Får börja med att skriva att jag gillar forza-motorsports sajt. Besöker den ofta och har den som referens när det gäller resultat, tider på passen, statistik m.m.
Det som skulle göra sajten mycket bättre är om man också startade en vettig nyhetsrapportering. Idag finns något som man kanske ska kalla "kommentarer om aktuella händelser inom motorsporten" - dvs en nyhet tillsammans med Forza motorsports åsikt runt nyheten. Då jag själv starkt ogillar att få någons åsikt nerkörd i halsen när jag inte förväntar mig det önskar jag att det skulle finnas en sektion med bara nyheterna. Kanske skulle samma skribent som har ett behov av att köra ner sin åsikt i läsarnas hals också skriva nyheten separat i en egen sektion? Själv skulle jag gärna betala en liten slant för en sådan där man har krönikor där personer får skriva av sig sina personliga åsikter och funderingar och nyheter rapporterade som de är utan dessa åsikter.
Vad säger Forza-motorsports ledning - kan en ren nyhetsrapportering komma ifråga i någon form? Kanske att man delar upp det i nyheter, forzas kommentarer runt aktuella nyheter och krönikor? Eller - som jag gärna ser själv - bara krönikor och nyheter.
Några planer på en vettig nyhetstjänst (betaltjänst?)?
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
För att visa vad jag menar och att det inte är så mycket extra arbete ger jag två exempel från er sajt.
Såhär vill jag läsa nyheten (borttagna texten skulle kunna utvecklas i en krönika istället):
Som jag skulle vilja läsa det (ändrade meningar i fet stil).Under den tredje fria träningen körde Michael Schumacher om två bilar under rödflagg. Det var Jenson Button som sprängt sin Hondamotor, när träningen rödflaggades. Straffet blir två sekunders tillägg på sin kvalificeringstid. Därmed har båda VM-kombattanterna gjort bort sig rejält och bestraffats med 2 sekunder! Att en sjufaldig världsmästare gör en sådan här sak är uppseendeväckande!
------------------------------------Under den tredje fria träningen körde Michael Schumacher om två bilar under rödflagg. Det var Jenson Button som sprängt sin Hondamotor, när träningen rödflaggades. Straffet blir två sekunders tillägg på sin kvalificeringstid. Därmed har båda VM-kombattanterna bestraffats med 2 sekunder.
Renault kommer i veckan att lämna in en dispensansökan till FIA och försöka få tillbaka de förbjudna massadämparna till Ungerns Grand Prix nästa helg. Stallet anser att det är orättvist att förbjuda dem under rådande testförbud och vill i så fall att förbudet införs efter Turkiets Grand Prix, då det är tillåtet att testa igen.
Forza Motorsport kan förstå att Renault känner pressen och kan hålla med om att tidpunkten för förbudet är olycklig. Men samtidigt är regler till för att följa... hmm... men å andra sidan har FIA själva aldrig varit bra på sådant här och vinglar och velar fram och tillbaka... Först är en sak godkänd, sedan förbjuds den, för att senare godkännas igen.
Nej FIA, det behövs mer centralstyrning över besluten för man kan inte som idag låta lägre funktionärer och bandomare avgöra nya komplicerade saker. Det är bättre att de rapporterar om dem i sina rapporter och låter "World Motor Sport Council" eller liknande kommittéer avgöra frågorna. Nu är det för många beslutsfattare och det skapar bara förvirring och kaos!
Såhär vill jag läsa nyheten (borttagna texten skulle kunna utvecklas i en krönika istället):
Renault kommer i veckan att lämna in en dispensansökan till FIA och försöka få tillbaka de förbjudna massadämparna till Ungerns Grand Prix nästa helg. Stallet anser att det är orättvist att förbjuda dem under rådande testförbud och vill i så fall att förbudet införs efter Turkiets Grand Prix, då det är tillåtet att testa igen.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag håller med dig om att en nyhet är en nyhet och en krönika är en krönika och att det sällan är särskilt lyckat att blanda ihop de två. Så jag håller med dig.
Att göra Forza nyheter till en betaltjänst däremot vore onekligen en ekonomiskt sett trevlig åtgärd. Men jag tror att efterfrågan på att betala nog är lite för liten tyvärr. Det är svårt att ta betalt för material på nätet rent generellt, Aftonbladet Plus går så vitt jag vet inte lysande.
Autosport lyckas, men deras skillnad är att det i många länge också är knutet till tidningsprenumeratione + att de har en stor mängd eget material man bara kan läsa där tack vare att de har så mycket folk på plats ute på racen.
Den möjligheten har inte Forza Motorsport tyvärr.
Nu är det ganska tufft att driva Forza Motorsport - det här är en obetald fritidssysselsättning för oss som gör det vid sidan av våra vanliga jobb och sysselsättningar.
Att göra Forza nyheter till en betaltjänst däremot vore onekligen en ekonomiskt sett trevlig åtgärd. Men jag tror att efterfrågan på att betala nog är lite för liten tyvärr. Det är svårt att ta betalt för material på nätet rent generellt, Aftonbladet Plus går så vitt jag vet inte lysande.
Autosport lyckas, men deras skillnad är att det i många länge också är knutet till tidningsprenumeratione + att de har en stor mängd eget material man bara kan läsa där tack vare att de har så mycket folk på plats ute på racen.
Den möjligheten har inte Forza Motorsport tyvärr.
Nu är det ganska tufft att driva Forza Motorsport - det här är en obetald fritidssysselsättning för oss som gör det vid sidan av våra vanliga jobb och sysselsättningar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Vi förstår vad du menar och nyheter ska verkligen vara nyheter och artiklar/krönikor mera åsiktsbaserade. Men samtidigt räcker våra resurser inte till för att vara både en nyhetsbyrå och en sajt med personliga åsikter. Vi har färre aktiva skribenter än vad många tror... och så gör vi detta på vår fritid.
Om det blir några förändringar vet jag inte för tillfället. Ni får antingen sluta läsa här eller glädjas åt att vi finns.
Om det blir några förändringar vet jag inte för tillfället. Ni får antingen sluta läsa här eller glädjas åt att vi finns.