Nästa säsong - tre på pallen

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Nästa säsong - tre på pallen

Inlägg av guuben »

Kommer vi kanske att se tre finländare på prispallen .... eventuellt på samma gång :-)
(ok, två och en halv då - Nico)

I alla fall kommer det att bli problematiskt här för forumet för endel ...... avundsjuka. Annat kan man ju inte komma till när man läser här i forumet.

Heja Kimi, Heiki och Nico ......ochFinland förstås som tar fram så många formel1-förare.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Mina finska sympatier kommer att finnas hos Kovalainen. Han verkar vara en glad prick, ler och är positiv. (även om jag kommer att i hemlighet bli glad då Kimi vinner eftersom han då rattar en scuderiakärra, men det är inget jag öppet kommer att erkänna)

Jag fick det till två finländare, vem skulle vara den tredje eller halvan???? Rosberg är Tysk och tävlar med Tysk licens, skulle han råka vinna så kommer man inte att spela "Särkenjärvipolka" utan "Deutschland uber alles" :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Gösta skrev:Mina finska sympatier kommer att finnas hos Kovalainen. Han verkar vara en glad prick, ler och är positiv. (även om jag kommer att i hemlighet bli glad då Kimi vinner eftersom han då rattar en scuderiakärra, men det är inget jag öppet kommer att erkänna)

Jag fick det till två finländare, vem skulle vara den tredje eller halvan???? Rosberg är Tysk och tävlar med Tysk licens, skulle han råka vinna så kommer man inte att spela "Särkenjärvipolka" utan "Deutschland uber alles" :D
Välkommen ut ur garderoben, Gösta. :D
Heja Kimi. :up:
Användarens profilbild
Razor

Re: Nästa säsong - tre på pallen

Inlägg av Razor »

guuben skrev:I alla fall kommer det att bli problematiskt här för forumet för endel ...... avundsjuka. Annat kan man ju inte komma till när man läser här i forumet.
Avundsjuka? Var får du allt snurrigt från? :o

Jag ser heller inget större problem med att Kimi går till Ferrari; jag håller på Ferrari oavsett vem som kör men jag kommer att hålla på Kimi som förare ungefär lika mycket som jag höll på Schumacher, d v s inte alls, och om jag ska vara ärlig (och det ska man väl, antar jag) så var det en knepigare situation för mig när Schumacher gick till Ferrari.

Mina förarsympatier ligger någon helt annanstans och du kan ju försöka gissa var.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Äsch, guuben har väl alltid varit lite snurrig.

Jag hoppas Heikki blir nästa finska världsmästare i F1 - det vore så härligt på så många olika sätt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är kanske inte så osannolikt heller... eller som Martin Whitmarsh sa ang. Kimis övergång till Ferrari: "I don't think it is a big damage."
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:Det är kanske inte så osannolikt heller... eller som Martin Whitmarsh sa ang. Kimis övergång till Ferrari: "I don't think it is a big damage."
Martin Whitmarsh:
"I don't think it is a big damage," said Whitmarsh. "You have got to look out there, look at what some of the other drivers are doing. Lewis (Hamilton) has been doing a great job for us, as everyone knows, and is a great talent, and is clearly an option for us.

"It is not a clear and obvious conclusion, if you were drawing up your dream team, which one would you have. I think we made a decision to commit to Fernando and he made the decision to commit here.

"The extent to which has bought about what has happened, but we don't regret any actions about what happened.
Han verkar inte så bekymrad, nej. Och stycket i fetstil är ju lite intressant.

Sen verkar Ferrari lite skeptiska redan också, efter att ha pratat med ingenjörer hos Sauber - det här sa Luca Baldisserri som väl är deras chefsingenjör:

I don't know Raikkonen well: we only have information from the engineers who worked with him at Sauber. Well, when he gets inside the car he gets his job done very well, he's very quick, but Schumacher knew how to do other things too and created an incredible relationship with the team.

"He contributed to produce winning cars, while now it will be up to us to give the driver a car capable of winning.

"I've already asked (Jean) Todt and (Stefano) Domenicali to convince him to test our cars. After all, driving is the thing he loves most."

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nigel Stepney:
It will be a difficult winter.

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Konstigt. Dom har haft Schumacher, som jobbat mycket med utvecklingen av Ferrari, sedan 1996 också tycker dom det blir svårt att byta ut honom i vinter. :hmm:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Gösta skrev:Mina finska sympatier kommer att finnas hos Kovalainen.
Dina sympatier för Kovalainen kommer finnas kvar tills Jari drar igång sin sedvanliga skrytkampanj om finnen. Tro inget annat :D
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Lemon skrev:
Dina sympatier för Kovalainen kommer finnas kvar tills Jari drar igång sin sedvanliga skrytkampanj om finnen. Tro inget annat :D
Jo, när Jari och alla andra blinda patrioter drar igång finskskryteriet kommer inte ens hans mor att älska honom, om hon nu inte vore finska...

Jag tror Lucy byter först, räcker med en poängplacering och det sedvanliga dravlet om de finska racinggenerna(:D) så har han ett antal sympatier mindre... :roll:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Fast Lucy har ju faktiskt styvnackat klängt sig fast vid Nico Rosberg utan att släppa taget än. Visar ändå på lite karraktärstyrka där :wink: Eller så har Jari skrytit för lite om Rosberg ännu.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
Lemon skrev:
Jo, när Jari och alla andra blinda patrioter drar igång finskskryteriet kommer inte ens hans mor att älska honom, om hon nu inte vore finska...

Jag tror Lucy byter först, räcker med en poängplacering och det sedvanliga dravlet om de finska racinggenerna(:D) så har han ett antal sympatier mindre... :roll:
Hur mycket sätter du?

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

LuckyStrike1 skrev:Hur mycket sätter du?
Femtusen spänn så klart. Du kan förresten sätta in dom på mitt konto nu, så har du lärt dig något nytt :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Haha ... bra, jag väntar bara på att en person som inte får rösta i riksdagsvalet ska deponera sina 5,000 först :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vad kul att ni kan glädjas så åt de finska framgångarna inom motorsporten.
Gissa hur kul det är att vara finne då!!!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
woodi

Re: Nästa säsong - tre på pallen

Inlägg av woodi »

Razor skrev:Mina förarsympatier ligger någon helt annanstans och du kan ju försöka gissa var.
Alesi så klart! :up: :up: :) :up: :clap:
¨°º© woodi ©º°¨
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ale-vem? :quest:

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Ale-vem? :quest:
Han sopan som körde nästan 300 lopp och lyckades få en enda liten seger i Canada uppkört så hårt att han fortfarande kämpar med att få ut bucklan ut rectum. 75% av startfältet bröt, Ale-vem lyckades undvika både bensinstopp och avåkning. Det hade behövts ett mirakel för att han inte skulle ta den segern. :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Gösta: Säker på att du inte menar Fisi?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Lemon skrev:
Femtusen spänn så klart. Du kan förresten sätta in dom på mitt konto nu, så har du lärt dig något nytt :wink:
Jag misstänker att Nicos uttalande "I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish" och det faktum att han hellre kör för Tyskland samt inte ens talar finska gör att vissa har lite svårt att riktigt ta honom till sitt finska hjärta... :D

Angående topictiteln, hur många finnar har stått på pallen i F1 samtidigt?

Två svenskar har gjort det, men Finland har väl ännu inte nått upp till de nivåerna?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nico talar ingen finska, men han behärskar italienska... kan det vara det som gör att t ex Jari inte hypar honom? :hmm:

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:Gösta: Säker på att du inte menar Fisi?

Jämfört med Ale-vem är Giancarlo Fisichella ett geni på att köra F1.

Fisichella

F1-karriär
174 starter

3 segrar
6 andraplatser
7 tredjeplatser
3 pole positions
2 snabbaste varv

231 VM-poäng

Ale-vem

F1-karriär
201 starter

1 seger
16 andraplatser
15 tredjeplatser
2 pole positions
4 snabbaste varv

241 VM-poäng

Zolti

Inlägg av Zolti »

Nästa år blir tydligen mycket interesant ur finsk synvinkel men även om vi bortser från nationaliteter. Utan MS och några interesanta stallbyten (samt att alla kör på Bridgstone om jag inte har fel och frysta motorer) kommer nog att avslöja vad en del förare går för egentligen.

Alonso - Nytt stall, nytt däcksmärke. Kan han utveckla bilen till vinnarbil, kommer bilen/motorn att hålla, kommer han att trivas hos McLaren?

Fisicella - hur bra är han egentligen när han får leka försteförare? Om vi tar bor Alonso från mästerskapet hade han bara varit trea med samma bil som Alonso leder VM med. Tycker han mest känns som en antikvitet som de inte kan göra sig av med.

Kovalainen - han är ny men borde ändå slå Fisicella... ska bli interesant att följa.

Räikönen - att han kan köra snabbt vet vi men hur bra är han eller Massa att utveckla en bil?

Massa - han kan köra ifrån MS i en bra bil på vissa typer av banor, men kan han utveckla bilen, kan han vara snabb på alla typer av banor?

Nico - 1/2 tysk, 1/4 svensk, 1/4 finsk (Keke var väl halvsvensk) hade större förväntningar men bilen gick ofta sönder eller så blev han het på gröten. Vi får se om Toyota kan lyfta Williams till gamla höjder och hur bra förarna blir att utveckal bilen.

Det finns säkert andra interesanta förare och stall också som kan eller kommer att sticka upp nästa år men denna tråd handlade väl om finska förare...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Nej Keke är inte halvsvensk. Däremot född i Sverige. Hans pappa utbildade sig till veterinär i Sverige enligt Gösta den allsmäktige 8)

Däremot har jag för mig att det spreds ett visst rykte om svenskheten ett år i början på april som vissa gick på :wink:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

AndersF1 skrev:
Lemon skrev:
Jag misstänker att Nicos uttalande "I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish" och det faktum att han hellre kör för Tyskland samt inte ens talar finska gör att vissa har lite svårt att riktigt ta honom till sitt finska hjärta... :D

Angående topictiteln, hur många finnar har stått på pallen i F1 samtidigt?

Två svenskar har gjort det, men Finland har väl ännu inte nått upp till de nivåerna?
Chansen är väl ganska stor att det händer nästa år. Skulle Kovalainen lyckas köra till sig en pallplats så är chansen stor att det är 2 finnar på pallen. :up:
Sen får ni kalla Nico för vad ni vill, han är ändå halvfinne. Det kan varken han eller ni göra något åt. :D
Senast redigerad av form-ola1 den tor sep 14, 2006 19:46, redigerad totalt 1 gång.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:Nej Keke är inte halvsvensk. Däremot född i Sverige. Hans pappa utbildade sig till veterinär i Sverige enligt Gösta den allsmäktige 8)

Däremot har jag för mig att det spreds ett visst rykte om svenskheten ett år i början på april som vissa gick på :wink:

Den gode Keke´s far var mycket riktigt veterinär. Då denna utbildning inte fanns i Finland så fick han (betald av Finska staten) sin utbildning på ett av de 2 ställen som den fanns att få i Sverige, nämligen Göteborg och Uppsala. Keke föddes enligt trovärdiga källor på Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Han var och är Finsk medborgare, för vilket land han så förtjänstfullt tävlade med stor framgång i F1.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Keke_Rosberg

Thaijoni

Inlägg av Thaijoni »

Stog inte Mika Salo och Häkkinen på pallen samtidigt när Salo ersatte Schumi i Ferrari?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Nej, Häkkinen bröt i dom loppen där Salo lyckades hamna på pallen.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

På den gamla goda tiden hade vi två svenskar på prispallen, är det så illa att östra granlandet inte ens har haft två uppe på pallen samtidigt.
Thaijoni

Inlägg av Thaijoni »

Jag vågar satsta allt äger på att Finland har två förare på pallen samtidigt nästa år!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Thaijoni skrev:Jag vågar satsta allt äger på att Finland har två förare på pallen samtidigt nästa år!
Vad är det du äger som du tror att vi vill ha?? :D

Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Gösta skrev:Jämfört med Ale-vem är Giancarlo Fisichella ett geni på att köra F1.
Baserar Du det på faktat att Alesi stått på pallen i 32 race medans Fisico endast gjort det i 16!? :D
Ok, de har inte kört lika många race, men faktumet kvarstår ju att Alesi stått på pallen i 16% av de race han kört medans Fisico bara gjort det i 9% av fallen!? :D
¨°º© woodi ©º°¨
Gösta

Inlägg av Gösta »

woodi skrev:
Gösta skrev:Jämfört med Ale-vem är Giancarlo Fisichella ett geni på att köra F1.
Baserar Du det på faktat att Alesi stått på pallen i 32 race medans Fisico endast gjort det i 16!? :D
Ok, de har inte kört lika många race, men faktumet kvarstår ju att Alesi stått på pallen i 16% av de race han kört medans Fisico bara gjort det i 9% av fallen!? :D
Ingen förare har fått en seger så hårt upp-örd som Ale-vem fick sin enda i Canada!!!!!!!!

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jag vet en som måste lida av ett väldigt glappt rectum, efter allt han fått uppkört.
Till och med hans största beundrare beklagar en del av de värsta besöken :D
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Gösta skrev:Ingen förare har fått en seger så hårt upp-örd som Ale-vem fick sin enda i Canada!!!!!!!!
USAs GP 2005, låter det bekant? :D

Japans GP 1995, låter det bekant? :D

Ska jag fortsätta med ett gäng till? :D
¨°º© woodi ©º°¨