McLaren Test-Träning

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Vad lider McLaren teamet av för mystiskt syndrom egentligen?

Snabbast på träning "jämt och ständigt" men när det kommer till tävling så tar dom sig inte upp på pallen utan hjälp av brytande konkurenter.

Börjar tvivla allt mer på McLaren och funderar allt som oftast på om det verkligen var ett smart drag av Kimi att gå till McLaren...

/ Tommi tvivlaren

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag tror McLaren kommer slå Williams i Barcelona. McLaren är snabba på banor där motorn har mindre betydelse. Både Sepang och Interlagos är motorbanor som gynnade BMW-Williams. Samma sak med Imola om en vecka.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Tiderna som publiceras från testerna som görs mellan loppen säger egentligen väldigt litet eftersom förutsättningarna varierar mycket från bil till bil. Teamen testar t.ex. olika komponenter och försöker samla in däcksdata. Att sätta en bra tid är oftast ointressant.

Men, liksom du är jag skeptisk till McLaren. De ser ut att ha problem med både svag motor och obalanserat chassi. Lägg därtill deras stora problem med tillförlitligheten, något som de lidigt av i flera år nu. Jag vill minnas att när Ross Brawn tog över hos Ferrari så var det just kvalitetsstyrning han tog tag i först: går något sönder så ta reda på varför och se till att det aldrig kan hända igen. Resultaten är uppenbara - hur ofta bryter skomakarn?
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Kanske någon borde tala om för Herr Dennis att det finns något som heter ISO-9001.

/ Tommi

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-04-05 07:56, Tommi wrote:
Vad lider McLaren teamet av för mystiskt syndrom egentligen?

Snabbast på träning "jämt och ständigt" men när det kommer till tävling så tar dom sig inte upp på pallen utan hjälp av brytande konkurenter.

Börjar tvivla allt mer på McLaren och funderar allt som oftast på om det verkligen var ett smart drag av Kimi att gå till McLaren...

/ Tommi tvivlaren
Men du har väl märkt att stall i F1 dippar efter några år på topp? Nu tror jag att McLaren har resurser att äta upp den lucka som är till Ferrari och Williams, om inte så lär de nog kunna slåss om några segrar i år i allafall.

Kimi har väl en drömsits? Tänk att få sitta i en McLaren i F1 när man körde Formel Renault två år tidigare. McLaren är ett stort steg uppåt från Sauber. Så jag förstår inte hur man kan tycka att Kimi hamnat fel?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Som Lemon skrev har ju McLaren främst varit snabba på banor som inte är så motorberoende, som Barcelona och främst Valencia, så det är väl bara och vänta och se hur de klarar sig i Barcelona. De har ju t.ex. inte testat och varit snabba på Monza i år.

Var har ni förresten fått att McLaren skall ha ett dåligt chassi, ifrån? Jag uppfattade det som om DC och andra tycker att det är det bästa McLaren-chassit på många år.
Jag tror fortfarande på McLaren, nu har de ju som sagt fått upp varvet i motorn, så nu gäller det "bara" att få upp effekten, som oftast brukar handla om ren utveckling med många timmars datorberäknande. Dessutom gäller det förstås att få till bättre tillförlitlighet. Illmor har lyckats förut, se de kan nog lyckas igen, motorn är trots allt ganska ny och med nya material tar det säkert tid att få till hållbarheten i motorn. Mercedes har även sagt att de kommer att dela med sig mer av sina egna forskningsresultat och resurser, vilket borde underlätta. Frågan är om de hinner innan säsongen är slut.

Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

On 2002-04-05 11:54, Tommi wrote:
Kanske någon borde tala om för Herr Dennis att det finns något som heter ISO-9001.

/ Tommi
Vill du att Dennis och grabbarna skall drunkna i dokumentflodensom man får av ett ISO-9001 införande??

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

ISO 9001-certifiering är ingen garanti för bra kvalitet, bara en massa papper som talar om hur man bör göra. Antagligen litet för omständligt för ett F1-stall.
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

När vi ändå är inne på cerifiering så kan dom ju ta ISO-14001 på en gång så kanske det blir lättare att byta bort tobaksponsorn..

/ Tommi den miljövänlige

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

GMP (Good Manufacturing Practices) det är både teori (ISO-9001 fast värre) och praktik. Alla som arbetar/arbetat i läkemedelsindustrin eller tillverkning av sjukhusutrustning känner till det.

Så kanske borde vår allas "kära" Ron Dennis ta hjälp av FDA (Food and Drug Administration) http://www.fda.gov för att få stil på sina kvalitetsproblem.

Eller vad säger du zz? :wink:
Bild
Skåningen

Inlägg av Skåningen »

Hade definitivt varit lustigt om de började tillverka F1-bilar enligt GMP. Tänk bara på alla valideringar de hade fått göra bara för att ända något i chassit :grin:
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Jag har hört att ett allvarligt problem hos McLaren är den rådande osämjan mellan Mario Ilien och Adrian Newey.
Det kan inte vara så bra om motoransvarig och aerodynamiker inte kan dra jämnt.
/Jan