har alla stall tillgång till windtunnlar?
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag skrev en genomgång om det där i en teknikforum-topic i gamla forumet, som nog dock behöver uppdateras. Skall försöka göra det när Pastis/woodi har tid att flytta ver de gamla texterna.
Kan göra ett förök ur minnet:
Egna tunnlar av en eller annan form:
Ferrari
McLaren
Renault
Williams
BAR
Toyota (nyss färdig, har tidigare hyrt in sig hos någon engelsk, Lola om jag inte missminner mig, som köpte en tunnel som McLaren tidigare använde, men inte ägde)
Jaguar (alldeles nyss färdiglevererad och kalibrerad, har annars använt sig av en hyrtunnel(Swift) i Kalifornien)
Arrows (har även använt sig av en gammal "flygvapen"-tunnel, som jag tror att de köpte, s[ de bör ha åtminstone 2)
Inte säker, men tror de har en egen tunnel:
Jordan
Använder andras tunnlar:
Sauber (skall dock bygga en egen "värstingtunnel")
Minardi (tror jag, om de nu inte fick någon i samband med att Stoddard köpte dem)
Det konkursade Prost hade också en egen tunnel.
Kan göra ett förök ur minnet:
Egna tunnlar av en eller annan form:
Ferrari
McLaren
Renault
Williams
BAR
Toyota (nyss färdig, har tidigare hyrt in sig hos någon engelsk, Lola om jag inte missminner mig, som köpte en tunnel som McLaren tidigare använde, men inte ägde)
Jaguar (alldeles nyss färdiglevererad och kalibrerad, har annars använt sig av en hyrtunnel(Swift) i Kalifornien)
Arrows (har även använt sig av en gammal "flygvapen"-tunnel, som jag tror att de köpte, s[ de bör ha åtminstone 2)
Inte säker, men tror de har en egen tunnel:
Jordan
Använder andras tunnlar:
Sauber (skall dock bygga en egen "värstingtunnel")
Minardi (tror jag, om de nu inte fick någon i samband med att Stoddard köpte dem)
Det konkursade Prost hade också en egen tunnel.
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Flera av våra svenska dragracingteam har "lånat" vindtunnel hos våra biltillverkare.
Det slår inte så väl ut i dragracingens värld, eftersom Volvo eller Saab inte har något större intresse av vad som händer över 240Km/t.
Det är dock en himmelsvid skillnad på vad som händer vid 240 och 280.
Det har ett par team fått känna på (speciellt de som kör moderna karosser). Bl.a. Bilsportskribent Gunnars Sierra lyfte vid första racet ett år. Bilen hade körts i vindtunnel ett par år tidigare, då hade man kommit fram till att marktrycket var väldigt lågt vid 220 (därav XR-vingen). Detta hade fallit i glömska eftersom det var en tidigare ägare som gjort testet.
Det här året hade man laddat som aldrig förr och bilen blev luftburen vid 265km/t.
Det går ganska så bra (nåja) i dragracing, eftersom bakhjulen släpper vid lågt marktryck och spinner loss med efterföljande bredsladd. Så bilarna hinner inte lyfta så högt, men däremot så brukar de volta ganska många varv.
Andra bilar som fallit offer för samma sak:
Ford Escort, Hyundai (vem fan kan modellerna på de?), Ford Probe + en massa andra som jag inte kommer ihåg.
Däremot brukar gamla Chevor och Volvo 240 aldrig råka ut för negativt marktryck, intressant va?
Det måste vara några väldiga herrejösses fläktar i F1-tunnlarna
Vilka vindhastigheter får de upp?
Det slår inte så väl ut i dragracingens värld, eftersom Volvo eller Saab inte har något större intresse av vad som händer över 240Km/t.
Det är dock en himmelsvid skillnad på vad som händer vid 240 och 280.
Det har ett par team fått känna på (speciellt de som kör moderna karosser). Bl.a. Bilsportskribent Gunnars Sierra lyfte vid första racet ett år. Bilen hade körts i vindtunnel ett par år tidigare, då hade man kommit fram till att marktrycket var väldigt lågt vid 220 (därav XR-vingen). Detta hade fallit i glömska eftersom det var en tidigare ägare som gjort testet.
Det här året hade man laddat som aldrig förr och bilen blev luftburen vid 265km/t.
Det går ganska så bra (nåja) i dragracing, eftersom bakhjulen släpper vid lågt marktryck och spinner loss med efterföljande bredsladd. Så bilarna hinner inte lyfta så högt, men däremot så brukar de volta ganska många varv.
Andra bilar som fallit offer för samma sak:
Ford Escort, Hyundai (vem fan kan modellerna på de?), Ford Probe + en massa andra som jag inte kommer ihåg.
Däremot brukar gamla Chevor och Volvo 240 aldrig råka ut för negativt marktryck, intressant va?
Det måste vara några väldiga herrejösses fläktar i F1-tunnlarna
Vilka vindhastigheter får de upp?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Upp emot 400 km/h i vissa av F1-stallens tunnlar.
På min arbetsplats i Bromma så har vi en massa vindtunnlar. Bland annat har vi ett stort bergrum, ungefär som en tunnelbanestation som töms på luft. Detta vakum används sedan för att driva våra höghastighetstunnlar. De långsammare tunnlarna har fläktar.
Lite mer information finns på http://www.foi.se och under avdelningar => Flygteknik FFA.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Pastis den 2002-04-07 01:19 ]</font>
På min arbetsplats i Bromma så har vi en massa vindtunnlar. Bland annat har vi ett stort bergrum, ungefär som en tunnelbanestation som töms på luft. Detta vakum används sedan för att driva våra höghastighetstunnlar. De långsammare tunnlarna har fläktar.
Lite mer information finns på http://www.foi.se och under avdelningar => Flygteknik FFA.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Pastis den 2002-04-07 01:19 ]</font>