Head om Montoya
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kul att se att man inte är ensam om att tycka att Montoyas körning på Interlagos lämnade en del att önska.
Saxat från Autosport:
"I don't know, we'll have to look at the film and make a judgement," he said. "But [Montoya] was the car behind, and it was Juan that was moving across to the right, but I think he was just too close. We need to look and see if there's some film from the top [of the car] or something. But whatever it was, it destroyed his race for big points."
Head added that Montoya's clash could prove costly in the long run. "Basically if you’re going to win a championship you don't bump into other cars, that's all there is to it," he said.
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-04-02 21:34 ]</font>
Saxat från Autosport:
"I don't know, we'll have to look at the film and make a judgement," he said. "But [Montoya] was the car behind, and it was Juan that was moving across to the right, but I think he was just too close. We need to look and see if there's some film from the top [of the car] or something. But whatever it was, it destroyed his race for big points."
Head added that Montoya's clash could prove costly in the long run. "Basically if you’re going to win a championship you don't bump into other cars, that's all there is to it," he said.
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-04-02 21:34 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har aldrig förnekat att det var ett misstag av Montoya...
att jag sen hävdar att det var SChumis fel och att tysken fuskar är en helt annan sak
att jag sen hävdar att det var SChumis fel och att tysken fuskar är en helt annan sak
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
What is obvious, though, is that Schumacher’s behaviour was not that of a man worried about new rules.
The German was confident that his usual uncompromising tactics would not be classed as dangerous driving. Either that, or he knows, that as world champ race stewards are too afraid to penalise him.
What is harder to swallow is the whiff of hypocrisy coming from Schumacher.
After Melbourne, Schuey grumbled that Jarno Trulli had not been "appropriate" in aggressively defending his position. What Michael did at Interlagos was ten times worse.
Not only did he swerve across the track far more violently than Trulli ever did at Albert Park, he did it at one of the fastest points on the circuit with 20 accelerating cars immediately behind.
With the man failing to practice as he preaches, it’s no wonder that Montoya thinks there’s one rule for Michael and another for everyone else.
ITV Så det så. Head var nog för mycket diplomat i sin kommentar.
The German was confident that his usual uncompromising tactics would not be classed as dangerous driving. Either that, or he knows, that as world champ race stewards are too afraid to penalise him.
What is harder to swallow is the whiff of hypocrisy coming from Schumacher.
After Melbourne, Schuey grumbled that Jarno Trulli had not been "appropriate" in aggressively defending his position. What Michael did at Interlagos was ten times worse.
Not only did he swerve across the track far more violently than Trulli ever did at Albert Park, he did it at one of the fastest points on the circuit with 20 accelerating cars immediately behind.
With the man failing to practice as he preaches, it’s no wonder that Montoya thinks there’s one rule for Michael and another for everyone else.
ITV Så det så. Head var nog för mycket diplomat i sin kommentar.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Åja, man har sett många köra av vingen på någon som ligger framför. I Malaysia så var och varannan inne och bytte front vinge. PDL körde väl på Nick förra året betydligt hårdare. Villeneuve körde väl på Ralf betydligt hårdare. Barrichello körde ju på RS på Interlagos betydligt hårdare. Button brakade in i Trulli hårdare osv....
Så JPM är knappast ensam om att göra en felkalkylering av en situation på millisekunder.
Så JPM är knappast ensam om att göra en felkalkylering av en situation på millisekunder.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Har den gamla frasen "först in i kurvan väljer spår" slutat att ha betydelse? Trulli använde sig av en pricipen i det förra loppet och var mycket nära att köra av skummis framvinge. Nu är jag lite gammaldags så jag tycker att Trulli gjorde rätt, om [Schumacher] vill om så får han se till att komma upp högre på innern. Att stänga dörren i ingången till kurvan är väl vedertaget? Men det kanske inte gäller när det är [Schumacher] som stänger dörren? Det är självklart att man inte får vingla fram och tillbaka på rakan om man har snabbare trafik bakom sig. men när ingen är nära får man väl vingla hur mycket man vill? Annars borde ju alla diskas som vingar på start och målrakan när dom firar sin seger. Eftersom Pablo gjorde en missbedömning och saktade ner kraftigt, fanns det ju ingen annan i närheten och då måste det väl vara tillåtet att ta lite höjd för att få ett hyggligt spår i kurvan? Men jag antar att det itne gäller [Schumacher], för han fuskar och kör fult även om han står still?
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Ja, tydligen är det så. I Brasilien tycker jag inte att han vinglade ett dugg in till kurva 4. Han gick in till vänster och sedan mycket blygsamt ut lite för att få rätt spår. Detta ska ju vara tillåtet då det inte räknas som spårbyte för att stänga när man väljer sitt spår in i kurvan som 1:a man in i den. Detta gäller naturligtvis även Trulli som jag inte tycker gjorde minsta fel på Albert Park.
När vi kör go-kart och jag arbetar för att komma om vet jag att personen framför mig kommer behöva ett visst spår och om jag inte är förbi eller jämsides eller att framförvarande gör ett misstag slår jag av lite. Tycker det liksom är min plikt annars orsakar jag eventuellt ett problem. Enkelt!
I somras kom jag och en vän ifatt en annan vän (Ja, det är Tre Trallande Jäntor jag pratar om) och skulle om på yttern i en lång kurva. Nästan jämsides med mig ytterst gick vi in mot en snabb 90 gradare när den vi ska köra om plötsligt upptäcker oss och viker ut och trycker oss ut varpå jag får hänga mig på bromsen, studsar ut via däcktraven, över vallen och landar på asfaltsvägen utanför banan, nära på uppochner... Där kan man prata om stängning! Jag tog en risk...det gör man alltid. 5 minuter senare var jag igång igen och lyckades hämnas lite...
Ska det vara så svårt?
/gringo
När vi kör go-kart och jag arbetar för att komma om vet jag att personen framför mig kommer behöva ett visst spår och om jag inte är förbi eller jämsides eller att framförvarande gör ett misstag slår jag av lite. Tycker det liksom är min plikt annars orsakar jag eventuellt ett problem. Enkelt!
I somras kom jag och en vän ifatt en annan vän (Ja, det är Tre Trallande Jäntor jag pratar om) och skulle om på yttern i en lång kurva. Nästan jämsides med mig ytterst gick vi in mot en snabb 90 gradare när den vi ska köra om plötsligt upptäcker oss och viker ut och trycker oss ut varpå jag får hänga mig på bromsen, studsar ut via däcktraven, över vallen och landar på asfaltsvägen utanför banan, nära på uppochner... Där kan man prata om stängning! Jag tog en risk...det gör man alltid. 5 minuter senare var jag igång igen och lyckades hämnas lite...
Ska det vara så svårt?
/gringo
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
I skomakarns kompromisslösa körstil ingår att han räknar med att konkurrenten viker ned sig. Här har han nu mött en motståndare som vägrar göra det och konsekvensen har vi sett resultatet av i de senaste loppen.
Man kan tycka vad man vill om det och vem som gör fel (antagligen beroende vem man håller på) men det ger onekligen en extra krydda till loppen. Nu är det så att det handlar om en extremt farlig sport och risken är nog stor att det här kommer att sluta i tårar (läs allvarlig olycka).
Man kan tycka vad man vill om det och vem som gör fel (antagligen beroende vem man håller på) men det ger onekligen en extra krydda till loppen. Nu är det så att det handlar om en extremt farlig sport och risken är nog stor att det här kommer att sluta i tårar (läs allvarlig olycka).
I ett liknande fall tidigare begärde tävlingsledningen in telemetrin från förövarens bil och trots att man inte fann bevis där har förövaren hängts ut på forum som skyldig. Denna gång begärdes ingen telemetri in, men man har också redan bestämt sig för att det inte finns någon skyldig.On 2002-04-03 20:49, JTarnstrom wrote:
Du menar att Schumacher inte är den enda som bromstestar sina medtävlare? Eller var det Schumacher som var boven i samtliga fallen?
TÄrnström
Jag anser av de bilder som finns att det är en tuff stängning, men i stort sett laglig. Skulle manövern dessutom ha den lilla extra kryddan av bromstestning så vore det inte längre en incident utan klar skuld, utan ett avsiktligt risktagande med en klart skyldig part.
Tänk på Button i omstarten 2000 på Monza, (var det väl?)
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu råder väl inget tvivel om att Schumi aldrig rört bromsen. Man kan inte se att han överhuvudtaget saktat ned och den bakomvarande bilen slogs om position.
När det gäller DC så skulle han bli varvad sikten var extremt dålig och han körde betydligt långsammare än bakomvarande bil varpå man kan skäligen kan misstänka att han bromsat tidigare än normalt.
När det gäller DC så skulle han bli varvad sikten var extremt dålig och han körde betydligt långsammare än bakomvarande bil varpå man kan skäligen kan misstänka att han bromsat tidigare än normalt.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Knappast fråga om bromstestning i COulthards fall. Han släppte av för släppa förbi, Schumacher såg inte och körde in i honom. Jag hävdar att bromstestning i den bemärkelse som en del här verkar tro förekommer inte används öht. Möjligen att föraren i en kurva ta ner farten lite tidigare änvanligt för att tvinga den bakomvarande ur rytmen annars inte. VEM I HELVETE VORE SÅ DUM ATT HÅLLA PÅ MED NÅGOT SOM EVENTUELLT KOSTAR EN LIVET? INGEN! INTE ENS SCHUMACHER ÄR SÅ GUDFÖRBANNAT DUM.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Nu börjar jag förstå varför det finns så mycket hätska röster här.On 2002-04-02 21:58, JTarnstrom wrote:
Du medger att det var ett misstag alltså? Har glömt vilket läger du tillhör Lucky...
Tärnström
Om man hejar på någon så gör denne förare aldrig något fel, och om någon incident med favoritföraren inträffar, så måste man in på forumet genast och skylla på någon annan å det kraftigaste
Det lär ju bli lite jobbigt för mig, då jag hejar på:
"VSHFMS"
Även om jag kan erkänna (i svaga stunder) att karln kan vrida på en ratt
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Håller med Tärnström om incidenten och bromstestning.
Sen blir det lätt som G-town säger när man inte kan enkelt säga att det var en race-incident utan att det hela ska beläggas med 100% skuld på en förare som utfört och planerat att plocka den andres vinge eller hjul eller vad det nu är frågan om. Diskussionerna hamnar av nån anledning på svart eller vitt nivå...
Sen blir det lätt som G-town säger när man inte kan enkelt säga att det var en race-incident utan att det hela ska beläggas med 100% skuld på en förare som utfört och planerat att plocka den andres vinge eller hjul eller vad det nu är frågan om. Diskussionerna hamnar av nån anledning på svart eller vitt nivå...
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Är det verkligen så? Kan det inte vara att endel gillar att kivas och överdriver lite? Inte är det väl alltid moment 22 vid Checkpoint Charlie?On 2002-04-04 21:59, regenmeister wrote:
Håller med Tärnström om incidenten och bromstestning.
Sen blir det lätt som G-town säger när man inte kan enkelt säga att det var en race-incident utan att det hela ska beläggas med 100% skuld på en förare som utfört och planerat att plocka den andres vinge eller hjul eller vad det nu är frågan om. Diskussionerna hamnar av nån anledning på svart eller vitt nivå...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-04-04 22:41 ]</font>
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Helt oavsett om det finns någon skyldig eller inte anser jag att vid tidpunkten för kollisionen hade helt plötsligt JPM mycket högre fart än MS och vill man se telemetrin ifrån ett fall där sk. ombytta roller råder, så borde samma försiktighet råda även i det här fallet.
Jag tror inte att dessa herrar kalkylerar med risker på samma sätt som du Tärnström, det är därför du sitter och bruppar framför en datorskärm och dom kör F1. DET VET DU INGENTING OM VAD OCH OM HAN TÄNKER PÅ, ELLER ATT DET KAN KOSTA HONOM LIVET!!!
Han är säkert medveten om att riskerna finns där, alltid, men hur nära dom är i ett givet ögonblick har han säkert stängt av. Gör man inte det går det knappast lika fort.
Jag tror inte att dessa herrar kalkylerar med risker på samma sätt som du Tärnström, det är därför du sitter och bruppar framför en datorskärm och dom kör F1. DET VET DU INGENTING OM VAD OCH OM HAN TÄNKER PÅ, ELLER ATT DET KAN KOSTA HONOM LIVET!!!
Han är säkert medveten om att riskerna finns där, alltid, men hur nära dom är i ett givet ögonblick har han säkert stängt av. Gör man inte det går det knappast lika fort.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: lör feb 23, 2002 01:00
- Ort: Uppsala/Sverige
Visst , men det är också så att JPM har träffat på en förare som inte släpper förbi´honom. Förra året var MS "snäll" eftersom JPM inte satt i en bra bil. MEn nu när Williams bilen går som fan läggar han inga fingrar mellan.On 2002-04-04 11:19, Cuscino wrote:
I skomakarns kompromisslösa körstil ingår att han räknar med att konkurrenten viker ned sig. Här har han nu mött en motståndare som vägrar göra det och konsekvensen har vi sett resultatet av i de senaste loppen.
Jag sa inte att jag visste bättre, jag försökte få dig att inse att du inte heller visste bättre.On 2002-04-05 09:29, JTarnstrom wrote:
OK, om du nu är medveten om hur han tänker hur kommer det då sig att sitter i en taxi och bruppar? Sorry, den logiken håller inte.
Tärnström
'Moi' är professionell förare i alla fall.
Jag har inte särskilt långt till människor som kört i många år på VM-nivå och deras psyken därvidlag är ganska lika.
_________________
Hockey VM på gång, tur att inte Vitryssland är med...
"Speciell hälsning till F1-redaktören "
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-04-05 23:24 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte om du riktigt har förstått mitt resonemang, Jari. Jag menar fortfarande att ingen förare vid sina fulla sinnens bruk utför en bromstestning på det snabbaste partiet av en bana. Det är andra som yrar om att Schumacher skulle ha bromstestat Montoya. Kalla det för vad fasiken ni vill men bromstestning var det inte fråga om. I övrigt håller jag med ditt resonemang om att går jävligt snabbt och att förarna fattar beslut blixtsnabbt men vad det har att göra med mitt resonemang om bromstestning förstår jag inte. Jag förstår heller inte vad din eventuella närhet (talar vi fysiskt, genetiskt, psykologiskt avstånd till förare?) har att göra med vem som bäst vet hur förare tänker. Jag har också pratat med förare på hög nivå men jag gör mig ingen illusion av att veta hur de funkar i hjärnan utifrån det. Jag baserar i stället mitt antagande om bromstestning på följande:
1. Det faller på sin egen orimlighet att någon skulle vilja sysselsätta sig med sådant. Argumenten har jag redogjort för. Det finns dock ett scenario där någon skulle kunna tänkas tjäna på det och det är naturligtvis när mästerskapet avgörs till bromstestarens fördel om den bakomvarande tvingas bryta. Det motivet är inte tillämpligt på situationen i Interlagos.
2. Av all den litteratur jag har läst, böcker, tidningar, racereportage etc, har jag stött på ytterst få fall där bromstestning ens har antytts, än mindre bevisats. Jag har aldrig med egna ögon sett något fall av bromstestning. Jag talar F1-nivå. På lägre nivåer kan man ju dessvärre få se det mesta man inte vill se utföras på en bana.
3. Vad gäller just Schumacher skulle det förvåna om han inte har lärt sig konsekvenserna av bromstestning. Hockenheim förra året - Burtis påsättning bakifrån var nog allt annat än skön. Hans egen påkörning av Coutlhard på Spa. Jag tror att Schumacher vet precis hur farligt det är med situationer som är jämförbara med bromstestning.
Varför inte kalla incidenten på Interlagos för vad den egentligen är - en raceincident som skedde inom ramarna för det gällande regelverket. Snyggt? Nej, knappast. Smart? Inte av nån av förarna, minst av allt Montoya enligt mig.
Tärnström
1. Det faller på sin egen orimlighet att någon skulle vilja sysselsätta sig med sådant. Argumenten har jag redogjort för. Det finns dock ett scenario där någon skulle kunna tänkas tjäna på det och det är naturligtvis när mästerskapet avgörs till bromstestarens fördel om den bakomvarande tvingas bryta. Det motivet är inte tillämpligt på situationen i Interlagos.
2. Av all den litteratur jag har läst, böcker, tidningar, racereportage etc, har jag stött på ytterst få fall där bromstestning ens har antytts, än mindre bevisats. Jag har aldrig med egna ögon sett något fall av bromstestning. Jag talar F1-nivå. På lägre nivåer kan man ju dessvärre få se det mesta man inte vill se utföras på en bana.
3. Vad gäller just Schumacher skulle det förvåna om han inte har lärt sig konsekvenserna av bromstestning. Hockenheim förra året - Burtis påsättning bakifrån var nog allt annat än skön. Hans egen påkörning av Coutlhard på Spa. Jag tror att Schumacher vet precis hur farligt det är med situationer som är jämförbara med bromstestning.
Varför inte kalla incidenten på Interlagos för vad den egentligen är - en raceincident som skedde inom ramarna för det gällande regelverket. Snyggt? Nej, knappast. Smart? Inte av nån av förarna, minst av allt Montoya enligt mig.
Tärnström
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00