Montoya klar för Nascar 2007

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Intressant att Delar-Åsa tar McLaren-sitsen. Jag hade hoppats på ett lite mer modigt beslut från McLarens sida; att de hade satt in Piptobaken i bilen i stället. Kanske indikerar beslutet att Piptobaken inte kommer att ha en racesits nästa säsong. Det vore i så fall trist. Piptobaken är lika mogen som Rosberg och borde få chansen. Kanske lyckas Rån-Dennis sätta in Piptobaken i något annat stall - frågan är i så fall vilket?

Tärnström
Han är långt ifrån klar. Han har bara fått rulla med bilen ännu så länge.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

El Scorcho skrev:
1. jag skrev för många Norbert Haugs... med det menar jag att det är för mycket företagsmänniskor - biltillverkarmänniskor jämfört med personer som ser till F1 sportens underhållningsvärde.
Utan biltillverkarmänniskor finns det inga bilar att köra med, smartost. Vilkas ansvar anser du underhållningsvärdet ligga på?
De (biltillverkarmänniskorna) följer de regler som sätts upp av FIA.

Vilka är dessa mystiska personer som har det yttersta ansvaret för att det finns ett underhållningsvärde i sporten? Aftonbladsredaktionen kanske?
2. Montoya slutade av fri vilja. Ja. Att han får gå mitt i säsongen är inte fri vilja utan en följd av att han bestämde sig göra annat nästa år.
Märklig logik där. Vad har du för stöd för att han slutade av fri vilja?
Jag har postat flera rapporter om hur knappt fisljumna stallen ställer sig till att hyra in Montoya. På vissa håll säger man bara blankt NEEEEEJJJ!!!.
Han är nu överbevisad som långsammare än t.ex Kimi och vad jag förstått har han ett sydländskt temperament som gjort att han bränt broar bakåt som hade kunnat bli hans enda hedervärda reträtt nedåt i hierarkin inom F1. Den högsta nivån. I stället "väljer han av fri vilja" att gå till klass sju, korpracing i sardinburkar på ovalbanor för smågrus?
Montoya fick sparken med omedelbar verkan tror jag på tills motsatsen bevisats eller en mer trovärdig förklaring presenterats.
3. Jari Jari Jari - är det omöjligt för dig att svara på frågor? Är det språket? Ska jag skriva till dig på engelska i stället? Det måste vara språket som gör att du inte förstår satir/ironi/fakta för inte kan det väl vara INTELLIGENSEN? Är du och Gösta samma person?
Smaka på detta - GÄSP....................
Jag kan inte hjälpa dig om du inte är nöjd med mina svar. Att sen besvara frågor med fler frågor är också ohyfsat.
Säg mig nu:
tror du på fullaste allvar att Juan Pablo Montoya hyrdes in i McLarenstallet för att slicka Kimis röv?
Vilka tecken har du sett på att han inte skulle ha fått köra om det i precis samma mån som Kimi?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nalle spik skrev:Det torde vara ställt utom allt tvivel att JPM är en bättre förare än Kimi; hur kan man annars förklara att han tagit fler segrar än Kimi 2 säsonger medan Kimi endast har haft fler segrar än JPM 1 säsong?

Med hjälp av lite "Jarimatik" kan man tom påstå att han under 2 säsonger tog 100% fler segrar än Kimi.
Du ska nog hålla dig ifrån Jarimatik tills du klarar av att addera ensiffriga tal på ett korrekt sätt. Därifrån (dvs ettans matte) går du vidare till resten av grundskolematten för att ta dig an gymnasiematte a till e. När du är klar med dem kan du så smått börja på linjär algebra, mek, vektoranalys och hållf innan du skall försöka dig på Jarimatik.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

En gång i tiden tyckte jag synd om Jari. Det gör jag fortfarande.

However - no I have never wrote that Montoya was hired to lick Kimis ass, but I know you wouldn't be happy with Montoya unless he was hired to lick Kimis ass. More to the point - you wouldn't be pleased with any teammate to Kimi - unless they were hired to lick Kimis ass.

F1 needs people with passion for the entertainment. They need people like Bernie and Max to keep the series going. It is quite obvious that people lika Ron Dennis and Norbert Haug and Jean Todt and so on - lack the sense for what people like to see - racing.

It is perfectly logical for grey people without imagination to hire a testdriver lika de la Rosa for the rest of the season. F1 today has to many "has been" driver where the best before date was sometime around 1998. That is actually true. Where are the young drivers? Maybe that is why Kimi and Alonso seem to shine. They compete with a lot of has beens...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jari skrev:
Jag har postat flera rapporter om hur knappt fisljumna stallen ställer sig till att hyra in Montoya. På vissa håll säger man bara blankt NEEEEEJJJ!!!.
Jari - it is interesting to know that you have such insights in the managements of the F1 teams. It is really revealing.
Geer

Inlägg av Geer »

El Scorcho skrev:
It is perfectly logical for grey people without imagination to hire a testdriver lika de la Rosa for the rest of the season.
Vem har sagt att det är för resten av säsongen? Tvärt om har man sagt att Hamilton blir ledig till dom sista racen och att Paffett inte är att räkna bort.
Förmodar att man provar med Pedro några lopp och sedan ser hur det går och hur man ligger till poängmässigt. Kan ju också tänkas att det står något i Pedros kontrakt om ev. ersättningsförare.

Norbert Haug har helt klart stor passion för racing och syns ofta i olika serier. Ron Dennis är företagsledare. Bernie har ett brinnade interesse för att göra F1 tilltalande och har gjort F1 till en gigantisk sport. Max har ett stort politiskt intresse och gör allt för att FIA skall bli starka. Här talar vi mer makt- en sportintresse.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Intressant att Delar-Åsa tar McLaren-sitsen. Jag hade hoppats på ett lite mer modigt beslut från McLarens sida; att de hade satt in Piptobaken i bilen i stället. Kanske indikerar beslutet att Piptobaken inte kommer att ha en racesits nästa säsong. Det vore i så fall trist. Piptobaken är lika mogen som Rosberg och borde få chansen. Kanske lyckas Rån-Dennis sätta in Piptobaken i något annat stall - frågan är i så fall vilket?

Tärnström
Pip-Tobaken (vem fan det nu är, jag bara chansar) har ju fullt upp i annan serie som krockar och dessutom har han väl inte testa i McLarenbilen ännu. Så att kasta in honom nu vore kanske lite dumt.

Bättre att ta Åsa som ju körde av vad, 5 gånger?, sist han gjorde ett inhopp för McLaren ifjol i Bahrain. Det var ganska kul att se då och på Magny-Cours finns det ju en rolig 90-graders kurva.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
Nalle spik skrev:Det torde vara ställt utom allt tvivel att JPM är en bättre förare än Kimi; hur kan man annars förklara att han tagit fler segrar än Kimi 2 säsonger medan Kimi endast har haft fler segrar än JPM 1 säsong?

Med hjälp av lite "Jarimatik" kan man tom påstå att han under 2 säsonger tog 100% fler segrar än Kimi.
Du ska nog hålla dig ifrån Jarimatik tills du klarar av att addera ensiffriga tal på ett korrekt sätt. Därifrån (dvs ettans matte) går du vidare till resten av grundskolematten för att ta dig an gymnasiematte a till e. När du är klar med dem kan du så smått börja på linjär algebra, mek, vektoranalys och hållf innan du skall försöka dig på Jarimatik.
Det räcker inte att läsa om kurserna i en kurskatalog, man måste klara tentorna också...
Jarimatikens procenträkning ger inte så många kurspoäng. :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:

Tärnström
Pip-Tobaken (vem fan det nu är, jag bara chansar) har ju fullt upp i annan serie som krockar och dessutom har han väl inte testa i McLarenbilen ännu. Så att kasta in honom nu vore kanske lite dumt.

Bättre att ta Åsa som ju körde av vad, 5 gånger?, sist han gjorde ett inhopp för McLaren ifjol i Bahrain. Det var ganska kul att se då och på Magny-Cours finns det ju en rolig 90-graders kurva.

Kan hålla med om att det kan vara väl drastiskt att slänga in Piptobaken (Farsan stoppade alltid pipan med Hamiltons blandning, förutom de sista åren han rökte då det blev Caravelle) utan att ha testat ordentligt. Men ett antal lopp borde han ju kunna få köra i år. Att det kolliderar med GP2 är nog ett mindre problem. Syftet med att köra GP2 är ju att köra F1 så småningom.

Nästa år? Kommer det att bli två spanjorer i stallet? Delar-Åsa kanske såg lite flejky ut senast men en gång i tiden var han lika lovande som Alonso. Tänk om han blommar ut och gör jävligt bra resultat? Då kan det bli kastanjetter och tapas för hela slanten nästa säsong.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej, det blir Alonso och Hamilton nästa år.

De la Rosa får fortsätta testa, oavsett resultat i årets lopp. Och Hamilton tar över de la Rosas testplats när GP2-titeln är säkrad teoretiskt.

Vad Paffett gör är det väl ingen som vet eller bryr sig om, han blir väl andre testförare nästa år igen.

Så var det med det.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag hoppas att du har rätt. Jag ser hellre att Hamilton får chansen men jag tycker som sagt att McLaren utnyttjar den uppkomna situationen dåligt med tanke på det. Säsongen är förlorad. Varför inte spela in Hamilton mer?

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

El Scorcho skrev:
En gång i tiden tyckte jag synd om Jari. Det gör jag fortfarande.

However - no I have never wrote that Montoya was hired to lick Kimis ass, but I know you wouldn't be happy with Montoya unless he was hired to lick Kimis ass. More to the point - you wouldn't be pleased with any teammate to Kimi - unless they were hired to lick Kimis ass.
Det kan du ju roa dig med även i fortsättningen. Vad är de säger på engelska, så att till och med du förstår:
Ignorance is bliss?
Du skrev:
Ditt problem med Montoya är alldeles tydligt - det är att han inte vill slicka Kimi där bak och bära fram Kimi till en titel
F1 needs people with passion for the entertainment. They need people like Bernie and Max to keep the series going. It is quite obvious that people lika Ron Dennis and Norbert Haug and Jean Todt and so on - lack the sense for what people like to see - racing.
Vilken genial insikt. Du tror inte att världen klarar sig helt utan chefer och struktur då?
Då måste du ge upp hela AFA-, och reclaimkonceptet med en gång eftersom anarki enligt dig inte är effektiv nog för att underhålla.
Bernie har, för att enkelt sammanfatta ansvaret för att sporten är säker och billig, dvs det är han som står för påtryckningarna att ha långsammare och långsammare bilar. Bernie är inne i sporten för pengarna. Han äger varumärket och han försöker hålla serien så intressant som möjligt.
Utan killar som Haug, Dennis, Todt och Williams skulle det inte finnas en enda bil därute som skulle köra om det. Hur intressant racing skulle vi ha då?
Ingen racing alls. Mer som i sthlms stadshus, gnälliga gubbar (och inkvoterade kärringar) som bjäbbade fram och tillbaks tills någon sätter in en utredning för att lösa ytvisterna.
It is perfectly logical for grey people without imagination to hire a testdriver lika de la Rosa for the rest of the season. F1 today has to many "has been" driver where the best before date was sometime around 1998. That is actually true. Where are the young drivers? Maybe that is why Kimi and Alonso seem to shine. They compete with a lot of has beens...
Om nu Delar-Åsa är snabbare än Montoya utan att krocka med sin bil, så skall han köra. Montoya, den som aldrig blev något i F1.

"Jag e inte så bitter att jag måste börja skriva på engelska"...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

El Scorcho skrev:Jari skrev:
Jari - it is interesting to know that you have such insights in the managements of the F1 teams. It is really revealing.
Hitta en nyhet från det gångna året där Montoya erbjuds ett nytt luckrativt avtal med något stall överhuvudtaget.
Jämför med hur många artiklar som finns om vart Kimi går och hur mycket lön han kommer få för flytten...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:

Det räcker inte att läsa om kurserna i en kurskatalog, man måste klara tentorna också...
Har du nu hittat något du tror du kan överglänsa mig i, doktorn?
Överbevisa då min procenträkning en gång för alla.
Jag har inte läst kurserna i någon kurskatalog, jag har anteckningarna kvar från samtliga föreläsningar (jag var mycket flitig) och i procent från den listan jag du citerade har jag klarat mer än 80%. I och med detta har jag sällat mig till de 5% som läst mest matte i Sverige.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag har inte läst kurserna i någon kurskatalog, jag har anteckningarna kvar från samtliga föreläsningar (jag var mycket flitig) och i procent från den listan jag du citerade har jag klarat mer än 80%. I och med detta har jag sällat mig till de 5% som läst mest matte i Sverige.
Är det samma procent som säger att 1 är 100% av 0?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Nalle spik

Inlägg av Nalle spik »

Jari skrev:

Exakt vilken uppgift är det som renderar mig denna hänvisning till det svenska utbildningsväsendet? 2003 tog JPM 2 och Kimi 1 seger, enligt min grundskolematematik borde således detta utläsas att Kimi behövde 100% fler segrar för att komma ifatt JPM. Nu till det intressanta; enligt Jarimatiken är ju 1 100% mer än 0, så vad har du emot det faktum att jag med hänvisning till Jarimatiken anser att säsongen 2001 hade JPM 100% fler segrar än Kimi dvs 1 mot 0?

Gäller inte Jarimatiken så accepterar jag att JPM endast under en säsong tagit 100% fler segrar än Kimi. Dock kvarstår det faktum att JPM har 2 mot 1 i inbördes flest segrar under en och samma säsong.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Jag har inte läst kurserna i någon kurskatalog, jag har anteckningarna kvar från samtliga föreläsningar (jag var mycket flitig) och i procent från den listan jag du citerade har jag klarat mer än 80%. I och med detta har jag sällat mig till de 5% som läst mest matte i Sverige.
Är det samma procent som säger att 1 är 100% av 0?
Du får stå för ditt nu gjorda uttalande alldeles själv. SÅ har jag aldrig sagt.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nalle spik skrev:
Jari skrev:

Exakt vilken uppgift är det som renderar mig denna hänvisning till det svenska utbildningsväsendet? 2003 tog JPM 2 och Kimi 1 seger, enligt min grundskolematematik borde således detta utläsas att Kimi behövde 100% fler segrar för att komma ifatt JPM. Nu till det intressanta; enligt Jarimatiken är ju 1 100% mer än 0, så vad har du emot det faktum att jag med hänvisning till Jarimatiken anser att säsongen 2001 hade JPM 100% fler segrar än Kimi dvs 1 mot 0?

Gäller inte Jarimatiken så accepterar jag att JPM endast under en säsong tagit 100% fler segrar än Kimi. Dock kvarstår det faktum att JPM har 2 mot 1 i inbördes flest segrar under en och samma säsong.
Jo, det intressanta är att Kimi 2003 hade 9 poäng fler i sammandraget och faktiskt slogs om VM-titeln i en bil som var långt ifrån lika tillförlitlig som Montoyas Williams.
Om du minns vad som hände på Nürburgring det året behöver du inte ens börja slå huvudet i väggen om detta.
Kimi såg ut att gå mot en klar seger, Schumi knuffades ut ur sandfållan och fördröjde det officiella slutresultatet och tog där de 2 poäng som skilde Kimi och Schumi åt efter sista loppet som kanske hade slutat annorlunda om inte om fanns...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Självklart behöver F1 sina bilmärken - men jag menar att utan en övergripande ledning som Bernie och Max så skulle de inte ha samma efterfrågan från publiken / underhållningsvärde.

Ni behöver inte hålla med mig - det är vad jag tycker.

Om inte om vore - vore fan religiös - eller Kimi världsmästare :D
Jag hoppas han blir det någon dag - trots Jaris påhopp.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Du får stå för ditt nu gjorda uttalande alldeles själv. SÅ har jag aldrig sagt.
I'll rephrase...

Är det samma procent som säger att noll är ingenting och 1 är hundra procent mer?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev: Jo, det intressanta är att Kimi 2003 hade 9 poäng fler i sammandraget och faktiskt slogs om VM-titeln i en bil som var långt ifrån lika tillförlitlig som Montoyas Williams.
Om du minns vad som hände på Nürburgring det året behöver du inte ens börja slå huvudet i väggen om detta.
Kimi såg ut att gå mot en klar seger, Schumi knuffades ut ur sandfållan och fördröjde det officiella slutresultatet och tog där de 2 poäng som skilde Kimi och Schumi åt efter sista loppet som kanske hade slutat annorlunda om inte om fanns...
Vad menas med långt ifrån lika tillförlitlig? Är det enligt jarimatiken?
Vilka andra lopp bröt Kimi p.g.a. mekaniska problem 2003?
Montoya hade åtminstone motorproblem i Österrike och kanske även i nåt fler lopp? Svårt att se att det skall klassas som långt mer tillförlitligt.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Geer skrev: Vem har sagt att det är för resten av säsongen? Tvärt om har man sagt att Hamilton blir ledig till dom sista racen och att Paffett inte är att räkna bort.
Förmodar att man provar med Pedro några lopp och sedan ser hur det går och hur man ligger till poängmässigt. Kan ju också tänkas att det står något i Pedros kontrakt om ev. ersättningsförare.

Precis. Har McLaren verkligen sagt att PDL ska ersätta Montoya i alla kvarstående lopp? Det kan väl mycket väl vara så att både Paffet och Hamilton får chansen i något av loppen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag läste Forza Motorsport... Nåja, det verkar nu som att De la Rosa får köra några race, om det blir hela säsongen, det vet han ju inte själv.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Montya till Nascar. Frågan är bara om det är en snabb och något desperat lösning från Montyas del eller om han verkligen velat det här en längre tid?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

AndersF1 skrev:
Jari skrev: Jo, det intressanta är att Kimi 2003 hade 9 poäng fler i sammandraget och faktiskt slogs om VM-titeln i en bil som var långt ifrån lika tillförlitlig som Montoyas Williams.
Vad menas med långt ifrån lika tillförlitlig? Är det enligt jarimatiken?
Vilka andra lopp bröt Kimi p.g.a. mekaniska problem 2003?
Montoya hade åtminstone motorproblem i Österrike och kanske även i nåt fler lopp? Svårt att se att det skall klassas som långt mer tillförlitligt.
Mera Räkan vs. JPM 2003:
Båda hade 3 DNF var, plus att JPM blev påkörd av Pizzonia i Malaysia och visserligen blev klassificerad, men 3 varv bakom. Schumacher drabbades också i den smällen och Kimi kunde ta sin enda seger den säsongen. I övriga nio lopp tog både Kimi och JPM poäng, men JPM placerade sig före KImi i 6 av de loppen och Kimi var alltså före endast 3 ggr. Av de tre drabbades JPM av tankriggsproblem på Imola och fick gå in en extra gång - slutade därmed 7:a, i USA krockade JPM med nån, tror det var Rubens och slutade 6:a. Den tredje gången Kimi var före, i Ungern, gjorde JPM en katastrofal start, liksom alla andra i högerledet och kom iväg som 8:a. Där slutade Kimi 2:a, men JPM strax bakom på en tredjeplats.

Som tidigare nämnts skrapade JPM även ihop dubbelt så många segrar under 2003.

JPM är väl inte precis världens mest välmotiverade just nu, men inte har han varit en helt igenom usel F1-förare under sin tid i F1 och Kimis bästa år, 2003, är absolut inte nåt bevis på att Kimi skulle varit genomgående bättre än JPM, utan snarare motsatsen.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Sami skrev:Montya till Nascar. Frågan är bara om det är en snabb och något desperat lösning från Montyas del eller om han verkligen velat det här en längre tid?
En annan fråga är hur Montoya står sig mot toppförarna i NASCAR?
Jag tror inte att han får det helt lätt.
Det är inte precis några dåliga förare som kör i NASCAR, även om en del rundbanehatande europeer tenderar att tro det.
Var det inte Jeff Gordon som körde ifrån Grönholm i en rallybil första gången han testade?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att Montoya har en gigantisk uppgift framför sig. De andra förarna har ju som regel tonvis med erfarenhet från banorna sedan tidigare och den kunskapen ska nog inte underskattas.

Tärnström

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

" att Kimi skulle varit genomgående bättre än JPM, utan snarare motsatsen."

Det där tror du väl ändå inte på. Anders :o
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

2003

Montoya var bra det året men bättre än Räikkönen vet jag inte om han var. Det är svårt att jämföra dem då de inte körde för samma stall, men nog tycker jag att Kimi var den av dom som gjorde bästa jobbet det året. Williams hade ju en vassare bil än McLaren.

Montoya lär nog få det tufft i Nascar men jag hoppas han lyckas riktgt bra. Visar eurosport Nascar numera?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Viasat Sport 3 sänder alla NASCAR-loppen direkt, utan reklamavbrott, med amerikanska kommentatorer med efterföljande repriser av hela loppen en gång.

Eurosport sänder inte NASCAR längre.

Utöver det finns det en mängd olika betalalternativ för att se och höra racen via NASCAR.com.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

form-ola1 skrev:" att Kimi skulle varit genomgående bättre än JPM, utan snarare motsatsen."

Det där tror du väl ändå inte på. Anders :o
Tja, vilka tecken tyder på att Kimi var bättre?
Förutom poängställningen då, som troligen hade varit den motsatta om Pizzonia kört in i Kimi istället för JPM i Malaysia.
Men visst är det svårt att jämföra förare i olika bilar.
Räknar man bort alla extra DNF som DC hade, men inte Kimi, så hade DC troligen slutat långt före Ralf i tabellen, så även svårt att säga att McLaren i sig var en sämre bil, lite beroende på hur man värderar Ralf och [Coulthard] förstås.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

LuckyStrike1 skrev:Utöver det finns det en mängd olika betalalternativ för att se och höra racen via NASCAR.com.
Har dom riktig live-streaming med bild och ljud?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet att man kan köpa tillgång till at höra olika förares radiotrafik med sina team - och jag menar att man i Trackpass också kan köpa tillgång till att se racen via nascar.com.

Kolla runt på sidan, den är faktiskt riktigt bra - verkligen utformad för att ge fans tillgång till mycket info. Jag funderar på att skaffa trackpass till nästa säsong och lyssna på Montoyas teamradio i loppen.

SLC

Inlägg av SLC »

Pepparkvarnen skrev:
LuckyStrike1 skrev:Utöver det finns det en mängd olika betalalternativ för att se och höra racen via NASCAR.com.
Har dom riktig live-streaming med bild och ljud?
på betalavdelningen så har dom mer än så..... individuella radiokanalerna för förarna, tidtagningen såklart, en GPS variant som visar i realtid var någonstans bilen är på banan mfl mfl....... när det gäller såna kringtjänster så ligger amerikanarna långt före oss europeer och inte minst långt före F1.

fast jag gillar att f1 inte tar betalt än....
Moderator-polis ;-)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Börjar hålla med Briatore alltmer. Alla jävla pengar som satsas på grejer som inte betyder ett smack för publiken. F1 måste nog snart börja satsa dem på att göra sporten attraktiv igen. Dock helst utan att göra våld på andemeningen. Risken är att F1 håller på att förlora sin status.

För Nascars del tror jag att de bör ta det försiktigt. En serie som har en så utpräglad nationell förankring ska kanske måna mer om hemmapubliken. Det finns en risk med att expandera. CART gjorde det och det gick åt helvete.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu består NASCAR:s expandering av en colombiansk förare 2007, ett lopp i Mexico 2007 samt ett par Toyota-bilar i Nextel Cup. De senare inom reglerna för att endast bilar byggda i USA får tävla i NASCAR.

Så de håller nog fortsättningsvis ganska hårt på den amerikanska förankringen, och är utvidgningen inte mer än så tror jag nog fansen kommer att svälja även Michael Waltrips Red Bull-sponsrade Toyotor.

CART splittrade dessutom upp sig i två serier ...

Geer

Inlägg av Geer »

Några förares syn på Montoyas beslut.

"I don't see the challenge (of NASCAR), for me," said Schumacher, promptly demanding the 'next question' from reporters when asked if he would miss the 30-year-old.

"I can't really say he was ever my friend."

Villeneuve, who disagrees with Schumacher that oval racing is not exciting, called Montoya's move 'ballsy'.

"I was surprised," said the Canadian, "because it happened early enough in the year that there was still time (for Montoya) to talk with teams in F1.
"

Generally, however, the European racers' mindset is that choosing tin-tops over the premier open-wheeler category is 'strange'.

"Since I was a kid I followed all the steps up to Formula One so all I can say is that I am happy where I am," said Pedro de la Rosa, who replaces Montoya at McLaren.

Tonio Liuzzi added: "It is a step back; a funny decision but a cool decision."

"Personally it's not my kind of thing, driving around in circles without corners," said Nico Rosberg.
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Jari skrev:
AndersF1 skrev:
Jari skrev: Du ska nog hålla dig ifrån Jarimatik tills du klarar av att addera ensiffriga tal på ett korrekt sätt. Därifrån (dvs ettans matte) går du vidare till resten av grundskolematten för att ta dig an gymnasiematte a till e. När du är klar med dem kan du så smått börja på linjär algebra, mek, vektoranalys och hållf innan du skall försöka dig på Jarimatik.
Har du nu hittat något du tror du kan överglänsa mig i, doktorn?
Överbevisa då min procenträkning en gång för alla.
Jag har inte läst kurserna i någon kurskatalog, jag har anteckningarna kvar från samtliga föreläsningar (jag var mycket flitig) och i procent från den listan jag du citerade har jag klarat mer än 80%. I och med detta har jag sällat mig till de 5% som läst mest matte i Sverige.
Skall vi säga att varje årskurs är en kurs i matte? Då har du läst 9 kurser när du gick i 1 till 9. Sen är det ju då a till e på gymnasiet, alltså 5 kurser till. Sen räknar du upp 4 kurser som går på högskola. Då skall vi se, 9 + 5 + 4, alltså 18 kurser sammanlagt. Av dessa har du klarat 80 %, det vill säga 14.4 kurser. Jag drar slutsatsen att du har lyckats med någon inlämningsuppgift på till exempel hållfasthetsläran?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Golfkillen skrev:Skall vi säga att varje årskurs är en kurs i matte? Då har du läst 9 kurser när du gick i 1 till 9. Sen är det ju då a till e på gymnasiet, alltså 5 kurser till. Sen räknar du upp 4 kurser som går på högskola. Då skall vi se, 9 + 5 + 4, alltså 18 kurser sammanlagt. Av dessa har du klarat 80 %, det vill säga 14.4 kurser. Jag drar slutsatsen att du har lyckats med någon inlämningsuppgift på till exempel hållfasthetsläran?
En liten korrigering... när jag (och även Jari) gick i gymnasiet så hade man inte a-, b- eller e-kurser i matematik. Det var en kurs per år, t ex Matematik NT Åk 1.
Dessutom så ska man väl knappast räkna mekanik och hållfasthetslära som matematikkurser? Visserligen så innehåller de en massa tillämpad matematik, men det gjorde även mina programmeringskurser och inte räknas de som mattekurser för det.
Alltså får vi korrigera siffran till 9 + 3 + 2 = 14 matematikkurser och 80% av det är 11,2 avklarade matematikkurser; d v s inte ens tredje årets gymnasiematte.
Oavsett om man gick N eller T i gymnasiet så läste man bara matematik i tre år även om vi som gick El- & Teleteknisk linje även hade en hel del ny matematik i reglertekniken, men den tillämpades bara, den behövde vi inte förstå rent matematiskt.

Om jag kommer ihåg kursplanen från KTH rätt så läste man linjär algebra och första delen av analysen den första terminen, tillsammans med en inledande introduktionskurs som gav noll poäng. Flervariabelanalys kom väl först på våren i ettan tillsammans med mängder och grafer?

Ska vi tolka Jaris uppräkning av kurser som att han läste som mest en termin på KTH?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Så kan du ju tolka det, men jag har inte läst min gymnasiematte på det sätt du beskriver.
När du gick i gymnasiet gjorde inte jag det och jag läste varken N eller T-programmet.
Är det något mer du tror dig veta om mig vi kan såga ner tillsammans här och nu?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Man får inte heller glömma jarimatikens kreativa procenträkning. 8)
Om någon vill veta mer i detta fascinerande ämne så går det att slänga iväg ett email till KTH:s emailadress för examensverifiering: examen@kth.se
Där svarar de säkert villigt, och mindre svävande, på vilka kurser vår med/mot-debattör klarat av. Så får vi även detta stora problem ur världen. :)
Geer

Inlägg av Geer »

Vad F-n har matte med "Montoya klar för Nascar 2007" att göra :evil:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:När du gick i gymnasiet gjorde inte jag det och jag läste varken N eller T-programmet.
Oj, vilket fruktansvärt övertramp av mig... jag hade den stora oförskämdheten att tro att du gick direkt från grundskolan till gymnasiet.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Äntligen!
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Varenda tråd är likadan....ett jävla trätande om ingenting.

JB
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Bra, Janne. du ska se att dom slutar nu.........för ett tag :lol:
Ricky

Inlägg av Ricky »

Blomman skrev:Varenda tråd är likadan....ett jävla trätande om ingenting.

JB

:up:
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Good luck JPM, you will need it...

NASCAR är inte direkt nån serie man hoppar in i och dominerar i, där får man överleva distansen och hoppas på att man hänger med i slutet.

Sure, det är mera laid-back och relaxat, och det gör inget om man har en rund mage heller, men det är mera åt wrestlinghållet än sport...underhållning, crash, boom, bang. Good guys vs bad guys...

Men vilket slit, lååånga lopp, och dubbelt så många race som i F1...mestadels i red-neck country, men ändå...

Och Ganassi, kommer säkert ha en IRL bil redo för Maj 2007 också...!
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:Viasat Sport 3 sänder alla NASCAR-loppen direkt, utan reklamavbrott, med amerikanska kommentatorer med efterföljande repriser av hela loppen en gång.
Viasat Sport 1 sänder en-timmes sammandrag med Ted Westerfors om man man inte orkar kolla på loppet i 3-4 timmar (räcker det förresten)... :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bopper skrev:
LuckyStrike1 skrev:Viasat Sport 3 sänder alla NASCAR-loppen direkt, utan reklamavbrott, med amerikanska kommentatorer med efterföljande repriser av hela loppen en gång.
Viasat Sport 1 sänder en-timmes sammandrag med Ted Westerfors om man man inte orkar kolla på loppet i 3-4 timmar (räcker det förresten)... :wink:
Mellan 2-5 timmar varar själva loppen beroende på bana o.s.v 5 timmar är dcok extremt och ovanligt. Det vanligaste är mellan drygt 2-3 timmar.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Varenda tråd är likadan....ett jävla trätande om ingenting.

JB

Det brukar börja bra och sen urartar det. Det är svårt att skriva att F1 behöver se över sitt underhållningsvärde och att det är synd att en av de mest underhållande förarna slutar - utan att få höra om hur bra Kimi är liksom.

FIA behöver styra upp reglerna för aerodynamiken omedelbart för nu är vi många F1 rävar som börjar tröttna på att se processioner där ingen kör om någon och samma färglösa förare får plusjobb i stall oavsett kapacitet. Det verkar vara svårare att komma ur F1 än att komma in. Jag kan inte förstå hur fantasilösa bilföretag och stallägare kan vara egentligen. Det är fantastiskt. De satsar hur mycket pengar som helst men verkar sällan våga ta in nya förmågor utan satsar hellre på såna som är trista men har erfarenhet. Ärligt talat - man undrar hur många förare idag som egentligen har talang? Och med dagens bilar - hur mycket talang behövs? F1 idag är för segt och förutsägbart.

Ta bort lite vingyta så kanske det blir racing.