Jag läste nyligen att supandet hade gått ner i Finland, men tydligen inte bland finnar som lever i Sverige - brännvinslogiken är på topp... Det är inte heller människan som avfyrar vapnet som rår för att någon dör när kulan ramlar in i dem, det är en helt annan händelse och verkan utan historia och orsak.

Orsak och verkan var det. Du är väl inte så dum att du tror på tobaksbolagens påstående att reklamen bara är för rökare - naturligtvis är den främst för att få nya kunder, annars skulle de väl inte satsa så mycket på cigarettpartyn för tonåringar, gratis cigarettutdelning till minderåriga och annat liknande. Utan nya kunder skulle de som sagt inte ha några inom några årtionden.
Däremot är det säkert så att det är svårt att veta exakt hur många som dör av tobaksreklamen i F1 och därför var väl siffran rund och fin med många nollor. Eller hur många som börjar röka p.g.a. den reklamen är svår att uppskatta. Men det finns ju metoder att uppskatta det, som företagen använder för att veta, eller få en aning om, vilken reklam som är effektivast. Dels kan man ju ta reda på hur många som nås av reklamen, alltså hur stor genomslagskraft den har - ganska lätt. Sedan gäller det att ta reda på hur de som nås av reklamen uppfattar den och påverkas av den - antagligen mycket svårare. Det man kan konstatera är att tobaksbolagen knappast bedriver motorsportsvälgörenhet, så de tror iallafall på att det har effekt.
Sedan kan man ju tycka att om en vuxen och myndig person tycker det är en god ide att satsa sina surt förvärvade pengar på att röka, så är det väl hans ensak, liksom avsaknad av bilbälten och allt annat som främst drabbar den enskilde. Problemet är väl kanske att alla andra också får vara med och betala notan och när det gäller rökning drabbas ju även andra lite grand, inte bara ekonomiskt. Men annars är ju förstås det största problemet att de flesta som börjar röka gör det inte som vuxna och myndiga personer, utan tenderar att tycka att det är en betydligt bättre ide när de är tonåringar än senare i livet...
Jaja, skall iallafall bli intressant att se hur reklamförbudet påverkar F1, vilka som skall ersätta Marlboro, West och andra. Men det lär nog gå, även om inkomsterna kanske minskar lite grand, åtminstone för vissa stall.