Sanningen kommer alltid fram
-
Sanningen kommer alltid fram
Ur BMW.se Nyhetsbrev
Nio år efter det VM-avgörande racet i Jerez (1997) har Sauberföraren beslutat sig för att berätta historien om vad som hände honom den aktuella helgen.
I en intervju med den argentinska tidningen Olé säger Fontana att tre, fyra timmar före racet besökte Jean Todt Saubers motorhome och sade till det schweiziska teamet, som använde sig av Ferrarimotorer vid detta tillfälle, att Sauber måste blockera Jacques Villeneuve om de hade möjlighet, för att hjälpa Michael Schumacher vinna VM.
Fontana berättade att han stängde Villeneuve endast i tre, fyra kurvor, men detta kostade ändå kanadensaren ca. tre sekunder. Till slut attackerade Villeneuve Schumacher om ledningen och de två bilarna gick ihop och Schumi for av banan ut i en grusfälla och kunde inte komma upp på banan igen. Villeneuve vann VM och Michael Schumacher straffades senare för att med flit ha stängt och försökt köra Villeneuve av banan.
Fontana menar att händelsen hade menlig inverkan på hans karriär, men att Todt och Schumacher aldrig tackade honom för vad han gjorde.
Nio år efter det VM-avgörande racet i Jerez (1997) har Sauberföraren beslutat sig för att berätta historien om vad som hände honom den aktuella helgen.
I en intervju med den argentinska tidningen Olé säger Fontana att tre, fyra timmar före racet besökte Jean Todt Saubers motorhome och sade till det schweiziska teamet, som använde sig av Ferrarimotorer vid detta tillfälle, att Sauber måste blockera Jacques Villeneuve om de hade möjlighet, för att hjälpa Michael Schumacher vinna VM.
Fontana berättade att han stängde Villeneuve endast i tre, fyra kurvor, men detta kostade ändå kanadensaren ca. tre sekunder. Till slut attackerade Villeneuve Schumacher om ledningen och de två bilarna gick ihop och Schumi for av banan ut i en grusfälla och kunde inte komma upp på banan igen. Villeneuve vann VM och Michael Schumacher straffades senare för att med flit ha stängt och försökt köra Villeneuve av banan.
Fontana menar att händelsen hade menlig inverkan på hans karriär, men att Todt och Schumacher aldrig tackade honom för vad han gjorde.
-
-
-
Matt Bishop i Autosport:
The midday sun was shining brightly and my friend was reading the Sunday papers in his garden. By his right hand was a tall glass of gin 'n' tonic, over plenty of ice, with a hefty dash of Angostura bitters and loads of lemon zest, just how he liked his G&Ts. Lunch was beginning to smell good.
Nearby, his seven-year-old son was racing the neighbour's kid round and round on their bikes. It was a hot day - too hot for mowing lawns, for example. So the peals of children's laughter - oh, and the clink of ice cubes against cold glass - were the only sounds my friend could hear. Idyllic.
Suddenly, one of his son's shouts brought him up short. Cutting a corner, and overtaking his playmate in so doing, the lad cried: "I'm going to cheat - like Schumacher!"
Flashback to August 25, 2006. We're in Turkey, and FIA race director Charlie Whiting is chairing the drivers' briefing, as he does at every Grand Prix. That evening, one of the drivers present gave me a blow-by-blow account of what went on. This is it:
Whiting whistles through the regulars - 'Please watch out for the blue flags, guys' etc etc - before coming to Any Other Business.
'I want to raise a point,' says Pedro de la Rosa.
Everyone present knows what Pedro's point is going to be, and they aren't about to be disappointed. What follows is a polite but fearless criticism from the veteran Spaniard of the veteran German's race tactics at the previous Grand Prix, in Hungary.
'We've dealt with that, Pedro. It was a racing incident,' says Whiting, trying to keep the peace.
Suddenly, all hell breaks loose.
Nick Heidfeld: 'If it was a racing incident, then why did you back off and let Pedro back past you after you'd cut the corner, Michael? That showed you knew you'd done something wrong, or you'd have stayed ahead of him.'
Everyone: 'Exactly, yeah.'
A pause. Silence.
Alex Wurz: 'Doesn't it bother you that everyone here - some of us with 50, 100 or, like you, even 200 Grands Prix behind us - agrees with Pedro and no-one with you, Michael? Doesn't that make you wonder that perhaps you might be wrong?'
Rubens Barrichello: 'Why don't you say something, Michael?'
Not a word from the seven-times champion.
An angry atmosphere pervades the room. Ralf mutters something to his brother, in German, a language my source cannot speak. I don't therefore know what Ralf said, or what Michael replied, save that it clearly annoyed him. His answer, barked out of the side of his mouth to his little bro, also in German, was icily curt.
Jarno Trulli (his voice shrill with fury): 'Okay, well, let's build a bloody wall at that corner for next year, shall we? That way, no-one will be able to cut it. Then we'll see whether you'll finish the race, Michael. Okay?'
Michael (pointing at Trulli): 'Shut up, you, or else.'
Whiting intervenes, and manages to restore calm. The meeting breaks down. And, as the drivers emerge - and now it's my own eyes that are the witnesses, not my source's, for I was in the paddock as the meeting ended - it's noticeable that our heroes are walking in groups of twos and threes, chatting conspiratorially.
Only Michael is on his own, marching purposefully past any reporter who might seek to waylay him, his face a rictus of enraged discontent, his mouth pursed into the shape of a cat's anus (his trademark paralinguistic trait when he's genuinely livid).
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Jag trodde den boken fanns redan, den har ju redan gått som serie på tv under många år,ungefär varannan söndag mar-oktjajo skrev:Det är bra att det kommer fram så Michael Scumacher får det eftermäle han förtjänar. Vem blir först att skriva boken: "Michael - the cheater"?
/Jan
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"
Richard Britton. Macau GP 2004
Richard Britton. Macau GP 2004
-
-
-
-
En dåraktig manöver av den kanadensiska dvärgen som gav honom hans enda och oförtjänta WDC titel. Efter detta har han visat hur dålig han egentligen var / är. Schumacher lämnade en öppen dörr som dvärgen slank igenom. Tror inte för en sekund att Maestro körde på honom avsiktligt. Dvärgens bil var till hälften på banan och till hälften utanför banan. Sedemera dömdes Maestro som vållande till incidenten vilket naturligtvis var lite väl hård dom enligt många. Dvärgen klamrade sig krampakaktigt fast i F1 alldelles för länge. Som någon sade "en apa kunde bli WDC i den Williamsbilen, och så blev det också"!!!!Freddan skrev:http://youtube.com/watch?v=ZT6tZnufdRY& ... ed&search=
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Bitter lögnare uttalar sig ...
Har inte Schumacher för övrigt erkänt att det han gjorde var fel och att han gjorde det med avsikt ett antal år efteråt?
Har inte Schumacher för övrigt erkänt att det han gjorde var fel och att han gjorde det med avsikt ett antal år efteråt?
-
-
-
-
-
Tack för det stödet. Dessutom var det en och samma person.Geer skrev:Håller med om att det var en dvärg och en sopa i detta lopp.Gösta skrev:Det har han kanske. Men det gör inte dvärgen till mindre dvärg och sopan till en mindre sopa!!
-
-
Jag skulle väl inte kalla någon i det loppet för en dvärg, även om de alla utom Wurz, Berger och Hill var ena korta rackare.
Men Schumacher var ialla fall en osportslig fuskare och sopa. Dvärg ... tja, kanske.
Men Schumacher var ialla fall en osportslig fuskare och sopa. Dvärg ... tja, kanske.
-
Om du på allvar menar att denna omkörning var dåraktig, då kan inte jag förstå varför du tittar på bilracing ö.h.t.Gösta skrev:En dåraktig manöver av den kanadensiska dvärgen som gav honom hans enda och oförtjänta WDC titel. Efter detta har han visat hur dålig han egentligen var / är. Schumacher lämnade en öppen dörr som dvärgen slank igenom. Tror inte för en sekund att Maestro körde på honom avsiktligt. Dvärgens bil var till hälften på banan och till hälften utanför banan. Sedemera dömdes Maestro som vållande till incidenten vilket naturligtvis var lite väl hård dom enligt många. Dvärgen klamrade sig krampakaktigt fast i F1 alldelles för länge. Som någon sade "en apa kunde bli WDC i den Williamsbilen, och så blev det också"!!!!Freddan skrev:http://youtube.com/watch?v=ZT6tZnufdRY& ... ed&search=
Vad man däremot kan fatta är varför du högaktar MS d.v.s. en som begår klantiga manövrar som denna, för att i nästa sekund och alldeles för sent försöka rätta till misstaget utan att bry sig om konsekvenserna.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
PC: skrev:Om du på allvar menar att denna omkörning var dåraktig, då kan inte jag förstå varför du tittar på bilracing ö.h.t.Gösta skrev:En dåraktig manöver av den kanadensiska dvärgen som gav honom hans enda och oförtjänta WDC titel. Efter detta har han visat hur dålig han egentligen var / är. Schumacher lämnade en öppen dörr som dvärgen slank igenom. Tror inte för en sekund att Maestro körde på honom avsiktligt. Dvärgens bil var till hälften på banan och till hälften utanför banan. Sedemera dömdes Maestro som vållande till incidenten vilket naturligtvis var lite väl hård dom enligt många. Dvärgen klamrade sig krampakaktigt fast i F1 alldelles för länge. Som någon sade "en apa kunde bli WDC i den Williamsbilen, och så blev det också"!!!!Freddan skrev:http://youtube.com/watch?v=ZT6tZnufdRY& ... ed&search=
Vad man däremot kan fatta är varför du högaktar MS d.v.s. en som begår klantiga manövrar som denna, för att i nästa sekund och alldeles för sent försöka rätta till misstaget utan att bry sig om konsekvenserna.
Vilka misstag han än har begått så är det ett resultat av hans inställning till racing som jag gillar. Han vill vinna och då sker misstag lite då och då. Det är det som skiljer en snart (förhoppningsvis) 8 faldig världsmästare från en dussinvara som den kanadensiske dvärgen.
-
-
LuckyStrike1 skrev:"Vända kappan efter vinden"
Inte alls. Jag har noga följt Maestros karriär sen 1994, redan då visade han gott gry!!
Nu när han slutar så vänder jag kappan efter Massa, Kubiza samt en liten tygbit efter Button. Självfallet så förblir Fisichella min stora hjälte så länge han kör F1.
-
- Varnad
-
-
Gösta skrev:LuckyStrike1 skrev:"Vända kappan efter vinden"
Inte alls. Jag har noga följt Maestros karriär sen 1994, redan då visade han gott gry!!
Nu när han slutar så vänder jag kappan efter Massa, Kubiza samt en liten tygbit efter Button. Självfallet så förblir Fisichella min stora hjälte så länge han kör F1.
Som sagt.Gösta skrev:Vilka misstag han än har begått så är det ett resultat av hans inställning till racing som jag gillar. Han vill vinna och då sker misstag lite då och då.