Alonso bestraffad för att han...

Kungaklassen av motorsport...
moch

Alonso bestraffad för att han...

Inlägg av moch »

...förhindrade Massa i hans utvarv...

http://www.autosport.com/news/report.php/id/54383

Måste vara det största skitbeslutet jag hört i min f1 historia... och då gillar jag Ferrari... visst vill jag ha jämt förar vm, med shumi som vinnare... men lite fair play är ju kul också...

Fy fan, och jag såg fram mot morgondagens lopp.
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
moch

Inlägg av moch »

Kan tillägga att tydligen skall han släppa förbi på utvarv, om någon kommer i 'hot lap'.

FA säger att FM låg 3-400meter bakom, vilket jag tyckte stämde på bilderna. Det är dock inte FIA som utdelat straffet utan stewarderna, på Monza. Undrar om det hade hänt i spanien eller någon annan stans.

En bra sammanfattning jag läste av ett annat ferrari fan va fritt översatt..

"Straffet är ju inte ens kontroversiellt, det är ju bara skitsnack. "
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Lite väl hårt straff enligt min mening. Tävlingsledningen måste ha haft svart på vitt att Massa tappade på sista sektorn pga Alonso för att kunna utdela ett så hårt straff.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
moch

Inlägg av moch »

Svart på vitt...

på officiella f1 sidan, står liknande att Dom förstår att det inte var medvetet av alonso att göra det, men regler är regler typ...

... dom har nog rött i garaget hemma ialla fall.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker väl också jag att det var ett hårt straff, men ska jag vara helt ärlig så är jag inte tillräckligt insatt i frågan för att veta exakt vad som hände eftersom jag var inte i bilen och körde själv.

Jag tyckte att på tvbilderna såg det ut som Massa var ett par hundra meter bakom, men det är möligt att han blev störd, tydligen så har de iaf kommit fram till det efter att ha gått igenom all data från kvalet.

Om den stämmer eller inte låter jag vara osagt, men det var ett mycket tufft straff, jag tycker att stryka den snbbaste tiden hade räckt eftersom nu får väl inte Alonso tanka ens?
jAsO

Inlägg av jAsO »

"Måste vara det största skitbeslutet jag hört i min f1 historia".
"Undrar om det hade hänt i spanien eller någon annan stans".
"dom har nog rött i garaget hemma ialla fall".

Man skäms lite över att hålla på Ferrari när andra Ferrarifans gör liknande uttalanden med - för att underdriva kraftigt - bristande motivering. Men rötägg finns väl i varje sport... kan tänka mig att det inte var speciellt roligt att vara hammarbyare under derbyt på Söderstation när några rötägg skämde ut sig.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

K A T A S T R O F !
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Dom verkar skraja att MS inte kan köra in titeln själv och tar alla chanser att hjälpa honom. :down:
Jag tror inte att Massa själv ville protestera utan fuskarmentaliteten i Ferrari visade sig igen. :evil:
Jag hoppas verkligen att Alonso tar titeln i år.
Geer

Inlägg av Geer »

Massa hävdar att han förlorat 3 tiondelar, men varför körde han inte närmare Alonso? Det ser ut att vara massor av luft mellan dom på TV bilderna. Hur mycket hade Massa tappat om han behövt göra en omkörning ?

Tycker det var ett felaktigt beslut men en förklaring kan ju vara att Enzo skrivit under domen.

The full decision of the stewards

A report was received from the race director that stated that the driver of car no. 1, Fernando Alonso, had impeded another driver during qualifying, namely Felipe Massa, car no. 6.

The stewards, after hearing the explanation of both the drivers, their team managers, and having seen video evidence and data supplied by Scuderia Ferrari Marlboro, find that:

1. Fernando Alonso was on his out-lap and, having been caught by Felipe Massa, did impede him;

2. To impede another driver during the qualifying practice session is an offence (Article 116b of the 2006 Formula 1 Sporting Regulations);

3. Such actions may not have been deliberate.

The stewards determine that a breach of the regulations has occurred during qualifying practice and by virtue of the provisions of the 2006 Formula 1 Sporting Regulations Article 112 order that the best three laps set by Fernando Alonso in the third period of qualifying be deleted.

Signed by Tony Scott-Andrews, Enzo Spano and Alessandro Tibiletti.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Är någon förvånad? FIA har bestämt sig för att MS ska bli världsmästare och då blir det så.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men inte nu igen! Fy fan.
moch

Inlägg av moch »

jAsO skrev:"Måste vara det största skitbeslutet jag hört i min f1 historia".
"Undrar om det hade hänt i spanien eller någon annan stans".
"dom har nog rött i garaget hemma ialla fall".

Man skäms lite över att hålla på Ferrari när andra Ferrarifans gör liknande uttalanden med - för att underdriva kraftigt - bristande motivering. Men rötägg finns väl i varje sport... kan tänka mig att det inte var speciellt roligt att vara hammarbyare under derbyt på Söderstation när några rötägg skämde ut sig.
Hahahah, vilket pucko. Helt seriöst, handen på hjärtat satt du och tänkte under kvalet igår, "han håller tillbaka massa". Nej det gjorde du inte. Dom var ju inte ens i närheten av varandra. När Alonso gick över mål var det ca 3 sekunder till klockan slog noll. När massa gick över samma linje var det med andra ord minst 3 sekunders skillnad. F1 bilar hinner en bra bit på 3 sekunder.

Skärp till dig, visst kan det dåliga beslutet vara bra för spänningen i år, men rent sportsligt var det helt odugligt. Hur inrutad man än är i huvet.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jaha, så var vi igång igen...

Det var säkert MS själv var uppe hos domarna och bad dem fixa detta....Suck.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Är väl som väntat, och med Kimi som extra rullande cikan och som välvilligt släpper Schummie i starten får den gode Alonso en tung eftermidag, men han har ju tidigare visat hur han kan tackla problemen när de uppstår och vi får väl se hur han löser det.
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Nåja...

Jag klagar väl egentligen inte så mycket på det beslutet i sig för det stämmer alldeles säkert det som stod i rapporten. Men iallafall...det där har ju hänt jättemånga gånger under året och jag förstår inte riktigt varför man skulle välja just den här händelsen i just det här läget om inte annat för att göra det svårare för Alonzo.

Om det är så...så är det verkligen botten.
moch

Inlägg av moch »

Bevis : Massa kamera, han kommer inte ens ikapp. http://youtube.com/watch?v=VcUGC_GoVnc

Argument som håller, även om man gillar ferrari (som jag)
http://www.gp2006.com/news/controller.p ... s_id=21803

God morgon!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Crazy F1 skrev:Jaha, så var vi igång igen...

Det var säkert MS själv var uppe hos domarna och bad dem fixa detta....Suck.
Det behöver han knappast göra eftersom det finns andra som hjälper honom.

VM-kampen manipulerad? Tja, det börjar väl bli rätt många indikationer på det vid det här laget...
GMD

Inlägg av GMD »

moch skrev:Bevis : Massa kamera, han kommer inte ens ikapp. http://youtube.com/watch?v=VcUGC_GoVnc
Alltså, det där är ju skrattretande. Hur förlorar man tre tiondelar när man hela tiden ligger en halv raksträcka bakom någon?!
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Det där är faktiskt tillräckligt nära för att störa någon. Speciellt i parabolica.
moch

Inlägg av moch »

Alonso har gjort liknande 'anklagelser' hela året, men allt har avskrivits...
Smeddie

Inlägg av Smeddie »

Detta var t.o.m. lägre än Glocalnet ... och så undrar folk varför man inte vill titta på F1 längre. Är det övht tillåtet att befinna sig på banan samtidigt som en röd bil?
Magic Senna - May 1st 1994 - R.I.P.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hej och välkommen till F1!
Vi som sett sporten i några år har nog sett den här typen av Nazir Hoosein-beslut förr.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Geer

Inlägg av Geer »

Till och med Max tycker att bestraffningen var orättvis.

"Max Mosley says the governing body is considering changing the rules so that drivers are not unfairly penalised in future."
Användarens profilbild
AddeColciago

Inlägg av AddeColciago »

Jättesvårt att säga.. Visst kan det vara så att Massa blev distraherad av att ha Alonso därframme, men vad skulle Alonso göra?

Luckan var för stor för att släppa förbi honom, och även om han hade gjort det så hade ju samma sak uppstått på Alonsos snabba varv?

Hoppas att domarna har sett något som vi inte har sett!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker att staffet var tokigt, men hade inte Alonso varit så pass "sen" i sin timing så hade han 9 gånger av tio släppt förbi massa på det varvet, så passa långt före var han inte.
GMD

Inlägg av GMD »

AddeColciago skrev:Jättesvårt att säga.. Visst kan det vara så att Massa blev distraherad av att ha Alonso därframme, men vad skulle Alonso göra?
Distraherad är inte samma sak som hindrad eller blockerad, vilket domarna helt uppenbarligen tolkade som att Massa blev. Distraherad kan man ju bli av bilar som vinglar i backspegeln också. Eller av publiken, eller av klåda i underlivstrakterna.
Zolti

Inlägg av Zolti »

Nu verkar Briatore och kanske hela Renault-stallet ligga illa till för att hans negativa uttalande och gämförelse av italiensk fotbollsskadal och F1... Jag tycker att FIA (eller som någon skrev FIA(t)) verkar mycket diktatorisk. Var det inta Max som var anklagad en gång i tiden för nazistiska sympatier eller liknande???

Massa var inte i närheten av Alonso, och varför skulle han vara det? Antingen gjorde han en tabbe eller så saktade han ner medvetet. I vilket fall var det bra, Alonso flyttades bakåt och Massa startade inte före MS...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det är bara att inse att delar av FIA är en maffiaorganisation. Tänk tat de fick Flavio till att göra avbön på sina helt berättigade uttalanden.
GMD

Inlägg av GMD »

Man skola icke dra sporten i vanära. Var det inte det som Ferrari fick förklarat för sig efter den andra incidenten i österrike. Eller var det Schumacher på prisceremonin?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Samt Villeneuve -97.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Tja, är det nån som vanärar, eller kanske hellre förlöjligar, sporten så är det väl FIA.
Användarens profilbild
AddeColciago

Inlägg av AddeColciago »

Cuscino skrev:Tja, är det nån som vanärar, eller kanske hellre förlöjligar, sporten så är det väl FIA.
Sant :roll:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Ett domslut som inte gillades av alla "skummihaters" här på forumet. :D

3 lopp kvar och 2 ynka poäng att ta in!!

MUMMS. :up: :up: :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Beslutet att bestraffa Alonso undanröjer väl alla tvivel på att FIA håller på och regisserar säsongsavslutningen. Om det går att utläsa om Massa har tappat en tiondel eller två enligt dataloggarna är helt irrelevant enligt min mening. En förare som kör för fullt ute på banan, som Alonso gjorde, är i sin fulla rätt att göra det så länge kvalet pågår. Skulle någon bakomvarande hindras av detta så må det vara hänt. Att inte hamna i trafik har alltid varit en faktor att ta hänsyn till i kvalificeringarna. Alonso blockerade inte Massa avsiktligen och då ska det heller inte bestraffas. Vet från säker källa att många, om inte alla, journalister nere i pressrummet på Monza tog sig för pannan - ingen kunde förstå beslutet på något annat sätt än att det handlade om att ge Ferrari en fördel. Oavsett om det är den bakomliggande orsaken eller inte, eller om Whiting bara fick ett hjärnsläpp med osedvanligt dålig timing, så sprids en misstanke om att mästerskapet är riggat - och det är FIA:s förbannade ansvar att se till att sådana misstankar inte förekommer. I Sverige bemöts ofta misstankar om att så skulle vara fallet med att vederbörande är en konspirationsteoretiker - i så fall är vi som anser att det har gått för långt i gott sällskap med Flavio Briatore, Fernando Alonso, Mark Webber, Bernie, Chris Balfe, Mike Lawrence, Nigel Roebuck och en lång rad andra.

Här är mitt tips inför resten av säsongen: FIA kommer att behandla Alonsos uttalanden efter säsongens näst sista race, inte förr. Ligger spanjoren i ledning kommer han att få ett poängavdrag, men inte med mer än att han har en liten chans att vinna mästerskapet - det får ju inte vara avgjort på förhand...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Här är mitt tips inför resten av säsongen: FIA kommer att behandla Alonsos uttalanden efter säsongens näst sista race, inte förr. Ligger spanjoren i ledning kommer han att få ett poängavdrag, men inte med mer än att han har en liten chans att vinna mästerskapet - det får ju inte vara avgjort på förhand...
Vad är det för uttalanden? Är det mer tjafs på gång? F1 har verkligen blivit bisarrt.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cuscino skrev:Tja, är det nån som vanärar, eller kanske hellre förlöjligar, sporten så är det väl FIA.
Den korrekta stavningen är FIA(t)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:Här är mitt tips inför resten av säsongen: FIA kommer att behandla Alonsos uttalanden efter säsongens näst sista race, inte förr. Ligger spanjoren i ledning kommer han att få ett poängavdrag, men inte med mer än att han har en liten chans att vinna mästerskapet - det får ju inte vara avgjort på förhand...
Vad är det för uttalanden? Är det mer tjafs på gång? F1 har verkligen blivit bisarrt.
Att F1 inte är en sport längre.

Tärnström

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men det kan han väl ändå inte bli bestraffad för?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

"Bring the sport into disrepute" - det är allvarliga grejer, det.

Tärnström

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag hoppas verkligen att det är ett hot som har konstruerats av journalister. Mosley avfärdar ju spekulationerna, läser jag nu, och varje sansad människa borde väl göra detsamma.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, Mosley avfärdade det med att det är sånt som sägs i stridens hetta och att Alonso nog skulle ångra sitt uttalande när han hade lugnat ned sig. Alonso upprepade därefter sin ståndpunkt. Vad jag förstår riskerar/riskerade Renault ett poängavdrag för Briatores uttalanden.

STCC har en liknande regel och det finns exempel på när den har tillämpats. Ett stall fick böta en hygglig summa för något år sedan.

Tärnström

Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

JTarnstrom skrev:Beslutet att bestraffa Alonso undanröjer väl alla tvivel på att FIA håller på och regisserar säsongsavslutningen. Om det går att utläsa om Massa har tappat en tiondel eller två enligt dataloggarna är helt irrelevant enligt min mening. En förare som kör för fullt ute på banan, som Alonso gjorde, är i sin fulla rätt att göra det så länge kvalet pågår. Skulle någon bakomvarande hindras av detta så må det vara hänt. Att inte hamna i trafik har alltid varit en faktor att ta hänsyn till i kvalificeringarna. Alonso blockerade inte Massa avsiktligen och då ska det heller inte bestraffas. Vet från säker källa att många, om inte alla, journalister nere i pressrummet på Monza tog sig för pannan - ingen kunde förstå beslutet på något annat sätt än att det handlade om att ge Ferrari en fördel. Oavsett om det är den bakomliggande orsaken eller inte, eller om Whiting bara fick ett hjärnsläpp med osedvanligt dålig timing, så sprids en misstanke om att mästerskapet är riggat - och det är FIA:s förbannade ansvar att se till att sådana misstankar inte förekommer. I Sverige bemöts ofta misstankar om att så skulle vara fallet med att vederbörande är en konspirationsteoretiker - i så fall är vi som anser att det har gått för långt i gott sällskap med Flavio Briatore, Fernando Alonso, Mark Webber, Bernie, Chris Balfe, Mike Lawrence, Nigel Roebuck och en lång rad andra.

Här är mitt tips inför resten av säsongen: FIA kommer att behandla Alonsos uttalanden efter säsongens näst sista race, inte förr. Ligger spanjoren i ledning kommer han att få ett poängavdrag, men inte med mer än att han har en liten chans att vinna mästerskapet - det får ju inte vara avgjort på förhand...

Tärnström
Får jag fråga varför du kollar på F1 när du tror att FIA vill styra över vem som vinner mästerskapet? Det är precis som de människor som tror på konspirationsteorier! På samma sätt saknas det logik i resonemanget, och det är VARFÖR?!

Varför skulle FIA vilja se Schumacher vinna VM en åttonde gång? För att det bättrar på anseendet för F1?
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Anledningen till FIAs regissering ar ju for att skapa sa jamn sasongsavslutning mellan Schumacher och Alonso som det gar. Om Alonso skulle dragit ifran i poangstallningen sa blir det mindre spanning i de efterfoljande loppen. Mindre spanning betyder mindre entusiastiska tittare och mindre reklamintakter i fortsattningen. Det varsta som kan handa ar om en forare/tillverkare dominerar sa stort att masterskapet ar avgjort efter halva sasongen.
This post was submitted using 100% recycled electrons
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Golfkillen skrev:
JTarnstrom skrev:Beslutet att bestraffa Alonso undanröjer väl alla tvivel på att FIA håller på och regisserar säsongsavslutningen. Om det går att utläsa om Massa har tappat en tiondel eller två enligt dataloggarna är helt irrelevant enligt min mening. En förare som kör för fullt ute på banan, som Alonso gjorde, är i sin fulla rätt att göra det så länge kvalet pågår. Skulle någon bakomvarande hindras av detta så må det vara hänt. Att inte hamna i trafik har alltid varit en faktor att ta hänsyn till i kvalificeringarna. Alonso blockerade inte Massa avsiktligen och då ska det heller inte bestraffas. Vet från säker källa att många, om inte alla, journalister nere i pressrummet på Monza tog sig för pannan - ingen kunde förstå beslutet på något annat sätt än att det handlade om att ge Ferrari en fördel. Oavsett om det är den bakomliggande orsaken eller inte, eller om Whiting bara fick ett hjärnsläpp med osedvanligt dålig timing, så sprids en misstanke om att mästerskapet är riggat - och det är FIA:s förbannade ansvar att se till att sådana misstankar inte förekommer. I Sverige bemöts ofta misstankar om att så skulle vara fallet med att vederbörande är en konspirationsteoretiker - i så fall är vi som anser att det har gått för långt i gott sällskap med Flavio Briatore, Fernando Alonso, Mark Webber, Bernie, Chris Balfe, Mike Lawrence, Nigel Roebuck och en lång rad andra.

Tärnström
Får jag fråga varför du kollar på F1 när du tror att FIA vill styra över vem som vinner mästerskapet? Det är precis som de människor som tror på konspirationsteorier! På samma sätt saknas det logik i resonemanget, och det är VARFÖR?!

Varför skulle FIA vilja se Schumacher vinna VM en åttonde gång? För att det bättrar på anseendet för F1?
Ärligt talat tror jag att FIA skiter i om Ferrari vinner eller inte - de vill inte att mästerskapet ska avgöras i förväg.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Men beslutsamheten går inte att ta miste på:
Bild
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »