Montoya klar för Williams 2007?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Han har ju inte alls klarat att matcha Webber. Om han spöar Webber under andra halvan av säsongen så kanske jag ändrar mig.

På vilket sätt anser du att han imponerat?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nico har knappast varit en besvikelse. Tycker mig märka en skillnad mot förr. Nu ska nybörjarna matcha de etablerade förarna redan under sin debutsäsong. Tänk efter: vad säger det om sporten; om de etablerade förarna, om en rookie kan komma in och spöa dem? Visserligen tycker jag att stallen prioriterar erfarenhet och missar att föra in nya förare i sporten men att en kille som Rosberg ska komma in och spöa sin teamkamrat för att få godkänt, det är lite väl mycket. Rosberg har spöat Webber ett par gånger, både i kval och race, det räcker för att få mer än väl godkänt. Han har gjort en del missar, som senast i Kanada, men han har också visat upp en jäkla mognad mellan varven. Killen har ett läroår. Nästa säsong är jag säker på att han kommer att matcha Webber både i speed och i resultat.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Mja, jag tycker ändå att Rosberg åtminstone borde vara nära sin stallkamrat för att det ska kännas riktigt lovande, men det har han inte varit. Jag tror nämligen inte att Webber är något världsmästarämne.
Budo

Inlägg av Budo »

Sami skrev:Han har ju inte alls klarat att matcha Webber. Om han spöar Webber under andra halvan av säsongen så kanske jag ändrar mig.

På vilket sätt anser du att han imponerat?
Imponerat har han kanske inte men inte heller någon besvikelse är han. Webber vet jag inte riktigt vad jag tycker om, men får han spö första året av en nykommling, då vette fan om han ska köra F1 överhuvudtaget.
Däremot skulle jag vilja påstå att JPM har varit en besvikelse av modell större. Likaså Fissi. JPM tog ju F1 med "stormen" för 5 år sedan, vad blev det utav honom idag?
Så ja, jag tror att Nico kommer att utveckla sig, säg bättre än snittet utan för många OM.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Spansa AS rykte har nu nått pitpass som utvecklar det, och kanske kan det börja handla om ingen rök utan eld?

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=28555

Flavio är som så många gånger förr spindeln i nätet.

Han ordnar så att Red Bull får Renaultmotorer mot att hans två förare, Webber och Kovalainen, placeras i stallet. Det innebär också att Kimi ska vara klar för Renault och att Schumacher fortsätter hos Ferrari.

Williams som har en option på Webber som går ut sista juli får väl förmodas få ekonomisk kompensation för att släppa honom till Red Bull. Allt gör att en ledig plats hos Williams-Toyota dyker upp på marknaden.

Och det finns inte så många förare med F1-erfarenhet lediga som det verkar för den platsen. Montoya, Villeneuve och Coulthard i så fall.

Intressant spekulation.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kan tänka mig att Williams är villiga att släppa Webber för en hyfsad peng. Än har de kanske inte fått ordning på ekonomin och nästa säsong får väl nästan ses som ett uppbyggnadsår ändå när en ny relation ska byggas med Toyota. Av den trio förare som står till förfogande har ju alla en tidigare relation med Williams. Undrar vem de är mest nöjd med, sett i backspegeln? De tappade ju förtroendet väldigt snabbt för Coulthard och jag tror inte att de kommer att ta honom tillbaka. Han har en hög lägstanivå men hans högstanivå är för låg. Villenueve... Han har ju om möjligt gjort sämre reklam för sig under de senaste åren än vad Montoya har gjort. Näe, han är knappast aktuell. Montoya, däremot, borde ha en hel del kvar i sig och om Williams och JPM kanske kan lägga eventuell osämja bakom sig kanske det kan bli en lyckad kombination. Faktum är att jag tror att Montoya behöver ha lite friktion inom teamet för att han ska komma till sin rätt. Nu sägs det dock att framförallt Patrick Head har lugnat ned sig betydligt under senare år så den ingrediensen får väl Frank stå för i så fall.

Men om det blir Kovalainen i Red Bull, det vete fan. Kanske att de flyttar upp Scott Speed dit och Kovalainen får en plats i Toro Rosso i stället.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det kan mycket väl vara ett krav från Briatore att Kovalainen ska köra med Renaultmotorer och inte Ferrarimotorer, och om Renaultmotorer ligger i andra vågskålen värderas det nog ganska högt av Red Bull.

Dessutom - Red Bull, ett mittfältsstall med potential, är en ganska logisk startpunkt för Kovalainens racingkarriär i F1.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Samtidigt så finns ju Toro Rosso av en anledning - att agera plantskola för Red Bulls förare. Att sätta Kovalainen i Toro Rosso tror jag inte ens Briatore skulle tycka är dåligt. Jag skulle tro att RB hellre erbjuder en plats i TR till att börja med och flyttar upp Scott Speed till RB.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Den som sägs vara het för att flyttas upp är Liuzzi som varit den bättre av de två, rankas högt av Red Bull och som har testat för Red Bull två gånger i år redan.

Ska någon flyttas upp är det han.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Speed börjar uppmärksammas alltmer. Han har ett kommersiellt värde som inte Liuzzi har. Tror att amerikanen håller på att bli allt hetare.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Montoyas nya kontrakt med Williams sägs vara värt endast 1,5 miljoner dollar.
Jag tycker fortfarande det är lite i överkant med tanke på vad jag tjänar på betydligt fler timmar bakom ratten. Å andra sidan. Om han blir av med licensen, och det finns de som börjar höja röster för detta med tanke på hur ofta han orsakar krockar, så kanske han får köra Bogota Taxi sen. Då lär lönen sjunka till en en påse mjöl och några pesos...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var har du läst det ryktet?

(OBS - ingen underton eller bashning i frågan, utan genuin fråga från ett bekymrat Montoyafan)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kan ju vara värt en lägre lön (12 miljoner kronor) för att få köra om det och få likvärdigt material...

Fast varför inte ge JPM fria tyglar i McLaren istället så kanske det blev nån titel nån gång?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
kanotisten

Inlägg av kanotisten »

EnzoF1 skrev: Fast varför inte ge JPM fria tyglar i McLaren istället så kanske det blev nån titel nån gång?
Fria tyglar? Innebär detta att han får en teamkamrat i Alex Yoongs klass eller? Svårare motstånd än så verkar han inte vara kapabel att klara av..
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Jag skulle bli glad med en årslön på 12 miljoner!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Under 15 Mkr om året och jag är definitivt missnöjd.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Golfkillen skrev:Jag skulle bli glad med en årslön på 12 miljoner!
Fast kolla på Gösta, han är bitter och grinig trots en sådan lön... :D
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kanotisten skrev:
EnzoF1 skrev: Fast varför inte ge JPM fria tyglar i McLaren istället så kanske det blev nån titel nån gång?
Fria tyglar? Innebär detta att han får en teamkamrat i Alex Yoongs klass eller? Svårare motstånd än så verkar han inte vara kapabel att klara av..
Nåja... de gånger han försöker trotsa order, t.ex. i Kanada förra året, så tar ju stallet snabbt ned honom på jorden igen...

Synd på en sådan talang. Snacka om att stallet lägger äggen i fel korg!

Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:
kanotisten skrev:
Nåja... de gånger han försöker trotsa order, t.ex. i Kanada förra året, så tar ju stallet snabbt ned honom på jorden igen...

Synd på en sådan talang. Snacka om att stallet lägger äggen i fel korg!
Montoya har varit dålig och enligt tidnings rykte vill Haug att Ron ersätter honom med Pedro vilket jag tror McLaren skulle tjäna på.

" running a rumour that Haug has implored team principal Ron Dennis to immediately sack the Colombian and replace him with Spanish test driver Pedro de la Rosa from the French Grand Prix."

Montoya klarar inte att förvalta den körning han har fått och det är hans eget fel.

Kimi har lyckats bra med det matrialet han har kan nu vraka och välja mellan körningarna. Dörren står öppen hos McLaeren, Renault och Ferrari enligt uttalanden från teamen. Få förare har den möjligheten.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Källa: Autosport.com
Montoya faces an uncertain future in the sport but is believed to remain an outside contender to stay at McLaren next year, if he can start delivering the kind of performance that helped him win races in 2005.

When asked whether Montoya's chances of staying on board had been hindered by the accident, Whitmarsh said: "No. I think getting good results helps us all, but the way in which the end of this race came about isn't something that the team is going to hold against Juan Pablo.

"Had he let [Jenson] Button and [Nick] Heidfeld through and taken an ultra-cautious approach, we would probably have had some view on that with him, wouldn't we?"

There were rumours spreading around the Indianapolis paddock on Sunday night suggesting that McLaren were poised to drop Juan Pablo Montoya in favour of Pedro de la Rosa for the French Grand Prix, on the back of the accident. But Whitmarsh has rubbished those suggestions.

"Would you?" he asked. "Are there grounds and justification if you look at it? There isn't, is there? Did he do anything outlandish there? No.

"The fact is that he (Montoya) had two choices: give way to Button and Heidfeld - in which case he would not have got squeezed so much and could have braked - or hold his position relative to those two.

"Unfortunately when he braked, he had his front left slightly off the circuit and lacking grip. That did not give him the ability to stop in time.

"I think if you look at it, you can regret the outcome. But you cannot say he should have plainly and obviously done something different in a racing circumstance."
Martin Whitmarsh - VD för McLaren Inc.
Q: What is your personal opinion on the accident?

Whitmarsh: "If the drivers established a gentlemanly code of waving each other through courteously then there would not be any such accidents, but I don't know that it would make for entertaining racing.

"Kimi was trying to stay out of trouble, which he looked like he was going to be able to do. Juan was racing with Jenson Button and Nick Heidfeld. The three of them were alongside each other and Juan was squeezed on the inside going into Turn 2, and when Kimi braked, Juan braked but had a wheel on the inside. And he could not avoid hitting the back of Kimi.

"Juan Pablo felt he was being squeezed by Button, and in fairness Button was being squeezed by Heidfeld, and that led to the accident. If Kimi had not been there, then probably something was going to happen between the other three anyway.

"But I think that is motor racing. If you establish a gentlemanly code of waving people past, then you would not have accidents, but I don't think you would have quite the right level of entertainment."

Q: Were you confident the stewards would see it that way as well?

Whitmarsh: "Yeah. I don't think they were going to take any different view. Ordinarily in these circumstances you hear all sorts of opinions bounded around, and I have not heard anyone claim anything other than it was a racing incident. It was three guys all trying to get lined up for Turn 2.

"Juan wanted to keep the inside line and thought he could get them on the way out, which he may have been able to. But if you are on the outside in that situation then you try to squeeze those on the inside of you, don't you? I have not heard him point the finger at them, and I haven't heard them point the finger at Juan either."

Q: Does this hinder Montoya's position with the team for next year?

Whitmarsh: "No. I think getting good results helps us all, but the way in which the end of this race came about isn't something that the team is going to hold against Juan Pablo.

"Had he let Button and Heidfeld through and taken an ultra-cautious approach we would probably have had some view on that with him, wouldn't we?

"The disappointing and frustrating thing is we had a pretty good race car, and I think we had some tyres that were reasonable in the race, we were one-stopping and I think, and this is borne out by what Jarno Trulli could do, but the Renaults were not so strong.

"I don't think we could have beaten the Ferraris, frankly, but I think we could and should have got a third and a fourth."
Q: Will the team be speaking to either of the drivers?

Whitmarsh: "Well, we have spoken to the drivers but not in a manner of dishing out reprimands. We have spoken to them to get their view and to get our view.

"I think both the drivers were out there to race and they made good starts. We would not have wanted them to have taken a different approach, although we regret the outcome - but that is hindsight. We have got no odds with either of the drivers about what happened."

Q: There was a rumour in the media centre during the race that Juan might be dropped for the French Grand Prix and Pedro de la Rosa would race instead. What do you make of that?

Whitmarsh: "There is no truth in the rumour. It is just a press room rumour, presumably for entertainment purposes. Would you? Is there grounds and justification if you look at it? There isn't, is there?

"Did he do anything outlandish there? No. The fact is that he had two choices - give way to Button and Heidfeld, in which case he would not have got squeezed so much and could have braked, or hold his position relative to those two.

"Unfortunately when he braked he had his front left slightly off the circuit and lacking grip. That did not give him the ability to stop in time.

"I think if you look at it, you can regret the outcome. But you cannot say he should have plainly and obviously done some different in a racing circumstances."

Q: Juan will be racing in Magny-Cours then?

Whitmarsh: "Yes, Juan will be racing in Magny-Cours."
Varsågod att tolka.

Geer

Inlägg av Geer »

McLaren riskerade att få Montoya, och därmed stallet straffat efter USA och var därför blixtsnabba med att försvara Montoya... helt riktigt.
Men man har också sagt att det är svårt att kritisera en egen förare. Det är som Kimi sa uppenbart vad som hände. Resten är politik.
Alla som såg händelsen vet att Montoya var för oförsiktig och att det helt och hållet var hans fel. Det blir alltid en tidig bromspunkt när det är kö genom en kurva. Att Rosberg bromsade för tidigt i Kanada gör ju inte saken bättre.
Visst måste McLaren låta Montoya köra i Frankrike även om det inte är Haugs högsta önskan. Fast man kan ju undra varför dom över huvud taget frågade Whitmarsh om Montoya skall köra :) .
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Incidenten i USA hade inte betytt ett smack om det inte var för att det uppenbarligen är något annat problem med Montoya. Misstänker starkt att det handlar om hans attityd. Ska man tolka Kimi rätt så har ju JPM försökt skylla ifrån sig, något som i sig är onödigt då jag tror att det är få som betraktar det som hände som något annat än en racing accident (vilket det också var. Det är små marginaler i starterna, sånt som hände i USA händer alla någon gång. I princip var det inte mer än vad som brukar hända någon förare i varje start - en avkörd framvinge. Den här gången blev det hela större för att det dels involverade en stallkamrat, dels att fem bilar blev stående. I sig tror jag alltså inte att incidenten är något som stallet egentligen bryr sig om att lasta någon för. Med sig i bagaget hade ju JPM även smällen i Kanada. Dels var han involverad i incidenten med Rosberg, inte heller här anser jag att Montoya felade på något annat sätt än att han möjligen borde ha tagit det försiktigare med tanke på att han hade en orutinerad Rosberg framför sig och resten av loppet. Vad värre var, han satte bilen i muren.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det verkar som Mark Webber inte kommer att köra för Williams nästa år. Han anyder lite åt det hållet i alla fall när han säger att han vet var han kör nästa år men vill inte säga något ännu.

Det borde ju ge Montoya sits hos Williams.
Montoya och Rosberg skulle vara en intressant förarkombination.
Skulle Montoya spöa Rosberg nästa år så skulle han nog inte längre ses som någon coming man. Skulle däremot Rosberg spöa Montoya nästa år.. ja då har nog Montoya gjort sitt i F1.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Att Webber inte kan säga något behöver inte betyda att det inte blir Williams. Även om det är klart med Williams ska ju det tillkännages officiellt. Sponsorer och annat är i högsta grad inblandade. Alla vill att nyheten ska gå ut samtidigt.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Visst kan det vara så. 8)
Men nu har ju både Montoya och Webber sagt att dom vet vad händer nästa år. Jag tror ändå Montoya ersätter Webber som går till något av stallen som börjar på R.