men jag tror att säkerhetstänkandet i Finland är lägre än vad den är i Sverige. Det ser du på Kimi´s inställning. I stället för att ta bilen till en säker poängplats så förivrar han sig och kör så illa så att han provocerar fram ett haveri vilket resulterar i att andra förare och publik utsätts för en uppenbar fara. Dessutom kostar det hans arbetsgivare stora summor i form av dyra reparationer av bilen.

Så att Finländarna skulle vara bättre förare än Svenskarna är helt enkelt inte sant!
Jag kollar historieböckerna för WRC och F1 och hittar finnar sida upp och sida ner medan svenskarna lyser med sin frånvaro, trots att de är nästan hälften så få till att börja med och endast alldeles nyligen fick sin första asfalterade gatstump...
Gösta

Inlägg av Gösta »

grillkorv skrev:Hur fan orkar ni hålla på.ni är så förbannat larviga,finns det ingen ungdoms site ni hålla er till. :down: :down: :down: :down: :down:
Och här följer alla mogna, vuxna och begåvat genomtänkta inlägg som du presterat:

läs för fan aftonbladet,så du menar att en f1 motor inte ska hålla ett helt race när man kör förfullt,snacka att om att du är ute och cyklar.

hur fan orkar ni???ni borde bli politiker.

vore intressant att träffa enzo en fredag kväll.

enzo.Lika hjärn död som vanligt

:up: :up:

Som du själv ser så är dina inlägg så otroligt mogna och vansinnigt intressanta att läsa. Jag längtar redan till att du postar ett av dina geniala inlägg igen. Du har verkligen hos mig manifesterat en känsla av att du är oerhört intressant som människa och skriver så intressanta saker. Fortsätt på den inslagna vägen så kommer du att bli en stor skribent och en intressant debattör. :roll:

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

:D
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Nu ser det annorlunda ut.
Visst loppet är kvar att köras men Räikkönen verkar ha hittat tempot.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Men varför envisas Massa med att köra sönder bilen för?