Turkiets GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Gösta skrev:
Nisse skrev:
Gösta skrev:
Ferrari var bättre än Renault. De tog 16 poäng mot Renaults 11 poäng.

Vad var det du egentligen menade nisse. :roll:
Att jag är nöjd med helgens resultat och du är mindre nöjd :D

Jag är JÄTTENÖJD!!!!

2 resp 12 pinnars ledning för Renault / Alonso och 40 kvar.

BAGGIS att ta igen det. :up:
Med tanke på att han som skall ta igen 12 poäng, visar sig ha lite taskig form. 1 poäng back de sista loppen så ser det rätt illa ut för den gamle tysken. Jag trodde han skulle köra för fullt säsongen ut, men han beter sig som han redan lagt av. :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Han körde för fullt. Faktum är att han när han väl befann sig i racetempo körde loppet ca 7 sek snabbare än Alonso. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Han körde för fullt. Faktum är att han när han väl befann sig i racetempo körde loppet ca 7 sek snabbare än Alonso. :D
Var det därför han var efter Alonso i mål - för att han körde snabbare?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:Han körde för fullt. Faktum är att han när han väl befann sig i racetempo körde loppet ca 7 sek snabbare än Alonso. :D
Orsaken till att Alonso van med fjuttiga 1000 delar vet du lika väl som jag och alla andra! När MS befann sig i racetempo så avverkade han distansen snabbare än Alonso. Depåomkörningar verkar Alonso behärska. Det är ett gott tecken, dom behövs för att bli WDC. Fråga Maestro han vet! :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Orsaken till att Alonso van med fjuttiga 1000 delar vet du lika väl som jag och alla andra! När MS befann sig i racetempo så avverkade han distansen snabbare än Alonso. Depåomkörningar verkar Alonso behärska. Det är ett gott tecken, dom behövs för att bli WDC. Fråga Maestro han vet! :D
Nej, jag har inte sett loppet så jag vet inte. Jag läser däremot vad du skriver och det är mycket "om" "hade" "om bara inte" "under del X var Y snabbast så att ..." o.s.v. Dvs formuleringar med vilka man kan få en häst till att bli en vattensnok.

Distansen var väl 300 km och den avverkade Massa snabbast, följd av Alonso och Schumacher? Eller ?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man kan i alla fall konstatera att svenska Felipe Massa-klubben har varit rätt ute redan från början... Jean Todt säger så här om Massa:
I have a feeling he is a new champion
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Du har rätt. Alonso var enligt regelboken snabbare än Maestro och vi lyfter alla på hatten för hans helt välförtjänta 2á plats. Om det är det inget tvivel.

Det positiva är att fast MS stod stilla i depån och inväntade sin tur att få tanka och byta däck så vann Alonso endast med några fjuttiga 1000 delar. Ett styrkebesked från den 7 faldige världsmästaren. Nu på Monza så krävs det att strategerna hos Scuderia tänker till sammtidigt som strategerna / mekanikerna hos Renault får hjärnsläpp.

Mirakel har hänt förut. Jag ber. Hoppas jag blir bönhörd. :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Man kan i alla fall konstatera att svenska Felipe Massa-klubben har varit rätt ute redan från början... Jean Todt säger så här om Massa:
I have a feeling he is a new champion
SJÄLVKLART RAZ.

Todt har just fått reda på det vi visste sedan länge!! :up: :up: :up:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Du har rätt. Alonso var enligt regelboken snabbare än Maestro och vi lyfter alla på hatten för hans helt välförtjänta 2á plats. Om det är det inget tvivel.

Det positiva är att fast MS stod stilla i depån och inväntade sin tur att få tanka och byta däck så vann Alonso endast med några fjuttiga 1000 delar. Ett styrkebesked från den 7 faldige världsmästaren. Nu på Monza så krävs det att strategerna hos Scuderia tänker till sammtidigt som strategerna / mekanikerna hos Renault får hjärnsläpp.

Fungerade inte strategin? Jag har läst att Schumacher, pressad som han är, körde av i kurva 8 och tappade många sekunder. Utan det hade han varit före Alonso, och då antagligen också blivit förbisläppt av Massa.

Så ... kanske är det Schumacher som ska hålla sig på banan till att börja med?

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:Du har rätt. Alonso var enligt regelboken snabbare än Maestro och vi lyfter alla på hatten för hans helt välförtjänta 2á plats. Om det är det inget tvivel.

Fungerade inte strategin? Jag har läst att Schumacher, pressad som han är, körde av i kurva 8 och tappade många sekunder. Utan det hade han varit före Alonso, och då antagligen också blivit förbisläppt av Massa.

Enligt div internet onlinetidtagningar som jag hade tillgång till tappade Maestro ca 3,75 sek på en liten utflykt i gräset. Men loppet avgjordes för hans del inte där utan i depån då SC var ute på grund av att en ful äcklig och dålig bil (vars supporterkeps du hade den dåliga smaken att köpa på Imola) stod kvar på banan med motorstopp. :down:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:

Enligt div internet onlinetidtagningar som jag hade tillgång till tappade Maestro ca 3,75 sek på en liten utflykt i gräset. Men loppet avgjordes för hans del inte där utan i depån då SC var ute på grund av att en ful äcklig och dålig bil (vars supporterkeps du hade den dåliga smaken att köpa på Imola) stod kvar på banan med motorstopp. :down:
Men då var ju inte Schumacher snabbast - inte ens näst snabbast? Eller är det någon moralisk bedömning du ägnar dig åt - någon rättvisebedömning kanske? ;)

Gösta

Inlägg av Gösta »

Inte alls. På racingbanan (depån ser jag inte som racingbana) var Maestro snabbare. MS tillbringade kortare tid i racingspåret än vad Alonso gjorde. Fernando "Alexander Lukas" Alonso blev fortfarande helt rättvist 2á i loppet!!!

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jösses vilka fina bortförklaringar du kommer med - det är nästan så man anar både bitterhet och desperation bakom dem. Med tanke på din ålder får jag nästan för, men bara nästan, för din hälsas skull hålla en liten tumme för en dubbelseger för Ferrari.

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Jösses vilka fina bortförklaringar du kommer med - det är nästan så man anar både bitterhet och desperation bakom dem. Med tanke på din ålder får jag nästan för, men bara nästan, för din hälsas skull hålla en liten tumme för en dubbelseger för Ferrari.
Det var ingen bortförklaring! Det var en utförlig förklaring till Alonsos fina 2á plats i Turkiets GP!!!

Jag är ännu inte bitter, men känner en viss desperation.

Jag tackar ödmjukast för dina förhoppningar om en Ferraridubbel på Monza. Du kanske får en present från Italien om så sker. :D

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Gösta skrev:

Nu på Monza så krävs det att strategerna hos Scuderia tänker till sammtidigt som strategerna / mekanikerna hos Renault får hjärnsläpp.

Strategerna hos Scuderia har ju tänkt till och det har inte gått så bra. :D
Det är väl bättre om dom lägger ner tankeverksamheten och hoppas på att Alonso tappar ett hjul eller någon annan relativt viktig del av bilen.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

form-ola1 skrev:Strategerna hos Scuderia har ju tänkt till och det har inte gått så bra. :D
Var det strategerna som gjorde så att Schumi körde av?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Razor skrev:
form-ola1 skrev:Strategerna hos Scuderia har ju tänkt till och det har inte gått så bra. :D
Vid strategivalet utgår man säkerligen ifrån att förarna håller sig på banan. Hade MS gjort det hade han kommit ut före FA efter andra stoppet, vunnit loppet och fått 4p fler än spanjoren!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Exakt!

Äntligen!
Apex

Inlägg av Apex »

Razor skrev:
Kan det inte ha varit en strategisk miss att tanka upp Schumi så tung vid första depåstoppet, för i och med det så nöttes däcken fortare, han fick tydligen även problem med blistring på ett bakhjul under andra stinten.
Detta kan ju ha bidragit till hans lilla utflykt i kurva 8.

Kanske att det hade varit bättre att han aldrig gått in in under SC, då hade han ju legat först med en betydligt lättare bil än Alonso (Och Massa) vid omstarten. Då hade han ju antagligen kunnat sätta betydligt snabbare varvtider än dom som tankat upp vid SC. Kanske att han då kunnat ligga ute i 10-15 varv ytterliggare och skaffa sig en ledning på 20-25 sek. över Alonso, gå in i depån och ändå komma ut före Alonso.
Men samtidigt så vet vi ju inte hur mycket bränsle han hade kvar, men troligtvis, så var han tyngre än Massa i vart fall, som ju var snabbare än Schumi före SC, misstänker att det berodde på detta.
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

En sak som var lite tråkig att missa var att man inte fick se hur Massa plötsligt skulle utveckla bromsproblem i slutet om Schumi kommit om Alonso. Men det finns ju några fler chanser kvar att få se det. :)
Men det är kanske inget regelbrott om föraren frivilligt släpper förbi sin stallkompis?

Det vore även ett ödets ironi om Schumi förlorade WDC-titeln för att Massa kom före i nåt av de sista loppen och de inte vågade bryta mot regeln om stallorder - som främst tillkom efter de två ökända A1-Ring-händelserna, där det inte behövdes för mästerskapen... :lol:

Men så kul får man väl inte ha det - å andra sidan gör det säkert ont att skratta sig harmynt... :cry:
Schumi

Inlägg av Schumi »

Hur en del av er kan säga att Alonso vann en välförtjänt seger fattar jag inte... :-?. Det var fruktansvärt att än en gång se hur otroligt mycket tur Alonso har medan M. Schumacher forsätter att ha, som han alltid haft under sin karriär, otur. Stora delar av Alonsos säsong 2005-2006 har präglats av tur med lite av varje. Jag har faktsikt inte varit med om någon förare med så mycket tur sedan Mika Häkkinen vann -98 och -99 års förarmästerskap.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Schumi skrev:Hur en del av er kan säga att Alonso vann en välförtjänt seger fattar jag inte... :-?. Det var fruktansvärt att än en gång se hur otroligt mycket tur Alonso har medan M. Schumacher forsätter att ha, som han alltid haft under sin karriär, otur. Stora delar av Alonsos säsong 2005-2006 har präglats av tur med lite av varje. Jag har faktsikt inte varit med om någon förare med så mycket tur sedan Mika Häkkinen vann -98 och -99 års förarmästerskap.
Det här inlägget var roligt på så många olika plan.

Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

LuckyStrike1 skrev:
Schumi skrev:Hur en del av er kan säga att Alonso vann en välförtjänt seger fattar jag inte... :-?. Det var fruktansvärt att än en gång se hur otroligt mycket tur Alonso har medan M. Schumacher forsätter att ha, som han alltid haft under sin karriär, otur. Stora delar av Alonsos säsong 2005-2006 har präglats av tur med lite av varje. Jag har faktsikt inte varit med om någon förare med så mycket tur sedan Mika Häkkinen vann -98 och -99 års förarmästerskap.
Det här inlägget var roligt på så många olika plan.
Jag håller med till 100 %. Det är alltid roligt att få ett gott skratt såhär på förmiddagen!

Sen är jag lite arg att F1bb inte fungerar, då kan man ju inte skratta åt folket där..