Ungerns GP
-
Ungerns GP
Kollar just nu på GP2 och det ser rätt så blött ut, även om det minskar. Alldeles väldans vad många som kör av, ungefär som att se Micro-kartar i regn, ingen släpper gasen...
Skall F1-loppet bli ett av fåtal regnrace de senaste åren?
Eller möjligen upptorkande?
Skall F1-loppet bli ett av fåtal regnrace de senaste åren?
Eller möjligen upptorkande?
-
-
-
-
Michael schumacher kommer göra allt för att vinna http://www.youtube.com/watch?v=Wk7epGEpRds
-
-
-
-
-
Åh hej, vilket lopp hittills och vilken fart Alonso har. Hur kan Fisi sitta i en likadan bil, när de båda hade fria varv var han nästan två sekunder långsammare. Uselt är bara förnamnet...
Lite konstigt att Renault inte kört ett enda regndäckstest i år. Även om det inte behövs för däcksutvecklingen så borde det väl ändå vara bra för förarna att få testa på regn också. Men, men, det verkar ju gå bra för Alonso ändå...
Lite konstigt att Renault inte kört ett enda regndäckstest i år. Även om det inte behövs för däcksutvecklingen så borde det väl ändå vara bra för förarna att få testa på regn också. Men, men, det verkar ju gå bra för Alonso ändå...
-
-
-
- Moderator
Fantastiska prestationer av Alonso och Schumacher! Det är ju sånt här man vill se.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
- Varnad
De tretton som startade före gjorde sig inte förtjänt av vinsten då, kanske framför allt Jenson Button, som hade vunnit oavsett om Alonso var med eller inte.AndersF1 skrev:Tala om otur för Alonso, den här vinsten hade han verkligen förtjänat.
Tror nog att utan Liuzzis "Coulthard" i racelinjen framför Kimi, som skickade Kimi till läktaren så hade det varit en fight om vem som lyckades ta sig hem på samma varv som Kimi...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
Sköna scener på pallen. Så här ska F1 vara! Synd bara att det måste till konstiga bestraffningar och växlande väderlek för att det ska ske. Det här är ett bra exempel på hur F1 skulle kunna vara; hur det borde vara. F1 ska innebära en riktig prövning för förarna, det ska vara mer oförutsägbart, men det ska inte ske på artificiell väg.
TÄrnström
TÄrnström
-
-
JTarnstrom skrev:Sköna scener på pallen. Så här ska F1 vara!
TÄrnström
Ja, det var ett av de mer underhållande loppen på ett tag. Jag har alltid gillat regnlopp och håller inte med alla som säger att det inte är sportsliga förhållanden? Regnar det inte för alla
Nåja, grattis Button! Ett år senare än vad jag hade trott, men segern kom lite otippat måste jag säga.
Kapitalt hjärnsläpp i Ferrari, vad sysslade taktikmästarna med? Tycker att Schumi körde riktigt fult idag.
Drivaxelfel anges som anledningen till att Alonso bröt, hm.
I was misled and that is the way it went
-
Helt underbar rejs, trots att förare som jag håller på fick bryta.
Bra att MS kontra Alonso inte påverkades av denna, för mej, väldigt dommarrelaterade helg.
Nu ska det avgöras på banan, hoppas jag.
Grattis Button, D.L.R.
(Edit) Jag glömde (J.C. påminde) Jag tyckte att MS körde nära, ofta över, den gräns som är tillåten enligt mitt sätt att se F1
Bra att MS kontra Alonso inte påverkades av denna, för mej, väldigt dommarrelaterade helg.
Nu ska det avgöras på banan, hoppas jag.
Grattis Button, D.L.R.
(Edit) Jag glömde (J.C. påminde) Jag tyckte att MS körde nära, ofta över, den gräns som är tillåten enligt mitt sätt att se F1
Senast redigerad av form-ola1 den sön aug 06, 2006 16:33, redigerad totalt 1 gång.
-
Det är inte osportsligt med regn, men slumpen har en betydligt större betydelse, liksom att föraren oftast har lite större betydelse, speciellt om det är skiftande väder, vilket det ju ofta är när det regnar. Sällan det regnar likadant i 2 timmar. Men frågan är om man vill ha mer slump?
Man kanske skall börja med slumpvis bevattning av banan?
-
Dina två inlägg fick mig att höja på smilgroparnaAndersF1 skrev:Men, men, det verkar ju gå bra för Alonso ändå...Tala om otur för Alonso, den här vinsten hade han verkligen förtjänat.
Vilket Race sköna omkörningar helatiden, Fan vad schumacher körde fult idag, verkade nästan som att det var folkrace eller nåt i hans skalle. Ska bli intressant att se hur det kommer att gå i turkiet om 3 veckor.
-
Slump och slump, nja, jag håller inte med. Fler blåbär som är ute och halkar kanske. Men det där har du säkert räknat ut AF1
För första gången tyckte jag att studioprogrammet hade kunnat vara lite längre. Tog slut lite abrubt, inga kommentarer av Janne och Eje efter, lite trist när det var så händelserikt. Såhär i efterhand kanske man borde ha haft lite mer erfarna gäster i studion men jaja ska inte klaga så mycket nu.
För första gången tyckte jag att studioprogrammet hade kunnat vara lite längre. Tog slut lite abrubt, inga kommentarer av Janne och Eje efter, lite trist när det var så händelserikt. Såhär i efterhand kanske man borde ha haft lite mer erfarna gäster i studion men jaja ska inte klaga så mycket nu.
I was misled and that is the way it went
-
Om du svarade på mitt inlägg så tycker jag att du har fel.AndersF1 skrev:Det är inte osportsligt med regn, men slumpen har en betydligt större betydelse, liksom att föraren oftast har lite större betydelse, speciellt om det är skiftande väder, vilket det ju ofta är när det regnar. Sällan det regnar likadant i 2 timmar. Men frågan är om man vill ha mer slump?
Jag reflekterade mer på MS defensiva körning som, enligt mej, bytte spår lite för ofta. En personlig känsla som inte nödvändigtvis behöver vara korrekt.
-
-
-
[Schumacher] tjänade ju på det eftersom han hade förlorat en placering om han inte hade genat punkt.Rainer skrev:Angående ev bestraffning av MS, för att gena i chikanen...är det inte så att man blir bestraffad om man vinner en placering, genom detta, att man då måste släppa förbi?
I detta fall tjänade MS ingen placering, och då är det inget att snacka om.
Det var samma läge efter chikanen som före.
-
- Moderator
Måste säga att Schumacher var ju enormt kall i det läget; att släppa av precis så mycket som behövdes för att kunna säga att han inte tjänade någon tid på manövern, men inte mer än att han lyckades hålla Delar-Åsa bakom sig. Den förmågan imponerar.Rainer skrev:Angående ev bestraffning av MS, för att gena i chikanen...är det inte så att man blir bestraffad om man vinner en placering, genom detta, att man då måste släppa förbi?
Tärnström
-
-
Så du menar att de som ligger före kan i praktiken strunta i chikanen och gena, vilket alltså gör det helt omöjligt att köra om?Rainer skrev:Angående ev bestraffning av MS, för att gena i chikanen...är det inte så att man blir bestraffad om man vinner en placering, genom detta, att man då måste släppa förbi?
-
Nej, det handlade om det var osportsligt med regn och var alltså ett svar på Cheevers inlägg.form-ola1 skrev:Om du svarade på mitt inlägg så tycker jag att du har fel.AndersF1 skrev:Det är inte osportsligt med regn, men slumpen har en betydligt större betydelse, liksom att föraren oftast har lite större betydelse, speciellt om det är skiftande väder, vilket det ju ofta är när det regnar. Sällan det regnar likadant i 2 timmar. Men frågan är om man vill ha mer slump?
Jag reflekterade mer på MS defensiva körning som, enligt mej, bytte spår lite för ofta. En personlig känsla som inte nödvändigtvis behöver vara korrekt.
-
Okey.AndersF1 skrev:Nej, det handlade om det var osportsligt med regn och var alltså ett svar på Cheevers inlägg.form-ola1 skrev:Om du svarade på mitt inlägg så tycker jag att du har fel.AndersF1 skrev:Det är inte osportsligt med regn, men slumpen har en betydligt större betydelse, liksom att föraren oftast har lite större betydelse, speciellt om det är skiftande väder, vilket det ju ofta är när det regnar. Sällan det regnar likadant i 2 timmar. Men frågan är om man vill ha mer slump?
-
AF1 >> Det verkar som om FIA's Sporting Regulations är lite luddiga på den punkten, men det har ju hänt tidigare att förare genar genom chikaner, och jag kan inte minnas att det blivit bestraffningar om det inte är så att man gjort en omkörning i samband med detta...
På Monza för en del år sen så genade så gott som alla genom en chikan, och arrangörerna fick sätta ut hinder för att det inte skulle ske.
Året efter hade man väl förändrat kerbsen...
På Monza för en del år sen så genade så gott som alla genom en chikan, och arrangörerna fick sätta ut hinder för att det inte skulle ske.
Året efter hade man väl förändrat kerbsen...
-
När det är torrt vet man ganska väl i förväg hur greppet kommer att vara genom hela loppet. Det vet man inte när det är regnrace, speciellt inte när det torkar upp och ibland kanske även regnar igen. Därför går det inte på samma sätt att simulera, då man inte alls kan förutsäga förhållandena. Dessutom kan man ha en himla tur, eller otur, med depåstoppen, om man råkar tajma in dem med väderomslag.Cheever skrev:Slump och slump, nja, jag håller inte med. Fler blåbär som är ute och halkar kanske. Men det där har du säkert räknat ut AF1
Dessutom ökar risken för SC betydligt, vilket alltid innebär ökad slump, beroende på depåstopp och annat.
-
-
-
- Moderator
Alonsos förstavarv påminde mycket om Sennas fantastiska körning på Donington 1993.
Tärnström
Tärnström
-
-
-
-
Glömde, grattis Button, de la Rosa och Heidfeld!
Delar-Åsa hade lite halvtaskig inledning, men kom tillbaks starkt och var ett tag snabbare än Kimi. Men inte är han lika bra på att köra om som t.ex. Kimi eller Alonso, utan nästan lite väl försiktig i kamp med Schmi. Där skötte sig Heidi bättre, men [Schumacher] har helt klart lyckats sätta sig i respekt på det området, även om det kanske inte hjälper på förare som Kimi, Alonso och Montoya.
Knappen var också himla snabb ett tag på upptorkande. Han var väl annars på väg om lill-lövis med alla sina pallplatser utan vinst?
Jag är ändå imponerad över hur bra många av förarna hanterade blötan, trots att de väldigt sällan kör på blöt bana med sina F1:or.
Delar-Åsa hade lite halvtaskig inledning, men kom tillbaks starkt och var ett tag snabbare än Kimi. Men inte är han lika bra på att köra om som t.ex. Kimi eller Alonso, utan nästan lite väl försiktig i kamp med Schmi. Där skötte sig Heidi bättre, men [Schumacher] har helt klart lyckats sätta sig i respekt på det området, även om det kanske inte hjälper på förare som Kimi, Alonso och Montoya.
Knappen var också himla snabb ett tag på upptorkande. Han var väl annars på väg om lill-lövis med alla sina pallplatser utan vinst?
Jag är ändå imponerad över hur bra många av förarna hanterade blötan, trots att de väldigt sällan kör på blöt bana med sina F1:or.
-
-
-
Jag tror att det är för att jag är ganska elak som människa.AndersF1 skrev:Va fan sade du inte det innan jag frågade för?LuckyStrike1 skrev:Går i repris just nu på Viasat sport 1 - startade för 20 minuter sen.
Jag har det på band annars, såg inte loppet.
Men om du är snäll mot mig kan du få låna bandet av mig med loppet på. Det enda du behöver göra är att äta lunch med mig någon dag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Nja, snarare om Andrea de Cesaris på Monza 1984...JTarnstrom skrev:Alonsos förstavarv påminde mycket om Sennas fantastiska körning på Donington 1993.
Tärnström
Skojade bara! Minns du alla lopp eller sitter du och tittar på gamla inspelningar hela dagarna?
Jag har väl själv sett de flesta loppen sedan mitten på 80-talet men inte tusan minns jag särskilt många, kan det vara en begynnande Alzheimer?
-
-
Ayrton Senna da Silvas bedrifter på racerbanorna glömmer man ALDRIG. Många säger att han körde i en annan DIMENSION än resten. Exempelvis när han i Monaco ett år utkvalade sin stallkamrat Prost med 2 (två) sekunder och resten av fältet med 3 (tre) .......tyvärr tog karriären slut alldeles för tidigt.kanotisten skrev:Nja, snarare om Andrea de Cesaris på Monza 1984...JTarnstrom skrev:Alonsos förstavarv påminde mycket om Sennas fantastiska körning på Donington 1993.
Tärnström
Skojade bara! Minns du alla lopp eller sitter du och tittar på gamla inspelningar hela dagarna?
Jag har väl själv sett de flesta loppen sedan mitten på 80-talet men inte tusan minns jag särskilt många, kan det vara en begynnande Alzheimer?
PS. enligt Autosport kan Kubica bli diskad då inte klarade vikten efter målgång... Kan bli en pinne trots allt till MS, för han blev väl klassificerad som 9:a ??
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
-
Ska ha varit 1967 när Honda vann som konstruktör, kommer inte ihåg vilket lopp bara men det kan ha varit Österrike?
Vete sjutton om nationalsången spelades för konstruktörer då eller hur priscerenomin såg ut. Men det var sist Honda vann som konstruktör i alla fall.
Någon japansk förare har aldrig vunnit ett F1-lopp.
Vete sjutton om nationalsången spelades för konstruktörer då eller hur priscerenomin såg ut. Men det var sist Honda vann som konstruktör i alla fall.
Någon japansk förare har aldrig vunnit ett F1-lopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
Jo, ovanligt elakt.LuckyStrike1 skrev:Jag tror att det är för att jag är ganska elak som människa.AndersF1 skrev:Va fan sade du inte det innan jag frågade för?LuckyStrike1 skrev:Går i repris just nu på Viasat sport 1 - startade för 20 minuter sen.
Jag har det på band annars, såg inte loppet.
Men om du är snäll mot mig kan du få låna bandet av mig med loppet på. Det enda du behöver göra är att äta lunch med mig någon dag.
Det låter som en deal, iallafall lunchen. Får se om jag känner behov av bandet.
-