Chinas GP 06

Kungaklassen av motorsport...
Geer

Inlägg av Geer »

Nisse skrev:Hade finnen varit kapabel att köra lite fortare än sin teamkompis, så hade han tagit några fler titlar. Men när [Coulthard] var tvungen att vänta in Mika och släpa förbi honom gång på gång så är det inte så lätt att ståta som mästare när säsongen räknas ihop. :D
Det är bedrövligt vad långsam Mika var.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nisse skrev:Hade finnen varit kapabel att köra lite fortare än sin teamkompis, så hade han tagit några fler titlar. Men när [Coulthard] var tvungen att vänta in Mika och släpa förbi honom gång på gång så är det inte så lätt att ståta som mästare när säsongen räknas ihop. :D
En gång har [Coulthard] släppt Mika före sig, ombedd av stallet och det var på Jerez 97.
Fram tills dess trodde [Coulthard] att det var han som var den stora startkanonen, och därför vågade han ställa upp i deras interna vad på Melbourne 98.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jari skrev:Coulthard gjorde allt han kunde för att Mika inte skulle bli WDC. Bland annat körde han Mika av banan två gånger 2000
Vilka två lopp var det här?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Budo

Inlägg av Budo »

LuckyStrike1 skrev:Budo - du menar att det inte finns någon annan än Schumacher att skylla på?
Jag menar att, försök och ta saker och ting som dom är så kommer du garanterat att ha roligare. Världen är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att vara rättvis och Formel 1 hade inte varit F1 utan alla dessa ingredienser
Budo

Inlägg av Budo »

PC: skrev:Att kalla MS för medioker förare är både fel och ganska blåögt, en förare som blivit Världsmästare 7 ggr är knappast det...

MS är en gudabenådad förare vad gäller körskicklighet, men han är tyvärr dessemellan en buffel när allt inte riktigt lirar.

Att Schumi skulle vara en medioker förare kan inte ens hans värsta belackare säga eller mena på fullt allvar...
Väl sagt! :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Budo skrev:
PC: skrev:Att kalla MS för medioker förare är både fel och ganska blåögt, en förare som blivit Världsmästare 7 ggr är knappast det...

MS är en gudabenådad förare vad gäller körskicklighet, men han är tyvärr dessemellan en buffel när allt inte riktigt lirar.

Att Schumi skulle vara en medioker förare kan inte ens hans värsta belackare säga eller mena på fullt allvar...

Varför berömma någon som säger självklara saker och det som är sant????? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Budo

Inlägg av Budo »

Gösta skrev:
Budo skrev:

Varför berömma någon som säger självklara saker och det som är sant????? :o
Det är ingenting som är självklart här på Forza forum. :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Budo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Budo - du menar att det inte finns någon annan än Schumacher att skylla på?
Jag menar att, försök och ta saker och ting som dom är så kommer du garanterat att ha roligare. Världen är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att vara rättvis och Formel 1 hade inte varit F1 utan alla dessa ingredienser
Jag anser inte att F1 blir bättre av att ha förare som medvetet kör andra av banan. Anser du det?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Razor....fel jag var nog snare 11 eftersom jag är född 83. Döma? jag syftade på MS, det verkar som du dömde honom...

LS...MS var inte Världsmästare när jag började titta, borde inte jag hållit på Senna om det skulle vara en åldersrelaterad sak?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Razor....fel jag var nog snare 11 eftersom jag är född 83. Döma? jag syftade på MS, det verkar som du dömde honom...

LS...MS var inte Världsmästare när jag började titta, borde inte jag hållit på Senna om det skulle vara en åldersrelaterad sak?
Kan du förklara vad du menar?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Budo

Inlägg av Budo »

LuckyStrike1 skrev:
Budo skrev:
Jag anser inte att F1 blir bättre av att ha förare som medvetet kör andra av banan. Anser du det?
Sånna förare har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Därav min ursprungsfråga "vem ska du skylla allt på den dag M.s. slutar".
Sen va du, jag och alla andra tycker är ganska oväsentligt.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lemon skrev:
Jari skrev:Coulthard gjorde allt han kunde för att Mika inte skulle bli WDC. Bland annat körde han Mika av banan två gånger 2000
Vilka två lopp var det här?
A1 och Spa vill jag minnas...
Men Spa kan inte varit 2000...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Minns att Coulthard och Häkkinen krokade ihop en gång och det var på A1 99.
Ferrari.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Gösta skrev:Varför berömma någon som säger självklara saker och det som är sant????? :o
Du skall inte tro att du vet mer än oss.

Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Två av "paragraferna" ur Jantelagen.

MVH / Han Som Skriver Korkade Inlägg
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

PC: skrev:Du skall inte tro att du vet mer än oss.
Jag tror inte, jag vet...
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Det beror på att ni är obildbara. En del av er har t o m bevisat det gång på gång. :D
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det där "medioker" satt där det skulle eftersom ni mycket väl inser att det finns en hel del sanning i det :D
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jari skrev:A1 och Spa vill jag minnas...
Men Spa kan inte varit 2000...
Du har blandat ihop årtalen. Det var 1999 som Coulthard körde på finnen på A1. På Spa höll Häkkinen på att göra en tjuvstart, men lyckades hålla bilen i sista sekunden men tvingades samtidigt släppa skotten. Därefter åkte finnen runt å surade samtidigt som han väntade på en stallorder som aldrig kom.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han blev påkörd av skotten i La source...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det var väl tvärt om; d v s Häkkinen som körde på Coulthard?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nix.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Backade han på honom då?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kolla loppet igen. Mika slogs faktiskt om VM-titeln och en god stallkamrat skall inte sätta käppar i hjulet för sin stallkamrat. Han lämnade ingen plats för Mika att köra på...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Alltså var det Häkkinen som körde på Coulthard, inte tvärtom som du sa.

Men jag glömde ju bort universalregeln i F1... finnarna gör ju aldrig fel och är alltid oskyldiga till allt som händer dem på banan. :roll:

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Alltså var det Häkkinen som körde på Coulthard, inte tvärtom som du sa.

Men jag glömde ju bort universalregeln i F1... finnarna gör ju aldrig fel och är alltid oskyldiga till allt som händer dem på banan. :roll:
Nej nej och åter nej. [Coulthard] tryckte ut Häkkinen och lämnade ingen plats för honom att köra vidare på. Vad skulle Mika gjort, försvunnit? Din universalregel, är den att finnarna alltid gör fel?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

I just det här fallet är det faktist inget tvivel om saken. Om det nu är La Source-incidenten med DC Häkkinnen som ni tjafsar om.

DC på insidan kör in i Häkkinen som tar ett vidare spår efter starten. Ganska enkelt att kolla dessutom. Nu kan jag ha selektivt minne, men det såg inte snyggt ut från DC:s sida vill jag minnas.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

UR SPÅR som Wassberg skulle ha rytit!

Vilket år var det här egentligen? 2000 var det inte vad jag kommer ihåg. 1999 var det inte heller, så 97 eller 98 då men i och med den stora startkraschen 1998 var väl DC inte med på ledarvarvet längre i omstarten?

Så länge sen som 1997 var det väl inte?

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:I just det här fallet är det faktist inget tvivel om saken. Om det nu är La Source-incidenten med DC Häkkinnen som ni tjafsar om.

DC på insidan kör in i Häkkinen som tar ett vidare spår efter starten. Ganska enkelt att kolla dessutom. Nu kan jag ha selektivt minne, men det såg inte snyggt ut från DC:s sida vill jag minnas.
Nä och han fick ganska mycket spe för det efteråt också.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jari skrev:Han blev påkörd av skotten i La source...
Var det inte en spanjack som stängde han på Suzuka 2000 oxå, så han förlorade vm-titeln? Sen var det nån italienare som slängde en PET-flaska i huvudet på han på Imola (källa, Gösta som var på plats). För att inte tala om tysken. Fruktansvärt att så många är emot finnarna.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

LuckyStrike1 skrev:Vilket år var det här egentligen? 2000 var det inte vad jag kommer ihåg. 1999 var det inte heller, så 97 eller 98 då men i och med den stora startkraschen 1998 var väl DC inte med på ledarvarvet längre i omstarten?
Det här var 1999. Häkkinen blev ju världsmästare det året till slut så jag förstår inte vad Jari gnäller om egentligen. Jo visst ja, Jari trodde det var 2000 och att det här var anledningen till att Mika inte vann VM den gången.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Är det snyggt att stallkamrater kör av varandra?
PdlR uppehöll Mika både på in och utvarvet på Suzuka i ett otroligt jämnt lopp 2000 och kan därför haft del i fighten om titeln. Kolla igen får du se...
Andra som inte tittar lika noga kan tycka att det var klart redan på Indy det året.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:I just det här fallet är det faktist inget tvivel om saken. Om det nu är La Source-incidenten med DC Häkkinnen som ni tjafsar om.

I så fall så är racerapporten på AtlasF1 felaktig:
But all that has caused a slight distraction, and Coulthard makes the better start to be fractionally ahead into La Source. He turns in to go around the outside of Hakkinen, who slides wide and the two touch briefly, but Coulthard has the lead from Hakkinen as they accelerate down the hill to Eau Rouge, with Frentzen in third place ahead of Irvine fourth, then Schumacher, Zanardi and a poor starting Hill.
http://atlasf1.autosport.com/99/bel/lupini12.jpg
Nu kan ni kanske inte se bilden eftersom det är en betalsajt men de som har abonnemang på Autosport.com kan se den.
Coulthard i nr 2 är både före och utanför Häkkinen i nr 1.

AtlasF1 lägger dessutom skulden på Mika, eller hur man nu ska uttrycka saken...
But Mika had other intentions and the McLarens touched again, Hakkinen the culprit this time.
Jag kan dessvärre inte se loppet igen eftersom jag aldrig sparar lopp men om någon har en länk så kan vi kika på det igen.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:UR SPÅR som Wassberg skulle ha rytit!

Vilket år var det här egentligen?
1999

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag har två länkar på den kasse med videoband där loppet finns.
Kom och titta själv får du se.
Du hittar väl ut hit?
Senast redigerad av Jari den tis okt 10, 2006 16:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Varför skulle jag åka 20 mil för att se ett sju år gammalt F1-lopp?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Varför skulle jag åka 20 mil för att se ett sju år gammalt F1-lopp?
Bowmore Darkest, ett pokerset och en samling F1-fans som fördriver en valfri fredag eller lördagkväll ute i skärgården?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jari skrev:Är det snyggt att stallkamrater kör av varandra?
PdlR uppehöll Mika både på in och utvarvet på Suzuka i ett otroligt jämnt lopp 2000 och kan därför haft del i fighten om titeln. Kolla igen får du se...
Andra som inte tittar lika noga kan tycka att det var klart redan på Indy det året.
Nej, det är inte snyggt och skotten fick väl en bassning för det där med A1-Ring. Angående Pedro de la Rosa har väl Mika själv sagt att det lilla han blev hindrad av spanjoren på Suzuka inte var avgörande i det loppet.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
Bowmore Darkest, ett pokerset och en samling F1-fans som fördriver en valfri fredag eller lördagkväll ute i skärgården?
Hade du tänkt att jag skulle cykla hem?

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, det är aldrig speciellt snyggt, oavsett vilka som är inblandade.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Bild
Även på den här bilden är Coulthard på utsidan av Häkkinen.

Bild
Så även på denna.
Senast redigerad av Razor den tis okt 10, 2006 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:
Hade du tänkt att jag skulle cykla hem?
Vi har gott om plats och flera av de andra bilar hit. Det är dessutom gångavstånd till Ramsdale där en annan galen F1-fan huserar.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lemon skrev:
Nej, det är inte snyggt och skotten fick väl en bassning för det där med A1-Ring. Angående Pedro de la Rosa har väl Mika själv sagt att det lilla han blev hindrad av spanjoren på Suzuka inte var avgörande i det loppet.
Jag har diskuterat det där med Mika och vet precis hur han tänker och tänkte.
Tro mig, han lastar inte Pedro för förlusten av titeln till 100% Men en delskuld får han allt. Även om Mika inte är typen som någonsin skulle säga det rent ut.
Hans fru är lite rakare på det sättet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:

I så fall så är racerapporten på AtlasF1 felaktig:
But all that has caused a slight distraction, and Coulthard makes the better start to be fractionally ahead into La Source. He turns in to go around the outside of Hakkinen, who slides wide and the two touch briefly, but Coulthard has the lead from Hakkinen as they accelerate down the hill to Eau Rouge, with Frentzen in third place ahead of Irvine fourth, then Schumacher, Zanardi and a poor starting Hill.
http://atlasf1.autosport.com/99/bel/lupini12.jpg
Nu kan ni kanske inte se bilden eftersom det är en betalsajt men de som har abonnemang på Autosport.com kan se den.
Coulthard i nr 2 är både före och utanför Häkkinen i nr 1.

AtlasF1 lägger dessutom skulden på Mika, eller hur man nu ska uttrycka saken...
But Mika had other intentions and the McLarens touched again, Hakkinen the culprit this time.
Jag kan dessvärre inte se loppet igen eftersom jag aldrig sparar lopp men om någon har en länk så kan vi kika på det igen.
Jag satt precis och läste det där för att friska upp minnet. Som jag sa kan mitt minne vara selektivt eftersom jag mest satt och spanade efter Alesi i fältet på den tiden men jag vet att jag tyckte DC var ful i just den manövern. Jag tror banne mig det blir till att kolla lite gamla lopp.

Nu har jag kollat Lucys film och det är inte den starten jag menar, måste vart ett annat år :o Med reservation för kameravinkeln, för på bilderna jag minns syns tydligt att Häkkinens bil stutsar upp i luften.
Senast redigerad av Cheever den tis okt 10, 2006 16:37, redigerad totalt 1 gång.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Tack, Lucy :up:

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Nu har jag kollat Lucys film och det är inte den starten jag menar, måste vart ett annat år :o Med reservation för kameravinkeln, för på bilderna, jag minns syns tydligt att Häkkinens bil stutsar upp i luften.
Nej, i så fall så är det definitivt inte samma lopp. Det är inte A1 från samma år som du tänker på?
Då var det Coulthard som var syndabocken.

Fast jag minns inte att Mikas bil var uppe i luften då?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Österrikes GP 1999 - där knuffar DC av Mika i andra kurvan:

http://www.youtube.com/watch?v=15Z60HuK ... ed&search=

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Spa 1998 - 2,40 in i filmen snurrar Häkkinen i La Source men DC ser inte ut att vara skyldig där:

http://www.youtube.com/watch?v=LTDCl76QpLg

Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Jari skrev:

Nä och han fick ganska mycket spe för det efteråt också.
Jari har helt rätt.
Efter den här händelsen beskrevs DC som det största problemet för Mika (för att vinna en VM). Stackars Coulthard som hamnade hela tiden ut för finska förare i "sitt" stall.......han ville ju själv förstås vara stjärnan.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag får intrycket av att det är ett par olika händelser som har blandats samman.

A1 1999 knuffar DC Mika av banan i andra kurvan.

Spa 99 kör DC om Mika på yttern in i La Source i starten.

Spa 98 snurrar Mika i starten efter kontakt av annan än DC.

I alla fall att döma av de videos som jag har hittat.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

guuben skrev:Jari har helt rätt.
Efter den här händelsen beskrevs DC som det största problemet för Mika (för att vinna en VM). Stackars Coulthard som hamnade hela tiden ut för finska förare i "sitt" stall.......han ville ju själv förstås vara stjärnan.
Läs igenom diskussionen en gång till.

Äntligen!