Tack för dessa 16 år!
-
Tack för dessa 16 år!
Fel på bränslepumpen, starta tia, körde upp sig till femteplatsen, fick punktering, och körde ett varv med punka, ner till 18 plats, kämpar sig upp till en fjärde plats trots något fel på bilen där han säkert vid två tillfällen tappar 2.5 sekunder eller mer. För mig är detta ett av schumachers bästa lopp och jag önskar att de som vill snacka skit om honom gör det under någon annan tråd. Här vill jag bara att man tackar honom för det fina han tillfört sporten under dessa 16 år. Idag fick vi se prov på ett par mästerliga omkörningar, den på Kimi var riktigt svettig.
Tack för den här tiden Michael Schumacher, ingen kan i mina ögon fylla upp din plats på startgridden...
Tack för den här tiden Michael Schumacher, ingen kan i mina ögon fylla upp din plats på startgridden...
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
Det känns verkligen som om en era har tagit slut! Michael Schumacher kommer alltid att bli ihågkommen som en av de absolut största förarna. Frågan är om man kommer att uppleva en lika framgångsrik förare under sin egen livstid? Vi ska vara glada som haft förmånen att följa F1 under Schumacher-eran.
Senast redigerad av kanotisten den sön okt 22, 2006 21:22, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Men om jag ska vara snäll då: Tack, Michael, för den fantastiska öppningen av säsongen 1994! Jag hejade på dig då när Prost hade lagt av, och det var skönt att se dig spöa Senna. Tyvärr slutade jag heja på dig när antispinn- och bränslefilter-fusken uppdagades och underdogen Damon vann mina sympatier samtidigt som jag lärde mig uppskatta Jean Alesis storhet.
Nu ska jag äta upp en Dekrakeps till minnet av Den störste.
Nu ska jag äta upp en Dekrakeps till minnet av Den störste.
-
He is the greatest. He is the outstanding racing driver since the Second World War.
http://www.planet-f1.com/News/Story_Pag ... 63,00.html
In fact, his dominance of Formula One might just be the greatest of any sportsman in any sport
http://www.sportsnetwork.com/default.as ... 040298.htm
http://www.planet-f1.com/News/Story_Pag ... 63,00.html
In fact, his dominance of Formula One might just be the greatest of any sportsman in any sport
http://www.sportsnetwork.com/default.as ... 040298.htm
"You have 19 laps in which to build up a 25s lead," he told the German - and Schumacher duly obliged. With metronome like regularity he went faster and faster - it was awesome.
-
En unik motorsportera är slut! Mästaren pensionerar sig och de yngre förmågorna får ta över!!!
Tack för fantastiska motorsportupplevelser Michael Schumacher!
Tack för fantastiska motorsportupplevelser Michael Schumacher!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
-
-
-
Re: Tack för dessa 16 år!
Instämmer helt här faktiskt.Crazy F1 skrev:Idag fick vi se prov på ett par mästerliga omkörningar, den på Kimi var riktigt svettig.
TACK ännu en gång MC
-
-
Re: Tack för dessa 16 år!
X2Phoenix skrev:Instämmer helt här faktiskt.Crazy F1 skrev:Idag fick vi se prov på ett par mästerliga omkörningar, den på Kimi var riktigt svettig.
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
"It has for us been pleasure for us to race with him."
-
-
-
- Varnad
-
Jo! Och sopade mattan med honom under några år! Ett tag körda han till och med i åttor kring Mika!!!Jari skrev:Jaaa, fan, körde inte han mot Häkkinen nån gång på artonhundratalet?Lemon skrev:Maestro, den störste
-
- Varnad
Jag räknar Mikas titlar från de åren han faktiskt kunde vara med och slåss om VM med sitt material och jämför med Anfrans lista över mygel och fuffens de hade för sig under tiden och ut kommer Mika segrande med 2 - 0 i titlar.Gösta skrev:Jo! Och sopade mattan med honom under några år! Ett tag körda han till och med i åttor kring Mika!!!Jari skrev:Jaaa, fan, körde inte han mot Häkkinen nån gång på artonhundratalet?Lemon skrev:Maestro, den störste
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
Jari skrev:faktiskt kunde vara med och slåss om VM med sitt material .Gösta skrev:Jo! Och sopade mattan med honom under några år! Ett tag körda han till och med i åttor kring Mika!!!Jari skrev: Jaaa, fan, körde inte han mot Häkkinen nån gång på artonhundratalet?
Trodde alla har / hade samma regler. V10, 3 L slagvolym, 600+ kg, osv. Vad hade Maestro som hekkinen saknade, förutom att Maestro är just Maestro och en fullständigt överlägsen förare. Hade mika en v4 på 1,6 L som vägde 1745 kg? Visserligen såg det så ut, men svinron hade nog en reglementsenlig bil.
-
Omm dom var snabbare, vad gjorde dom i Maestros hasor?Cuscino skrev:Åttor? Du menar de där kryssande spårbytena han gärna praktiserade med snabbare förare i hasorna?Gösta skrev:Ett tag körda han till och med i åttor kring Mika!!!
-
- Varnad
Nej, de byggde bilar enligt samma mått, men de skulle bara hålla halva race som mest.Gösta skrev:Jari skrev:faktiskt kunde vara med och slåss om VM med sitt material .Gösta skrev: Jo! Och sopade mattan med honom under några år! Ett tag körda han till och med i åttor kring Mika!!!
Trodde alla har / hade samma regler. V10, 3 L slagvolym, 600+ kg, osv. Vad hade Maestro som hekkinen saknade, förutom att Maestro är just Maestro och en fullständigt överlägsen förare. Hade mika en v4 på 1,6 L som vägde 1745 kg? Visserligen såg det så ut, men svinron hade nog en reglementsenlig bil.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Visste dom inte om hur långt ett F1 lopp är?????Jari skrev:Nej, de byggde bilar enligt samma mått, men de skulle bara hålla halva race som mest.Gösta skrev:Jari skrev: faktiskt kunde vara med och slåss om VM med sitt material .
ca 305+ km (undantaget monaco som är ca 5 mil kortare) ????!!!!!
-
- Varnad
-
Jari, är det inte lite kostigt att räkna så?
Schumi storhet är ligger inte enbart i att ratta bilen snabbast runt banan utan även att hjälpa till och bygga en bra bil, det är därför som han är det största genom tiderna. DET ÄR EN MYCKET VIKTIG EGENSKAP hos en förare och det är väl bara Schumi som har den...Den hade inte Mika, därav fick han "bara" två titlar...Förra året var Ferrarin inte bra, men i år så var de på gång igen, jag är övertygad om att om inte schumi varit i teamet så skulle det tagit betydligt längre tid innan de var med och fightades i toppen.
Schumi storhet är ligger inte enbart i att ratta bilen snabbast runt banan utan även att hjälpa till och bygga en bra bil, det är därför som han är det största genom tiderna. DET ÄR EN MYCKET VIKTIG EGENSKAP hos en förare och det är väl bara Schumi som har den...Den hade inte Mika, därav fick han "bara" två titlar...Förra året var Ferrarin inte bra, men i år så var de på gång igen, jag är övertygad om att om inte schumi varit i teamet så skulle det tagit betydligt längre tid innan de var med och fightades i toppen.
-
-
-
-
Jag tror det är mer en myt. Schumacher i all ära.ANFRAN skrev:Finns det några pålitliga källor som skildrar Bilbyggaren [Schumacher] eller är det bara en seglivad myt? Det är en seriös fråga alltså. Engagemang i stallet och återkoppling till tekniker och ingenjörer är en sak – att bygga ett team och utveckla en bil är något annat.
De som ska äras för Ferraris återuppbyggnad är inte en tysk förare, även om han är väldigt bra (men i mina ögon ovärdig och osportslig men det är en rent personlig reflektion). Det är:
Jean Todt som kom till Ferrari före Schumacher och som har en sällsynt förmåga att kunna bygga upp en organisation.
Ross Brawn som har byggt upp och gett djup åt stallets ingenjörer och strategin.
Rory Byrne som har lett designavdelningen.
Nigel Stpenye som chefsmekaniker som har ansvarat för mekaniker, depåstopp etc.
Motorgurun Paolo Martinelli.
Där är de som har byggt upp Ferrari och ansvarat för byggandet av Ferraris bilar. Schumacher har "bara" kört dem och gett bra feedback.
Äras dem som äras bör.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
Hade Ferrari nått samma framgångar utan Schumacher? Jag tror inte det. För att nå de exempellösa framgångar som Ferrari har uppnått tror jag att det är flera faktorer som har samverkat - just ordet samverkan är nog nyckelordet. Todt, Brawn, Stepney och Martinelli har skapat förutsättningarna, de var låset och det som saknades var nyckeln - och Schumacher var den nyckeln. Det är sättet att jobba som har gett Ferrari styrkan. Av samma anledning tror jag att Kimi kommer att få svårt att upprepa Schumachers framgångar i Ferrari. Visst, han kan ha tur och Ferrari lyckas skapa en kanonbil till nästa år samtidigt som konkurrenterna går bakåt, men sett över en längre tid tror jag inte att Kimi är rätt man för Ferrari. Åtminstone inte om det har för avsikt att stanna kvar i den absoluta toppen. Som förare betraktat tror jag att Kimi är nog så snabb, om inte snabbare över ett varv än vad Schumacher är, men när det gäller jobbet vid sidan av, då är Schumacher förmodligen oöverträffad.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Nu har ju [Schumacher] misslyckats två år i rad. Förra året var nog hans bygge inte så bra men i år hade han byggt en vinnarbil. Det hjälpte inte. Han fick se sig slagen av en bättre förare i en något sämre bil.PC: skrev:Schumi-fanatikerna kanske har svårt att acceptera att MS inte kommer att finnas på banorna nästa år.
Om det nu skulle vara så att Kimi blir mästare i en Ferrari så kan de ju då säga att det minsann var Schumis förtjänst...
Misslyckas Kimi med att vinna titeln så kan man säga att han har gjort en [Schumacher]. Vinner Kimi WDC så har han överträffat den gamle tysken.
-
Varför byggde Schumacher en så dåligt bil 2005 för?Crazy F1 skrev:Jari, är det inte lite kostigt att räkna så?
Varför byggde han en så dålig bil 2006 som det tog tid att göra bra?
Varför byggde han så dåliga Ferraribilar 1996, 1997, 1998 och 1999?
-
- Varnad
-
Inget team bygger bäst bil varje säsong, men intrycket man får av Schumachers input till teamet är att han aldrig ger upp. Pushar teamet att testa mer, satsa mer osv. Och sen tar dom där moraliskt viktiga segrarna när bilen inte är den bästa och humöret i stallet inte är på topp, som exempelvis 96 och 97. Sen tror jag flera av nyckelpersoner som räknas upp längre upp inte återfunnits i Ferrari eller slutat för länge sen om det inte vore för Schumi.LuckyStrike1 skrev:Varför byggde Schumacher en så dåligt bil 2005 för?
Varför byggde han en så dålig bil 2006 som det tog tid att göra bra?
Varför byggde han så dåliga Ferraribilar 1996, 1997, 1998 och 1999?
För den som inte tror att föraren är en oerhört viktig pusselbit i byggandet av en bil drar jag mig till minnes en intervju som gjordes med Adrian Newey för några år sen i F1Racing. Newey sa bland annat att hela McLaren teamet drabbades negativt när Häkkinens motivation tröt (2001 tror jag han åsyftade). Newey menade på att hela stallets moral och kämpaglöd sjönk när försteförarens motivation inte var 100%.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Varnad
-
Tarnstrom och Lenom sammanfattar vad jag menar väldigt bra, jag tror att ingen är så dum att han tror att schumi sitter och skruvar på bilen under natten. Har jag förövrigt sagt att schumi gör hela bilen själv Sami och Ls? Nej, jag säger att han har en förmåga att lämna feedback och berätta för mekanikerna hur bilen går på ett betydligt bättre plan än många andra förare. Menar du seriöst att Ferrarin varit bättre hela säsongen? Snacka om att vara färgad...Ferrarin var bäst den senare delen av säsongen, men i början? knappast...Sett över en hel säsong var det väldigt jämt och sett till denna säsongen så har ju vem som helst kunnat vinna, nu blev det Alonso som drog det längsta strået helt enkelt.
-
Så Schumacher lämnade dålig feedback 1996-1999 och 2005 och under vintersäsongen 2006 alltså?Crazy F1 skrev:Tarnstrom och Lenom sammanfattar vad jag menar väldigt bra, jag tror att ingen är så dum att han tror att schumi sitter och skruvar på bilen under natten. Har jag förövrigt sagt att schumi gör hela bilen själv Sami och Ls? Nej, jag säger att han har en förmåga att lämna feedback och berätta för mekanikerna hur bilen går på ett betydligt bättre plan än många andra förare. Menar du seriöst att Ferrarin varit bättre hela säsongen? Snacka om att vara färgad...Ferrarin var bäst den senare delen av säsongen, men i början? knappast...Sett över en hel säsong var det väldigt jämt och sett till denna säsongen så har ju vem som helst kunnat vinna, nu blev det Alonso som drog det längsta strået helt enkelt.
-
Sami...eller så glider han vidare på de fina förutsättningar som Schumi byggt upp i stallet om det sedan räcker är en annan sak.
Angående bilarna 96-98 så är det väl så att de var inte dåliga, men de var inte bäst, schumis körskicklighet och Ferraris Rass Brawn/R Byrne gjorde att han var med och slogs om titeln. Det tar ju ett tag och bygga ett vinnande paket och att Ferrari och Schumi hade ett mellanår förra året berodde ju ganska mycket på däcken enligt många.
I år så får man väl erkänna att Schumi och Ferrari hade bra förutsättningar för att vinna, men de klantade till det rejält, då syftar jag på Ungern och var det Bahrain?
En given vinst för Schumi blev en tredjeplats pga safetycar och strul i Ferraris taktik och i Ungern så klantade de sig genom att inte gå i depå när de skulle, i japan så hade de inte koll på motorn och i brasilien gjorde de bort sig med bränslepumpen för att nämna liote klansaker så man får väl bara dra slutsatsen av att de inte var bäst i år.
Alonso och co klantade sig också, men inte lika mycket och därför är de världmästare.
Angående bilarna 96-98 så är det väl så att de var inte dåliga, men de var inte bäst, schumis körskicklighet och Ferraris Rass Brawn/R Byrne gjorde att han var med och slogs om titeln. Det tar ju ett tag och bygga ett vinnande paket och att Ferrari och Schumi hade ett mellanår förra året berodde ju ganska mycket på däcken enligt många.
I år så får man väl erkänna att Schumi och Ferrari hade bra förutsättningar för att vinna, men de klantade till det rejält, då syftar jag på Ungern och var det Bahrain?
En given vinst för Schumi blev en tredjeplats pga safetycar och strul i Ferraris taktik och i Ungern så klantade de sig genom att inte gå i depå när de skulle, i japan så hade de inte koll på motorn och i brasilien gjorde de bort sig med bränslepumpen för att nämna liote klansaker så man får väl bara dra slutsatsen av att de inte var bäst i år.
Alonso och co klantade sig också, men inte lika mycket och därför är de världmästare.
-
Tvivlar faktiskt på att Schumacher ger bättre feedback än många andra toppförare och erkänt duktiga testförare. Annars lär ju mästaren på att ställa in bilen och ge feedback ha varit Alain Prost. Fast han verkade iofs i en tidsera där datalogging inte var lika utvecklat och förarens input viktigare.Crazy F1 skrev:TNej, jag säger att han har en förmåga att lämna feedback och berätta för mekanikerna hur bilen går på ett betydligt bättre plan än många andra förare.
Som jag skrev tidigare så är det Schumachers vinnarskalle och hans förmåga att sprida den till resten av teamet som är hans styrka. Det är en f.d mekaniker i Benetton, som jag just nu glömt namnet på, som beskrev det som att Schumacher hade en förmåga att få hela teamet att känna delaktighet i hans segrar och framgångar på ett sätt som ingen annan förare var i närheten av.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Steve Matchett (?) tidigare mek hos Benetton som nu bland annat skriver krönikor, artiklar och böcker. Kan det vara han du tänker på?
Jag håller givetvis med dig om förarens roll i framtagandet av en bra bil och tycker därför att snack om "han hade en överlägsen bil" är oväsentligt. Det är vad som krävs för att vinna.
Damon Hill var en suverän bilutvecklare hos Williams och hade en stor del i hur bra Williams bilar var. Likaså Schumacher hos Ferrari och är jag övertygad om Alonso hos Renault. De två sistnämnda har man också sett varitr väldigt omtyckta av sina stall, mekar, ingenjörer m.m. Hill var omtyckt hos Williams också, även om det är relativt då ingen förare verkar bli helt omtyckt hos Williams efter Alan Jones på tidigt 80-tal.
Jag raljerade däremot lite över den överdrivenhet jag tyckte man kunde se i CrazyF1:s inlägg.
Jag håller givetvis med dig om förarens roll i framtagandet av en bra bil och tycker därför att snack om "han hade en överlägsen bil" är oväsentligt. Det är vad som krävs för att vinna.
Damon Hill var en suverän bilutvecklare hos Williams och hade en stor del i hur bra Williams bilar var. Likaså Schumacher hos Ferrari och är jag övertygad om Alonso hos Renault. De två sistnämnda har man också sett varitr väldigt omtyckta av sina stall, mekar, ingenjörer m.m. Hill var omtyckt hos Williams också, även om det är relativt då ingen förare verkar bli helt omtyckt hos Williams efter Alan Jones på tidigt 80-tal.
Jag raljerade däremot lite över den överdrivenhet jag tyckte man kunde se i CrazyF1:s inlägg.
-
-
- Moderator
Hill var ju inte tillräckligt omtyckt av Head och Frank Williams för att de skulle behålla honom. Å andra sidan har Head i efterhand medgivit att det var ett misstag att inte kontraktera Hill - han var bättre än vad de insåg.
Tärnström
Tärnström
-
Vilken förare efter Alan Jones har de där två gillat, att döma av rapporterna? Ingen ...JTarnstrom skrev:Hill var ju inte tillräckligt omtyckt av Head och Frank Williams för att de skulle behålla honom. Å andra sidan har Head i efterhand medgivit att det var ett misstag att inte kontraktera Hill - han var bättre än vad de insåg.
Tärnström
Antingen är det en hel del överdrivet eller så har de två en social imkompetens när det gäller umgänget med raceförare som känns direkt olämpligt för personer i deras bransch.
-
- Moderator
Tja, jag vet inte. Sentimentala har de aldrig varit, Frank och Patrick. Mansell fick ju smaka på samma medicin som Hill, om jag inte minns fel. Länge, och det kanske gäller fortfarande (med undantag efter årets säsong), så har ju Frank och Patricks devis varit att de ger sina förare så bra bilar att de ska vara glada att de får köra dem. Historiskt sett så finns det ju ett antal förare som har varit uttalat negativa i sina kommentarer om stallet. Thierry Boutsen och Frentzen exempelvis. I övrigt verkar många förare också ha trivts i stallet. Kan inte påminna mig att Mansell har yttrat sig negativt och inte heller verkar Frank/Patrick ha varit missnöjda med Mansell. Patrese likaså. De var väl också rätt besvikna på att inte få behålla Villenueve. Just när det gäller Hill tror jag att Frank/Patrick satt fast lite i en föreställning om att de som stall var bättre än vad de verkligen var - när en kille som Hill kan utmana om titeln, och faktiskt ta den, så måste det ju innebära att bilen var alldeles ini helvete bra. Och visst var den det, men så bra att vem som helst hade kunnat vinna, det var den inte, och det var nog det de insåg i efterhand när det gäller Hill.
Tärnström
Tärnström
-
Såg att tidningen bilsport släpper en lång intervju med Schummi i nästa nummer.
Oavsett vad man tycker om karln så kommer det nog vara läsvärt
http://www.bilsport.se/news.php?id=40368
/Jörgen
Oavsett vad man tycker om karln så kommer det nog vara läsvärt
http://www.bilsport.se/news.php?id=40368
/Jörgen
-
-