Göstas halmstrå (kommer det att kunna gå)
-
Göstas halmstrå (kommer det att kunna gå)
Har (o)roat mig med att bolla lite med statistik. Det är både glädjande och lite deprimerande. Detta är vad jag har kunnat läsa ut ur årets F1 statistik hittills.
De senaste 5 loppen har Alonso tagit 24 poäng medan Maestro tagit 37 poäng.
De senaste 5 loppen har Alonso inte haft en enda PP, medan Maestro haft 2.
De första 9 loppen i år så har Alonso 6 segrar och 3 2á platser, de senaste 5 har han ingen seger och bara 2 2á platser.
Kommer det att räcka för att spanjoren skall bli WDC 2006?
Har Maestro gett upp?
Lite SERIÖSA kommentarer tas tacksamt emot.
De senaste 5 loppen har Alonso inte haft en enda PP, medan Maestro haft 2.
De första 9 loppen i år så har Alonso 6 segrar och 3 2á platser, de senaste 5 har han ingen seger och bara 2 2á platser.
Kommer det att räcka för att spanjoren skall bli WDC 2006?
Har Maestro gett upp?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
För att Schumacher ska kunna ta in Alonsos 12-poängs ledning på de kvarvarande fyra loppen, krävs det att han vinner och har minst en bil mellan sig i de tre kommande loppen för att ha ett avgörande i egna händer i Brasilien.
Som det ser ut nu är det bara Ferrari som kan slå Renault, inga andra. Det kräver tre st. raka dubbelsegrar för Ferrari med Schumacher i topp i alla tre loppen.
Det är alternativet till att Alonso och/eller Renault gör minst ett grovt misstag/DNF/noll poäng i de fyra återstående loppen.
I Ungern schabblade Schumacher bort ett guldläge att ta in nästan hela ledningen, när Renault tappade bort en hjulmutter.
Ingenting är ju omöjligt, men jag tror Alonso är för stark och Schumacher är under press vilket han inte är duktig på att hantera. Det schumacher sa för några år sen om att sluta den dag det kommer en yngre förare som kan lyckas utmana honom tror jag nu realiseras faktiskt.
Men jag brukar ha fel ganska ofta, så antagligen tar Schumacher in 10 poäng på de kommande två loppen och sen vinner sin åttonde titel när säsongen avslutas i Brasilien.
Som det ser ut nu är det bara Ferrari som kan slå Renault, inga andra. Det kräver tre st. raka dubbelsegrar för Ferrari med Schumacher i topp i alla tre loppen.
Det är alternativet till att Alonso och/eller Renault gör minst ett grovt misstag/DNF/noll poäng i de fyra återstående loppen.
I Ungern schabblade Schumacher bort ett guldläge att ta in nästan hela ledningen, när Renault tappade bort en hjulmutter.
Ingenting är ju omöjligt, men jag tror Alonso är för stark och Schumacher är under press vilket han inte är duktig på att hantera. Det schumacher sa för några år sen om att sluta den dag det kommer en yngre förare som kan lyckas utmana honom tror jag nu realiseras faktiskt.
Men jag brukar ha fel ganska ofta, så antagligen tar Schumacher in 10 poäng på de kommande två loppen och sen vinner sin åttonde titel när säsongen avslutas i Brasilien.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Däremot så har Ferrari bra slagläge på konstruktörstiteln. Massa känns som en starkare andreförare än Fisichella just nu.
Speciellt som Massa har Fisis förre rejsingenjör; han som var med och körde upp segern i Brasilien så hårt att Fisi ännu inte kan sitta ordentligt
Speciellt som Massa har Fisis förre rejsingenjör; han som var med och körde upp segern i Brasilien så hårt att Fisi ännu inte kan sitta ordentligt
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
LuckyStrike1 skrev:
TUSEN TACK,
Du ger mig lite hopp i allt elände!
-
Egentligen kan man bolla hur mycket som helst med olika scenarios och statisitk, men det är egentligen hur enkelt som helst.
Med fyra lopp kvar måste Schumacher ta minst 12 poäng mer än Alonso, varav minst två segrar (för att kunna vinna på fler antal segrar vid lika poäng). Han måste alltså vinna 50% av de kvarvarande loppen och ta mer än 3 poäng mer än Alonso per race.
Med fyra lopp kvar måste Schumacher ta minst 12 poäng mer än Alonso, varav minst två segrar (för att kunna vinna på fler antal segrar vid lika poäng). Han måste alltså vinna 50% av de kvarvarande loppen och ta mer än 3 poäng mer än Alonso per race.
-
Re: Göstas halmstrå (kommer det att kunna gå)
Seriöst har väl aldrig varit din starka sida.Gösta skrev:Har (o)roat mig med att bolla lite med statistik. Det är både glädjande och lite deprimerande. Detta är vad jag har kunnat läsa ut ur årets F1 statistik hittills.
Maestro har gett upp?
Tyvär är det bara 4 lopp kvar.
På Monza är det ren straffspark för Schumie, och han skall håva in 4 plus poäng. Men frågan är om han har nerver till det.
Brasilien brukar kunna bli trevliga regnlopp och det är ju inte tyskens starka sida. Jag minns ett lopp där för flera år sedan, där en schummielover lovade äta upp kepsen om tysken inte van, men han bangade lika mycket som schummie gjorde senast när det handlade om att köra om Alonso ute på banan.
-
Fast han har ju vunnit avsevärt många fler lopp i regn än Alonso - och eftersom det handlar om dem två, så har han ju en klar fördel där gentemot Alonso.Nisse skrev: Brasilien brukar kunna bli trevliga regnlopp och det är ju inte tyskens starka sida.
Ferrari.
-
Hur många regnlopp har då båda kört tillsammans i F1 och hur ser statistiken ut?Eau Rouge skrev:Fast han har ju vunnit avsevärt många fler lopp i regn än Alonso - och eftersom det handlar om dem två, så har han ju en klar fördel där gentemot Alonso.Nisse skrev: Brasilien brukar kunna bli trevliga regnlopp och det är ju inte tyskens starka sida.
Jag kollade lite och såg att Schumacher vunnit avsevärt fler VM-titlar än Alonso. Han har också avsevärt fler segrar, andraplats och tredjeplatser än Alonso. Han har också tagit avsevärt mycket mer poäng än Alonso.
Ferrari har vunnit avsevärt mycket fler F1-mästerskap än Renault, och tagit både fler segrar och poäng än Renault.
Det är lite konstigt att Schumacher inte har avgjort det än?
-
-
-
LuckyStrike1 skrev:Hur många regnlopp har då båda kört tillsammans i F1 och hur ser statistiken ut?Eau Rouge skrev:Fast han har ju vunnit avsevärt många fler lopp i regn än Alonso - och eftersom det handlar om dem två, så har han ju en klar fördel där gentemot Alonso.Nisse skrev: Brasilien brukar kunna bli trevliga regnlopp och det är ju inte tyskens starka sida.
Jag kollade lite och såg att Schumacher vunnit avsevärt fler VM-titlar än Alonso. Han har också avsevärt fler segrar, andraplats och tredjeplatser än Alonso. Han har också tagit avsevärt mycket mer poäng än Alonso.
Ferrari har vunnit avsevärt mycket fler F1-mästerskap än Renault, och tagit både fler segrar och poäng än Renault.
Det är lite konstigt att Schumacher inte har avgjort det än?
Gamla meriter är ingen garanti för framtida segrar.
Jag tycker att "Paketet" FA-Renault-Michelin i Ungern visade att dom var hästlängder före "Paketet" MS-Ferrari-Bridgestone. Han körde ju, i regnet, "Åttor" runt den detroniserade "Regnmästaren".
Men det är ju ingen garanti att han själv inte blir ifrånkörd i ett eventuellt regnlopp i Brasilien, för utvecklingen står nog inte still hos något team just nu.
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
-
Helt klart borde Schumacher vinna mästerskapet med bättre bil, erfarenhet och teamkompis en vad Alonso har.
Trenden går ju klart uppåt för Ferrari.
Lite mer statistik
Schumacher brutit avsevärt många fler lopp en Alonso
Schumacher har blivit slagen av sin teamkamrat avsevärt många fler ggr en Alonso. I år står det MS-Massa 10-3 Alonso Fisichella 11-2
Senaste 3 loppen har Massa tagit 20 poäng och Schumacher 17.
Lite mer statistik
Schumacher brutit avsevärt många fler lopp en Alonso
Schumacher har blivit slagen av sin teamkamrat avsevärt många fler ggr en Alonso. I år står det MS-Massa 10-3 Alonso Fisichella 11-2
Senaste 3 loppen har Massa tagit 20 poäng och Schumacher 17.
-
Helt klart med en Massa i sin livsform och en bra bil och en uppåtgående trend för Ferrari, så ligger vägen öppen för Schumi.Geer skrev:Helt klart borde Schumacher vinna mästerskapet med bättre bil, erfarenhet och teamkompis en vad Alonso har.
Men Schumi själv har ju inte på dom 2 senaste racen, visat att han besitter den erfarenhet och kyla för att vinna årets mästerskap.
Tycker själv att Alonso på dessa 2 race visat tvärtemot Schumi, en enorm kyla, och verkar ha ett bättre psyke för att vinna årets mästerskap.
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
-
- Varnad
Statistik brukar sällan hjälpa till att avgöra lopp, men jag begriper ändå så pass mycket att trots en del fadäser under de senaste loppen för skunkis del är trenden ändå hyfsat starkt till fördel för Ferrari. Det enda jag ser som slutresultat med någon sorts säkerhet är att det jämnar ut sig innan det är helt över.
Går det som jag tror så räcker det ändå inte riktigt ända fram, dels för att Schumi inte riktigt har nerverna till det (tyder det på att han står inför sista chansen?), men också på att tiden börjar springa ifrån honom.
Tar han inte sin åttonde titel nu så gör han det aldrig, speciellt inte med en stallkamrat som Kimi Räikkönen.
Jag ser dock fram emot en spännande avslutning på säsongen och det gör väl förresten alla?
Går det som jag tror så räcker det ändå inte riktigt ända fram, dels för att Schumi inte riktigt har nerverna till det (tyder det på att han står inför sista chansen?), men också på att tiden börjar springa ifrån honom.
Tar han inte sin åttonde titel nu så gör han det aldrig, speciellt inte med en stallkamrat som Kimi Räikkönen.
Jag ser dock fram emot en spännande avslutning på säsongen och det gör väl förresten alla?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Jag tror det blir väldigt jämnt in i sista race. Ungefär så som det var 2003. Dagens poäng system passar bättre jämna förare än snabba. Ferrarin ser ut att vara snabbare än Renault, men på tok för ojämna. Är rädd att M.S. slarvade bort sin titel i Melbourne, Monaco och Ungern. På sätt och viss så hade han tur också i Ungern för hade Fonzi avslutat loppet så hade det varit på en pallplats och därmed spikat VM.
Förstår inte heller hur vissa ser Monza som straffspark? Samma straffspark som Renault hade i Frankrike kanske!?
Förstår inte heller hur vissa ser Monza som straffspark? Samma straffspark som Renault hade i Frankrike kanske!?
-
-
Budo skrev:Jag tror det blir väldigt jämnt in i sista race. Ungefär så som det var 2003. Dagens poäng system passar bättre jämna förare än snabba. Ferrarin ser ut att vara snabbare än Renault, men på tok för ojämna. Är rädd att M.S. slarvade bort sin titel i Melbourne, Monaco och Ungern. På sätt och viss så hade han tur också i Ungern för hade Fonzi avslutat loppet så hade det varit på en pallplats och därmed spikat VM.
Monza är den bana som Ferrari brukar plocka fram ett paket till som brukar vara lite extra. Orsaken är hemmabana och allt testande som ger kunskap om vad som bvehövs. Åtskilliga säsonger när paketet inte legat i topp sett till hela säsongen har Ferrari nått bästa resultatet just på Monza. Så med den form som Ferrari visat de senaste tävlingarna så måste det ses som en straffspark att ta de översta platserna.
Brasklapparna är regn, schummies nerver och kapacitet, taktiken och givetvis vad motståndarna plockar fram.
-
-
-
Den som vinner gör det helt rättvist. Har inget med orättvisa att göra! Jag bara framför mina önskningar. Vinner Alonso så tar vi alla av oss hatten, bugar djupt och grattulerar. Vinner Maestro gör vi samma sak och blir dessutom glada.JG skrev:Bu-Hu! Stackars Schumi som inte kommer vinna i år! Han har ju vunnit så lite så det känns verkligen orättvist och trist att han inte vinner alla lopp.
-
Jag, liksom många andra, tippade Alonso som världsmästare innan säsongen började. Det tipset kvartstår. Tvivlar på att Schumi och Ferrari radar upp tre dubbelsegrar på raken nu. Dels tycker jag att Alonso är något starkare som förare än Schumacher i nuläget, och dels tror jag att Michelin kommer komma tillbaka så att man är minst i nivå med Bridgestone. Övertaget i regn är ju löjligt stort till Michelins fördel, så blir det regn i något av dom kommande loppen kan Schumi hälsa hem oavsett tidigare meriter.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Instämmer, men! Monza är också en bana där man kanske har flest vinnar kandidater. 4 hjul en ratt och jättemotor är vad som krävs där. Renault bilar är inte direkt slöa raktfram. Honda bilar går allt bättre och Mclaren kan man inte räkna bort heller.Nisse skrev:Budo skrev:Jag tror det blir väldigt jämnt in i sista race. Ungefär så som det var 2003. Dagens poäng system passar bättre jämna förare än snabba. Ferrarin ser ut att vara snabbare än Renault, men på tok för ojämna. Är rädd att M.S. slarvade bort sin titel i Melbourne, Monaco och Ungern. På sätt och viss så hade han tur också i Ungern för hade Fonzi avslutat loppet så hade det varit på en pallplats och därmed spikat VM.
Monza är den bana som Ferrari brukar plocka fram ett paket till som brukar vara lite extra. Orsaken är hemmabana och allt testande som ger kunskap om vad som bvehövs. Åtskilliga säsonger när paketet inte legat i topp sett till hela säsongen har Ferrari nått bästa resultatet just på Monza. Så med den form som Ferrari visat de senaste tävlingarna så måste det ses som en straffspark att ta de översta platserna.
Brasklapparna är regn, schummies nerver och kapacitet, taktiken och givetvis vad motståndarna plockar fram.
Ferrari må vara favoriter men ingen straffspark är det inte. Tvivlar starkt på att Alonso slutar utanför topp 3 någon utav dom återstående lopp.
-
-
-
Fast a andra sidan sa har han tagit WDC fler ganger an nagon annan av de aren han har stallt upp. 7 WDC pa 15 ar.ANFRAN skrev:[Schumacher] har sumpat fler chanser till en VM-titel än Alonso...
edit: Ok, i modern tid. Fangio och Ascari har nog battre utdelning.
This post was submitted using 100% recycled electrons
-
Jag tror att det blir tufft för schumi att ta igen detta, vi trodde att han skulle vinna i turkiet och ändå gjorde han inte det, trots att han troligtvis var den snabbaste sett över hela helgen. Men en liten miss och säkerhetsbil sumpade hans chanser till vinst.
I helgen borde han ha bra chans att vinna, men frågan är hur många poäng Alonso tar? Helst så få som möjligt, men realistiskt tänkt minst 6...
I helgen borde han ha bra chans att vinna, men frågan är hur många poäng Alonso tar? Helst så få som möjligt, men realistiskt tänkt minst 6...
-
Jag hoppas på en MS seger, sammtidigt som Alonso bryter med motorhaveri.
Gud är lyhörd ibland.
Tack gud.
(det var en vacker plym, syntes ända bort till start och målrakan.)
Gud är lyhörd ibland.
Tack gud.
(det var en vacker plym, syntes ända bort till start och målrakan.)
Senast redigerad av Gösta den mån sep 11, 2006 18:00, redigerad totalt 1 gång.
-
-
-
Japp...det gäller att hålla sig på banan om man vill vinna.Eau Rouge skrev:Eller varför inte en liten spinn likt den han gjorde 2004 i klar ledning (vettefan om han hade depåstopp o grejer kvar att göra, men i ledning var han).Gösta skrev:Jag hoppas på en MS seger, sammtidigt som Alonso bryter med motorhaveri.
-
Jag tänker personligen åka ner och se till så Maestro sköter sig.
Som en sista panikåtgärd så springer jag ut på banan naken och hoppas att SC kommer ut och på så vis hjälper MS.
Som en sista panikåtgärd så springer jag ut på banan naken och hoppas att SC kommer ut och på så vis hjälper MS.
-
Jag har goda förhoppningar om att Gösta ska fixa en schumivinst på söndag, det har legat lite i luften
Dock är jag lite nedstämnd eftersom schumi har kallat till extra presskonferens på söndag efter loppet och det känns som att det är slutet på hans framgångsrika karriär. Varför skulle han annars kalla till en extra presskonferens? Inte för att säga att han ska köra ett år till iaf...Jag ber dock till gud och hoppas att jag har fel.
Dock är jag lite nedstämnd eftersom schumi har kallat till extra presskonferens på söndag efter loppet och det känns som att det är slutet på hans framgångsrika karriär. Varför skulle han annars kalla till en extra presskonferens? Inte för att säga att han ska köra ett år till iaf...Jag ber dock till gud och hoppas att jag har fel.
-
Det är väl Ferrari som har kallat till presskonferensen, inte Schumi?Crazy F1 skrev: Dock är jag lite nedstämnd eftersom schumi har kallat till extra presskonferens på söndag efter loppet
Eller gjorde jag just en Jari?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
-
-
-
-
-
Jag är tragiskt medveten om att det är 2 lopp kvar. Skall i dagarna förse mig med en stor burk betablockerare, en grabbnäve valium och ha några injektionssprutor dormicum redo ifall Alonso skulle ta ledningen i Japans GP om mindre än 1 vecka.
Loppet i Kina, då blundade jag ofta, vågade inte titta. Missade hur Maestro tog sig om Fisichella i samband med depåstoppet!!!!!!
Loppet i Kina, då blundade jag ofta, vågade inte titta. Missade hur Maestro tog sig om Fisichella i samband med depåstoppet!!!!!!
-
-
-
-
-
-
- Moderator
En chans? Jag skulle vilja påstå att titeln är hans. Jag ser inte hur Alonso och Renault ska kunna stoppa FIA.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-