Kimi utan bil resten av säsongen!?!?!?

Kungaklassen av motorsport...
moch

Kimi utan bil resten av säsongen!?!?!?

Inlägg av moch »

Enligt ett annat forum så står det i dom finska tidningarna idag att kimi ev. inte kommer köra i Mclearen resten av säsongen då han talat om innan tyska gp sin strategi, och misstankar att han låtit shumi köra förbi honom i canada. Mclaeren gillar inte att han favoriserar ferrari då dom vill att Alonso skall vinna förarmästerskapet.

Att det stått i finska tidningarna stämmer tydligen då det bekräftats av en annan finne. Men huruvida det är sant är ju en annan femma.

Personligen skulle jag inte vara förvånad om det stämmde, kimi må vara iceman och en fair person men i f1 gäller money talks. Och hjälper han shumi att vinna i år blir han ju säkert etta i ferrari nästa år. Jaja, hur som helst är det vad som sägs iaf, kul med lite skitsnack ibland.
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej, man bör först tänka till lite vad sanningshalten skulle kunna vara innan man går på vad som helst. IS har absolut inget som ens liknar detta under de senaste 4 dagarna bland sina sportnyheter. För det andra kan inte De La Rosa köra två bilar samtidigt under rejshelgerna och det senaste jag hörde från McLarenhåll var Whitmarch som granskat Liuzzis telemetri och sagt att det visst var ett märkligt ställe att lyfta av på. Han tar därmed Kimi i försvar...
Ingen har dessutom ännu bekräftat Kimis övergång till Ferrari ännu, så varför skulle man gå och avslöja sånt bakvägen nu för?

En svenne har avslöjat att det i de svenska tidningarna stått att Eje Elgh är klar för Williams andrastall som startar 2011...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:Whitmarch som granskat Liuzzis telemetri
Hur kom McLarens VD över telemetrin från en av Toro Rossos bilar?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:

Genom att köpa den! :D

Den finns på blocket till högstbjudande. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:
Den fanns för allmän beskådan hos racecontrol efter incidenten. Den begärdes in, som brukligt i såna där fall.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är väl bara domarna som tittar på telemetrin - inte de andra stallen ...?

I Monaco fick ingen av de andra stallen se telemetrin från Schumachers bil t.ex. Det hade låtit mycket mer och värre om de hade kunna se data från bilen.

Vad gäller incidenten så har ju Kimi sagt att han tittade i backspegeln för att se var de la Rosa var och om han skulle släppa förbi honom och inte hade full uppmärksamhet. Liuzzi har samtidigt bett om ursäkt, så nog känns det där som en raceincident där båda förarna gjorde misstag.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vart påstås något annat?
Det enda var väl att Liuzzi släppte av på ett konstigt ställe, mitt i rejslinjen. (Med eftertryck då man alltid efter en kurva normalt "slungas ut mot tangentens riktning")
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du påstod att Martin Whitmarsh, McLarens VD, granskat telemetrin från Liuzzis bil.

Jag tyckte det var mycket konstigt att McLarens VD hade tillgång till telemetridatan från en av Toro Rossos bilar. Domarna kan ta in det för sin bedömning (inget straff har utdelats) men Martin Whitmarsh kan inte studera den så vitt jag vet.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Du påstod att Martin Whitmarsh, McLarens VD, granskat telemetrin från Liuzzis bil.

Jag tyckte det var mycket konstigt att McLarens VD hade tillgång till telemetridatan från en av Toro Rossos bilar. Domarna kan ta in det för sin bedömning (inget straff har utdelats) men Martin Whitmarsh kan inte studera den så vitt jag vet.
Ja, Whitmarsh påstår sig ha sett telemetrin från Liuzzis bil. Jag kan ej bekräfta detta då jag inte var där.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var påstod han det - ngn källa eller länk eller annat? Det är ju rätt intressant ... jag tror inte att Jean Todt kan komma över telemetrin från Kimis bil, eller Pat Symonds kan komma över telemetrin från Schumachers bil o.s.v ...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Var påstod han det - ngn källa eller länk eller annat? Det är ju rätt intressant ... jag tror inte att Jean Todt kan komma över telemetrin från Kimis bil, eller Pat Symonds kan komma över telemetrin från Schumachers bil o.s.v ...
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2 ... :0:0:0:0:0:
Jag tror du hittar på en helt egen regel här. Det finns väl ingenting som hindrar att man tar fram ett utdrag ifrån det aktuella varvet och den sektorn där incidenten hänt om nu en tvist om det aktuella stället skulle uppstå, helt utan att avslöja företagets innersta hemligheter?
Mig veterligen har det hänt lite då och då, bland annat granskades väl Coulthards telemetri av massor av folk efter Spa-incidenten med MS 98(?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ju en viss skillnad på att låta domare studera telemetrin och konkurrenter från andra stall ... Det förstnämnda förekommer, men att konkurrenter skulle få tillgång till den datan låter otroligt.

Jag säger inte att det är en regel - jag säger att det låter alldeles för osannolikt för att vara sant att stall kan studera hela eller delar av telemetrin från konkurrenternas bilar. Det förekommer så vitt jag vet inte i någon racingserie.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

State of denial...
Om Whitmarsh påstår sig ha läst telemetri eller data från Liuzzis bil så tror jag honom och slutsatsen var väl allt annat än överraskande.
Ska du göra ett nummer av incidenten eller upplösningen av den får du slåss med dina egna väderkvarnar, Don...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och om det bara rapporteras av Turun Sanomat så har jag mina starka tvivel till vad Whitmarsh egentligen har sagt ... Jag tror inte ett dugg på det som Turun Sanomat är ensamma om att hävda av den enkla anledningen att det låter lite väl otroligt.

Och det har inget med incidenten att göra. Liuzzi har bett om ursäkt, Kimi har sagt att han inte hade full uppmärksamhet framåt eftersom han tittade i backspegeln vad de la Rosa gjorde.

Geer

Inlägg av Geer »

Om jag har förstått saken rätt så har Liuzzi sagt att att han släppte av för att släppa förbi Kimi som i sin tur sagt att han samtidigt tittade i backspegeln för att släppa de la Rosa. Finns det någon som tvivlar på detta? Man behöver inte granska telemetrin för att se att Kimi hade klart högre fart en Liuzzi, så mycke snabbare hade han inte varit av egen kraft.

Om McLaren inte har något att slåss för i slutet av säsongen och om Kimi skrivit på för något annat stall så är det inte helt omöjligt att man provar en annan förare. Dock är det säkert 110% spekulation än så länge och beror i så fall inte på Kimis insatser under säsongen.

Efterssom man skall köra motorer inför nästa säsong dom sista tävlingarna så tror jag att De la Rosa är given med sin testerfarenhet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror McLaren skulle få det mycket svårt att förklara för sina sponsorer varför man under en och samma säsong lyckats göra sig av med två toppnamn i F1.

Och för vad - de la Rosa och ... Paffett ... DTM-förare som inte har haft några särskilt snabba varvtider eller Hamilton som inte kört ett enda riktigt F1-test ännu.

Jag skulle vilja se Ron Dennis förklara det för Mercedes Motorsport, DaimlerChrysler och stallets sponsorer ...

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Sade inte Liuzzi även nåt om att han hade dålig sikt pga imma på visiret?
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

En fråga som man borde ställa sig är att varför skulle Kimi släppa Pedro? Jag trodde att stallorder var förbjudet, men McLaren har ju brutit mot den regeln innan...
Geer

Inlägg av Geer »

Pedro var ju snabbare en Kimi just då så varför inte släppa förbi honom?
Stallorder var det inte frågan om. FIA granskar radiotrafiken och läget i mästerskapet gör det ointressant för stallet att beodra en förare i det läget.

Tonio Liuzzi
“It was a birthday with a bang. A shame as I was going well, the car was reasonably competitive, but I lost visibility as my visor was misting up and I could only see out of half of it. This meant that quite often I could not see the apex of the corners and I had to use the kerbs to know where I was. That meant I went off the track a few times. As for the incident with Kimi, I went wide, trying to let him by before the chicane. Probably, he did not expect me to slow at this point and so he ran into the back of me. This track is really tight and twisty and I was really trying to move over to let him by. It was a misunderstanding and I’m sorry as it ruined both our races.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Golfkillen skrev:En fråga som man borde ställa sig är att varför skulle Kimi släppa Pedro? Jag trodde att stallorder var förbjudet, men McLaren har ju brutit mot den regeln innan...
Vem har sagt att det ev. skulle vara stallorder då? Jag tror Kimi kan ta det beslutet själv utan att behöva bli beordrad av stallet.